Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS
Núm. 340890
Resolució del president de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 15 de juny de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a la projecció exterior de les arts visuals de les Illes Balears per a l’any 2022
L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial creada per l'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre de 2014). L'IEB, d'acord amb els seus Estatuts, aprovats mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre (BOIB núm. 160, de 22 de desembre de 2018), té personalitat jurídica pròpia i diferenciada, capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
Entre els objectius de l'IEB, segons l'apartat f) de l'article 5 dels seus Estatuts, es troba el foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021), preveu la convocatòria d'ajuts per donar suport a activitats per a la projecció física o digital de projectes d'arts visuals per a l'any 2022.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOIB núm. 32, d'1 de març de 2007), disposa que la Comunitat Autònoma té la competència del foment de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la competència de fer-ne la difusió nacional i internacional.
A aquest efecte, l'objecte d'aquesta Resolució és convocar subvencions d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).
Per tot això, d'acord amb el que disposen l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, els articles 107.3, apartats d) i e), 108.4 i 109 de la versió consolidada del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (DOUE núm. C326, de 26 d'octubre de 2012), el Reglament Europeu 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE núm. L352, de 24 de desembre de 2013), i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a activitats de projecció exterior de les arts visuals de les Illes Balears per a l'any 2022, d'acord amb els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 300.000€ (tres-cents mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 300.000 €, amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 15 de juny de 2022)
El president de l'Institut d'Estudis Baleàrics Miquel Company i Pons
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. Aquesta convocatòria té per objecte facilitar la mobilitat dels professionals de l'àmbit de les arts visuals de les Illes Balears i contribuir a la projecció exterior de les arts visuals de les Illes Balears a través d'activitats de promoció de caràcter professional corresponents al període comprès entre el 16 de novembre de 2021 i el 30 de novembre de l'any 2022, amb la finalitat de fomentar l'intercanvi i la relació cultural entre les illes i entre les Illes Balears i l'exterior.
Són activitats de projecció exterior, físiques o telemàtiques, de l'àmbit de les arts visuals:
— Les exposicions d'arts visuals fora de l'illa de residència.
— La participació a fires i festivals d'arts visuals fora de l'illa de residència.
— L'assistència i participació a jornades de formació especialitzades fora de l'illa de residència.
— Les residències d'artistes, d'investigació o de comissariat fora de l'illa de residència.
1.1.a) Els requisits per presentar una sol·licitud de subvenció són els següents:
Els espais d'acollida de les activitats han de ser espais de difusió d'art contemporani, amb una programació anual estable d'exposicions i activitats culturals de l'àmbit de les arts visuals.
Els artistes han d'haver fet almenys una exposició individual en la seva trajectòria professional o haver participat en almenys tres exposicions col·lectives d'arts visuals en espais de difusió d'art contemporani.
Els agents culturals han d'haver organitzat o promogut almenys tres projectes culturals d'arts visuals en espais de difusió d'art contemporani.
Només poden demanar subvenció els agents culturals que siguin els titulars o promotors directes de l'activitat.
En projectes i/o exposicions col·lectius només es pot demanar subvenció per a les despeses associades a la participació de l'artista balear.
1.2. S'estableixen dues línies de subvencions, les quals són excloents entre si:
a) Suport a la mobilitat d'artistes i agents culturals de l'àmbit de les arts visuals de les Illes Balears.
S'hi inclouen exclusivament les despeses derivades del desplaçament, allotjament, transport d'obra i quotes d'acreditació o d'inscripció a fires, festivals, jornades professionals i/o residències d'arts visuals, amb els imports màxims prevists al punt 10.1.
Les despeses subvencionables són les següents:
— El desplaçament dels artistes i agents culturals. Només s'accepten bitllets de classe turista.
— Les despeses d'allotjament.
— El transport de concentració i dispersió de l'obra. Inclou material d'embalatge fins als màxims prevists.
— Les despeses de lloguer de vehicles per al desplaçament o transport d'obra.
— Les quotes d'acreditació o d'inscripció a fires, festivals i/o jornades professionals de l'àmbit de les arts visuals.
— El quilometratge en els desplaçaments per carretera que no es facin en transport públic, amb un preu màxim de 0,240141 euros per quilòmetre.
— Les despeses derivades de les proves COVID-19 per viatjar.
— Els visats
Els artistes i agents culturals poden anar acompanyats d'un màxim d'un professional d'assistència de perfil tècnic, necessari per al desenvolupament de l'activitat, les tasques del qual s'han de definir al contracte laboral establert entre les parts.
b) Suport a activitats de projecció exterior de l'àmbit de les arts visuals.
Les despeses subvencionables s'atorguen en funció dels criteris de valoració establerts al punt 10.2.
L'import atorgable es calcula d'acord amb la puntuació obtinguda i els imports màxims prevists.
Es poden comptabilitzar i incloure les despeses següents:
— El desplaçament d'artistes i agents culturals de les Illes Balears. Només s'accepten bitllets de classe turista.
— Les despeses d'allotjament fins a un màxim de 150 € per persona i nit.
— El transport de concentració i dispersió de l'obra.
— La producció d'obra vinculada a l'activitat de promoció. És subvencionable un màxim del 50 % del cost de producció d'obra, fins a un màxim de 7.000 € (set mil euros). Només es subvencionen les despeses de producció d'obra d'artistes balears.
— L'emmarcament d'obra, construcció de peanyes, mobiliari i condicionament de l'estand a una fira. És subvencionable un màxim de 1.000 € (mil euros).
— La pòlissa clau a clau.
— El muntatge i el desmuntatge.
— El lloguer de l'espai d'exposició.
— Les quotes d'acreditació i/o el lloguer de l'estand a fires.
— Els honoraris de persones i contractació de serveis professionals.
— L'edició i traducció de material gràfic i de promoció. En el cas d'edició d'un catàleg, l'espai d'acollida ha d'assumir un mínim del 50 % del cost de la publicació.
— L'assegurança mèdica en el cas de residències d'artistes, d'investigació o de comissariat.
— El quilometratge en els desplaçaments per carretera que no es facin en transport públic, amb un preu màxim de 0,240141 euros per quilòmetre.
— Les despeses derivades de les proves COVID-19 per viatjar.
— Els visats
Per projecte s'accepta el desplaçament d'un màxim de dos professionals d'assistència de perfil tècnic, necessari per al desenvolupament de l'activitat, les tasques dels quals s'han de definir al contracte laboral o de serveis establert entre les parts.
1.3. Els desplaçaments inclouen el viatge d'anada al lloc on es realitza l'activitat professional i el viatge de tornada del mateix lloc. Les dates del desplaçament han de coincidir amb les dates d'execució de l'activitat professional.
1.4. El còmput de les nits d'allotjament en cas d'exposicions i jornades professionals és de tres nits com a màxim, i de quatre com a màxim si es tracta d'un desplaçament intercontinental. En el cas d'exposicions, el còmput té en compte les tasques a realitzar: assistència a la inauguració (una nit), participació al muntatge i assistència a la inauguració (dues nits); realització d'una activitat de mediació o una activitat semblant (una nit addicional, si escau). En cas de participar amb estand propi a una fira, es computen els dies de durada de la fira, fins a un màxim de sis nits. En cas de residències, es computen els dies de durada de la residència, fins a un màxim d'un mes d'allotjament. El nombre de nits i els nom de les persones allotjades han de figurar d'una manera clara en les factures justificatives.
1.5. L'assistència a fires i/o festivals ha d'estar vinculada a la participació de l'artista i/o agent cultural al programa expositiu o d'activitats professionals de la fira o festival.
1.6. Només es subvenciona l'assistència i/o participació a jornades professionals especialitzades, destinades exclusivament a atendre les necessitats de formació dels professionals del sector de les arts visuals.
1.7. Les residències han d'estar vinculades a espais de difusió d'art contemporani que disposin d'un programa públic de residències d'artistes, d'investigació i/o de comissariat.
1.8. Es consideren despeses subvencionables aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada i s'efectuïn en el termini establert en aquesta convocatòria. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i quan l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa s'ha de justificar expressament en una memòria.
1.9. Es considerarà despesa feta la que hagi estat efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació.
1.10. Totes les despeses (menys la de quilometratge) s'han de justificar amb factures. El concepte de la factura ha d'identificar l'activitat de promoció i desglossar les partides que inclogui.
1.11. No es poden subvencionar projectes que vulnerin els drets dels col·lectius LGTBI+, els drets de les dones o els drets humans.
2. Despeses no subvencionables
Les despeses que queden excloses de la subvenció són les següents:
— Les despeses de persones que no tenguin contracte laboral o de serveis amb el sol·licitant o que no es corresponguin amb el període d'execució.
— Els honoraris del beneficiari de la subvenció i, en el cas de les persones jurídiques, els honoraris dels administradors.
— El lloguer de l'espai d'exposició o d'acollida en el cas que el propietari, l'arrendador o el gestor de l'espai sigui el mateix beneficiari de la subvenció.
— Els tiquets de combustible i aparcament.
— Els desplaçaments en primera classe.
— Els imposts, les taxes i els tributs.
— Les despeses de manutenció i dietes.
— Amb caràcter general, els sopars i dinars o despeses de representació.
— Les despeses derivades d'actuacions que es facin dins l'illa de residència.
— Les despeses derivades d'actuacions que es facin en el circuit escolar.
— Les despeses derivades d'actuacions en esdeveniments de caràcter benèfic o fora de circuits professionals.
— Les despeses d'activitats en l'àmbit de la cultura popular i tradicional.
— La realització de viatges preparatoris.
— La compra de béns d'equip i programes informàtics.
— La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests.
— La compra d'eines.
— Les adquisicions mitjançant arrendament financer.
— La dotació econòmica dels premis.
— Despeses estructurals (compra de programari i maquinari informàtics; compra d'instruments; lloguer i despeses de locals d'ús habitual; lloguer de serveis informàtics no específics de l'activitat; quotes d'alta d'autònoms; serveis d'assessoria legal o comptable, etc.).
3. Import i imputació pressupostària
3.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 300.000 € (tres-cents mil euros), amb càrrec al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics del 2022.
3.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt anterior.
3.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de manera expressa.
4. Beneficiaris i requisits
4.1. Són beneficiaris de les subvencions:
a) Per a la línia de suport a la mobilitat d'artistes i agents culturals de l'àmbit de les arts visuals de les Illes Balears (punt 1.2.a), en són beneficiàries les persones físiques i jurídiques (creadors i agents culturals) que produeixin i organitzin projectes d'exposició i activitats artístiques relacionats amb creadors de les Illes Balears.
Els beneficiaris han d'estar donats d'alta en el cens tributari en epígrafs vinculats al sector de les arts visuals, o bé han de tenir com a objecte social el desenvolupament d'activitats de caràcter professional en el sector de les arts visuals.
b) Per a la línia de suport a activitats de projecció exterior de l'àmbit de les arts visuals (punt 1.2.b), en son beneficiaris les empreses i organitzacions de l'àmbit de les arts visuals que produeixin i organitzin projectes d'exposició i activitats artístiques d'arts visuals. Aquestes empreses i organitzacions poden tenir la residència fiscal tant dins com fora de les Illes Balears. Les empreses i organitzacions de fora de les Illes Balears han de produir i organitzar projectes d'exposició i activitats artístiques relacionats amb creadors de les Illes Balears.
Els beneficiaris han de ser persones físiques donades d'alta en el règim d'autònoms en epígrafs relacionats amb les arts visuals o persones jurídiques que tenguin com a objecte social el desenvolupament d'activitats de caràcter professional en el sector de les arts visuals.
4.2. Totes les persones físiques o jurídiques que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits establerts en els apartats 6, 7 i 8 d'aquesta convocatòria.
c) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
d) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.
e) Presentar un certificat, si escau, que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. Si no es presenta aquest certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar.
f) Presentar una sol·licitud per projecte. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'ha de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
4.3. Quan els beneficiaris siguin les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària, aquestes han d'assumir un mínim del 50 % de les despeses de la contractació de serveis i subministraments del cost total del projecte.
4.4. No poden ser beneficiàries d'ajudes les persones físiques o jurídiques següents:
a) Les que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, entre les quals hi ha haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.
b) Les que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
c) Les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.
5. Normativa aplicable
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. Termini i presentació de sol·licituds
6.1. El termini per presentar les sol·licituds, dirigides a l'IEB, comença l'endemà que la convocatòria es publiqui en el BOIB i romandrà obert fins al 30 de setembre de 2022.
6.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts en els annexos, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.
6.3. No s'admet cap sol·licitud presentada amb posterioritat al termini indicat ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.
6.4. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució del president de l'IEB en el BOIB.
6.5. Si el sol·licitant és una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
6.6. En el cas de persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol (empreses, cooperatives, societats civils, associacions i fundacions), tota la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) s'ha de presentar de manera obligatòria a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.
En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns), també és recomanable presentar tota la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar la documentació (sol·licitud, annexos i justificació) al Registre de l'IEB, o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds lliurades en paper per registre s'han de presentar en fulls separats (sense enquadernar i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares. Si la rellevància del document ho exigeix o hi ha dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades amb els originals respectius, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original.
En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la amb la presentada.
6.7. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
7. Termini d'execució de les actuacions i pagament de les despeses
7.1. L'activitat subvencionada s'ha de dur a terme entre el dia 16 de novembre de 2021 i el dia 30 de novembre de 2022, com a màxim.
7.2. Les factures han de ser emeses i pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació.
8. Documentació
8.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) La documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica:
a.1) Persona física:
— L'acreditació de la identitat: còpia del DNI, passaport o NIE.
— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de fer la sol·licitud.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector de les arts visuals.
a.2) Persona jurídica:
— Una còpia del NIF de la persona jurídica i una còpia del DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.
— El document constitutiu de la persona jurídica.
— Els estatuts socials inscrits degudament en el registre.
— Un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, el qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector de les arts visuals.
b) Una declaració responsable per mitjà del model normalitzat (annex 3), en què el sol·licitant manifesti els punts següents:
— Que compleix les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria.
— Que aporta la documentació adjunta a la sol·licitud, vertadera i correcta.
— Que no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable.
— Que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
— Que compleix la legalitat vigent i aplica criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de treballadors.
— Que no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
— Que, si escau, ha sol·licitat ajudes i subvencions a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que se li han concedit les ajudes i subvencions esmentades.
c) Una memòria descriptiva i detallada del projecte, obligatòria per a les dues línies. S'ha de tenir en compte que, en el cas de la línia b), aquesta memòria servirà perquè la Comissió Avaluadora puntuï el projecte i que només es valorarà la informació inclosa en aquesta memòria.
La memòria ha d'incloure la informació següent:
— L'acreditació dels requisits exigits al punt 1.1.a) de la convocatòria.
— El títol, la descripció i els objectius generals del projecte.
— La relació d'activitats i les dates en què es duen a terme.
— Les rutes i dates dels viatges, amb indicació de les persones que viatgen.
— Les trajectòries professionals de les persones, col·lectius, empreses o entitats implicats.
— La descripció de l'equipament que acull l'activitat (trajectòria, programació, històric d'exposicions, etc.).
— Si escau, la descripció del programa d'activitats professionals, de mediació i/o educatives de l'espai d'acollida; documentació acreditativa (contracte, carta d'invitació) de l'activitat de mediació i/o educativa en què participa l'artista/comissari/agent cultural dins el programa professional.
— Si escau, la descripció de la itinerància de l'exposició i/o activitat artística, acompanyada de documentació acreditativa (contractes, cartes de confirmació emeses per les entitats corresponents, amb informació detallada sobre els llocs, dates i condicions de participació).
— El programa d'activitats de projecció exterior de l'artista/agent cultural realitzat entre el gener de 2019 i el juny de 2022. En el cas d'una galeria, el programa de participació a fires nacionals i internacionals entre el gener de 2019 i el juny de 2022. Cal aportar documentació acreditativa d'aquestes activitats (enllaços a webs, fullets, etc.).
— Si escau, el pla de patrocinis i finançament, acompanyat de documentació acreditativa (concessió de subvencions, contractes, cartes de confirmació emeses per les entitats implicades, amb indicació de les seves aportacions i/o participació en forma d'ajudes, patrocinis, coproducció, contractació de proveïdors, etc.).
— Si escau, la documentació acreditativa de la igualtat de gènere (cal especificar i acreditar si es tracta d'exposicions/accions individuals d'artistes dones, exposicions/accions col·lectives on més del 40 % de l'equip artístic i tècnic són dones, comissariats fets per dones).
—Si escau, la documentació acreditativa del retorn social (cal especificar i acreditar en quina mesura s'inclouen accions que estan destinades a la millora, la dinamització o la revitalització d'un col·lectiu, una comunitat o una zona en condicions desfavorides o en risc d'exclusió, o que contribueixen a la sensibilització i educació de la societat envers aquests col·lectius).
— Si escau, el pla de comunicació i difusió exterior, amb la descripció dels materials gràfics promocionals i les accions de comunicació previstes.
d) El pressupost detallat del projecte amb el pertinent IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli totes les partides pressupostàries, amb les despeses i els ingressos prevists, la quantia de l'ajut que se sol·licita i el detall de les fonts de finançament.
e) En el cas d'exposicions, la relació d'obres amb els detalls tècnics pertinents i la llista de paqueteria per a la contractació del transport.
f) La carta d'invitació, l'acord de col·laboració o el contracte del sol·licitant amb l'espai o l'entitat que du a terme l'activitat. El contracte o la carta d'invitació ha de fer referència expressa al títol i la naturalesa del projecte, les persones convidades, l'aportació econòmica i els serveis que assumeix l'equipament o l'entitat, i el lloc i la data o dates de l'esdeveniment.
Més específicament, en el cas d'exposicions, participació a fires, festivals, jornades de formació o residències, cal aportar aquesta documentació acreditativa:
En el cas d'exposicions cal aportar la carta d'invitació, l'acord de col·laboració o el contracte d'exposició signat entre les parts. La carta d'invitació, l'acord de col·laboració o el contracte d'exposició ha de fer referència expressa al títol i la naturalesa del projecte, el lloc i la data o dates de l'esdeveniment; a més ha de detallar totes les condicions i els requisits de participació, especificar les tasques a realitzar i les despeses que cal que assumeixi cada part.
En el cas de fires, cal aportar el contracte signat entre la fira i la galeria o l'artista participant. El contracte ha de detallar clarament totes les condicions i el requisits de participació a la fira i especificar les despeses que ha d'assumir la galeria o l'artista.
En el cas de festivals (inclou biennals i manifestacions artístiques semblants), cal aportar el contracte signat entre el festival i l'artista o l'agent cultural i les bases que regulen la participació al festival, les quals han de detallar totes les condicions i els requisits de participació i especificar les despeses que ha d'assumir l'artista o agent cultural.
En el cas de jornades professionals o de formació, cal aportar la carta d'invitació o l'acreditació de la inscripció i les bases que regulen l'assistència o participació a l'esdeveniment.
En el cas de residències, cal aportar la carta d'invitació o el contracte signat entre l'espai de residència i el resident i les bases que regulen la participació a la residència, les quals han de detallar totes les condicions i els requisits de participació i especificar les despeses que ha d'assumir el resident.
g) Si escau, el contracte de vinculació del personal tècnic de suport, amb la descripció de les tasques que han de desenvolupar.
h) Si escau, la documentació que demostri la vinculació entre l'entitat sol·licitant i les persones que participen en l'activitat objecte de la subvenció.
i) L'acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de l'ajuda és titular del compte bancari facilitat.
j) Per a subvencions de més de 3.000 €, els certificats d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb:
— L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— La Tresoreria General de la Seguretat Social.
— L'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Aquests certificats només s'han de presentar en el cas que no s'hagi autoritzat l'IEB a fer la consulta telemàtica (vegeu l'autorització corresponent dins l'annex 3).
Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'empresa interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
k) L'acreditació que el sol·licitant està donat d'alta d'activitat econòmica en epígrafs relacionats amb les arts visuals.
l) Si escau, la sol·licitud d'autorització per fer despeses amb persones o entitats vinculades (annex 4).
8.2. Si la sol·licitud o la documentació presentades no compleixen els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.
8.3. Si la documentació aportada no compleix els requisits establerts en aquesta convocatòria, no s'admetrà la sol·licitud.
8.4. Qualsevol dada no documentada no serà computada en la valoració del projecte. No es pot requerir ni aportar cap document susceptible de valoració.
9. Criteris per seleccionar els beneficiaris
9.1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'IEB, o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
9.2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no es dona aquest cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
9.3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix com a requisit per participar en la convocatòria, es pot formular un requeriment d'esmena. No es pot requerir ni aportar cap document susceptible de valoració.
9.4. Per a les activitats descrites en l'apartat 1.2.b), només tindran dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 40 punts d'acord amb els criteris establerts en l'apartat 10.2.
10. L'import de la subvenció
10.1. Pel que fa a les activitats a les quals fa referència el punt 1.2.a), relacionades exclusivament amb la mobilitat dels artistes i agents culturals, les quantitats s'atorguen d'acord amb el que s'indica seguidament:
a) Per a la mobilitat entre les Illes Balears:
— Un màxim de 60 € per persona per al desplaçament.
— En cas de doble o triple insularitat, s'aplica un màxim de 150 € per al desplaçament.
— Un màxim de 80 € per persona i dia per a l'allotjament.
— Un màxim de 500 € per al transport de càrrega, amb un màxim de 250 € per a material d'embalatge.
— Un màxim de 350 € per a la quota d'acreditació o inscripció a una fira, festival, jornades professionals i/o residència d'artista.
Per a projectes en què participen fins a tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 1.000 €.
Per a projectes col·lectius en què participen més de tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 1.500 €.
b) Per a la mobilitat a l'Espanya peninsular:
— Un màxim de 150 € per persona per al desplaçament.
— Un màxim de 80 € per a l'allotjament per persona i dia.
— Un màxim de 1.000 € per al transport de càrrega, amb un màxim de 250 € per a material d'embalatge.
— Un màxim de 350 € per a la quota d'acreditació o inscripció a una fira, festival, jornades professionals i/o residència d'artista.
Per a projectes en què participen fins a tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 2.000 €.
Per a projectes col·lectius en què participen més de tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 3.500 €.
c) Per a la mobilitat a les illes Canàries i Europa:
— Un màxim de 350 € per persona per al desplaçament.
— Un màxim de 80 € per persona i dia per a l'allotjament.
— Un màxim de 1.500 € per al transport de càrrega, amb un màxim de 250 € per a material d'embalatge.
— Un màxim de 350 € per a la quota d'acreditació o inscripció a una fira, festival d'art, jornades professionals i/o residència d'artista.
Per a projectes en què participen fins a tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 3.000 €.
Per a projectes col·lectius en què participen més de tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 5.000 €.
d) Per a la mobilitat fora d'Europa:
— Un màxim de 800 € per persona per al desplaçament.
— Un màxim de 80 € per a l'allotjament per persona i dia.
— Un màxim de 2.000 € per al transport de càrrega, amb un màxim de 250 € per a material d'embalatge.
— Un màxim de 350 € per a la quota d'acreditació o inscripció a una fira, festival, jornades professionals i/o residència d'artista.
Per a projectes en què participen fins a tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 4.000 €.
Per a projectes col·lectius en què participen més de tres artistes balears, l'import màxim atorgable és de 6.500 €.
10.2. Pel que fa a les activitats a les quals fa referència el punt 1.2.b), relacionades amb la projecció exterior de les arts visuals, les quantitats relacionades amb els conceptes subvencionables d'activitats de promoció exterior es qualifiquen en funció de les puntuacions següents:
a) Valoració de la trajectòria de l'artista o l'agent cultural que du a terme l'activitat (de 0 a 20 punts):
Si és l'artista:
— Més de tres exposicions individuals i/o col·lectives en espais de difusió d'art contemporani (museus, centres d'art, fundacions, sales d'exposicions, espais independents, festivals, biennals) a les Illes Balears i el territori espanyol: 10 punts.
— Més de tres exposicions individuals en espais de difusió d'art contemporani d'àmbit internacional (fora de les Illes Balears i del territori espanyol): 10 punts.
Si és l'agent cultural:
— Més de tres anys de trajectòria amb programació específica en espais de difusió d'art contemporani a les Illes Balears: 5 punts.
— Més de tres projectes artístics programats en espais de difusió d'art contemporani nacionals (fora de les Illes Balears, dins territori espanyol): 10 punts.
— Més de tres projectes artístics programats en espais de difusió d'art contemporani en l'àmbit internacional (fora de les Illes Balears i del territori espanyol): 10 punts.
b) Valoració de l'espai que acull l'activitat (de 0 a 20 punts):
— Espai, fira o festival de difusió d'art contemporani de valor prescriptiu i estratègic:
c) Projecció exterior del projecte (de 0 a 20 punts):
— Participació de l'artista/agent cultural dins el programa professional, de mediació i/o educatiu de l'espai d'acollida: 5 punts.
— Itinerància de l'exposició (amb la implicació d'un mínim de tres espais de difusió d'art contemporani diferents, dels quals un pot estar ubicat a l'illa de residència): 15 punts.
— Programa de projecció exterior de l'artista, amb la participació en un mínim de dos projectes artístics nacionals (fora de l'illa de residència) i un projecte artístic internacional entre el gener de 2019 i el juny de 2022: 15 punts.
Si és una galeria d'art que participa a una fira:
Si és una galeria d'art que participa a una fira:
— Participació d'artistes balears a l'exposició de l'estand: 10 punts.
— Participació en un mínim de dues fires nacionals (fora de l'illa de residència) entre el gener de 2019 i el juny de 2022: 5 punts.
— Participació a un mínim de dues fires internacionals entre el gener de 2019 i juny de 2022: 5 punts.
d) Qualitat i interès artístic del projecte (de 0 a 20 punts)
— Interès temàtic: fins 5 punts.
— Claredat de redacció i coherència del plantejament: fins 5 punts.
— Grau d'innovació i/o originalitat: fins 5 punts.
— Grau d'impacte i/o aportació a la reflexió i la crítica en l'àmbit de l'art contemporani: fins 5 punts.
e) Viabilitat econòmica del projecte (de 0 a 10 punts):
— El promotor o l'espai d'acollida assumeix un mínim del 50 % de les despeses de contractació de proveïdors i professionals i d'honoraris de l'artista relacionades amb el projecte: 10 punts.
— Coproducció del projecte entre dos o més espais de difusió d'art contemporani (amb una participació mínima del 40 % de les despeses totals de contractació de proveïdors per cada part): 10 punts.
La viabilitat econòmica d'un projecte s'ha d'acreditar amb contractes, en els quals s'ha de detallar la participació econòmica de cada part.
f) Igualtat de gènere i retorn social (de 0 a 10 punts):
— Projectes que contribueixen a la igualtat de gènere (exposicions/accions individuals d'artistes dones, exposicions/accions col·lectives en què més del 40 % de l'equip artístic i tècnic són dones, comissariats fets per dones): 5 punts.
— Projectes que tenen un retorn social (accions que contribueixen a la millora, la dinamització o la revitalització d'un col·lectiu, una comunitat o una zona en condicions desfavorides o en risc d'exclusió, o que contribueixen a la sensibilització i educació de la societat envers aquests col·lectius): 5 punts.
Puntuació màxima: 100 punts.
La valoració del projecte es fa d'acord amb la documentació aportada a la memòria (vegeu el punt 8.1.c).
10.3. Es preveu que es puguin valorar amb deu punts addicionals els projectes que incloguin la contractació d'obres que hagin obtingut una subvenció en la convocatòria d'ajudes per donar suport a la creació dels sectors de les arts escèniques, la música, la literatura, el còmic i la il·lustració, les arts visuals i l'audiovisual de les Illes Balears per a l'any 2020 (BOIB núm. 130, de 23 de juliol de 2020), modificada per les resolucions per corregir una errada (BOIB núm. 135, d'1 d'agost de 2020 i núm. 137, de 6 d'agost de 2020) o en la convocatòria d'ajudes per donar suport a la creació dels sectors de les arts escèniques, la música, la literatura, el còmic i la il·lustració, les arts visuals i l'audiovisual de les Illes Balears per a l'any 2021, en el context de l'actual pandèmia de COVID-19 (BOIB núm. 130, de 21 de setembre de 2021).
Així mateix, es preveu que es puguin valorar amb cinc punts addicionals les accions amb l'origen, la localització o la destinació a Formentera o realitzades per creadors, empreses, entitats o col·lectius d'aquest territori.
10.4. La puntuació mínima per obtenir una subvenció a l'apartat 10.2 és de 40 punts.
10.5. Una qualificació d'1 punt correspon al 0,8 % de l'import subvencionable, que s'incrementa gradualment fins al 80 %, que correspon als 100 punts.
10.6. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients de resolució.
10.7. A l'apartat 10.2 només es pot presentar una sol·licitud per projecte.
10.8. En cap cas no es pot abonar un import superior al que s'ha justificat mitjançant factures.
11. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
11.1. En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, l'ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és el president de l'IEB.
11.2. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
12. Composició de la Comissió Avaluadora
12.1. Per a l'avaluació de les sol·licituds presentades, es constitueix una comissió avaluadora composta per les persones següents:
– President: el director de l'IEB o la persona en qui delegui la presidència de la Comissió (amb veu, però sense vot).
– Vocals: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot) i un mínim de tres professionals de prestigi nomenats per l'IEB (amb veu i vot).
– Secretari: un tècnic de l'IEB (amb veu, però sense vot).
12.2. La composició de la Comissió Avaluadora es podrà consultar al lloc web de l'IEB una vegada que se n'hagin nomenat els membres.
12.3. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió es regeix pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
13. Instrucció del procediment
13.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director de l'IEB.
13.2. La instrucció del procediment es du a terme d'acord amb l'article 24 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
13.3. El director de l'IEB ha de formular una proposta de resolució provisional amb la inclusió de tantes sol·licituds com sigui possible en la data de la proposta. Aquesta proposta s'ha de publicar al web de l'IEB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de cinc dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució al web de l'IEB, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.
Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB ha d'informar per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, així com de la data de publicació i l'enllaç al web.
13.4. El president de l'IEB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: el beneficiari, la descripció, l'import de l'activitat que se subvenciona, l'import de la subvenció i els recursos administratius pertinents. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
13.5. Les resolucions del president de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
13.6. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.
13.7. Una vegada publicades les propostes de resolució en el web de l'IEB, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan que les ha emeses l'acceptació (annex 5) o la renúncia a la proposta de resolució.
13.8. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la proposta de resolució en el web de l'IEB, no es fa constar el contrari.
13.9. En cas de renúncia, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat (annex 6).
14. Reformulació i factors de correcció del projecte
Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
15. Subcontractació
15.1. La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 80 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions establerts en els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
15.2. D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb les persones o entitats següents:
a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
b) Persones o entitats que han percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixen com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan concedent de la subvenció (annex 4).
e) Persones o entitats sol·licitants d'una ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i programa que no l'han obtinguda perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.
15.3. Per determinar les persones vinculades s'aplica, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
16. Comprovació del valor de mercat
En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'IEB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
17. Imports màxims de les ajudes
17.1. L'import màxim anual d'aquesta convocatòria que es pot atorgar a cada sol·licitant és de 25.000 € (vint-i-cinc mil euros).
17.2. Els imports màxims per projecte que es poden concedir a la mobilitat (punt 1.2.a) en funció de la destinació (Illes Balears; Espanya peninsular; illes Canàries i Europa; fora d'Europa) s'estableixen als punts 10.1.a), 10.1.b), 10.1.c) i 10.1.d).
17.3. L'import màxim per projecte que es pot concedir a activitats de promoció exterior (punt 1.2.b) és de 25.000 € (vint-i-cinc mil euros).
17.4. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, vegeu el punt 20.
17.5. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que s'estableix en el punt 9.
18. Pagament
18.1. L'abonament de les ajudes es fa efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha d'efectuar una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i una vegada justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.
18.2. En el cas de les subvencions superiors a 2.000 €, es pot fer efectiu el pagament a partir de la data en què es resolgui definitivament la concessió. Es farà de la manera següent:
a) Un primer pagament del 50 % de la subvenció, en el moment en què la resolució de concessió es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) Un segon pagament amb la resta, una vegada finalitzada l'activitat i presentada la documentació justificativa, tal com indica el punt 19 d'aquesta convocatòria.
18.3. Excepcionalment es poden fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'ha d'aportar una garantia en la forma i el procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La garantia aportada ha de ser per un import mínim del 125 % de les quantitats que es volen demanar anticipadament. Abans de formalitzar l'aval bancari o altres tipus de garanties és convenient trametre l'esborrany a la Dipositaria perquè prèviament el revisi.
18.4. Es pot fer un únic pagament parcial mitjançant les justificacions i liquidacions parcials amb les mateixes condicions i requisits que els corresponents als pagaments ordinaris. Es poden adjuntar les liquidacions i justificacions parcials de l'activitat parcialment feta a la documentació adjunta a la sol·licitud, si bé només tindran efectes si es concedeix la subvenció. No obstant això, la sol·licitud del pagament parcial també es pot formular posteriorment si s'atorga la subvenció.
18.5. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, tot i que només tindrà efectes si es concedeix la subvenció.
19. Justificació
19.1. Per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda, s'estableix un termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà de la finalització del període d'execució o des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió, si ja s'ha fet l'activitat subvencionada.
Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
Si, una vegada transcorregut aquest termini addicional, no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha d'acordar, si escau, el reintegrament de l'ajuda, amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.
19.2. No tenen la consideració de justificants de la despesa subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets després de la data de finalització del període de justificació.
19.3. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 7), amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de l'ajuda, amb la indicació de les despeses objecte de l'ajuda. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte. Si escau, la memòria ha d'anar acompanyada de registres gràfics (fotografies, etc.) que documentin la realització de l'activitat.
b) Una memòria econòmica justificativa (seguint el model descarregable al web http://www.iebalearics.org) del cost de les activitats o despeses objecte de la subvenció, degudament signada pel beneficiari, que ha de contenir el següent:
— Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.
— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
La memòria econòmica justificativa, a més, s'ha de trametre a l'adreça justificacio@iebalearics.org en format digital com a full de càlcul que es pot descarregar del web http://www.iebalearics.org.
c) Les factures, sien completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar suficient informació sobre el concepte i el període objecte de facturació per tal que es pugui verificar la relació de la despesa objecte de l'ajut amb el pagament. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació.
En relació amb els desplaçaments aeris o marítims, a part de la factura, cal aportar la confirmació de la reserva corresponent, en què han de constar els noms dels passatgers, la ruta, les dates i el preu del viatge.
No s'admeten les factures que no desglossin amb detall els serveis contractats.
No s'accepten els tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.
d) Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament els extractes bancaris o d'altres documents equivalents que permetin seguir una adequada pista d'auditoria. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient la que segueix:
— En el cas que es tracti de transferències, l'ordre de transferència i l'extracte bancari en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de transferència han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. L'ordenant ha de ser la persona beneficiària de l'ajut i hi ha de constar el seu NIF i la denominació social. Així mateix, les ordres de transferència han d'indicar el concepte amb què s'ordena el pagament i la remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament.
— En el cas que es tracti de pagaments fets amb targeta de crèdit o de dèbit, l'ordre de pagament i l'extracte bancari en què es carregui en compte el pagament. Les ordres de pagament han d'incloure la identificació de la persona beneficiària i la de l'ordenant del pagament. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre la despesa i el pagament.
— En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l'extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
— En el cas de pagament mitjançant un xec nominatiu, un pagaré, lletres de canvi o similars, el beneficiari ha d'aportar una còpia del document i una còpia de l'extracte bancari que acrediti el càrrec.
— No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu o en espècie.
— No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.
— En cas que l'import de la transferència no coincideixi amb l'import de la factura, s'ha d'entregar una nota d'aclariment i els documents addicionals que demostrin aquest import.
e) Si escau, un exemplar dels materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada. En cas d'edició de catàlegs, cinc exemplars del catàleg editat amb motiu de l'activitat subvencionada (vegeu el punt 21.h) sobre l'aplicació del logotip de l'IEB).
19.4. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
19.5. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
19.6. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
19.7. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa d'aplicació, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir-la.
19.8. La Intervenció de la Comunitat Autònoma en el marc d'un control financer pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, demanar informació als emissors de les factures, dur el control material de les inversions i fer altres comprovacions.
20. Concurrència d'ajudes o subvencions
20.1. L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.
20.2. Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, l'IEB mateix, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears o l'Institut Ramon Llull.
20.3. En els casos no prevists en l'apartat anterior, aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat, si bé l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.
21. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat en el cas de renúncia (annex 6), en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució en el web de l'IEB no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
d) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.
e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb la inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h) Fer constar el suport de l'IEB en els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l'activitat mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. Juntament amb el logotip, cal afegir la frase «Amb el suport de» sempre que aparegui el logotip esmentat.
En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'IEB.
i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
j) Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, poden donar lloc a la modificació de l'ajuda atorgada.
k) Comunicar a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.
l) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini establerts en aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
m) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
22. Interpretació i execució
El president de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
23. Revocació
23.1. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, pertoca la revocació de la subvenció si, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
23.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
24. Reintegrament
24.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
A més, si la resolució de concessió de subvenció ha estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si escau, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.
24.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
24.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.
24.4. En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a l'IEB perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos que se'n derivin.
25. Règim d'infraccions i sancions
Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, si hi intervé dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i s'ha d'aplicar el títol V d'aquesta norma.
26. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.