Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 290642
Resolució de l’administrador tributari de l’Agència Tributària de les Illes Balears (per vacant de la Direcció de l’ATIB, art. 5.3, de l’Ordre de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 22/12/2016, BOIB núm. 163, de 29/12/2016) mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari de l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 116 de la Llei 58/2003, General Tributaria, de 17 de desembre, estableix que l'administració tributaria ha d'elaborar anualment un Pla de Control Tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l'informen.

L'Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008 de 14 d'abril, constitueix l'Administració Tributària de les Illes Balears, i entre els seus principis d'organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d'activitat.

En aquest sentit, el Consell General de l'ATIB, en sessió de 17 de maig de 2022 va acordar aprovar el programa anual d'actuació, que incorpora el Pla de Control Tributari, i que va ser ratificat per la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en data 20 de maig de 2022. En la mateixa resolució, també s'ordena la publicació de les directrius generals que informen el Pla de Control Tributari.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius generals que informen el Pla de Control Tributari de 2022.

 

Palma, (signat electrònicament: 23 de maig de 2022)

L'administrador tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears Justo Alberto Roibal Hernández (Per vacant de la Direcció de l'ATIB, art. 5.3, de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22/12/2016, BOIB núm. 163, de 29/12/2016)

 

PLA DE CONTROL TRIBUTARI 2022 (DIRECTRIUS GENERALS)

L'Agència Tributària de les Illes Balears, (d'ara endavant ATIB) és l'ens públic de caràcter estatutari, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'actuar, per compte i, en la seva condició d'Administració Tributària, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Una de les causes que justifiquen l'existència de les administracions tributàries és la necessitat d'obtenir recursos per al sosteniment dels serveis públics. Sent així, un dels objectius, sinó el més important de les Administracions tributàries autonòmiques és el d'incrementar la recaptació tributària i millorar la disponibilitat dels recursos econòmics de la Comunitat de la que forma part.

L'actuació de l'ATIB es regeix pels principis d'organització i actuació prevists en l'article 3 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació. Entre els principis d'actuació, destaquen, la legalitat, objectivitat, eficàcia, igualtat i generalitat en l'aplicació dels tributs, amb respecte ple als drets i les garanties dels ciutadans, la lluita contra les diferents formes de frau fiscal, servei als ciutadans, amb una atenció especial a les tasques d'assistència als contribuents per a reduir la pressió fiscal indirecta i, per a facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries.

Atesos els principis rectors de l'actuació, per a la consecució dels objectius, els esforços es dirigeixen a promoure la prevenció i reducció del frau fiscal. A més de promoure una conscienciació ciutadana, és fonamental realitzar accions de recerca i comprovació.

Per dur a terme les actuacions de recerca i comprovació, resulta necessari definir els criteris generals i les àrees de risc que es consideraran prioritàries en l'exercici. A aquest efecte, en compliment del que estableix l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (en endavant LGT), i en l'article 170 del Reglament General d'actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat del Reial Decret 1065/2007 de 27 de juliol, és obligatori disposar d'un pla de control tributari.

L'article 170 del RD 1065/2007 disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre determinades àrees o sectors d'activitat, operacions i supòsits de fet, de les relacions juridico-tributàries i d'altres conforme a les quals els òrgans d'inspecció desenvolupan la seva activitat. Cada Administració tributària integrarà en el pla de control tributari el pla d'inspecció que es basarà en determinats criteris de risc, oportunitat, aleatorietat etc..

L'article 116 de la LGT determina que el pla o plans d'actuació ha de tenir caràcter reservat sense perjudici de la necessària publicitat a través de les directrius generals que ho informen. El caràcter reservat és necessari a l'efecte de garantir l'eficàcia. D'altra banda, la garantia d'imparcialitat en les actuacions entre l'Administració i els ciutadans s'aconsegueix donant publicitat als criteris generals del pla.

Les directrius generals del pla de control tributari de 2022 contenen una referència a les línies d'actuació de prevenció i control del frau que es consideren més rellevants, referides per a cadascun dels tributs dels quals s'ostenten competències, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat.

Així, en l'elaboració del Pla de Control Tributari s'han tingut en compte:

Col·laboració amb altres administracions tributàries

Aquestes actuacions de col·laboració es fonamenten primordialment en els intercanvis d'informació entre administracions. Destaca la relació amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (d'ara endavant AEAT). En aquest sentit, la Llei 22/2009, de 18 de desembre, regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.

Així, d'acord al que estableix dita llei, el “Consell Superior de Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, així com els respectius Consells territorials dins l'àmbit respectiu de cada comunitat autònoma, són els òrgans de coordinació dels tributs cedits. Aquests òrgans estan formats per personal de ambdues administracions, els representants dels quals s'els hi atribueixen, entre d'altres funcions, la coordinació d'aplicació de criteris i procediments uniformes i programes de control sobre els tributs cedits.

Dins el sí del Consell Territorial, l'ATIB impulsa la remissió mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme l'ATIB i l'AEAT en relació amb totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària, d'acord a l'article 58 de la Llei 22/2009 i el 167 del Reglament general d'aplicació dels tributs.

-Coordinació de la remissió d'informació entre altres administracions per què es dugin a terme actuacions de control, como la que es materialitza amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, pel que afecta a la realització de controls sobre la correcta aplicació de les deduccions autonòmiques existents en l'IRPF, aprovades pel Parlament de les Illes Balears. D'altra banda, la remissió per part de l'administració competent en matèria de turisme dels cens d'explotadors d'establiments turístics, als efectes de poder dur a terme un control de l'Impost sobre Estades Turístiques.

Desenvolupament de l'administració electrònica amb relació a l'assistència als contribuents

La seu electrònica de l'ATIB va incorporant nous procediments i serveis que permeten als contribuents realitzar tramits sense la necessitat d'acudir a les oficines de l'ATIB. Es tracta de donar compliment al que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques respecte del dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb les Administracions publiques,

Tractament de la informació subministrada en les declaracions informatives.

Les declaracions dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i altres documents privats que continguin contractes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l'Impost sobre Successions i Donacions, i que s'hagin presentat perquè es tingui coneixement o es legitimin les signatures.

Tenint en compte l'anterior, es compleix amb l'obligació establerta en la normativa tributària de disposar d'un pla de control tributari, que té caràcter reservat, encara que això no impedeix que es facin públics els criteris generals que ho informen respecte a les línies d'actuació de prevenció i control del frau que es consideren més rellevants, referides per a cadascun dels tributs dels quals s'ostenten competències, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat. (art. 116 de la LGT).

En virtut de l'exposat amb anterioritat, es dicta resolució per la que es dona publicitat als criterios o directrius generals del Pla de control tributari.

El Pla de control tributari està format per:

a) Els criteris o directrius generals del Pla que es fan públics en el qual es defineixen les principals línies d'actuació i ordenar la seva publicació el Butlleti Oficial de les Illes Balears.

b) Els plans parcials dels Departaments de gestió i recaptació i el d'inspecció tributària tots ells amb responsabilitat en el control tributari que tenen caràcter reservat d'acord amb el que es disposa en l'article 116 de la LGT.

Objetiu i característiques del pla anual de control tributari

El Pla de Control Tributari té la finalitat de planificar de manera ordenada les actuacions dels òrgans competents en matèria d'aplicació de tributs.

Les actuacions de comprovació i recerca sobre determinats obligats tributaris estan supeditades a la inclusió en alguna de les comprovacions contemplades en el present pla.

No obstant l'anterior, raons d'eficàcia o oportunitat o, per motius de col·laboració entre Administracions Públiques, conseqüència o no de l'exercici del dret de denúncia previst en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, podrà acordar-se l'inici d'actuacions de comprovació sobre obligats tributaris que inicialment no estaven inclosos en plans de comprovació.

El desenvolupament de les directrius generals del Pla de Control Tributari se formalitza en plans parcials d'actuacions que tenen carácter reservat.

L'elaboració del Pla parcial d'actuació de la inspecció tributària, la selecció dels obligats tributaris i la seva assignació als corresponents actuaris del Departament d'Inspecció Tributària correspon al titular d'aquest òrgan d'acord al que es disposa l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de decembre per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears i, en la resolució de la Direcció de 28 d'agost de 2017, per la qual s'aprova les funcions dels llocs de treball.

De la mateixa manera, l'elaboració del Pla parcial d'actuació de gestió i recaptació tributària, correspon al titular del Departament amb competència en aquestes àrees, d'acord al que es disposa la normativa anteriorment indicada.

Directrius generals del Pla anual de Control Tributari

El Pla de control tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats; d'una banda les actuacions d'informació i assistència i d'una altra, entorn a la lluita contra el frau fiscal.

Actuacions d'informació i assistència

El principal objectiu de l'Administració tributària és la lluita contra el frau fiscal. La reducció del frau s'aconsegueix amb diferentes actuacions, la primera d'elles amb serveis d'informació i assistència de qualitat. Es pretén que l'assistència aconsegueixi reduir al màxim les càrregues administratives a les quals han de fer front els contribuents, facilitant així el compliment de les obligacions formals i, en conseqüència, la reducció del frau fiscal.

La millora s'ha de produir en la qualitat de la prestació del servei presencial, al mateix temps que s'ha de potenciar la realització dels tràmits telemàtics, tot això per a aconseguir una major eficàcia i una assignació més eficient dels recursos materials i humans dels quals es disposa.

Aquests avanços es produeixen amb major claredat en l'àmbit dels Imposts sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i de Successions i Donacions, que són els que requereixen la dedicació de major nombre de recursos consecuència de l'elevat nombre d'expedients que es presenten. L'assistència per a la confecció de les autoliquidacions (procediment MAYUDA), així com la presentació integra dels expedients de manera telemàtica són clars exemples dels avanços produïts en l'ambit de l'administració electrònica. En aquest sentit, com a part fonamental, l'actuació de l'ATIB s'encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda allotjats en el lloc web (www.atib.es).

Està previst que l'any 2022 s'incorporin a la seu electrònica de l'ATIB nous procediments i serveis amb tràmits electrònics en les actuacions d'aplicació de tributs.

Les actuacions d'informació i assistència apareixen regulades en el capítol V del títol III de la LGT. A títol no exhaustiu, aquestes actuacions en les quals l'ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.

Informació als obligats tributaris (s'elaboren determinades autoliquidacions i, també es resolen els dubtes que es susciten):

  • La informació tributària es fa de manera presencial en les oficines de l'ATIB
  • Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
  • Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d'informació que són contestades amb una celeritat acceptable.
  • Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
  • Expedició de certificats per a contractistes i subvencions (servei presencial i per mitjà electrònic a la SE).
  • Obtenció de la quota aplicable en la transmissió de vehicles entre particulars.
  • Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles (quan no sigui aplicable el valor de referència).
  • Assistència per emplenar per mitjans telemàtics determinades declaracions / autoliquidacions, (servei conegut com MAYUDA).
  • Actualització contínua de la normativa tributària a la web.

Lluita contra el frau fiscal

Les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

III. Tributs propis

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

La regulació d'aquesta matèria es troba en la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les Comunitats Autònomes de règim comú i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió entre uns altres, en l'I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorada en l'import establert en l'indicada Llei 22/2009.

En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'impost sobre la renda, l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.

En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar la aplicació, en determinats suposts, d'un increment en els mínims personals i familiars, l'aplicació d'una tarifa autonòmica i diferents deduccions autonòmiques. La regulació actual de les disposicions normatives aprovada per la CAIB en matèria de tributs cedits es troba en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat.

Respecte a les actuacions de l'ATIB en aquest àmbit és molt limitada, així la ATIB, assumeix, en el sí del “Consell Superior de Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” la funció d'interlocutor de la CAIB davant de l'AEAT, col·laborant en la coordinació de la cessió d'informació a l'Administració tributària estatal. Els darrers anys aquesta col·laboració s'ha fet palés en la mediació de presentació de diferents models informatius de caràcter periòdic com, els models 980, 933, 990, 991 referits respectivament a; pago d'interessos de demora a contribuents de les Comunitats Autònomes, relació de centres d'educació infantil i escoletes autoritzades per Conselleria d'Educació, persones que tenen la condició de discapacitat i, per acabar, declaració informativa de fiances dipositades conseqüència d'arrendament d'immobles. A més de l'anterior a principis de l'any 2022 s'haurà de presentar el model 901 sobre determinada informació dels certificats d'eficiència energètica respecte dels emesos l'any 2021.

D'altra banda, en aquest “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades als declarants de l'IRPF.

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, dels tributs següents:

  • Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes jurídics Documentats
  • Impost sobre Successions i Donacions
  • Impost sobre el Patrimoni
  • Tributs sobre el Joc

Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:

a) Actuacions de control extensiu

b) Actuacions de control intensiu

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Aquestes actuacions es desenvolupen per les diferents àrees funcionals implicades en el control, desenvolupant actuacions de tipus extensiu o intensiu, en funció del nombre i complexitat de les mateixes, assignant-se en el primer cas a l'àrea de gestió i en el segon a la d'inspecció

a) Actuacions de control extensiu

Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'àrea de gestió tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.

Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració, sempre que es pot mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.

Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives són:

Subministrament d'informació.

- Control del compliment de l'obligació, si escau, de presentar declaracions tributàries, censals etc., eix fonamental del control tributari.

- Declaracions informatives corresponents a índexs notarials, o de la Gerència del Cadastre en relació amb el subministrament d'informació anual, o d'altres administracions públiques en relació amb informació sobre relació de defuncions, etc.

Actuacions de comprovació.

Es duen a terme d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003 (LGT) i l'article 153 del Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, en particular:

  • Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris a les declaracions i autoliquidacions presentades i les dades que disposa l'ATIB.
  • Procediment de comprovació limitada, quan s'hagin de comprovar els fets, actes, o resta d'elements determinants de l'obligació tributària d'acord amb la normativa vigent.
  • Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l'adequació dels valors declarats pels contribuents d'acord als mitjans previstos en l'article 57 de la LGT. (Quan no sigui aplicable el valor de referència).

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

- Seran objecte d'atenció prioritària les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles.

- Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents.

- Comprovació tributació efectiva en l'adquisició del dret d'amarratge en ports deportius

- Comprovació i quantificació dels diferents elements de l'obligació tributària

- Qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.

- Operacions immobiliàries: comprovació de l'aplicació correcte dels tipus de gravamen reduïts, compliment dels requisits legals per a la renúncia correcta a l'exempció de l'article 20.Un.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit .

- Control de les autoliquidacions en les quals s'apliquen beneficis fiscals: comprovació del compliment dels requisits existents per a l'aplicació de beneficis fiscals.

- Comprovació dels documents qualificats d'exempts de l'impost pels contribuents.

- Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l'exempció de l'impost en el cas de transmissions efectuades a favor d'empresaris amb finalitat a la revenda en el termini d'un any (autoliquidacions caucionals).

- Control dels fets imposables no declarats en les autoliquidacions presentades pels contribuents

- Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.

- Operacions financeres.

- Altres operacions amb risc fiscal.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Successions i Donacions

- Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents durant els últims exercicis.

- Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de l'ATIB mitjançant la realització de entrecreuaments a partir de la informació d'òrgans administratius i judicials i altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l'àmbit territorial d'actuació de l'ATIB.

- Comprovació del contingut de la massa hereditària (cabal relicte) i del valor dels béns, d'acord a la integració de les dades procedents de l'Impost sobre el Patrimoni, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de la informació existent en les bases de dades d'altres administracions que estan a disposició de l'ATIB.

- Comprovació del compliment dels requisits per a l'aplicació de les reduccions i les bonificacions declarades, així com també de la realitat i l'import de les càrregues i dels deutes deduïts.

- Comprovacions d'expedients en que s'hagi produït excesos d'adjudicació a conseqüència de l'adjudicació de l'herència.

- Revisió de l'acumulació a la base imposable de donacions rebudes del causant en els quatre anys anteriors a la defunció, amb la finalitat de calcular el tipus mitjà.

- Comprovació i control dels documents qualificats com prescrits pels contribuents.

- Control i seguiment de les sol·licituds de pròrroga efectuades, i també d'altres supòsits en què sigui procedent la suspensió de terminis.

- Revisió d'expedients en què s'apliqui la reducció desenal.

- Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre el Patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2018-2020

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

Control de les autoliquidacions presentades pels contribuents:

  • Declaracions presentades en termini voluntari sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
  • Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
  • Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003, d'acord a la nova redacció introduïda per la Llei 11/2021. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
  • Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l'estranger de contribuents residents en Illes Balears.

Comprovació de “no declarants” i, si escau, “discrepants”, amb baix nivell de risc, mitjançant l'elaboració de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l'AEAT i de l'ATIB.

Criteris d'actuació en l'àmbit de la tributació sobre el Joc

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
  • Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d'atzar, actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045).

b) Actuacions de control intensiu

D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir suposts de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'àrea d'inspecció de l'ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.

Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors (en cas de que no sigui aplicable el valor de referència).

Es manté l'equip de Lluita contra el frau com a grup de treball en el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les.

En relació als plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.

Criteris de actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Prestar atenció prioritària a les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles, transmissions més rellevants i complexes amb especial atenció a les transmissions de grans edificacions i edificis singulars.
  • Operacions o negocis jurídics subjectes a l'impost no declarats.
  • Revisió dels documents en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l'impost, dels quals hagi tingut coneixement l'ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s'hagin presentat. Es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
  • Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.
  • Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.
  • Transmissions immobiliàries en les quals s'hagi repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit , per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
  • Transmissions immobiliàries a les quals s'hagi aplicat la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit , de conformitat amb l'article 20.Dos de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l'aplicació correcta de la renúncia a l'exempció.
  • Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l'article 314 del Reial decret 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de Mercat de Valors, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
  • Actuacions en aquells supots de simulació que donen lloc a adquisició d'immobles per societats.
  • Investigació i comprovació de l'aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
  • Comprovació de la tributació correcta d'operacions referents a concessions administratives.
  • Investigació i comprovació de tributació dels fets imposables en la transmissió de punts d'amarratge.
  • Comprovació de les entitats dedicades a la compravenda de béns usats. Especialment, després de la STS 4034/2019 de la Sala del Contenciós, pel que fa a la compra-venda d'or.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Successions i Donacions

- Adquisicions mortis-causa i intervius no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions si escau, de les quals no s'hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.

- Adquisicions mortis-causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació als registres administratius i fiscals; comprovació d'actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.

- Comprovar declaracions de concessió de préstec personal sense acreditació de reintegrament.

- Control de l'aplicació indeguda de beneficis fiscals.

- Recerca i comprovació en relació als expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.

- Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l'aplicació de reduccions per la transmissió mortis-causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.

- Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives intervius. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions intervius en l'article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions, o en la normativa autonòmica aprovada.

- Funcions de comprovació en l'aplicació dels pactes successoris regulats en els articles 8 a 12, 50, 51 i 72 a 77 del Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Compilació del Dret Divil de les Illes Balears i la seva correcta aplicació de conformitat amb l'art.56 del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el Text Refós de les disposicions legals de la CAIB en matèria de tributs cedits per l'Estat.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre el Patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions dels anys 2018-2020.

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Investigació i comprovació dels no declarants de l'impost, en particular els casos de contribuents que, de l'examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l'impost, recolzant-se, entre altres eines, en la generació de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l' AEAT.
  • Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació els quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l'encreuament de dades, d'acord amb la informació existent en les bases de dades de l'ATIB o de l'AEAT, recolzant-se en la generació de zújars.
  • Comprovar la situació tributària dels subjectes passius afectats per actuacions de comprovació dutes a terme per l'AEAT en l'impost sobre la renda i impost de societats, amb incidència en aquest impost.
  • Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s'han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l'impost sobre el patrimoni, s'analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.
  • Actuacions amb finalitat de detectar la falta de tributació per canvi de domicili que no suposi una alteració del punt de conexió i deslocalització a altres territoris amb fiscalitat més baixa.
  • Explotar, la informació existent en les bases de dades sobre béns situats en l'estranger titularitat de residents en les Illes Balears.

Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l'ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'AEAT, segons l'especificació dels plans i programes que s'han de desenvolupar i executar, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.

Criteris de actuació en l'àmbit de la tributació sobre el Joc

Comprovació i recerca dels no declarants d'acord a la informació obtinguda d'altres entitats o òrgans que puguin implicar fets o bases imposables no declarades.

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l'ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.

Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació del qual tingui encomanada l'ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.

Criteris en l'àmbit de la gestió recaptatòria

Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:

  • Coordinació amb òrgans de gestió i inspecció tributària des de l'inici de les actuacions amb la finalitat d'anticipar les mesures que puguin millorar o assegurar el cobrament dels deutes tributaris liquidats.
  • Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d'informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
  • Control del pagament dels deutes tributaris.

Amb l'objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s'han d'intensificar i agilitar els intercanvis d'informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

- Col·laboració amb l'AEAT.

Reforçar, per mitjà del “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d'ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.

- Control dels expedients d'ajornaments i fraccionaments de deutes.

S'ha de fer un seguiment dels expedients, per analitzar si s'aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. Es deu analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d'ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.

- Compensació de deutes tributaris.

Actuacions d'impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.

- Revisió de fallits.

Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d'aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al moment oportú, mitjançant la rehabilitació d'aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.

- Potenciació de les actuacions d'embargament de béns i drets, amb una incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l'AEAT.

- Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.

- Impuls d'actuacions de recaptació en l'àmbit de la derivació de responsabilitat.

- Seguiment dels ingressos mitjançant les entitats col·laboradores autoritzades.

III Tributs propis

a) Actuacions de control extensiu

Criteris d'actuació en l'àmbit del Canon de Sanejament d'aigües

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:

  • Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
  • Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents.
  • Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució per motiu de fuites

De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Estades Turistiques

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Informació i assistència tributària.
  • Elaboració i manteniment del cens tributari.
  • Actuacions d'actualització del cens en coordinació amb el Departament / Àrea d'Inspecció tributària.
  • Comprovació i realització de les devolucions previstes en la normativa tributària.
  • Actuacions de liquidació a aquells substituts del contribuent que explotin establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016.
  • Resolució expedients de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions.
  • Realització d'actuacions de control del compliment de l'obligació de presentar declaracions tributàries en el règim d'estimació directe i, cal que procedeixi, en el règim d'estimació objectiva, així com a altres obligacions formals.

b) Actuacions de control intensiu

Criteris d'actuació en l'àmbit del Canon de Sanejament d'aigües

Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possible accions de frau fiscal.

Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.

Actuacions de control de deduccions per insolvències.

Control de la categoria i del nombre de places declarats pels establiments hotelers.

Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre sobre Estades Turistiques

Control dels paràmetres necessaris per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva.

Control dels no declarants

Actuacions coordinades amb l'Àrea de gestió tributària per al manteniment del cens d'Establiments Turístics.

b) Plans parcials d'actuació

Aquests plans tenen caràcter reservat, d'acord amb l'article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d'actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.