Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 325499
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a les associacions o federacions de confraries de pescadors de les Illes Balears per a l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El manteniment i desenvolupament del sector pesquer de les Illes Balears constitueix un dels objectius principals de suport al sector primari de la comunitat autònoma, atesa la rellevància social, econòmica i cultural que comporta aquest sector per al territori balear. Un dels eixos principals sobre els quals gira l'activitat pesquera el constitueixen les distintes confraries de pescadors que s'han anat formant els darrers anys, constituïdes com a corporacions de dret públic a l'empara del que estableix el Decret 61/1995, de 2 de juny, pel qual es regulen les confraries de pescadors i les seves federacions (BOIB núm. 80, de 24 de juny de 1995).

D'acord amb el que disposa la normativa esmentada, per al compliment de les seves finalitats, les confraries de pescadors es poden associar per a la gestió dels serveis comuns i igualment poden acordar la constitució de federacions.

Per no limitar-se a un associacionisme no operatiu, el paper d'aquestes entitats associatives ha de ser actiu i ha d'incloure actuacions positives i productives per al sector. El suport públic a aquestes actuacions es fonamenta en el seu propi esforç i en la repercussió que obtinguin sobre el sector pesquer.

Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit és convenient potenciar la cooperació entre l'Administració i aquestes entitats, amb l'objecte que les actuacions de totes dues siguin més positives per als professionals de la pesca.

En aquest sentit, es considera necessari el seu suport econòmic amb la finalitat de compensar sobretot les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d'aquestes entitats. A més, és necessari corregir la manca de cohesió entre els diferents territoris de les Illes, ja que molts de problemes són comuns i necessiten una postura ferma i unificada de tots els pescadors de les Illes Balears.

En data 17 de març del 2005 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.i d'aquesta Ordre assenyala que serà objecte d'ajudes l'associacionisme pesquer.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, assenyala a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per a l'any 2022, la convocatòria de subvencions destinades a unions associatives del sector pesquer per a la participació en les despeses originades per la realització de les activitats pròpies; d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim i finançament de la convocatòria

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent trenta mil euros (130.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA del 2022.

2. Del total del crèdit que preveu el punt 1 anterior, s'assignen cent mil euros (100.000,00 €) a les actuacions que assenyalen els punts 1.a, 1.b, 1.c, 1.d i 1.e de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

3. Del total del crèdit que preveu el punt 1 anterior, s'assignen trenta mil euros (30.000,00 €) a les actuacions que assenyalen els punts 1.f, i 1.g de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

Tercer Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les associacions o federacions de confraries de pescadors de les Illes Balears que compleixin els requisits següents:

a. Que representin els interessos del sector pesquer.

b. Que no tinguin ànim de lucre.

c. Que tinguin un àmbit d'actuació a tota la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

d. Que estiguin inscrites en el Registre oficial de confraries de pescadors i de les seves federacions, que depèn de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir abans que finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes s'ha de fer de la forma que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit es fa mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat; en aquest cas no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

5. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la fa d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret que la persona interessada manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar aquesta autorització, s'ha de presentar un certificat de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o del consell insular corresponent.

6. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

Quart Actuacions subvencionables

1. Constitueixen les actuacions subvencionables la realització de les actuacions que s'assenyalen a continuació, realitzades des de l'1 de gener del 2022 fins al 31 de desembre del 2022 i pagades fins al 31 de gener del 2023:

a. Les reunions anuals de la Junta General per tractar els temes que ho requereixin. S'ha de fer, com mínim, una reunió cada any.

b. Arbitratge i assessorament en situacions de litigi que es puguin produir entre confraries.

c. Tutela dels processos electorals que es puguin produir, així com el subministrament d'informació dels tràmits sobre els canvis dels òrgans de govern que es produeixin a les entitats.

d. Emissió d'informes de les normes que se sotmetin a la seva consideració, per part de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

e. Divulgació entre totes les entitats de tota la informació que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació consideri necessari, que de manera genèrica es concreta en: les normes que afectin la pesca, les ajudes estructurals, les mesures socioeconòmiques i, en general, les normes que afectin l'activitat pesquera, així com també informar projectes de les normes a què se sotmetin.

f. Divulgació entre totes les entitats de tota la informació que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació consideri necessari sobre el Fons Europeu Marítim i Pesquer (FEMP).

g. Suport als possibles sol·licitants de les ajudes del FEMP tant en l'elaboració de les sol·licituds, com en la presentació i el seguiment d'aquestes.

2. Són despeses subvencionables:

− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.

− Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres: electricitat, telèfon, neteja.

− Subscripció a publicacions relacionades amb el sector.

− Material fungible d'oficina.

− Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.

− Manteniment i adquisició d'equips informàtic.

− Viatges per assistir a reunions fora de l'illa de referència, sempre que aquestes despeses no es cobreixin amb altres fonts com puguin ser les reunions del Mediterranean Advisory Council(Medac), entre d'altres.

− Despeses de formació per al personal propi de l'organització.

- Despeses de difusió tant de les actuacions dutes a terme com de les actuacions que posa en marxa la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

- Despeses d'assessorament tant tècnic com jurídic.

3. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions.

En cap cas l'import de l'ajuda pot superar el cost de l'activitat que s'ha de realitzar.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de presentar tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació de subvenció, es fa d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta més avantatjosa.

Cinquè Quantia de les ajudes

La quantia de la subvenció és del 100% de les despeses subvencionables originades de les actuacions realitzades.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i acabarà el dia 5 de juliol del 2022.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el formulari, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar a través de mitjans electrònics, d'acord amb el que preveuen els articles 14.2 i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex 1, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté l'annex esmentat.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat sol·licitant.

b. Fotocòpia dels estatuts socials, inscrits correctament en el registre corresponent.

c. Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

d. Memòria detallada de les actuacions que s'han de dur a terme.

e. Pressupost detallat.

3. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI del representant o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponent. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. En cas que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'indiqui l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest servei, en el qual s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada passat aquest termini sense que es notifiqui resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.

4. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera telemàtica.

5. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i les que deriven del compliment del que preveu el Decret 61/1995, de 24 de juny, regulador de les entitats associatives assenyalades.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament

1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció acaba, com a màxim, el 28 de febrer del 2023.

2. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçada al FOGAIBA (A04026954). Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Per justificar els viatges per assistir a reunions fora de l'illa de referència, s'ha de presentar un resum dels temes tractats a la reunió. Aquesta memòria ha d'incloure un apartat amb les actuacions de suport al FEMP realitzades i un apartat amb el detall de les actuacions de suport als sol·licitants del FEMP realitzades.

b. Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

b.1 Factures pagades, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), o documents comptables de valor probatori equivalent.

b.2 Nòmines dels treballadors, pagades.

b.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social i de la retenció de l'IRPF corresponent al personal contractat.

b.4 Justificants de pagament.

No s'admeten pagaments en efectiu d'un import igual o superior a 1.000,00 euros, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.

d. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

e. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'ha de facilitar una còpia del document en format digital.

3. El fet de no presentar la documentació de la realització de l'activitat objecte d'ajuda en el termini i en els termes establerts, així com la no realització de l'activitat objecte d'ajuda, suposa un incompliment al qual s'aplica el que s'estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

4. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada que ha justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA

5. A petició del beneficiari, es pot fer un pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 35% del cost de la inversió o actuació objecte d'ajuda en els termes que estableix el punt 2 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se'n deriven no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa i el cost total de l'activitat subvencionada.

Onzè Compatibilitat de l'ajuda

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les subvencions que, per a la mateixa finalitat, pugui percebre el beneficiari d'altres administracions públiques o altres ens públics o privats.

2. L'import de l'ajuda en cap cas pot superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, el cost total de l'activitat objecte de subvenció.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, com també la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 8 de juny de 2022

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño