Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 303894
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 25 de maig de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria pública d’ajuts per a l’execució dels programes d’incentius per a la implantació d’energies renovables tèrmiques en diferents sectors de la economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 22 de desembre de 2021 es va publicar en el BOE núm. 305 el Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre, pel qual s'aprova la concessió directe a les comunitats autònomes i a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de la economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.

Els programes d'incentius que estableix la convocatòria seran finançats amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en estar contemplats en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i es corresponen amb les tipologies d'inversió contemplades en el mateix respecte a la inversió del seu Component 7 (C7.I1), per al desenvolupament d'energies renovables innovadores, integrades en l'edificació i en els processos productius. El bon desenvolupament del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència s'avalua mitjançant les fites i objectius assignats a cada inversió i cada component, aprovats en el marc del Pla, que són condició indispensable per al deslliurament dels fons corresponents a Espanya.

El Reial decret 1124 estableix un model per a la concessió d'ajuts basat en els mecanismes de cooperació i col·laboració, de conformitat amb l'estructura de l'Estat de les autonomies i el seu àmbit competencial. En aquest sentit, partint de la competència de l'Estat sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient i bases del règim energètic i miner, s'ha dissenyat un model per a la concessió dels ajuts basat en la col·laboració amb les comunitats autònomes, que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d'acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències.

D'acord amb el que estableix el Reial decret 1124/2021, cada comunitat autònoma i les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla han de fer la seva convocatòria d'ajuts i han de designar l'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió dels ajuts.

L'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d'ajuts estatals és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. El procediment de concessió s'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 21 del Reial decret 1124/2021.

L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha de dur a terme la coordinació i el seguiment d'aquest Programa.

En el Reial decret 1124/2021 s'estableix un import d'ajut a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 2.944.884 euros per finançar les actuacions previstes en aquest Reial decret, realitzades directament per l'Administració autonòmica per a qualsevol dels subjectes que, com a destinataris últims, són objecte d'enumeració en l'article 16 del Reial decret 1124/2021, així com les despeses indirectes. D'aquest import de 2.944.884 euros es destinarà a la convocatòria per a la implantació de sistemes tèrmics renovables en diferents sectors de l'economia un import de 2.856.537 euros.

Per tot això, i en compliment del Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de l'economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria pública d'ajuts per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de l'economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, que apareix com a annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà que es publiqui aquesta Resolució.

 

Palma, 25 de maig de 2022

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

ANNEX 1 Convocatòria pública d'ajuts per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de la economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE)

Primer Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts per a la implantació d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de la economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE), contribuint amb això a la descarbonització de diferents sectors de l'economia, així com a la consecució dels objectius fixats pel PNIEC 2021-2030; contribuint al mateix temps als objectius de reducció d'emissions i contaminants atmosfèrics establerts en la Directiva 2016/2284 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016; en la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, i en el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica (PNCCA) 2020-2030.

2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, del Programa de Regeneració i Repte Demogràfic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com del finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, segons el que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

3. Es compleix amb les exigències establertes en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Segon Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que realitzin les inversions a les Illes Balears que s'estableixen a continuació, en funció del programa d'incentius definit en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria:

1.1. Per al programa d'incentius 1

Poden ser beneficiaris dels ajuts els subjectes següents, sempre que realitzin una activitat econòmica per la que ofereixin béns o serveis en el mercat:

a. Les persones físiques.

b. Les persones jurídiques.

c. Qualsevol entitat del sector públic institucional de qualsevol administració pública a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/20215, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com les entitats de dret privat i organitzacions privades sense ànim de lucre.

d. Agrupacions, associacions, consorcis o qualsevol altre forma de col·laboració de qualsevol de les figures dels tres punts anteriors, amb o sense personalitat jurídica.

1.2. Per al programa d'incentius 2

Poden ser beneficiaris dels ajuts els subjectes següents, sempre que no realitzin una activitat econòmica per la que ofereixin béns o serveis en el mercat:

a. Les entitats locals territorials previstes per l'article 3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, o qualsevol entitat local o supralocal, diferent a les anteriors, legalment constituïda i dotada de personalitat jurídica pròpia.

b. Qualsevol entitat del sector públic institucional de qualsevol administració pública a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, així com les entitats de dret privat o organitzacions privades sense ànim de lucre.

c. Agrupacions, associacions, consorcis o qualsevol altre forma de col·laboració de qualsevol de les figures del punt anterior, con o sense personalitat jurídica.

2. Les persones físiques que realitzin alguna activitat econòmica, per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat, han d'estar donats d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

3. Els ajuntaments, les diputacions provincials o les entitats equivalents i les mancomunitats o agrupacions de municipis espanyols, consells insulars, i qualssevol organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents tant de l'administració local com autonòmica corresponent, poden accedir a la condició de beneficiaris dels ajuts com a representants d'agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades, propietaris d'instal·lacions del sector de serveis o altres sectors de l'economia prevists pels programes d'incentius d'aquesta convocatòria, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme l'execució de les corresponents actuacions subvencionables corresponents, havent de complir-se, en tot cas, el disposat pel paràgraf segon de l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre. En aquest cas, la sol·licitud corresponent s'ha de presentar-se en el programa d'incentius 1 i són aplicables els límits i condicions d'aquest programa. Quan entre els subjectes representats existeixin diferències que impliquin diferents condicions i intensitats en els ajuts a percebre, s'han de formalitzar sol·licituds independents per a cadascuna d'elles.

En aquests casos, el beneficiari que actua en representació ha de presentar la sol·licitud o sol·licituds d'ajut als programes que li correspondrien a cada representat.

4. Quan els beneficiaris siguin persones jurídiques, així com entitats que manquin de personalitat jurídica pròpia, han d'acreditar que es troben degudament constituïdes, conforme a la normativa que els resulti d'aplicació.

5. Poden accedir a la condició de beneficiaris, sempre que compleixin amb el que s'estableix en l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, les agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

6. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les actuacions subvencionables corresponents. Aquesta regla resultarà igualment d'aplicació quan es tracti d'agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb independència que tant l'import d'aquesta com el cost de les obres s'hagi de repercutir entre els integrants d'aquestes. No obstant això, quan algun dels seus integrants incorri en una o diverses prohibicions establertes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, no s'atribuirà a l'integrant esmentat la part proporcional que li correspondria de l'ajut rebut, que es prorratejaria entre els restants, sempre que es mantengui el compliment dels requisits exigits per accedir a la condició de beneficiari per part de l'entitat de què es tracti.

7. Les persones o entitats beneficiàries han de garantir el ple compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi do no significant harm, DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que es preveu en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya. El compliment del principi DNSH es garanteix mitjançant els requisits establerts en l'annex I del Reial decret 1124/2021 per a determinades tecnologies renovables, així com mitjançant la documentació requerida en l'annex II del Reial decret 1124/2021.

8. Els beneficiaris no es poden trobar en cap dels supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa o sentència judicial ferma.

9. No poden ser beneficiaris dels ajuts:

a. Qui es trobi en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b. Empreses en situació de crisi, conforme a la definició que a aquest efecte es realitza en el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny de 2014, i en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació de la Comissió, 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

c. Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

d. Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2.a i 37.3.a de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

e. Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

Tercer Programes d'actuació

Els programes subvencionables són els següents:

a. Programa d'incentius 1: realització d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en els sectors industrial, agropecuari, serveis i/o altres sectors de la economia, incloent el sector residencial.

b. Programa d'incentius 2: realització d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en edificis no residencials, establiments i infraestructures del sector públic.

Quart Actuacions subvencionables i requisits

1. Requisits generals

a. Són subvencionables les actuacions que es realitzin dins les Illes Balears i que compleixin amb les condicions establertes per aquesta convocatòria i per el Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre.

b. Les actuacions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears i s'han de fer dins el període següent:

— Els beneficiaris del programa d'incentius 1: des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de divuit mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió.

— Els beneficiaris del programa d'incentius 2: des del 23 de desembre 2021 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de divuit mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de concessió. A aquest efecte, en cas de persones jurídiques públiques, s'ha de prendre com a data de referència per determinar la data d'inici de les actuacions la publicació dels plecs de licitació.

c. No obstant el que disposa el punt anterior, les despeses corresponents a actuacions preparatòries que siguin necessàries per presentar la sol·licitud o dur a terme les inversions corresponents, com ara el projecte, memòries tècniques, certificats, sondeigs exploratoris i TRT per als casos d'instal·lacions geotèrmiques, es poden considerar elegibles, encara que hagin estat facturades amb anterioritat, sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagin realitzat amb data posterior al 23 de desembre de 2021.

d. Els ajuts a percebre pels beneficiaris dels ajuts del programa d'incentius 1 estaran subjectes als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i s'aplicarà l'exempció corresponent a la categoria d'ajuts per a la protecció del medi ambient (secció 7), sense perjudici de la resta de disposicions del dret de la Unió Europea que poguessin resultar d'aplicació, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió tant del Mecanisme de Recuperació i Resiliència com del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

e. S'ha de garantir el respecte al principi de DNSH i l'etiquetatge climàtic, conforme al que es preveu en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.

f. S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.

g. En el cas del programa d'incentius 2, l'IVA és subvencionable sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

h. S'ha de presentar la documentació exigida en l'apartat novè d'aquesta convocatòria.

i. Les instal·lacions realitzades han de complir, quan correspongui, amb els requisits establerts en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE), aprovat per Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol i el Reial decret 178/2021, de 23 de març que ho actualitza, així com qualsevol altra normativa que els sigui aplicable.

j. Totes les instal·lacions acollides a qualsevol programa d'incentius d'aquesta convocatòria, excepte la tipologia de Biomassa aparells de calefacció local, han de comptar amb un sistema de monitoratge de l'energia tèrmica produïda per la instal·lació objecte de subvenció.

Les funcionalitats d'aquest sistema seran les següents:

  • Aquest sistema haurà de mostrar com a mínim l'energia produïda per la instal·lació renovable en termes diari, mensual i/o anual.
  • Addicionalment a l'anterior, el sistema podrà mostrar dades addicionals com, per exemple: emissions de CO2 evitades i estalvi econòmic generat per al propietari de la instal·lació.
  • Ha d'existir una pantalla en un lloc visible que mostri aquestes dades de forma actualitzada per a les instal·lacions de potència superior a 70 kW o superiors a 14 kW per a la tecnologia solar tèrmica i per a les inferiors a aquestes potències es tindrà accés a les dades a través d'algun dels equips de la instal·lació renovable.
  • Addicionalment, aquesta mateixa informació podrà ser accessible a través de dispositiu mòbil o aplicació Web.

k. No podran ser objecte d'ajut els projectes d'inversió en instal·lacions els equips principals de les quals no siguin nous o hagin tingut ús previ. S'entendrà per equips principals aquells equips de producció que defineixen la tecnologia d'energia renovable.

2. Requisits tècnics específics

L'objectiu de les actuacions subvencionables contemplades en els programes d'incentius és fomentar el desplegament de sistemes tèrmics renovables en els sectors de l'economia, incloent el sector residencial i el sector públic, de forma que contribueixin a la consecució de l'objectiu de descarbonització de l'economia alhora que consoliden la seva competitivitat en el mercat.

Per tant, es consideren actuacions subvencionables totes aquelles actuacions encaminades a la implantació de noves instal·lacions tèrmiques renovables, ampliacions i substitucions de sistemes de producció existents que proveeixin qualsevol de les aplicacions següents o un conjunt d'elles que, amb caràcter orientatiu i no limitatiu, s'esmenten a continuació:

— Aplicacions tèrmiques per a producció de fred i/o calor en edificis: aigua calenta sanitària, calefacció, refrigeració, climatització de piscines, bé directament o bé a través de microxarxes de districte de calor i/o fred.

— Aplicacions de baixa, mitjana i alta temperatura en processos productius o altres aplicacions tèrmiques: ebullició, esterilització, neteja, assecat, rentada, emblanquiment, vaporitzat, decapatge, cocció, lixiviació, banys tèrmics per a tractament de superfícies, proveïment de serveis de bugaderia, rentat de vehicles, pasteurització i conservació de productes peribles, climatització de naus d'ús industrial, bestiar i hivernacles, etc.

En qualsevol cas, s'atendrà la normativa vigent de caràcter nacional o europea quant als requeriments a complir en relació a les aplicacions tèrmiques anteriorment esmentades i a les tecnologies renovables. A continuació, es defineixen aquestes tecnologies i els requisits tècnics de cadascuna d'elles per a ser considerades actuacions subvencionables:

— Solar tèrmica

S'entén per instal·lació solar tèrmica el conjunt de components encarregats de realitzar les funcions de captar la radiació solar incident mitjançant captadors solars tèrmics (captadors d'aire, de concentració, captadors plans, híbrids, tubs de buit, etc.), transformar-la directament en energia tèrmica útil escalfant un fluid, transportar l'energia tèrmica captada al sistema d'intercanvi o d'acumulació a través d'un circuit per a poder utilitzar-la després de manera directa com a calor, o com a fred a través de màquines d'absorció, adsorció, etc., en els punts de consum.

— Geotèrmia i energia ambient (aerotèrmia i hidrotèrmia)

Segons la Directiva (UE) 2018/2001, d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables, es defineix energia geotèrmica com l'energia emmagatzemada en forma de calor sota la superfície de la terra sòlida. Són actuacions subvencionables les instal·lacions de geotèrmia de circuit obert o tancat, així com els sistemes d'aprofitament geotèrmic d'ús directe.

L'energia ambient es defineix com l'energia tèrmica present de manera natural i l'energia acumulada en un ambient confinat, que es pot emmagatzemar en l'aire ambient (exclòs l'aire de sortida). És el que comunament s'ha vingut cridant aerotèrmia i hidrotèrmia mitjançant bomba de calor.

Les instal·lacions de geotèrmia i energia ambiental (aerotèrmia i hidrotèrmia) mitjançant bomba de calor hauran de tenir un rendiment mig estacional (SPF) superior a 2,5 per a les aplicacions de calor. En el cas de les aplicacions dedicades únicament a la producció de fred en climatització d'edificis, el SPF mínim serà el que s'estableixi en la normativa vigent de caràcter nacional o europea.

Per a actuacions de geotèrmia que afectin aqüífers es garantirà el compliment de la Directiva 2000/60/CE, del 23 d'octubre, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües per a assegurar-se que no es produeix mal significatiu sobre els aqüífers, preservant la qualitat de l'aigua i evitant l'estrès hídric.

No són objecte d'aquest programa d'ajuts:

  • Aquelles bombes de calor que no aconsegueixin els rendiments mínims exigits ni les que no certifiquin els rendiments.
  • Les bombes de calor en les quals l'objectiu sigui funcionar com a unitat deshumectadora.
  • Els equips per a generació de fred industrial, entenent com a tals aquells sistemes frigorífics que proporcionin fred a cambres de refrigeració i frigorífics per a emmagatzematge o congelat d'aliments o altres productes, sistemes frigorífics situats en el transport marítim, terrestre o aeri, sales de servidors i centres de dates.

— Biomassa

A efectes d'aquesta convocatòria la biomassa es defineix com la fracció biodegradable dels productes, residus i deixalles d'origen biològic procedents d'activitats agràries, incloses les substàncies d'origen vegetal i d'origen animal, de la silvicultura i de les indústries connexes, incloses la pesca i l'aqüicultura.

La tipologia d'actuació de biomassa de cambra de combustió, es defineix com a equips tèrmics on es produeix la combustió per a generar aire o fums calents que es podrien acoblar a un assecador, caldera, forns, etc., inclosos els equips auxiliars. Les cambres de combustió estan compostes per cambra amb revestiment refractari interior, sistema de ventilació, graella, ciclons, col·lector, conducte, avantcambra, sistemes d'extracció de cendres, etc.

Les instal·lacions d'aquestes tipologies han d'aconseguir una reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle de, almenys, un 80 % a fi que s'aconsegueixi un «Coeficient per al càlcul de l'ajut als objectius climàtics» del 100 %, d'acord amb el que estableix l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

A més, les actuacions d'aplicació no industrial que incloguin aparells de calefacció local o calderes de menys d'1 MW:

  • Han de presentar una acreditació per part de fabricant de l'equip de l'acompliment dels requisits d'eficiència energètica estacional i emissions per al combustible que s'hagi d'utilitzar, que no podran ser menys exigents que els definits en el Reglament d'Ecodisseny en vigor —segons correspongui, Reglament (UE) 2015/1185 de la Comissió o Reglament (UE) 2015/1189 de la Comissió—, encara que estiguin fora de l'àmbit d'aplicació d'aquest.
  • Com a requisit addicional a les obligacions establertes en aquestes bases i en les convocatòries per a aquesta tipologia d'actuació, el beneficiari ha de mantenir un registre documental suficient que permeti acreditar que el combustible emprat en l'equip disposa d'un certificat atorgat per una entitat independent acreditada relatiu al compliment de la classe A1 segons el que s'estableix en la norma UNE-EN-ISO 17225-2; de la classe A1 de la norma UNE-EN-ISO 17225-3; de la classe A1 de la norma UNE-EN-ISO 17225-4; de la classe A1 de la norma UNEIX-164003, o de la classe A1 de la norma UNEIX-164004. També es poden subvencionar actuacions que incloguin equips alimentats amb llenya de fusta, sempre que compleixin la classe de propietat M20 segons el que estableix la norma UNE-EN-ISO 17225-5 i no es realitzin en municipis de més de 50.000 habitants o capitals de província. Només es podran subvencionar equips que funcionin exclusivament amb aquests combustibles. Aquest registre, amb els albarans o factures de venda del biocombustible, s'ha de mantenir durant un termini de cinc anys. Amb independència de la seva potència, han de mantenir-se d'acord amb un programa de manteniment preventiu les operacions i les periodicitats del qual hauran d'adequar-se al que es preveu en la Taula 3.3 Operacions de manteniment preventiu i la seva periodicitat, de la IT 3.3 Programa de manteniment preventiu del Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques en els Edificis. Així mateix, l'equip disposarà d'un programa de gestió energètica, que complirà amb l'apartat IT.3.4 del Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques en els Edificis.

Així mateix, les emissions procedents de les instal·lacions d'1 MW o superior i menors de 50 MW han de complir amb els valors límits d'emissió en el quadre I, part II de l'annex II o de l'annex III, segons sigui procedent, del Reial decret 1042/2017, de 22 de desembre, sobre la limitació de les emissions a l'atmosfera de determinats agents contaminants procedents de les instal·lacions de combustió mitjanes i pel qual s'actualitza l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, així com amb qualsevol altra legislació nacional que els sigui aplicable en el moment de produir-se la concessió de la subvenció.

La biomassa ha de complir els criteris de sostenibilitat establerts en els articles 29 a 31 de la Directiva 2018/2001, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables, així com els corresponents actes delegats i d'execució.

Els aparells de calefacció local han de tenir la part frontal tancada.

— Microxarxes de districte de calor i/o fred

Es considera que una instal·lació pertany a aquestes tipologies quan, utilitzant una o diverses tecnologies renovables, subministri energia almenys a dos centres consumidors mitjançant les corresponents estacions d'intercanvi.

Per a aquestes actuacions, l'ajut màxim a percebre s'ha de correspondre amb el primer MW de potència de la instal·lació de producció i/o el primer MW de potència en intercanvi. Es permet la instal·lació de potències superiors a aquests límits, però en cap cas poden percebre ajut per una potència superior a 1 MW de producció i/o en intercanvi, segons sigui aplicable.

Una instal·lació de microxarxes pertany al Programa 2 sempre que el titular i el sol·licitant sigui un dels beneficiaris dels previstos en el punt 1.2 de l'apartat segon d'aquesta convocatòria, amb independència de l'entitat que realitzi l'explotació i dels usuaris que es connectin. Les actuacions que s'acullin al Programa 2 hauran de complir que com a mínim el 80 % de la producció anual generada estigui destinada a autoconsum.

S'ha de garantir que els ventiladors, compressors, bombes i altres equips utilitzats coberts per la Directiva 2009/125/EC compleixen amb els requisits de classe superior de l'etiqueta energètica i compleixen amb les regulacions d'implementació sota aquesta Directiva i representen la millor tecnologia disponible.

Per a actuacions que guardin relació amb xarxes de calor i/o fred es poden combinar dos o més tipologies en una sola sol·licitud.

Cap de les actuacions de microxarxes es pot combinar amb generació tèrmica no renovable.

Quint Despeses elegibles

1. Amb caràcter general es consideren costs elegibles els que s'especifiquen a continuació:

a. La inversió en equips i materials relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut, inclosa la corresponent als sistemes d'acumulació en el seu cas.

b. Els costos d'execució de les obres i/o instal·lacions relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

c. Equipaments electromecànics, hidràulics, de control i auxiliars quan estiguin associats a l'actuació objecte d'ajut.

d. Sistemes de gestió, control actiu i monitoratge tant de la producció com de la demanda d'energia tèrmica d'instal·lacions consumidores proveïdes pel projecte objecte de l'ajut, que ajudin a optimitzar la gestió i producció. Aquests equips han de ser propietat del beneficiari de l'ajut i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajut.

e. Obres civils, quan estiguin relacionades amb les actuacions objecte d'ajut i aquelles que siguin necessàries per a la correcta execució del projecte, com ara, reforç de coberta o substitució de la mateixa en la part proporcional de la coberta que sigui ocupada per la instal·lació de producció, en el seu cas. Així mateix, es consideren subvencionables com a obra civil les següents partides: edificacions necessàries per al projecte, campes, excavacions, rases, canalitzacions i canonades, ajuts d'obra de paleta, instal·lacions auxiliars necessàries, adaptacions de sales de màquines, vials de servitud interna de la instal·lació, adequació d'accessos per a la instal·lació, edificis de control, plataformes de muntatge, instal·lacions temporals, restauració i mesures mediambientals correctores després de les obres.

f. La distribució interior i equips terminals seran elegibles en instal·lacions de bomba de calor sempre que s'instal·lin equips terminals d'alta eficiència com a radiadors de baixa temperatura, sòl radiant o ventiloconvectors.

g. El cost del desmantellament de les instal·lacions existents en l'emplaçament es consideren costos elegibles sempre que es compleixi la condició que almenys el 70 % (en pes net) dels residus de construcció i demolició generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la reutilització, el reciclatge i la revaloració d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquin demolició, s'ha d'incloure la pràctica de demolició selectiva.

h. Els costos de la redacció dels projectes o memòries tècniques relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

i. Els costos de la direcció facultativa relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

j. Coordinació de Seguretat i Salut de l'obra i muntatge relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

k. Els costos de gestió de la sol·licitud de l'ajut, inclosa la redacció d'informes i altra documentació requerida per a la sol·licitud. A aquest efecte, es consideren com a costos de gestió de sol·licitud de l'ajut aquelles despeses que el sol·licitant o beneficiari de l'ajut pogués satisfer a una empresa o professional per dur a terme la gestió administrativa i documental de la seva sol·licitud davant la comunitat autònoma. Perquè aquestes despeses es puguin considerar elegibles han de reflectir-se en el pressupost inclòs en la sol·licitud d'ajut i justificar-se, juntament amb la resta de despeses de l'actuació, mitjançant contracte, factures i justificants de pagament. Només són elegibles les despeses de gestió que no superin el 4 % de l'import de l'ajut sol·licitat, amb un límit màxim de 3.000 euros per expedient.

l. Els costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions, inclosos els costos de redacció d'informes i altra documentació requerida per a la justificació d'aquests ajuts. A aquest efecte, es consideraran com a costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions objecte d'ajut aquelles despeses que el beneficiari de l'ajut pogués satisfer a empreses o professionals per dur a terme la gestió tècnica, administrativa i documental de la justificació davant l'òrgan instructor de la realització de les actuacions que conformen el projecte.

m. L'informe de l'auditor sobre el compte justificatiu.

n. Altres partides que siguin degudament justificades com a necessàries (auxiliars o no), diferents de les recollides com a despeses no subvencionables en el punt 4 d'aquest apartat.

2. Addicionalment, amb caràcter específic i ateses les particularitats d'algunes tecnologies, s'indiquen les actuacions que, així mateix, es consideren subvencionables:

En el cas de la geotèrmia, es consideren elegibles l'obra civil associada i instal·lacions auxiliars necessàries, així com el cost de la realització dels estudis, assajos, sondejos i simulacions preliminars prèvies a la realització del disseny de la instal·lació, excavacions, fonamentacions, rases, urbanització i altres elements necessaris per a la seva explotació.

En el cas de la biomassa, es consideren elegibles els equips i sistemes per a descàrrega, moviment i emmagatzematge del combustible.

3. El cost elegible màxim total admès per a sufragar les despeses de la justificació de la realització de les actuacions, indicats en els apartats l), m) i n) del punt 1 anterior no pot superar globalment el 7 % de l'import de l'ajut sol·licitat, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquests serveis es pot efectuar durant el període concedit per a presentar la documentació justificativa.

No es considera elegible cap cost diferent als anteriors ni que hagi estat facturat al destinatari últim de l'ajut amb anterioritat al 23 de desembre de 2021.

4. No es consideren despeses subvencionables les que s'esmenten a continuació:

a. L'impost sobre el valor afegit (IVA). No obstant això, l'IVA és subvencionable en el cas del Programa 2 sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

b. Les despeses pròpies, ja siguin de personal, funcionament o despeses generals.

c. Estudis d'impacte ambiental i costos de visat de projectes tècnics.

d. Qualssevol altres despeses de promoció en els quals el sol·licitant incorri per a desenvolupar el projecte.

e. Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.

f. Qualssevol despeses associades a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot sent necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències, que no estiguin inclosos en l'apartat 1.

g. Cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.

h. Assegurances subscrites pel sol·licitant.

i. La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.

j. Adequació dels accessos en les carreteres públiques i camins existents fins a la instal·lació.

k. Costos financers.

Sisè Import econòmic i règim de concessió i finançament

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 2.856.537 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2022, 2023, 2024 i 2025, i, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* MR072, amb la distribució d'anualitats següent:

Programa d'incentius 1

Any 2022: 252.000,00 €

Any 2023: 840.000,00 €

Any 2024: 700.000,00 €

Any 2025: 210.000,00 €

L'import total d'aquest programa 1 i categoria és de 2.002.000 euros.

Programa d'incentius 2

Any 2022: 108.000,00 €

Any 2023: 360.000,00 €

Any 2024: 300.000,00 €

Any 2025: 86.537,00 €

L'import total d'aquest programa 2 i categoria és de 854.537 euros.

2. En cas que s'exhaureixi el fons d'una anualitat d'un programa les sol·licituds d'aquesta anualitat s'han de resoldre amb càrrec a l'anualitat següent.

3. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat d'un programa l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.

4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

5. Aquesta convocatòria està finançada dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE).

Setè Costos subvencionables

1. Definició dels ajuts

Els ajuts queden definits de la manera següent:

a. L'import de l'ajut a atorgar ha de ser la suma de l'ajut base i l'ajut addicional que pogués correspondre en cada cas, conforme s'estableix a continuació i, en qualsevol cas, aquest import ha d'estar sotmès als límits que estableixi la normativa europea aplicable d'ajuts d'estat.

b. L'ajut base en cada programa d'incentius s'estableix com un percentatge del cost subvencionable de la instal·lació renovable tèrmica.

c. L'ajut base es pot complementar amb una ajut addicional per repte demogràfic, segons s'estableix en les taules que s'inclouen en l'apartat A3 de l'annex III del Reial decret 1124/2021, i sempre que es compleixin les condicions que es requereixin, d'acord amb el que s'estableix en aquest annex. El càlcul de l'ajut addicional s'ha de fer per ambdós programes sumant 5 punts percentuals al percentatge aplicable per ajut base en cada cas.

d. L'import de l'ajut total a atorgar per a les actuacions del programa d'incentius 1 està, en qualsevol cas, subjecte als límits establerts en la normativa europea d'ajuts d'Estat, que li fos aplicable a la tipologia d'actuació i al tipus de beneficiari corresponent.

e. Igualment, per a les actuacions de tots dos programes, l'ajut total a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació realitzada i justificada.

2. Costos subvencionables

Per als dos programes d'incentius el cost subvencionable total s'ha de determinar d'acord amb la metodologia establerta en l'apartat AIII.A2 de l'annex III del Reial decret 1124/2021.

Vuitè Quantia dels ajuts

Para els dos programes d'incentius, l'import de l'ajut a atorgar ha de ser la suma de l'ajut base i l'ajut addicional que pogués correspondre en cada cas:

1. Ajut base

Per al programa d'incentius 1, l'import a atorgar a la instal·lació de producció d'energia renovable tèrmica serà de 35 punts percentuals sobre el cost subvencionable per a totes les actuacions subvencionables. La intensitat d'ajut s'ha d'incrementar en 10 punts percentuals en el cas dels ajuts concedits a petites empreses i en 5 punts percentuals si els ajuts van destinats a mitjanes empreses.

Per al programa d'incentius 2, l'import a atorgar a la instal·lació de producció d'energia renovable tèrmica ha de ser de 70 punts percentuals sobre el cost subvencionable per a totes les actuacions subvencionables.

En la taula següent es resumeixin els percentatges d'ajut:

 

% ajut base gran empresa

% ajut base mitjana empresa

% ajut base petita empresa

Programa incentius 1

35 %

40 %

45 %

Programa incentius 2

70 %

L'article 1 de l'annex I del Reglament (UE) 651/2014, defineix empresa com tota entitat, independentment de la seva forma jurídica, que exerceixi una activitat econòmica. En particular, es consideren empreses les entitats que exerceixin una activitat artesanal o altres activitats a títol individual o familiar, així com les societats de persones i associacions que exerceixin una activitat econòmica de manera regular.

A l'efecte de poder determinar la grandària d'empresa, es considera la definició aportada per l'article 2 de l'annex de la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 (2003/361/CE), o annex I de Reglament (UE) 651/2014, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

2. Ajut addicional

Quan les actuacions es duguin a terme en municipis de Repte Demogràfic, el percentatge d'ajut aplicable sobre el cost subvencionable s'ha d'incrementar en 5 punts percentuals. A l'efecte d'aquest Reial decret, s'entén per municipis de repte demogràfic aquells municipis de fins a 5.000 habitants i els municipis no urbans de fins a 20.000 habitants en els quals totes les seves entitats singulars de població siguin de fins a 5.000 habitants.

Per determinar si un municipi té consideració de municipi de Repte Demogràfic, l'IDAE disposa en la seva seu electrònica el llistat dels municipis que es poden acollir a l'ajut addicional. Aquest llistat ha de tenir caràcter informatiu i estarà supeditat a les publicacions oficials corresponents en l'«Atles Estadístic de les Àrees Urbanes» del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, i a les xifres de població resultants de la revisió del Padró municipal regulada conforme al Reial decret 1147/2020, del 15 de desembre.

Novè Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

2. Només es pot presentar una única sol·licitud per cada instal·lació que pretengui ser objecte d'ajut en qualsevol dels programes d'incentius, tenint en compte, a més, el règim d'incompatibilitat entre sol·licituds establert per al Programa d'incentius 1.

3. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a. El document normalitzat 1 de la sol·licitud de subvenció d'aquesta convocatòria (la presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en el Reial decret 1124/2021, com també que autoritza l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b. En cas que el sol·licitant denegui expressament l'autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

c. La fotocòpia del NIF/NIE del sol·licitant i, en el seu cas, de la persona que el representi, indicant si la sol·licitud es presenta en representació d'una persona física, una entitat jurídica o en representació d'un grup, associació o comunitat. No serà necessària l'aportació de còpia de DNI si l'interessat presta el seu consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el sistema de verificació de dades d'identitat que la comunitat autònoma pugui tenir establert. No obstant això, conforme al que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, s'eximirà als interessats de la presentació de documentació que hagi estat elaborada per qualsevol Administració, o que hagi estat ja aportada anteriorment per aquests, sempre que l'interessat no s'oposi al fet que l'administració actuant pugui consultar o recaptar aquests documents.

Per la seva part, la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, reconeix la potestat de verificació de les administracions públiques, en relació amb les dades personals que obrin en el seu poder, per comprovar l'exactitud d'aquests.

d. Les persones jurídiques, públiques o privades, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, a més del que estableix l'apartat anterior, han d'aportar la documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.

e. L'autorització inclosa en el document normalitzat 1 per comprovar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social; o, en cas d'oposar-s'hi, el certificat d'estar-ho; o bé la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social quan la quantia de l'ajut no superi els 10.000 euros per persona beneficiària, de conformitat amb el que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

f. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 21 del Reglament de la Llei general de subvencions, que no es troba en situació de crisi (excepte per a persones físiques) d'acord amb el que estableixen les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació de la Comissió, 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

g. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 del tipus i categoria d'empresa segons l'article 2 de l'annex de la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 (2003/361/CE) o annex I de Reglament (UE) 651/2014, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

h. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 que no es disposa d'altres ajuts per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d'ajuts.

i. Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), segons el model inclòs en l'annex IV de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

j. Pressupost o oferta econòmica de l'actuació suficientment desglossada de data posterior al 23 de desembre de 2021 i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracti d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-lo a terme.

L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 3).

En el cas de beneficiaris subjectes a la normativa de contractació pública, aquesta documentació es pot substituir per l'esborrany dels plecs de licitació corresponents.

k. Una memòria resum descriptiva de les actuacions que s'han d'emprendre (document normalitzat 2). En cas d'instal·lacions que per a la seva descripció no sigui suficient el document normalitzat 2, s'ha d'adjuntar una memòria addicional.

l. Justificació del compliment pel projecte del principi de no causar mal significatiu (principi do not significant harm, DNSH) a cap dels objectius mediambientals establerts en el Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088. Per a actuacions en què la potència no superi els 100 kW de potència el sol·licitant ha de presentar una declaració responsable (document normalitzat 7) d'aquest compliment. A aquest efecte, l'IDAE podrà publicar guies que facilitin l'elaboració d'aquesta justificació.

m. Per als programes en els quals la potència nominal superi els 100 kW, s'ha d'aportar un informe que inclogui:

— Un pla estratègic on s'indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació, així com l'efecte tractor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Ha d'incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional; amb l'objectiu que els destinataris últims dels ajuts fomentin la creació d'ocupació a Espanya, i també fomentin l'adquisició d'equips, components, integracions de sistemes i programari associat a proveïdors situats a la Unió Europea, per millorar d'aquesta manera la seguretat de la cadena de subministrament. Aquest document presentat pel sol·licitant ha de ser publicat per l'autoritat convocant dels ajuts.

— L'acreditació correcta del compliment de la valoració del 70 % dels residus de construcció i demolició generats en les obres civils realitzades, en cas que hi hagués, mitjançant la presentació d'una memòria resumeixen on es reculli la quantitat total de residu generat, classificat per codis LER, i els certificats dels gestors de destí, on s'indiqui el percentatge de valoració aconseguit. Els residus perillosos no valoritzables no es tindran en compte per a consecució d'aquest objectiu.

n. Projecte o memòria tècnica, en el cas que no es requereixi projecte, on es descriguin adequadament les actuacions a realitzar i la situació de partida, subscrita per tècnic competent o instal·lador, en el seu cas. En el projecte o memòria tècnica, a més, s'ha de contemplar:

— Per a les sol·licituds de la tipologia de biomassa:

  • Una declaració que tots els combustibles que s'han d'utilitzar tenen un valor per defecte de reducció d'emissions de GEI del 80 % o superior segons els indicats per a producció de calor establerts en l'annex VI de la Directiva (UE) 2018/2001, tenint en compte el sistema de producció i la resta de condicions que determinen aquest valor per defecte, indicant la descripció del combustible o dels combustibles i el valor o els valors per defecte. En el cas que algun dels combustibles que s'han d'utilitzar no compleixi amb el requisit anterior, s'ha d'aportar una memòria signada per un tècnic competent independent on, per a les condicions previstes per al projecte i d'acord amb la metodologia del citat annex VI es justifiqui que per a aquest combustible la reducció de gasos d'efecte d'hivernacle és igual o superior al 80 %.
  • Combustible: per a instal·lacions menors d'1 MW, informació del combustible a utilitzar segons la UNE-EN-ISO 17225, la norma UNEIX 164003 o la norma UNEIX 164004, i per a instal·lacions majors o iguals a 1 MW, de no ser un combustible recollit en aquesta norma, s'ha de descriure.
  • Si s'inclouen aparells de calefacció local o calderes de menys d'1 MW per a usos no industrials, s'ha de presentar una acreditació per part del fabricant de l'equip del compliment dels requisits d'eficiència energètica estacional i emissions per al combustible que es vagi a utilitzar, que no podran ser menys exigents que els definits en el Reglament d'Ecodisseny en vigor —segons correspongui, Reglament (UE) 2015/1185 de la Comissió, o Reglament (UE) 2015/1189 de la Comissió—, encara que estiguin fora de l'àmbit d'aplicació d'aquest.
  • Si s'inclouen aparells de calefacció local o calderes de menys d'1 MW per a usos no industrials, s'ha de presentar una declaració per part del beneficiari comprometent-se a mantenir, durant un termini de cinc anys, un registre documental suficient que permeti acreditar que el combustible emprat en l'equip disposa d'un certificat atorgat per una entitat independent acreditada relatiu al compliment de la classe A1, segons el qual s'estableix en la norma UNE-EN-ISO 17225-2; de la classe 1 de la norma UNE-EN-ISO 17225-4; de la classe A1 de la norma 164003, o de la classe A1 de la norma 164004. En el cas de la llenya ha de complir amb la classe de propietat M20 segons el que s'estableix en la norma UNE-EN-ISO 17225-5. Igualment es comprometrà a mantenir, durant un termini de 5 anys, un registre documental, amb els albarans o factures de venda del biocombustible que permeti acreditar l'anterior.
  • En el seu cas potència i combustible utilitzat en els equips substituïts.

— Per a les actuacions de microxarxes de districte de calor i/o fred que s'acullin al programa 2, s'ha de presentar una declaració responsable signada per un tècnic competent o empresa instal·ladora, que estimi que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació. Així mateix, s'haurà de justificar aquesta estimació una vegada executada la instal·lació i abans d'acordar el pagament de l'ajut corresponent, d'acord amb l'indicat en l'annex AII.2, lletra b), número 7, del Reial decret 1124/2021.

4. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.

5. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.

Desè Termini de presentació de les sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del 20 de juny de 2022 i finalitza el 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

Onzè Procediment per a la concessió de les subvencions

1. Tal com estableix l'article 21 del Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre, les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del Programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost, o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.

3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

4. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies hi puguin al·legar el que considerin oportú.

5. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

6. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i següents de la Llei 39/2015, i s'ha de dictar i notificar dins del termini de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.

7. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta en l'apartat tretzè, i s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

8. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada s'ha de notificar a les persones interessades perquè en el termini màxim de quinze dies hi puguin al·legar el que considerin oportú.

9. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 1124/2021 s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

10. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 1124/2021, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Dotzè Competència i resolució

1. Correspon al director general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.

2. El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

Tretzè Pagament i justificació de les activitats

1. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta en l'apartat següent, en el qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'ha d'esmentar Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-la, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.

3. La documentació a presentar per a la justificació és la següent:

a. La sol·licitud de pagament (document normalitzat 4).

b. Memòria resum de l'actuació realitzada (document normalitzat 5).

c. Memòria econòmica de l'actuació (document normalitzat 6).

d. Relació certificada i còpia de les factures i dels corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió elegible realitzada i que responguin al pressupost i als contractes presentats.

e. Relació classificada i firmada pel beneficiari de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades, en cas que n'hi hagi i còpia d'aquests.

En el cas que hi hagi contractació pública, relació certificada i còpia dels contractes subscrits pel beneficiari de l'ajut per a la realització de les actuacions objecte de l'ajut, així com documentació justificativa del procediment de contractació: adreça web del perfil del contractant, plecs, anuncis de licitació i formalització de contractes, i acords de l'òrgan de contractació. S'ha d'identificar els contractistes i subcontractistes que resultin adjudicataris i incloure la seva alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de la AEAT o equivalent que reflecteixi l'activitat econòmica que desenvolupen, així com la declaració d'aquests de cessió i tractament de les dades en relació amb l'execució d'actuacions del PRTR.

f. Informe justificatiu de la realització adequada de les actuacions subscrit, datat i emès pel tècnic titulat competent autor del projecte definitiu o, en defecte d'això, el director d'obra o, en el seu cas, l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada. En aquest informe s'ha de justificar la realització correcta de les actuacions, d'acord amb les condicions establertes en les bases i en la concessió de l'ajut, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts. Haurà d'incloure descripció del sistema de monitoratge incorporat, d'acord amb l'indicat en l'annex I apartat AI.A1, del Reial decret 1124/2021.

g. Justificació documental de la correcta execució de l'actuació ex post, segons el tipus d'actuació executada, en el seu cas i quan sigui obligatòria:

— Certificat final d'obra subscrit pel director d'obra i director d'execució de l'obra, en cas que sigui preceptiu

— Certificat de la instal·lació tèrmica, subscrit pel instal·lador habilitat, registrat en l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma d'acord amb el RITE, quan sigui d'aplicació.

— Còpia del projecte o memòria tècnica de disseny que s'hagi aportat a l'òrgan competent de la comunitat autònoma per a l'obtenció de l'autorització d'explotació o acta de posada en servei i/o certificat de la instal·lació tèrmica.

— Per a les sol·licituds de tipologia de biomassa de potència menor d'1 MW per a usos no industrials, en cas que els equips finalment instal·lats no siguin els mateixos que es van fer constar en la sol·licitud o no ho van fer constar per tractar-se d'una entitat pública subjecta a l'obligació de realitzar una licitació per a l'execució dels projectes, ha de presentar-se, per a l'equip definitivament instal·lat, una acreditació per part del fabricant de l'equip del compliment dels requisits d'eficiència energètica estacional i emissions per al combustible que es vagi a utilitzar, que no podran ser menys exigents que els definits en el Reglament d'Ecodisseny en vigor —segons correspongui, Reglament (UE) 2015/1185 de la Comissió o Reglament (UE) 2015/1189 de la Comissió—, encara que estiguin fora de l'aplicació d'aquest.

— Per a les instal·lacions de biomassa de potència major o igual a 1 MW i menor de 50 MW, acreditació dels valors límit d'emissió establerts en el quadre I, part II de l'annex II, o l'annex III del Reial decret 1042/2017. Aquesta acreditació s'ha de realitzar mitjançant la certificació corresponent de l'entitat de control segons els formats i procediments establerts per l'autoritat competent de la Comunitat Autònoma.

— Per a les actuacions que superin els 100 kW de potència, documentació actualitzada que reflecteixi o confirmi, per a l'actuació finalment duta a terme, en relació amb l'origen dels components, l'impacte del projecte i el principi de no causar mal significatiu.

— En el cas de bombes de calor (aerotèrmia, hidrotèrmia, geotèrmia), s'ha d'acreditar el valor del SPF mitjançant les especificacions tècniques del fabricant de l'equip (a incloure com a annex en l'informe indicat en aquest apartat) o, en defecte d'això, s'ha d'incloure aquest valor en l'informe especificat en aquest apartat.

— Per al cas de microxarxes de districte de calor i/o fred acollides al programa 2, informe signat per un tècnic competent o l'empresa instal·ladora, que justifiqui la previsió que el consum anual d'energia per part dels consumidors associats a la instal·lació sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte d'ajut.

h. Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i, si escau, dels equips i les instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i en què es mostri el cartell publicitari de l'actuació i el sistema de visualització establert en aquesta convocatòria.

i. Informació i enllaç al lloc d'Internet del destinatari últim dels ajuts, en cas que en disposi, en què el beneficiari dels ajuts ha d'informar el públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui i fer una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacar el suport financer de la Unió Europea.

j. Quan se superi un import de 10.000 euros per persona beneficiària, en cas que no autoritzi l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, aquest està obligat a aportar el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries expedit a aquest efecte per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, de conformitat amb el que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

k. Declaració responsable inclosa en el document normalitzat 4 que acrediti l'existència d'altres subvencions o ajuts cobrats per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest Programa d'ajuts, de qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional.

l. Documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, si escau, l'ingrés d'ajuts, pagaments a proveïdors, etc.).

m. Declaració responsable inclosa en el document normalitzat 4, prèvia a la justificació per part dels beneficiaris, que garanteixi:

— el compliment de les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no discriminació, aplicables a aquesta mena d'actuacions.

— el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible, concretament i atès el contingut del PRTR, que s'han respectat els principis d'economia circular i evitat impactes negatius significatius en el medi ambient (DNSH) en l'execució de les actuacions dutes a terme en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no ha incorregut en doble finançament i que, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajuts d'Estat.

— el compromís amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, havent adoptat les mesures necessàries per a prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, i comunicant, si escau, a les autoritats que procedeixi els incompliments observats (segons model que estarà disponible en web de l'IDAE, o bé en la de la Comunitat Autònoma).

n. Identificació del perceptor final de fons (beneficiaris últims dels ajuts, contractistes i subcontractistes), mitjançant: NIF, nom, domicili, alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de la AEAT o equivalent (si desenvolupen activitat econòmica) i l'acceptació de la cessió d'aquestes dades entre les Administracions Públiques implicades. En els projectes amb ajut concedit inferior a 100.000 euros és suficient presentar el document normalitzat 6.

o. Obligatòriament per als projectes amb un cost elegible superior a 1.000.000 euros i opcionalment per a la resta, es lliurarà compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditor, segons el que es preveu en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

5. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

6. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al desè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.

7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Catorzè Reintegrament

Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Quinzè Publicitat

1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats per aquestes bases en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figuren en el Manual d'Imatge, el qual estarà disponible en la web de l'IDAE, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, tot això conforme amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes previstos en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 31 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. Així mateix, les instal·lacions hauran d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indiqui en el manual o manuals d'imatge. Haurà d'existir una pantalla en un lloc visible que mostri les dades de producció i consum indicats en l'annex I del Reial decret 1124/2021.

3. El beneficiari dels ajuts informarà al públic del suport obtingut dels fons europeus fent una breu descripció de l'operació en el seu lloc d'Internet en cas que disposi d'un, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió.

4. En el seu cas, a més, haurà de complir amb el que es preveu en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte a les obligacions de publicitat dels ajuts objecte d'aquest Reial decret.

5. En virtut del que disposa el punt anterior, tota referència en qualsevol mitjà de difusió a l'actuació objecte dels ajuts haurà de complir amb els requisits que figuren en el Manual d'imatge del Programa, disponible en el web de l'IDAE.

6. En el context dels anteriors apartats, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir la seva visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.

7. Addicionalment, en el cas d'instal·lacions superiors a 100 kW de potència nominal de producció, s'ha d'aportar un pla estratègic que indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, que inclogui l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per a oferir serveis al sistema, així com l'efecte tractor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Pot incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional. Aquest document ha de ser publicat per l'autoritat convocant dels ajuts i haurà de ser accessible des de les publicacions o pàgines web del beneficiari referides en l'apartat 1 d'aquest apartat.

 

Setzè Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:

a. Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b. Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c. Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d. Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 10.000 euros.

e. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detectessin irregularitats se'n derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes, en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses.

h. Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 25 del Reial decret 1124/2021.

i. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.

j. Garantir la permanència de la inversió i destinar-la al fi concret per a la qual es va concedir durant un període mínim de cinc anys següents des de la justificació de la subvenció.

k. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l. Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'estat (Reglament [UE] 651/2014), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

m. Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n. Disposar de tots els documents sobre la despesa que siguin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.

o. Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

p. Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 1124/2021.

Dissetè Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria els pot comunicar al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

Divuitè Concurrència d'ajuts

Els ajuts atorgats en l'àmbit d'aquesta convocatòria seran compatibles amb qualsevol altre ajut d'altres programes o instruments de qualssevol administracions públiques o organismes o ens públics, nacionals o internacionals, particularment de la Unió Europea, en tant que aquest ajut no cobreixi els mateixos costos i que, de forma acumulada, no se superin els límits establerts pel Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, per a aquells beneficiaris que siguin empreses o realitzin alguna activitat econòmica, per la qual ofereixin béns i/o serveis en el mercat, i en tot cas de conformitat amb el que es disposa en el Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al Pressupost General de la Unió.

Dinovè Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideraran com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

Vintè Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

  • Document 1. Sol·licitud de subvenció.
  • Document 2. Memòria resum de l'actuació.
  • Document 3. Llista dels pressuposts sol·licitats.
  • Document 4. Sol·licitud de pagament.
  • Document 5. Memòria resum de l'actuació.
  • Document 6. Memòria econòmica de l'actuació.
  • Document 7. Declaració del compliment pel projecte del principi de no causar mal significatiu (principi do not significant harm, DNSH) a cap dels objectius mediambientals

Vint-i-unè Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 1124/2021, de 21 de desembre, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució dels programes d'incentius per a la implantació d'instal·lacions d'energies renovables tèrmiques en diferents sectors de la economia, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.

En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria ni en el Reial decret 1124/20210, hi és aplicable el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.