Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 325600
Reglament regulador dels horts municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exposició de motius

Els horts municipals són una iniciativa de l'Ajuntament de Calvià que té per objectiu recuperar terrenys en el municipi per al seu ús públic i transformar-los en horts, com una alternativa d'oci saludable per a les persones residents en el municipi de Calvià que s'interessen per l'agricultura tradicional i la sostenibilitat.

Es tracta de posar a la disposició de la ciutadania aquests espais públics per a la trobada, la convivència, el desenvolupament de la participació social i l'aprenentatge col·lectiu de l'agroecologia, i, alhora, promoure el cultiu d'aliments sans dins el respecte al medi ambient i el coneixement de l'entorn i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania de Calvià. Amb la consecució d'aquests objectius es pretenen fomentar la participació ciutadana, el desenvolupament sostenible i l'educació ambiental.

La finalitat d'establir horts municipals a Calvià és que la població en general i un sector de la població, especialment persones majors, persones en risc d'exclusió social, dones, joves, adoptin una actitud activa i positiva en el seu temps lliure i d'oci, al mateix temps que es potencien valors saludables i ambientals, oferint ocupació i distracció, saludable, productiva i sostenible.

Els horts públics municipals es conceben com un sistema modular que permet el cultiu individual de petites parcel·les de terra de manera tradicional, mitjançant l'ús de tècniques de cultiu respectuoses amb el medi ambient, preferentment sobre la base de les propostes actuals de l'agricultura ecològica.

Els horts públics municipals es basen en el respecte profund a la naturalesa, procurant un cultiu racional amb medis naturals que conservi les característiques del sòl i l'enriqueixi any rere any. Així que, per aconseguir-ho, es proposa la utilització de tècniques d'agricultura ecològica, ja que una de les preocupacions dels ens públics és la protecció del medi ambient, la sostenibilitat, la qualitat de vida dels seus habitants i la millora de la seguretat alimentària.

En definitiva, es pretén propiciar una alternativa de lleure per al gaudi i entreteniment personal de les persones adjudicatàries dels horts, que podran cultivar de manera tradicional diversos productes hortofructícoles per al seu autoconsum. D'aquesta manera també se sensibilitza la ciutadania sobre la crisi ambiental, el respecte envers l'entorn, el desenvolupament sostenible del municipi, la gestió racional de recursos, l'alimentació sana, el consum responsable i el foment de la participació ciutadana.

Aquest Ajuntament, mitjançant aquest Reglament, pretén establir els drets i obligacions de les persones beneficiàries, i la regulació, l'ús i el funcionament dels horts públics municipals. I, específicament, el règim aplicable a la utilització d'aquests espais hortícoles, el procediment a seguir per a l'adjudicació dels horts i els criteris generals de selecció aplicable a la demanda existent.

Principis inspiradors

Els horts municipals es regeixen pels següents principis generals:

a) Principi d'enfocament de gènere: es prendran mesures actives per a afavorir l'adjudicació i ús de les parcel·les perquè les dones, amb especial atenció a les dones víctimes de violència de gènere, puguin accedir de forma prioritària al seu ús.

b) Principi de lluita contra l'exclusió: es prendran mesures per donar accés a l'ús dels horts especialment a persones majors, persones en risc d'exclusió social i joves, a més de la població en general.

c) Principi de corresponsabilitat en la conservació i manteniment: implica que totes les persones i entitats usuàries es responsabilitzen de l'adequada conservació i manteniment de les instal·lacions que l'Ajuntament els autoritza a usar, havent d'aplicar la diligència deguda a l'hora de fer-les servir.

d) Principi de respecte mutu: les persona usuàries han d'evitar molèsties, danys o perjudicis a les altres persones beneficiàries d'altres parcel·les.

e) Principi de no comercialització: es prohibeix comercialitzar els productes obtinguts dels horts, els quals només poden ser destinats a l'autoconsum propi o familiar.

f) Principi de prevenció ambiental: no es poden utilitzar productes fertilitzants ni productes fitosanitaris que no estiguin autoritzats per la normativa aplicable.

g) Principi d'integració, socialització i cohesió social: els horts municipals tenen un important valor social entre les persones participants seus participants, ja que les permet ocupar el seu temps, afavoreixen la creació d'un teixit de noves relacions i milloren la seva qualitat de vida mitjançant una activitat física molt positiva per a la salut.

L'Ajuntament podrà reservar un nombre d'horts adaptats a persones amb diversitat funcional. En cas de no existir demanda, aquests horts passaran al contingent general.

h) Principi d'activisme socioambiental urbà: en els casos en què es promouen en àrees públiques, els horts urbans fomenten fins i tot l'associacionisme, la cultura i la participació pública. També tenen un alt valor mediambiental per al municipi, ja que es converteixen en nous espais verds públics en els quals l'hort és el protagonista, i faciliten el contacte amb la terra.

i) Principi de promoció del consum responsable, dels circuits curts, de l'agricultura sostenible i de la sensibilització mediambiental.

TÍTOL I OBJECTE I RÈGIM JURÍDIC

Article 1. Objecte

Aquest reglament té per objecte la regulació del procediment d'atorgament d'autoritzacions d'ús d'un bé de domini públic, com són els horts de titularitat municipal al terme municipal de Calvià, així com del règim jurídic al qual se sotmetran les persones autoritzades beneficiàries, i establir unes normes de funcionament i usos dels serveis comuns, drets i obligacions de les persones beneficiàries.

Article 2. Naturalesa jurídica de la llicència

1. Les llicències municipals atorgades en virtut d'aquest Reglament tenen la naturalesa d'autorització d'ús privatiu d'un bé del qual n'és propietari o arrendatari l'Ajuntament.

2. La utilització dels horts municipals es qualifica com a ús comú especial de béns de domini públic, i requereix una autorització administrativa prèvia, d'acord amb el que estableix aquest Reglament.

3. Aquesta llicència no suposa en cap cas la transmissió del domini de la parcel·la d'hort utilitzada, que continuarà essent propietat de l'Ajuntament de Calvià, tant pel que fa al terreny com a totes les instal·lacions existents en el moment d'atorgament de la llicència i també de les que els diferents persones usuàries hi realitzin, les quals quedaran unides de manera permanent a la parcel·la.

4. La persona adjudicatària solament tindrà la possessió precària de l'hort municipal que se li assigni pel termini que es determini i en els termes que preveu la llicència o document de formalització de l'adjudicació i la resta d'articles d'aquest Reglament.

5. Les llicències atorgades tenen caràcter personalíssim, i en cap cas els i les titulars podran cedir, alienar, gravar o disposar, a títol onerós o gratuït, els drets que es derivin de l'autorització d'ús, ni transmetre les llicències a tercers.

Aquestes podran ser revocades unilateralment per causa d'interès públic, sense dret a indemnització.

6. Les persones beneficiàries es comprometen a l'ús d'aquestes parcel·les exclusivament per al seu conreu agrícola amb destinació a l'autoconsum.

Article 3. Règim jurídic

1. Constitueixen normativa i prescripcions aplicables al procediment de formació i d'aprovació de l'expedient, licitació, adjudicació, formalització de les llicències d'ús privatiu del domini públic regides per aquest Reglament, a més de les disposicions d'aquest, les establertes en:

- La Llei 9/2017, de 9 de novembre, de contractes del sector públic, el Reglament general de la llei de contractes i la resta de disposicions que els despleguin, modifiquin o afectin.

- La Llei estatal 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i les disposicions que la despleguin, modifiquin o afectin, així com la normativa autonòmica de desplegament que, en el marc d'aquella, sigui vigent.

2. Constitueixen normativa i prescripcions aplicables al contingut de la llicència, a la seva extinció i resta de potestats de l'administració sobre el domini públic, a més de les disposicions d'aquest Reglament, les establertes en:

- El Reial Decret 1372/1986, de 30 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de béns de les entitats locals.

- La Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques.

- La Llei 6/2001, d'11 d'abril, de patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- El Decret 127/2005, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de patrimoni de les Illes Balears.

- Les ordenances i els reglaments de la corporació, els acords i les resolucions sobre el règim d'atribució de competències i les Bases d'execució del pressupost.

- L'Ajuntament, per raons d'interès públic, pot revocar les autoritzacions, sense generar dret a indemnització, de conformitat amb l'article 92.4 de la Llei 33/2003, del patrimoni de les administracions públiques. o normativa que la substitueixi.

 L'Ajuntament es reserva el dret a fer canvis en l'organització i la distribució de les parcel·les, així com a modificar-ne la superfície i fins i tot la possibilitat de clausurar parcel·les. En aquests casos, l'Ajuntament haurà d'avisar prèviament els usuaris i usuàries amb antelació suficient, excepte en els casos de força major. Les persones i entitats usuàries no tindran dret a cap indemnització a conseqüència d'aquests canvis, ni per la pèrdua de superfície de les parcel·les assignades, ni per la seva clausura, ni pels productes que s'hi cullin.

- L'autorització de l'ús de l'hort per cultivar-lo no implica cap altre dret sobre el terreny.

- L'autorització d'ús és personal i intransferible, i només es mantindrà mentre es compleixin les condicions establertes.

- L'autorització podrà ser revocada o modificada en qualsevol moment per causes justificades, sense que la persona titular tingui dret a indemnització o a cap compensació.

- En cas que la persona a la qual se li ha revocat l'autorització continuï fent ús de l'hort, l'Ajuntament de Calvià podrà desallotjar-la, en exercici de les facultats i prerrogatives reconegudes en la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques.

3. En tot allò no previst en les anteriors prescripcions, són aplicables les restants normes del dret administratiu, i, en darrer terme, les del dret privat.

4. La participació en el procediment d'adjudicació dels Horts Municipals implica l'acceptació de les normes establertes en aquest Reglament.

Article 4. Requisits per a ser beneficiària o beneficiari d'un hort urbà municipal

Per poder accedir a l'autorització d'ús dels horts urbans municipals s'han de complir els següents requisits i els que es poden derivar de les convocatòries corresponents.

1. En cas de persones físiques:

a) Ser major d'edat i residir a Calvià. La persona que faci la sol·licitud haurà de figurar inscrita en el Padró Municipal d'Habitants amb una antiguitat mínima d'un any.

b) Participar en la convocatòria per a l'autorització d'ús de parcel·les d'horts.

c) Fer el preceptiu curs d'iniciació a la gestió de l'hort i d'horticultura ecològica organitzat per l'Ajuntament.

d) Estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb l'Ajuntament.

2. En cas d'associacions i entitats amb personalitat jurídica sense ànim de lucre:

a) Participar en la convocatòria per a l'adjudicació d'autoritzacions d'ús de parcel·les per a associacions i entitats amb personalitat jurídica sense ànim de lucre, i designar la persona de major d'edat que en faci de representant.

b) Presentar el seu projecte, en el qual es desenvolupin les activitats a fer en els horts, i justificar que les activitats programades estan relacionades amb l'agricultura ecològica i/o la resta de finalitats establertes, si n'és el cas, en la pròpia convocatòria o en els propis objectius de l'entitat.

c) Estar el corrent de pagament de les obligacions tributàries amb l'Ajuntament.

3. L'Ajuntament prioritzarà a la convocatòria l'accés a l'ús del horts a les dones víctimes de violència masclista, titulars de famílies monoparentals i/o nombroses, persones majors, persones en risc d'exclusió social i persones amb diversitat funcional.

4. L'Ajuntament podrà reservar parcel·les d'horts municipals per convenir amb les organitzacions sense ànim de lucre l'ús d'aquestes parcel·les per als seus objectius.

Article 5. Termini

1. Les llicències d'ús privatiu dels horts ecològics s'han d'atorgar per un període màxim de quatre anys, comptadors des de la data de notificació de l'adjudicació, sempre que no hi concorri cap causa de resolució o que els terrenys no siguin necessaris per a obres, serveis o instal·lacions municipals.

2. Una vegada adjudicades les parcel·les d'horts, s'establirà una llista d'espera que servirà per anar adjudicant les parcel·les que quedin lliures. La vigència i funcionament d'aquesta llista d'espera es determinarà en la corresponent convocatòria.

3. En el cas que un hort quedi sense treballar més de tres mesos per part de la persona adjudicatària, sense que hi hagi una comunicació expressa motivada a l'Ajuntament de Calvià, aquest quedarà lliure i podrà ser adjudicat novament, una vegada resolt el títol administratiu, segons preveu aquest Reglament.

Article 6. Règim econòmic de les llicències

1. Les persones adjudicatàries de les parcel·les d'horts quedaran obligats a satisfer la quota anual i el dipòsit que es puguin establir a través de les ordenances fiscals i reguladores dels preus públics en concepte d'utilització privativa del domini públic, que es meritarà anualment durant la vigència de la llicència.

2.Les persones adjudicatàries dels horts han d'efectuar el dipòsit establert per les ordenances fiscals i reguladores dels preus públics en concepte d'utilització privativa del domini públic, que hauran d'ingressar a la Tresoreria Municipal, com a requisit previ al lliurament de la parcel·la i subscripció de la formalització de l'adjudicació que preveu l'article 22.

3. L'import d'aquest dipòsit s'executarà amb l'objectiu de cobrir possibles danys o perjudicis, si n'és el cas, i informe tècnic previ i resolució motivada. Aquest dipòsit es retornarà quan cessin els efectes de la llicència d'ús privatiu de la parcel·la de l'hort i l'Ajuntament en recobri la possessió pública normal, tret que aquest cessament hagi estat motivat per una causa imputada a la persona sol·licitant, de conformitat amb l'establert en aquest Reglament o l'òrgan competent acordi la improcedència de la devolució per la utilització incorrecta del domini públic.

4. La manca de pagament de l'esmentada quota dins el termini establert facultarà l'Ajuntament a exigir-la per la via de constrenyiment, de conformitat amb la Llei general tributària i la resta de normativa de desenvolupament, sense perjudici de la potestat de revocació de la llicència que té l'Ajuntament de conformitat amb l'article 13.

 

TITOL II DRETS I OBLIGACIONS DELS TITULARS DE LES LLICÈNCIES

Article 7. Caràcter personal de les autoritzacions

Les autoritzacions d'ús dels horts són atorgades a persona físiques titulars i a entitats i associacions amb personalitat jurídica sense ànim de lucre. En resta prohibit expressament el préstec, la cessió, l'arrendament o la transmissió a terceres persones. En tot cas, la persona o entitat adjudicatària serà l'única responsable de l'ús de la parcel·la cedida i de les conseqüències derivades d'un ús contrari al que s'estableix en els següents articles.

Article 8. Drets de les persones i/o entitats adjudicatàries

Són drets de les persones i/o entitats adjudicatàries els següents: cultivar a la parcel·la adjudicada qualsevol varietat d'hortalisses, verdures i flors, sempre que no siguin espècies prohibides per alguna disposició. Conrar, regar, llaurar i fer totes les operacions necessàries per al cultiu, sempre que no malmetin el terreny ni suposin intervencions irreversibles, i els que es derivin del contingut d'aquest Reglament.

Article 9. Garanties sanitàries, de seguretat i econòmiques

1. Recau sobre la persona adjudicatària la plena responsabilitat de:

a) Adequar l'hort, les seves instal·lacions i els productes obtinguts a les condicions d'higiene, salubritat i sanitat que siguin exigibles conformement a la normativa vigent.

b) Complir la normativa referent a fer foc i a protecció civil.

2. L'Ajuntament no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d'accident de la persona adjudicatària en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte, així com dels possibles danys i perjudicis que puguin ocasionar a tercers i sobre el medi ambient. Anirà a càrrec de la persona adjudicatària qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

Article 10. Règim d'ús de les parcel·les dels horts

1. Obligacions de les persones adjudicatàries:

a) Destinar l'espai cedit per a ús d'hort exclusivament.

b) Sempre que sigui possible, conrear l'hort amb criteris d'agricultura ecològica, i fer-se responsable del seu manteniment; utilitzar criteris d'agricultura ecològica, així com sistemes de reg que prioritzin l'estalvi d'aigua; utilitzar la llavor pròpia, o bé plantes o llavors de procedència ecològica.

c) Utilitzar únicament adobs orgànics.

d) En cas d'ús d'altres productes destinats al cultiu (com a fertilitzants i plaguicides), aquests han de ser productes fitosanitaris autoritzats per l'autoritat competent.

e) Vetlar pel bon ús dels terrenys, de les zones comunes, del reg, de les casetes i de les altres instal·lacions presents, i respondre econòmicament de tots els danys que hi ocasioni el mal ús.

f) La persona adjudicatària és responsable de la instal·lació, si n'és el cas, i del manteniment en perfecte estat de totes les instal·lacions, zones comunes, tanca de protecció, inclòs el reg, amb l'obligació d'avisar l'Ajuntament de qualsevol avaria i seguint en tot cas les instruccions d'aquest.

g) Mantenir amb la diligència deguda la parcel·la, les instal·lacions i els estris i eines cedits per l'Ajuntament, si n'és el cas. En particular, les persones usuàries han de mantenir nets de pedres, fustes, vegetació, residus o terra els passadissos que confronten amb la seva parcel·la, així com tenir cura de les jardineres ornamentals limítrofes, si n'hi ha. Així mateix, han d'impedir que la part aèria de les tanques o cultius situats en els límits de l'hort sobresurtin cap a l'exterior d'aquest, a fi d'evitar la invasió de zones comunes, horts veïns o camins.

h) Les persones usuàries dels horts que, si n'és el cas, rebin en concepte de préstec els estris necessaris per fer l'activitat agrícola, han d'utilitzar aquests amb la cura deguda per evitar-ne la deterioració, i han de reparar o reposar els béns o utensilis danyats o destruïts per un ús inadequat o que hagin estat extraviats.

i) Mantenir nets i en bon estat els espais destinats a guardar les eines .

j) Mantenir la mateixa estructura i superfície de la parcel·la que se cedeix en origen. No es podrà fer cap mena d'obra o tancament que no sigui autoritzat prèviament per l'òrgan competent de l'Ajuntament.

k) Utilitzar la canya natural o la fusta tractada com a tutor dels diferents conreus, excloent-hi altres materials com ara les varetes de ferro.

l) Fer una correcta gestió de la dotació de l'aigua de reg assignada a cada parcel·la. Respectar les normes donades sobre l'activitat en relació amb l'ús de l'aigua i dels safaretjos. Fer el reg amb els mitjans que es posin a la disposició de les persones usuàries en les instal·lacions dels horts d'oci. No es podran utilitzar altres elements diferents als existents o disponibles, tret que ho autoritzin les persones responsables dels horts. En particular, es prohibeix el reg amb aspersors o altres mitjans que puguin envair altres horts confrontants. S'evitarà en qualsevol cas el malbaratament d'aigua o la utilització de mètodes de reg que provoquin un consum anormal de l'aigua disponible. Així mateix, queda prohibit portar aigües des de qualsevol altre punt no habilitat a aquest efecte. L'Ajuntament podrà establir el pagament d'una taxa o cànon per l'aprofitament de l'aigua per part de les persones o entitats usuàries dels horts d'oci, en funció dels costos que comporti el subministrament. Es podran establir des de l'Ajuntament limitacions al consum d'aigua en èpoques de sequera.

m) Fer la seva tasca dins els límits de l'hort adjudicat.

n) Respectar en tot moment les indicacions que els donin les persones responsables dels horts i les activitats que s'hi desenvolupin.

o) Complir el requeriment per a l'obertura i posterior inspecció de la taquilla.

p) Mantenir en tot moment un comportament cívic adequat i respectuós amb les altres persones adjudicatàries dels horts i eines i útils cedits, evitant molèsties i l'ús d'artefactes que els puguin provocar danys o lesions.

q) Fer el seu treball personalment, excepte en el cas de l'adjudicació a col·lectius, en els casos de força major, cosa que s'haurà d'acreditar davant l'Ajuntament, i en els casos d'ajuda mútua entre adjudicataris. En el cas de persones físiques, s'han d'executar personalment les labors pròpies de l'ús de la parcel·la, excepte en els casos degudament acreditats davant l'Ajuntament. No obstant això, qui sigui titular de la llicència podrà demanar l'ajut d'altres persones en tasques de suport en el cultiu i manteniment, amb comunicació escrita prèvia adreçada a les persones responsables dels horts, sense que es permeti en cap cas la subrogació d'aquestes persones en el lloc de l'adjudicatari.

r) Participar en els diferents projectes de col·laboració amb altres entitats que programi l'Ajuntament relacionats amb els horts urbans municipals.

s) Complir la normativa aplicable en matèria mediambiental, i especialment l'ordenança municipal de recollida de residus o qualsevol altra que hi sigui concordant o complementària.

t) Facilitar l'entrada als horts de grups o entitats que, amb autorització de l'Ajuntament de Calvià,  vulguin conèixer el projecte dels horts.

u) Fer el pagament de les corresponents taxes i fiances.

v) Gestionar adequadament les deixalles que es produeixen i compostar les restes vegetals. Es propiciarà el compostatge de les matèries orgàniques procedents dels diferents horts. Amb aquesta finalitat, s'estableix l'obligació de compostar directament en cada hort i/o mitjançant compostadores comunitàries que donin servei al conjunt d'horts.

w) La resta d'obligacions que es derivin d'aquest Reglament i de les instruccions donades per l'Ajuntament de Calvià.

2. Limitacions d'ús a les persones adjudicatàries:

Els horts municipals s'han de dedicar exclusivament a hort en clau preferentment ecològica, o al desenvolupament dels programes d'activitats per part de les associacions o entitats amb personalitat jurídica relacionades amb finalitats de caire pedagògic, terapèutic, ambiental, social o cientificotècnic. Només es poden cultivar espècies per a l'autoconsum humà, amb l'única excepció del cultiu de plantes de jardineria i flors.

En conseqüència, els horts no poden ser destinats a altres finalitats i hi queda expressament prohibit:

a) La utilització de maquinària o productes químics que puguin perjudicar els horts veïns o causar danys als conreus, les instal·lacions o el medi ambient en general.

b) La utilització de productes fitosanitaris d'origen químic per al control de plagues o malalties que no compleixin la normativa sanitària. L'ús de productes herbicides, plaguicides i adobs químics no autoritzats per la legislació vigent en matèria d'agricultura ecològica.

c) L'ús de paranys o mètodes de captura no selectius per a la fauna, així com la col·locació d'esquers, incloguin o no substàncies verinoses. 

d) La instal·lació d'alguna mena de separació o delimitació, mitjançant canyes, fustes, tanques, plàstics, la col·locació de taules fixes o bancs, l'aixecament o instal·lació de barbacoes, casetes, rafals, barraques, galliners i/o gàbies per a la cria o tinença de qualsevol animal, porxos o edificacions de qualsevol tipus, siguin de materials artificials o naturals, emparrats, la construcció o instal·lació de nous elements o la modificació dels existents, tot això sense autorització expressa de l'Ajuntament.

Aquesta autorització s'ha de sol·licitar i es contestarà per la mateixa via a les persones sol·licitants.

e) El conreu d'espècies que no vagin destinades al consum humà, amb l'única excepció del conreu de plantes medicinals.

f) El cultiu de plantes degradants del sòl, de plantes psicotròpiques i/o prohibides per la llei, i la utilització de llavors transgèniques, així com el cultiu de plantes invasores i genèticament modificades.

g) La plantació d'arbres i d'arbusts, excepte en les parcel·les destinades a projectes relacionats amb espècies fruiteres.

h) La tinença i cria de qualsevol tipus d'animal.

i) La comercialització dels productes obtinguts en el cultiu de l'hort. Únicament se'n permet l'intercanvi i/o barata entre les persones usuàries dels horts.

j) La utilització de l'hort com a dipòsit o magatzem de materials i mobiliari (taules, cadires) que no estiguin directament relacionats amb les finalitats d'aquest Reglament.

k) La caça o captura d'ocells, la tala d'arbres o qualsevol activitat susceptible de causar danys a la flora i la fauna de l'hort i de l'entorn.

l) L'acumulació o abandonament de qualsevol material o deixalla, tant a dins com a fora de la parcel·la de l'hort, que sigui susceptible d'alterar l'estètica i bona imatge del lloc.

m) L'aportació de materials (bidons, plàstics, cadires, taules, etc.) que siguin susceptibles d'alterar l'estètica del lloc. Resta prohibit instal·lar hivernacles, excepte en els casos en què ho autoritzi de manera excepcional l'Ajuntament.

n) L'ús d'altres materials com ara varetes de ferro o similars per posar com a tutors de les plantes.

o) L'alteració dels camins i la manipulació de les conduccions comunes de reg de l'hort adjudicat.

p) El moviment de les fites i tanques que delimiten l'hort. L'entrada i permanència a la zona dels horts amb animals de companyia.

q) El dipòsit de les restes generades a l'hort o de les restes de desbrossaments i neteges d'altres horts o solars, i la no separació correcta dels residus generats per al posterior reciclatge, així com el dipòsit de residus no biodegradables (vidre, plàstic, embolcalls, paper, etc.).

r) El malbaratament o el mal ús de l'aigua. No està permès l'ús de mànegues, ni per al reg de la parcel·la ni per proveir sistemes de reg alternatius sostenibles.

s) La circulació per l'interior de l'hort amb vehicles de motor, excepte quan s'utilitzin eines agrícoles.

t) La utilització d'eines diferents a les establertes o permeses pel personal encarregat de la gestió de l'hort.

u) El cultiu o l'ocupació de terrenys o parcel·les fora dels límits de la parcel·la de cultiu. La presència durant la nit a l'àrea d'horts municipals.

v) El dipòsit d'eines, durant el desenvolupament de l'activitat, fora dels límits de la parcel·la de cultiu. La realització de foc o qualsevol altra crema de restes vegetals al llarg de l'any.

w) L'emmagatzematge d'objectes o roba personal en els espais destinats a dipòsit d'estris o d'eines que no siguin necessaris per al cultiu de les parcel·les.

x) Qualsevol altre ús o actuació que, no estant previst en els punts anteriors, produeixi molèsties i males olors, limiti l'ús de la resta de persones usuàries dels horts o afecti l'entorn del lloc.

y) La cessió, préstec, arrendament o subarrendament de l'hort a una tercera persona. L'estacionament de vehicles a l'interior de l'hort i en els seus accessos.

z) La deixa de l'hort sense treballar. En cas d'impossibilitat temporal, que no podrà ser més llarga de tres mesos,la persona adjudicatària haurà de comunicar aquesta circumstància a l'Ajuntament. En cas que s'excedeixin els tres mesos, la persona adjudicatària haurà de renunciar a la parcel·la. L'abandonament del cultiu o ús dels horts. La persona o entitat adjudicatària té l'obligació de fer puntualment totes les activitats relacionades amb el cultiu de l'hort. Si es detecta un abandonament de l'hort per causes no justificades, la persona o entitat adjudicatària perdrà el seu dret a usar-lo. En cas d'impossibilitat temporal per al cultiu de l'hort, s'ha de comunicar aquesta circumstància a les persones responsables de l'activitat en el termini de deu dies hàbils des del coneixement de la impossibilitat. Es considerarà que un hort està en situació d'abandonament quan hi sigui evident la falta de cura en els cultius sembrats, o si està ocupat per herbes silvestres o bé l'abundància de plagues o paràsits suposen un risc per a la salut dels cultius de les parcel·les limítrofes. Quan un hort estigui en situació d'abandonament, la persona usuària, una vegada avisada, disposarà de quinze dies naturals per agençar-la. En cas contrari, es desbrossarà l'hort, sense dret a cap indemnització.

2. Si la persona o entitat titular d'una autorització incorre en alguna de les anteriors prohibicions, l'Ajuntament pot revocar-la-hi, després de la tramitació del corresponent procediment administratiu.

Article 11. Manteniment, obres i danys en el domini públic

1. Van a càrrec de la persona adjudicatària:

a) Les despeses generades per la conservació i el manteniment ordinaris de la terra.

b) Les indemnitzacions econòmiques i les reparacions que es generin derivades dels danys causats a la parcel·la d'hort municipal, a les instal·lacions que li donen servei, a les instal·lacions comunes de reg o a altres de la zona d'hort, causades pel mal ús que en faci l'adjudicatari o pels seus acompanyants i pels danys i perjudicis causats a tercers.

2. Van a càrrec de l'Ajuntament les obres i reparacions de renovació o reposició d'elements a l'hort o a les instal·lacions comunes causades per l'envelliment o per altres causes en què no hi concorri dany o negligència. En cap cas l'Ajuntament respondrà per furts, robatoris o danys o perjudicis d'elements dels adjudicataris.

3. La persona adjudicatària s'obliga a avisar immediatament l'Ajuntament de Calvià en cas que detecti qualsevol dany o desperfecte en l'hort o en les instal·lacions. També l'ha d'avisar immediatament de qualsevol incidència que afecti el sistema de reg que arriba a la parcel·la, les casetes o els armaris d'eines, els banys o altres elements comuns. En definitiva, ha de posar en coneixement de les persones responsables municipals de l'activitat qualsevol incidència, usurpació, anomalia, mal o perjudici que afecti els horts, les instal·lacions o el material prestat, bé provingui de les altres persones usuàries o bé de persones alienes a l'ús dels horts.

4. La persona adjudicatària ha de deixar la parcel·la neta i buida una vegada finalitzada l'autorització d'ús. Els horts han de ser retornats en condicions anàlogues a les que tenien quan varen ser cedits. En cas de deterioració de les instal·lacions que no sigui la normal segons l'ús que s'hi preveu, les persones o entitats usuàries hauran de reposar o restaurar les coses al seu estat original, i si alguna no compleix l'obligació de reparar-les, podrà fer-ho directament l'Ajuntament a costa seva, mitjançant l'exercici de les potestats per al reintegrament que ostenta l'administració en aquests supòsits.

Article 12. Gestió de residus

1. L'activitat als horts urbans ha de garantir el dret de totes les persones a gaudir d'un medi ambient adequat per al seu desenvolupament personal. A aquests efectes, les persones adjudicatàries estan obligades a evitar i a prevenir la producció innecessària de residus i el seu dipòsit en els espais públics fora dels recipients destinats a aquesta finalitat, i seran responsables de l'adequat tractament dels residus que es produeixin en la seva parcel·la.

2. Les persones adjudicatàries estan obligades a cenyir-se a la forma de presentació (dies, horaris, tipologia de contenidors, ubicació, etc.) de residus establerta en l'ordenança municipal de recollida de residus. En igual mesura ho estan els visitants o acompanyants de les persones adjudicatàries.

3. Els residus compostables, orgànics i biodegradables generats en aquesta activitat han de ser sotmesos a un procés de compostatge dins la mateixa parcel·la.

4. La resta de residus hortícoles, com ara els plàstics, els envasos de fusta i de plàstic, les mànegues, els pals, les cordes, etc., han de ser gestionats per la persona titular de l'autorització seguint els criteris establerts en l'Ordenança municipal de neteja i eliminació de residus sòlids urbans.

Article 13. Horari i accés als horts urbans

1. Hi haurà un horari definit d'obertura del recinte, que serà comunicat a les persones i entitats usuàries dels horts.

2. L'horari en què es podrà accedir als horts serà l'establert per l'Ajuntament de Calvià, de dilluns a diumenge, respectant en tot cas el descans dels veïns en la realització de les tasques de l'hort.

3. L'accés als horts queda restringit al personal municipal autoritzat i a les persones adjudicatàries d'aquests i un acompanyant, així com a qui els supleixi en cas d'impossibilitat temporal.

4. No obstant l'anterior, l'autorització o qualsevol acte posterior dictat per l'òrgan competent pot modificar els horaris establerts.

 

TITOL III EXTINCIÓ DE LES LLICÈNCIES D'ÚS PRIVATIU

Article 14. Causes genèriques de l'extinció

Les llicències s'extingiran per les causes previstes en l'article 100 de la Llei del patrimoni de les administracions públiques i concordants del Reglament del patrimoni dels ens locals, i en les generals de la normativa sobre contractació del sector públic.

Article 15. Caducitat de la llicència d'ús privatiu

La llicència d'ús privatiu caducarà pels motius següents:

a) Per venciment del termini.

b) Per renúncia del titular abans del venciment del termini.

c) Per mort o incapacitat sobrevinguda de l'adjudicatari abans del venciment del termini.

Article 16. Extinció i revocació de la llicència per part de l'Ajuntament

La llicència d'ús privatiu pot ser revocada pels motius següents:

a) Per pèrdua de les condicions d'accés per ser beneficiari d'una llicència d'ús privatiu, descrites en l'article 16.3 d'aquest Reglament.

b) Per haver deixat de conrear l'hort municipal durant més de sis mesos sense causa justificada.

c) Per haver incomplert les condicions establertes en la reglamentació vigent i/o haver incomplert les condicions en relació a les espècies vegetals de conreu establertes en aquest Reglament i/o en les instruccions municipals.

d) Per declaració unilateral de l'Ajuntament, per raons d'interès públic, en qualsevol moment, sense dret a indemnització.

e) Per incompliment de les obligacions previstes en aquest Reglament i les ordenances municipals que hi siguin d'aplicació.

f) Per raons d'interès públic o per incompatibilitat dels usos dels horts amb el planejament o amb la construcció d'infraestructures o equipaments d'interès social o general.

g) Per la manca de formalització del document de cessió per causes imputables al peticionari.

Article 17. Efectes de l'extinció de l'autorització

1. L'Ajuntament de Calvià iniciarà un expedient contradictori amb audiència pública del titular de l'adjudicació abans de l'aprovació de la caducitat o la revocació de la llicència d'ús privatiu. Aquest expedient ha de contenir l'acta de comprovació de l'estat de l'hort feta pels serveis municipals corresponents, que elevaran la proposta de resolució i extinció de la llicència municipal al batle o regidor en qui delegui.

2. Dins els vint dies següents a la data de recepció de la notificació de l'acord esmentat,la persona adjudicatària ha de deixar l'hort municipal buit, lliure d'estris i a plena disposició de l'Ajuntament de Calvià. En cas contrari, l'Ajuntament podrà procedir a l'execució dels acords mitjançant el procés administratiu una vegada transcorregut aquest termini.

3. Les obres i plantacions que tinguin el concepte de millora efectuada per l'usuari, i que no puguin ser retirades sense dany al terreny municipal, quedaran en propietat de l'Ajuntament sense que això generi un dret a indemnització.

4. Respecte de les collites, davant l'extinció de la llicència d'ús privatiu per causa d'extinció, mort o incapacitat sobrevinguda de la persona adjudicatària , una vegada resol l'expedient administratiu corresponent, les persones successores o familiars autoritzats per l'Ajuntament podran recollir els fruits de la collita en curs. Les persones usuàries no tindran dret a cap tipus d'indemnització per pèrdua de collites, per millores de la parcel·la o per altres incidències que es derivin de l'extinció o resolució de la llicència d'ús privatiu.

 

TITOL IV RÈGIM D'ADJUDICACIÓ I FORMALITZACIÓ DE LES LLICÈNCIES D'ÚS PRIVATIU

Article 18. Procediment de selecció

1. El sistema d'adjudicació de les llicències d'ús privatiu del domini públic sobre parcel·les municipals d'horts es farà en règim de lliure concurrència mitjançant sorteig públic. No obstant això, l'Ajuntament tindrà la potestat d'aprovar una reserva de parcel·les per a l'ús que estimi més adient.

2. L'Ajuntament de Calvià tindrà la potestat de distribuir les parcel·les municipals que surtin a concurs per lots destinats a diferents grups d'edats i/o per criteris socioeconòmics, laborals, etc., o qualsevol dels col·lectius referits en l'article de principis inspiradors d'aquest reglament. Aquestes reserves, caldrà esmentar-les específicament en cada convocatòria que s'iniciï.

3. Per poder optar a una parcel·la, la persona sol·licitant no ha d'haver tingut autorització d'ús d'una parcel·la municipal en els dos anys anteriors al de la convocatòria, sense perjudici del que estableix l'article 4 d'aquest Reglament.

4. La llista definitiva de persones que participaran en el sorteig públic estarà formada per les persones participants interessades que compleixin les condicions i els supòsits següents, així com els que puguin establir-se en cada convocatòria:

a) Ser persona física major d'edat, o associacions sense finalitat de lucre i que persegueixin finalitats de caire social. Només es podrà presentar una sol·licitud per unitat familiar, entenent-se per unitat familiar les persones que convisquin en un mateix domicili.

b) En la data de l'inici del procés de sol·licituds, cal estar empadronat o empadronada en el municipi de Calvià i, en el cas de les entitats, tenir el domicili social a Calvià, amb una antiguitat mínima en ambdós casos d'un any.

c) No disposar, a títol de persona propietària, arrendatària o similar, de cap altre hort o terreny de conreu, ja sigui dins el terme municipal de Calvià o dins l'illa de Mallorca. En aquest cas, caldrà aportar declaració jurada al respecte per part del peticionari.

5. Els esmentats requisits s'han de mantenir durant la vigència de la llicència que, si n'és el cas, s'atorgui.

Article 19. Publicitat

Amb l'objectiu de garantir els principis de publicitat i concurrència, l'obertura de les convocatòries i les bases de la licitació per sorteig públic es publicaran en el Butlletí Oficial de la CAIB.

Article 20. Termini de presentació de sol·licituds

1. S'han de presentar les sol·licituds dins del termini assenyalat en l'anunci de la convocatòria en el registre de l'Ajuntament de Calvià, o bé per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16 la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Aquesta sol·licitud ha d'ajustar-se al model de sol·licitud que s'aprovarà en les bases concretes d'atorgament de les llicències d'ocupació privativa i ús temporal dels horts de propietat municipal.

Article 21. Tramitació

1. L'òrgan designat en la corresponent convocatòria ha d'informar de les sol·licituds presentades en la licitació d'acord amb els criteris de selecció i emetre qualificació documental i proposta d'admissió de les sol·licituds.

2. Aquest òrgan pot requerir, si cal, aclariments o la presentació de documentació complementària a la sol·licitud, amb la voluntat de les persones interessades puguin esmenar els defectes o omissions que s'observin.

Article 22. Sorteig i llista d'espera

1. Una vegada acceptada la sol·licitud, en la data i lloc que s'assenyali oportunament i en un acte públic, tindrà lloc el sorteig a partir del qual s'aprovaran les adjudicacions de les llicències d'ús privatiu de parcel·les d'hort municipal.

2. Si la quota reservada a col·lectius específics no s'esgota amb les adjudicacions efectuades, les parcel·les no adjudicades passaran a formar part del grup general.

3. Cada sol·licitud tindrà un únic número d'ordre per al sorteig, segons el registre d'entrada de la documentació. S'agruparan les sol·licituds segons els grups o tipologies establertes, d'acord amb els criteris de preferència i ordenades segons l'establert en la convocatòria. S'efectuarà un sorteig independent per a cada grup o tipologies, i, en cas que no s'adjudiquin les parcel·les assignades a cada grup o tipologia, les disponibles passaran a formar part del següent grup o tipologia.

4. Les persones que no resultin adjudicatàries d'una parcel·la, tot i haver estat admeses les seves sol·licituds al sorteig, passaran a formar part d'una llista d'espera per a cada grup o tipologia establerta, que es generarà, en ordre ascendent, a partir dels números atorgats en el sorteig a les diverses sol·licituds, en previsió de cobrir les possibles vacants que es puguin produir en les parcel·les d'hort una vegada resolt l'expedient administratiu d'extinció de les llicències d'ús privatiu vigents en aplicació de les causes previstes en aquest Reglament.

5. Aquesta llista d'espera es mantindrà en vigor fins a l'obertura d'un nou procediment administratiu d'atorgament de llicències municipals.

 

Article 23. Adjudicació

1. El batle o batlessa, o la regidoria delegada que en tengui la delegació, ha d'aprovar les adjudicacions de les diverses llicències d'ús privatiu del domini públic dels horts municipals una vegada efectuat el sorteig públic.

2. La relació definitiva de les adjudicacions s'exposarà al públic mitjançant el tauler d'anuncis de la pàgina web de l'Ajuntament de Calvià

Article 24. Formalització de les adjudicacions

1. Els documents administratius que formalitzin les adjudicacions de les llicències d'ús privatiu han de tenir el següent contingut:

a) Les dades de la persona o entitat autoritzada.

b) La finalitat de l'ús.

c) La localització i número de la parcel·la.

d) L'acceptació expressa dels drets i obligacions de l'adjudicatari (normativa d'obligat compliment), així com el caràcter revocable de l'autorització per raons d'interès públic, sense dret a indemnització.

e) La durada de l'autorització.

f) La declaració responsable de no incórrer en les circumstàncies definides en l'article 15.3.c.

2. La formalització d'aquest document suposa el reconeixement formal per part de les persones adjudicatàries del dret de propietat de l'Ajuntament de Calvià de la parcel·la que se'ls assigna, així com de totes les instal·lacions inseparables del terreny i la acceptació total del règim jurídic que preveu aquest Reglament.

Article 25. Lliurament d'autoritzacions

1. Les persones adjudicatàries han de recollir els títols acreditatius del seu dret atorgats per l'Ajuntament de Calvià, prevists en l'article anterior, en un termini de trenta dies a comptar de la notificació de l'adjudicació. Serà requisit necessari la constitució prèvia de la fiança, el pagament de la taxa que s'hagi regulat i la contractació de l'assegurança de responsabilitat civil, tot això sense perjudici que s'aporti la resta de documentació acreditativa dels requisits prevists o que es puguin preveure.

2. Quan, per causes imputables a la persona adjudicatària, no es pugui formalitzar el document administratiu dins el termini indicat, l'Ajuntament en podrà acordar la resolució, amb tràmit d'audiència prèvia a la persona interessada. Contra aquest acord es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà a la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

3. L'Ajuntament ha de lliurar a les persones adjudicatàries un carnet de usuari o usuària que acrediti l'autorització de l'ús de la parcel·la assignada i que han de portar mentre facin ús de les instal·lacions.

 

TITOL V PARTICIPACIÓ I DINAMITZACIÓ DELS HORTS MUNICIPALS

Dels principis inspiradors d'aquest Reglament s'ha de derivar tot un seguit d'accions, de construcció de polítiques públiques saludables, amb l'enfortiment de la participació comunitària.

Les persones usuàries tenen un paper essencial en la gestió dels horts i a l'hora de garantir-ne l'èxit. Per això, l'Ajuntament de Calvià promou tot un procés de participació de les activitats i actuacions que s'hi facin, per tal de conciliar les necessitats i demandes de tots els objectius que es volen aconseguir. Amb la participació comunitària i mitjançant els horts municipals, es pretenen aconseguir els objectius ambientals, econòmics i socials de les polítiques municipals.

L'Ajuntament de Calvià ha de convocar cada semestre a les persones usuàries dels horts urbans amb un ordre del dia conformat per les denúncies, propostes, queixes, suggeriments, etc., que les persones usuàries hagin transmès a l'òrgan gestor dels horts municipals, i pels assumptes que l'òrgan gestor vulgui tractar amb les persones usuàries (propostes, recomanacions, recordatoris, problemàtiques detectades, etc.).

En casos justificats, o quan un mínim del 33 % de les persones usuàries d'un hort ho demani, es podran convocar els usuaris dels horts.

 

TITOL V INFRACCIONS I SANCIONS

Article 26. Infraccions i sancions

1. Té la consideració d'infracció l'incompliment de les obligacions de les persones usuàries previstes en aquest Reglament i en les ordenances municipals que hi siguin d'aplicació.

2. Les sancions aplicables a les infraccions establertes en el punt anterior poden ser una reducció d'un mes del termini de duració de les llicències, sense perjudici de la revocació d'aquestes pels motius recollits en l'article 13 d'aquest Reglament.

 

(Signat electrònicament: 8 de juny de 2022)

La tinenta de batle delegada de Joventud, Participació ciutadana, Medi ambient, Transició ecològica i Memòria democràtica (Per delegació de Batlia de 15 de juny de 2021) Margarita Plomer Fornés