Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 221402
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de desballestament de motors de la central tèrmica (CT) d’Eivissa (157a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 de març de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte desballestament de motors de la central tèrmica (CT) d'Eivissa, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2, apartat d), del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, ha de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada «qualsevol modificació de les característiques d'un projecte sotmès a avaluació ambiental per la normativa bàsica estatal o pels annexos 1 o 2 d'aquesta llei, diferent de les modificacions descrites en l'apartat 1.e) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient. S'entén que una modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:

I. Un increment significatiu de les emissions a l'atmosfera.

II. Un increment significatiu dels abocaments a llits públics o al litoral.

III. Un increment significatiu de la generació de residus.

IV. Un increment significatiu en la utilització de recursos naturals.

V. Una afecció apreciable en espais protegits Xarxa Natura 2000.

VI. Una afecció significativa al patrimoni cultural...».

El projecte consisteix en una modificació a una instal·lació en funcionament i autoritzada (CT d'Eivissa), la qual implicarà impactes ambientals negatius, de caràcter temporal, referits principalment a l'increment significatiu en la generació de residus de construcció i demolició, a causa de les obres de desmantellament.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén el desmantellament a la CT d'Eivissa de les instal·lacions i equips interiors a les naus de motors Eivissa II, Eivissa III i edifici de sala de control, corresponents als grups dièsel 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 (motors BW 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7, que funcionen amb fueloil), actualment fora de servei, així com la demolició de les bancades sobre nivell de rasant d'aquests equips. També s'hi inclou el desmantellament i/o demolició d'altres equips i estructures exteriors a les naus de motors.

En qualsevol cas, el desmantellament i demolició serà complet fins a nivell de soleres dins de les naus de motors i de paviment de calçades i voreres en l'exterior. No es demoleixen els edificis de les naus de motors (zones 1 i 2), ni l'edifici de la sala de control (zona 3). La resta d'instal·lacions de la CT d'Eivissa, la qual té una superfície total de 61.271,5 m2 i una potència instal·lada original de 370 W, es mantindran en funcionament per a garantir la continuïtat de subministrament d'aquesta.

Per al desenvolupament d'aquest projecte s'ha dividit la superfície de la CT en 4 zones, en les quals queden inclosos tots els sistemes i equips, que es desmantellaran: Zona 1 - Nau de motors Eivissa II, zona 2 - Nau de motors Eivissa III, zona 3 - Edifici de Sales de control, i zona 4 - Exteriors.

Durant l'execució de les tasques de desmantellament i demolició, s'estima una generació total de residus d'aproximadament 14.000 t, corresponent a residus inerts i residus perillosos, de diferent naturalesa.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Durant les tasques de desmantellament i demolició previstes, les quals es realitzaran dins dels límits de la CT, es consideren com a principals impactes ambientals la generació de residus inerts i perillosos, de diferent naturalesa (s'estimen 14.000 t, en total), risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, emissió de gasos contaminants, partícules en suspensió i pols a l'atmosfera, pel trànsit de vehicles i maquinària utilitzats a les obres, i renous. No es preveu impacte paisatgístic, atès que la CT no patirà cap modificació, ja que es mantindran els edificis i instal·lacions per a l'activitat de la resta de grups existents. Com a impacte positiu, es preveu la creació de llocs de feina, durant l'execució de les obres.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha realitzat les consultes següents:

- Servei de Gestió Ambiental, del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa.

- Servei de Costes i Litoral, de la DG de Territori i Paisatge.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei d'Aigües Subterrànies, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

- Ajuntament d'Eivissa.

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades:

- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 5 de gener de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació aportada, des del punt de vista de la protecció civil, com a instrument de la política de seguretat pública per a protegir a les persones, els béns i el medi ambient, i amb la finalitat de garantir una adequada gestió de les emergències que es puguin originar per causes naturals o derivades de l'acció humana, accidental o intencionada, s'informa FAVORABLEMENT la consulta i petició d'informe del projecte de desballestament motors C.T. Eivissa amb les següents consideracions:

1.Previ a l'inici de l'activitat el titular de la instal·lació haurà de revisar i actualitzar el corresponent Pla d'autoprotecció, el sistema de gestió de seguretat i tota la documentació relacionada d'acord amb la normativa vigent que sigui d'aplicació tenint en compte les afectacions que puguin tenir els treballs contemplats en el present projecte amb l'activitat de la instal·lació.

2.A la finalització dels treballs també s'haurà de revisar i actualitzar el corresponent pla d'autoprotecció, el sistema de gestió de seguretat i tota la documentació relacionada d'acord amb la normativa vigent que sigui d'aplicació tenint en compte les modificacions realitzades.

3.És responsabilitat del titular de la instal·lació elaborar, implantar, mantenir i revisar el corresponent pla d'autoprotecció de l'activitat d'acord amb la normativa vigent aplicable.

4.El titular de la instal·lació, com expedidor de mercaderies perilloses, haurà de facilitar anualment al servei de planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior la informació per a l'elaboració del mapa de fluxos especificat al Reial decret 387/1996, d'1 de març, pel qual s'aprova la Directriu Bàsica de Planificació de Protecció Civil enfront del risc d'accidents en els transports de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril.

- El Servei de Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa, amb data 7 de gener de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

En funció que el projecte no presenta afeccions significatives sobre la realitat ambiental i territorial i que el document ambiental compleix amb l'exigit per la normativa vigent, es considera que s'ha analitzat de manera correcta els potencials impactes derivats del projecte segons els criteris de l'annex III de la Llei estatal d'impacte ambiental 21/2013.

Així es considera la no necessitat de procedir a una tramitació d'impacte ambiental ordinària.

- El Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa, amb data 10 de gener de 2022, va informar el següent:

Vista la documentació presentada, s'ha comprovat que els treballs es realitzaran dins del recinte de la central tèrmica d'Eivissa, i a més de 100 m de l'aresta exterior de l'explanació de les esmentades carreteres que són titularitat del Consell Insular d'Eivissa.

Per tot el que s'ha exposat anteriorment, des d'aquest Servei d'Infraestructures Viàries s'informa que l'actuació a realitzar es troba fora de l'àmbit de la xarxa viària del Consell d'Eivissa.

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 13 de gener de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

1.L'EIA del projecte de desmantellament dels motors BW 1 a 7 de la CT d'Eivissa ha de contenir un estudi sobre canvi climàtic i energia, segons estableix la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

2.Es recorda que a més de les mesures correctores descrites al document s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica deguda a les obres:

https://www. caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

- El Servei d'Aigües Subterrànies, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 11 de febrer de 2022, va informar el següent:

D'acord amb les competències d'aquest servei, cal informar que per part del servei d'Aigües Subterrànies no trobem cap impediment al projecte referit.

- El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 14 de febrer de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

Informam favorablement, atès al compliment del condicionant següent:

Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers alt, s'atendrà al que disposa l'art. 2.1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: Es pretén el desmantellament a la CT d'Eivissa de les instal·lacions i equips interiors a les naus de motors Eivissa II, Eivissa III i edifici de sala de control, corresponents als grups dièsel 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 (motors BW 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7, que funcionen amb fueloil), actualment fora de servei, així com la demolició de les bancades sobre nivell de rasant d'aquests equips, a més del desmantellament i/o demolició d'altres equips i estructures exteriors a les naus de motors. No s'hi inclou la demolició dels edificis de les naus de motors (zones 1 i 2), ni l'edifici de la sala de control (zona 3). La resta d'instal·lacions de la CT d'Eivissa, amb una superfície total de 61.271,5 m2 i una potència instal·lada original de 370 W, es mantindran en funcionament per a garantir la continuïtat de subministrament d'aquesta.

2. Ubicació del projecte: L'execució de les obres se circumscriu exclusivament al recinte de la CT d'Eivissa (coordenades UTM X:490915,35; Y: 158089,16). D'acord amb el Pla Territorial d'Eivissa (2005), la zona d'estudi es localitza dins sòl urbà, allunyat d'espais de rellevància ambiental o d'espais definits a la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears, i fora d'hàbitats d'interès comunitari (HIC). El projecte no es troba afectat per cap àrea de protecció de riscos (APR) d'incendis, d'inundació, d'erosió, o d'esllavissament. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2024), es localitza a una zona sense risc d'incendi forestal.

Segons el document ambiental, la CT d'Eivissa se situa dins un polígon industrial, amb un entorn immediat caracteritzat per un elevat grau d'antropització, amb vies de comunicació (al nord, la carretera PMV-810, al sud, la carretera C-733, i a l'oest, la carretera C-731), la zona portuària, i àrees comercials, entre d'altres. D'altra banda, a 375 m de la instal·lació trobam la zona urbana residencial més pròxima.

Els terrenys ocupats per la CT d'Eivissa es troben travessats pel torrent d'en Capità, el qual en aquest tram, i fins a la seva desembocadura al port d'Eivissa, es troba canalitzat i formigonat. No corresponen a zona potencialment inundable. L'àmbit d'actuació es localitza sobre la massa d'aigua subterrània 2006M2 «Jesús», en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, aqüífer superficial amb elevada vulnerabilitat a la contaminació. Entorn de la CT d'Eivissa es localitzen dos pous d'abastiment urbà (ARE_3801_Vigent-DI-_8211 i ARE_2225_Vigent-DI-_11346/15), a uns 400 m cap a l'oest, i a uns 650 m cap a l'est, respectivament, dins perímetre de restriccions moderades, del PHIB.

3. Característiques del potencial impacte: Es considera que l'impacte ambiental de les tasques de desmantellament i demolició previstes serà de caràcter temporal, i finalitzarà una vegada executades les obres. Es preveu l'adopció de mesures protectores o correctores dels impactes més rellevants. En tot cas, cap dels impactes es considera sever o crític.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de «Desballestament de motors CT Eivissa», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental, signat per la Sra. Sara García Cabello, i per la Sra. María Antón Marcos, ambientòlogues, i pel Sr. Ángel Vicente Giménez Celdrán, cap de departament de Novotec Consultores, SA, amb data 8 de juliol de 2021, i les condicions següents:

1. L'execució de les tasques de desmantellament i demolició s'haurà de circumscriure als límits de la CT d'Eivissa.

2. L'aigua utilitzada per al reg, neteja i manteniment, associat a les feines previstes, haurà de ser regenerada.

3. D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica deguda a les obres:

https://www. caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

4. D'acord amb el Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers alt, s'atendrà al que disposa l'art. 2.1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

5. Tots els residus generats durant l'execució de les obres hauran de ser separats per tipologia, emmagatzemats temporalment de manera adequada, i lliurats a gestor autoritzat.

6. Atesa l'existència d'una zona residencial pròxima a la CT d'Eivissa, el programa de vigilància ambiental haurà de preveure mesures periòdiques de renous, per a garantir el compliment de la normativa aplicable en la matèria.

7. El programa de vigilància ambiental haurà de disposar d'una partida específica dins del pressupost del projecte, per al seguiment de les mesures preventives i correctores previstes al document ambiental.

D'altra banda, es recorda que:

-Atesa l'existència d'elements amb amiant, abans d'iniciar les tasques de desmantellament i demolició previstes, s'haurà de disposar d'un pla de treball per a feines amb exposició a amiant, aprovat per l'organisme competent.

-Segons la DG d'Emergències i Interior:

+Previ a l'inici de l'activitat el titular de la instal·lació haurà de revisar i actualitzar el corresponent Pla d'autoprotecció, el sistema de gestió de seguretat i tota la documentació relacionada d'acord amb la normativa vigent que sigui d'aplicació tenint en compte les afectacions que puguin tenir els treballs contemplats en el present projecte amb l'activitat de la instal·lació.

- A la finalització dels treballs també s'haurà de revisar i actualitzar el corresponent pla d'autoprotecció, el sistema de gestió de seguretat i tota la documentació relacionada d'acord amb la normativa vigent que sigui d'aplicació tenint en compte les modificacions realitzades.

- És responsabilitat del titular de la instal·lació elaborar, implantar, mantenir i revisar el corresponent pla d'autoprotecció de l'activitat d'acord amb la normativa vigent aplicable.

- El titular de la instal·lació, com expedidor de mercaderies perilloses, haurà de facilitar anualment al servei de planificació de la DG d'Emergències i Interior la informació per a l'elaboració del mapa de fluxos especificat al Reial decret 387/1996, d'1 de març, pel qual s'aprova la Directriu Bàsica de Planificació de Protecció Civil enfront del risc d'accidents en els transports de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 30 de març de 2022

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias