Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 308886
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de dia 31 de març de 2022, d’aprovació de la renovació de la concertació social del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d’edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 22 de gener de 2021, la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 13, de 30 de gener de 2021), fixant-se el preu de referència màxim per plaça concertada en:

  • Per a l'any 2021:

a) Cost diari per plaça ocupada: 241,05 €/dia (IVA exempt).

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 225,66 €/dia, IVA exempt, (241,05 €/dia – 15,39€/dia).

  • Per a l'any 2022:

a) Cost diari per plaça ocupada: 245,84 €/dia (IVA exempt).

b) Cost diari per plaça no ocupada o en reserva: 230,06 €/dia, IVA exempt, (245,84 €/dia – 15,78 €/dia).

2. Mitjançant Resolució de la Presidència de l'IMAS núm. 2617 de 26 de març de 2021 es va aprovar l'adjudicació de les 24 places de l'esmentat servei, per un període d'un any, des de l'1 d'abril de 2021 fins al 31 de març de 2022 i per un import total de 2.121.944,40€ (IVA exempt), segons la distribució de places següent:

ENTITAT

CIF

Nº PLACES

IMPORTS

IMPORT 2021

IMPORT 2022

TOTAL ENTITAT

DIAGRAMA

G73038457

8

530.310,00.-€

177.004,80.-€

707.314,80.-€

NATZARET

G07038714

8

530.310,00.-€

177.004,80.-€

707.314,80.-€

AMADIBA

G07758667

8

530.310,00.-€

177.004,80.-€

707.314,80.-€

TOTAL CONCERTACIÓ

24

1.590.930,00.-€

531.014,40.-€

2.121.944,40.-€

3. En data 29 de març de 2021, es varen formalitzar les col·laboracions objecte d'aquesta concertació mitjançant el corresponents Acords d'acció concertada amb les entitats adjudicatàries i a l'estipulació tercera, relativa a la vigència, es preveu la possibilitat de renovació sempre i quan l'entitat hagi obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018.

4. El 22 de febrer de 2022, la directora gerent de la Unitat de Coordinació d'Acolliments residencials del Servei d'Infància i Família, amb el vist-i-plau de la directora insular d'Infància i Família, ha emès Informe proposta, en el que exposa la necessitat de renovar els acords d'acció concertada del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS i sol·licita al Servei Juridicoadministratiu la tramitació de l'expedient per a la renovació d'aquesta concertació social.

5. Per Resolució de la presidenta de l'IMAS, de data 24 de febrer de 2022, s'acorda iniciar la tramitació del procediment de renovació de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

6. Per part del Servei d'Autoritzacions, Acreditació, Registre i Inspecció de Serveis Socials, en data 25 de febrer de 2022, s'informa favorablement sobre els serveis d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, autoritzats i vigents de les entitats concertades, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.

7. Les entitats concertades del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, han manifestat mitjançant declaracions de dates 14 i 16 de febrer, i 1 de març de 2022, la seva conformitat amb la renovació de l'esmentat concert per un període de d'un any i que continuen complint amb els requisits exigits per a la concertació.

8. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada, han emès en data de 30 de març de 2022 sengles informes favorables a la renovacdels acords d'acció concertada del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, signats amb les entitats DIAGRAMA, NATZARET i AMADIBA.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 8 de juliol de 2019, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern, modificat pel Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 28 de desembre de 2021 (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019 i BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021), entre els quals es troba el Departament de Drets Socials.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de dia 12 de juliol de 2019, modificat pel Decret de dia 18 de juliol de 2019, pel Decret de dia 30 de novembre de 2020, pel Decret de dia 26 de gener de 2021 i pel Decret de dia 28 de desembre de 2021, pel qual es creen les direccions insulars i les secretaries tècniques en que s'han d'estructurar els departaments (BOIB núm. 96, de dia 13 de juliol de 2019, BOIB núm. 100, de 20 de juliol de 2019, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020; BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021 i BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).

7. Decret de la presidenta del Consell Insular de Mallorca, de dia 9 de desembre de 2019, pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca modificat pel Decret de dia 6 de març de 2020, pel Decret de dia 22 de maig de 2020, pel Decret de dia 9 de juliol de 2020, pel Decret de dia 10 de novembre de 2020, pel Decret de 3 de desembre de 2020, pel Decret de dia 26 de gener de 2021, pel Decret de dia 13 de maig de 2021, pel Decret de 20 de juliol de 2021, pel Decret de 6 d'agost de 2021, pel Decret de 5 d'octubre de 2021 i pel Decret de 28 de desembre de 2021 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019; BOIB núm. 29, de 7 de març de 2020; BOIB núm. 95, de 28 de maig de 2020; BOIB núm. 131, de 25 de juliol de 2020; BOIB núm. 196, de 17 de novembre de 2020, BOIB núm. 208, de 15 de desembre de 2020, BOIB núm. 12, de 28 de gener de 2021 BOIB núm. 67, de 22de maig de 2021, BOIB núm. 99, de 24 de juliol de 2021, BOIB núm. 106, de 10 d'agost de 2021, BOIB núm. 155, de 9 novembre de 2021 i BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).

8. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2021) per el que es nomena la Sra. Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.

9. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

10. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2022 per Acord del Ple en sessió ordinària de dia 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021).

11. El títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat (BOIB núm. 26, de 18 de febrer de 2019).

12. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (BOE núm 15, de 17 de gener de 1996), reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència.

13. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» i al seu article 7.1 es preveu la possibilitat de renovar els acords d'acció concertada (en endavant Llei 12/2018).

La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».

14. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei. En concret, la Secció 2a, del Capítol II del Títol III, relativa a la «Renovació de concerts» que abasta els articles 21 i 22.

15. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.

16. Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 11 de gener de 2021, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar per l'IMAS durant l'any 2021 (BOIB núm. 6, de 14 de gener de 2021).

17. Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 22 de gener de 2021, d'aprovació de l'expedient de convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 13, de 30 de gener de 2021).

18. Resolució de la Presidència de l'IMAS núm. 2617 de 26 de març de 2021, d'adjudicació del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS (BOIB núm. 50, de 15 d'abril de 2021).

19. Els Acords d'acció concertada del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS. En particular, l'estipulació 3 relativa a la vigència de la concertació.

Pel que fa al procediment, a més de la normativa abans citada,

20. D'acord amb el contingut de I'article 22 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials en l'àmbit territorial de les Illes Balears, el procediment de renovació de concerts es pot iniciar d'ofici, fins a un mes abans que finalitzi el concert social, o a instància de part.

21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

En virtut de la competència atribuïda legalment,

RESOLC

Primer. RENOVAR els acords d'acció concertada del servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorns de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS, amb les entitats concertades DIAGRAMA, NATZARET i AMADIBA, per el  període comprès entre l'1  d'abril de 2022 fins al 31 de març de 2023; així com AUTORITZAR i DISPOSAR a favor d'aquestes entitats una despesa per import total màxim de 2.153.558,40€ (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS, segons el detall següent:

ENTITAT

CIF

Nº PLACES

(245,84€ plaça/dia)

IMPORTS

 

 

 

IMPORT 2022

IMPORT 2023

TOTAL ENTITAT

DIAGRAMA

G73038457

8

540.848,00.-€

177.004,80.-€

717.852,80.-€

NATZARET

G07038714

8

540.848,00.-€

177.004,80.-€

717.852,80.-€

AMADIBA

G07758667

8

540.848,00.-€

177.004,80.-€

717.852,80.-€

TOTAL CONCERTACIÓ

24

1.622.544,00.-€

531.014,40.-€

2.153.558,40.-€

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici de 2023 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despesa d'aquest exercici.

Segon. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

Tercer. NOTIFICAR aquesta resolució a les entitats concertades, així com a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica, a la Intervenció Delegada i al Servei de Comptabilitat i Pressuposts.

  

Palma, 30 de maig de 2022

La presidenta de l'IMAS

Sofía Alonso Bigler