Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 352095
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de juny de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts a la gent jove de 18 a 34 anys que necessita suport per llogar un habitatge per realitzar el seu projecte de vida i la convocatòria per a l'any 2022 (exp. 5227-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els darrers anys han estat marcats per les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia provocada per la covid-19, que han tingut una especial incidència i molt accentuada en el jovent en edat laboral, quan aquest sector de població ja patia prèviament uns índexs de desocupació i precarietat laboral sense precedents i amb pitjors dades que la resta de població.

La crisi derivada de la covid-19 ha empitjorat encara més les perspectives dels joves per desenvolupar el seu projecte de vida i viure de manera independent, i l'atac de Rússia contra Ucraïna, amb la posterior crisi de l'energia i el transport afegeixen enguany noves dificultats a l'autonomia econòmica i a l'emancipació en un context de doble insularitat, en què el preu de l'habitatge de compra i lloguer no fa més que augmentar fins a límits insostenibles.

Avui, només 1,2 joves de cada 10 viuen en una llar independent a l'Estat espanyol, segons dades del Consell de l'Observatori de l'Emancipació del Consell de la Joventut d'Espanya recollides en l'informe presentat el desembre de 2021. Es tracta de la taxa d'emancipació més baixa d'aquest segle.

Vista la situació de gravetat excepcional i històrica actual amb què la gent jove intenta desenvolupar el seu projecte de vida a Menorca, s'ha de considerar un col·lectiu especialment vulnerable econòmicament i socialment, que requereix mesures específiques per poder satisfer la necessitat bàsica de l'emancipació.

El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències d'àmbit local que, segons l'art. 36 de la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local, corresponen a la província, entre aquestes les referides a la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social.

També corresponen al Consell Insular de Menorca les competències en matèria de joventut i de lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, diu que les polítiques de joventut han de tenir la finalitat de possibilitar l'emancipació del jovent i l'autonomia personal dels joves i les joves mitjançant l'accés a una ocupació i a un habitatge dignes (art. 2.3 h), i aquestes polítiques d'habitatge s'han de desenvolupar mitjançant programes i plans d'habitatge adreçats a les persones que menors de 35 anys (art. 24.2).

En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca, dins el seu marc competencial en joventut i per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, evitant duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, aprova des de l'any 2020 la convocatòria d'ajuts per desenvolupar el projecte de vida de les persones joves.

Aquests ajuts tenen com a objectiu facilitar l'accés a l'habitatge habitual als joves de Menorca que l'any de la convocatòria tengui entre 18 i 34 anys, ambdós inclosos, i que pateix una situació de vulnerabilitat econòmica i social, a fi de contribuir a la realització del seu projecte de vida.

Enguany se separen aquests ajuts dels destinats a la compra d'equipaments informàtics per estudiar i treballar, i a finançar carnets de conducció i activitats de formació no reglada, per tal de simplificar la convocatòria, les bases i el formulari de sol·licitud, ampliar l'edat de les persones destinatàries d'aquests ajuts dels 30 als 34 anys i d'introduir-hi les millores proposades pels joves i altres persones i institucions a fi de facilitar-ne l'accessibilitat i arribar a més persones que els necessiten.

La partida destinada a aquests ajuts augmenta el 2022 d'un import màxim de 45.000 € a 50.000 €.

En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports evita duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, i dins el seu marc competencial en joventut, per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, convoca aquests ajuts en benefici de la gent jove d'entre 18 i 34 anys.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal, senyora Gomis Luís i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts a la gent jove d'entre 18 i 34 anys que necessita suport per llogar un habitatge per realitzar el seu projecte de vida, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2022, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida de l'exercici pressupostari de l'any 2022 que es detalla en el quadre següent:

 

Quantia màxima

Partida

Ajuts al lloguer de l'habitatge habitual i permanent

50.000 €

4.33450.4890001

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) L'import màxim per sol·licitant és de 2.160 € (360 €/mensuals durant un màxim de 6 mesos)

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts comença l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 31 de juliol de 2022.

d) Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit abans de l'11 de desembre 2022.

e) Els requisits econòmics que han de complir les persones beneficiàries són els següents:

Opció A: Els ingressos anuals (14 pagues) de la persona sol·licitant no poden superar el 250 % de l'IPREM corresponent a l'any 2021, que és 19.771,50 €.

IPREM 2021 (14 pagues) * 2,5

Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos que recull la taula següent:

TAULA OPCIÓ A

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any 2021

 

 

 

1

19.771,50 €

 

 

 

2

25.702,95 €

5.931,45 €

30,00%

Increment per segon membre

3

29.657,25 €

3.954,30 €

20,00%

Increment per tercer membre

4

31.634,40 €

1.977,15 €

10,00%

Increment per quart membre

Família de més de quatre membre:s s'incrementarà un 10 % per cada membre de més

Opció B: També es pot presentar sol·licitud d'ajut si el rendiment anual de l'any 2021 estigués per damunt del llindar esmentat però durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud els ingressos estiguessin d'acord amb la taula següent, sempre que es puguin acreditar documentalment. En aquest cas el llindar del període és 4.942,88 €.

Per unitats familiars amb més membres, el barem de l'import màxim d'ingressos s'aplicarà com es recull EN la taula següent:

IPREM 2022 (14 pagues) * 2,5

------------------------------------------

4

 

TAULA OPCIÓ B

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar 3 mesos anteriors

1

4.942,88 €

2

6.425,74 €

3

7.414,31 €

4

7.908,60 €

Família de més de quatre membres: s'incrementarà un 10% per cada membre de més

f) Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'una sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM 2021, en la fórmula de baremació es farà constar el valor de 282,45 €, que correspon al 50 % de l'IPREM mensual 2021 publicat en la llei actual de pressuposts.

g) L'habitatge objecte del contracte de lloguer ha de tenir una renda màxima mensual de lloguer igual o inferior 900 €.

h) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President: el conseller executiu cap del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Miquel Àngel Maria Ballester

President suplent: el director insular en matèria de joventut, Àngel Cardona Mercadal

Vocal 1: el tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Alejo Sintes Piris

Vocal 2: la tècnica de joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Núria Marquet Josa

Vocal 3: la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca, Magdalena Seguí Jover

Secretària:

- l'administrativa de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Maria Janer Rotger.

i) La instrucció d'aquest procediment correspondrà al tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Alejo Sintes Piris, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), Magdalena Segui Jover.

Tercer. Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN ELS AJUTS A LA GENT JOVE DE 18 A 34 ANYS QUE NECESSITA SUPORT PER LLOGAR UN HABITATGE, PER REALITZAR EL SEU PROJECTE DE VIDA

Antecedents

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular en matèria de joventut, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (articles 70.16 i 73) i en la seva competència en el desenvolupament econòmic i social del seu àmbit territorial insular, d'acord amb la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local.

La Llei 10/2006, de 26 de juliol, Integral de la joventut estableix que les polítiques de joventut han de perseguir bàsicament, entre altres finalitats «Possibilitar l'emancipació del jovent i l'autonomia personal dels joves i de les joves mitjançant l'accés a una ocupació i a un habitatge dignes» (art. 2.3 h) i també «Afavorir la integració social d'aquells col·lectius de joves amb una doble dificultat per aconseguir-la» (art. 2.3 j).

Amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, el Consell Insular va assumir la transferència de les funcions reglamentària, executiva i de gestió en matèria de joventut i de lleure, com a instruments per apropar aquestes polítiques als seus destinataris i garantir així mateix una millor prestació dels serveis públics.

La responsabilitat de facilitar l'accés a aquestes activitats a les persones joves amb necessitat econòmica es fonamenta doncs en l'exercici de les competències en matèria de joventut i de lleure, assumides pel Consell Insular de Menorca amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre mencionada.

En els darrers temps, els alts índexs de desocupació, la precarietat en la feina i l'encariment de l'habitatge han dificultat enormement l'autonomia econòmica i l'emancipació dels joves, fins al punt que, segons l'Observatori Jove del Consell de la Joventut d'Espanya (CJE), la taxa d'emancipació residencial a les Illes Balears en joves d'entre 16 i 29 anys va ser del 17,8 % en el primer semestre de 2020, quan deu anys abans era del 35,6 %. Aquesta situació ha provocat que es retardin les possibilitats del col·lectiu per construir el seu propi projecte de vida i que el concepte de joventut s'hagi prolongat fins als 30 anys o més.

La crisi derivada de la covid-19 ha empitjorat encara més les perspectives de les persones joves de viure de manera independent, un col·lectiu que ja de per si anteriorment venia patint una major fragilitat econòmica relacionada amb una inserció laboral més precària i inestable que la de la resta de la població.

En aquest context, agreujat per la crisi de l'energia que agreuja a Menorca els efectes de la doble insularitat, la joventut de Menorca s'ha de considerar un col·lectiu especialment vulnerable econòmicament i socialment, que requereix mesures específiques per satisfer la necessitat bàsica de l'emancipació.

Per tot el que s'ha exposat, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca vol donar suport al col·lectiu de joves que pateixen més els efectes econòmics i socials per dur a terme els seus projectes vitals.

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici actual preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports «Ajudar la gent jove que necessita suport per realitzar el seu projecte de vida» i com a efecte previst d'aquests ajuts, el Pla preveu «Incrementar les possibilitats d'accés a un habitatge de les persones joves que tenen dificultats per accedir-hi» per ajudar a fomentar la seva independència i el seu desenvolupament personal.

Primera. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és concedir ajuts al lloguer habitual a la gent jove d'entre 18 a 34 anys, ambdós inclosos, que pateix una situació de vulnerabilitat econòmica i social, per tal de pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts especialment en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi econòmica que afecta aquest col·lectiu i que s'ha vist agreujada per la crisi sociosanitària derivada de la covid-19 i la posterior crisi de l'energia, en un context de doble insularitat.

Segona. Finalitat

Incrementar les possibilitats d'accés a un habitatge de les persones joves que tenen dificultats per accedir-hi, per tal d'ajudar a fomentar la seva independència i el seu desenvolupament personal.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixen en la convocatòria.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Són ajuts per a l'abonament de part del lloguer de l'habitatge destinat a domicili habitual i situat ubicat en Menorca.

Cinquena. Despeses subvencionables

Les despeses s'han de realitzar entre l'1 de gener i l'11 de desembre de l'any actual.

Són subvencionables les despeses en concepte de la renda mensual del lloguer de l'habitatge habitual a Menorca.

La persona sol·licitant ha de tenir llogat l'habitatge en la data en què presenta la sol·licitud.

L'habitatge objecte del contracte de lloguer ha de tenir una renda màxima mensual de lloguer igual o inferior a la quantia econòmica mensual que s'aprovi en la convocatòria.

L'import màxim que s'abonarà per persona sol·licitant serà del 40 % del lloguer mensual de màxim 6 mesos.

En els supòsits d'un contracte amb diversos arrendataris (coarrendament) que no formin part de la mateixa unitat familiar, l'import màxim que s'abonarà serà el 40 % del lloguer mensual de la part que aboni cada llogater o llogatera que sol·liciti l'ajut.

Sisena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Setena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Requisits

Poden ser beneficiàries de la sol·licitud d'ajut les persones que compleixin els requisits següents:

a) Tenir, l'any de la convocatòria, entre 18 i 34 anys.

b) Estar empadronades a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la data final del termini de presentació de sol·licituds. En la data en què es presenta la sol·licitud les persones han d'estar empadronades en l'habitatge llogat.

c) Estar emancipades: acreditar uns ingressos propis mínims per sota del llindar previst en la convocatòria i pagar el lloguer per transferència bancària.

d) No ser titulars del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge, tret que s'acrediti la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la voluntat de les persones que sol·liciten l'ajut, degudament acreditades.

e) Ser titulars d'un contracte d'arrendament, a títol individual (tant es viu sol com si conviu amb la seva pròpia unitat familiar) o com a coarrendatari (contracte amb diverses persones arrendatàries que no formin part de la mateixa unitat familiar), d'un habitatge lliure situat a Menorca, que ha de ser el domicili habitual de la persona que sol·licita l'ajut.

f) Complir els requisits econòmics prevists que s'exposen a continuació.

2. Requisits econòmics

1. Les persones sol·licitants han d'acreditar que compleixen un dels dos requisits següents:

Opció A. Ingressos de l'any anterior:

Haver obtingut l'any anterior al de la convocatòria uns ingressos bruts anuals inferiors a l'IPREM de l'any anterior, multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria:

IPREM any anterior (14 pagues) * coeficient que s'aprovi en la convocatòria

Aquesta fórmula s'aplicarà d'acord amb el % d'increment que determini la convocatòria per cada membre de la unitat familiar.

Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors

Haver obtingut durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud uns ingressos per davall de l'IPREM de l'any actual multiplicat pel coeficient que s'aprovi en la convocatòria i dividit per 4:

IPREM any actual (14 pagues) * coeficient que s'aprovi en la convocatòria

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

2.1 Càlcul de la renda Opció A. Ingressos de l'any anterior

El càlcul de la renda, per comprovar si es troba dins els llindars recollits en la taula Opció A de la convocatòria, s'obtindrà sumant les rendes de l'exercici de l'any anterior de la persona que sol·licita l'ajut, i si escau, també de cada un dels membres computables del nucli familiar (es detallen al final d'aquesta base setena) que hagin obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Per determinar la renda de la persona que sol·licita l'ajut, i dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques, si n'hi ha (s'ha de presentar un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any actual referida als ingressos de l'any anterior), es farà de la manera següent:

- Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).

- Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595

Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any anterior, emès per l'Agència Tributària):

- Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.

- Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

2.2. Càlcul de la renda familiar Opció B. Ingressos dels 3 mesos anteriors

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars que estableixi la convocatòria per aquest període, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts per tots els membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut.

Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

2.3. Membres de la unitat familiar

Són membres computables: la persona sol·licitant, el/la seva/seu cònjuge i els seus fills i filles.

En cas de divorci o separació legal o de fet de la persona sol·licitant, si tingués la custòdia total o compartida dels seus fills i filles i percep una pensió compensatòria o per manutenció, aquesta es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar, la qual cosa haurà d'acreditar mitjançant sentència o declaració jurada. En aquests casos, es consideren membres computables la persona sol·licitant i els seus fills i filles.

3. Prohibicions per ser-ne beneficiaris d'aquests ajuts

En qualsevol cas, no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Vuitena. Presentació de les sol·licituds

Les persones sol·licitants han de presentar les sol·licituds mitjançant el tràmit electrònic o el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca (www.cime.es).

Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) La sol·licitud de participació en el procediment de concessió de la subvenció, així com en les actuacions de justificació i comprovació, es pot fer per via telemàtica, per mitjans electrònics, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) També es pot presentar la sol·licitud de participació en el procediment de concessió de la subvenció de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives del Consell Insular de Menorca a Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada.

A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

Documentació general

a) Document d'identificació fiscal de la persona sol·licitant (DNI, NIE o NIF).

b) En el cas que la sol·licitud es presenti en nom d'una altra persona: Acreditació de la representació i NIF de la persona representant.

c) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal de no estar sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003). Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.

d) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.

e) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o per la seva representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb el segon paràgraf de l'article 11 f del text refós de la Llei de subvencions, per tractar-se de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses a l'annex 1.

f) Document de designació de compte bancari de la persona sol·licitant, segons model de l'annex 2.

g) Si la persona sol·licitant no declara un nucli familiar propi, ha de presentar un certificat històric d'empadronament personal o els que correspongui, en què consti l'empadronament a Menorca durant els darrers 6 mesos. També ha de demostrar amb un certificat d'empadronament que el dia que presenta la sol·licitud està empadronada en l'habitatge llogat pel que es sol·licita l'ajut.

En el cas que la persona sol·licitant declari un nucli familiar propi, ha de presentar un certificat de convivència de totes les persones que conviuen en el domicili familiar relatiu a l'habitatge llogar que motiva la sol·licitud d'ajut, emès per l'ajuntament. Si es dona el cas que en aquest certificat no consta la data d'alta en el municipi, s'ha de presentar també un certificat d'empadronament de la persona sol·licitant de l'ajut, o els que correspongui, per demostrar l'empadronament a Menorca els darrers 6 mesos.

h) Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa a la relació de parentiu o anàloga que la uneix amb la resta de convivents, si escau. Aquesta declaració està inclosa en l'imprès de sol·licitud, annex 1.

i) Només per a l'opció A. Per certificar els ingressos obtinguts l'any anterior: certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any en curs referida als ingressos de l'any anterior de la persona sol·licitant, o, si escau, tots els membres computables de la seva unitat familiar, majors d'edat a 31 de desembre de l'any anterior.

En el cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF de l'any anterior. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç següent:

https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml.

j) Només per a l'opció B. En el cas que s'opti per no justificar els ingressos de l'any anterior, s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si s'han percebut ingressos durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud, i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.).

k) En el cas de separació o divorci: sentència de divorci o acord de separació, i en el cas que no existeixin aquests documents s'ha de presentar una declaració jurada de la persona sol·licitant en que s'indiqui si rep algun tipus de pensió i per quin import.

l) Còpia del contracte d'arrendament (hi ha de constar, almenys: la identitat de qui contracta, la identificació de l'habitatge arrendat, la durada del contracte de lloguer i la renda inicial del lloguer).

m) Justificant d'abonament de la renda mensual del lloguer del darrer mes mitjançant justificant de transferència bancària a nom del sol·licitant.

n) Declaració responsable de no ser titular del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge o acreditació de la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la seva voluntat de la persona que sol·licita l'ajut, degudament acreditades. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1.

Documentació específica

o) Per tal que es tengui en compte a efectes de valoració dels ajuts, la persona sol·licitant pot de presentar la documentació següent o qualsevol altra que acrediti les circumstàncies personals o del seu un nucli familiar (d'acord amb els membres de la unitat familiar que preveu la base setena):

- Grau de discapacitat reconegut: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.

- Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

- Família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any: llibre de família.

- Atur: certificat acreditatiu o un altre document oficial en què figurin totes les dades següents:

  • Que està en situació d'atur.
  • Període durant el qual ha estat en aquesta situació.
  • Si és perceptor/a de prestació per atur o un altre subsidi i quin és l'import mensual que es percep.

- Joves extutelats/ades: certificat emès per l'entitat pública de protecció de menors competent, acreditatiu d'haver estat tutelat/ada fins a la majoria d'edat, o autorització per comprovar aquesta dada.

- Víctimes o fills/filles víctimes de violència de gènere: reconeixement d'aquesta condició per sentència judicial o per part d'un centre oficial.

- Grau de dependència 2 o 3: resolució administrativa de reconeixement del grau de la persona que presenta la sol·licitud o d'algun membre de la seva unitat familiar.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, f, k i les relatives, dintre de la lletra o (situacions familiars) al grau de discapacitat reconegut, família nombrosa i família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any, si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara a la sol·licitud que continuen vigents.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista a l'art. 53 del Text de la Llei de Subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.

Novena. Criteris objectius o mòduls que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Els criteris que es detallen a continuació s'aplicaran en el cas que l'import total de la convocatòria no fos suficient per atendre totes les sol·licituds.

Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts seran el barem econòmic (renda mitjana obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar previstes més avall en aquesta mateixa base.

Les persones sol·licitants poden obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda individual o familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda individual o familiar segons la fórmula recollida més avall en aquesta mateixa base.

L'obtenció de la renda mitjana mensual de la persona o unitat familiar es determinarà amb les operacions següents:

- Si el rendiment anual de l'any anterior de la persona o unitat familiar estigués per davall des llindars recollits a l'opció A de la convocatòria, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant aquell any entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 12.

- Si el rendiment anual de la persona o unitat familiar de l'any anterior estigués per damunt des llindars recollits en la Taula Opció A de la convocatòria, però durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud els seus ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits en la Taula Opció B de la convocatòria, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 3.

Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula següent:

Pi = (OM*min)/SOL

Pi és el resultat de la puntuació que obté el/la sol·licitant.

OM és la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest criteri (barem econòmic).

“min” és la renda familiar mitjana mensual més baixa d'entre totes les sol·licituds presentades.

“SOL” és la renda familiar mitjana mensual de la sol·licitud objecte de valoració.

La puntuació (Pi) s'arrodonirà al segon decimal mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.

Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'alguna sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM establert en la convocatòria per l'any anteiror, en l'aplicació de la fórmula es donarà a l'element “SOL” el valor que s'estableixi en la convocatòria. En aquest supòsit, l'element “min” de la fórmula, per a totes les sol·licituds, tindrà el valor que s'estableixi en la convocatòria.

Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

Es poden atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les circumstàncies familiars següents, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

a) Per cada membre del nucli familiar amb discapacitat: fins a 4 punts

b) Família nombrosa:

- Categoria general: 2 punts

- Categoria especial: 3 punts

c) Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt

d) Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt

e) Si la persona beneficiària es troba en situació d'atur, i no perceb prestació sinó subsidi: 1 punt per cada membre que estigui en aquesta situació

f) Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt

g) Si la persona jove beneficiària va estar tutelada fins a la majoria d'edat: 3 punts

h) Si la persona jove és víctima de violència de gènere o fill/a d'una persona que ha patit violència de gènere: 1 punt

Desena. Determinació de l'import de la subvenció

Si l'import total de la convocatòria per a la línia corresponent és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en les presents bases.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, i no hi hagi una aportació econòmica complementària destinada a aquests ajuts, s'aplicaran els criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en la base novena anterior i es determinarà l'import de la subvenció d'acord amb les regles següents:

L'import total de la convocatòria, es repartirà entre les persones en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula següent:

Ps x Ir

Iv =  ------------         

 ƩPS

 

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria de la línia corresponent

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

En el cas que algun ajut superi els imports individuals màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de persones beneficiàries de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant.

Onzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

La instrucció correspondrà, com a entitat col·laboradora, a l'INJOVE, que és una empresa pública del Consell Insular de Menorca que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut. Comptarà també amb el suport d'un/a tècnic/a del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

L'INJOVE ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient.

Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor/a, es publicarà una proposta provisional de les persones sol·licitants excloses i admeses, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, i s'obrirà un termini d'al·legacions i d'esmena de deficiències de 10 dies hàbils. La publicació, que tindrà efectes de notificació, s'efectuarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell. Així mateix, s'enviarà una comunicació de la publicació a les persones sol·licitants mitjançant SMS o correu electrònic si la persona interessada ho autoritza marcant l'opció corresponent.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

Una vegada examinades per l'instructor/a les al·legacions i la documentació aportada durant el període d'al·legacions i d'esmena de deficiències, i un cop valorades les sol·licituds per la comissió avaluadora, s'elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta, així com de les sol·licituds excloses, denegades o que hagin desistit, amb indicació del motiu corresponent.

El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, on figuraran les dades identificatives de les persones interessades; la publicació en el BOIB tindrà els efectes de notificació (art. 45.1 b LPACAP).

Dotzena. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establida per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

La comissió avaluadora estarà formada pels membres que estableixi la convocatòria.

En cas d'empat, el/la president/a tindrà vot de qualitat.

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Perquè la comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, és necessària la presència de la majoria legal de membres.

El/la funcionari/ària del departament que actuï com a secretari/ària de la comissió avaluadora ha d'estendre acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats.

Tretzena. Abonament dels ajuts

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini màxim de 60 dies des de la concessió i la justificació, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Catorzena. Justificació de les despeses

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit en el termini que s'estableixi en la convocatòria.

La documentació acreditativa per justificar les despeses són els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge de màxim 6 mesos durant l'any en curs, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera.

En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de constar la identificació completa de la persona sol·licitant que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador/a que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec del beneficiari. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

Quinzena. Obligacions dels beneficiaris

Sens perjudici de la resta d'obligacions imposades per la normativa vigent, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:

a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. L'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat.

c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que els requereiix el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Comunicar qualsevol canvi que suposi una modificació dels requisits que hagin donar lloc a la concessió de l'ajut.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i) Destinar l'import íntegre dels ajuts al pagament de la renda de l'habitatge llogat on resideix.

Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones que hagin rescindit voluntàriament el contracte de lloguer pel qual ha demanat l'ajut o que resideixin en un altre habitatge diferent al llogat.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposEN la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de Subvencions i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor o la instructora i la notificació a la persona beneficiària.

L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Dissetena. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de Consells Insulars.

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la covid-19

 

Annex 1. Model normalitzat de camps de la sol·licitud telemàtica i presencial de l'ajut.

Annex 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Declaració d'ingressos dels darrers tres mesos (només per a la sol·licitud telemàtica)

Annex 4. Autoritzacions i oposició (només per a la sol·licitud telemàtica)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.​​​​​​​

 

Maó, 20 de juny de 2022

Per delegació de la presidenta

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)