Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 304482
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 26 de maig de 2022, per la qual s’aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del mes de juliol en els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2021-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.Per fer front a la necessitat d’atendre l’alumnat de 5è i 6è d’educació primària (EP) i d’educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l’etapa corresponents durant el curs 2021-2022, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d’oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l’abandonament escolar dels alumnes i millorar-ne el rendiment acadèmic i la motivació cap a l’aprenentatge.

2.Una d’aquestes eines és el Programa d’Acompanyament Escolar (d’ara endavant PAE) de juliol de 2022, programa que té com a finalitat que l’alumnat de 5è i 6è d’EP i d’ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional aconsegueixi l’autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives d’èxit, associades a la permanència en el sistema educatiu, de manera que es redueixi l’abandonament escolar i millori el rendiment acadèmic.

3.El PAE es concreta en activitats de reforç i suport educatiu durant el mes de juliol, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l’alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn familiar; d’aquesta manera també s’assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l’equip docent i la relació amb les famílies.

4.Per al funcionament i l’eficàcia del PAE es requereix l’acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.

5.Aquest programa està finançat amb càrrec al pressupost de l’any 2022 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, amb la finalitat de desenvolupar mesures envers un sistema educatiu de qualitat que garanteixi l’equitat, la igualtat d’oportunitats, l’atenció a la diversitat i que possibiliti que l’alumnat desenvolupi al màxim el seu potencial.

També, a l’article 71 exposa que les administracions educatives han de posar els mitjans necessaris perquè l’alumnat assoleixi el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional. Les administracions educatives poden establir plans de centre prioritaris per donar suport, especialment, als centres que escolaritzin alumnes en situació de desavantatge social.

2.D’acord amb l’article 114 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d’educació de les Illes Balears, els centres educatius públics disposen d'autonomia pedagògica, de gestió del personal del centre, dels recursos materials i econòmics i d'organització, com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l'alumnat, i per contribuir a garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats i la qualitat de l'educació en els termes recollits en l’esmentada llei i les normes que la desenvolupin.

3.El Decret 103/2012, de 21 de desembre, modifica el Decret 85/1990, de 20 de setembre, el qual regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.L’Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l’Acord del Consell de Govern de 17 d’abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l’àmbit d’aplicació del Decret 85/1990, estableix que es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l’horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats de reforç i suport educatiu a alumnes en el marc del Programa d’Acompanyament Escolar als centres educatius.

5.D’acord amb la Resolució de la Directora General de Funció Pública de 14 de gener del 2022, s’autoritza la superació del límit de les 80 hores anuals de serveis extraordinaris realitzats fora de l’horari o la jornada habitual de treball del personal docent que desenvolupa el Programa d’Acompanyament Escolar (PAE) , a l’any 2022 (curs 2021/2022) .

Per tot això dict la següent

RESOLUCIÓ

1.Aprovar la convocatòria per participar en el PAE del mes de juliol de 2022 els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d’EP i ESO el curs escolar 2021-2022, les bases de la qual figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2.Aprovar la sol·licitud i els annexos corresponents del programa.

3.Ordenar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a les pàgines web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Formació Professional en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix en l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 26 de maig de 2022

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el Programa d’Acompanyament Escolar del mes de juliol en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2021-2022

Primer Objecte, finalitat i àmbit d’aplicació

Aquesta convocatòria té per objecte establir les normes del PAE de juliol de 2022, amb la finalitat que els alumnes dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d’EP i ESO durant el curs 2021-2022 superin els objectius i assoleixin les competències del curs o l’etapa corresponents.

Aquest programa implica un acompanyament escolar i reforç educatiu que complementen la tasca docent, destinats a millorar la motivació, l’autoestima, el benestar emocional i les perspectives escolars de l’alumnat. En cap cas no consisteix a impartir classes de repàs d’assignatures específiques o recuperació de matèries suspeses.

Segon Destinataris del programa

Són destinataris del programa els alumnes de 5è i 6è d’EP i d’ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l’etapa corresponents durant el curs 2021-2022, preferentment els alumnes que es trobin en situació especialment vulnerable per motius econòmics, socioculturals, risc d’abandonament escolar o necessitats específiques de suport educatiu (NESE) .

 

Tercer Desenvolupament del programa

1.Grups: els centres educatius poden sol·licitar els grups segons les necessitats del centre, tenint en compte que cada grup ha d’estar format per entre 7 i 10 alumnes.

El total de grups autoritzats dependrà de la disponibilitat del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any 2022.

2. Durada: s’han de dedicar entre 24 i 26 hores a cada grup, distribuïdes de dilluns a divendres de forma proporcional entre l’1 i el 29 de juliol de 2022. No es pot superar aquesta quantitat d’hores ni es poden impartir fora d’aquestes dates. S’han d’impartir 2 hores diàries 3 dies per setmana (únicament es permeten 2 dies consecutius) . En cap cas no es poden acumular els dies en una quinzena ni fer 3 dies seguits.

3. Professorat: cada grup ha de ser atès per un màxim de DOS DOCENTS del centre que s’hagin apuntat al programa de manera voluntària. En el cas dels centres públics, si es tracta de personal interí, han de tenir el nomenament, com a mínim, fins al 30 de juliol de 2022. Un mateix docent pot impartir un màxim de dos grups.

Les funcions dels docents participants són les següents:

a) Aplicar les mesures de reforç i suport educatiu corresponents perquè els alumnes del PAE superin els objectius i assoleixin les competències dels cursos de 5è i 6è d’EP i d’ESO.

b) Guiar, orientar i proporcionar els materials adequats a l’alumnat.

c) Treballar tècniques per a l’adquisició d’hàbits d’estudi eficaços i d’habilitats socials i de gestió de les emocions.

d) Controlar l’assistència de l’alumnat participant i emplenar el full d’assistència (annex 5) .

e) Emplenar el certificat del docent del PAE (annex 4) quan acabi el programa.

En el cas que en un centre es presentin més docents voluntaris que els necessaris, l’equip directiu serà l’encarregat de seleccionar el professorat més adient per desenvolupar la feina, tenint en compte que tenen preferència si imparteixen classe al mateix nivell del grup del programa.

Si es produeix alguna baixa durant el curs, el centre designarà el docent substitut segons l’indicat a l’apartat anterior.

4.Assignació econòmica: el professorat participant rebrà una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 euros bruts per hora de dedicació. Es recorda que els procediments de pagament de l’Administració requereixen una tramitació complexa, per la qual cosa l’abonament de la gratificació corresponent es durà a terme aproximadament als sis mesos posteriors a la finalització del programa.

5.Coordinació: l’equip directiu ha de proposar una única persona coordinadora, seleccionada preferentment entre el professorat participant, amb les funcions següents:

a) Marcar les pautes i assegurar la coherència en el treball dels docents del PAE i la coordinació amb els tutors de l’alumnat participant.

b) Traslladar la informació rellevant sobre la participació i el progrés de l’alumnat a la resta de l'equip docent perquè ho tengui en compte a l’hora de decidir sobre la promoció/titulació d'aquests alumnes. 

c) Gestionar la documentació del programa amb l’ajut de l’equip directiu.

d) La persona coordinadora és responsable de:

  • Emplenar la memòria (annex 3) .
  • Recollir les autoritzacions familiars (annex 6) .
  • Revisar que els annexos que ha d’emplenar cada docent (certificats i llistes d’assistència) estiguin correctament emplenats; en cas contrari, els ha de fer esmenar.
  • Trametre per correu electrònic tota la documentació correctament escanejada al Servei d’Innovació Educativa (sie@dgpice.caib.es) .

e) Oferir a les famílies, amb el suport dels docents del PAE, informació del grau d’assoliment dels objectius proposats, la progressió de l’alumne i l’assistència, mitjançant un full de seguiment individual.

Els coordinadors del PAE disposen d’unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups que s’han autoritzat al centre:

 

Grups autoritzats al centre

Hores totals de coordinació remunerades per centre

1 grup

2 hores

2 grups

3 hores

3 grups o més

4 hores

Quart Compromís del centre

1.L’equip docent, coordinat pels tutors i amb l’ajuda de l’equip d’orientació, ha de seleccionar els alumnes participants d’acord amb els criteris del programa i els fixats pel centre.

2.El tutor i, si n’és el cas, l’equip directiu o el coordinador del PAE, ha de comunicar a les famílies i als alumnes participants les condicions d’assistència obligatòria i la baixa en cas d’absentisme de l’alumnat al programa.

3.L’equip directiu ha d’informar d’aquesta convocatòria el claustre i el consell escolar.

4.L’equip directiu s’ha de responsabilitzar del funcionament del programa:

a) Ha d’emplenar la sol·licitud de participació i el projecte.

b) Ha d’organitzar el programa i integrar-lo dins la programació del centre.

c) Ha de seleccionar el personal docent que s’encarregui de les activitats del programa.

5.L’equip directiu ha de donar suport al coordinador del PAE en el desenvolupament de les seves tasques.

6.Tota la documentació original del PAE generada durant el programa ha de romandre custodiada al centre durant un mínim de 6 anys.

Cinquè Compromís de la família

1.Assegurar l’assistència dels alumnes.

2.Demostrar l’interès per l’evolució escolar de l’alumne i motivar-lo en l’esforç.

3.Millorar la relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.

Sisè Compromís de la Conselleria d’Educació i Formació Professional

1.Aportar els recursos econòmics necessaris per a l’aplicació del programa. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00.

2.Mantenir una estructura de suport als centres que faciliti la resolució dels problemes d’organització o d’altre tipus relacionats amb el programa.

3.Gestionar l’expedient econòmic i administratiu del programa.

Setè Sol·licitud i termini de presentació

1.Els centres educatius només han de presentar una sol·licitud de participació.

2.El director o directora del centre ha d’emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció únicament mitjançant el GESTIB del 3 al 14 de juny de 2022. Per emplenar la sol·licitud, s’ha d’accedir al GESTIB únicament amb el perfil del director o directora seguint la ruta de “Personal à qüestionari à curs 2021-2022”.

En el cas dels centres concertats en què hi hagi més d’un director o directora, únicament un ha d’emplenar la sol·licitud conjunta.

3.L’annex 2 (projecte del centre) s’adjuntarà a la sol·licitud mitjançant el GESTIB.

 

Vuitè Selecció de centres participants

1.Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria s’ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:

a) La cap del Servei d’Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.

b) La cap del Departament d’Innovació, Comunitat Educativa i Formació o persona en qui delegui.

c) Un inspector o inspectora del Departament d’Inspecció Educativa, designat per la cap del Departament d’Inspecció Educativa.

d) Una assessora docent del Servei d’Innovació Educativa.

e) La cap de secció del Servei d’Innovació Educativa, que actua com a secretària.

2.Són funcions de la Comissió de Selecció:

a) Examinar les sol·licituds i els documents presentats.

b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.

c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

d) Seleccionar, una vegada analitzades i valorades les propostes, els centres educatius participants tenint en compte els aspectes següents:

I.Els alumnes participants preferents són els que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l’etapa corresponents durant el curs 2021-2022 perquè es trobin en situació especialment vulnerable per motius econòmics, socioculturals, risc d’abandonament escolar o NESE.

II.La resta de criteris de selecció són els següents:

–Percentatge d’alumnes amb NESE de 5è i 6è d’EP i d’ESO.

–Nombre d’alumnes de 5è i 6è d’EP i d’ESO del centre.

3.Llistes de centres sol·licitants i de centres seleccionats:

a) Es publicarà la llista provisional dels centres que han presentat la sol·licitud a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://tn.caib.es/DGPICE) .

b) També es publicarà la llista provisional dels centres seleccionats i exclosos, amb indicació dels grups autoritzats per participar en el programa al mateix lloc web.

c) En ambdós casos, els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de cada llista provisional, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant correu electrònic a l’adreça sie@dgpice.caib.es.

Passat cada termini, la Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i publicarà la llista definitiva corresponent al lloc web indicat.

Novè Avaluació del programa i documentació

1.El centre ha de trametre, abans del 15 de setembre de 2022, a l’adreça electrònica sie@dgpice.caib.es, la documentació següent escanejada:

– Annex 3 (memòria i certificat del PAE)

– Annex 4 (certificat del docent del PAE)

– Annex 5 (full d’assistència de l’alumnat)

Aquests annexos es poden descarregar de la pàgina web tn.caib.es/SIE.

2.Tota la documentació original (inclosos els annexos) que es generi per a l’inici i el desenvolupament del PAE ha de quedar custodiada al centre durant un mínim de 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en el cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria.

Documents adjunts