Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 292142
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança de l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Marratxí, en sessió ordinària de dia 29 de març de 2022, va aprovar inicialment l'acord de modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.

Havent finalitzat el període d'exposició pública sense que s'hagin presentat reclamacions i de conformitat amb el que disposa l'article 17.3 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'acord inicial esmentat s'entén definitivament adoptat.

D'acord amb el que estableix l'article 17.4 del Text refós referit, a continuació es publica el text íntegre de la modificació de l'Ordenança.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA

FONAMENT LEGAL

Article 1.

De conformitat amb el que es preveu a l'article 106.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i fent ús de la facultat reglamentària que li atribueix l'article 15.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RDLeg 2/2004, de 5 de març, l'Ajuntament de Marratxí té establert l'Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, previst a l'article 59.2 de la dita Llei, l'exacció del qual s'efectuarà amb subjecció a allò que disposa aquesta Ordenança.

FET IMPOSABLE

Article 2.

1. Constitueix el fet imposable d'aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana i que es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat dels mateixos per qualsevol títol, o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudiment, limitador del domini, sobre els esmentats terrenys. Està subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys que hagin de tenir la consideració d'urbans a efectes de l'Impost sobre Béns Immobles, amb independència de què estiguin o no contemplats com a tals al Cadastre o al Padró d'aquest. Estarà subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys integrats als béns immobles classificats com de característiques especials als efectes de l'Impost sobre Béns Immobles. 

2.- El títol al que es refereix l'apartat anterior serà tot fet, acte o contracte, qualsevol que sigui la seva forma, que origini un canvi del subjecte titular de les facultats dominicals de disposició o aprofitament sobre un terreny, tengui lloc per ministeri de la Llei, per actes mortis causa o inter vivos, a títol onerós o gratuït.

SUPOSITS DE NO SUBJECCIO

Article 3.

1.- No estaran subjectes a l'impost:

a) L'increment de valor que experimentin els terrenys que tenguin la consideració de rústics a efectes de l'Impost sobre Béns Immobles.

b) Els increments que es manifestin en els supòsits d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en pagament d'elles es verifiquen i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.

Tampoc es produirà la subjecció a l'Impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmico-matrimonial.

c)  Les operacions de fusió o escissió d'empreses, així com les de les aportacions no dineràries de branques d'activitat a les que resulta aplicable el règim del Capítol VII del Títol VII de la Llei 27/2014 de l'Impost sobre Societats, a excepció de les relatives a terrenys que s'aportin a l'empar d'allò previst a l'article 87 de l'esmentada Llei quan no estiguin integrats a una branca de l'activitat.

d) Les operacions relatives als processos d'adscripció a una Societat Anònima Esportiva de nova creació, sempre que s'ajustin plenament a les normes previstes a la Llei 10/1990, de 15 d'octubre i el RD 1084/1991 de 5 de juliol.

e) Les transmissions de terrenys que donin lloc a les operacions distributives de beneficis i càrregues per aportació dels propietaris inclosos a l'actuació de transformació urbanística, o per causa d'expropiació forçosa, i les adjudicacions a favor d'aquests propietaris en proporció als terrenys aportats pels mateixos, en els termes de l'article 23.7 del RDLeg. 7/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refús de la Llei del Sòl i Rehabilitació Urbana.

f) Les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria SA regulada a  la DA 7ª de la Llei 9/2012 de 14 de novembre, de reestructuració i resolució d'entitats de crèdit, que se li hagin transferit, d'acord amb allò establerts a l'article 48 del RD 1559/2012 de 15 de novembre, pel que s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.

g) Les aportacions o transmissions realitzades per la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reeestructuración Bancaria SA, a entitats participades directa o indirectament per aquesta Societat amb al manco el 50% del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada en el moment immediatament anterior a la transmissió, o com a conseqüència de la mateixa.

h) Les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària SA, o per les entitats constituïdes per aquesta per a complir amb el seu objecte social, als fons d'actius bancaris, als que es refereix la DA 10 de la Llei 9/2012, de 14 de novembre. Tampoc es meritarà l'impost per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els esmentats Fons durant el període de temps de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst a l'apartat 10 d'aquesta disposició addicional desena.

i) Els increments que es posin de manifest amb les adjudicacions als socis d'immobles de naturalesa urbana dels que sigui titular una societat civil que opti per la seva dissolució segons el règim especial previst a la DA 19 de la Llei 35/2006, reguladora de l'IRPF, a la redacció donada per la Llei 26/2014.

j) La retenció o reserva de l'usdefruit i l'extinció d'aquest dret real, sigui per defunció de l'usufructuari o pel transcurs del termini pel que va ser constituït.

2.- No es produirà la subjecció a l'impost a les transmissions de terrenys respecte als quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors d'aquests terrenys a les dates de transmissió i adquisició.

Perquè es pugui aplicar aquesta causa de no subjecció l'interessat en acreditar la inexistència de valor haurà de presentar la declaració de la transmissió i aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició. S'entén com a interessat a aquests efectes les persones o entitats a les que es refereix l'article 106 del RDLeg. 2/2004 que aprova el Text Refús de la Llei d'Hisendes Locals.

Per a constatar la inexistència d'increment de valor, es prendrà com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny el major dels següents valors, sense que a aquests efectes es puguin computar les despeses o tributs que graven aquestes operacions:

a) El que consti al títol que documenti l'operació, o, quan l'adquisició o la transmissió hagués estat a títol lucratiu, el declarat a l'Impost sobre Successions o Donacions.

b) El comprovat, en el seu cas, per l'Administració tributària.

Quan es tracti de la transmissió d'un immoble en el que hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquests efectes el que resulti d'aplicar la proporció que representi a la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplicarà tant al valor de transmissió com, en el seu cas, al d'adquisició.

El present supòsit de no subjecció serà aplicable a instància de l'interessat mitjançant la presentació de la corresponent declaració o autoliquidació.

EXEMPCIONS

Article 4.

1. Estaran exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels següents actes:

a) La constitució i transmissió de drets de servitud.

b) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a Conjunt Històrico-Artístic, o hagin estat declarats individualment bé d'interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en dits immobles. Les referides obres han d'haver estat executades a partir de l'entrada en vigor de la Llei 50/1998, de 30 de desembre de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Ordre Social i haver tingut un pressupost com a mínim del 50% del valor cadastral de la construcció en relació a l'any de conclusió de les obres. La realització de les obres s'acreditarà aportant la llicència municipal o ordre d'execució; carta de pagament de taxes i ICIO; i certificat de final d'obres.

c) Les transmissions realitzades per persones físiques amb ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant del mateix, per a la cancel·lació de deutes garantides amb hipoteca que recaigui sobre la mateixa, contretes amb entitats de crèdit o qualsevol altre entitat que, de forma professional, realitzin l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris. Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge a les que concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.

Per a tenir dret a l'exempció es requereix que el deutor o garant transmetent o qualsevol altre membre de la seva unitat familiar no disposi, en el moment de poder evitar l'alienació de l'habitatge, d'altres béns o drets en quantia suficient per a satisfer la totalitat del deute hipotecari. Es presumirà el compliment d'aquest requisit. No obstant, si amb posterioritat es comprova el contrari, es procedirà a girar la liquidació tributària corresponent.

A aquests afectes, es considerarà habitatge habitual aquell en el que hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, al menys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini fos inferior als dos anys. Respecte al concepte d'unitat familiar, s'aplicarà allò disposat a la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts sobre Societats, sobre la Renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A aquests efectes, s'equipararà el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita. 

2. Així mateix, estaran exempts d'aquest impost els corresponents increments de valor quan l'obligació de satisfer aquell recaigui sobre les següents persones o entitats:

a) L'Estat, les Comunitats Autònomes i les Entitats locals, a les que pertanyi el municipi, així com els Organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les Comunitats Autònomes i de dites Entitats locals.

b) El Municipi de la imposició i la resta d'entitats locals integrades o en les quals s'integri l'esmentat municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic d'anàleg caràcter als Organismes autònoms de l'Estat.

c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfico-docents.

d) Les Entitats gestores de la Seguretat Social i les Mutualitats de Previsió Social regulades en la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'Ordenació i Supervisió de les Assegurances Privades.

e) Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectes a les mateixes.

f) La Creu Roja Espanyola.

g) Les persones o entitats al favor de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

A part de les exempcions establertes a aquesta Ordenança, no podran reconèixer-se altres beneficis fiscals que els expressament previstos en les normes amb rang de Llei o els derivats de l'aplicació dels Tractats Internacionals.

SUBJECTES PASSIUS

Article 5.

1.- Són subjectes passius de l'Impost a títol de contribuent:

a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudiment, limitadors del domini, a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l'entitat a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributaria, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real que es tracti.

b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudiment, limitadors del domini, a títol onerós, la persona física o jurídica, o l'entitat a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària que transmeti el terreny, o que constitueixi el dret real que es tracti.

2.- En els supòsits a què es refereix la lletra b) de l'apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l'entitat a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real que es tracte, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.

BASE IMPOSABLE

Article 6.

La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana posat de manifest en el moment de la meritació i experimentat al llarg d'un període màxim de vint anys.

La determinació de la base imposable de l'impost es realitzarà per un dels següents mètodes:

-Segons el mètode d'estimació objectiu.

-Segons l'increment real experimentat pel terreny.

No obstant, només a instància del subjecte passiu s'utilitzarà el mètode de l'increment real per a calcular la base imposable.

Article 7.- Mètode d'estimació objectiu.

1.- Per a determinar l'import de l'increment, sobre el valor del terrenys en el moment de la meritació, estimat segons els articles 8 i 9, s'aplicarà el coeficient màxim actualitzat vigent per a cada període de generació, d'acord amb l'article 107 del RDLeg. 2/2004. En el cas que les Lleis de Pressuposts Generals o una altra norma dictada a l'efecte, procedeixin a la seva actualització, s'entendran automàticament modificats, facultant-se al Batle perquè, mitjançant Decret de Batlia pugui donar publicitat als coeficients que resultin aplicables.

2.- Per a determinar el nombre d'anys al llarg dels qual s'ha posat de manifest l'increment de valor, només se consideraran els anys complets que integrin aquest període, sense que aquests efectes puguin considerar-se les fraccions d'any a aquest període. En el cas que el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.

En els supòsits de no subjecció, llevat que per Llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment de valor posat de manifest a una posterior transmissió del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, als efectes del disposat al paràgraf anterior, aquella a la que es va produir l'anterior meritació de l'impost.

No obstant, a la posterior transmissió dels immobles als que es refereix l'apartat 2 de l'article 3, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que es disposa a aquest paràgraf no serà d'aplicació als supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que es disposa a la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 3, o a la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats.

3.- Si el terreny hagués estat adquirit pel transmitent per quotes o porcions en dates distintes, se consideraran tantes bases imposables com a dates d'adquisició, establint-se la base de la següent forma:

a) Es distribuirà el valor del terreny proporcionalment a la porció o quota adquirida a cada data.

b) A cada part proporcional, se li aplicarà el percentatge d'increment corresponent al període respectiu de generació de l'increment de valor.

Article 8. Valor dels terrenys.

En les transmissions de terrenys, el valor dels mateixos en el moment de la meritació serà el que tingui fixat en el dit moment a efectes de l'Impost sobre Béns Immobles. No obstant això, quan el dit valor sigui conseqüència d'una Ponència de Valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb anterioritat, es podrà liquidar provisionalment aquest impost d'acord amb el mateix. En aquests casos, en la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit al moment de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la de l'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a l'efecte a les lleis de pressuposts generals de l'Estat.

Quan el terreny, fins i tot sent de naturalesa urbana en el moment de la meritació de l'Impost, no tingui fixat valor cadastral en l'esmentat moment, l'Ajuntament podrà practicar la liquidació quan l'esmentat valor cadastral sigui fixat, referint aquest valor al moment de la meritació.

Article 9.- Constitució o transmissió de drets reals de gaudiment.

A la constitució i transmissió de drets reals de gaudiment, limitadors de domini, sobre terrenys de naturalesa urbana, el percentatge corresponent s'aplicarà sobre la part del valor definit a l'apartat anterior que representi, respecte del mateix, el valor dels referits drets calculat segons les següents regles, d'acord amb les disposades a l'impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats:

a) En el cas de constituir-se un dret d'usdefruit temporal, el seu valor equivaldrà a un 2% del valor cadastral dels terrenys per cada any de duració del mateix, sense que es pugui excedir del 70 % de dit valor cadastral.

b) Si l'usdefruit fos vitalici, s'estimarà que el seu valor es igual al 70% del valor total dels bens. Quan l'usufructuari tingui mes de 20 anys, aquest percentatge es minorarà, a mesura que augmenti l'edat de l'usufructuari, en la proporció d'un 1% per cada any de més, amb el límit mínim del 10% del valor total.

c) Si l'usdefruit s'estableix a favor d'una persona jurídica per un termini indefinit o superior a 30 anys se considerarà com una transmissió de la propietat plena del terreny subjecte a condició resolutòria, i el seu valor equivaldrà al 100% del valor cadastral del terreny usufructuat.

d) Quan es transmeti un dret d'usdefruit ja existent, els percentatges expressats a les lletres a), b) i c) anteriors s'aplicaran sobre el valor cadastral del terreny al temps de dita transmissió.

e) Quan es transmeti el dret de nua propietat el seu valor serà igual a la diferència entre el valor cadastral del terreny i el valor de l'usdefruit, calculat aquest darrer segons les regles anteriors.

f) El valor dels drets d'ús i habitació serà el que resulti d'aplicar al 75% del valor cadastral dels terrenys sobre els que es constitueixin tals drets, les regles corresponents a la valoració dels usdefruits temporals o vitalicis segons els casos.

g) En la constitució i transmissió de qualsevol altres drets reals de gaudiment limitatius del domini distints dels enumerats a les lletres a), b), c), d) i f) d'aquest article i en el següent es considerarà com a valor dels mateixos, als efectes d'aquest impost:

1) El capital, preu o valor pactat al constituir-los si fos igual o major que el resultat de la capitalització a l'interès bàsic del Banc d'Espanya de la seva renta o pensió anual.

2) Aquest darrer si aquell fos menor.

En la constitució o transmissió del dret a aixecar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret a realitzar la construcció davall sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície, s'aplicarà, sobre el valor definit a l'article 7, el mòdul de proporcionalitat fixat en l'escriptura de transmissió o, si no n'hi ha, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en vol o subsòl i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.

En els supòsits d'expropiació forçosa, el quadre de percentatges anuals, continguts a l'apartat 2 d'aquest article, s'aplicarà sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, llevat que el valor cadastral assignat al dit terreny fos inferior, supòsit en el que aquest cas prevaldrà sobre el preu just.

Article 10.- Increment real.

Quan, a instància del subjecte passiu, segons el procediment de l'article 3.2, es constati que l'import de l'increment de valor és inferior a l'import de la base imposable determinada segons el mètode d'estimació objectiva es prendrà com a base imposable l'import d'aquest increment de valor.

QUOTA TRIBUTÀRIA

Article 11.

1. La quota íntegra d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus impositiu únic del 24'5 %.

2.- La quota líquida de l'impost serà el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, en el seu cas, la bonificació de l'article següent.

Article 12.

S'aplicarà una bonificació del 50 % de la quota de l'impost, en les transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudiment limitadors del domini, realitzades a títol lucratiu per causa de mort o per definició de la Compilació civil balear a favor dels descendents i adoptats, els cònjuges i els ascendents i adoptants.

MERITACIÓ

Article 13.

1. L'Impost es merita:

a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de la transmissió.

b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudiment, limitador del domini, en la data en què tingui lloc la constitució o transmissió.

2. Als efectes d'allò que disposa l'apartat anterior es considerarà com a data de la transmissió:

a) En els actes o contractes entre vius la de l'atorgament del document públic i, quan es tracti de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un Registre Públic o la de la seva entrega a un funcionari públic per raó del seu ofici.

b) En les transmissions per causa de mort, la de la mort del causant.

Article 14.

1.- Quan es declari o reconegui judicial o administrativament, per resolució ferma, haver tingut lloc la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny, o de la constitució o transmissió del dret real de gaudiment sobre el mateix, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'Impost satisfet, sempre que el dit acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des què la resolució va quedar ferma, entenent-se que hi ha efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d'efectuar les recíproques devolucions a què es refereix l'article 1.295 del Codi Civil. Encara que l'acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la rescissió o resolució es declarés per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'Impost, no hi haurà lloc a devolució alguna.

2.- Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no procedirà la devolució de l'Impost satisfet, i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació.

3.- En els actes o contractes en què intervingui alguna condició, la seva qualificació es farà d'acord amb les prescripcions contingudes en el Codi Civil. Si fóra suspensiva, no es liquidarà l'Impost fins que aquesta es compleixi. Si la condició fóra resolutòria, s'exigirà l'Impost, per descomptat a reserva, quan la condició es compleixi, de fer l'oportuna devolució, segons el que indica l'article anterior.

NORMES DE GESTIÓ

Article 15.

1.- S'estableix com obligatori el sistema d'autoliquidació, devent els subjectes passius autoliquidar l'Impost per mitjà del model aprovat per l'Administració municipal. Aquest model podrà establir la forma, lloc i terminis de la seva presentació i, en el seu cas, de l'ingrés del deute tributari, així com els supòsits i condicions de presentació per mitjans telemàtics.

2.- Els subjectes passius hauran d'acompanyar el document en què constin els actes i contractes que originin la imposició; al qual uniran una còpia simple visada per Notari i el rebut de l'Impost sobre Béns Immobles de l'últim exercici meritat o de l'immediat anterior, als sols efectes de la correcta identificació de l'immoble transmès. Així mateix, en les dades jurídiques de l'autoliquidació, hauran de consignar-se necessàriament els números d'identificació fiscal (NIF i CIF per a persones físiques de nacionalitat espanyola i Entitats respectivament, i NIE per a persones de nacionalitat estrangera) tant del subjecte passiu o si és procedent, del subjecte passiu substitut, com de l'adquirent, en la seva condició de nou titular en l'Impost sobre Béns Immobles.

3.- Previ a l'ingrés de la quota resultant de l'autoliquidació en la Caixa municipal, es comprovarà que l'autoliquidació s'ha efectuat per mitjà de la correcta aplicació de les normes reguladores, sense que, en cap cas, puguin atribuir-se valors, bases o quotes diferents de les resultants de tals normes. No obstant això, en el cas que es comprovés l'existència d'error material en les dades consignades en l'autoliquidació, s'advertirà del mateix al declarant per a la seva esmena; de no efectuar-se, es procedirà per l'Administració Municipal a la pràctica de la liquidació complementària que procedeixi.

4.- L'autoliquidació i ingrés de la quota resultant haurà de realitzar-se en els següents terminis, a comptar des de la data en què es produeixi la meritació de l'Impost:

a) Quan es tracti d'actes “inter vivos”, el termini serà de trenta dies hàbils.

b) Quan es tracti d'actes “mortis causa”, el termini serà de sis mesos prorrogables fins a un any, a sol·licitud del subjecte passiu.

5.- Estarà obligat a presentar l'autoliquidació sense ingrés l'interessat en acreditar la inexistència d'increment de valor, que haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, adjuntant els elements de prova als que consti el valor d'aquell al moment de la transmissió i de l'adquisició.

6.- L'Ajuntament podrà comprovar els valors declarats per l'interessat o el subjecte passiu, podent requerir la presentació de la documentació necessària a aquest efecte.

Article 16.

Amb independència d'allò que disposen els apartats 1 i 2 de l'article anterior, estan igualment obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable, en els mateixos terminis que els subjectes passius:

a) En els supòsits contemplats a l'apartat a) de l'article 5 d'aquesta Ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic entre vius, el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real que es tracti.

b) En els supòsits contemplats a la lletra b) de l' article 5, l'adquirent o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real que es tracti.

Article 17.

1.- Els Notaris estaran obligats a remetre a l'Ajuntament, dins de la primera quinzena de cada trimestre, relació o índex comprensiu de tots els documents per ells autoritzats en el trimestre anterior, en els que es continguin fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d'aquest impost, amb excepció dels actes d'última voluntat. També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, relació dels documents privats comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurídics que els hagin sigut presentats per a coneixement o legitimació de firmes. Les relacions o índexs contindran, com a mínim, les dades assenyalades a l'article 15 i, a partir de l'1 d'abril de 2022, la referència cadastral dels béns immobles quan aquesta referència es correspongui amb la dels que siguin objecte de transmissió.

2.- Coneguda per l'Administració Municipal la realització d'un fet imposable que impliqui la meritació del present Impost, i prèvia comprovació que respecte del mateix no s'ha procedit pel subjecte passiu a la presentació de la preceptiva autoliquidació en la forma i terminis assenyalats a l'art. 15, es procedirà a la liquidació d'ofici de l'Impost, amb les sancions i interessos de demora legalment aplicables.

INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ

Article 18.

La inspecció i recaptació de l'Impost es realitzaran d'acord amb el que preveu la Llei General Tributària i les altres Lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

INFRACCIONS I SANCIONS

Article 19.

1. En tot allò que es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries així com a la determinació de les sancions que per les mateixes corresponguin en cada cas, s'aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en les disposicions que la complementen i desenvolupen.

2. En particular, se considerarà infracció tributària simple, d'acord amb el que es preveu a l'article 198 de la Llei General Tributària, la no presentació dins termini de l'autoliquidació o declaració tributària, en els supòsits de no subjecció per raó d'inexistència d'increment de valor.

DISPOSICIO FINAL

Aquesta Ordenança entrarà en vigor a l'endemà de la seva publicació i tindrà aplicació des d'aquest moment, seguint en vigor mentre no es modifiqui o derogui.”

 

Marratxí, 23 de maig de 2022

El batle Miquel Cabot Rodríguez