Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 332531
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de data 9 de juny de 2022 per la qual es convoca l'ampliació de places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d’edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS) va dictar en data de 22 de gener de 2021(BOIB núm 13. de 30 de gener de 2021) Resolució per la qual va convocar la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, va aprovar el plec de prescripcions tècniques i aprovar els models de sol·licitud.

2. Per Resolució de 26 de març de 2021 la Presidència de l'IMAS va adjudicar 24 places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm.50, de 15 d'abril de 2021), per una anualitat, que comprenia de dia 1 d'abril de 2021 fins 31 de març de 2022.

3. En data de 30 de març de 2021, acreditada la concurrència de les necessitats que varen motivar la concertació del servei, la presidenta de l'IMAS va renovar els acord d'acció concertada amb les entitats per el període comprès entre l'1 d'abril de 2022 i el 31 de març de 2023, mitjançant la Resolució d'aprovació de la renovació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm 72, de 2 de juny de 2022).

4. La directora gerent de la unitat de Coordinació d'Acolliments Residencials amb el vistiplau de la directora insular d'infància i Família va emetre en data de 18 de maig de 2022 informe de necessitat per a convocar l'ampliació del concert el servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS per un total de 34 places.

5. Atès que la despesa prevista per aquest expedient es de 2.490.850,88€ i te caràcter pluriennal, el Servei de Comptabilitat i Pressuposts va emetre Informe d¡autorització a la despesa en data de 26 de maig de 2022

6. En data d'1 de juny de 2022 es sol·licita al Servei Juridicoadministratiu que realitzi la tramitació corresponent e informi jurídicament de la proposta d'ampliació de places del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

7. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès sengles informes favorables corresponents, en data de 3 de juny de 2022 i 8 de juny de 2022, respectivament.

​Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 8 de juliol de 2019,modificat per el Decret de la Presidència de dia 28 de desembre de 2021, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019, BOIB 180 de 30 de desembre de 2021), entre els quals es troba el Departament de Drets Socials.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 12 de juliol de 209, modificat pel decret de dia 18 de juliol de 2019 , pel decret de dia 30 de novembre de 2020, pel decret de dia 26 de gener de 2021 i pel Decret de 28 de desembre de 2021 pel qual es creen les direccions insulars i les secretaries tècniques en que s'han d'estructurar els departaments (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019; BOIB núm. 29, de 7 de març de 2020; BOIB núm. 95, de 28 de maig de 2020; BOIB núm. 131, de 25 de juliol de 2020; BOIB núm. 196, de 17 de novembre de 2020, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020, BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021, BOIB núm. 67, de 22 de maig de 2021 i BOIB núm.180 de 30 de desembre de 2021).

7. Decret de la presidenta del Consell Insular de Mallorca, de dia 9 de desembre de 2019, pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca modificat pel decret de dia 6 de març de 2020, pel decret de dia 22 de maig de 2020, pel decret de dia 9 de juliol de 2020, pel decret de dia 10 de novembre de 2020, pel decret de 3 de desembre de 2020, pel decret de dia 26 de gener de 2021, pel decret de dia 13 de maig de 2021, pel decret de 5 d'octubre de 2021, pel decret de data 28 de desembre de 2021i pel decret de dia 22 de febrer de 2022 (BOIB núm. 96, de dia 13 de juliol de 2019, BOIB núm. 100, de 20 de juliol de 2019, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020 , BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021, BOIB núm. 106, de 10 de agosto de 2021, BOIB, núm. 155, de 9 de novembre de 2021 y BOIB, núm. 180, de 30 de desembre de 2021 BOIB, núm. 29, de 24 de febrer de 2022 ).

8. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm 158 de 16 de novembre de 2021) per el que es nomenada la Sra. Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

9. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

10. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2022 per Acord del Ple en sessió ordinària de dia 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021).

11. El títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat (BOIB núm. 26, de 18 de febrer de 2019).

12. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (BOE núm 15, de 17 de gener de 1996),reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència.

13. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma s'han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.

Per altra banda, en el seu considerant 114 estableix que els Estats membres i els poder públics segueixen tenint llibertat per prestar per si mateixos aquest serveis i organitzar els serveis socials de manera que no sigui necessari celebrar contractes públics, per exemple, mitjançant el finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a tots els operadors econòmics que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, sempre que aquest sistema garanteixin una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació.

14. La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

15. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:

  • Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
  • Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.

Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.

L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

16. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.

17. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017).

18. Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat a Mallorca de l'Institut Mallorquí d'Assumptes Socials (IMAS) aprovat per el Ple del Consell de Mallorca en la sessió celebrada el 13 de maig de 2021 (BOIB núm. 81, de 19 de juny de 2021).

19. La Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials d'aprovació de la renovació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, per el període comprès entre l'1 d'abril de 2022 i el 31 de març de 2023 , per tant, la duració de la concertació de les places adjudicades mitjançant aquesta ampliació no podrà excedir el 31 de març de 2023.

Pel que fa al procediment,

20. El Decret 48/2017 al Títol III, preveu els «Procediments de concertació» i en aquest cas ampliació de places, en tot el que no contradigui la Llei 12/2018 abans esmentada

21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

22 L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha de ser sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59 de 9 de març de 2004).

En virtut de les competències atribuïdes legalment,

Resolc

Primer.- DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

Segon.- CONVOCAR l'ampliació de 34 places de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm 13. de 30 de gener de 2021), d'acord amb els següents termes:

«Ampliació de places de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS

1. Règim jurídic

L'ampliació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta objecte d'aquesta convocatòria es dicta a l'empara de les normes següents que li són d'aplicació:

  • La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 22 de novembre de 2018) (en endavant Llei 12/2018).
  • El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) (en endavant Decret 48/2017).
  • Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) de data 22 de gener de 2021(BOIB núm 13, de 30 de gener de 2021), per la qual es convoca la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i els plecs de prescripcions tècniques. Aquesta resolució és d'aplicació en el marc d'aquesta convocatòria d'ampliació en tot allò que no contradigui el seu contingut específic.
  • Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials d'adjudicació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB 50, de 15 d'abril de 2021), per la qual es varen adjudicar 24 places del servei esmentat.
  • Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials d'aprovació de la renovació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS. (BOIB núm 72, de 2 de juny de 2022).
  • La vigència d'aquesta d'ampliació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, d'acord amb el previst a l'article 19.2 del Decret 48/2017, ha de coincidir amb la durada de concertació social esmentat objecte d'ampliació, el qual que es va iniciar en data 1 d'abril de 2021 i es va renovar per una anualitat més, això és, fins el 31 de març de l'any 2023. Per tant, les places que es concertin en el marc d'aquesta ampliació seran vigents des de la data de la seva formalització o data que s'expressi a l'acord d'acció concertada, i ha de finalitzar el 31 de març de 2023.

2. Places d'ampliació a concertar

La previsió del nombre total de places d'ampliació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta a concertar és de 34 places.

3. Vigència del concert

La vigència d'aquesta d'ampliació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, d'acord amb el previst a l'article  19.2 del Decret 48/2017, ha de coincidir amb la durada de concertació social esmentat objecte d'ampliació, el qual que es va iniciar en data 1 d'abril de 2021 i es va renovar per una anualitat més, això és, fins el 31 de març de l'any 2023. Per tant, les places que es concertin en el marc d'aquesta ampliació seran vigents des de la data de la seva formalització o data que s'expressi a l'acord d'acció concertada, i ha de finalitzar el 31 de març de 2023.

4. Pressupost i preu màxim del servei          

L'import màxim estimat per assignar a aquesta convocatòria d'ampliació de places de concertació social és de 2.490.850,88€ (IVA exempt).

El preu per plaça de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta, d'acord amb el previst al punt 5.2 de la convocatòria de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm 13. de 30 de gener de 2021), és de:

a) Cost diari per plaça ocupada: 245,84 €/dia.

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 230, 06 €/dia

5. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 7 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

6. Documentació que s'ha de presentar

Les entitats interessades que compleixin els requisits de la convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el previst al punt 7 de la convocatòria de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm 13, de 30 de gener de 2021).

En compliment de l'article 28.2 de la Llei 39/2015, les entitats interessades no estan obligades a aportar els documents obrants a altres expedients de l'IMAS, sempre que ho indiquin a un escrit adjunt a la sol·licitud i identifiquin l'expedient concret on es troben.

7. Instrucció del procediment

7.1. Funcions de la Comissió Avaluadora

La comissió avaluadora d'aquest procediment d'ampliació de places de concertació social ha d'assumir les mateixes funcions que les previstes a la convocatòria de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta (BOIB núm 13, de 30 de gener de 2021). La qual pot, en tot cas, requerir, amb caràcter previ, els informes tècnics que consideri oportuns i, exclusivament, amb relació a aquesta ampliació de places, a l'efecte d'acordar les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s'hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.

Quant a la composició de la Comissió Avaluadora ha d'estar integrada pels membres següents:

  • President: El vicepresident primer de l'IMAS o persona que la substitueixi.
  • Vocals:
    • El cap del Servei d'Infància i Família, o persona que la substitueixi;
    • La cap del Servei de Gestió Econòmica, o persona que el substitueixi i;
    • La gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.
  • Secretària (amb veu i sense vot): La cap del Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

8. Resolució i notificació

Aquesta resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i, a l'apartat de Transparència de la web de l'IMAS.»

Tercer.- AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 2.490.850,88 € (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 202313522709:

1.738.580,48€ amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2022.

752.270,40€ amb càrrec als pressuposts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a l'any 2023.

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2023 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.

Quart.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS, a l'apartat de Transparència de la web de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

Cinquè.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Palma, 10 de juny de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler