Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Núm. 330876
Acord de Junta de Govern per aprovar el Pla regulador i Concessió de Llicències temporals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Pla Regulador d'actuació en matèria de transport públic de viatges en vehicle turisme per als anys 2022 i 2023

El Ajuntament en Junta de govern de dia 8 de juny de 2022 adopta el següent acord:

PRIMER. Aprovar el Pla regulador per a la concessió de llicències temporals d'Auto taxi en el municipi de Valldemossa per als anys 2022-2023.

SEGON. Publicar el pla regulador en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica d'aquest Ajuntament a l'adreça https://valldemossa.sedeelectronica.es.

TERCER. Atorgar un termini de deu dies des de l'endemà al de la publicació de l'anunci per a la presentació de sol·licituds de participació.

 

(Signat electrònicament: 10 de juny de 2022

El batle Nadal Torres Bujosa)

 

MODEL DE PLA REGULADOR

CLÀUSULA PRIMERA. Objecte del Pla

Aquest pla té com a objecte concretar les condicions a què s'han de subjectar les llicències temporals d'àmbit municipal, sens perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida als articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears

La vigència del Pla d'actuació ve definida en el temps per la seva estacionalitat aplicable als dos anys de durada.

El titular d'una llicència temporal estarà habilitat per fer el servei de transport públic de viatgers a vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar a cada moment, a través de l'augment de llicències en aquest cas temporals com a títols habilitats previstos legalment per a la prestació del servei.

CLÀUSULA SEGONA. Característiques de les llicència temporals

Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, han de reunir les característiques següents:

Estacionals: La durada d'aquestes autoritzacions serà de vuit mesos durant el període següent: entre l'1 de març i el 31 d'octubre.

Biennals: Aquest Plànol regulador tindrà una vigència de dos anys consecutius: 2022 i 2023.

Personal: La llicència tindrà el caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l'atorgament a una persona física que reuneixi els requisits, i en un únic vehicle que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només es pot obtenir una llicència temporal per persona. Els titulars de les autoritzacions estacionals, si són a més titulars duna autorització de caràcter ordinari, hauran de prestar el servei personalment en règim de jornada complerta en una de les dues autoritzacions. Els que siguin titulars únicament d'una autorització estacional hauran de prestar el servei en règim de jornada complerta a l'autorització esmentada. Sempre que es compleixin les condicions anteriors, per la prestació del servei es pot contractar un o més conductors assalariats.

Intransmissibles: Aquestes llicències no es podran transmetre en cap cas.

Revocables: Independentment de l'extinció de la llicència temporal per caducitat, l'Ajuntament podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei així com per l'incompliment de qualsevol de les circumstàncies que hagin estat tingudes en compte per a l'adjudicació de les llicències temporals objecte del present Pla.

Àmbit Municipal: Aquestes llicències només habilitaran la prestació del servei a l'àmbit territorial del municipi de Valldemossa, sens perjudici de la possible autorització de la Conselleria de Mobilitat del Govern de les Illes Balears.

CLÀUSULA TERCERA. Nombre total d'autoritzacions

Aquest Pla estableix un nombre màxim d'una autorització atorgable, i es constitueix un contingent de reserva per als casos de renúncia o incompliment d'algun dels adjudicataris.

CLÀUSULA QUARTA. Procediment d'autorització

1. Inici

Un cop aprovat aquest pla regulador, s'haurà de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears; i l'endemà de la data de publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds, durant un termini de deu dies naturals. Així mateix, es publicarà l'obertura  d'aquest termini a la seu electrònica de l'Ajuntament, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions.

Els requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions seran els que es detallen a continuació:

REQUISITS

1.1. Ser persona física o jurídica.

1.2. Complir les obligacions fiscals, socials i laborals establertes a la legislació vigent.

1.3. Disposar del carnet de conduir classe B o superior, estar en possessió del permís municipal de taxi de l'Ajuntament de Valldemossa i complir la resta de requisits que assenyali el Reglament municipal dels serveis de transport urbà de viatgers en automòbils lleugers amb conductor.

1.4. Explotar personalment la llicència temporal, entenent-se com a explotació personal la conducció de vehicle per part del titular de la llicència o del conductor contractat amb aquesta finalitat, i no la seva simple gestió.

1.5. Ser titular de llicència municipal de taxi o assalariat del sector del taxi d'acord amb el següent:

  • Qui opti com a titular de llicència municipal haurà de justificar estar en actiu i presentar acreditació del compliment de la declaració censal d'estar donat d'alta davant de l'Administració Tributària i al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d'acord amb la documentació que es detalla a l'apartat següent.
  • Qui opti com a assalariat del sector del taxi (d'acord amb allò previst en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits en els apartats que van de l'1.1 al 1.4, ambdós inclusivament, haurà d'acreditar el fet d'haver estat contractat per titular d'una llicència municipal de taxi de Valldemossa, almenys durant vint mesos durant els cinc anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies, així com haver realitzat aquest treball durant almenys dos mesos al llarg de l'any anterior.

2. Sol·licituds i documentació a presentar

2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà de la publicació al BOIB del present pla regulador, amb instància adreçada a l'Alcaldia d'aquesta corporació, amb la utilització del model preparat amb aquesta finalitat, que es podrà obtenir al mateix Ajuntament o a la web municipal. Aquest termini finalitzarà deu dies posteriors a la data d'inici (considerats ambdós dies inclosos).

La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació per part de la persona interessada de les clàusules del present pla.

També s'admetrà la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits que s'estableixen, sempre que tingui entrada a les dependències municipals abans de la finalització del termini indicat.

2.2. Cada sol·licitant haurà de presentar la sol·licitud que comprengui els extrems següents:

a) Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en aquest pla regulador.

b) Declaració responsable de no estar inclòs el licitador en les prohibicions per contractar recollides a la legislació de contractació del sector públic.

c) Declaració responsable de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.

d) Certificat expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit, on s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos darrers anys per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes al Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual es va aprovar el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, la circulació de vehicles de motor i la seguretat viària.

e) Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle conforme al que estableix aquest pla regulador. Cal especificar-ne les característiques.

f) Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per cobrir de manera il·limitada la responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del transport.

g) Indicació de l'adreça electrònica, a fi d'efectuar notificacions quan escaigui.

h) Declaració responsable de comptar amb cobrament per targeta als usuaris, en cas que així ho demanin.

i) En el cas de conductors assalariats o persones titulars de llicència que pretenguin que es computi la seva experiència, declaració responsable on s'indiqui l'antiguitat de què disposen, i que hauran d'acompanyar amb una relació detallada dels titulars i dels números de llicència on s'han prestat els serveis de conductor, amb indicació de les dates d'inici i de finalització dels serveis.

Les persones que, com a titulars d'una llicència de taxi al municipi, optin per la llicència temporal hauran de fer constar a la seva sol·licitud el número de llicència de la qual són titulars, així com també hauran d'aportar còpia dels rebuts o de la documentació acreditativa del pagament de dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms, al llarg dels darrers vint mesos.

En quant al requisit de no haver estat jubilats, les persones amb prou edat per trobar-se en aquesta circumstància hauran de presentar certificat negatiu, emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

3. Esmena de deficiències

Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, l'Ajuntament obrirà un període de tres dies per a l'esmena de deficiències, en relació amb les persones sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits.

L'endemà de la data de publicació d'aquesta relació al tauler d'anuncis i al web municipal es determinarà l'inici del còmput dels [tres dies] per a l'esmena.

Transcorregut aquest termini sense esmenar les deficiències que siguin trobades, la persona sol·licitant queda exclosa del procés d'adjudicació.

4. Llista provisional d'admesos

En cas de no existir deficiències a esmenar, o esmenades aquestes, o, si escau, transcorregut el termini habilitat amb l'objecte del qual sense haver esmena, la corporació haurà d'elaborar la llista provisional de persones admeses, que serà exposada al públic a la seu electrònica de l'Ajuntament.

Publicada l'anterior llista provisional, s'obrirà un termini de [cinc dies] perquè les persones interessades puguin, si escau, al·legar allò que convingui al seu dret.

5. Llista definitiva d'admesos

Transcorregut el termini per a la presentació d'al·legacions sense que s'hagin presentat, o, si escau, resoltes aquestes, la corporació aprovarà la llista definitiva de persones admeses, que serà exposada al públic a la seu electrònica de l'Ajuntament.

Aquesta llista classificarà les persones admeses en dos grups (titulars i assalariades), segons el que es disposa a continuació, i assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les llicències temporals, en cas que hi hagués empat en la puntuació de possibles persones adjudicatàries.

6. Classificació de sol·licitants admesos

El procediment per a l'adjudicació de les llicències temporals estableix la següent classificació de persones sol·licitants i distribució d'autoritzacions:

  • Categoria A: 'Titulars': titulars de llicència municipal de taxi.
  • Categoria B: Assalariats: assalariats del sector del taxi.

El procediment d'adjudicació es regirà per la preferència dels titulars (categoria A) respecte als assalariats (categoria B), de conformitat amb allò que preveu l'article 52.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

Dins el terme municipal es reservarà el 100% del nombre de les autoritzacions per als titulars de llicències de taxi del municipi. En cas que el nombre de titulars sol·licitants no cobreixi la quota d'autoritzacions atorgables, el nombre restant s'adjudicarà a assalariats del terme municipal.

Si en aquest procés d'adjudicació es presenten més sol·licituds que nombre de llicències a atorgar, es constituirà un contingent de reserva al qual poder acudir en els supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes de les llicències temporals objecte d'aquest concurs. Aquest contingent de reserva estarà format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades de conformitat amb la puntuació obtinguda a l'apartat 7.

7. Adjudicació de les llicències temporals

Les llicències temporals s'atorgaran a aquelles persones sol·licitants que obtinguin una major puntuació, atenent els criteris següents:

Categoria A: titulars de llicències ordinàries d'auto taxi

S'atorgarà la puntuació atenent els criteris següents:

  • Per rigorosa i continuada antiguitat com a titular de llicència municipal de taxi al municipi, 0,10 punts per cada any d'antiguitat, amb un màxim de 3 punts. Aquesta antiguitat, entesa fins a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complets, sense que es puguin tenir en compte la fracció o el decimal que puguin resultar d'aquest còmput. Amb aquesta finalitat també es computa, en aquest apartat, el temps durant el qual hagin prestat servei com a assalariats del sector.
  • Aportació de vehicle d'emissions 0: 5 punts.
  • Aportació de vehicle amb menys de 2 anys d'antiguitat: 5 punts.
  • Aportació de vehicle ECO: 3 punts.
  • Aportació de vehicle amb menys de 5 anys d'antiguitat 2.5 punts.
  • Aportació d'un vehicle de 7 places: 1 punt.
  • Aportació d'un vehicle adaptat: 1 punt.

Categoria B: assalariats

S'atorgarà la puntuació atenent els mateixos criteris que se segueixen per a les persones titulars de llicència, quant a antiguitat i característiques del vehicle, però amb l'excepció que sempre tindran preferència les persones titulars de llicències ordinàries.

8. Aprovació de la llista ordenada

La corporació aprovarà, mitjançant resolució d'Alcaldia, prèvia proposta del regidor competent en matèria de taxis, la llista ordenada per classes, que s'exposarà a la seu electrònica de l'Ajuntament, a efectes de notificació individual a cadascuna de les persones adjudicatàries, i els atorgarà un termini per complir l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització de l'expedient d'autorització corresponent.

La publicació d'aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de l'autorització temporal, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació següent, i en les dates que s'assenyalen a continuació.

En cas d'empat, si hi hagués més persones sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'atorgaria a qui hagués obtingut més punts pel tipus de vehicle, i, en cas de persistir l'empat, s'efectuaria un sorteig públic entre les persones sol·licitants que obtingueren la mateixa puntuació.

9. Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva i per al començament de la prestació del servei.

L'eficàcia de l'atorgament de la llicència temporal estarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació següent, abans de les dates que s'indiquen:

9.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable i amb les condicions que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) a la Tresoreria de l'Ajuntament, i que respondrà en cas de:

  •  Renúncia a l'obtenció de l'autorització.
  • No presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats per poder obtenir definitivament l'autorització.
  • No complir l'obligació de retirar del vehicle tots els signes externs identificatius, en el termini màxim d'un mes des de la finalització de la vigència de la llicència temporal, o en els casos de substitució regulats a l'apartat V.

Transcorregut el període de vigència de l'autorització temporal, i comprovat per l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable en el moment de la devolució del dipòsit, una vegada finalitzi la darrera temporada, sempre que se segueixin complint la resta de requisits establerts per a la devolució del dipòsit.

9.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb passada per a servei públic, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, usdefruit, arrendament financer o lísing, que tingui les característiques tècniques a què s'hagin compromès, sent les següents: antiguitat màxima de 8 anys, color blanc, llum verda

9.3. Tenir assegurada de manera il·limitada, o pel mínim que estableixi la normativa aplicable, i durant el temps de vigència de l'autorització, la responsabilitat civil amb tercers, en ocasió de d'anys ocasionats per raó d'aquest servei.

9.4. Acreditació de disposar d'un conductor amb els carnets de conduir exigits per la normativa corresponent (B o superior), així com amb el permís municipal de conductor.

10. Procediment per cobrir renúncies dels adjudicataris

Si, una vegada dictada la resolució de la llista ordenada, les persones adjudicatàries renunciessin a la llicència temporal o, si escau, aquesta no arribés a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta llicència quedaria vacant, i l'Ajuntament acudiria perquè fos coberta amb la persona sol·licitant que correspongui segons l'ordre de puntuació resultant.

La renúncia, la manca de presentació de la documentació o el retard injustificat per començar a prestar el servei comportarà la declaració de vacant de la llicència temporal i la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit, en cas que aquest ja s'hagués constituït, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme amb aquesta finalitat.

11. Emissió de targeta de transports

Les persones sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una llicència temporal rebran, per part de l'Ajuntament, una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, amb indicació del titular, el termini de vigència i la matrícula del vehicle .

CLÀUSULA CINQUENA. Prestació del servei. Drets i obligacions

A. Exercici de l'activitat

1. La prestació d'aquest servei s'ha de fer exclusivament mitjançant la utilització del vehicle ofert per a l'autorització temporal; no obstant això, en cas que el concessionari de la llicència temporal sigui també concessionari d'una llicència ordinària es pot vincular el vehicle temporal a la llicència ordinària; en aquest cas, la llicència temporal es cobrirà amb el turisme que fins ara apareixia a la llicència ordinària.

També es podran donar supòsits de substitució definitiva o temporal en els termes que s'indiquen a continuació:

- SUBSTITUCIÓ DEFINITIVA: en cas que, durant la prestació del servei, la persona titular de l'autorització temporal vulgui substituir el vehicle vinculat a l'autorització atorgada, haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament, amb l'acreditació de la disponibilitat de un nou vehicle, amb les seves dades , el model i la matrícula, i l'acreditació que compleix els mateixos requisits o uns millors que tenia el vehicle a substituir.

A més, haurà d'acreditar, mitjançant certificat de la ITV, haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.

- SUBSTITUCIÓ TEMPORAL: excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d'avaria o d'accident. En aquests casos, la persona interessada haurà de sol·licitar-la a l'Ajuntament mitjançant instància, que haurà d'acompanyar amb acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei, amb els requisits de l'apartat 9.2 i la certificació de taller mecànic, acreditativa de la incidència i la durada estimada de la resolució.

No obstant això, aquest supòsit, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització temporal, no pot excedir els 15 dies. En cas que la previsió de substitució temporal excedeixi el termini indicat, la persona interessada haurà d'acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat, excepte en cas d'autorització expressa en casos degudament justificats.

2. Les persones titulars de les llicències temporals han de prestar el servei personalment i han de comptar amb un o més conductors assalariats, per garantir la prestació del servei en les condicions indicades en aquest pla.

 

3. Tots els conductors d'una autorització temporal hauran d'acreditar trobar-se en possessió del permís B o superior i del permís municipal de taxi.

4. Les persones titulars de les llicències temporals (ja es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) s'hauran de trobar de manera ininterrompuda donats d'alta al règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència.

5. Les persones titulars han d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb el que estableix la normativa laboral aplicable quant a la durada de les jornades i la seva distribució setmanal, així com la legislació que sigui aplicable amb relació als temps màxims de conducció i descans per al conductor.

6. Un cop conclòs el període de vigència de la llicència temporal, les persones adjudicatàries quedaran obligades a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius de l'activitat i acreditar-ho mitjançant la presentació a l'Ajuntament d'un certificat emès per la ITV amb aquesta finalitat, a el termini màxim d'un mes després de la finalització del seu torn.

Una vegada acreditat el compliment d'aquesta exigència, els serveis competents de l'Ajuntament hauran demetre un informe per procedir, en finalitzar la darrera temporada, a la devolució del dipòsit que es va efectuar amb ocasió de l'adjudicació de l'autorització temporal.

B. Règim tarifari.

En qualsevol cas, les tarifes que siguin aplicables són les mateixes que siguin aplicables per a les llicències de caràcter ordinari.

C. Règim sancionador.

L'incompliment, per part de la persona titular d'una autorització temporal, de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per obtenir-les determinaria l'obertura del corresponent expedient, de manera que podrà ser sancionada, després de la oportuna tramitació, d'acord amb el que preveu la normativa general de transports i, si escau, la normativa local que sigui aplicable.

D. Revocació.

L'Ajuntament podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei i suposaria la pèrdua de tots els drets vinculats a la autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, el tràmit d'audiència serà preceptiu a l'interessat. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es pot recórrer en via administrativa.