Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 339750
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de 22 d’octubre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d’Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d’orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exposició de fets

1. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 22 d'octubre de 2020 (BOIB núm. 183 de 27/10/2020) relativa a la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d'orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi,  té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per al període 2021 i 2022 per actuacions, dins l'àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'itineraris integrals d'inserció per a l'ocupació de col·lectius vulnerables.

Aquesta Resolució va ser modificada per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 26 de gener de 2021 (BOIB nº 13 de 30/01/2021).

Els col·lectius vulnerables que han d'atendre els serveis d'itineraris d'inserció prevists en aquesta convocatòria, són els següents:

- Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral.

- Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual  i amb dificultats especials d'inserció laboral.

- Col·lectiu de persones amb altres  discapacitats (físics, sensorials, etc) i amb dificultats especials d'inserció laboral.

- Col·lectiu de persones amb discapacitat per malaltia mental i amb dificultats especials d'inserció laboral.

2.S'entenen per itineraris integrals d'inserció de col·lectius vulnerables els projectes que executen orientació per a l'ocupació, és a dir, processos d'acompanyament i  d'ajuda individual, personalitzada i integral, en els quals la persona, mitjançant diferents actuacions, construeix un projecte professional que integra les necessitats personals amb les exigències socials, amb l'objectiu final d'incorporar-se al mercat de treball de manera regular, tal com defineix el Marc teòric bàsic per desenvolupar processos d'ocupació per a col·lectius vulnerables en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. L'objecte final d'aquesta convocatòria és la inserció dins el món laboral o en el sistema de formació d'un 45 % dels usuaris totals que es preveu atendre.

Després de la fase obligatòria d'acollida o diagnòstic es signarà un pla de feina que recollirà totes aquelles actuacions necessàries dins l'itinerari per aconseguir la inserció laboral (informació, formació, intermediació, ocupació, etc.).

Les entitats tenen l'opció, dins el marc d'aquesta convocatòria, de sol·licitar subvenció, en el cas de que així ho considerin, per l'execució de les accions següents:

Actuacions de  formació:

- Especialitats formatives incloses dins el Catàleg d'especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat de nivell 1 i 2

- Especialitats formatives incloses dins el Catàleg d'especialitats formatives no conduents a certificats de professionalitat

3. El termini d'execució dels projectes començà l'1 de gener de 2021 i acabarà el 31 de desembre de 2022. Durant l'any 2021 ha continuat la lluita contra el virus de la COVID-19 a través d'una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar els efectes de la pandèmia.

Al seu torn, l'adopció de les mesures dràstiques per a la contenció de l'expansió del virus, ha causat una severa limitació de la mobilitat i de les activitats que suposessin una aglomeració de persones per reduir la propagació de la pandèmia. Aquestes restriccions han causat alhora que s'hagi aturat bona part de l'activitat econòmica i laboral.

La pandèmia ha provocat que s'hagi augmentat l'ús de les tecnologies per a la interacció entre les persones, vers a les interaccions que habitualment es feien de manera presencial. Fórmules com el teletreball, les videoconferències, les cridades o les vídeo cridades telefòniques... s'estan usant amb uns resultats molt satisfactoris per a l'orientació laboral i a la vegada han permès evitar l'exposició a la propagació del virus i a conciliar la vida familiar amb la laboral.

Durant el 2022 es venen arrossegant els efectes de la pandèmia, així com les noves dinàmiques i hàbits relatives a l'ús de les noves tecnologies i a la manera de relacionar-se les persones, adoptats com a conseqüència d'aquesta.

4. Aquesta convocatòria està cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE).

La Instrucció 2020/1, de la Unitat Administradora del Fons Social Europeu (UAFSE), en relació amb la subvencionalitat de determinades despeses de les operacions cofinançades pel FSE amb motiu de la situació de l'estat d'alarma ocasionat pel covid-19, en una sèrie de supòsits, com la realització de les tasques subvencionades en modalitats de treball no presencial o la modificació dels documents que estableixen les condicions de les ajudes, amb la finalitat de respondre a les circumstàncies derivades de la crisis del coronavirus.

Per altra banda, el punt 5 del document “Orientacions per a l'adaptació de les operacions i els procediments de gestió del FSE amb motiu de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19: opcions de costos simplificats”, referent a “Modificació d'operacions i aplicació dels criteris en el document que estableix les condicions de l'ajuda (DECA) i altres documents” , disposa que, d'acord amb l'apartat sisè de la Instrucció 2020/1 de la UAFSE, l'Autoritat de Gestió i els Organismes Intermedis estan habilitats per a modificar els DECA a l'efecte d'acollir-se a les regles de subvencionabilitat previstes en la Instrucció.

Així mateix, l'Autoritat de Gestió i els Organismes Intermedis amb funcions delegades en la selecció d'operacions podran rebre dels beneficiaris propostes d'adaptació d'operacions amb la finalitat de respondre a les circumstàncies derivades de la crisi del coronavirus.

En tot cas, qualsevol modificació dels DECA, ja sigui per a la incorporació del contingut de la Instrucció o per a un altre fi, haurà de ser notificada fefaentment al beneficiari de l'ajuda de tal forma que aquest tingui constància de les noves condicions.

Pel cas en el qual un cost simplificat ha estat definit per a una operació o projecte i no es modifiquin els elements per al càlcul del cost, però sí que es modifiquin les condicions per al reemborsament de la despesa al beneficiari, en aquests casos s'haurà d'emetre una addenda al document on es descriu la  metodologia de l'opció del cost simplificat utilitzada en la qual es detalli la situació i es justifiqui l'ús d'aquestes noves opcions que, per causa de força major i durant un període determinat de temps, s'hagin vist obligades a canviar la seva metodologia podent, mantenir-se el cost inicial calculat.

D'acord amb l'exemple 1 d'aquestes orientacions, el qual és molt similar al cas que aquí ens ocupa, els costos corresponen a un servei que abans de la crisi es prestava de manera presencial i a conseqüència de la mateixa aquest servei pot passar a realitzar-se mitjançant accions de treball no presencial. Segons es va posar de manifest en la Instrucció 2020/1 seran subvencionables les despeses corresponents a activitats que, amb anterioritat a la crisi del coronavirus, s'estiguessin realitzant presencialment i que, a conseqüència d'aquesta crisi, puguin passar a realitzar-se en modalitats de caràcter no presencial, sempre que es garanteixi una pista d'auditoria suficient mitjançant proves que la despesa i l'activitat es van realitzar. Per tant, en aquests casos no serà necessari modificar l'opció de cost simplificat utilitzada i bastarà amb incloure en el document on es descriu la metodologia una justificació del canvi de les condicions.

5. La directora del SOIB ha signat una memòria per a la modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 22 d'octubre de 2020 (BOIB núm. 183 de 27/10/2020) relativa a la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d'orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi, amb l'objecte d'evidenciar actuacions d'orientació fetes de manera telemàtica.

6. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del SOIB, ha resolt ordenar l'inici de l'expedient per a la modificació de la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d'orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi, en el sentit exposat a la memòria citada en l'apartat anterior.

Fonaments de dret

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).

3. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB Núm. 146, de 24 d'octubre).

4. Llei 30/2015, de 9 de setembre, que regula el sistema de formació professional per l'ocupació a l'àmbit laboral, el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015 i l' Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desplega el Reial decret 694/2017.

5. Per motiu del cofinançament són d'aplicació el Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1081/2006 del Consell; el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell; Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) núm. 1296/2013, (UE) núm. 1301/2013, (UE) núm. 1303/2013, (UE) núm. 1304/2013, (UE) núm. 1309/2013, (UE) núm. 1316/2013, (UE) núm. 223/2014 i (UE) núm. 283/2014 i la Decisió núm. 541/2014/UE i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) núm. 966/2012; Reglament d'execució (UE) 821/2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1303/2013; Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables per l'FSE durant el període de programació 2014-2020, o la normativa que en un futur la substitueixi.

6. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 22 d'octubre de 2020 (BOIB núm. 183 de 27/10/2020) relativa a la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d'orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi.

7. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. La Instrucció 2020/1, de la Unitat Administradora del Fons Social Europeu (UAFSE), en relació amb la subvencionalitat de determinades despeses de les operacions cofinançades pel FSE amb motiu de la situació de l'estat d'alarma ocasionat pel covid-19.

9. Orientacions per a l'adaptació de les operacions i els procediments de gestió del FSE amb motiu de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19: opcions de costos simplificats.

D'acord amb els fets i fonaments de dret anteriors, es dicta la següent

Resolució

1. Modificar la convocatòria de subvencions SOIB Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament per a la fase d'orientació de fins a un màxim del 50 % del Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020 o el que en un futur el substitueixi, de la següent manera:

- S'afegeix el següent paràgraf a l'apartat 3.1a) de l'annex 4 de la convocatòria:

“Per tal d'evidenciar les actuacions fetes  de manera telemàtica s'haurà de:

- Complimentar el document Covid-19, on es certificaran per part de l'entitat  totes les atencions fetes de manera telemàtica durant la crisis sanitària, que substituïren les atencions presencials i totes les evidències que sigui possible recollir.

- Si la persona usuària segueix essent atesa posteriorment de manera presencial, signarà el T.15 indicant la data en la que es va fer l'actuació i la data en que fa  la signatura.”

- S'afegeix el següent paràgraf a l'apartat 10è.1 de l'annex 1 de la convocatòria:

“Es podrà considerar atenció presencial durant la crisis sanitària provocada pel COVID-19, o per seguir les instruccions sanitàries pertinents, totes aquelles actuacions realitzades telemàticament que es puguin evidenciar.”

2. Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (13 de juny de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB

Iago Negueruela Vázquez