Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 289368
Aprovació definitiva modificació de l'Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires, para-sols, terrasses cobertes, expositors, maquina expenedores i altres instal·lacions anàlogues

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 30 de  març de 2022 va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires, para-sols, terrasses cobertes, expositors, màquina expenedores i altres instal·lacions anàlogues. 

En el BOIB núm. 45, de dia 02.04.22, es publica l'anunci de l'esmentada aprovació.  

Atès que durant el període establert a l'efecte no s'han presentat al·legacions, la modificació de l'esmentada ordenança s'entén aprovada definitivament. 

A continuació, es publica íntegrament l'ordenança indicada: 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES, PARA-SOLS, TERRASSES COBERTES, EXPOSITORS, MÀQUINES EXPENEDORES I ALTRES INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES

SUMARI 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL PRIMER: Objecte

CAPÍTOL SEGON: Àmbit i vigència

CAPÍTOL TERCER: Prescripcions generals

CAPÍTOL QUART: Emplaçament i ocupació

CAPÍTOL CINQUÈ: Condicions especifiques

CAPÍTOL SISÈ: Procediment per l'atorgament i revocació de la llicència

CAPÍTOL SETÈ: Infraccions i procediment sancionador

DISPOSICIONS 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS 

Tal com determina l'article 4.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, correspon al municipi la potestat reglamentaria, i és en l'exercici d'aquesta potestat que l'Ajuntament de Sant Lluís procedeix a l'aprovació de la Ordenança Reguladora de l'ocupació de carrers i demés espais d'ús públic per la col·locació de taules, cadires, terrasses cobertes i demés elements característics de les terrasses dels establiments de comerç i restauració. 

Els carrers, places i parcs del municipi son bens de domini públic, tant pel fet de trobar-se compresos en la definició de l'article 79.3 de Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de las Bases de Règim Local com, sobre tot, por la seva inclusió en l'enumeració de béns d'ús públic local que conté l'article 74.1 del Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, amb el que s'aprova el Text Refós de les Disposicions vigents en matèria de Règim Local. 

L'article 143 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, distingeix, pel que fa a la utilització dels béns de domini públic, l'ús comú, que pot ser general, quan no concorren circumstàncies singulars, o l'ús especial, quan concorren circumstàncies d'aquest caràcter, per la perillositat, intensitat de l'ús o qualsevol altre semblant, i ús privatiu, quan es limita o exclou la utilització del domini per part d'altres persones interessades. 

L'Ajuntament de Sant Lluís no és aliè a les sinèrgies que les terrasses dels establiments de restauració generen en torn a l'ocupació, l'economia, el turisme i l'oci alternatiu. No obstant això ha de prevaldré que, tot respectant aquests circumstàncies, els principals usuaris de la via pública son els vianants i s'han de compaginar ambdós col·lectius. Ha de prevaldré en aquests espais el respecte als col·lectius amb mobilitat reduïda i altres tipus de discapacitat, respectant en tot moment la normativa vigent. 

Si bé es cert que no s'ha de qualificar com a anormal una utilització compatible, tal com s'ha demostrat, amb el costum de perllongar els establiments hostalers i/o de restauració mitjançant la instal·lació de taules i cadires en la via pública, allà on la compatibilitat d'usos presenti dificultats o sigui inexistent, l'Ajuntament està obligat a arbitrar les fórmules necessàries i, si no fos possible, a evitar o retirar l'ús. 

La utilització del domini públic per la instal·lació de terrasses dels establiments de restauració constitueix un ús comú especial normal d'aquesta classe de béns i per tant, per prescripció de l'article 143 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, està subjecte a llicència. Aquesta llicència s'haurà d'ajustar a la naturalesa del domini públic i als preceptes de caràcter general, així com als principis d'igualtat de tracte, congruència amb la motivació i objectius que la justifiquen i respecte a la llibertat individual. Haurà de ser, a més, compatible amb la legislació sectorial que resulti de l'aplicació a les característiques de l'ús de l'activitat. 

A l'hora d'autoritzar la utilització del domini públic per l'exercici de l'activitat dels establiments de restauració, l'Ajuntament ha de fer-ho fixant les condicions necessàries per garantir tant l'interès públic com la conservació i protecció del propi domini públic. 

Correspon a més a l'Ajuntament fixar les condicions tècniques de l'activitat i de les instal·lacions que siguin necessàries per a prestar-la, per raons de seguretat, salubritat i ornat públic, i supervisar el seu ús per tal de garantir el compliment de les condicions fixades. 

Per últim, en la reglamentació de l'activitat privada d'interès públic, l'Ajuntament té l'obligació de determinar les modalitats de prestació del servei, les sancions aplicables en cas d'infracció, així com els supòsits en els que procedeix revocar o extingir l'autorització o llicència, supòsits en els que procedeix possibilitat extintiva derivada de la clàusula de precari, o de reserva de revocació, amb dret a indemnització o sense ell, quan concorri causa sobrevinguda d'interès públic que justifiqui la mesura revocada. 

 

CAPÍTOL PRIMER.- OBJECTE 

Article 1 Objecte 

La present ordenança regula la utilització privativa temporal dels terrenys d'ús públic, amb taules, cadires, terrasses cobertes i instal·lacions anàlogues amb finalitat lucrativa per al servei dels establiments de comerç i restauració. 

Aquesta activitat queda supeditada a l'obtenció prèvia de la corresponent autorització municipal i al pagament de les taxes corresponents. 

Queda prohibida l'ocupació del sòl públic sense la corresponent autorització. 

L'ocupació de terrenys de titularitat privada i ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa queda sotmesa a la present Ordenança, excepte allò que fa referència al pagament de taxes, que es regula a través de l'Ordenança fiscal pertinent. 

Article 2 Definicions 

Als efectes de la present ordenança, s'entén per: 

1.- Terrassa: conjunt de taules i cadires i demés elements instal·lats, fixes o mòbils, autoritzats en terrenys d'ús públic amb finalitat lucrativa per al servei dels establiments de restauració. 

2.- Terrassa coberta o carpa: construcció desmuntable similar a una pèrgola que pot ser tancada en els seus laterals. 

3.- Tendal: element extensible adossat a la façana per a preservar la terrassa del sol. 

4.- Instal·lació de la terrassa: realització dels treballs de muntatge en el lloc habilitat per l'exercici de l'activitat diària. 

5.- Recollida de la terrassa: realització dels treballs de desmuntatge i apilament del mobiliari al finalitzar l'activitat diària. 

6.- Retirada de la terrassa: realització dels treballs de retirada del mobiliari, jardineres, mampares i demés elements fixes o mòbils que formen part de la terrassa, en finalitzar la temporada o quan sigui requerit per part de l'Autoritat Municipal o els seus Agents.

7.- Expositor: moble on s'exposen els productes destinats a la venda.

 

CAPÍTOL SEGON.- ÀMBIT I VIGÈNCIA

Article 3 Àmbit Territorial 

Aquesta ordenança serà d'aplicació a totes les ocupacions de terrenys d'ús públic del terme municipal de Sant Lluís amb la instal·lació de terrasses en les condicions assenyalades a l'article 1 d'aquesta ordenança. 

Article 4 Vigència  

Les autoritzacions tindran la vigència d'un any natural, sense perjudici del caràcter discrecional d'aquestes com de la seva renovació, i s'entendran renovades automàticament pel mateix termini de temps (estiu o 12 mesos) sempre i quan es mantengui la superfície autoritzada, l'ús i el o la titular de la mateixa. 

En cas de canvi de titular o modificació de la superfície i/o durada autoritzades, s'haurà de sol·licitar novament el permís municipal.  

 

CAPÍTOL TERCER.- PRESCRIPCIONS GENERALS 

Article 5 Prescripcions generals

a) Per tenir dret a la concessió de la instal·lació de la terrassa és condició imprescindible no tenir deutes amb la Hisenda Municipal derivades de la activitat i/o de l'establiment on aquesta es desenvolupa, així com no haver sigut sancionat per incompliment de la normativa de renous per resolució administrativa ferma en els tres meses anteriors a la presentació de la sol·licitud, excepte que s'acrediti el compliment de la sanció imposada. Així mateix, en tot cas s'haurà de disposar de la preceptiva llicència d'activitat en vigor.

b) L'ocupació de la via pública es realitzarà únicament davant de la façana del local on es desenvolupa l'activitat principal. En cas de voler ampliar aquesta zona, s'haurà d'aportar autorització del veí o veïna i/o local afectat, sempre que l'ocupació de la via pública arribi a una distancia inferior a 3 metres de la façana. En tot cas, l'Ajuntament podrà limitar l'ocupació màxima en funció de l'interès general.

c) A les voreres es deixarà un pas lliure per als vianants de 1,50 metres d'amplada. El pas haurà de quedar lliure de qualsevol tipus d'obstacle com poden ser senyals, faroles, cartells publicitaris o qualsevol element que dificulti el trànsit dels vianants. En les vies per a vianants o d'accés restringit, s'haurà de garantir en tot cas l'accés dels vehicles d'emergències.

d) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i incendis que ha de disposar el o la titular de l'establiment haurà d'estendre la seva cobertura als possibles riscos d'igual naturalesa que poguessin derivar-se del funcionament de l'ocupació autoritzada. 

e) Amb caràcter general, no s'ancoraran elements al paviment, si bé es pot autoritzar si es justifica la seva necessitat. En aquest cas, seria responsabilitat del titular de la terrassa la restitució del paviment afectat pels ancoratges quan cessi la vigència de l'autorització. 

f) Els elements de tancament quedaran exempts de la delimitació de la superfície de la terrassa. Aquests elements quedaran definits per l'Ajuntament. 

g) La col·locació dels tendals s'atendrà al que senyala la normativa vigent. 

h) No es permet anunciar en veu alta les mercaderies o serveis i dirigir-se als vianants interrompent el seu recorregut. 

i) El o la titular és responsable de mantenir l'espai afectat i les instal·lacions i zona d'influència en bones condicions de neteja, salubritat, seguretat i ornat. 

j) En cap cas es podran concedir aquestes autoritzacions a les activitats que no disposin de la pertinent autorització municipal i/o documentació necessària per al seu correcte funcionament. 

k) La col·locació d'aparells o equips de música o reproductors d'imatge a la terrassa haurà de comptar amb autorització expressa. 

l) La instal·lació de terrasses atorga el dret de vendre i consumir els mateixos productes que a l'interior de l'establiment. 

m) Els Serveis Tècnics Municipals seran els encarregats de delimitar la zona objecte de l'ocupació. 

 

CAPÍTOL QUART.- EMPLAÇAMENT I OCUPACIÓ

Article 6

Emplaçament 

S'estableix la següent classificació d'emplaçament. 

1.- Carrers per vianants.

2.- Carrers i places amb trànsit rodat.

3.- Casc antic (Es Cos). 

6.1. Condicions comuns 

No s'autoritzaran terrasses a la calçada a ubicacions on hi hagi parades de transport públic, accessos a centres públics durant l'horari d'atenció dels mateixos, locals d'espectacles, zones de passos de vianants, zones de reserva de plaça per a persones amb mobilitat reduïda o zones amb paviments tàctils. També es deixaran lliures boques de reg, hidrants, registres de serveis urbans, guals permanents o accessos a portals d'habitatges. 

L'amplària màxima de la terrassa serà la mateixa que la façana del local. Es podrà afegir longitud addicional, a ambdós costats de la terrassa, en aquells casos en què l'existència de locals o solars confrontats de l'establiment de restauració ho permeti, i sempre que s'aporti consentiment exprés de tots els o les titulars de dret sobre els mateixos. Quan existeixin locals enfrontats, l'espai es repartirà de forma proporcional a la longitud de les façanes. 

No es concedirà autorització quan el local estigui separat de la terrassa per una calçada oberta al trànsit rodat, excepte si són accessos a garatges o a zones de vianants. 

Es podrà autoritzar la instal·lació de terrasses en espais oberts amb l'objectiu de potenciar la utilització dels mateixos. 

Excepcionalment, quan les característiques del carrer (traçats irregulars i estrets) impedeixin la col·locació de les terrasses conforme a las condicions abans indicades, l'Ajuntament podrà resoldre la ubicació de les terrasses conforme a les circumstàncies especials d'aquests carrer, prèvia valoració dels Serveis Tècnics. 

Serà marcada per l'Ajuntament una sola alineació sobre la qual se situaran totes les terrasses del carrer, que serà paral·lela a la façana que compti amb més locals susceptibles de col·locar terrasses. L'alineació es fixarà per a cada illa d'edificis. 

En els casos en que l'amplària del carrer no permeti l'itinerari de vianants per una banda de la terrassa i l'accessibilitat de vehicles d'urgència per l'altra banda, es podrà adossar la terrassa a la façana, complint el que s'indica a la norma sobre terrasses adossades. 

6.2. Carrers per vianants 

L'Ajuntament marcarà una sola alineació sobre la que se situaran totes les terrasses del carrer. Aquesta alineació serà paral·lela a la façana que compti amb més locals susceptibles d'acollir terrasses. L'alineació es fixarà per cada illa d'edificis i/o carrer. 

6.3. Carrers amb trànsit rodat  

S'admeten dos tipus de terrasses: 

a) Adossada a la façana 

No s'admet la col·locació d'aquest tipus de terrasses en voravies de menys de 3,00 metres d'amplària.  

b) Separada de la façana 

S'admet la col·locació de terrasses a la calçada (aparcament) quan les voravies tenguin menys de 2,00 metres, complint en tot cas amb allò que disposen els articles 6.1 i 7.1, i amb informe previ dels Serveis Tècnics Municipals i/ o informe de la Policia Local. 

6.4. Places per a vianants o superfícies assimilables 

Es fixarà una alineació paral·lela a les façanes de la plaça, sobre la que se situaran totes les terrasses de la plaça. L'ocupació màxima de zona de parc urbà serà la que s'estableix a les Normes Subsidiàries en vigor.

 

CAPÍTOL CINQUÈ.- CONDICIONS ESPECÍFIQUES  

Article 7 Condicions específiques 

7.1. Terrasses amb taules i cadires en establiments de restauració 

a) A les voravies estretes, on no es puguin fer complir les condicions d'ocupació establertes a l'apartat c) de l'article 5, es determinaran les que procedeixin, podent-se ocupar part de la calçada únicament quan no s'obstaculitzi la circulació de vehicles i sempre i quan sigui una zona autoritzada d'estacionament. Tot i això, en cap cas no s'ocuparan places reservades per a persones amb mobilitat reduïda. En aquest cas, serà obligatòria la instal·lació d'una tarima de fusta al nivell de la voravia, tancada perimetralment, amb informe previ dels Serveis Tècnics i/o Policia Local. 

b) Sense perjudici del que s'estableix a l'apartat b) de l'article 5, la longitud màxima de la terrassa no podrà excedir dues vegades la longitud total de la façana de l'establiment a la qual va vinculada. En casos especials i en base a circumstàncies socials, econòmiques o laborals degudament justificades, l'Ajuntament de Sant Lluís podrà autoritzar terrasses que excedeixin la capacitat segons els paràmetres anteriors. 

c) La pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil cobrirà els capitals establerts segons la disposició addicional tercera de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats de les Illes Balears, computant-se l'aforament interior més l'aforament exterior objecte de l'ocupació autoritzada. 

d) El mobiliari de les instal·lacions s'haurà d'ajustar a les característiques de l'entorn on s'ubiquen, s'han d'utilitzar materials tradicionals o anàlegs i hauran d'estar fabricats amb materials no contaminants, reciclables i duradors. Queda prohibida l'exhibició de qualsevol tipus de publicitat al mobiliari instal·lat. 

e) Queda absolutament prohibit l'ús d'equips d'àudio i vídeo dins l'espai destinat a terrassa, a no ser que es disposi d'autorització expressa. El funcionament de les terrasses no podrà emetre al medi ambient, interior dels habitatges i altres usos residencials, assistencials, culturals, etc, nivells de renou superiors als màxims establerts en l'ordenança municipal de renou i vibracions. 

f) A les terrasses no es podran realitzar activitats diferents de les que legalment es puguin dur a terme al local lligat a l'ocupació autoritzada. 

g) No s'autoritzarà la instal·lació de taules, cadires i para-sols si l'activitat a la que va vinculada l'ocupació no està inscrita en el Registre Insular d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics, Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears, en el seu article 27. 

h) L'horari de les terrasses estarà regulat per l'ordenança municipal d'horaris dels establiments turístics de restauració i entreteniment, espectacles públics i activitats recreatives.  

i) La delimitació de la superfície ocupada es podrà fer mitjançant jardineres o elements similars. Cap element podrà superar la projecció vertical de la superfície en planta autoritzada. 

7.2. Expositors 

a) No es podrà realitzar a l'exterior de l'establiment la venda dels productes exhibits. Queda prohibida la instal·lació d'elements de pesatge, mesura o cobrament a la via pública. 

b) Els expositors hauran d'estar degudament pintats o protegits de la corrosió i en perfecte estat de neteja, dotats d'elements de fixació suficients per garantir la immobilització i l'estabilitat durant el seu ús, i la seva estructura no tindrà cantells. No es permet la realització d'ancoratges a terra per assegurar-ne l'estabilitat. 

c) Els expositors podran romandre a l'exterior de l'establiment durant l'horari comercial. A la seva finalització, hauran de ser retirats, deixant lliure la via pública ocupada. 

d) Els expositors poden estar proveïts de quants prestatges es desitgi, fins una alçada màxima de 1,75 metres des del terra, no excedint el conjunt format per l'expositor i la mercaderia l'alçada de 2,00 metres. 

7.3. Tendals i para-sols 

a) Els tendals i para-sols seran d'un sol color. La gama de colors a utilitzar haurà d'adaptar-se a les característiques i colors de l'entorn. 

b) No podran dur publicitat llevat del logo o nom comercial de l'establiment. 

c) Es podrà autoritzar la instal·lació de para-sols ancorats al paviment condicionats a que, un cop finalitzat el període d'ocupació, es restitueixi el paviment a l'estat original. 

7.4. Màquines expenedores i recreatives infantils 

a) Únicament podran instal·lar-se a la via pública màquines i dispositius auto dispensadors de begudes i aliments, excepte les begudes alcohòliques, ja que la seva venda està expressament prohibida. 

b) Al costat de la màquina dispensadora, o incorporat a la mateixa, s'haurà d'habilitar un recipient amb la suficient capacitat per dipositar-hi els embolcalls, residus i demés deixalles derivades dels productes subministrats. El o la titular de l'activitat haurà d'adoptar les mesures necessàries per a la seva retirada i neteja, a fi de que no s'embruti l'entorn amb motiu de l'activitat. 

c) La màquina instal·lada haurà de disposar de les homologacions corresponents i estar en disposició de les autoritzacions administratives pertinents, així com l'assegurança de responsabilitat civil en vigor. 

d) Hauran de figurar en lloc visible de la màquina les següents dades: 

- L'homologació administrativa.

- La identificació del venedor o venedora i el seu domicili per als supòsits d'avaria o reclamació.

- La descripció de les condicions de funcionament i dels productes o serveis.  

e) Hauran de complir amb la llei per a la Promoció de l'Accessibilitat, col·locant a l'alçada adequada les botoneres, ranures d'introducció i devolució de monedes o targetes i zona de recollida de productes.  

7.5. Terrasses cobertes o carpes 

a) Al casc urbà la seva autorització serà discrecional, excepte a la zona del nucli tradicional delimitat a les Normes Subsidiàries, on queda totalment prohibida la seva instal·lació. 

A l'àrea de les Zones Turístiques de la costa la seva autorització serà discrecional. 

b) Només s'atorgarà llicència per a la instal·lació de terrasses en carpes als establiments de restauració.  

c) Les cobertes o carpes estaran fetes de materials tradicionals i reciclats. 

d) La llicència per instal·lar terrasses cobertes donarà dret a servir i consumir els mateixos productes que a l'interior de l'establiment a la que va lligada l'autorització. 

e) Queda absolutament prohibida la col·locació d'altaveus o qualsevol altre aparell difusor de soroll, tot i que estigués autoritzat a l'interior de l'establiment del qual depèn. Només es permetrà la instal·lació de televisors amb la veu en off. 

7.6. Zones lliures d'ocupació. 

Quedaran lliures les següents zones:

- Les destinades a operacions de càrrega i descàrrega.

- Les situades en passos de vianants.

- Guals per a pas de vehicles a immobles.

- Les parades d'autobusos urbans, interurbans i escolars, així com de taxis.

- Aparcaments reservats per a persones amb mobilitat reduïda.

- Altres espais que pogués decidir l'Ajuntament. 

7.7. Zones verdes, parcs públics i espais públics. 

Es permeten els usos públics, amb caràcter recreatiu, les instal·lacions esportives a l'aire lliure, i altres usos especials, que l'Ajuntament podrà autoritzar mitjançant autorització temporal per a instal·lacions no fixes i no permanents amb finalitat recreativa (circs, fires, festes, venda ambulant, guinguetes, quioscos, bars, etc.), sempre que no ocupin més del 30% de la superfície total de l'espai lliure enjardinat.

Hauran de comptar en el seu cas amb la preceptiva llicència d'activitat no permanent.  

 

CAPÍTOL SISÈ.- PROCEDIMENT PER L'ATORGAMENT I REVOCACIÓ DE LA LLICÈNCIA 

Article 8 Documentació a presentar, resolució i taxa.

8.1. Documentació 

a) Imprès oficial de sol·licitud amb declaració responsable d'estar en possessió de la documentació exigida.  

b) Model o croquis a escala 1/100 amb indicació dels elements a instal·lar i ubicació dels elements fixos existents.  

c) Fotografies de la zona a ocupar. 

Les sol·licituds per a ocupar la via pública es presentaran conforme a la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, ja sigui presencialment o a través de mitjans electrònics. En cas d'observar deficiències, es requerirà a l'interessat per a què en el termini de 10 dies aporti la documentació sol·licitada. Transcorregut el termini sense resultat positiu, s'entendrà per desistida la sol·licitud i es procedirà al seu arxiu.  

8.2. Resolució 

L'atorgament de la llicència i/o la seva denegació, previ informe dels Serveis Tècnics Municipals i/o Policia Local, és competència de l'Alcaldia, que podrà delegar en la Junta de Govern Local, conforme a la legislació vigent.  

8.3. Taxa 

Per a l'efectivitat de la llicència serà necessari, en tot cas, el pagament de la corresponent taxa amb l'import que preveu l'Ordenança Fiscal reguladora de la taxa per a les utilitzacions privatives o l'aprofitament especial de domini públic local.  

Les autoritzacions s'inclouran en un padró, la taxa del qual es reportarà el dia 1 de gener de cada any i es liquidarà segons el calendari de cobrament fixat per l'Ajuntament. Per a donar-se de baixa, el o la titular haurà de sol·licitar-ho durant el mes de desembre de l'any anterior. 

8.4. Revocació 

L'autorització podrà ser revocada sense dret a indemnització en cas d'incompliment de qualsevol de les condicions assenyalades en la present ordenança, així com per interès general o força major, havent el o la titular de procedir a la seva retirada en el termini que s'estableixi. En cas d'incompliment, l'execució serà subsidiària i amb càrrec al o la titular de l'autorització, sense perjudici de la incoació del corresponent expedient sancionador.  

 

CAPÍTOL SETÈ.- INFRACCIONS I PROCEDIMENT SANCIONADOR 

Article 9 Inspecció

La Policia Local i els Serveis Tècnics Municipals (inspector o inspectora d'obres) exerciran funcions inspectores amb la finalitat de comprovar i investigar el compliment de la present ordenança.

Article 10 Infraccions 

Las infraccions de la present ordenança es classificaran en lleus, greus i molt greus.

10.1 Infraccions lleus

1. Excedir o contravenir l'ocupació autoritzada.

2. No deixar el pas lliure per al trànsit de persones.

3. Anunciar en veu alta les mercaderies o serveis i dirigir-se als vianants interrompent el seu recorregut.

4. Utilitzar animals com a reclam o complement de l'activitat.

5. No mantenir l'espai autoritzat, així com les instal·lacions i zones d'influència, en bones condicions de neteja, salubritat, seguretat i adorn.

6. La instal·lació d'equips o aparells reproductors amb volum que superin els nivells màxims permesos en l'ordenança del soroll i les vibracions.

7. Qualsevol infracció de la present ordenança que no estigui tipificada com a greu o molt greu.  

10.2 Infraccions greus 

1. Ocupar la via pública sense la corresponent autorització.

2. Realitzar una activitat diferent a l'autoritzada.

3. Produir desperfectes en la via pública sense reparar-los posteriorment.

4. Instal·lar una terrassa en zona d'estacionament sense col·locar una tarima al mateix nivell que la vorera.

5. No disposar de la pòlissa de responsabilitat civil d'incendis de l'establiment amb extensió de la seva cobertura als possibles riscos d'igual naturalesa que poguessin derivar-se a la terrassa.

6. La reiteració per tres vegades en faltes lleus en el període d'un any natural.  

10.3 Infraccions molt greus 

1. No desmuntar, modificar o retirar l'ocupació quan així es requereixi des de l'Administració.

2. Esborrar o modificar maliciosament les marques realitzades pels Serveis Tècnics Municipals al sòl.

3. Obstaculitzar la tasca inspectora en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

4. La falsedat de manera fraudulenta dels documents o dades exigides per l'Administració.

5. La venda o disposició de begudes alcohòliques i/o tabac a menors d'edat a la via pública.

6. La difusió de missatges publicitaris que atemptin contra la dignitat de les persones.

7. La reiteració per dues vegades en faltes greus en el període d'un any natural.

8. Qualsevol no prevista que per la seva rellevància pogués ser considerada com a tal.  

Article 11 Sancions

Faltes lleus: Multes de 100 fins 750 euros. 

Faltes greus: Multes de 751 fins 1.500 euros. 

Faltes molt greus: L'Ajuntament podrà optar entre la revocació de l'autorització o la imposició de multes de 1.501 fins 3.000 euros. 

Article 12 Procediment sancionador 

Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, els o les titulars dels béns o elements que l'ocupin indegudament, solidàriament amb els quals per acció o omissió hagin participat o se n'hagin beneficiat.  

Correspon a l'òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors per infracció de la present ordenança, així com les actuacions per al control i l'adopció de les mesures necessàries per al seu compliment. 

Els expedients sancionadors es tramitaran de conformitat amb el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora a les Illes Balears. 

Per a la prescripció de les infraccions i les sancions, es procedirà segons el que es preveu en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.  

L'abonament voluntari de la sanció resultant abans de la resolució que posi fi al procediment sancionador determinarà una reducció de 25% de l'import fixat en la resolució d'inici i/o proposta de resolució. 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL 1a. 

L'autorització d'activitats relacionades amb l'ocupació de via pública en relació amb la venda ambulant, mercats ambulants ocasionals, fires d'estocs, llibres, primavera, estiu i festes patronals estaran regulades per les ordenances corresponents.

DISPOSICIÓ FINAL 

La present ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Signat a Sant Lluís en la data que consta en la signatura electrònica (23 de maig de 2022)

La batlessa M. Carolina Marquès Portella