Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 303904
Extracte de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 25 de maig de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria pública d’ajuts per a l’execució dels programes d’incentius per a la implantació d’energies renovables tèrmiques en diferents sectors de l’economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publica l'extracte de la convocatòria el text complet de la qual es pot consultar en la Base de dades nacional de subvencions

(http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index).

Primer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que facin les inversions a les Illes Balears que s'estableixen a continuació, en funció del programa d'incentius definit en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria:

1.1. Per al programa d'incentius 1

Poden ser beneficiaris dels ajuts els subjectes següents, sempre que duguin a terme una activitat econòmica per la qual ofereixin béns o serveis en el mercat:

a. Les persones físiques.

b. Les persones jurídiques.

c. Qualsevol entitat del sector públic institucional de qualsevol administració pública de les previstes en l'article 2.2 de la Llei 40/20215, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com les entitats de dret privat i organitzacions privades sense ànim de lucre.

d. Agrupacions, associacions, consorcis o qualsevol altra forma de col·laboració de qualsevol de les figures dels tres punts anteriors, amb o sense personalitat jurídica.

1.2. Per al programa d'incentius 2

Poden ser beneficiaris dels ajuts els subjectes següents, sempre que no duguin a terme una activitat econòmica per la qual ofereixin béns o serveis en el mercat:

a. Les entitats locals territorials previstes en l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, o qualsevol entitat local o supralocal, diferent a les anteriors, legalment constituïda i dotada de personalitat jurídica pròpia.

b. Qualsevol entitat del sector públic institucional de qualsevol administració pública de les previstes en l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com les entitats de dret privat o organitzacions privades sense ànim de lucre.

c. Agrupacions, associacions, consorcis o qualsevol altra forma de col·laboració de qualsevol de les figures del punt anterior, amb o sense personalitat jurídica.

2. Les persones físiques que duguin a terme alguna activitat econòmica per la qual ofereixin béns o serveis en el mercat han d'estar donades d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

3. Els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats equivalents; les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, els consells insulars, i qualsevol organisme públic i entitat de dret públic vinculats o dependents tant de l'Administració local com de l'autonòmica corresponent, poden accedir a la condició de beneficiaris dels ajuts com a representants d'agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades, propietàries d'instal·lacions del sector de serveis o altres sectors de l'economia prevists pels programes d'incentius d'aquesta convocatòria, que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme l'execució de les actuacions subvencionables corresponents; i han de complir, en tot cas, el que disposa el paràgraf segon de l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. En aquest cas, la sol·licitud corresponent s'ha de presentar en el programa d'incentius 1 i hi són aplicables els límits i les condicions d'aquest programa. Quan entre els subjectes representats hi hagi diferències que impliquin diferents condicions i intensitats en les ajudes a percebre, s'han de formalitzar sol·licituds independents per a cadascuna d'aquestes.

En aquests casos, el beneficiari que actua en representació ha de presentar la sol·licitud o les sol·licituds d'ajut als programes que li correspondrien a cada representat.

4. Quan els beneficiaris siguin persones jurídiques, així com entitats que manquin de personalitat jurídica pròpia, han d'acreditar que es troben degudament constituïdes, conforme a la normativa que els resulti aplicable.

5. Poden accedir a la condició de beneficiaris, sempre que compleixin el que estableix l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, les agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

6. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les actuacions subvencionables corresponents. Aquesta regla resulta igualment aplicable quan es tracta d'agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import d'aquesta com el cost de les obres s'hagin de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions de les establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'ha d'atribuir a l'integrant esmentat la part proporcional que li correspondria de l'ajut rebut, que s'ha de prorratejar entre els restants, sempre que l'entitat de què es tracti mantengui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de beneficiària.

7. Les persones o entitats beneficiàries han de garantir el ple compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi do no significant harm, DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que preveu el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de recuperació i resiliència; així com del requerit en la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya. El compliment del principi DNSH es garanteix mitjançant els requisits establerts en l'annex I del Reial decret 1124/2021 per a determinades tecnologies renovables, així com mitjançant la documentació requerida en l'annex II del Reial decret 1124/2021.

8. Els beneficiaris no es poden trobar en cap dels supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa o sentència judicial ferma.

9. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

a. Els qui es trobin en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b. Les empreses en situació de crisi, conforme a la definició que a aquest efecte es fa en el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny de 2014, i en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

c. Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

d. Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2.a i 37.3.a de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

e. Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

 

Segon

Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts per a la implantació d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de l'economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE), per contribuir amb això a la descarbonització de diferents sectors de l'economia, així com a la consecució dels objectius fixats pel PNIEC 2021-2030, i contribuir al mateix temps als objectius de reducció d'emissions i contaminants atmosfèrics establerts en la Directiva 2016/2284 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016; en la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, i en el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica (PNCCA) 2020-2030.

2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, del Programa de Regeneració i Repte Demogràfic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com del finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, segons el que estableixen el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

3. Es compleixen les exigències establertes en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Tercer

Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regula pel Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de l'economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Quart

Quantia

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 2.856.537 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2022, 2023, 2024 i 2025, i, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* MR072, amb la distribució d'anualitats següent:

Programa d'incentius 1

  • Any 2022: 252.000,00 €
  • Any 2023: 840.000,00 €
  • Any 2024: 700.000,00 €
  • Any 2025: 210.000,00 €

L'import total d'aquest programa 1 i categoria és de 2.002.000 euros.

Programa d'incentius 2

  • Any 2022: 108.000,00 €
  • Any 2023: 360.000,00 €
  • Any 2024: 300.000,00 €
  • Any 2025: 86.537,00 €

L'import total d'aquest programa 2 i categoria és de 854.537 euros.

2. En cas que s'exhaureixi el fons d'una anualitat d'un programa, les sol·licituds d'aquesta anualitat s'han de resoldre amb càrrec a l'anualitat següent.

3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat d'un programa, l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

5. Aquesta convocatòria està finançada dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE).

Cinquè

Termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds comença el 20 de juny de 2022 i arriba fins al 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

 

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

 

Palma, 25 de maig de 2022

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez