Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 318571
Acord del Consell de Govern de 6 de juny de 2022 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al "Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi"
El 12 d'abril de 2022 va tenir entrada en la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears un ofici del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca en el qual sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per executar les obres del "Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi". Amb la sol·licitud, es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.
La documentació aportada pel Consell de Mallorca és la següent:
1. Cal referir-se a l'informe tècnic de dia 17 de febrer de 2022 sobre la justificació de l'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expropiació
"Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi":
"La via esmentada no està prou preparada i la seguretat amb què circulen els ciclistes moltes vegades no és l'adequada. Ens trobem amb una carretera molt estreta sense vorals. (...)
Aquesta carretera suporta un trànsit important els mesos d'estiu i les dificultats de circulació pel trànsit al tram del qual s'informa incideixen de forma notable al grau d'accidentalitat de la carretera, sobretot quan coincideixen al mateix temps: avançaments, girs a l'esquerra d'accessos a finques, ciclistes i manca de visibilitat degut als tancaments de pedra en sec dels costats.
La situació de perillositat i necessitat de millora de seguretat es fa evident amb les dades d'accidents que es disposen:
En el període 2009-2020, per al tram de menys de dos quilòmetres on s'ubica el projecte, es varen produir un total de 97 accidents, amb les dades següents:
- Número de vehicles implicat: 137 (105 turismes, 5 vehicles pesants, 19 motocicletes, 8 ciclistes i 10 vianants)
- Número de víctimes: 28 ferits i 3 morts."
El 30 de maig de 2022, una vegada examinat l'expedient del Consell de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.
L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca, atès que es tracta d'un tram perillós, tal i com es descriu en l'informe tècnic, i que les dificultats de circulació incideixen de forma notable en el grau d'accidentabilitat. Aquesta situació de perillositat és molt elevada en l'època estival atès l'increment del trànsit que suporta aquesta via. Amb el projecte es vol aconseguir millorar les condicions de seguretat vial i comoditat dels usuaris de la carretera.
Queda acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica de la manera següent:
"La situació de perillositat i necessitat de millora de seguretat es fa evident amb les dades d'accidents què es disposen:
En el període 2009-2020, per al tram de menys de dos quilòmetres on s'ubica el projecte, es varen produir un total de 97 accidents, amb les dades següents:
- Número de vehicles implicat: 137 (105 turismes, 5 vehicles pesants, 19 motocicletes, 8 ciclistes i 10 vianants)
- Número de víctimes: 28 ferits i 3 morts.
(...)
Així, aquest projecte preveu les actuacions necessàries per aconseguir millorar les condicions de seguretat vial i comoditat dels usuaris de la carretera."
D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel "Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi" té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò referit a la millora puntual de dues corbes, millora de rasant a altres dos indrets i dotació de carril addicional per el trànsit de bicicletes i vianants, separat per una barrera mixta de fusta amb ànima d'acer que permetrà compatibilitzar el diferents modes de transport rodat amb la seguretat viària. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell de Mallorca.
S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.
Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració Local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualta, el Consell de Govern en la sessió de dia 6 de juny de 2022, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent
Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al "Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi" atesa la sol·licitud del Consell de Mallorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Mallorca i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats. En concret, l'increment de la seguretat es materialitzarà en la millora de dues corbes i millora de rasant, reforç del ferm i dotació d'un carril addicional per a bicicletes i vianants.
Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 6 de juny de 2022
El secretari del Consell de Govern Iago Negueruela i Vázquez (secretari del Consell de Govern per suplència, d'acord amb l'article 5.2 del Decret 8/2021 i l'article 2 del Decret 10/2021, ambdós de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears)
ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el "Projecte de reforç de ferm i dotació d'eix cívic a la carretera Ma-6100, del PK 8+300 al PK 13+200, tram Ses Salines - Colònia de Sant Jordi"
Finca |
Pol. |
Parc. |
Referència cadastral |
Persona Propietària |
m2 expropiació |
m2 servitud |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
8 |
229 |
07059A008002290000XD |
Garí Bonet, Francisco |
473,01 |
|
2 |
8 |
225 |
07059A008002250000XM |
Galmés Garcias, Bartolomé |
294,25 |
615,37 |
3 |
8 |
224 |
07059A008002240000XF |
Portell Mesquida, Gabriel |
281,93 |
|
4 |
3 |
135 |
07059A003001350000XU |
Portell Garí, Catalina |
51,83 |
|
5 |
8 |
223 |
07059A008002230000XT |
Obrador Vidal, Margarita |
401,19 |
|
|
Obrador Vidal, Francisco |
|||||
Obrador Vidal, Guillermo |
||||||
6 |
8 |
9010 |
07059A008090100000XZ |
Ajuntament de Ses Salines |
38,71 |
|
7 |
8 |
216 |
07059A008002160000XG |
Rigo Vicens, Miguel (Hereus de) |
512,18 |
|
8 |
8 |
215 |
07059A008002150000XY |
Bonet Rigo, Juana |
445,52 |
|
|
|
|
Grimalt Dora, José |
|
|
|
9 |
8 |
9002 |
07059A008090020000XX |
Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
34,88 |
|
10 |
9 |
9002 |
07059A009090020000XF |
Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
37,13 |
|
11 |
9 |
1 |
07059A009000010000XY |
Rosselló Juan, Lorenzo |
268,48 |
|
12 |
9 |
2 |
07059A009000020000XG |
Orell Rosselló, Rafael (Hereus de) |
220,05 |
|
13 |
9 |
14 |
07059A009000140000XR |
Salom Rigo, Gregorio |
418,56 |
|
14 |
3 |
139 |
07059A003001390000XB |
Burguera Bonet, Juan (Hereus de) |
26,42 |
|
15 |
3 |
269 |
07059A003002690000XY |
Burguera Vicens, Juan |
50,73 |
|
16 |
9 |
9015 |
07059A009090150000XS |
Ajuntament de Ses Salines |
14,87 |
|
17 |
3 |
169 |
07059A003001690000XW |
Roig Clar, Miquel |
28,43 |
|
18 |
9 |
16 |
07059A009000160000XX |
Domínguez Castro, José
Maestro Medina, Visitación |
361,76 |
|
19 |
3 |
170 |
07059A003001700000XU |
Clar Serra, Apolonia |
31,47 |
|
20 |
3 |
171 |
07059A003001710000XH |
Serra Clar, Miguel (Hereus de) |
103,07 |
|
21 |
3 |
9005 |
07059A003090050000XB |
Ajuntament de Ses Salines |
28,86 |
|
22 |
9 |
73 |
07059A009000730000XT |
Burguera Vidal, Miguel |
295,71 |
|
23 |
3 |
172 |
07059A003001720000XW |
Burguera Burguera, Sebastià |
416,57 |
|
24 |
3 |
202 |
07059A003002020000XW |
Portell Mesquida, Maria |
654,78 |
|
|
|
|
Portell Mesquida, Isabel |
|
||
25 |
9 |
18 |
07059A009000180000XJ |
Burguera Rigo, Antonia |
147,82 |
|
26 |
3 |
9004 |
07059A003090040000XA |
Ajuntament de Ses Salines |
40,13 |
|
27 |
9 |
22 |
07059A009000220000XE |
Burguera Rigo, Antonia |
50,45 |
|
28 |
3 |
200 |
07059A003002000000XU |
Garí Garcias, Francisco |
1.008,24 |
|
29 |
9 |
23 |
07059A009000230000XS |
Clar Galmés, Jaume Llorenç |
44,59 |
|
30 |
3 |
199 |
07059A003001990000XU |
Garcias Bonet, Ana María |
1.067,83 |
|
31 |
3 |
9001 |
07059A003090010000XU |
Ajuntament de Ses Salines |
16,67 |
|
32 |
2 |
9002 |
07059A002090020000XQ |
Ajuntament de Ses Salines |
21,27 |
|
33 |
2 |
204 |
07059A002002040000XT |
Vicens Bonet, Catalina |
567,15 |
|
34 |
2 |
1 |
07059A002000010000XH |
Rigo Llaneras, Catalina |
576,37 |
|
35 |
2 |
9008 |
07059A002090080000XO |
Ajuntament de Ses Salines |
19,19 |
|
36 |
2 |
28 |
07059A002000280000XZ |
Garcias Garcias, Julián |
282,19 |
|
37 |
2 |
30 |
07059A002000300000XS |
Bauzà Clar, Francisco |
297,45 |
3.098,81 |
|
Bauzà Clar, Juan |
|
||||
Bauzà Clar, Bernardo |
||||||
38 |
2 |
31 |
07059A002000310000XZ |
Garí Salom, Tomás |
566,7 |
|
39 |
2 |
9007 |
07059A002090070000XM |
Ajuntament de Ses Salines |
38,71 |
|
40 |
2 |
33 |
07059A002000330000XH |
Gil Climent, María Pilar de los Reyes |
480,59 |
|
41 |
2 |
48 |
07059A002000480000XO |
206,06 |
|
|
42 |
2 |
47 |
07059A002000470000XM |
Salom Rigo, Gregorio |
283,26 |
|
43 |
2 |
9006 |
07059A002090060000XF |
Ajuntament de Ses Salines |
13,65 |
|
44 |
2 |
52 |
07059A002000520000XK |
Bonet Bibiloni, Juan |
390,08 |
|
45 |
2 |
53 |
07059A002000530000XR |
Medina Egea, Diego
Comas Mas, Juana María |
365,53 |
|
46 |
2 |
54 |
07059A002000540000XD |
Serra Riera, Inés
Galmés Serra, Bartolomé |
37,77 |
|
47 |
2 |
55 |
07059A002000550000XX |
HUINAY INVERSIONES SL |
735,38 |
|
48 |
2 |
56 |
07059A002000560000XI |
Clar Garcia, Bernardo (Hereus de) |
426,59 |
|
49 |
9 |
66 |
07059A009000660000XG |
Garcias Burguera, Margarita Asunción |
0,93 |
|
50 |
9 |
69 |
07059A009000690000XL |
SURISLA SA |
326,44 |
|
51 |
2 |
58 |
07059A002000580000XE |
Garcias Nadal, Margarita |
938,73 |
|
52 |
2 |
60 |
07059A002000600000XJ |
Rigo Vicens, Miguel (Hereus de) |
485,35 |
|
53 |
10 |
1 |
07059A010000010000XX |
SURISLA SA |
762,24 |
|
54 |
2 |
61 |
07059A002000610000XE |
Rigo Vicens, Miguel (Hereus de) |
482,34 |
|
55 |
2 |
62 |
07059A002000620000XS |
Barahona Vidal, Manuel
Vicens Galmés, Margarita |
482,22 |
|
56 |
2 |
63 |
07059A002000630000XZ |
Garcias Bauzà, Mateo |
492,12 |
|
|
|
|
Burguera Rigo, Inés |
|
|
|
57 |
2 |
9017 |
07059A002090170000XJ |
Ajuntament de Ses Salines |
48,62 |
|
58 |
2 |
65 |
07059A002000650000XH |
Codolà Bonet, Gregorio |
412,21 |
|
59 |
2 |
142 |
07059A002001420000XT |
MITCHES SL |
502,72 |
|
60 |
2 |
141 |
07059A002001410000XL |
Portell Bonet, Catalina |
486,65 |
|
61 |
2 |
140 |
07059A002001400000XP |
Pons Escalas, Cosme
Perelló Nicolau, Antonia |
439,39 |
|
62 |
2 |
139 |
07059A002001390000XT |
Krinninger, Andreas Ulf
Mittenbuhler, Bettina Maria |
397,82 |
|
63 |
2 |
210 |
07059A002002100000XO |
Garí Covas, Magdalena |
567 |
|
64 |
2 |
138 |
07059A002001380000XL |
Garí Covas, Maria |
607,83 |
|
65 |
2 |
9018 |
07059A002090180000XE |
Ajuntament de Ses Salines |
38,22 |
|
66 |
2 |
137 |
07059A002001370000XP |
Garí Covas, Paula |
392,29 |
|
67 |
2 |
143 |
07059A002001430000XF |
Rosselló Pons, Francisco
Rosselló Mora, Pedro |
361,79 |
|
68 |
2 |
144 |
07059A002001440001MQ |
Garcia Bauzà, Rafael |
195,02 |
|
69 |
2 |
145 |
07059A002001450000XO |
Rigo Llaneras, Catalina |
578,92 |
|
70 |
2 |
146 |
07059A002001460000XK |
Mas Rigo, Miguel |
505,43 |
|
71 |
2 |
203 |
07059A002002030000XL |
Mas Rigo, Miguel |
288,75 |
|
72 |
2 |
150 |
07059A002001500000XR |
Garí Orell, Antonia |
357,95 |
|
73 |
2 |
147 |
07059A002001470000XR |
Garcias Burguera, Margarita Asunción |
428,27 |
|
74 |
2 |
148 |
07059A002001480000XD |
Garí Garí, Vicente |
52,61 |
651,76 |
75 |
1 |
2 |
07059A001000020000XP |
Bonet Cifre, Antonio (Hereus de) |
35,72 |
|