Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 322118
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual es modifica la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d’empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d’empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea «Next Generation EU», aprovada per la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 15 de març de 2022 (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022)
El 17 de març de 2022 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 15 de març de 2022, per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea «Next Generation EU».
Aquella Resolució es dictà a l'empara del marc regulador que estableix el Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat pel Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021.
La convocatòria esmentada, aprovada per la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 15 de març de 2022, estableix quatre actuacions subvencionables. En concret, l'activitat 1 preveu el desballestament; l'activitat 2, l'adquisició de vehicles d'energies alternatives baixes en carboni; l'activitat 3, el retrofit o modificació de la forma de propulsió dels vehicles, i l'activitat 4, la implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics.
Tot i que el Reial decret 983/2021 també preveu com a actuació subvencionable l'activitat 5, corresponent a l'adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries, des de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge no es va considerar oportú incloure en la convocatòria aquesta activitat, ja que en l'àmbit de les Illes Balears la xarxa ferroviària no disposa d'aquest tipus de vies.
No debades, els beneficiaris de la subvenció poden ser les persones físiques o jurídiques que tenguin la residència fiscal en la comunitat autònoma de les Illes Balears. Per aquest motiu, es pot donar el cas que els beneficiaris tenguin la seva residència fiscal a les Illes Balears, tot i que l'activitat d'aquests es desenvolupi en altres indrets on sí hi hagi aquells tipus de vies i els sigui d'interès dur a terme l'actuació consistent en l'activitat d'adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries.
En conseqüència, es considera oportú modificar la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea «Next Generation EU», amb la finalitat d'incloure com a activitat subvencionable l'activitat 5 d'adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries, prevista en el Reial decret 983/2021.
Igualment, pel que fa a la instrucció del procediment, als efectes d'aconseguir una major agilitat i celeritat en l'atorgament dels ajuts, es considera adient no limitar la facultat d'elaborar l'informe previ que serveix de base al director general per formular la proposta de resolució al conseller a només un servei de la direcció general. Per això, s'amplia aquella facultat al personal qualificat de la direcció general encarregat de la tramitació de la convocatòria.
Per tot això, en compliment del Reial decret 983/2021, de 16 de novembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i d'acord amb les competències atribuïdes pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25 /2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, i d'acord amb la proposta de resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 25 de maig de 2022, dict la següent:
Resolució
1. Modificar la convocatòria d'ajudes per transformar les flotes de transport de viatgers i mercaderies d'empreses privades prestadores de serveis de transport per carretera, així com d'empreses que realitzin transport privat complementari, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançades per la Unió Europea «Next Generation EU», aprovada per la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 15 de març de 2022 (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022) en els termes següents:
— S'afegeix un punt a l'apartat 1 del punt quart de l'annex 1:
e) Activitat 5: adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries.
— Es modifica el segon paràgraf de l'apartat 2 del punt sisè de l'annex 1, que queda redactat de la manera següent:
El pressupost mitjà anual que pot dedicar-se a les ajudes d'aquesta categoria (secció 7) per a cadascuna de les actuacions o programes o règims d'incentius diferenciats, enumerats en l'apartat 1 del punt quart com a activitats 2, 3, 4 i 5 no pot superar la xifra de 150 milions d'euros, i s'estableix un límit d'ajuda per beneficiari que figura en el punt setè d'aquesta convocatòria.
— Es modifiquen els apartats 2 i següents del punt vuitè de l'annex 1, que queden redactats de la manera següent:
2. La distribució de l'import anterior s'ha de repartir entre les actuacions subvencionables definides en el punt 4.1 de la manera següent:
a) Activitat 1 (desballestament): 1.629.461,25 €.
b) Activitat 2 (adquisició de vehicles d'energies alternatives baixes en carboni): 1.448.410 €.
c) Activitat 3 (retrofit o modificació de la forma de propulsió dels vehicles): 90.525,64 €.
d) Activitat 4 (implantació d'infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics): 362.102,47 €
e) Activitat 5 (adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries): 90.525,64 €.
3. A partir de la data en què faltin tres mesos per finalitzar la vigència d'aquesta convocatòria es podrà modificar la distribució establerta en els apartats a) i b) del punt anterior, sempre que es donin les dues condicions següents:
a) Que en alguna de les activitats s'hagi exhaurit l'import assignat i hi hagi llista d'espera.
b) Que en alguna altra activitat no s'hagi exhaurit l'import destinat a aquesta.
4. Es faculta el director general de Mobilitat i Transport Terrestre per tal que pugui modificar la distribució establerta en els apartats c), d) i e) del punt 2.
5. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria.
— Es modifica l'apartat 2 del punt desè de l'annex 1, que queda redactat de la manera següent:
2. Ha de dictar la resolució dels expedients el conseller de Mobilitat i Habitatge a proposta del director general de Mobilitat i Transport Terrestre, d'acord amb l'informe previ elaborat pel personal qualificat de la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre encarregat de la tramitació de la convocatòria, com a òrgan unipersonal encarregat d'exercir les funcions de la Comissió Avaluadora.
— S'afegeix un apartat al final del punt segon de l'annex 2:
— Activitat 5. Adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries
S'estableix una quantia unitària d'ajuda fixa de 1.000 € per adquirir semiremolcs aptes per a l'ús d'aquests en autopistes ferroviàries, segons les condicions i els requisits inclosos a continuació. En tot cas, s'estableix un límit màxim d'ajuda de trenta vehicles per beneficiari i convocatòria, excepte persones físiques, que tenen un límit d'un vehicle per beneficiari.
És una actuació subvencionable l'adquisició directa o mitjançant operacions de finançament per lísing (arrendament financer) o per rènting (arrendament operatiu) de semiremolcs, matriculats per primera vegada a Espanya a nom del beneficiari de l'ajuda, excepte en els casos de rènting en els quals pot estar matriculat a nom de l'empresa de rènting.
Les adquisicions mitjançant operacions de finançament per lísing o rènting només poden ser objecte d'ajuda a condició que:
a) El contracte corresponent de lísing o rènting estableixi una durada mínima de dos anys des de la data de l'entrada en vigor i la formalització del qual sigui, en tot cas, posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.
b) La tramitació de la sol·licitud d'ajuda sigui gestionada pel beneficiari de l'ajuda.
c) El contracte de lísing o rènting ha d'establir expressament que l'arrendatari és el beneficiari de l'ajuda que s'atorgui, i hi ha de constar, també expressament, que una vegada que l'empresa de lísing o de rènting rebi el pagament de l'import d'aquesta en aquesta data, ha d'aplicar el total d'aquesta ajuda o bé a la reducció de les quotes de pagament o renda de l'arrendament que restin per satisfer per part de l'arrendatari o bé a reduir el pendent principal a partir del moment en què es rebi l'ajuda, segons l'opció que hagi triat l'arrendatari.
d) El contracte ha de recollir que, en cas que l'import de la suma de les quotes pendents per abonar sigui inferior a l'import de l'ajuda, l'excedent d'ajuda pendent d'abonar al beneficiari ha d'abonar-lo la companyia de lísing o de rènting al beneficiari en finalitzar el contracte d'arrendament.
L'arrendatari, com a beneficiari de l'ajuda, és qui ha de complir els requisits i incompatibilitats prevists.
e) En el cas de les operacions de lísing o rènting, el beneficiari de l'ajuda ha de signar un document de cessió del dret de cobrament a favor de la companyia de lísing o rènting que formalitzi l'operació. A més, la data de factura de compravenda i la data de matriculació, han de ser posteriors a la data de registre de la sol·licitud de l'ajuda. El pagament del preu del vehicle, inclòs l'abonament de possibles quantitats a compte o sota qualsevol altre concepte, s'ha de fer amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud de l'ajuda.
Els semiremolcs susceptibles d'ajudes han de complir els requisits següents:
a) Pertànyer a la categoria O4: vehicles de la categoria O (semiremolcs) la massa màxima dels quals sigui superior a 10 tones.
b) Han de disposar del sistema Huckepak i complir els requisits següents:
— Estar fabricats segons la norma UIC 596-5 Transport de vehicles de carretera sobre vagons. Organització tècnica. Transport de semiremolcs amb codi P o codi N sobre vagons.
— Estar codificats segons la norma UIC 596-6 Transport de vehicles de carretera sobre vagons. Organització tècnica. Condicions de codificació de les unitats de càrrega en el transport combinat i en línies de transport combinat o la norma UNE EN 13044-3 Unitats de càrrega intermodals. Marcat. Part 3. Marcats de semiremolcs utilitzats en ferrocarrils.
— Disposar d'un ILU-CODE segons la norma UNE-EN 13044-1 Unitats de càrrega intermodals. Marcat. Part 1. Marcats d'identificació.
— Es modifica l'apartat 10 de l'apartat «Activitat 2. Adquisició de vehicles» de l'annex 3, que queda redactat de la manera següent:
10. El certificat que acrediti les dades bancàries per transferir l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ha d'ingressar l'ajuda. En el cas d'operacions de rènting, sempre que s'acrediti el contracte, així com el justificant de pagament del vehicle i el document pel qual se cedeix el dret de cobrament, el compte ha de ser el de l'entitat de rènting.
—S'afegeix un apartat al final de l'annex 3:
Activitat 5. Adquisició de semiremolcs per a autopistes ferroviàries
1. Certificat de classificació del vehicle emès per un organisme certificador segons UIC 596-6 o UNE-EN 13044-3 amb el número de bastidor del vehicle.
2. Document acreditatiu o fotografia de l'ILU-CODE del vehicle.
3. Còpia de la fitxa tècnica (targeta ITV) del vehicle.
4. Còpia del permís de circulació del vehicle o fotocòpia del permís de circulació provisional emès per la Direcció General de Trànsit.
5. Còpia de la factura de compravenda del vehicle, a nom del beneficiari o, en els casos d'adquisicions per rènting o lísing financer, a nom de l'empresa de rènting o lísing. La data ha de ser posterior a la de registre de la sol·licitud d'ajuda. En la factura ha de constar la matrícula o número de bastidor, marca, denominació comercial i versió del vehicle adquirit.
6. En el cas de rènting o lísing, s'ha d'adjuntar addicionalment una còpia del contracte de rènting o lísing, que estableixi una durada mínima de dos anys i on figuri com a arrendatari d'aquest el sol·licitant d'ajuda. La data d'aquest contracte ha de ser posterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda.
A més, s'ha d'incloure expressament que l'empresa de lísing o rènting ha de repercutir el total de l'ajuda en les quotes de l'arrendatari que restin per abonar amb efectes des de la data en què l'empresa de lísing o rènting rebi l'import de l'ajuda o ha de reduir el pendent principal a partir del moment en què es rebi l'ajuda. En cas que l'import de la suma de les quotes pendents per abonar sigui inferior a l'import de l'ajuda, el contracte de lísing o rènting ha de recollir també la forma i termini d'abonament de l'excedent d'ajuda al beneficiari en finalitzar del contracte d'arrendament.
7. Document d'endós o de cessió del dret de cobrament en el qual autoritzi l'empresa de rènting a rebre l'ajuda.
8. Documents justificatius del pagament de la factura de compravenda del vehicle: es consideren vàlids aquells justificants de pagament que permetin identificar:
a. Al beneficiari: ha de quedar clar que l'únic pagador és el beneficiari de l'ajuda.
b. Al tercer (punt de venda o concessionari o transformador) que percep les quantitats pagades.
c. La data de pagament (data valor) o sortida efectiva dels fons del beneficiari de l'ajuda.
d. El vehicle objecte de la subvenció i número de bastidor.
e. A l'empresa de rènting o lísing, si escau.
9. Quan la quantia de l'ajuda superi els 10.000 € per beneficiari, s'han d'aportar els certificats acreditatius que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries (AEAT i ATIB) i davant la seguretat social, emesos prèviament a la concessió de l'ajuda corresponent. (Aquesta documentació només és obligatòria en el cas d'haver exercit el dret d'oposició, previst en el punt 5 del formulari de sol·licitud)
10. El certificat que acrediti les dades bancàries per transferir l'import de l'ajuda. El beneficiari ha de ser titular del número de compte en el qual s'ha d'ingressar l'ajuda. En el cas d'operacions de rènting, sempre que s'acrediti el contracte, així com el justificant de pagament del vehicle i el document pel qual se cedeix el dret de cobrament, el compte ha de ser el de l'entitat de rènting.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament, 7 de juny de 2022)
El conseller de Mobilitat i Habitatge
Josep Marí i Ribas