Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 291906
Aprovació definitiva de modificació de l’ordenança fiscal de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana
(exp. núm. 324/2022)
Atès que durant el termini d'informació pública de l'acord del Ple de l'Ajuntament de 31 de març de 2022 pel qual s'aprovà inicialment la modificació de l'ordenança fiscal de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (exp. núm. 324/2022), no s'han presentat reclamacions o observacions, aquest acord s'entén definitivament aprovat, d'acord amb allò que preveu l'article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 març, pel qual s'aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals.
D'acord amb allò que disposa l'article 103 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, publicam íntegrament el text de l'ordenança:
ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA
Capítol I
Fonament i fet imposable
Article 1.
Aquest text s'aprova en exercici de la potestat reglamentària reconeguda al municipi d'Alaró -en la seva qualitat d'Administració Pública de caràcter territorial- als articles. 4.1. a), b) i 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, facultat específica de l'article 59.2 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i de conformitat amb allò establert als articles. 104 a 110 d'esmentat text refós.
Article 2.
Constitueix el fet imposable de l'impost l'increment de valor que experimenten els terrenys de naturalesa urbana i que es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la seva propietat per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitador del domini, sobre els esmentats terrenys.
Per ser considerats de naturalesa urbana s'atendrà al que estableix la regulació de l'impost sobre béns immobles, amb independència que aquests terrenys es trobin integrats a béns immobles classificats com de característiques especials o que estiguin o no contemplats com a tals al Cadastre o al Padró corresponent a béns d'aquesta naturalesa.
Article 3.
1. No estaran subjectes a l'impost:
a) L'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics als efectes de l'impost sobre béns immobles.
b) Els increments que es puguin posar de manifest a conseqüència d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que a favor seu i en pagament d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.
Tampoc no es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.
Així mateix, no es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles a títol lucratiu en benefici de les filles, fills, menors o persones amb discapacitat subjectes a pàtria potestat, tutela o amb mesures de suport per a l'exercici adequat de la seva capacitat jurídica, l'exercici de la qual durà a terme per les dones mortes com a conseqüència de violència contra la dona, en els termes en què es defineixi per la llei o pels instruments internacionals ratificats per Espanya, quan aquestes transmissions lucratives portin causa de la referida defunció.
c) Els increments que es manifestin amb ocasió de les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria, S.A. regulada a la disposició addicional setena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre, de reestructuració i resolució de entitats de crèdit, d'acord amb el que estableix l'article 48 del Reial decret 15597/2012, de 15 de novembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.
d) Els increments que es posin de manifest amb ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria, S.A., a entitats participades directament o indirectament per aquesta Societat en almenys la meitat del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada en el moment immediatament anterior a la transmissió, o com a conseqüència de la mateixa.
e) Els increments que es manifestin amb ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Sociedad de Gestión de Activos Procedentes de la Reestructuración Bancaria, S.A., o per les entitats constituïdes per aquesta per complir amb el seu objecte social, als fons d'actius bancaris a què fa referència la disposició addicional desena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre. Tampoc no es meritarà allò imposat per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els esmentats Fons durant el període de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst a l'apartat 10 de aquesta disposició addicional desena.
f) Els increments que es posin de manifest amb ocasió de les transmissions i adjudicacions que s'efectuïn com a conseqüència de les operacions de distribució de beneficis i càrregues inherents a l'execució del planejament urbanístic, sempre que les adjudicacions guardin proporció amb les aportacions efectuades pels propietaris de sòl a la unitat d'execució del planejament de que es tracti, en els termes que preveu l'apartat 7 de l'article 18 del text Refós de la Llei del Sòl, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2008. Quan el valor de les parcel·les adjudicades a un propietari excedeixi del que proporcionalment correspongui als terrenys aportats per aquest, s'entendrà efectuada una transmissió onerosa quant a l'excés.
g) Els increments que es manifestin amb ocasió de les operacions de fusió, escissió i aportació de branques d'activitat a les quals resulti d'aplicació el règim especial regulat al Capítol VII del Títol VII de la Llei 27/2014, de l'impost sobre Societats, a excepció dels relatius a terrenys que s'aportin a l'empara del que preveu l'article 87 de la Llei esmentada quan no estiguin integrats en una branca d'activitat.
h) Els increments que es posin de manifest amb ocasió de les adjudicacions als socis d'immobles de naturalesa urbana dels quals sigui titular una societat civil que opti per la seva dissolució amb liquidació d'acord amb el règim especial previst a la disposició addicional 19a de la Llei 35/2006, reguladora del IRPF, en redacció donada per la Llei 26/2014.
i) Els actes d'adjudicació de béns immobles realitzats per les cooperatives d'Habitatges a favor dels seus socis cooperativistes.
j) Les operacions relatives als processos d'adscripció a una Societat Anònima Esportiva de nova creació, sempre que s'ajustin plenament a les normes previstes a la Llei 10/1990, de 15 d'octubre i Reial decret 1084/1991, de 5 de juliol.
h) La retenció o reserva de l'usdefruit i l'extinció del dret real esmentat, ja sigui per mort de l'usufructuari o per transcurs del termini per al qual va ser constituït.
2. Així mateix no es produirà la subjecció a l'impost en les transmissions de terrenys respecte dels quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors dels terrenys esmentats en les dates de transmissió i adquisició.
Per constatar la inexistència d'increment de valor, com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny es prendrà en cada cas el més gran dels valors següents, sense que a aquests efectes puguin computar-se les despeses o tributs que graven dites operacions:
a) El que consti al títol que documenti l'operació, o, quan l'adquisició o la transmissió hagués estat a títol lucratiu, el declarat a l'impost sobre Successions i Donacions.
b) El comprovat, si escau, per l'Administració tributària. Quan es tracti de la transmissió d'un immoble on hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquest efecte el que resulti d'aplicar la proporció que representi a la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplicarà tant al valor de transmissió com, si escau, a l'adquisició.
Aquest supòsit de no-subjecció serà aplicable a instància de l'interessat, mitjançant la presentació de la corresponent declaració o autoliquidació.
Capítol II
Exempcions
Article 4.
Estan exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifesten com a conseqüència de:
a) La constitució i transmissió de qualssevol drets de servitud.
b) Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a Conjunt Historicoartístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni Històric Espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat a càrrec seu obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles. A aquest efecte, l'ordenança fiscal establirà els aspectes substantius i formals de l'exempció.
c) Les transmissions realitzades en ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant d'aquest, per a la cancel·lació de deutes garantits amb hipoteca que recaigui sobre la mateixa, contrets amb entitats de crèdit o qualsevol altra entitat que, de manera professional, realitzi l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.
Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.
Per tenir dret a l'exempció cal que el deutor o garant transmetent o qualsevol altre membre de la seva unitat familiar no disposi, en el moment de poder evitar l'alienació de l'habitatge, d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat del deute hipotecari. Es presumeix el compliment de aquest requisit. No obstant això, si amb posterioritat es comprovés el contrari, es procedirà a girar la liquidació tributària corresponent.
A aquests efectes, es considerarà habitatge habitual aquell en què hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, tots dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini fos inferior als dos anys.
Pel que fa al concepte d'unitat familiar, cal atenir-se al que disposa la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels Impostos sobre Societats, sobre la Renda de no residents i sobre el patrimoni. A aquests efectes, s'equipararà el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.
Respecte d'aquesta exempció, no és aplicable el que disposa l'article 9.2 d'aquesta Llei.
Article 5.
Estan exempts d'aquest impost, així mateix, els increments de valor corresponents quan la condició de subjecte passiu recaigui sobre les següents persones o entitats:
a) L'Estat i els seus organismes de caràcter administratiu.
b) La comunitat autònoma de les Illes Balears així com els seus organismes autònoms de caràcter administratiu.
c) Les institucions que tenguin la qualificació de benèfiques o benefico-docents.
d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i de Mutualitats i mutualitats de previsió social constituïdes conforme al que preveu al Reial Decret Legislatiu 6/2004, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.
e) Les persones o entitats que al seu favor s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.
f) Els titulars de concessions administratives reversibles respecte dels terrenys afectes a les mateixes.
g) La Creu Roja Espanyola.
h) Les persones o entitats de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.
Capítol III
Subjectes passius
Article 6.
1. Tindran la condició de subjectes d'aquest impost:
a) A les transmissions de terrenys o a la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini, a títol lucratiu, l'adquirent del terreny o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real del que es tracti.
b) A les transmissions de terrenys o a la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini, a títol onerós, el transmitent del terreny o la persona que constitueixi o transmeti el dret real del que es tracti.
2. En els supòsits a què es refereix el paràgraf b) de l'apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l'entitat a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que adquireixi el terreny o a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.
Capítol IV
Base imposable
Article 7.
1. La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment real de valor dels terrenys de naturalesa urbana posats de manifest en el moment de la meritació i experimentat durant un període màxim de vint anys.
2. Per determinar la base imposable, mitjançant el mètode d'estimació objectiva, es multiplicarà el valor del terreny en el moment de la meritació pel coeficient que correspongui al període de generació d'acord amb les regles previstes a l'article següent.
3. Quan, a instància del subjecte passiu conforme al procediment establert al apartat 2 de l'article 3, es constati que l'import de l'increment de valor és inferior a l'import de la base imposable determinada mitjançant el mètode d'estimació objectiva, s'ha de prendre com a base imposable l'import del dit increment de valor.
4. El període de generació de l'increment de valor serà el nombre d'anys al llarg dels quals s'hagi posat de manifest aquest increment. Per al seu còmput, es prenen els anys complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions d'any. Al cas que el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.
En els supòsits de no subjecció, llevat que per llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment de valor posat de manifest en una posterior transmissió del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, als efectes del que disposa el paràgraf anterior, aquella en què es va produir l'anterior meritació de l'impost.
No obstant això, en la posterior transmissió dels immobles a què es refereix el apartat 2 de l'article 3, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que disposa aquest paràgraf no serà de aplicació en els supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que disposa la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 3, o en la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, del Impost sobre societats.
5. Quan el terreny hagi estat adquirit pel transmitent per quotes o porcions en dates diferents, es consideraran tantes bases imposables com dates de adquisició establint-se cada base de la manera següent:
1) Es distribuirà el valor del terreny proporcionalment a la porció o quota adquirida a cada data.
2) A cada part proporcional s'aplicarà el percentatge d'increment corresponent al període respectiu de generació de l'increment de valor.
Article 8.
1. El valor del terreny en el moment de la meritació resultarà del que estableixen les següents regles:
a) En les transmissions de terrenys, el valor d'aquests en el moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquest moment als efectes de l'impost sobre Béns Immobles.
Això no obstant, quan aquest valor sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a la aprovació de la citada ponència, es podrà liquidar provisionalment aquest impost d'acord amb aquell. En aquests casos, a la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys una vegada s'hagi obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte a les lleis de pressupostos generals de l'Estat.
Quan el terreny, tot i ser de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l'impost, no tingui determinat valor cadastral en aquest moment, l'ajuntament podrà practicar la liquidació quan el valor cadastral referit sigui determinat, referint-se aquest valor al moment de la meritació.
b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) anterior que representi, respecte d'aquell, el valor dels referits drets calculat mitjançant la aplicació de les normes fixades a efectes de l'impost sobre transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
c) En la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar la existència d'un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) que representi, respecte d'aquell, el mòdul de proporcionalitat fixat en l'escriptura de transmissió o, si no, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en vol o subsol i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.
d) En els supòsits d'expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts a l'apartat 3 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, llevat que el valor definit al paràgraf a) d'aquest apartat fos inferior, cas en què prevaldrà aquest últim sobre el preu just.
e) A les transmissions de parts indivises de terrenys o edificis, el seu valor serà proporcional a la porció o quota transmesa.
f) En les transmissions de pisos o locals en règim de propietat horitzontal, el seu valor serà l'específic del sòl que cada finca o local tingués determinat al Impost sobre Béns Immobles, i si no el tingués encara determinat el valor s'estimarà proporcional a la quota de copropietat que tinguin atribuïda al valor de l'immoble i els seus elements comuns.
Article 9.
El coeficient a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació serà, per cada període de generació, el màxim actualitzat vigent, d'acord amb l'article 107.4 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. En cas que les Lleis de pressupostos generals de l'Estat, o una altra norma dictada a aquest efecte, procedeixin a la seva actualització, s'entenen automàticament modificats, facultat a l'Alcalde/Òrgan de Gestió Tributària per, mitjançant resolució, donar publicitat als coeficients que resultin aplicables.
Capítol V
Quota tributària i bonificacions
Secció primera
Quota tributària
Article 10.
1. La quota íntegra d'aquest impost serà la resultant d'aplicar a la base imposable el tipus impositiu d'un 26 per 100.
2. La quota líquida de l'impost serà el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, a si escau, les bonificacions previstes a l'article següent.
Secció segona
Bonificació de la quota.
Article 11.
Es bonifica el 40 per 100 de la quota de l'Impost en els transmissions de terrenys, i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudiment limitadors del domini, realitzades a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents o adoptats, els cònjuges i els ascendents o adoptants.
Capítol VI
Meritació
Article 12.
1. Es merita l'impost i neix l'obligació de contribuir:
a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, "inter vivos" o "mortis causa", a la data de la transmissió.
b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi limitatiu del domini, en la data en què tingui lloc la constitució o la transmissió.
2. A l'efecte del que disposa l'apartat anterior, s'entendrà com a data de la transmissió:
a) En els actes o contractes inter vivos, la de l'atorgament del document públic i, tractant-se de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un Registre Públic, o la del lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.
b) En les transmissions mortis causa, la de la mort del causant.
c) A les subhastes judicials, administratives o notarials, es prendrà excepcionalment la data de la interlocutòria o provisió aprovant la rematada, si en la mateix queda constància del lliurament de l'immoble. En qualsevol altre cas, es estarà a la data del document públic.
d) A les expropiacions forçoses, la data de l'acta d'ocupació en aquells supòsits d'urgent ocupació dels béns afectats i, el pagament o consignació del preu just en aquells supòsits tramitats pel procediment general d'expropiació.
Article 13.
1.- Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferma haver tingut lloc la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre el mateix, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost satisfet, sempre que aquest acte o contracte no hi haguessin produït efectes lucratius i que reclami la devolució en el termini de cinc anys des de que la resolució sigui ferma, entenent-se que existeix efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d'efectuar les recíproques devolucions a que es refereix l'article 1.295 del Codi Civil. Malgrat que l'acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la rescissió o resolució es declaràs per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'Impost, no hi haurà lloc a cap devolució.
2.- Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants no procedirà la devolució de l'impost satisfet i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació. Com a tal mutu acord s'estimarà l'avinença en acte de conciliació i el simple aplanament a la demanda.
3.- Als actes o contractes en que hi hagi alguna condició la seva qualificació es farà d'acord a les prescripcions contingudes al Codi Civil. Si fos suspensiva no es liquidarà l'impost a reserva , quan la condició es compleixi, de fer l'oportuna devolució segons la regla de l'apartat 1 anterior.
Capítol VII
Gestió de l'impost
Secció primera
Obligacions materials i formals
Article 14.
1.- S'estableix com obligatori el sistema d'autoliquidació. Els subjectes passius hauran de presentar preferentment a la Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) i per via telemàtica, declaració-liquidació del tribut, segons el model oficial de l'ATIB i que contindrà els elements de la relació tributària imprescindible per comprovar la correcta aplicació de les normes reguladores de l'impost. També es podrà presentar a les oficines de la recaptació de la zona.
També es podrà presentar l'autoliquidació davant aquest Ajuntament, que en qualsevol cas s'enviarà a l'ATIB per a la seva comprovació i liquidació.
Aquesta autoliquidació haurà de ser presentada en els següents terminis, a comptar des de la data en què es produeixi la meritació de l'impost:
a) Quan es tracti d'actes inter vivos, el termini serà de trenta dies hàbils.
b) Quan es tracti d'actes per causa de mort, el termini serà de sis mesos prorrogables fins a un any a sol·licitud del subjecte passiu. Perquè es pugui estimar la sol·licitud de pròrroga per l'Administració Tributària Municipal, aquesta haurà de s'ha de presentar abans que finalitzi el termini inicial de sis mesos.
2. L'autoliquidació ha de contenir tots els elements de la relació tributària que siguin imprescindibles per practicar la liquidació procedent i, en tot cas, els següents:
a) Nom i cognoms o raó social del subjecte passiu, contribuent i, si escau, del substitut del contribuent, N.I.F .d'aquests, i els seus domicilis, així com els mateixos dades dels altres intervinents en el fet, acte o negoci jurídic determinant del meritació de l'impost.
b) Si és el cas, nom i cognoms del representant del subjecte passiu davant la Administració Municipal, N.I.F. d'aquest, així com el domicili.
c) Lloc i Notari autoritzant de l'escriptura, número de protocol i data de la mateixa.
d) Situació física i referència cadastral de l'immoble.
e) Participació adquirida, quota de copropietat i, si escau, sol·licitud de divisió.
f) Nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment del valor dels terrenys i data de realització anterior del fet imposable.
g) Opció, si escau, pel mètode de determinació directa de la base imposable.
h) Si escau, sol·licitud de beneficis fiscals que es considerin procedents.
En el cas de les transmissions mortis causa, s'acompanyarà a l'autoliquidació la següent documentació:
a. Còpia simple de l'escriptura de la partició hereditària, si n'hi hagués.
b. Còpia de la declaració o autoliquidació presentada als efectes de l'impost sobre Successions i Donacions.
c. Còpia del certificat de defunció.
d. Còpia de certificació d'actes d'última voluntat.
e. Còpia del testament, si escau.
3. Estarà obligat a presentar l'autoliquidació sense ingrés l'interessat a acreditar la inexistència d'increment de valor, que haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, acompanyat dels elements de prova on consti el valor d'aquell en el moment de la transmissió i adquisició.
4. L'Ajuntament podrà aprovar un model normalitzat d'autoliquidació, que establirà la forma, lloc i terminis de la seva presentació i, si escau, ingrés de la deute tributari, així com els supòsits i condicions de presentació per mitjans telemàtics.
5. Sense perjudici de les facultats de comprovació dels valors declarats pel interessat o el subjecte passiu a l'efecte del que disposen els articles 3.2 i 7.3, respectivament, l'ajuntament només podrà comprovar que s'han efectuat mitjançant l'aplicació correcta de les normes reguladores de l'impost, sense que puguin atribuir-se valors, bases o quotes diferents de les resultants de tals normes.
6. En cap cas es podrà exigir l'impost en règim d'autoliquidació quan es tracti del supòsit a què fa referència l'article 8.1.a), paràgraf tercer.
Article 15.
Estan obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable en els mateixos terminis que els subjectes passius:
a) En els supòsits contemplats a la lletra a ) de l'article 6 de la present Ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic inter vivos, el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real que es tracti.
b) En els supòsits contemplats a la lletra b) del dit article, l'adquirent o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de que es tracti.
La comunicació que hagin de fer les persones indicades haurà de contenir els mateixes dades que apareixen recollides a l'article 14 de la present Ordenança.
Article 16.
Així mateix, els notaris estaran obligats a remetre a l'Ajuntament, dins de la primera quinzena de cada trimestre, relació o índex compressiu de tots els documents per ells autoritzats el trimestre anterior, en què es continguin fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d'aquest impost, a excepció dels actes d'última voluntat.
També estaran obligats a remetre, dins del mateix termini, relació dels documents privats, compressius dels mateixos fets, actes negocis jurídics, que els hagin estat presentats per a coneixement o legitimació de signatures.
Les relacions o índexs esmentats contindran, com a mínim, les dades assenyalades al article 11 i, a més, el nom i els cognoms de l'adquirent, el seu N.I.F. i el domicili. A partir de l'1 d'abril del 2022, hauran de fer constar la referència cadastral dels béns immobles quan aquesta referència es correspongui amb els que siguin objecte de transmissió.
Allò que preveu aquest article s'entén sens perjudici del deure general de col·laboració establert a la Llei General Tributària.
Secció segona
Inspecció i recaptació
Article 17.
La inspecció i recaptació de l'impost es realitzarà d'acord amb el que preveu la Llei General Tributària i a les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com a les disposicions dictades per al seu desenvolupament.
Secció tercera
Infraccions i sancions
Article 18.
1. En tot allò relatiu a infraccions tributàries i sancions s'aplicarà el règim establert al Títol IV de la Llei General Tributària, a les disposicions que la complementin i desenvolupin, així com a l'Ordenança Fiscal General de Gestió, Recaptació i inspecció.
2. En particular, es considera infracció tributària simple, d'acord amb allò previst a l'art. 198 de la Llei General Tributària, la no presentació en termini de la autoliquidació o declaració tributària, en els casos de no subjecció per raó de inexistència d'increment de valor.
Disposició transitòria.
En el cas d'alienació de béns per entitats jurídiques que hagin satisfet, per tinença dels mateixos, quotes per la modalitat d'Equivalència de l'extingit Arbitri sobre l'Increment del Valor dels Terrenys, es practicarà liquidació prenent com a data originària la d'adquisició d'aquests béns (amb el límit de vint anys), deduint de la quota que resulti l'import de la quantitat o quantitats efectivament satisfetes per aquesta modalitat durant el període impositiu.
La prova de les quantitats abonades al seu dia per la modalitat d'Equivalència correspondrà als qui pretenguin la seva deducció de l'import de la liquidació definitiva per concepte d'Impost sobre l'Increment del Valor dels Terrenys de Natura Urbana.
Disposició final.
Aquesta Ordenança Fiscal, la redacció de la modificació definitiva de la qual ha estat aprovada pel Ple de la Corporació en sessió del dia 31 de març de 2022, entrarà en vigor al dia següent de la publicació de la seva aprovació definitiva, i estarà en vigor fins que es modifiqui o es derogui expressament.
Alaró, 23 de maig de 2022
El batle,
Llorenç Perelló Rosselló