Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 327584
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) del Projecte de llei de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada (RGE núm. 4787/22)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que la Mesa del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 8 de juny de 2022, ha acordat d'admetre a tràmit el Projecte de llei de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada (RGE núm. 4787/22), per tal de fer efectiu l'article 124.2 del Reglament del Parlament es publica el projecte de llei esmentat, el text del qual es transcriu a continuació.

 

Palma, 8 de juny de 2022

El president del Parlament de les Illes Balears Vicenç Thomas i Mulet

 

PROJECTE DE LLEI DE REGIM JURÍDIC I DE PROCEDIMENT DE LES ACTIVITATS SUBJECTES A AUTORITZACIÓ AMBIENTAL INTEGRADA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

Una de les actuacions més ambicioses de la Unió Europea per a l'aplicació del principi de prevenció en el funcionament de les instal·lacions industrials més contaminants fou l'aprovació de la Directiva 96/61/CE, del Consell, de 24 de setembre, relativa a la prevenció i al control integrat de la contaminació, mitjançant la qual s'establiren mesures per a evitar, o almenys reduir, les emissions d'aquestes activitats a l'atmosfera, l'aigua i el sòl, inclosos els residus, amb la finalitat d'aconseguir un nivell elevat de protecció del medi ambient.

Per a fer efectiva la prevenció i el control integrat de la contaminació, la normativa europea supeditava la posada en marxa de les instal·lacions incloses en el seu àmbit d'aplicació a l'obtenció d'un permís escrit, tramitat de forma coordinada quan hi haguessin d'intervenir vàries autoritats competents. En aquest permís es fixen les condicions ambientals que s'exigeixen per a l'explotació de les instal·lacions i, entre altres aspectes, s'especifiquen els valors límits d'emissió de substàncies contaminants, que es basaran en les millors tècniques disponibles i prenent en consideració les característiques tècniques de la instal·lació, la seva implantació geogràfica i les condicions locals del medi ambient. En aquests efectes, i per a facilitar l'aplicació d'aquestes mesures, la Directiva establia un sistema d'intercanvi d'informació entre la Comissió Europea i els Estats membres sobre les principals emissions contaminants i les fonts responsables de les mateixes, així com sobre les millors tècniques disponibles.

La incorporació a l'ordenament intern espanyol de la Directiva 96/61/CE es va dur a terme amb caràcter bàsic, a través de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació. La seva vocació era preventiva i de protecció del medi ambient en el seu conjunt amb la finalitat d'evitar, o almenys reduir, la contaminació de l'atmosfera, l'aigua i el sòl. A tal efecte, la norma va preveure l'autorització ambiental integrada com una nova figura d'intervenció administrativa que unificava un conjunt dispers d'autoritzacions de caràcter ambiental que s'exigien fins aquell moment.

L'esmentada directiva fou posteriorment derogada per la Directiva 2008/1/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener, relativa a la prevenció i control de la contaminació, i aquesta, a la vegada, per la vigent Directiva 2010/75/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials, donant lloc a modificacions de la normativa interna de transposició per mitjà de la Llei 5/2013, d'11 de juny, que finalment s'ha recollit en el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, per el qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i que va derogar la Llei 16/2002.

 

II

El repartiment competencial en matèria de medi ambient, d'acord amb l'article 149.1.23 de la Constitució, atribueix a l'Estat la competència de la regulació bàsica i reserva explícitament a les comunitats autònomes l'establiment de normes addicionals de protecció.

La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, atribueix a les Illes Balears a l'article 30.46, la competència exclusiva en matèria de “Protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Normes addicionals de protecció del medi ambient.” Per tant, la comunitat autònoma té la competència exclusiva en matèria de protecció en tot allò que no hagi regulat l'Estat en la legislació bàsica.

La regulació estatal en matèria d'autorització ambiental integrada, que constitueix legislació bàsica, es troba al Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (IPPC), i al Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, d'IPPC, encara vigent.

La regulació pròpia de les Illes Balears de desenvolupament legislatiu en matèria d'IPPC, s'ha dut a terme a través del Títol VII de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears. Així, atès que la Llei estatal de prevenció i control integrats de la contaminació regula parcialment la tramitació de les activitats subjectes al règim d'autorització ambiental integrat, en el seu moment es va considerar la Llei 7/2013, de 26 de novembre, l'escenari adient per acabar de definir-ho i per crear un procediment aplicable a les activitats subjectes al règim d'autoritzacions ambientals integrades, de manera que es reuneixen en un sol text tots els procediments d'autorització. En vista a simplificar la normativa, es varen eliminar de l'àmbit d'aplicació de la llei d'activitats, el règim d'inspecció i sancionador de les activitats subjectes a IPPC que ja es reflecteixen en el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació.

La Conselleria de Medi Ambient a través de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) exerceix les funcions relatives a les autoritzacions ambientals integrades, de conformitat amb el que disposen l'article 9.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, l'article 3.17 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, l'article 6.4 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears i l'article 2.2 del Decret 3/2022 de 28 de febrer pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental.

III

L'experiència en l'aplicació de la normativa d'autoritzacions ambientals integrades i l'adequació a la normativa bàsica sobrevinguda, recomana posar al dia la regulació autonòmica i fer-ho en un text normatiu propi i exclusiu de la matèria.

Així, la present llei regula el procediment simplificat per a la tramitació de les modificacions substancials de les autoritzacions ambientals integrades d'acord amb la normativa bàsica, substituint la previsió de la Llei 7/2013 que sotmet les modificacions substancials al mateix procediment que pel cas d'una nova autorització.

Així mateix, s'adapta el funcionament i estructura de la CMAIB a l'aprovació del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, i al Decret 3/2022 de 28 de febrer. Es preveu la separació entre òrgan ambiental i òrgan substantiu a través de Comitès Tècnics diferents, d'acord amb el que disposa la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, al seu article 3, com a transposició d'una previsió recollida a la Directiva 2014/52/UE, que estableix algunes prevencions per evitar conflictes d'interessos quan l'òrgan ambiental és a la vegada òrgan substantiu que autoritza el projecte.

Per altra banda, la regulació bàsica estatal del procediment d'autorització ambiental integrada unifica dins aquest procediment les diverses autoritzacions ambientals, però no inclou la llicència urbanística,-expressament indica que és independent de la llicència d'obres-, una relació que havia quedat confusa a la regulació autonòmica de desenvolupament que preveu que l'autorització ambiental integrada habilita per a iniciar la instal·lació i obra de l'activitat, però alhora precisa que ho fa sense perjudici d'altres llicències o autoritzacions que siguin exigibles. A més, la legislació urbanística autonòmica no exclou expressament de la necessitat de llicència urbanística a les instal·lacions sotmeses a autorització ambiental integrada. I també s'ha de tenir en compte que la manca de l'informe municipal urbanístic dins el procediment d'autorització ambiental integrada, segons la legislació bàsica estatal d'IPPC, no impedeix continuar la tramitació. Però els ajuntaments són les administracions que tenen la informació i la capacitat tècnica per determinar si una instal·lació és conforme amb el usos i paràmetres de la normativa urbanística municipal. Per tant, sense el pronunciament municipal, la CMAIB no pot garantir un control de legalitat urbanística adequat sobre les obres objecte d'autorització ambiental integrada. Per això, en coherència amb la legislació bàsica i per resoldre les llacunes de la normativa de desplegament, en aquesta llei es deixa clar que l'autorització ambiental integrada és independent de la llicència urbanística i que té el caràcter d'autorització prèvia a la llicència urbanística. Deixant en mans dels ajuntaments el control i vigilància d'aquelles qüestions pròpies del seu àmbit competencial.

Finalment, en comptes de modificar el Títol VII de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, s'ha optat per fer una nova normativa específica en matèria d'IPPC, per major claredat i seguretat jurídica, i perquè la regulació d'IPPC compti així amb un text normatiu propi.

Per altra banda, a les disposicions finals, i pel que fa a l'estructura i funcionament de la CMAIB, per raons de funcionament més àgil i eficient, s'ha optat perquè, en el cas de la tramitació de noves autoritzacions ambientals integrades i les seves modificacions i revisions, l'òrgan competent per resoldre sigui la Presidència de la CMAIB, que assumeix així bona part de les funcions del Ple de la CMAIB en matèria d'IPPC, mantenint en tot cas, la necessitat de dictamen previ del Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades, excepte per a les modificacions no substancials. Pel Ple quedarien les competències d'aprovació del Pla d'inspecció i dels programes d'inspecció anuals, la imposició de sancions greus i molt greus i l'aprovació de criteris tècnics o interpretatius.

Així mateix, es modifica el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, per tal de considerar separadament el Comitè Tècnic d'avaluacions ambientals i el Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades, en comptes de considerar-los com a subcomitès d'un únic Comitè Tècnic.

També es modifica el redactat de l'article 14.7 per aclarir el seu abast. I s'aprofita per modificar el redactat de l'article 19.3 i derogar el primer paràgraf de l'article 35.2 del Text refós en compliment respectivament dels punts a) i d) de l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat- Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació al Decret Legislatiu 1/2020 (BOIB núm. 83 de 24 de juny de 2021). Certament l'Acord indica el compromís de suprimir l'article 35, però la part que és incompatible amb l'article 9.1 de la Llei 21/2013 és únicament el primer paràgraf de l'article 35.2, i per això es considera convenient mantenir la resta de l'article que disposa la reposició de la situació alterada en el cas de projectes subjectes a avaluació ambiental que produeixin dany al medi ambient.

Així mateix s'actualitza l'Annex 2 del text refós en relació a determinats projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental simplificada.

També es deroga, a efectes clarificadors, la Disposició Final 14a de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, atès que aquesta disposició modifica la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que ja havia estat derogada, i, a més a més,  el contingut de la disposició ja està incorporat en els annexos del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Així mateix també es deroguen la disposició addicional setena i la disposició transitòria novena de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears, atès que aquests preceptes han deixat de tenir sentit perquè els supòsits que preveuen ja estan contemplats a la normativa d'avaluació ambiental.

Per altre banda, la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, va habilitar al Govern de l'Estat a modificar els annexos d'aquesta llei, modificació que es pretén dur a terme a través del Projecte de Reial Decret pel qual es modifiquen els annexos I i II de la Llei 21/2013, actualment en tramitació. Per tant, s'hauran d'adaptar els annexos del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears a dita modificació de la normativa bàsica estatal, quan aquesta estigui definitivament aprovada. Per això també s'autoritza en aquesta llei al Govern de les Illes Balears a modificar reglamentàriament els annexos del Text refós, tal com s'establí pels annexos de la legislació bàsica estatal en el segon apartat de la Disposició final novena de la Llei 21/2013.

IV

Aquesta Llei consta de 26 articles, dividits en quatres títols, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i sis disposicions finals.

El Títol I regula les disposicions generals i així, determina l'objecte, l'àmbit d'aplicació, la competència, la normativa aplicable, els títols habilitants i regula el Registre d'activitats subjectes a autorització ambiental integrada (AAI).

El Títol II desenvolupa el procediment d'atorgament, modificació i revisió de les autoritzacions ambientals integrades. Es divideix en tres capítols, el primer regula l'atorgament d'una autorització ambiental integrada, el segon les modificacions substancials i les revisions, i el capítol tercer les modificacions no substancials

El títol III regula l'extinció i caducitat de les autoritzacions ambientals integrades i el procediment i les condicions del cessament total o parcial de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada. Es divideix en dos capítols, el primer regula l'extinció i caducitat, i el segon el cessament de l'activitat.

El títol IV estableix el contingut, aprovació i aplicació del pla d'inspecció ambiental i dels programes anuals d'inspecció.

Les dues disposicions transitòries estableixen, per una banda, que mentre no es dugui el desenvolupament reglamentari, la composició i funcionament de la CMAIB en matèria d'autoritzacions ambientals integrades es regirà pel Decret 3/2022 de 28 de febrer, i, per altre banda, a la disposició transitòria segona s'estableix el funcionament del Registre d'activitats subjectes a AAI mentre no es desenvolupi reglamentàriament.

La disposició derogatòria única estableix la derogació de l'article 2.3, de diversos apartats de l'article 32 i del Títol VII de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears; la derogació del primer paràgraf de l'article 35.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears; de la Disposició Final 14a de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, i finalment la derogació de la disposició addicional setena i de la disposició transitòria novena de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears.

La disposició final primera estableix el desplegament reglamentari de la llei; la segona disposa la modificació del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears; la tercera la deslegalització dels annexos d'aquest Text refós; la quarta la modificació congruent de la Llei 7/2013, de 26 de novembre; la disposició final cinquena preveu la modificació d'alguns articles del Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental, pel que fa a les competències dels òrgans de la CMAIB en matèria d'IPPC; i per últim, la disposició final sisena preveu l'entrada en vigor.

V

Segons el que s'ha exposat, aquesta llei s'ajusta als principis de bona regulació prevists a l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així la norma es respectuosa amb els principis de necessitat, eficàcia i proporcionalitat, en tant que s'aconsegueix la finalitat perseguida, que consisteix en adaptar la normativa de desenvolupament de la regulació de les autoritzacions ambientals integrades a les modificacions legislatives que hi ha hagut posteriorment i substituir l'actual regulació continguda a la Llei 7/2013 d'activitats de les Illes Balears.

Així mateix, és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, particularment amb la legislació bàsica estatal sobre autoritzacions ambientals integrades i les Directives europees, i els seus objectius es troben clarament definits, per la qual cosa compleix els principis de seguretat jurídica, transparència, eficiència qualitat i simplificació.

Per tant, i d'acord amb l'anterior, es dona compliment als següents principis:

- Principi de necessitat i eficàcia. L'elaboració d'aquesta disposició respon a l'interès general, atès que pretén el desenvolupament legislatiu de la normativa d'autorització ambiental integrada. La necessitat de la modificació de la regulació continguda a la Llei 7/2013 d'activitats, ve donada per adequar l'actual normativa als procediments simplificats continguts a la legislació bàsica estatal. Així mateix, és necessari modificar el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i el Decret de règim jurídic i funcionament de la CMAIB, per adaptar el funcionament i l'estructura de la CMAIB a la nova normativa.

- Principi de proporcionalitat. L'elaboració d'aquest avantprojecte de llei és adequada per assolir la finalitat que la justifica, tenint en compte que l'actual regulació està continguda en una llei, la Llei 7/2013. Per altra banda, la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en l'article 43, atribueix la iniciativa legislativa al Govern, mitjançant l'elaboració, l'aprovació i la tramesa posterior dels projectes de llei al Parlament.

- Principi de seguretat jurídica. En comptes de modificar l'actual llei d'activitats classificades, s'ha optat per elaborar una llei específica que reguli el règim jurídic i el procediment de l'autorització ambiental integrada, i que modifica i deroga parcialment part de l'ordenament jurídic vigent, concretament la Llei 7/2013 d'activitats, el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i el Decret de règim jurídic i funcionament de la CMAIB. Amb aquest avantprojecte de llei es consolidarà un marc jurídic respecte de la regulació de les autoritzacions ambientals integrades, per una banda, i per l'altra, una regulació que adapti l'estructura de funcionament de la CMAIB en aquest règim jurídic.

- Principi de transparència. S'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma. Amb anterioritat a l'elaboració de l'avantprojecte de llei, s'ha dut a terme la consulta pública prevista en l'article 133.1 de la Llei 39/2015 i a l'article 55.1 de la Llei 1/2019, per tal de recaptar l'opinió dels subjectes i organitzacions potencialment afectats per la norma. Aquesta consulta es va realitzar mitjançant publicació en la plana web habilitada per a aquest tipus de consultes. D'altra banda, atesa la naturalesa de la norma, s'ha consultat el Subcomitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades i el Ple de la CMAIB. Segons el que disposa l'article 58.1b) de la Llei del Govern de les Illes Balears s'ha donat audiència a les persones interessades, directament, o per mitjà de les entitats que les agrupin o representin reconegudes per llei. Finalment, s'ha sotmès a informació pública, d'acord amb el previst en l'art. 133 de la Llei 39/2015 i a l'article 58 de la Llei 1/2019 i posteriorment s'ha consultat al Consell Econòmic i Social de les Illes Balears que ha emès el Dictamen 3/2022.

- Principi d'eficiència. Aquesta norma no implica noves càrregues administratives per als interessats, sinó que recull les que ja estan vigents a l'actual normativa bàsica estatal i a la legislació de desenvolupament. A més a més, d'acord amb el principi d'eficiència i simplificació recull el procediment simplificat per a les modificacions de les autoritzacions ambientals integrades que estableix la normativa bàsica, substituint el procediment ordinari previst a la Llei 7/2013.

- Principi de qualitat i simplificació. Amb l'objectiu de la simplificació normativa, amb la present llei, es manté la unificació dels procediments d'autorització ambiental integrada i d'activitats, i es clarifica que aquest procediment és independent de la llicència urbanística, tal com es pot deduir de l'actual marc normatiu. S'aprofita per modificar la regulació prevista a Llei 7/2013, d'activitats de les Illes Balears, i adaptar la regulació a la normativa estatal bàsica així com per introduir algunes modificacions en la legislació d'avaluació ambiental per adaptar l'estructura i el règim jurídic de la CMAIB a la nova normativa. S'ha garantit també la qualitat formal de la norma així com el fet que estigui escrita en termes clars, precisos i accessibles per a la ciutadania.

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Objecte de la llei

La present llei té per objecte el desenvolupament legislatiu del règim jurídic i del procediment administratiu de les activitats subjectes al règim d'autorització ambiental integrada en exercici de les competències que estableix l'article 30.46 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en el marc de la legislació bàsica estatal i de les directives europees aplicables.

Tot això amb l'objecte d'evitar, o quan no sigui possible, reduir i controlar la contaminació de l'atmosfera, l'aigua i el sòl, a través de l'establiment d'un sistema de prevenció i control integrats de la contaminació, amb la finalitat d'aconseguir una elevada protecció del medi ambient en el seu conjunt.

Article 2

Àmbit d'aplicació, activitats subjectes i normativa aplicable

1. Aquesta llei és aplicable a les instal·lacions ubicades en l'àmbit territorial de les Illes Balears de titularitat pública o privada en què es porti a terme alguna de les activitats incloses en les categories que enumera l'annex 1 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i que, si s'escau, assoleixin els llindars de capacitat que estableix l'annex, a excepció de les instal·lacions o parts d'aquestes utilitzades per a la recerca, el desenvolupament i l'experimentació de nous productes i processos.

2. Les activitats subjectes a autorització ambiental integrada es regeixen per:

a) El Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i la normativa reglamentària de desenvolupament i execució, aprovada pel Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, que constitueixen la legislació bàsica sobre protecció del medi ambient, o la norma o normes que els substitueixen.

b) Les disposicions contingudes en aquesta llei que constitueixen legislació de desenvolupament legislatiu i el seu desplegament reglamentari.

c) El seu règim d'inspecció i sancionador es regeix pel que disposa el Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, i per allò que disposa aquesta mateixa llei. Supletòriament, en relació amb allò que no preveu la normativa bàsica de prevenció i control de la contaminació, s'aplicaran les disposicions relatives a inspecció i règim sancionador de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

d) La resta de la normativa sectorial que els sigui d'aplicació, sense perjudici de la preeminència de les disposicions recollides en l'autorització ambiental integrada pel que fa a la producció, gestió i abocament de residus, als abocaments a la mar i al sistema integral de sanejament, així com les determinacions en matèria de contaminació atmosfèrica.

3. La competència en matèria d'autorització ambiental integrada s'exerceix sense perjudici de les competències que corresponen a l'administració local d'acord amb la legislació urbanística. En particular correspon als ajuntaments el control i el règim sancionador en relació amb:

a) Les obres que s'hagin de dur a terme per implantar o modificar la instal·lació.

b) Els usos urbanístics implementats.

c) Els paràmetres urbanístics.

 

Article 3

Òrgan competent

1. La Conselleria competent en matèria de medi ambient és l'administració competent per tramitar els expedients, inspeccionar i exercir la potestat sancionadora sobre activitats subjectes al règim d'autorització ambiental integrada en tot allò previst en l'autorització, sense perjudici de les competències sectorials d'altres organismes. És també l'administració competent per gestionar el Registre autonòmic d'activitats subjectes al règim d'autorització ambiental integrada.

2.La Conselleria exercirà aquestes funcions a través de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB).

La CMAIB, pel que fa a les competències en matèria d'autoritzacions ambientals integrades, s'estructura en els òrgans següents:

a) El Ple

b) La Presidència

c) El Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades

3. L'organització, les funcions i el seu règim jurídic es determinarà reglamentàriament.

4. La regulació del Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades n'ha de garantir una composició multidisciplinar amb la representació de les conselleries del Govern implicades, consells insulars, ajuntaments, l'Administració de l'Estat i les organitzacions socials en matèria de medi ambient.

Així mateix, s'ha de convidar als ajuntaments amb veu i vot, i a les empreses promotores i a les persones i entitats interessades, amb veu però sense vot, a participar en els punts de l'ordre del dia del Comitè en què estiguin interessats, en els termes que s'estableixin reglamentàriament.

5. Sense perjudici de la potestat reglamentària del Govern i de la persona titular de la conselleria responsable de medi ambient, i també de les instruccions, circulars i ordres de servei que dictin els òrgans superiors i directius de la Conselleria per a l'impuls i la direcció de l'activitat administrativa, el Ple de la CMAIB, amb informe previ del Comitè Tècnic, pot aprovar criteris tècnics o interpretatius referits a les autoritzacions ambientals integrades, així com podrà proposar al conseller competent en matèria de medi ambient que estableixi criteris tècnics o interpretatius que consideri escaients.

Aquestes circulars, instruccions o ordres de servei s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web corporativa de la CMAIB.

Article 4

Títols habilitants

1. L'inici de la instal·lació i les obres de les activitats subjectes a la Llei de prevenció  i control integrats de la contaminació exigeix la prèvia autorització ambiental integrada, que ha  d'atorgar la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. En qualsevol cas, l'autorització ambiental integrada és independent i prèvia a la llicència urbanística, sense perjudici de la seva tramitació simultània.

2. L'inici i l'exercici de l'activitat, una vegada atorgada l'autorització ambiental integrada, requereixen la comprovació que es compleixen les condicions fixades en l'autorització, d'acord amb la normativa de prevenció i control de la contaminació.

3. El compliment de les mesures establertes en aquesta llei no eximeix de l'obtenció d'altres autoritzacions, declaracions responsables, acords i informes pertinents o comunicacions exigibles d'acord amb la normativa sectorial, així com de les competències en el seguiment i règim sancionador que corresponguin a les administracions responsables.

Article 5

Registre d'activitats subjectes al règim d'autoritzacions ambientals integrades

1. El Registre d'activitats subjectes al règim d'autoritzacions ambientals integrades de les Illes Balears queda adscrit a la CMAIB.

2. El registre serà públic i permetrà l'accés telemàtic. La informació i la documentació que inclogui poden ser utilitzades per altres administracions amb la finalitat de simplificar i reduir tràmits, i per planificar inspeccions i estudis estadístics.

3. En el registre s'hi inscriuen les activitats subjectes a autorització ambiental integrada de les Illes Balears, i, de cada instal·lació hi constaran les condicions establertes a la resolució d'autorització, les modificacions i revisions, les inspeccions i el resultat de les mateixes, així com l'extinció o el cessament de l'activitat.

4. La regulació de les funcions, l'organització i el funcionament del registre s'han de determinar reglamentàriament.

 

 

TÍTOL II PROCEDIMENT D'ATORGAMENT, MODIFICACIÓ I REVISIÓ D'UNA AUTORITZACIÓ AMBIENTAL INTEGRADA

Capítol I Atorgament de l'autorització ambiental integrada

Article 6

Sol·licitud

La sol·licitud de l'autorització ambiental integrada, l'ha de presentar la persona promotora o titular, amb totes les dades identificatives, davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, i ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

1.La documentació que s'exigeix en l'article 12 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i el seu desenvolupament reglamentari estatal a l'article 8 del Reial decret 815/2013 o en les normes que els substitueixin, relativa a:

a) Projecte bàsic, amb el contingut legal i reglamentari, inclosa la documentació tècnica necessària per poder determinar les mesures relatives a les condicions d'explotació en situacions distintes de les normals que puguin afectar el medi ambient.

b) Informe urbanístic municipal en el qual s'acredita que el projecte s'adequa al planejament urbanístic vigent o una còpia de la sol·licitud de l'informe.

c) Documentació exigida per la legislació d'aigües per a l'autorització d'abocaments a les aigües continentals i informació específica sobre els abocaments, les emissions i les pèrdues de substàncies considerades com a prioritàries en l'àmbit de la normativa d'aigües, sempre que l'activitat impliqui la realització d'abocaments, i per la legislació de costes per a l'autorització d'abocaments des de terra a la mar, si s'escau.

d) Determinació de les dades que gaudeixen de confidencialitat d'acord amb les disposicions vigents, a criteri del sol·licitant.

e) Documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en la legislació sectorial aplicable, inclosa la referida a fiances i assegurances obligatòries que siguin  exigibles de conformitat amb aquesta legislació sectorial.

f) Resum no tècnic de totes les indicacions especificades abans, per facilitar-ne la comprensió a l'efecte del tràmit d'informació pública.

g) Estudi d'impacte ambiental o document ambiental i la resta de documentació necessària, d'acord amb el que preveuen els articles 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, per tal de realitzar, si escau, l'avaluació d'impacte ambiental.

h) Qualsevol altra documentació i informació que es determini en la normativa aplicable.

2. Justificant del pagament dels tributs corresponents, si s'escau.

3. Documentació acreditativa de les obres i instal·lacions que s'han de fer.

4. Documentació necessària relativa a instal·lacions i mesures correctores sota la perspectiva del projecte d'activitats.

Article 7

Instrucció

1. Un cop presentada la documentació, la CMAIB n'ha de fer una anàlisi preliminar, i pot demanar prèviament, si s'escau, informes de suficiència i idoneïtat de la documentació a les administracions afectades, les quals s'han de pronunciar en un termini màxim de deu dies hàbils. Cas de no rebre els informes en termini, es continuarà la tramitació.

2. En cas de deficiències en la documentació presentada o falta de documentació, s'ha de requerir al sol·licitant perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, d'acord amb allò que preveu l'article 68 de la  Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o la norma que el substitueixi.

3. Un cop esmenades les deficiències o presentada la documentació, s'han de dur a terme les actuacions següents:

a) El projecte s'ha de subjectar paral·lelament a la tramitació substantiva, al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, si així ho preveu la normativa sobre avaluació d'impacte ambiental, amb la redacció i la presentació de l'estudi d'impacte ambiental i la resta de tràmits fins a la declaració d'impacte ambiental. L'avaluació ambiental suspèn el termini per resoldre i notificar.

b) S'ha d'obrir un període d'informació pública conjunta d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació o la norma que el substitueixi.

4. Un cop conclòs el període d'informació pública se sol·liciten els informes als òrgans de l'administració que s'han de pronunciar sobre les diferents matèries d'acord amb l'article 17 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació o la norma que el substitueixi, l'informe de l'ajuntament de l'article 18 i l'informe de l'administració hidràulica de l'article 19. L'emissió d'aquests informes s'ha de fer en un termini de trenta dies. Els informes de les administracions competents en matèria de residus, recursos hídrics i emissions a l'atmosfera seran preceptius, i tendran caràcter vinculant en aquells aspectes que determini la normativa d'aplicació.

5. L'òrgan competent per atorgar l'autorització ambiental integrada, després de l'avaluació ambiental del projecte, ha d'elaborar la proposta de resolució, que s'ha d'ajustar a allò que preveu l'article 20 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació o la norma que el substitueixi, i incorporar les condicions que resultin dels informes vinculants emesos, així com decidir sobre la resta d'informes i qüestions plantejades, després d'un tràmit d'audiència a les persones interessades. Aquesta audiència es substanciarà en el sí del Comitè tècnic d'autorització ambiental integrada d'acord amb el que es determini reglamentàriament, amb aplicació, si s'escau, d'allò que preveu l'article 20.2 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, o la norma que el substitueixi.

Article 8

Resolució

1. El termini per dictar i notificar la resolució d'atorgament de l'autorització ambiental integrada és de sis mesos des de l'entrada de la sol·licitud i la documentació completa en el registre de la conselleria competent en matèria de  medi ambient.

2. La resolució ha de tenir el contingut mínim que estableix l'article 22 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació o la norma que el substitueixi.

3. Un cop transcorregut el termini per resoldre i notificar sense resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud d'autorització ambiental integrada per silenci administratiu.

4. Una vegada atorgada l'autorització ambiental integrada, la persona titular disposarà d'un termini de cinc anys per a iniciar l'activitat, -excepte que a l'autorització s'estableixi un termini distint-, prèvia la tramitació i atorgament d'altres llicències, concessions de domini públic, autoritzacions o permisos que, si s'escau, siguin exigibles, i en particular la llicència urbanística municipal.

Article 9

Inici i exercici de l'activitat

1. L'inici i l'exercici de l'activitat, una vegada atorgada l'autorització ambiental integrada, requereix la presentació d'una declaració responsable per part de la persona titular, d'acord amb l'article 69 de la Llei 39/2015, indicant la data d'inici de l'activitat i el compliment de les condicions fixades a l'autorització.

2. Per comprovar que es compleixen les condicions, la persona titular de l'activitat ha de presentar davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, un cop executades les actuacions objecte de la sol·licitud, les dades i els documents següents:

a) La documentació d'allò que realment s'ha executat.

b) Si hi ha variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i el que realment s'ha executat, la documentació relativa a dites modificacions i un informe del tècnic director o la tècnica directora que justifiqui que les variacions no impliquen una modificació substancial de l'autorització ambiental integrada. Aquestes variacions poden donar lloc a la tramitació d'una modificació no substancial de l'autorització ambiental integrada.

c) El certificat final d'obra del tècnic director o la tècnica directora, en el qual s'acrediti que es compleixen les condicions indicades en l'autorització ambiental integrada i, si s'escau, de la resta de normativa sectorial que hi sigui d'aplicació.

d) La documentació que s'especifiqui en l'autorització ambiental integrada com a condició per iniciar l'activitat, entre d'altres les llicències, autoritzacions i atorgament de concessions de domini públic requerides. També el Programa de Vigilància i Prevenció ambiental, que inclogui els condicionants establerts a la declaració d'impacte ambiental.

3. La presentació de la declaració responsable faculta la persona titular per a l'inici i l'exercici de l'activitat als efectes de l'autorització ambiental integrada, sens perjudici d'allò que disposa l'apartat 4 de l'article 69 de la Llei 39/2015 o la norma que el substitueixi.

4. La CMAIB, amb els seus propis  mitjans o a través d'entitats col·laboradores certificades, en el termini màxim de tres mesos, ha de dur a terme les actuacions següents:

a) Comprovar que la documentació és l'exigida i que s'ajusta a allò que es demana.

b) Dur a terme una visita d'inspecció per comprovar el compliment de les prescripcions  indicades en l'autorització ambiental integrada, i comunicar-ho al titular, d'acord amb el que preveu l'article 12.3 del Reial Decret 815/2013. Aquesta visita d'inspecció es podrà dur a terme per altres tècnics que s'hi designin específicament d'altres departaments integrats en el Comitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades i en qualsevol cas es procurarà que es faci coordinadament amb els altres serveis amb competències sectorials.

c) Emetre un informe de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada.

d) Inscriure l'activitat en el Registre d'activitats subjectes al règim d'autoritzacions ambientals integrades, quan l'informe de compliment sigui favorable.

5. Si l'informe de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada no és favorable, s'ha de requerir a la persona interessada per tal que esmeni les deficiències detectades en el termini d'un mes, sense perjudici que, ponderada la gravetat de les deficiències, es pugui dictar ordre de suspensió de l'activitat fins que s'hagin esmenat les deficiències prèvia conformitat expressa per part de l'òrgan competent.

6. Quan l'autorització ambiental integrada prevegi una posada en marxa provisional per a la realització de proves de funcionament, la persona titular comunicarà per escrit el començament de les proves, així com la durada de les mateixes, amb almenys deu dies d'antelació. El començament de les proves no implicarà la conformitat amb l'inici de l'exercici de l'activitat, que requerirà, una vegada finalitzada la realització de les proves,  la presentació de la declaració responsable prevista en aquest article, amb els efectes prevists en el mateix i a la Llei 39/2015.

7. Si un cop transcorregut el termini de tres mesos no s'ha emès l'informe de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, s'ha d'entendre emès en sentit favorable.

8. Un cop emès l'informe favorable de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, o si transcorregut el termini de tres mesos no s'ha emès,  la CMAIB ha de registrar d'ofici l'activitat, i ho ha de notificar a la persona interessada.

Article 10

Garantia per responsabilitat ambiental

Les instal·lacions subjectes a autorització ambiental integrada hauran de disposar de la garantia financera obligatòria per fer front a la responsabilitat mediambiental inherent a l'activitat, d'acord amb el que disposa la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de responsabilitat mediambiental. La CMAIB en vetllarà el seu compliment, sense perjudici del que determina l'article 34 de la Llei 6/2009, de 17 de novembre, de mesures ambientals per impulsar les inversions i l'activitat econòmica a les Illes Balears, o normativa que la substitueixi.

 

Capítol II Modificació substancial i revisió de l'autorització ambiental integrada

Article 11

Procediment per a les modificacions substancials

1. La modificació substancial d'una activitat subjecta al règim d'autorització ambiental integrada exigeix una resolució de modificació de l'autorització ambiental integrada, d'acord amb el procediment simplificat previst a l'article 10.3 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i a l'article 15 del Reial Decret 815/2013, o normativa que la substitueixi.

2. Amb la sol·licitud de la modificació substancial s'haurà de presentar la justificació de que es tracta d'una modificació substancial d'acord amb els criteris de l'article 10 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i l'article 14 del Reial decret 815/2013, o normativa que els substitueixi.

3. Una vegada autoritzada la modificació substancial, per a procedir a l'inici de la posada en funcionament s'aplicarà el que disposen els articles 8.4 i 9 d'aquesta llei.

Article 12

Revisió de l'autorització ambiental integrada

1. Pel que fa a la revisió de les condicions de l'autorització, i en particular, per a l'aplicació de les millors tècniques disponibles, s'aplicarà el procediment previst a l'article 26 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i a l'article 16 del Reial Decret 815/2013, o normativa que els substitueixi.

2. La persona titular tramitarà la corresponent adaptació de les instal·lacions a les condicions i requisits introduïts per normes posteriors, en els terminis que dites normes estableixin, i en particular les de l'aplicació de les millors tècniques disponibles.

La falta d'adaptació a dites normes, i en particular a l'aplicació de les millors tècniques disponibles, donarà lloc a un requeriment a l'empresa promotora perquè tramiti la corresponent revisió de l'autorització ambiental integrada, sense perjudici, en el cas que s'incompleixin els terminis, de l'aplicació d'allò disposat en el règim sancionador.

 

Capítol III Modificació no substancial d'una autorització ambiental integrada

Article 13

Comunicació

La comunicació d'una modificació no substancial de l'autorització ambiental integrada  l'ha de presentar l'empresa promotora o persona titular, amb totes les dades identificatives, davant la  conselleria competent en matèria de medi ambient, i ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

a) Memòria justificativa que indiqui raonadament la consideració de modificació no substancial, segons els criteris que assenyala  l'article 10.2 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i  l'article 14 del Reial decret 815/2013 o la norma que els substitueixi. A aquesta memòria s'han d'adjuntar els documents justificatius de les raons exposades.

b) Documentació acreditativa de l'objecte de la modificació no substancial, que ha d'incloure la relació d'obres que s'han d'executar amb la valoració econòmica i els plànols justificatius, si s'escau.

c) Les dades o els documents que es determinin reglamentàriament.

d) El justificant de pagament dels tributs corresponents, si s'escau.

 

Article 14

Instrucció

1. Un cop presentada la documentació, la CMAIB ha de comprovar que la documentació presentada és conforme a la normativa d'aplicació.

2.  L'òrgan instructor pot sol·licitar els informes als òrgans de l'administració que s'hagin de pronunciar sobre les matèries que són competència seva, els quals s'han de pronunciar en un termini de deu dies hàbils.

3. L'òrgan competent per atorgar l'autorització ambiental integrada, si s'escau, ha d'incorporar les condicions que resultin dels informes emesos, i elaborar la proposta de resolució.

Article 15

Resolució

1. El termini per dictar i notificar la resolució de modificació no substancial de l'autorització ambiental integrada és d'un mes des de la presentació de la documentació.

2. Si un cop transcorregut el termini d'un mes no s'ha dictat ni notificat una resolució expressa a la persona interessada, la persona titular podrà dur a terme la modificació, sense perjudici d'allò que disposa l'apartat 4 de l'article 69 de la Llei 39/2015 o la norma que el substitueixi.

3. La resolució habilita per a iniciar la instal·lació i l'obra de l'activitat, sense perjudici d'altres llicències, autoritzacions o permisos que, si s'escau, siguin exigibles, i en particular la llicència urbanística municipal si les obres previstes ho requereixen.

Article 16

Inici i exercici de l'activitat

1. Una vegada executades les actuacions objecte de la modificació no substancial, la persona titular ha de presentar davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, la documentació acreditativa dels punts següents:

a) Les obres i instal·lacions realment executades.

b) En el seu cas, les variacions entre el projecte autoritzat i allò que realment s'ha executat. Les variacions no han d'implicar una modificació substancial de l'autorització ambiental integrada. Si es tracta d'una modificació no substancial es tramitarà la mateixa d'acord amb el procediment establert. Si suposen una modificació substancial, s'estarà al que disposa el règim sancionador.

c) El certificat final d'obra del tècnic director o la tècnica directora, o memòria de l'empresa constructora acreditativa del compliment de les condicions indicades en la resolució de modificació no substancial i, si s'escau, de la normativa sectorial d'aplicació.

d) La documentació que, si s'escau, s'especifiqui en la resolució de modificació no substancial com a necessària per a l'inici de l'activitat.

2. La presentació de la documentació annexa faculta la persona titular per a l'inici i l'exercici de l'activitat als efectes de l'autorització ambiental integrada, sens perjudici d'allò que disposa l'apartat 4 de l'article 69 de la Llei 39/2015 o la norma que el substitueixi.

3. La CMAIB, en el termini d'un mes des de la presentació de la documentació esmentada, ha de fer les actuacions següents:

a) Comprovar que la documentació annexa és conforme.

b) Realitzar, si ho estima adient, la inspecció per comprovar el compliment de les prescripcions de la resolució de la modificació no substancial, amb la comunicació prèvia al titular.

c) Inscriure la modificació no substancial en el Registre d'activitats subjectes a autoritzacions ambientals integrades.

 

TÍTOL III EXTINCIÓ DE L'AUTORITZACIÓ I CESSAMENT TOTAL O PARCIAL DE L'ACTIVITAT

Capítol I Extinció i caducitat

Article 17

Extinció, revocació, anul·lació i suspensió

1. Són causes d'extinció de l'autorització ambiental integrada les següents:

a) El tancament definitiu de la instal·lació sotmesa a autorització ambiental integrada prèvia execució de les mesures contemplades en el Pla de tancament i de les mesures previstes a l'efecte a la present llei o les que s'estableixin reglamentàriament.

b) La caducitat de l'autorització.

c) Quan a conseqüència d'un procediment sancionador en virtut del que preveu la present llei i la legislació bàsica, en comporti l'extinció, prèvia audiència a la persona titular.

d) Quan l'activitat deixi d'estar en les categories o llindars de capacitat establerts a l'annex 1 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, prèvia tramitació, si s'escau, de les mesures previstes al Pla de tancament.

e) La desaparició de les circumstàncies que en motivaren l'atorgament o l'aparició de circumstàncies noves que, d'haver existit en el moment de la concessió, haurien justificat la denegació, prèvia audiència a la persona titular.

2. Així mateix, les autoritzacions ambientals integrades podran ser revocades o anul·lades d'acord amb el que s'estableix a la normativa sobre procediment administratiu comú.

3. L'autorització ambiental integrada podrà ser objecte de suspensió adoptada com a mesura provisional, amb caràcter previ o en el transcurs d'un procediment sancionador com a conseqüència d'infraccions previstes al règim sancionador.

4. L'extinció, revocació, anul·lació o suspensió provisional de l'autorització, s'inscriuran d'ofici en el Registre d'activitats subjectes a autorització ambiental integrada.

Article 18

Caducitat

1. Les autoritzacions ambientals integrades caducaran en els següents supòsits:

a) Quan l'exercici de l'activitat no s'inicïi en el termini de cinc anys des de la data d'atorgament de l'autorització, excepte que s'hi estableixi un termini diferent. L'autorització podrà establir terminis d'inici per a les distintes fases d'execució del projecte.

b) Quan l'exercici de l'activitat o instal·lació es paralitzi per termini superior a dos anys, excepte en casos de força major. A les instal·lacions en que es duu a terme més d'una activitat no s'aplicarà a les activitats que no es vegin afectades per la paralització.

2. No obstant, per causes justificades, la persona titular de l'activitat o instal·lació podrà sol·licitar de l'òrgan competent una pròrroga dels terminis anteriors.

3. La caducitat, quan procedeixi, serà declarada formalment per l'òrgan competent de la CMAIB, previ tràmit d'audiència a la persona titular de l'autorització ambiental integrada.

Capítol II Cessament total o parcial de l'activitat

Article 19

Condicions de tancament i desmantellament

1. Les condicions de tancament total o parcial d'una instal·lació seran les previstes a l'autorització ambiental integrada, d'acord amb l'article 22.1 h) del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació  o  normativa que el substitueixi.

2. L'objectiu del pla de tancament i desmantellament serà deixar les instal·lacions en un estat que no puguin produir incidència desfavorable sobre la salut humana ni sobre el medi ambient. Aquest pla, si no està inclòs en la resolució d'autorització, s'haurà d'aprovar per l'òrgan competent en matèria d'autoritzacions ambientals integrades com a pas previ a l'inici de les actuacions de clausura i desmantellament, d'acord amb el procediment previst en els següents apartats.

3. El promotor comunicarà a la CMAIB la previsió de tancament i presentarà el corresponent projecte. La CMAIB comprovarà que el projecte de clausura compleix les condicions de tancament previstes a la resolució d'atorgament de l'autorització ambiental integrada, i en aquest cas, l'aprovarà sense més tràmits i en deixarà constància al Registre.

Si després d'aquesta comprovació la CMAIB considera que l'acord d'atorgament de l'autorització ambiental integrada no preveia les condicions de clausura o que s'han modificat les condicions previstes a l'autorització ambiental integrada, el titular o promotor haurà de presentar amb caràcter previ a la tramitació del cessament de l'activitat de la instal·lació, un pla de tancament, clausura i desmantellament que s'haurà de tramitar com a modificació substancial o no substancial de la mateixa, segons correspongui. El pla, si s'escau, haurà de passar la corresponent avaluació d'impacte ambiental.

4. En qualsevol cas, es donarà compliment a les condicions i mesures establertes a l'article 23 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació o normativa que el substitueixi.

Article 20

Tramitació dels projectes de clausura total o parcial d'abocadors subjectes a autorització ambiental integrada

En el procediment per a la tramitació dels projectes de clausura, parcial o total, d'abocadors d'instal·lacions de gestió de residus subjectes a autorització ambiental integrada, seran d'aplicació les condicions especificades en l'article anterior amb les particularitats establertes en els següents apartats:

1. L'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada tramitarà els projectes de clausura d'abocadors, sense perjudici de les atribucions de la direcció general competent en matèria de residus d'acord amb el que preveuen la Llei 22/2011 de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i el Reial Decret 646/2020 de 7 de juliol, pel qual es regula l'eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador.

2. Prèviament a la tramitació del procediment de clausura es sol·licitarà informe de la direcció general de residus, que comprovarà que el projecte de segellat o clausura de l'abocador compleix les condicions de tancament de l'abocador previstes a la resolució d'atorgament de l'autorització ambiental integrada, així com la resta de normativa de residus aplicable.

Si després d'aquesta comprovació es considera que l'acord d'atorgament de l'autorització ambiental integrada no preveu les condicions de clausura o que s'han modificat les condicions de clausura previstes a l'autorització, la persona titular haurà de sol·licitar una modificació substancial o no substancial de la mateixa, segons correspongui. En aquest cas l'òrgan competent en matèria d'autorització ambiental integrada procedirà a tramitar la modificació de l'autorització ambiental integrada d'acord amb el procediment previst en aquesta llei, al Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació i al Decret 815/2013, de 18 d'octubre.

En cas que es consideri que les condicions del segellat o clausura de l'abocador estan contemplades a la resolució d'atorgament de l'autorització ambiental integrada, es podrà dur a terme la clausura sense més tràmits i se'n deixarà constància a l'expedient corresponent de l'autorització ambiental integrada i al registre.

3. Una vegada executat  el segellat de l'abocador, la persona titular donarà trasllat a la CMAIB de la documentació i dades previstes a l'article 9 d'aquesta llei. La CMAIB durà a terme la inspecció prevista en aquesta llei per comprovar el compliment de les condicions fixades a l'autorització ambiental integrada. Es procurarà que aquesta inspecció es faci conjuntament amb la Direcció General competent en matèria de residus. La CMAIB farà l'informe de compliment de les condicions de clausura i el notificarà a la persona interessada.

4. Una vegada complimentades les condicions de clausura, el promotor podrà sol·licitar la devolució de les fiances. La CMAIB en tramitarà la devolució previ informe tècnic, garantint que es mantenen les relatives a les obligacions de manteniment postclausura de mínim trenta anys previst al Reial Decret 646/2020 o normativa que el substitueixi. La vigilància i control d'aquest període de manteniment postclausura correspondrà a la Direcció General competent en matèria de residus.

 

TÍTOL IV PLA D'INSPECCIÓ AMBIENTAL INTEGRADA I PROGRAMES D'INSPECCIÓ

Article 21

Prevenció i control ambiental integrats

1. Les activitats incloses a l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei, estan sotmeses a un seguiment ambiental mitjançant un sistema d'inspeccions. Aquestes inspeccions consisteixen en actuacions de comprovació i verificació per a garantir l'adequació permanent a les determinacions ambientals legals i a les condicions fixades específicament a l'autorització ambiental integrada.

2. El control en matèria de risc d'accidents greus es regeix per la normativa específica.

Article 22

El Pla d'inspecció ambiental integrada

1. El Pla d'inspecció ambiental és el document marc, de caràcter pluriennal, aprovat per l'òrgan competent en matèria d'autoritzacions ambientals integrades, que estableix les orientacions estratègiques en relació amb la inspecció ambiental a realitzar per part de l'òrgan competent per garantir el compliment de la normativa ambiental i dels requisits imposats en les autoritzacions ambientals integrades atorgades a instal·lacions situades a l'àmbit territorial de les Illes Balears, amb la finalitat de protegir el medi ambient i un desenvolupament sostenible.

2.Constitueix l'àmbit material del pla, la inspecció ambiental integral de les instal·lacions que desenvolupin activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre,  que aprova el Text Refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, i per tant, sotmeses a un procediment d'autorització ambiental integrada atorgat per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

3. El Pla s'executarà mitjançant el desenvolupament de programes anuals en matèria d'inspecció ambiental.

4. Es publicaran a la pàgina web de la CMAIB: el Pla d'inspecció ambiental integrada i els programes anuals d'inspecció, la relació actualitzada de les instal·lacions subjectes al pla d'inspecció, i en general, la informació relativa a l'activitat inspectora.

Article 23

El Programa d'inspecció ambiental integrada

1.La CMAIB aprovarà els programes d'inspecció anuals, en desenvolupament del Pla d'inspecció ambiental integrada, amb el següent contingut mínim:

a) Actuacions d'inspecció:

I. Relació de les inspeccions programades amb inclusió de la freqüència de les visites en funció dels distints tipus d'instal·lació, segons el criteris establerts a la normativa d'aplicació.

II. Inspeccions no programades.

III. Inspeccions documentals.

IV. Actuacions de millora contínua i de cooperació amb els agents econòmics a desenvolupar durant l'any.

b) Accions de formació contínua dels inspectors.

c) Recursos disponibles per a la seva execució.

2. Les inspeccions programades són les realitzades com a part d'un programa d'inspeccions previst i tenen per objecte la revisió periòdica del compliment ambiental i de les condicions de l'autorització de les instal·lacions amb autorització ambiental integrada.

3. Les inspeccions no programades són les que es realitzen puntualment d'ofici ja sigui per investigació d'accidents, incidents, emergències o casos d'incompliment, inclosos els detectats a les inspeccions documentals, o  per concessió, revisió i modificació d'autoritzacions, inici d'activitat, aturada temporal i clausura d'activitats i instal·lacions, i les que es realitzen a instància de part per denúncia.

4.El programa anual ha de quedar aprovat abans del 31 de desembre de l'any anterior a la seva aplicació.

Article 24

Inspeccions documentals

Les inspeccions documentals són inspeccions ambientals d'instal·lacions i activitats controlades que no es realitzen físicament in situ, si no mitjançant sol·licituds a través del corresponent ofici de documentació a l'efecte de comprovar el compliment dels requisits ambientals establerts a la legislació i a les autoritzacions ambientals.

En compliment de l'apartat i) de l'article 22.1 del Text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, totes les autoritzacions ambientals integrades obliguen els titulars de les instal·lacions a la presentació d'un informe anual sobre l'activitat.

 

​​​​​​​Aquest informe serà traslladat per a la seva anàlisi als diferents òrgans competents en les matèries que s'analitzen. De resultes d'aquesta anàlisi, es podran derivar diverses actuacions com el requeriment per esmenar incompliments que s'hi hagin detectat, la realització de visites d'inspecció no programades, l'obertura d'expedient sancionador o d'altres que resultin escaients.

Article 25

Actuació administrativa relativa a les visites d'inspecció

1. La realització i desenvolupament de les visites d'inspecció quedaran reflectides en un acta d'inspecció.

2. El personal de l'Administració encarregat de les funcions d'inspecció ambiental integrada ha d'elaborar un informe en el que presentin les conclusions pertinents respecte al compliment de les condicions de l'autorització ambiental i respecte a qualsevol actuació necessària posterior.

3. L'informe s'ha de notificar al titular de la instal·lació en el termini de dos mesos des de la data de finalització de la visita d'inspecció, per tal que aquest, si ho considera oportú, pugui formular al·legacions durant un període de quinze dies.

4. En un termini de tres mesos des de la finalització de la visita d'inspecció s'ha d'elaborar l'informe final, al qual es donarà publicitat, amb les úniques limitacions contingudes a la normativa que regula el dret d'accés del públic a la informació mediambiental.

5. L'òrgan competent ha de requerir a la persona titular de la instal·lació que adopti totes les mesures necessàries indicades a l'informe final, en un termini adequat a la naturalesa de les mesures que s'han d'adoptar. Aquest termini no podrà ser superior a sis mesos.

Article 26

Personal inspector

1. Les inspeccions programades i no programades, incloses dins del programa anual, seran realitzades per el personal tècnic adscrit a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears o per el personal tècnic que s'hi designi específicament d'altres departaments integrats en el Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades. Així mateix, la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, dins l'àmbit del programa anual d'inspeccions ambientals, podrà designar entitats acreditades que demostrin la capacitat tècnica adequada per dur a terme, en nom seu, actuacions materials d'inspecció que no estiguin reservades al funcionariat públic.

2. El personal tècnic adscrit a altres serveis de la Conselleria de Medi Ambient o personal tècnic d'altres conselleries, que exerceixen competències sectorials incorporades en les autoritzacions ambientals integrades, faran seguiment de la vigilància i inspecció periòdica per tal de comprovar el compliment dels requisits de l'autorització ambiental integrada en les seves respectives competències. El seguiment dels condicionants sectorials indicats en aquesta, serà responsabilitat dels serveis competents en la matèria específica, que donaran compte dels controls realitzats a l'òrgan competent almenys un cop a l'any en l'Informe de Control Documental.

3. En el cas de les inspeccions programades els distints serveis competents procuraran coordinar-se per tal de dur a terme les inspeccions de manera conjunta.

4. El personal inspector dels ajuntaments durà a terme les inspeccions pertinents pel que fa a la vigilància del compliment de la normativa de competència municipal. Es procurarà la coordinació amb les inspeccions corresponents a l'autorització ambiental integrada.

5. Es comptarà amb l' ajuda del Servei d'Agents de Medi Ambient, que donarà suport a les actuacions previstes en el programa d'inspecció ambiental.

Així mateix, les unitats d'inspecció podran sol·licitar la col·laboració de:

  • Unitats de Policia Local.
  • Altres organismes que puguin desenvolupar accions de vigilància del medi ambient.
  • SEPRONA-Guàrdia civil.

Disposició transitòria primera

Composició i funcionament del Comitè Tècnic d'autoritzacions ambientals integrades

Fins que no es dugui a terme el desenvolupament reglamentari d'aquesta llei, el règim jurídic, composició i funcionament de la CMAIB en matèria d'autoritzacions ambientals integrades, es regiran pel que preveu el Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental, amb les modificacions establertes en la disposició final cinquena pel que fa a les competències dels òrgans de la CMAIB.

 

​​​​​​​Disposició transitòria segona

Registre d'activitats subjectes al règim d'autorització ambiental integrada

Mentre no es dugui a terme el desenvolupament reglamentari previst a l'article 5 d'aquesta llei, funcionarà com a Registre l'actual informació disponible al lloc web de la CMAIB.

Disposició derogatòria única

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que estableix aquesta llei i, en particular:

a) L'article 2.3, l'apartat c) de l'article 32.1, l'article 32.9 i el Títol VII de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

b) El primer paràgraf de l'article 35.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost.

c) La Disposició Final 14a de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

d) La disposició addicional setena i la disposició transitòria novena de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears.

 

Disposició final primera

Desplegament reglamentari

S'autoritza el Govern de les Illes Balears per dictar les disposicions necessàries per executar i desplegar aquesta llei, i en particular per adaptar el règim jurídic i funcionament de la CMAIB, a les disposicions previstes en aquesta llei.

Disposició final segona

Modificació del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost

1. Es modifiquen els apartats 3 i 5 de l'article 9 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, amb la redacció següent:

3. La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, pel que fa a les competències en matèria d'avaluació ambiental, s'estructura en els òrgans següents:

a) El Ple

b) La Presidència.

c) El Comitè Tècnic d'avaluació ambiental

5. La regulació del Comitè Tècnic d'avaluació ambiental ha de garantir-ne una composició multidisciplinària amb la representació de les conselleries del Govern implicades, els consells insulars, els ajuntaments, l'Administració de l'Estat i les organitzacions socials en matèria de medi ambient.

Així mateix s'ha de convidar als ajuntaments, amb veu i vot, i les persones, les empreses promotores i les entitats interessades, amb veu però sense vot, a participar en els punts de l'odre del dia en què estiguin interessats, en els termes que s'estableixin reglamentàriament.

2. Es modifica l'apartat 7 de l'article 14 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, amb la redacció següent:

7. D'acord amb la legislació estatal bàsica d'avaluació ambiental, no seran sotmesos a avaluació d'impacte ambiental els projectes compresos als annexes I i II de la Llei 21/2013 que es trobin parcialment o totalment executats sense haver-se sotmès prèviament al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, sense perjudici del previst en els apartats anteriors i del que preveu la legislació bàsica respecte dels casos d'execució de sentències fermes. A la resta de casos, l'avaluació dels projectes executats sense avaluació prèvia, s'efectuarà d'acord amb els criteris prevists a la disposició addicional setzena de la Llei 21/2013, sense perjudici del desenvolupament reglamentari del procediment d'avaluació per aquests supòsits.

3. Es modifica l'apartat 3 de l'article 19 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, amb la redacció següent:

3. En els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori, amb l'informe tècnic previ, que el pla o programa o la seva modificació, no té efectes significatius sobre el medi ambient, podrà formular directament l'informe ambiental estratègic sense sotmetre'l a la fase de consultes.

4. Es modifica l'apartat 6 del grup 2,  els apartats 2, 3 i 4 del grup 4  i s'afegeix un apartat 16 al grup 7 de l'Annex 2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, amb el següent redactat:

Grup 2. Energia

6. Les següents instal·lacions per a producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa, excepte les situades en qualsevol classe de coberta:

- les instal·lacions amb una ocupació total de més de 4 Ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud alta del PDS d'Energia i a les zones definides com a aptes en el pla territorial insular corresponent

- instal·lacions amb una ocupació total de més de 2 Ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'Energia

- instal·lacions amb una ocupació de més de 100 m2 situades en espais de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005 de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, i a les zones de sòl rústic protegit definides a l'article 19 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears.

- instal·lacions amb un ocupació total de més d'1 Ha situades fora de les zones previstes en els apartats anteriors.

Grup 4. Projectes d'infraestructures

2. Centres generadors de mobilitat que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, ubicats en sòl rústic, no inclosos en l'annex 1.

3. Equipaments comercials en sòl rústic amb una superfície construïda superior a 100 m2.

4. Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic.

Grup 7. Altres projectes

16. Projectes de ruta senderista prevists a la  Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca.

Disposició final tercera

Habilitació per a la modificació dels annexos del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost

S'autoritza al Govern de les Illes Balears a modificar via reglamentària els annexos del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears per adaptar-ne el contingut a la normativa bàsica vigent, a l'evolució científica i tècnica, i al que disposin les normes internacionals i el Dret de la Unió Europea.

Disposició final quarta

Modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic, d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears

S'afegeix una lletra m) a l'article 2.2  de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic, d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, amb el següent redactat:

m) les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, que es regiran per la seva normativa específica.

Disposició final cinquena

Modificació del Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental

1. Es modifica l'article 3 del Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental, amb el següent redactat:

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears s'estructura en els òrgans següents:

a) El Ple

b) La Presidència

c) El Comitè tècnic d'avaluacions ambientals

d) El Comitè tècnic d'autoritzacions ambientals integrades.

2. La lletra a) de l'article 6.1 del Decret 3/2022 de 28 de febrer, queda redactada de la següent manera:

a) En matèria d'Autoritzacions Ambientals Integrades (IPPC), i amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic:

1r. L'aprovació del pla d'inspecció i dels programes d'inspecció anuals.

2n. La imposició de sancions greus i molt greus que posin fi al procediment sancionador, així com l'establiment de les mesures necessàries per a la reposició de la realitat física alterada amb determinació de la quantia indemnitzatòria, si escau, sense perjudici de les competències per adoptar mesures cautelars.

3r. L'aprovació de criteris tècnics o interpretatius en matèria d'autoritzacions ambientals integrades, i la proposta al conseller o consellera competent de medi ambient d'elaboració de disposicions legals i reglamentàries  i  d'instruccions, circulars o d'ordres que estableixin criteris tècnics i/o interpretatius en matèria d'IPPC.

3. La lletra b) de l'article 8.1 del Decret 3/2022 de 28 de febrer, queda redactada de la següent manera:

b)  En matèria d'Autoritzacions Ambientals Integrades (IPPC):

i. L'atorgament de les autoritzacions ambientals integrades a l'àmbit de les Illes Balears, així com de les seves revisions, i modificacions substancials, amb la proposta prèvia del Comitè Tècnic.

ii. La resolució de les modificacions no substancials.

iii. Els acords d'establiment de condicions per al tancament d'una instal·lació, que no estiguin ja previstes dins l'autorització ambiental integrada.

iv.  La imposició de sancions lleus que posin fi al procediment sancionador.

4. Es modifica el segon paràgraf de l'article 9.3 del Decret 3/2022, de 28 de febrer, que queda redactat de la següent manera:

Així mateix serà preceptiu el dictamen previ del Comitè Tècnic en les resolucions de la Presidència d'atorgament de les autoritzacions ambientals integrades, i de les seves revisions i modificacions substancials.

5. Les modificacions normatives efectuades mitjançant aquesta disposició mantenen el rang reglamentari.

Disposició final sisena

Entrada en vigor

Aquesta llei entrarà en vigor als vint dies d'haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Eivissa, 16 de maig de 2022

 

La presidenta

El conseller de Medi Ambient i Territori

Francesca Lluch Armengol i Socias

Miquel Mir Gual