Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 327705
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa en relació a l’aprovació del Pla Antifrau del Consell Insular d’Eivissa a l’àmbit d’execució dels fons de mecanisme de recuperació i resilència (Next Generation EU), al marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resilència
En la reunió ordinària de data 3 de juny de 2022 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, s'ha aprovat la següent proposta:
Primer. APROVAR el Pla de mesures antifrau del Consell Insular d'Eivissa, amb CSV: 14157771505764673752 (annex 1).
Segon. PUBLICAR el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al portal de transparència del web del Consell Insular d'Eivissa.
Tercer. DONAR compte del present acord a la propera sessió del Ple del Consell Insular d'Eivissa.
Eivissa, 9 de juny de 2022
La cap de Servei de Presidència Concepción Rebollo Laserna
ANNEX 1 PLA DE MESURES ANTIFRAU DEL CONSELL INSULAR D'EIVISSA A L'ÀMBIT D'EXECUCIÓ DELS FONS DE MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIENCIA (NEXT GENERATION EU), AL MARC DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA.
ÍNDEX
1. INTRODUCCIÓ
2. OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ
3. PRINCIPALS FUNCIONS DEL PLA ANTIFRAU
4. PRINCIPIS RECTORS DE L'APLICACIÓ DEL PLA
5. CONCEPTES BÀSICS
6. AVALUACIÓ DEL RISC
7. MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ
7.1. Mesures preventives del conflicte d'interessos
7.2. Les mesures preventives en relació amb el frau i la corrupció
7.3. Les mesures de detecció en relació amb el conflicte d'interessos i el frau i la corrupció
7.4. Les mesures de correcció i persecució
8. MESURES I PROCEDIMENTS COMPLEMENTARIS
9. COMISSIÓ ANTIFRAU
10. PUBLICITAT
11. EFECTES
12. NORMATIVA D'APLICACIÓ
12.1 Normativa comunitària i nacional d'aplicació
12.2 Altres documents que han servit per a l'elaboració del Pla
13. ANNEXOS
Annex I. Declaració institucional del Consell Insular d'Eivissa de compromís de lluita contra el frau.
Annex II. Codi ètic i Bon Govern i Transparència del Consell Insular d'Eivissa i Declaració d'adhesió al Codi.
Annex III. Deure dels empleats públics. Codi de conducta
Annex IV. Indicadors de frau (banderes vermelles)
Annex V. Declaració d'absència de conflictes d'interessos (DACI)
Annex VI. Model de declaració i cessió de tractament de dades en relació amb l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Annex VII. Declaració de compromís en relació amb l'execució del PRTR
Annex VIII. Resultat de l'autoavaluació de les mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflictes d'interessos
1. INTRODUCCIÓ
El Tractat de Funcionament de la Unió Europea (UE) dedica un article, el 325, a la lluita contra el frau i estableix l'obligació de la Unió i els estats membres de combatre el frau i tota activitat il·legal que afecti els interessos financers de la Unió, mitjançant mesures que han de tenir un efecte dissuasiu i ser capaces d'oferir una protecció eficaç en els estats membres i en les institucions, òrgans i organismes de la Unió. L'article 129 del Reglament 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, fa referència a la cooperació per a la protecció dels interessos financers de la Unió.
El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) —element principal de l'Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU)—, estableix que els recursos que preveu s'han de distribuir a través dels plans de recuperació i resiliència que presentin els estats membres. Espanya va aprovar el seu Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021, el qual, una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu en data 13 de juliol de 2021.
El Reglament (UE) 2021/241 esmentat estableix que l'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d'acord amb el principi de bona gestió financera, incloses la prevenció i la persecució efectives del frau, en particular el frau fiscal, l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest instrument Europeu es basa en tres pilars:
1) L'adopció d'instruments per donar suport als esforços dels estats membres per recuperar-se, reparar els danys i sortir reforçats de la crisi.
2) L'adopció de mesures per a impulsar la inversió privada i fer costat a les empreses en dificultats.
3) El reforç dels programes clau de la Unió Europea per extreure els ensenyaments de les crisis, fer que el mercat únic sigui més fort i resilient i accelerar la doble transició ecològica i digital. Per part seua, l'article 3 del present Reglament, disposa que en l'àmbit d'aplicació del Mecanisme s'hi inclouran àmbits d'actuació d'importància europea estructurats en sis pilars, a saber:
D'altra banda l'article 22, sobre protecció dels interessos financers de la Unió, disposa que en executar el Mecanisme, els estats membres, en la seua condició de beneficiaris o prestataris de fons en el marc del Mecanisme, adoptaran totes les mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetlar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. A aquest efecte, els estats membres han d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient i han de recuperar els imports abonats erròniament o utilitzats de manera incorrecta.
El reforç de mecanismes per a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos és un dels principis de gestió específics del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que estableix l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 imposa als estats en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com a beneficiaris dels fons de l'MRR, l'article 6 de l'Ordre estableix que tota entitat decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un «Pla de Mesures Antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest mateix precepte estableix com a actuacions obligatòries l'avaluació del risc de frau, l'emplenament de les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) i la disponibilitat d'un procediment per abordar els conflictes d'interessos.
A l'efecte d'aconseguir una homogeneïtat en el disseny d'aquestes mesures per part dels participants, i sense perjudici de l'aplicació de mesures addicionals atenent a les característiques i riscos específics de l'entitat que es tracti, es recull en l'annex II.B.5 de l'Ordre esmentada un qüestionari d'autoavaluació relativa a l'estàndard mínim, i en l'annex III.C una orientació sobre mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i el conflicte d'interessos, en el qual es fa referència a les possibles mesures a adoptar per garantir una protecció apropiada dels interessos financers de la Unió en l'execució d'actuacions finançades o a finançar per l'MRR.
Tots els participants en l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència hauran d'atenir-se estrictament al que en relació amb aquesta matèria estableix la normativa espanyola i europea i els pronunciaments que referents a la protecció dels interessos financers de la Unió hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea
2.OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ
Aquest Pla de Mesures Antifrau s'elabora en compliment del qual disposen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021 esmentats.
El seu objecte és concretar les mesures de control del risc de frau, en l'àmbit de l'execució dels fons de l'MRR per part del Consell Insular d'Eivissa.
Aquest sistema està estructurat en quatre grans àrees per preveure els diferents aspectes de la lluita contra el frau i la corrupció: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ. També es preveu el procediment a seguir per al tractament dels possibles conflictes d'interessos.
En un primer moment les mesures d'aquest Pla Antifrau s'aplicaran a totes les persones/departaments que tenguin algun tipus de relació amb el disseny, gestió, elaboració o execució dels projectes que comptin amb finançament del PRTR.
Aquest Pla de Mesures Antifrau és un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seua aplicació, i d'acord amb les novetats que puguin sorgir en la normativa, instruccions, recomanacions o models provinents de la Comissió Europea o de l'Administració General de l'Estat sobre aquesta matèria, especialment en el marc de la gestió i execució dels fons Next Generation EU. Per tant, és un Pla de durada indefinida, que es revisarà de manera periòdica amb caràcter anual segons el risc de frau, segons els fons a gestionar i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.
3. PRINCIPALS FUNCIONS DEL PLA ANTIFRAU
Els objectius a complir mitjançant el desenvolupament del present Pla Antifrau, seguint l'esquema que proposa l'article 6.5 de l'Ordre HFP 1030/2021, són els següents:
4. PRINCIPIS RECTORS DE L'APLICACIÓ DEL PLA
En l'aplicació del Pla, s'han d'observar els principis següents, que formen part del bon govern i han de regir l'actuació dels empleats i càrrecs públics i, per extensió, de qualsevol persona que intervingui en l'execució dels fons de l'MRR:
— Ètica: conjunt de principis i criteris morals que regulen les activitats humanes d'acord amb la recta raó, de tal manera que és la primera entre totes les ciències pràctiques. Més que com una reglamentació, ha d'entendre's com la font de les qualitats, la disposició a l'hàbit moral i l'adequació personal a l'ideal humà. En el cas de l'ètica pública, la referència ha de fer-se a l'interès general.
— Integritat: congruència entre creences, decisions i accions; adhesió continuada a valors i principis.
En l'àmbit de l'exercici d'una responsabilitat pública, és l'observança d'una conducta irreprotxable i de l'exercici del càrrec honest, lleial i diligent, amb respecte absolut a la legislació vigent i amb preeminència de l'interès general sobre el particular.
— Compromís: demostració de la voluntat política per millorar la integritat pública i reduir les eventuals males pràctiques i la corrupció en un marc legislatiu i institucional adequat.
— Transparència: gestió dels assumptes públics de manera accessible per a la ciutadania i amb les úniques excepcions que preveu la normativa vigent. Implica posar a l'abast de la ciutadania, com a exercici de publicitat activa, la informació rellevant sobre l'organització, la gestió econòmica i pressupostària, la normativa reguladora i les dades de l'activitat administrativa, amb la finalitat de fer possible l'avaluació de les actuacions públiques i garantir l'exercici responsable del poder.
També suposa donar a conèixer la informació de caràcter públic que es troba en els arxius de cada dependència governamental mitjançant el dret d'accés a la informació sempre salvaguardant la protecció de dades personals.
— Prevenció: preparació i disposició que es fa anticipadament per evitar un risc o executar alguna cosa.
Fase clau en la lluita contra el frau, la corrupció i el conflicte d'interessos en la qual es creen les estructures i la cultura adequada per descoratjar el comportament potencialment fraudulent.
— Proporcionalitat: disposició, conformitat o correspondència deguda de les parts d'una cosa amb el tot o entre coses relacionades entre si.
Les mesures a adoptar han de ser proporcionades a la probabilitat de frau (relació cost-eficàcia), pertinents, i ajustades a les situacions concretes, amb l'objecte de reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable.
5. CONCEPTES BÀSICS, MESURES DE PREVENCIÓ I MESURES DE DETECCIÓ DE CADASCUN D'AQUESTOS
De conformitat amb la Directiva (UE) 2017/1371, del Parlament Europeu i del Consell d'Europa de 5 de juliol de 2017, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del dret penal (Directiva PIF), i el reglament (UE, Euratom) 2018/1046, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament Financer de la UE) s'estableixen les definicions següents:
1. Conflicte d'interessos
L'article 61 Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament Financer) estableix que existeix CI «quan els agents financers i altres persones que participen en l'execució del pressupost tant de manera directa, indirecta i compartida, així com en la gestió, inclosos els actes preparatoris, l'auditoria o el control, vegin compromès l'exercici imparcial i objectiu de les seues funcions per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d'interès personal». L'entrada en vigor d'aquest reglament va donar un enfocament horitzontal, més clar, ampli i precís del que s'espera dels EEMM en aquest àmbit, destacant que:
I. És aplicable a totes les partides administratives i operatives en totes les Institucions de la UE i tots els mètodes de gestió.
II. Cobreix qualsevol tipus d'interès personal, directe o indirecte.
III. Davant qualsevol situació que es «percebi» com un potencial conflicte d'interessos s'ha d'actuar.
IV. Les autoritats de qualsevol nivell, han d'evitar i/o gestionar els potencials conflictes d'interessos.
Es consideren possibles actors implicats en el conflicte d'interessos:
I. Els empleats públics que fan tasques de gestió, control i pagament i altres agents en els quals s'han delegat alguna/es d'aquesta/es funció/ons.
II. Aquells beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons que puguin actuar en favor dels seus propis interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.
Atesa la situació que motivaria el conflicte d'interessos, pot distingir-se entre:
I. Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no es troba un vincle identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).
II. Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o beneficiari té interessos privats de tal naturalesa, que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos en el cas que haguessin d'assumir en un futur determinades responsabilitats oficials.
III. Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.
2. Frau i corrupció
L'article 3.1 de la Directiva (UE) 2017/1371, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió (d'ara endavant, Directiva PIF) recull la definició de frau. En matèria de despeses es defineix el frau com qualsevol «acció u omissió intencionada, relativa:
I. A la utilització o a la presentació de declaracions o de documents falsos, inexactes o incomplets, que tenguin per efecte la percepció o la retenció indeguda de fons procedents del pressupost general de les Comunitats Europees o dels pressupostos administrats per les Comunitats Europees o pel seu compte.
II. A l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tengui el mateix efecte.
III. Al desviament d'aquests mateixos fons amb altres fins diferents d'aquells per als quals van ser concedits al principi».
Tot acte de corrupció suposa l'incompliment conscient de l'obligació d'un decisor públic que, en oberta deslleialtat amb el mandat assumit legal o contractualment, únicament persegueix l'obtenció d'un benefici particular, al marge de la ciutadania o dels legítims interessos de tercers. Així entesa, la corrupció pública i la corrupció en el sector privat comparteixen els següents trets identificadors:
D'altra banda, cal ressenyar el concepte de “sospita de frau”, que d'acord amb els criteris sobre classificació d'irregularitats afectades per un procediment penal del Servei Nacional de Coordinació Antifrau -SNCA-, es defineix com “la irregularitat que doni lloc a la incoació d'un procediment administratiu o judicial d'àmbit nacional amb la finalitat de determinar l'existència d'un comportament intencionat, en particular d'un frau, tal com es preveu en l'article 1, apartat 1, lletra a, del Conveni relatiu a la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees”.
A l'efecte del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/95 del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees, el terme “irregularitat” és un concepte ampli, que abasta les irregularitats comeses pels agents econòmics, ja siguin aquestes intencionades o no. S'ha de destacar que l'existència d'una irregularitat no sempre implica la possible existència de frau; la concurrència d'intencionalitat és un element essencial en el frau, element que no cal que es doni perquè existeixi irregularitat.
L'article 1.2 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/95 defineix irregularitat com “tota infracció d'una disposició del Dret comunitari corresponent a una acció o omissió d'un agent econòmic que tengui o tendria per efecte perjudicar el pressupost general de les Comunitats o als pressuposts administrats per aquestes, bé sigui mitjançant la disminució o la supressió d'ingressos procedents de recursos propis percebuts directament per compte de les Comunitats, bé mitjançant una despesa indeguda”.
D'acord amb l'article 4 de la Directiva (UE) 2017/1371 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2017, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del Dret Penal -Directiva PIF-, relatiu a altres infraccions penals que afecten els interessos financers de la Unió, es distingeixen els següents conceptes relatius a la corrupció:
6. AVALUACIÓ DEL RISC
De conformitat amb l'article 5 “Anàlisi de Risc en relació amb possibles impactes negatius significatius en el medi ambient, seguiment i verificació de resultat sobre l'avaluació inicial” de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.
Per poder dissenyar mesures antifrau proporcionades i eficaces, s'ha hagut d'avaluar el risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR..
Aquesta actuació, que està orientada a la detecció de condicions que poden indicar l'existència d'incentius, pressions o possibilitats que les persones es vegin implicades en frau o altres irregularitats, es configura com una actuació obligatòria per a aquest òrgan en l'article 6.5.c de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.
Per fer aquesta avaluació, s'han utilitzat els instruments i les eines posades a disposició per la Unió Europea i per l'Estat, més concretament , l'Annex I. matriz de riesgos de la Guía para la aplicación de medidas antifraude en la ejecución del PRTR, confeccionada pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau, de la Intervenció general de l'Administració de l'Estat ( IGAE) que ha servit com a referència per a la incorporació dels diferents aspectes essencials de les quatre àrees del cicle antifrau que es preveuen en aquest pla.
A part de l'eina utilitzada per aquesta Corporació, cal destacar que existeixen altres eines per a poder valorar el nivell de frau existent. Una de les més importants, que hem introduït com a mesura per a posar en marxa el present Pla, són les Banderes Vermelles seguint la Guia pràctica per als responsables de gestió elaborada per l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF). Una bandera vermella és un indicador d'alerta d'un possible frau o corrupció. Es tracta d'un element o una sèrie d'elements de caràcter atípic o que difereixen de l'activitat normal. Constitueixen, per tant, un senyal que alguna cosa se surt de l'habitual i ha d'examinar-se amb més deteniment. L'existència d'una bandera vermella no significa que s'hagi produït un frau o que pugui produir-se sinó que la situació ha de verificar-se i supervisar-se amb la diligència deguda.
S'ha realitzat, mitjançant la constitució d'un grup de treball format per funcionaris de la Corporació de diferents departaments amb implicació en l'execució del MRR, una autoavaluació per determinar la probabilitat i impacte de determinats riscos en els mètodes de gestió més comunes aplicats en l'execució del MRR (Subvencions, contractació, convenis i encàrrecs a mitjans propis) de la Institució, l'eina utilitzada es la contemplada a "l'annex I. Matriz de riesgos de la Guía para la aplicación de medidas antifraude en la ejecución del PRTR del Servicio Nacional de Coordinación Antifraude, així com s'han tengut en compte les observacions d'aquest equip i les consultes realitzades a diferents serveis de la Intitució.
El resultat d'aquesta autoavaluació ha establert que el nivell de risc objectiu inicial del Consell Insular d'Eivissa és acceptable (baix) s'adjunta com annex VIII i atès que no es té constància de la detecció d'un possible frau en l'execució de Fons Europeus anteriors, el Consell Insular d'Eivissa realitzarà una reavaluació mitjançant una auditoria externa en el termini màxim d'un any, per a la verificació de que les mesures i procediments correctors establerts a aquest Pla de Mesures Antifrau són adients, posteriorment la revisió serà anual.
El Consell Insular d'Eivissa en el seu compromís ferma de lluita contra el frau i la corrupció, estableix mesures i procediments correctors en mostra del seu interès a evitar i dissuadir qualsevol possible infractor.
7. MESURES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ
Una vegada realitzada l'avaluació inicial del risc i estudiades les diferents propostes rebudes dels membres del grup de treball, s'articulen mesures adequades, proporcionades i estructurades i procediments correctors al voltant de les quatre àrees claus del cicle de lluita contra el frau: Prevenció, Detecció, Correcció i Persecució, que ens permeti evitar un mínim risc de frau i corrupció, i conflicte d'interessos.
7.1. Mesures preventives del conflicte d'interessos
a) Comunicació i informació al personal de l'entitat sobre les diferents modalitats de conflicte d'interès i de les maneres d'evitar-ho.
Donar a conèixer tot el personal en què consisteix el conflicte d'interessos i com és possible evitar-lo, així com la normativa que hi és aplicable, entre d'altres
b) Emplenament d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) als intervinents en els procediments, en tot cas el responsable de l'òrgan de contractació/concessió de subvenció, el personal que redacti els documents de licitació/bases i/o convocatòries, els experts que avaluïn les sol·licituds/ofertes/proposades, els membres dels comitès d'avaluació de sol·licituds/ofertes/proposades i altres òrgans col·legiats del procediment. En cas d'òrgans col·legiats, aquesta declaració pot realitzar-se a l'inici de la corresponent reunió per tots els intervinents en aquesta i reflectint-se en l'Acta. Igualment, emplenament de la DACI com a requisit a aportar per les persones beneficiàries que, dins dels requisits de concessió de l'ajuda, hagin de dur a terme activitats que presentin un conflicte d'interessos potencial (annex V).
c) Comprovació d'informació a través de bases de dades dels registres mercantils, bases de dades d'organismes nacionals i de la UE, expedients dels empleats (tenint en compte les normes de protecció de dades) o a través de la utilització d'eines de prospecció de dades (datamining) o de puntuació de riscos (ARACHNE).
d) Aplicació estricta de la normativa interna (normativa estatal, autonòmica o local) corresponent, en particular, l'article 53 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic relatiu als Principis Ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, relatiu a l'Abstenció i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
7.2. Les mesures preventives en relació amb el frau i la corrupció
Les mesures preventives hauran d'estar dirigides a reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable i poden incloure:
a) Desenvolupament d'una cultura ètica, basada en alguns aspectes com poden ser:
I. El foment de valors com la integritat, l'objectivitat, la rendició de comptes i l'honradesa.
II. Disposar d'un codi ètic i de bona conducta davant el frau que inclogui aspectes tals com: el conflicte d'interès, els obsequis, la confidencialitat, els mecanismes de denúncia (bústia de denúncies i/o enllaç al canal de denúncies del SNCA), etc.
Els titulars dels càrrecs afectats per aquest codi han d'acatar i manifestar la seua promesa de complir el que estableix el Codi mitjançant la signatura de la Declaració d'Adhesió al Codi Ètic que consta a l'annex V d'aquest document.
III. Declaració Institucional de lluita contra el frau. S'haurà d'adoptar una declaració institucional al més alt nivell (Ple de la Corporació ) del compromís del Consell Insular d'Eivissa en la lluita contra el frau i l'actuació sobre la base dels més alts estàndards ètics, a la qual s'ha de donar la màxima difusió, s'adjunta com annex I declaració institucional que s'aprovarà al mateix temps que aquest Pla de Mesures.
b) Formació i conscienciació. Les accions d'informació, sensibilització i formació han de dirigir-se a tot el personal de la Corporació, a tots els nivells jeràrquics,així com a les autoritats i el càrrecs públics de Corporació, amb l'objectiu que prenguin consciència sobre la necessitat de lluitar contra el frau i qualsevol activitat il·legal, coneguin la política antifrau de l'entitat; adquireixin capacitacions per identificar i respondre als possibles casos de frau i hi hagi una transferència de coneixements a partir de compartir experiències.
Les accions formatives tendran per objecte, en particular, les diferents modalitats de conflicte d'interessos i les formes d'evitar-lo; la identificació i l'avaluació de riscos de frau i corrupció, l'establiment de controls específics, i l'actuació en cas de frau.
Es duran a terme mitjançant cursos, seminaris, però també a través de vies menys formals com la difusió de materials, llocs d'internet o altres mecanismes.
Es preveuen les mesures següents:
— Difusió al personal de l'existència i del contengut del Pla de Mesures Antifrau i de les obligacions que aquest comporta.
— Posada a disposició de recursos relacionats amb la matèria en la web del Consell Insular d'Eivissa (http://conselldeivissa.es).
— Realització d'accions formatives diverses, inclosos grups d'aprenentatge col·laboratiu, dirigides a tots els nivells jeràrquics, que fomentin l'adquisició i la transferència de coneixements.
c) Implicació de les autoritats de l'organització, que hauran de:
I. Manifestar un compromís ferm contra el frau, comunicat amb claredat, que impliqui una tolerància zero davant el frau.
II. Desenvolupar un plantejament proactiu, estructurat, específic i eficaç en la presa de decisions per a gestionar risc de frau.
III. Elaborar un pla d'actuacions contra el frau que transmeti dins i fora de l'organització la seua postura oficial respecte al frau i a la corrupció.
d) Repartiment clar i segregat de funcions i responsabilitats en les actuacions de gestió, control i pagament, separació que s'ha d'evidenciar de manera clara.
e) Mecanismes adequats d'avaluació del risc per a totes les mesures gestionades, deixant evidència d'aquest, a la recerca de les parts del procés més susceptibles de sofrir frau, i controlar-les especialment, sobre la següent base:
I. Identificació de mesures que són més susceptibles del frau, com poden ser aquelles amb alta intensitat, alt pressupost, molts de requisits a justificar pel sol·licitant, controls complexos, etc.
II. Identificació de possibles conflictes d'interessos.
III. Resultats de treballs previs d'auditories internes.
IV. Resultats d'auditories de la Comissió Europea o del Tribunal de Comptes Europeu, en el seu cas.
V. Casos de frau detectats amb anterioritat.
f) Sistema de control intern eficaç, adequadament dissenyat i gestionat, amb controls que se centrin a pal·liar amb eficàcia els riscos que s'identifiquin.
- a un primer nivell de control intern li correspon al Consell Insular d'Eivissa
g) Anàlisi de dades. Dins dels límits relatius a la protecció de dades, encreuament de dades amb altres organismes públics o privats del sector que permetin detectar possibles situacions d'alt risc fins i tot abans de la concessió dels fons.
7.3. Les mesures de detecció en relació al conflicte d'interessos i el frau i la corrupció
Les mesures de prevenció no poden proporcionar una protecció completa contra el frau i, per tant, és necessari l'establiment de sistemes per detectar a temps els comportaments fraudulents que escapin a la prevenció.
1. La Comissió Europea, juntament amb l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), ha posat a disposició una guia pràctica sobre la detecció de conflictes d'interessos en el procediments de contractació pública dins del marc de les accions estructurals.
(https://ec.europa.eu/sfc/sites/default/files/sfc-files/guide-conflict-of-interests-ES.pdf)
2. Definició d'un sistema d'indicadors, el catàleg d'indicadors per a la detecció dels conflictes d'interès, frau i corrupció (banderes vermelles) (annex IV) que serveixen per detectar signes d'alarma, pistes o indicis de possible frau.
3. Sistema de comunicació, quan el personal del Consell Insular d'Eivissa tengui sospita de casos de frau, corrupció o de l'existència de conflictes d'interessos o supòsits d'incompliment de les mesures establertes al present Pla i dels principis contenguts al Codi ètic de bon govern i transparència del Consell Insular d'Eivissa haurà de comunicar-ho immediatament (al superior jeràrquic que valorarà i si hi ha sospita) ho remetrà a la Comissió Antifrau, qui analitzarà amb urgència la informació rebuda i determinarà, si escau, l'inici de les actuacions establertes al punt 7.4 d'aquest Pla.
4. Canals de denúncia
El canal de denúncies del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència és el canal de denúncies extern INFOFRAUDE gestionat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau,
(https://planderecuperacion.gob.es/buzon-antifraude-canal-de-denuncias-del-mecanismo-para-la-recuperacion-y-resiliencia)
amb competències de coordinació general a l'àmbit nacional respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea, mitjançant el qual qualsevol persona que tengui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea pot posar aquests fets en el seu coneixement.
S'ha d'habilitar un enllaç a aquesta bústia en la web del Consell Insular d'Eivissa (http://www.conselldeivissa.es), i en el Portal de Transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.es).
A més, aquest Pla estableix un canal de denúncies intern en relació amb les actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència l'execució de les quals correspongui al Consell Insular d'Eivissa, que pot ser utilitzat per les persones que participin en l'execució d'actuacions del PRTR, i s'estableix un procediment d'investigació de les denúncies que es puguin rebre a través d'aquest.
Aquests canals específics vinculats a la bona gestió de fons europeus coexisteixen amb altres vies per denunciar una situació de frau o corrupció, com la que ofereix l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, entitat creada per la Llei 16/2016, de 9 de desembre, que depèn orgànicament del Parlament de les Illes Balears i exerceix les seues funcions amb plena independència, sotmesa únicament a l'ordenament jurídic, i té com a objectiu prevenir i investigar possibles casos d'ús o de destinació fraudulents de fons públics o qualsevol aprofitament il·lícit, derivat de conductes que comportin conflicte d'interessos o l'ús particular d'informacions derivades de les funcions pròpies del personal al servei del sector públic. Aquesta Oficina ofereix una bústia de denúncies anònimes perquè qualsevol persona pugui denunciar qualsevol situació de frau o corrupció de la qual tengui constància en el sector públic balear, que garanteix la confidencialitat de les comunicacions. Se situa en l'adreça electrònica https://denuncies.oaib.es/ i també s'hi tendrà accés des del Portal de Transparència del Consell Insular d'Eivissa.
També es pot utilitzar com a canal de denúncia per posar en coneixement fets que puguin ser constituïts de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats amb càrrec als Fons Europeus, el canal habilitat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau, mitjançant el següent enllaç:
https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx
5. Aplicació de normativa
L'aplicació estricta de la normativa interna (estatal, autonòmica o local) corresponent, en particular, l'article 23 i l'article 24 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic, relatiu a la abstenció i recusació i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
6. Bases de dades
En la mesura del possible i de conformitat amb el principi de proporcionalitat, es farà ús de bases de dades (Base Nacional de Dades de Subvencions, Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l'Estat —ROLECE—, plataformes de contractació i d'altres) per a la detecció del frau.
7.4 Les mesures de correcció i persecució
1. Procediment a seguir en el cas de detecció d'un possible frau, corrupció
L'article 6.6 de l'ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, preveu el procediment de comunicació i correctiu a aplicar en el cas detecti un possible frau o la seua sospita fundada.
La detecció d'un possible frau o la seua sospita fundada comportarà, per part de la Comissió Antifrau les actuacions següents:
Proposarà a l'òrgan competent la immediata suspensió del procediment, notificació de tal circumstància en el termini més breu possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions; revisió de tots els projectes que hi hagin pogut estar exposats.
L'avaluació de la incidència del frau i la seua qualificació com a sistèmic o puntual. Es considerarà frau sistèmic quan es trobin evidències que el frau ha pogut ser realitzat de manera recurrent i en procediments similars. Es considerarà frau puntual quan s'observi que es tracta d'un fet aïllat, que no s'ha repetit altres vegades.
Instar la retirada dels projectes o part dels projectes afectats pel frau i finançats o a finançar per MRR. Revisar tots els projectes que hagin pogut estar exposats al mateix risc, així com tota la documentació relacionada amb aquestos que hagin pogut aportar els intervinents.
Comunicar a les unitats executores les mesures necessàries a adoptar per solucionar la debilitat detectada, de manera que les incidències trobades no es tornin a repetir.
2. Procediment per a la persecució dels potencials casos de frau i corrupció
La Comissió Antifrau com més aviat millor haurà de:
Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora o a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions. En aquest cas serà aquesta la que els comunicarà a l'entitat decisora i la que comunicarà l'assumpte a l'autoritat responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna per fer-ne el seguiment i comunicació a l'autoritat de control.
Comunicació dels fets produïts a les autoritats competents, dins de les quals s'emmarca el Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) com a òrgan encarregat de coordinar les accions encaminades a protegir els interessos financers de la Unió Europea, en col·laboració amb l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF).
Iniciar una informació reservada per depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari, que implicarà un anàlisi exhaustiva del dit cas, en què s'haurà de documentar totes les actuacions, proves i resolucions que cal adoptar tal i com s'estableix a l'article 55 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.
3. Recuperació d'imports percebuts (pagaments indeguts), retirada de cofinançament i acció penal.
El Consell Insular d'Eivissa, juntament amb les autoritats competents, exigiran la recuperació dels imports indegudament percebuts per part dels beneficiaris, així com la retirada del finançament comunitari de tots aquells expedients en els quals s'identifiqui la incidència detectada.
8. MESURES I PROCEDIMENTS COMPLEMENTARIS
1. Completar l'Annex III i matriu de risc indicats en l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per poder verificar el grau de compliment dels aspectes essencials a complir dels projectes europeus “Next Generation”, i se seguiran les recomanacions establertes a la part de la Guia pràctica per als responsables de gestió elaborada per l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau (OLAF).
2. Es realitzarà una avaluació del risc en el termini màxim d'un any des de l'aprovació del present Pla, per a la verificació que les mesures establertes són suficients, i de la necessitat de modificar o d'establir-ne d'altres complementàries en els processos clau de l'execució de les mesures gestionades en el PRTR.
3. Es fomentarà la formació al personal implicat en els projectes, en relació amb les fites i objectius, ètica pública i en el funcionament del control antifrau. La formació podrà ser pròpia o externa.
4. S'elaboraran protocols d'actuació a totes aquelles persones o departaments que executaran projectes europeus “Next Generation” en relació amb les necessitats detectades en les diferents avaluacions de riscos esmentades en el present pla. D'aquesta manera, es concretaran de forma interdepartamental les funcions i responsabilitats i nivell d'implicació de cadascun, les mesures correctores, així com la persecució i/o correcció a través dels procediments a seguir que es desenvoluparan dins d'aquestos.
5. S'elaborarà una llista de control (checklist) per supervisar de manera adequada totes les actuacions de gestió que es duguin a terme en aquests projectes.
Aquest pla inclourà la realització dels informes de seguiment, així com el protocol a seguir amb els resultats obtenguts, i les mesures correctores a implantar en cadascun d'aquestos.
A part de les mesures anteriors, ja s'han elaborat tota una sèrie de declaracions responsables per pal·liar el risc de frau, que seran signats en funció de les responsabilitats individuals de cada persona implicada i s'incorporarà a cada expedient.
Els annexos elaborats són els següents:
- Model de declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). Annex V.
- Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució del pla de recuperació transformació i resiliència. Annex VI.
- Declaració de compromís en relació amb l'execució de les actuacions del PRTR. Annex VII.
9. COMISSIÓ ANTIFRAU
La Comissió Antifrau és l'òrgan responsable de l'adequada aplicació de les mesures antifrau en matèria de prevenció, detecció i reacció.
El Consell Insular d'Eivissa va constituir en data 4 de maig de 2022 un grup de treball format per persones integrants de les diferents unitats, departaments, serveis o àrees implicades en la gestió i/o execució dels fons MRR amb les següents funcions:
Una vegada aprovat el Pla de Mesures Antifrau, es nomenarà una Comissió Antifrau amb les següents funcions:
1. Supervisar i controlar, en tot moment, el compliment de les disposicions legals i normativa interna del Consell Insular d'Eivissa.
2. Implementar i impulsar, de forma continuada, la cultura ètica i de tolerància zero davant el frau, la corrupció i l'existència de conflictes d'interessos en el Consell Insular d'Eivissa.
3. Elaborar, gestionar i mantenir actualitzat el Pla de Mesures Antifrau a fi de detectar situacions de risc o errors en els controls establerts, incompliments o comportaments irregulars del personal que participa en la gestió dels fons del MRR en el Consell Insular d'Eivissa.
4. Custodiar la documentació referent al Pla de Mesures Antifrau, el seu desenvolupament, l'execució pràctica, així com tota aquella informació documentada resultant en la gestió dels fons de l'MRR en el Consell Insular d'Eivissa.
5. Supervisar i controlar les actuacions de tot el personal del Consell Insular d'Eivissa que participi en la gestió i/o execució dels fons de l'MRR.
6. Establir mesures a fi de prevenir, detectar, corregir i reaccionar davant fets de frau, corrupció i/o conflictes d'interessos.
7. Sensibilitzar, informar i formar tot el personal del Consell Insular d'Eivissa que participi en la gestió i/o l'execució dels fons de l'MRR de les mesures implantades per prevenir, detectar i corregir casos de frau, corrupció i conflictes d'interessos.
8. Assegurar l'aplicació del règim disciplinari que sancioni, adequadament i proporcionalment, l'incompliment de les mesures establertes en el Pla Antifrau.
9. Instaurar i donar a conèixer entre el personal del Consell Insular d'Eivissa el Canal de denúncies. Cuidar de la correcta detecció i investigació de possibles casos de frau, corrupció i conflictes d'interessos i que s'hi posa fi.
10. Assegurar la recuperació dels fons que han estat objecte d'apropiació indeguda, subministrant la informació necessària a les entitats o organismes encarregats de vetlar per la recuperació dels imports indegudament rebuts per part dels beneficiaris.
11. Reportar a l'Autoritat Decisora i/o Executora els indicis o evidències de frau, corrupció i l'existència de conflictes d'interessos.
12. Denunciar, en el cas que fos necessari, a les autoritats competents, Ministeri Fiscal i/o Tribunals els casos de frau, corrupció i l'existència de conflictes d'interessos.
13. Elaborar una memòria anual comprensiva de les activitats realitzades per la Comissió Antifrau en l'àmbit de la seua competència.
14. Assumirà, així mateix, competències de seguiment i supervisió en relació amb futures reglamentacions sobre qualssevol qüestions o matèries relatives a regulació, compliment normatiu en la matèria i control.
La Comissió Antifrau podrà sol·licitar en l'exercici de les seues funcions la col·laboració d'altres òrgans, departaments, àrees i persones del Consell Insular d'Eivissa, així com d'assessors externs.
10. PUBLICITAT
Aquest Pla serà objecte de publicació a la web del Consell Insular d'Eivissa i també serà inclòs en el portal de transparència de la mateixa web. Serà publicat també al Butlletí Oficial de les Illes Balears i remés al Servei Nacional de Coordinació Antifrau.
11. EFECTES
Aquest Pla Antifrau resultarà aplicable a tots els projectes que el Consell Insular d'Eivissa, amb independència de la data d'inici, desenvolupi en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i durant la vigència d'aquest últim.
12. NORMATIVA D'APLICACIÓ
12.1 Normativa comunitària i nacional d'aplicació.
Es relaciona a continuació la normativa comunitària i nacional d'aplicació, sense perjudici d'altres normes aplicables en cada moment.
12.2 Altres documents que han servit per a l'elaboració del Pla
13. ANNEXOS
ANNEX I Declaració institucional del Consell Insular d'Eivissa de compromís de lluita contra el frau. Aprovada en sessió Plenària de data 27 de maig de 2022.
El Consell Europeu va aprovar el 21 de juny de 2020 la creació del programa Next Generation EU, un instrument d'estímul econòmic en resposta a la crisi causada pel coronavirus. El Mecanisme per la Recuperació i la Resiliència (MRR), establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, és el nucli d'aquest Fons de Recuperació.
El MRR té quatre objectius:
Per assolir aquests objectius, cada Estat Membre ha dissenyat un Pla Nacional de Recuperació i Resiliència que inclou les reformes i els projectes d'inversió necessaris per assolir aquests objectius. El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol (d'ara endavant PRTR) en té quatre eixos transversals que es vertebren en deu polítiques palanca. Aquests quatre eixos són:
Per fer efectives les iniciatives plantejades al PRTR, les Administracions Públiques han d'adaptar els procediments de gestió i el model de control. Algunes mesures d'agilització es van establir mitjançant el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
L'article 22 del Reglament (UE) 241/2021 del Parlament Europeu, per el que s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i en virtut seu l'Ordre HPF/1030/2021, de 29 de setembre, imposen a Espanya, en relació amb la protecció dels interessos financers de la UE i com a beneficiària dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), l'obligació que tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) disposi d'un «Pla de Mesures Antifrau», que ens permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, corrupció i conflictes d'interessos.
En compliment d'aquest mandat, el Consell Insular d'Eivissa haurà d'aprovar un model de Pla de Mesures Antifrau que gestioni projectes finançats amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
El Consell Insular d'Eivissa ha iniciat la tramitació per a la elaboració d'aquest Pla de Mesures Antifrau, sent el primer pas, l'aprovació de la declaració institucional següent:
El Consell Insular d'Eivissa va aprovar per acord de Ple de 30 de setembre de 2016, el compromís ètic i de conducta dels membres de la Corporació i alts càrrecs del Consell Insular, pel reforç de la integritat i l'ètica en el funcionament de la institució.
La confiança pública dels ciutadans en les institucions exigeix un comportament exemplar dels seus representants i dels empleats públics i per això un dels principals objectius del Consell Insular d'Eivissa, en l'àmbit de les seves competències, és reforçar la política antifrau.
Per això, el Consell Insular d'Eivissa, com a entitat beneficiaria dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, manifesta el seu compromís amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que es relacionen amb ella com a oposada al frau i a la corrupció en qualsevol de les seves formes. Els càrrecs públics de l'Administració del Consell assumeixen i comparteixen aquest compromís.
L'objectiu d'aquesta política és promoure dins de l'organització una cultura que desanimi tota activitat fraudulenta, que ens faciliti la prevenció i detecció, i que promogui el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits i mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau, basades en l'experiència anterior i en les avaluacions de risc que es realitzin.
D'altra banda, els empleats públics tenen el deure de vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i hauran d'actuar de conformitat amb els principis d'objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes” (article 52 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic).
El Consell Insular d'Eivissa, que ja disposa d'un Codi Ètic i de Bon Govern i d'un procediment per declarar les situacions de conflicte d'interessos, comptarà també amb procediments per denunciar les irregularitats o sospites de frau que puguin detectar-se i els informes es tractaran en la més estricta confidencialitat i d'acord amb les normes que regulen la matèria.
El Consell Insular d'Eivissa es compromet a revisar i actualitzar periòdicament la política antifrau i a seguir els seus resultats. Compta amb la col·laboració dels diferents responsables i gestors per assegurar que existeix un adequat sistema de control intern dins de les seves respectives àrees de responsabilitat i garanteix, si s'escau, la diligència deguda en la implementació de mesures correctores.
En definitiva, una política de tolerància zero del frau i la corrupció, i establirà un sistema de control dissenyat especialment per prevenir i detectar, en la mesura del possible, els actes de frau i corregir-ne l'impacte, en cas de produir-se.
ANNEX II Codi ètic i Bon Govern del Consell Insular d'Eivissa i declaració d'adhesió al Codi
https://transparencia.conselldeivissa.es/es/codigo-etico-y-de-buen-gobierno
ANNEX III Deure dels empleats públics. Codi de conducta
Dins de les mesures destinades a prevenir el frau, hi ha la divulgació del Codi de conducta de les empleades i empleats públics de l'Administració del Consell Insular d'Eivissa, que constitueix una eina fonamental per transmetre els valors i les pautes de conducta en matèria de frau i recull els principis que han de servir de guia i regir l'activitat del personal empleat públic.
S'estableix aquest Codi d'acord amb la reproducció del capítol VI del Títol III. Drets i deures. Codi de conducta dels empleats públics, del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre que assenyala els principis ètics, deures i codi de conducta que han d'observar de forma obligatòria els empleats públics,
CAPÍTOL VI. Deure dels empleats públics. Codi de Conducta
Article 52. Deures dels empleats públics. Codi de conducta
Els empleats públics han d'exercir amb diligència les tasques que tinguin assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i han d'actuar d'acord als principis següents: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents.
Els principis i regles establerts en aquest capítol informen la interpretació i aplicació del règim disciplinari dels empleats públics
Article 53. Principis ètics
1. Els empleats públics han de respectar la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.
2. La seva actuació ha de perseguir la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i s'ha de fonamentar en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, clientelars o qualssevol altres que puguin topar amb aquest principi.
3. Han d'ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb els ciutadans.
4. La seva conducta s'ha de basar en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, i han d'evitar tota actuació que pugui produir cap discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
5. S'han d'abstenir en els assumptes en què tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic.
6. No han de contreure obligacions econòmiques ni intervenir en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan això pugui representar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc públic.
7. No han d'acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.
8. Han d'actuar d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i han de vigilar la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.
9. No han d'influir en l'agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense justa causa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan impliqui un menyscabament dels interessos de tercers.
10. Han de complir amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, si s'escau, han de resoldre dins de termini els procediments o expedients de la seva competència.
11. Han d'exercir les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i abstenir-se no només de conductes contràries a aquest principi, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.
12. Han de guardar secret de les matèries classificades o altres la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantenir la deguda discreció sobre els assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, i no poden fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.
Article 54. Principis de conducta
1. Han de tractar amb atenció i respecte els ciutadans, els seus superiors i la resta d'empleats públics.
2. L'acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball s'ha de realitzar de manera diligent, complint la jornada i l'horari establerts.
3. Han d'obeir les instruccions i ordres professionals dels superiors, llevat que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, cas en què les han de posar immediatament en coneixement dels òrgans d'inspecció que siguin procedents.
4. Han d'informar els ciutadans sobre les matèries o els assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitar l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.
5. Han d'administrar els recursos i béns públics amb austeritat, i no utilitzar-los en profit propi o de persones pròximes. Així mateix, tenen el deure vetllar per la seva conservació.
6. S'ha de rebutjar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici del que estableixi el Codi Penal.
7. Han de garantir la constància i permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus posteriors responsables.
8. Han de mantenir actualitzada la seva formació i qualificació.
9. Han d'observar les normes sobre seguretat i salut laboral.
10. Han de posar en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat en què estiguin destinats. A aquests efectes es pot preveure la creació de la instància adequada competent per centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per millorar l'eficàcia en el servei.
11. Han de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·liciti sempre que sigui oficial en el territori.
ANNEX IV. Indicadors de frau (banderes vermelles)
https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Documents/Anexo%20II.%20Listado%20BR%20y%20controles.pdf
ANNEX V. Declaració d'absència de conflictes d'interessos (DACI)
Expedient:
Contracte/subvenció.
A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació/subvenció referenciat abans, el/els sotasignat/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, declara/en:
Primer. Que està/an informats del següent:
1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»
2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, té com a fi evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.
3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que hauran d'abstenir-se d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les Administracions en els qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades en l'apartat següent», les quals són:
a) Tenir interès personal en l'afer de què es tracti o en un altre la resolució del qual pugui influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.
b) Tenir un vincle matrimonial o una situació de fet assimilable, i el parentesc de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o les societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.
c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.
d) Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.
e) Tenir relació de servei amb una persona natural o jurídica interessada directament en l'afer, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc».
Segon. Que no està/an sotmès/esos a cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interessos de les indicades en l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre en la/les seva/seves persona/es cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015 que pugui afectar al procediment de licitació/concessió.
Tercer. Que es compromet/en a posar en coneixement de l'òrgan de contractació / comissió d'avaluació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.
Quart. Que coneix/en que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que és falsa, implicarà les conseqüències disciplinàries/administratives/judicials que estableix la normativa d'aplicació.
(Data i signatura, nom complet i DNI)
ANNEX VI. Model de declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)
El Sr. / La Sra. ……………………………………………………, amb DNI …………………….., com a conselle delegat / gerent de l'entitat ………………………………………………………………………….., amb NIF ……………....... i domicili fiscal a ………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….beneficiària d'ajudes finançades amb recursos provinents del PRTR / que participa com a contractista/subcontractista en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits en el Component XX «………………………»,
DECLARA conèixer la normativa que és aplicable, en particular els apartats següents de l'article 22, del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència:
1. La lletra d) de l'apartat 2: «recaptar, a l'efecte d'auditoria i control de l'ús de fons en relació amb les mesures destinades a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, en un format electrònic que permeti realitzar recerques i en una base de dades única, les categories harmonitzades de dades següents:
i) el nom del perceptor final dels fons;
ii) el nom del contractista i del subcontractista, quan el perceptor final dels fons sigui un poder adjudicador de conformitat amb el Dret de la Unió o nacional en matèria de contractació pública;
iii) els noms, cognoms i dates de naixement dels titulars reals del perceptor dels fons o del contractista, segons es defineix en l'article 3, punt 6, de la Directiva (UE) 2015/849 del Parlament Europeu i del Consell (26);
iv) una llista de mesures per a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del pla de recuperació i resiliència, juntament amb l'import total del finançament públic d'aquestes mesures i que indiqui la quantia dels fons desemborsats en el marc del Mecanisme i altres fons de la Unió».
2. Apartat 3: «Les dades personals esmentades en l'apartat 2, lletra d), d'aquest article només seran tractats pels Estats membres i per la Comissió a l'efecte i durada de la corresponent auditoria de l'aprovació de la gestió pressupostària i dels procediments de control relacionats amb la utilització dels fons relacionats amb l'aplicació dels acords al fet que es refereixen els articles 15, apartat 2, i 23, apartat 1. En el marc del procediment d'aprovació de la gestió de la Comissió, de conformitat amb l'article 319 del TFUE, el Mecanisme estarà subjecte a la presentació d'informes en el marc de la informació financera i de rendició de comptes integrada al fet que es refereix l'article 247 del Reglament Financer i, en particular, per separat, en l'informe anual de gestió i rendiment».
Conforme al marc jurídic exposat, manifest accedir a la cessió i tractament de les dades amb les finalitats expressament indicades en els articles esmentats.
……………………………..., XX de …………… de 202X
Sgn. …………………………………………….
Càrrec: …………………………………………
ANNEX VII. Declaració de compromís en relació amb l'execució del PRTR
Model declaració de compromís amb relació a l'execució d'actuacions del pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR)
Don/Donya ………………………………………………., amb DNI …………………….., com a titular de l'òrgan/ Conseller/a Delegat/da Gerent/ de l'entitat ………………………………………………………………………….., amb NIF…………………………., i domicili fiscal a…………………………………………………………………………………………………………………….en la condició d'òrgan responsable/òrgan gestor/beneficiari d'ajudes finançades amb recursos provinents del PRTR/ que participa com a contractista/es destinatari de l'encàrrec/subcontractista, en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits al Component XX«………………………», manifesta el compromís de la persona/entitat que representa amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, adoptant les mesures necessàries per prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant si escau a les autoritats que escaigui els incompliments observats.
Addicionalment, atenent el contingut del PRTR, es compromet a respectar els principis d'economia circular i evitar impactes negatius significatius en el medi ambient («DNSH» per les sigles en anglès «do no significant harm») en l'execució de les actuacions portades a en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no incorre en doble finançament i que, si escau, no consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'Estat.
……………………………..., XX de …………… de 202X
Firmat.…………………………………………….
Càrrec: …………………………………………
ANNEX VIII. Resultat de l'autoavaluació de les mesures de prevenció, detecció i correcció del frau, corrupció i conflictes d'interessos
MITJANS PROPIS |
CONVENIS |
SUBVENCIONS |
CONTRACTACIÓ |
|||||
MP.R1 |
1,36 |
MP.R1 |
1,43 |
S.R1 |
1,08 |
C.R1 |
1,38 |
|
MP.R2 |
1,40 |
MP.R2 |
1,73 |
S.R2 |
1,25 |
C.R2 |
2,57 |
|
MP.R3 |
2,00 |
MP.R3 |
2,25 |
S.R3 |
2,00 |
C.R3 |
2,09 |
|
MP.R4 |
2,00 |
MP.R4 |
1,83 |
S.R4 |
1,33 |
C.R4 |
1,10 |
|
MP.R5 |
2,12 |
MP.R5 |
2,83 |
S.R5 |
2,23 |
C.R5 |
2,00 |
|
MP.R6 |
2,05 |
MP.R6 |
2,08 |
S.R6 |
1,98 |
C.R6 |
1,00 |
|
MP.R7 |
2,20 |
MP.R7 |
1,95 |
S.R7 |
1,25 |
C.R7 |
1,00 |
|
MP.R8 |
2,00 |
MP.RX |
2,00 |
S.R8 |
1,25 |
C.R8 |
1,00 |
|
TOTAL |
15,13 |
TOTAL |
16,11 |
S.R9 |
1,31 |
C.R9 |
2,00 |
|
MEDIA |
1,89 |
MEDIA |
2,01 |
S.RX |
3,00 |
C.R10 |
2,00 |
|
MEDIA POND. |
1,89 |
MEDIA POND. |
2,02 |
TOTAL |
16,67 |
C.R11 |
1,00 |
|
|
|
|
|
MEDIA |
1,67 |
TOTAL |
17,14 |
|
|
|
|
|
MEDIA POND. |
1,57 |
MEDIA |
1,56 |
|
|
|
|
|
|
|
MEDIA POND. |
1,56 |