Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 303650
Aprovació definitiva del Reglament del Servei d’ajuda a domicili de l’Ajuntament des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 30 de març de 2022, del Reglament del Servei d'ajuda a domicili de l'Ajuntament des Mercadal, contra la qual no s'ha presentat cap al·legació, queda elevat a definitiu l'acord plenari inicial d'aprovació el qual texte del Reglament es transcriu íntegrament pel general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70,2 de la Llei 7/1985 RBRL.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

REGLAMENT DEL SERVEI D'AJUDA A DOMICILI DE L'AJUNTAMENT DES MERCADAL

Article 1 Objecte

El present reglament té per objecte regular a nivell local la prestació del Servei d'Ajuda a Domicili (SAD), a partir de l'Ordre de la Consellera de Benestar Social en la que es regula aquest servei com a prestació social bàsica integrada en el sistema balear de serveis socials,

Article 2 Descripció del servei

El Servei d'Ajuda a Domicili (SAD) és un servei municipal, públic i universal adreçat a facilitar el desenvolupament o manteniment de l'autonomia personal, prevenir o retardar el deteriorament individual o social i/o promoure condicions favorables en les relacions familiars i de convivència, contribuint així a la integració i permanència de les persones en l'entorn habitual, mitjançant l'adequada intervenció i suport de tipus personal, psicosocial, domèstic, educatiu i assistencial.

Article 3 Horari de funcionament i ubicació del servei

El Servei d'Ajuda a Domicili es realitza al nucli urbà d'Es Mercadal, al poble de Fornells i altres urbanitzacions del municipi. L'horari del servei es realitza de forma prioritària de dilluns a divendres en horari de 7h a 14h, i els dissabtes de 8h a 13h.

En cas de necessitat del servei, es valorarà per part de la unitat de treball social i amb informe social, la possibilitat de modificar l'horari d'atenció.

Article 4 Objectius

a) Promoure una millor qualitat de vida de les persones residents en el municipi.

b) Prevenir o retardar l'internament a centres d'assistència de les persones (ancians, adults o infants), sempre que sigui possible i desitjable de romandre en el seu entorn sociofamiliar habitual.

c)Prevenir situacions de risc familiar que perjudiquin alguns membres.

d) Afavorir el desenvolupament de capacitats personals, d'hàbits de vida adequats i d'habilitats socials que permeti un millor desenvolupament autònom.

e) Promoure la convivència de la persona usuària en el grup familiar i en el seu entorn comunitari.

f) Col·laborar amb la família en els casos en que aquesta, per si mateixa, no pugui atendre totalment les necessitats de la vida diària dels seus membres.

Article 5 Normes de funcionament de l'establiment

Les normes en relació a la persona usuària son les següents:

a) Informar, sense amagar ni falsejar, sobre les circumstàncies personals, familiars i social que determinin la necessitat de prestació.

b) Informar als SSCB, de qualsevol modificació de les seves circumstàncies socials i personals, que puguin afectar el funcionament o les condicions de prestació del servei.

c) Corresponsabilitzar-se amb el cost de la prestació del servei, en funció dels ingressos familiars mensuals, d'acord amb el preu públic publicat en data 10-12-2019 al BOIB 166, que es determina literalment a l'art. 4.

d) Respectar els pactes, acords i compromisos, així com el pla de treball establerts amb les/els professionals dels SSCB, com a condicions de la prestació del servei social que es tracti.

e) Respectar les persones que presten el servei i tractar-les amb correcció.

f) Respectar els horaris de funcionament i/o prestació dels serveis, així com altres disposicions que es determinin mitjançant reglaments de regim intern del servei o establiment que s'hi adscriguin.

Les normes en relació a les persones que faciliten el servei son les següents:

a) Els/les treballadors/es del SAD mantindran el secret professional en relació als usuaris.

b) Els/les treballadors/es del SAD no podran acceptar obsequis per part de l'usuari.

c) Els/les treballadors/es del SAD no podran disposar de la clau del domicili fins a la firma del contracte de cessió de claus.

d) Els/les treballadors/es del SAD hauran de fer ús del equips de protecció individual vigents amb la normativa corresponent.

e) Els/les treballadors/es del SAD no podran utilitzar el seu vehicle particular per realitzar trasllats de persones usuàries.

f) Els/les treballadors/es del SAD hauran d'informar a les persones coordinadores del servei de les absències de les persones usuàries.

g) Els/les treballadores del SAD que no puguin realitzar el servei per una causa de força major, hauran de comunicar-lo a les persones coordinadores del servei.

Article 6 Prestacions

a) Servei d'atenció personal: conjunt d'actuacions d'ajuda o suport a la persona o a la família prestat per professionals adients que atenen les necessitats bàsiques i relacionals de l'usuari o nucli familiar.

Els seus objectius són:

- Aconseguir que la persona i/o família adquireixi, mantengui o recuperi els recursos, les habilitats i els hàbits que els hi permeti mantenir una vida mes autònoma i satisfactòria possible al seu domicili i compensar els dèficits o mancances que pateix.

- Evitar o retardar l'internament d'aquelles persones, independentment de la seva edat, que a causa de mancances de tipus físic, psíquic o social no puguin continuar vivint en el seu domicili sense ajuda o suport, i sense que això representi un risc per a ells.

- Prevenir situacions de crisi familiar, provocades per situacions de sobrecàrrega.

b) Servei d'atencions domestiques: conjunt d'activitats i tasques quotidianes que es realitzen a la llar, dirigides al suport de l'autonomia personal. Entre altes tasques, podem destacar les relacionades amb l'alimentació, la vestimenta i el manteniment i/o l'adequació de l'habitatge.

Article 7 Serveis complementaris

a) Menjar a domicili: es tracta d'un servei de suport domèstic de caràcter assistencial dirigit a garantir les condicions de vida de les persones beneficiàries en el seu entorn habitual. Així es contribueix a retardar processos d'institucionalització innecessaris de manera que s'eviten situacions de risc que es poden produir a l'hora de cuinar i/o evitar situacions de malnutrició per manca de suport familiar.

Els objectius del servei són:

- Millorar la qualitat de vida de les persones majors i/o de les persones que tenen dificultats d'autonomia, en el seu entorn habitual i donar cobertura a la necessitat bàsica de la nutrició.

- Donar suport a les persones amb mancança de xarxa familiar per facilitar la seva cobertura de necessitats bàsiques.

- Donar suport a les unitats familiars que es fan càrrec d'una persona major dependent per facilitar la conciliació.

- Donar cobertura alimentària a les persones que per motius lligats al seu estat de dependència o socioeconòmic ho necessitin adaptant els menús a les necessitats dietètiques de les persones beneficiàries. Es realitzen diferents dietes per adaptar-se a les necessitats de les persones ateses.

El servei es realitza de dilluns a diumenge, amb disponibilitat de transport a domicili els dies laborables.

b) Servei d'ajudes tècniques: conjunt d'equipaments dirigides a millorar la situacions domiciliaries, entre aquests podem destacar matalassos entrescares, cadires de rodes, llits articulats i caminadors.

Es realitzarà un contracte de cessió i el pertinent inventari del material.

Article 8 Destinataris

- Persones majors de 65 anys soles o acompanyades amb dificultats en les activitats de la vida diària.

- Persones amb discapacitat soles o acompanyades amb dificultats en les activitats de la vida diària.

- Famílies o nuclis de convivència amb situacions de risc o necessitat de suport.

- Persones incapacitades temporalment per realitzar les tasques bàsiques en el seu domicili.

- Persones o famílies que necessiten adquirir habita bàsics relacionats amb activitats quotidianes i amb la convivència.

Article 9 Drets i deures de les persones usuàries

1.- Drets de les persones usuàries.

a) Dret a accedir i gaudir del servei en condicions d'igualtat quan compleixin els requisits establerts en aquest reglament per a ser usuari.

b) Dret a no ser discriminades en el tractament per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, edat, estat de salut o qualsevol altre condició o circumstància personal o social.

c) Dret a ser tractats amb respecte i professionalitat per les/pels professionals adscrits al servei.

d) Dret a l'intimidat personal i familiar, i a la no divulgació sense el seu consentiment exprés de les dades personals que figuren en els seus expedients o historials.

e) Dret a la continuïtat en la prestació de serveis en les condicions establertes o convingudes, sense prejudici d'acords o clàusules d'estabilització o revisió establertes en els contractes assistencials.

f) Dret a la informació de les condicions d'accés i prestació dels serveis dels qual sigui usuari/a i en conseqüència, a que se'ls lliuri un exemplar del contracte assistencial.

g) Dret a l'elecció del servei mes adient, amb l'assessorament professional en el procés de decisió.

2.- Deures de les persones usuàries

a) Informar, sense amagar ni falsejar, sobre les circumstàncies personals, familiars i social que determinin la necessitat de prestació.

b) Informar als SSCB, de qualsevol modificació de les seves circumstàncies socials i personals, que puguin afectar el funcionament o les condicions de prestació del servei.

c) Corresponsabilitzar-se amb el cost de la prestació del servei, en funció dels ingressos familiars mensuals, d'acord amb el preu públic publicat en data 10-12-2019 al BOIB 166, que es determina literalment a l'art. 4.

d) Respectar els pactes, acords i compromisos, així com el pla de treball establerts amb les/els professionals dels SSCB, com a condicions de la prestació del servei social que es tracti.

e) Respectar les persones que presten el servei i tractar-les amb correcció.

f) Respectar els horaris de funcionament i/o prestació dels serveis, així com altres disposicions que es determinin mitjançant reglaments de regim intern del servei o establiment que s'hi adscriguin.

Article 10 Quotes

La quota definitiva a pagar es fixara en funció dels ingressos mensuals, d'acord amb el preu públic publicat en data 10/12/2019 al BOIB núm, 166 que es determina en l'art. 4.

Es podrà concedir una bonificació, que podrà arribar fins a l'exempció total de la quota, quan la persona beneficiaria justifique la seva incapacitat econòmica i la dels seus familiar per atendre el susdit pagament.

La treballadora social, una vegada comprovades les circumstàncies al·legades, proposarà la bonificació que consideri oportuna o l'exempció total de la quota.

De manera concepcional, la treballadora social podrà valorar l'exempció total de la quota en els casos de persones en exclusió social, malaltia mental i indigència, sense xarxa familiar, manca d'higiene, alcoholisme, així com a prevenir situacions de risc on hi hagi menors.

Aquestes situacions justificades amb informe social de la treballadora social.

Article 11 Sol·licitud del servei

Les sol·licituds de SAD es faran amb centre de SSCB dirigides a la/el treballador/a social amb la següents documentació:

- Document d'identitat.

- Informe de salut actualitzat de la situació física-psíquica de la persona interessada.

- Targeta sanitària.

- Ingressos de la unitat de convivència mensuals.

- Qualsevol altre documentació que ajudi a valorar la situació de la persona que sol·licita el servei.

- Contracte assistencial.

Article 12 Sistemes d'admissió i de baixes

En relació a l'admissió del servei, les sol·licituds es tramitaran al departament de Treball Social dels SSCB de l'Ajuntament, el qual elevarà proposta favorable o desfavorable, si n'és el cas.

En cas d'admissió, es pactarà el contracte assistencial, en el qual s'especifica: els serveis que rebran, les tasques que es realitzaran, el numero d'hores i dies, quantitat econòmica que hauran d'abonar, a que es compromet l'usuari i a que es compromet la família. Aquest contracte assistencial serà firmat per les parts implicades.

Les sol·licituds que, tot i complir amb els requisits d'accés a la prestació del SAD, no es puguin atendre per manca de recursos, restaran pendents de resolució final, conformant una llista d'espera, l'ordre de la qual només es podrà modificar en casos d'extrema i greu necessitat, basant-se en pertinents informes socials.

Pel que fa a les baixes del servei, seran informades el/la treballador/a familiar i el/la coordinadora del servei per tal d'arxivar el contracte assistencial i finalitzar el recurs.

Article 13 Finançament

El SAD es finançarà amb les aportacions del Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Menorca, fonts municipals i els propis usuaris segons taxes aprovades per l'Ajuntament, publicades al BOIB núm. 166 de data 10 de desembre del 2019.

L'aportació de cada usuari vindrà determinada en funció del ingressos mensuals de la unitat de convivència.

L'abonament per part dels usuaris de la quantitat estipulada, s'efectuarà mensualment mitjançant càrrecs recurrents al compte corrent bancari que hagi autoritzat la persona interessada a la sol·licitud.

Article 14 Causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei

a) A petició de la persona beneficiària.

b) Per defunció de la persona beneficiària.

c) Per compliment dels objectius fixats.

d) Per ocultació o falsedat comprovada de les dades que s'han tingut en compte per concedir la prestació.

e) Per trasllat de domicili a un altre municipi, i sempre que es modifiquin les circumstàncies personals de la persona beneficiària.

f) Per dificultar de manera greu i comprovada les tasques dels professionals que intervenen en el SAD.

g) Per manca de pagament de la quantitat estipulada.

Article 15 Queixes i suggeriments

La persona usuària o el familiar d'aquest podrà a presentar, en qualsevol forma admesa en dret, reclamacions, queixes o suggeriments relatius al funcionament del serveis, i a rebre una resposta adequada.”

 

Firmat as Mercadal en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document (30 de maig de 2022)

El batle Francesc Ametller Pons