Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 293724
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears pel qual s’acorda l’aprovació de l’oferta pública d’estabilització i l’oferta d’ocupació pública ordinària per a l’any 2022 corresponent al personal laboral de Ports de les Illes Balears
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en la sessió del dia 12 de maig de 2022, va acordar el següent:
Antecedents
1. La Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, en la disposició addicional cinquena, estableix que la selecció del personal de Ports de les Illes Balears s'ha d'ajustar als sistemes i procediments que s'estableixen en la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. L'article 70.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, disposa: «Les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés han de ser objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'un altre instrument similar de gestió de la provisió de les necessitats de personal [...]».
3. L'article 18 de la Llei 5/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, estableix, entre altres aspectes, el següent:
Article 18
Oferta pública d'ocupació
1. Durant l'any 2022, i sens perjudici del que disposa l'apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic, i també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals s'han de concentrar, i les places que ha d'incloure l'oferta pública d'ocupació, s'han de fixar de conformitat amb la delimitació que, amb caràcter bàsic, faci l'Estat per a l'any 2022, per mitjà de la norma de rang legal corresponent i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, o, si no n'hi ha, amb la que resulta de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2021, i d'acord també amb l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic. [...]
2. En tot cas, les ofertes públiques d'ocupació de personal funcionari, de personal estatutari, de personal funcionari docent i de personal laboral de l'Administració de la comunitat autònoma i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic requereixen els informes previs i favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, que s'han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera, a sol·licitud motivada de l'òrgan directiu competent per raó de la matèria.
4. L'apartat U de l'article 20 de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, pel que fa a l'oferta d'ocupació pública ordinària (OPO), disposa:
U. 1. La incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic, a excepció dels òrgans prevists en l'apartat U.e) de l'article anterior [es refereix als òrgans constitucionals de l'Estat i a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes], s'ha de regular pels criteris assenyalats en aquest article, amb subjecció a les les taxes de reposició d'efectius següents:
a) En els sectors prioritaris la taxa ha de ser del 120 per cent i en la resta de sectors del 110 per cent.
[...]
El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sens perjudici dels processos d'estabilització derivats del Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
En aquest apartat U es determinen també els sectors que es consideren prioritaris a l'efecte de la taxa de reposició d'efectius, la necessitat d'atendre les disponibilitats pressupostàries del capítol 1 dels pressuposts de despeses i la manera de calcular la taxa de reposició, amb l'especificació del que no computa per a límit màxim de la taxa (vegeu el punt 6 de l'apartat U).
5. La taxa de reposició de les societats mercantils públiques i entitats públiques empresarials, les fundacions del sector públic i els consorcis del sector públic es regeix pel que estableixen les disposicions addicionals dessetena, devuitena i denovena de la Llei 22/2021, ja esmentada. Aquestes disposicions remeten per al càlcul a l'article 20 de la mateixa Llei 22/2021.
Ports de les Illes Balears ha tingut en compte per al càlcul de la taxa cap alta i una baixa.
Així mateix, l'apartat 8 assenyala:
8. La taxa resultant de les regles del número anterior es pot incrementar amb la derivada de les altes i baixes registrades durant l'exercici en curs, fins a la data d'aprovació de l'oferta, la qual cosa s'ha de fer constar en la mateixa oferta. Per això l'oferta s'ha d'aprovar dins el primer semestre de l'exercici. Aquestes places s'han de restar de la taxa de reposició de l'exercici següent.
Aquesta oferta inclou les places resultants del càlcul de la taxa de reposició de l'exercici en curs que suposen una plaça derivada de cap alta i una baixa.
6. Finalment, l'apartat número 3 no autoritza la cessió de taxa de reposició de les administracions públiques als ens del sector públic instrumental, excepte en el cas dels consorcis i les fundacions públiques que tenguin la condició d'agents d'execució del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació o que facin projectes de recerca.
[...]
3. No s'autoritza la cessió de taxa de reposició de les administracions públiques a les seves societats mercantils públiques, entitats públiques empresarials i fundacions. Poden cedir taxa de reposició als consorcis les administracions i la resta d'entitats que participen en el consorci.
4. Com a excepció, el sector públic pot cedir part de la seva taxa de reposició a les fundacions públiques que tenguin la condició d'agents d'execució del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació o que facin projectes de recerca [...].
6. En els supòsits en què es produeixi acumulació de la taxa de reposició, la publicació de l'oferta d'ocupació pública de l'organisme que la cedeix i del que la rep ha de contenir el nombre de places, així com el sector o col·lectiu d'aquesta acumulació.
7. L'article 2 de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, estableix que els processos d'estabilització no estan subjectes a reposició, ja que suposen una taxa addicional:
Article 2
Processos d'estabilització d'ocupació temporal
1. Addicionalment al que estableixen els articles 19.U.6 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2017, i 19.U.9 de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2018, s'autoritza una taxa addicional per a l'estabilització d'ocupació temporal que ha d'incloure les places de naturalesa estructural que, estiguin o no dins les relacions de llocs de treball, plantilles o una altra forma d'organització de recursos humans que estiguin previstes en les diferents administracions públiques i que estiguin dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de manera temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020. [...]
2. Les ofertes d'ocupació que articulin els processos d'estabilització que preveu l'apartat 1, així com el nou procés d'estabilització, s'han d'aprovar i publicar en els diaris oficials respectius abans de l'1 de juny de 2022 i han de ser coordinats per les administracions públiques competents. [...]
3. La taxa de cobertura temporal s'ha de situar per sota del vuit per cent de les places estructurals. [...]
La disposició addicional sisena autoritza, amb caràcter excepcional, una convocatòria d'estabilització de l'ocupació temporal de llarga durada pel sistema de concurs per a les places que hagin estat ocupades abans del dia 1 de gener de 2016:
Les administracions públiques han de convocar, amb caràcter excepcional i d'acord amb el que preveu l'article 61.6 i 7 del TREBEP, pel sistema de concurs, les places que compleixen els requisits establerts en l'article 2.1 i han estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016.
Aquests processos, que s'han de dur a terme una sola vegada, poden ser objecte de negociació en cadascun dels àmbits territorials de l'Administració de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, i han de respectar, en tot cas, els terminis establerts en aquesta norma.
La disposició addicional vuitena estableix:
Addicionalment, els processos d'estabilització continguts en la disposició addicional sisena han d'incloure en les convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de manera temporal per personal amb una relació, d'aquesta naturalesa, anterior a l'1 de gener de 2016.
El càlcul de la taxa addicional suposa la inclusió en aquesta oferta de 89 llocs de treball pel torn d'estabilització, dels quals cinc s'han de convocar pel procediment de concurs oposició i 84 pel de concurs.
8. La disposició addicional setena de la Llei 20/2021 estableix el següent:
Els preceptes continguts en aquesta norma relatius als processos d'estabilització són aplicables a les societats mercantils públiques, les entitats públiques empresarials, les fundacions del sector públic i els consorcis del sector públic, sens perjudici de l'adequació, si escau, a la normativa específica.
9. Respecte a la promoció interna, el Conveni col·lectiu estableix que s'ha de reservar, com a mínim, un 55 per cent del total de les places vacants. A aquests efectes, l'ens ha reservat un 0 % de les places per cobrir-les mitjançant aquest torn, atès que no hi ha personal laboral fix que compleixi els requisits exigits per participar-hi.
10. L'article 59 del TREBEP regula la reserva de persones amb discapacitat en les ofertes d'ocupació pública, article d'aplicació als ens del sector públic instrumental, d'acord amb el que preveu la disposició addicional primera. Aquest article disposa que en les ofertes d'ocupació pública s'ha de reservar una quota no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat, que es consideren com les definides en l'apartat 2 de l'article 4 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.
11. Aquesta oferta d'ocupació pública es va negociar en la reunió entre el Comitè d'Empresa i la direcció de Ports de les Illes Balears del dia 24 de març de 2022.
12. En data 22 d'abril de 2022 i 5 de maig de 2022, s'han emès els informes favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, respectivament.
Fonaments de dret
Segons l'article 33.h) de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, i l'article 11.1.j) dels Estatuts de Ports de les Illes Balears, aprovats pel Decret 134/2005, de 28 de desembre, la competència per aprovar la plantilla laboral i les actuacions relatives a la seva selecció i retribució, i totes les competències i facultats que no es trobin expressament atribuïdes a altres òrgans de Ports de les Illes Balears, corresponen al Consell d'Administració.
Per tot això, es proposa al Consell d'Administració que adopti el següent
Acord
Primer. Aprovar l'oferta pública d'estabilització i l'oferta d'ocupació pública ordinària per a l'any 2022 corresponent al personal laboral de Ports de les Illes Balears, que suposa un total de 89 places corresponents a estabilització, dues places al torn lliure i cap plaça al torn de promoció interna, amb la distribució indicada en els annexos que s'adjunten i en els termes establerts en aquest Acord.
Segon. Oferir pel torn corresponent a l'oferta pública d'estabilització les places següents, d'acord amb el desglossament que s'indica a continuació:
— Cinc places vacants de personal laboral, corresponents a les places de naturalesa estructural, dotades pressupostàriament, que han estat ocupades de manera temporal i ininterrompuda almenys en els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020, d'acord amb el que preveu la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
— 81 places vacants de personal laboral, corresponents a les places de naturalesa estructural, dotades pressupostàriament, que han estat ocupades de manera temporal i ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016, d'acord amb el que preveu la Llei 20/2021, esmentada en el paràgraf anterior.
— Tres places vacants de personal laboral, corresponents a places de naturalesa estructural, dotades pressupostàriament, ocupades per personal laboral temporal, i la persona que l'ocupa en data 30 de desembre de 2021 té una relació laboral de caire temporal amb l'ens en la mateixa categoria/especialitat anterior a l'1 de gener de 2016, d'acord amb el que preveu la Llei 20/2021, esmentada anteriorment.
Tercer. Oferir pel torn d'oferta d'ocupació pública ordinària les places següents, d'acord amb el desglossament que s'indica a continuació:
— Dues places de personal laboral pertanyen al torn lliure corresponent a la taxa de reposició d'efectius i cap plaça de personal laboral corresponen al torn de promoció interna.
Quart. Reservar una quota mínima d'un 7 % del total de les vacants objecte de l'oferta perquè les cobreixin persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, d'acord amb el que disposa l'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.
Cinquè. Disposar que les convocatòries corresponents als processos selectius de les places de l'oferta pública d'estabilització s'han de publicar abans del 31 de desembre de 2022 i la resolució haurà de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024. Les convocatòries corresponents a l'oferta d'ocupació pública ordinària s'han de publicar en el termini improrrogable de tres anys comptadors des de la data de la publicació d'aquest Acord.
Sisè. Indicar que ´l'articulació dels processos selectius corresponents ha de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
Setè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.
Palma, en la data de la signatura electrònica (24 de maig de 2022)
El vicepresident executiu Francisco Javier Ramis Otazua
ANNEX 1 Oferta pública d'estabilització
Categoria/especialitat |
Illa |
Nombre de llocs de treball |
||
Concurs oposició (art. 2.1 Llei 20/2021) |
Concurs (DA 6a i DA 8a Llei 20/2021) |
Total |
||
FACULTATIU SUPERIOR - JURIDIC |
MALLORCA |
0 |
2 |
2 |
FACULTATIU SUPERIOR - PRÀCTIC/A |
MENORCA |
1 |
1 |
2 |
FACULTATIU TÈCNIC - ARQUITECTURA TÈCNICA |
MALLORCA |
0 |
1 |
1 |
FACULTATIU TÈCNIC - RELACIONS LABORALS |
MALLORCA |
0 |
2 |
2 |
TECNIC ESPECIALISTA - INFORMATICA |
MALLORCA |
0 |
2 |
2 |
ADMINISTRATIU/VA |
MALLORCA |
0 |
4 |
4 |
ADMINISTRATIU/VA - COMPTABILITAT |
MALLORCA |
0 |
1 |
1 |
AUXILIAR ADMINISTRATIU/VA |
MALLORCA |
0 |
10 |
10 |
TÈCNIC/A AUXILIAR - INFORMATICA |
MALLORCA |
0 |
1 |
1 |
GUARDAMOLLS |
MALLORCA |
3 |
9 |
12 |
GUARDAMOLLS |
MENORCA |
1 |
12 |
13 |
GUARDAMOLLS |
EIVISSA |
0 |
10 |
10 |
GUARDAMOLLS AUXILIAR |
MALLORCA |
0 |
23 |
23 |
GUARDAMOLLS AUXILIAR |
MENORCA |
0 |
6 |
6 |
Total |
|
5 |
84 |
89 |
ANNEX 2 Oferta d'ocupació pública ordinària
Categoria/especialitat |
Illa |
Nombre de llocs de treball |
||
Torn lliure |
Torn promoció interna |
Total |
||
FACULTATIU SUPERIOR -PSICOLOGIA |
MALLORCA |
1 |
0 |
1 |
GUARDAMOLLS AUXILIAR |
MALLORCA |
1 |
0 |
1 |
Total |
|
2 |
0 |
2 |