Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 218487
Reglament de venda ambulant als mercats del terme municipal de Manacor
Expedient 15110/2021
APROVACIÓ DEFINITIVA DEL REGLAMENT DE VENDA AMBULANT ALS MERCATS DEL TERME MUNICIPAL DE MANACOR .
El Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària duita a terme el passat dia 14 de març de 2022 aprovà definitivament el Reglament de la venda ambulant als mercats del terme municipal de Manacor, que seguidament es transcriu:
«REGLAMENT REGULADOR DE LA VENDA AMBULANT ALS MERCATS DEL TERME MUNICIPAL DE MANACOR
TÍTOL I
DE LA VENDA AMBULANT
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquest Reglament és regular la venda ambulant o no sedentària en el terme municipal de Manacor, en compliment del que disposa l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; l'article 1.2 del Reglament de serveis de les corporacions locals, aprovat pel Decret de 17 de juny de 1955; els articles 53 a 55 i 63 a 71 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç minorista; la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; i la resta de normativa que li sigui d'aplicació, sense perjudici de la normativa en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, i de protecció de la salut pública i la seguretat alimentària.
Als efectes d'aquest Reglament, es considera venda ambulant o no sedentària aquella realitzada per comerciants fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, a instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.
Article 2. Classificació
L'exercici de la venda ambulant o no sedentària es pot realitzar en alguna de les modalitats següents:
a) Venda a mercats periòdics.
b) Venda a mercats ocasionals (fires, festes...).
c) Venda a la via pública.
d) Venda ambulant en camions-botiga.
Article 3. Emplaçament
Correspon a l'Ajuntament de Manacor determinar la zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, fora de la qual no es pot dur a terme aquesta activitat comercial. Els llocs de venda ambulant o no sedentària no es poden situar en els accessos a edificis d'ús públic, davant establiments comercials i industrials de tal manera que impedeixin o dificultin l'accés a l'establiment o la visibilitat dels aparadors, ni en llocs on dificultin l'accés i la circulació.
S'ha de sol·licitar a l'Ajuntament de Manacor una autorització per a cada emplaçament concret i per a cada una de les modalitats de venda ambulant o no sedentària que es vulgui exercir.
Article 4. Subjectes
La venda ambulant, només la poden exercir persones físiques, jurídiques, cooperatives i entitats sense personalitat jurídica, amb plena capacitat jurídica i d'obrar, i només es pot exercir en els llocs i emplaçaments i en les dates i el temps que es determini en les autoritzacions que s'atorguin.
Article 5. Règim econòmic
L'Ajuntament ha de fixar les taxes corresponents per a la utilització privativa o aprofitament especial del sòl públic en les diferents modalitats de venda ambulant.
Article 6. Competències
Correspon a la Batlia, sense perjudici de la possible delegació de competències:
a) Crear, situar, suprimir i efectuar l'organització quant a delimitació o àmbit, dies i horari dels mercats.
b) Autoritzar les fires i festes tradicionals o ocasionals amb motiu d'esdeveniments populars, i establir-ne la ubicació i delimitació, així com la natura de les activitats que s'hi han de desenvolupar.
c) Establir i delimitar els sectors, si escau, i determinar les parades de venda dels mercats periòdics, així com resoldre qualsevol assumpte relacionat amb aquesta competència.
d) Modificar els àmbits, la delimitació i els horaris comercials als mercats, i en general les posteriors reestructuracions i organitzacions. S'entenen per modificacions substancials un canvi total d'ubicació, la dispersió del mercat a carrers no connexos o la seva divisió, el canvi de dia de celebració o la reducció o ampliació dels horaris en més de dues hores.
e) Aprovar normes de règim interior pròpies d'un determinat mercat, fira o sector del mercat amb estricta subjecció a aquest Reglament, escoltant prèviament les persones usuàries i els agents implicats, i amb els informes dels serveis municipals corresponents.
f) Dur a terme l'organització, l'adjudicació, la distribució i la gestió dels llocs de venda a mercats periòdics, temporals i fires, que es pot realitzar amb l'assessorament d'associacions professionals de comerciants i ambulants, en cas que existeixin, o de persones físiques, juridicomercantils, associacions, o qualsevol altre tipus de persona jurídica. S'ha de valorar l'experiència en l'organització de mercats temporals o fires temàtiques i, si és possible, la seva col·laboració, sense que això predetermini un tracte discriminatori respecte a firaires ambulants individuals associats. Tenint en compte el que disposa aquest article, l'Ajuntament pot subscriure convenis de col·laboració específics amb terceres persones que es mostrin interessades en l'organització i la gestió de fires, i que acreditin degudament la seva experiència.
g) Aprovar qualsevol altre aspecte o assumpte relacionat amb els mercats municipals periòdics i ocasionals.
TÍTOL II
MODALITATS DE VENDA AMBULANT
CAPÍTOL I
VENDA A MERCATS PERIÒDICS
Article 7. Tipus de mercats del terme municipal de Manacor
Els mercats habituals del terme municipal de Manacor són:
- El mercat anual dels dilluns a Manacor.
- El mercat anual dels diumenges a Porto Cristo.
- El mercat anual dels dissabtes a Manacor.
- El mercat temporal dels dijous a Porto Cristo.
- El mercat temporal dels dijous a s'Illot.
- El mercat de segona mà a Manacor.
- El mercat de segona mà a Porto Cristo.
Article 8. Ubicació i horari
1. L'emplaçament, dies i horari en què es poden exercir els mercats són els següents:
- Mercat anual dels dilluns a Manacor:
a) S'ubica a la plaça de Ramon Llull i els voltants.
b) L'horari del mercat és de 8.30 h a 13.30 h.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 7.30 h i les 8.30 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 7.30 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 13.30 h i han de finalitzar en tot cas a les 15.30 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 14 h.
- Mercat anual dels diumenges a Porto Cristo:
a) S'ubica al passeig de la Sirena.
b) L'horari del mercat és de 8.15 h a 14 h.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 7.15 h i les 8.15 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 7.15 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 14 h i han de finalitzar en tot cas a les 15.30 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 14 h.
- Mercat anual dels dissabtes a Manacor:
a) S'ubica a la plaça de la Constitució i els voltants.
b) L'horari del mercat és de 8.30 h a 13.30 h.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 7.30 h i les 8.30 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 7.30 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 13.30 h i han de finalitzar en tot cas a les 15.30 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 14.00 h.
- Mercat temporal dels dijous a Porto Cristo
a) S'ubica al passeig de la Sirena.
b) L'horari del mercat és de 8.30 h a 13.30 h del 1r de juny al 31 de setembre.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 7.30 h i les 8.30 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 7.30 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 13.30 h i han de finalitzar en tot cas a les 15.30 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 14.00 h.
- Mercat temporal dels dijous a s'Illot:
a) S'ubica al camí de la Mar i els voltants.
b) L'horari del mercat és de 18 h a 23. h, del 1r de juny al 31 de setembre.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 17 h i les 18 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 17 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 23 h i han de finalitzar en tot cas a la 24 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 23.30 h.
- Mercat de segona mà a Manacor:
a) S'ubica a la plaça de Ramon Llull.
b) Es realitza el segon dissabte de cada mes, de 9 h a 13 h.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 8 h i les 9 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 8 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 13 h i han de finalitzar en tot cas a les 15 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 13.30 h.
- Mercat de segona mà a Porto Cristo
a) S'ubica al passeig de la Sirena.
b) Es realitza el tercer dissabte de cada mes, de 10 h a 13.30 h.
c) El muntatge de les parades i la descàrrega s'han d'haver completat entre les 9 h i les 10 h. En cap cas no es pot iniciar abans de les 9 h. Les operacions de desmuntatge i neteja es poden iniciar a partir de les 13.30 h i han de finalitzar en tot cas a les 15.30 h. Els vehicles de les persones venedores poden accedir al recinte del mercat a partir de les 14 h.
El dia del mercat, els llocs que quedin lliures a partir de l'horari de finalització del muntatge poden esser ocupats circumstancialment per aquest dia a criteri de l'Ajuntament.
2. A l'hora del començament del mercat, els cotxes, camions i altres vehicles han d'haver efectuat les seves operacions de descàrrega i estar aparcats fora del recinte, llevat d'aquells que siguin inherents a l'exercici de l'activitat.
3. Durant les dues hores següents a la conclusió del mercat, s'han de desmuntar les parades i deixar el lloc en perfecte estat de neteja, i realitzar el corresponent reciclatge del material.
No es pot accedir la parada abans que finalitzi el mercat. Si això passa, és motiu d'infracció lleu, de conformitat amb el que estableix l'article 30.
4. L'Ajuntament, per raons d'interès públic, necessitats organitzatives o quan així ho requereixin les circumstàncies, pot decidir, mitjançant un acord motivat, modificar la data i l'horari o traslladar l'emplaçament habitual del mercat, la qual cosa s'ha de comunicar a la persona titular de l'autorització amb una antelació considerada. La ubicació provisional tan sols pot mantenir-se mentre no desapareguin els motius que han ocasionat el canvi o trasllat.
Article 9. Productes objecte de venda
Només s'autoritza la venda dels productes següents:
1.1 Al mercat dels dilluns a Manacor, diumenges a Porto Cristo, dijous a s'Illot i dijous a Porto Cristo:
a) Productes de fora vila:
- Productes hortícoles i fruiters, de producció pròpia o aliena.
- Plantes, planters, arbres, arbusts.
- Floristeria.
- Productes agropecuaris.
- Petita maquinària i eines agrícoles.
- Animals vius de producció avícola i cunícola, i de fora vila.
b) Altres productes alimentaris:
- Fruites seques, caramels i llepolies.
- Adobats, embotits, formatges, conserves (mel, confitura, etc.), olives, encurtits i similars.
c) Productes ecològics
d) Productes artesanals de producció pròpia o aliena.
e) Parament de casa:
- Retalls.
- Merceria.
- Roba de la casa.
- Decoració de la casa.
- Estris de cuina, bricolatge, petits electrodomèstics i ferreteria.
f) Punts lúdics:
- Músics, caricaturistes, estàtues vivents, etc.
g) La resta de productes, amb caràcter general:
- Confecció: infantil, masculina, femenina, per a la pràctica de l'esport, especialitzada, interior i de bany.
- Complements de moda i bijuteria.
- Marroquineria.
- Calçat.
- Música, llibres i revistes.
- Joguines, contes i similars.
- Productes electrònics.
- Drogueria i perfumeria.
1.2 Al mercat anual del dissabte a Manacor:
Únicament està permesa la venda de plantes, planters, arbres, arbusts, floristeria i productes alimentaris.
1.3 Al mercat de segona mà a Manacor i a Porto Cristo només s'autoritza la venda de productes i objectes de segona mà següents:
- Llibres i revistes.
- Pel·lícules, discs, vídeos i similars (no es permet la venda de còpies).
- Instruments musicals.
- Material informàtic.
- Eines.
- Roba, calçat i complements.
- Material per a nadons i infants.
- Parament de la casa.
- Mobles.
- Electrodomèstics i aparells elèctrics.
- Material esportiu.
- Jocs i juguetes.
- Fòssils, minerals, monedes, segells i altres productes col·leccionables.
- Joies, bijuteria.
- Escultures, quadres, pintures i similars.
- Productes d'elaboració pròpia, no alimentaris (no professionals).
En cap cas no es permet la venda de productes nous, ni d'estoc.
Tampoc no es permet la venda de productes o objectes a càrrec de persones que es dediquin professionalment a la producció o venda d'aquests productes. Si això passa, es considera una infracció molt greu, de conformitat amb el que estableix l'article 30.
2. La Batlia es reserva el dret de concretar, ampliar o restringir els productes que poden ser objecte de venda.
3. En qualsevol de les modalitats, la Batlia pot autoritzar altres productes amb motiu de la seva naturalesa i originalitat. No obstant això, en cap cas no s'ha d'autoritzar la venda de falsificacions ni productes d'imitació de qualsevol tipus de marca, atès que està prohibit.
4. En qualsevol de les modalitats de venda a mercats habituals queda totalment prohibida la venda dels productes següents (excepte en el supòsit que, a judici de les autoritats sanitàries competents, es disposi de les instal·lacions frigorífiques i condicions de conservació adequades):
a) Carn, aus i caça (fresca, refrigerada o congelada).
b) Peix i marisc (fresc, refrigerat o congelat).
c) Llet certificada i pasteuritzada.
d) Formatge tendre, brossat, nata, mantega, iogurts i altres productes lactis frescs.
e) Pastisseria farcida i guarnida. Pastes alimentàries fresques i farcides.
f) Anxoves, fumats i altres semicongelats o productes que necessitin refrigeració.
g) Altres productes que per les seves característiques especials, i segons el parer de les autoritats competents, comportin un risc sanitari.
5. La venda de productes relatius al sector de la restauració (entrepans, begudes, menjars preparats...) es pot autoritzar, excepcionalment, mitjançant un decret de la Batlia, amb motiu de fires, mercats i diades concretes; en tot cas, s'ha d'exigir el compliment de les mesures sanitàries aplicables segons la normativa vigent i la Llei 7/2013, del règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes Balears.
Article 10. Parades
1. La grandària de les paradetes pot oscil·lar entre un mínim de 2 metres lineals i un màxim de 8 metres lineals de llargària, i un màxim de 2 metres lineals de profunditat. S'exceptuen les paradetes de plantes i flors que podran tenir una llargària màxima de fins a 12 m lineals.
2. Les instal·lacions utilitzades per al comerç en el mercat han de ser desmuntables i reunir les condicions necessàries per servir de suport als productes atenint-se a uns requisits mínims de seguretat, de presentació i d'higiene. No es poden ocupar els terrenys del mercat amb altres elements que no siguin els llocs desmuntables.
3. Les paradetes han de disposar d'un envelat de color blanc o tonalitats neutres o de les característiques que s'estableixin per a cada mercat. S'exceptuen les paradetes d'alimentació i de plantes i flors, sempre que no disposin de les mateixes.
4. Els possibles tendals dels diferents llocs de venda han de descansar en un sol eix central i en cap cas damunt la via pública. La longitud màxima del tendal des de l'eix central ha de ser d'1,25 metres lineals.
5. No es permet la venda de mercaderies que s'instal·lin directament en terra o damunt el paviment. S'exceptuen les paradetes de plantes i flors.
6. Els llocs del mercat han de respectar els establiments existents, els quals poden demanar autorització per als dies de mercat per poder treure expositors i productes davant una part o tota la seva façana.
CAPÍTOL II
VENDA EN MERCATS OCASIONALS
Article 11. Modalitats
Per a l'exercici de la venda en mercats ocasionals es fixen les modalitats següents:
- fires
- festes
- altres esdeveniments populars
Article 12. Regulació
Mitjançant un decret de la Batlia, s'han de regular tots els aspectes vinculats al mercat ocasional en qüestió, com ara la ubicació, els dies que hi ha d'haver instal·lat el mercat ocasional, l'horari, la tipologia de productes permesos i prohibits, el termini per presentar les sol·licituds, el procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions i la documentació necessària. En tot cas, el procediment per atorgar l'autorització municipal s'ha de dur a terme amb criteris clars, senzills, objectius, que s'han de donar a conèixer amb antelació.
CAPÍTOL III
VENDA A LA VIA PÚBLICA O VENDA AMBULANT EN CAMIONS BOTIGA
Article 13. Ubicacions
1. Per a l'exercici de la venda en la via pública o la venda ambulant en camions botiga, la Batlia ha de determinar els llocs on es poden ubicar.
2. En cas d'interès públic, mitjançant un acord motivat, es poden modificar les ubicacions, dates i horaris, i s'ha de comunicar a la persona titular de l'autorització amb una antelació mínima de quinze dies, tret que per raons d'urgència aquest termini hagi de ser reduït. Aquesta modificació tan sols es pot mantenir mentre no desapareguin els motius que han ocasionat el canvi.
Article 14. Vehicles
Els vehicles utilitzats per a la venda en camions botiga han de complir tots els requisits de la normativa vigent en matèria de seguretat i sanitat dels productes exposats o comercialitzats, i en matèria d'activitats.
TÍTOL III
PROCEDIMENT D'AUTORITZACIÓ
Article 15. Requisits
1. Per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, s'han de complir els següents requisits:
a) Estar donat d'alta en l'epígraf corresponent de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) o, en cas d'estar exempts, al cens d'obligats tributaris.
b) Estar al corrent del pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social, de les obligacions tributàries i de les taxes municipals corresponents.
c) Reunir totes i cadascuna de les condicions exigides per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.
d) Tenir una assegurança de responsabilitat civil per fer front a qualsevol reclamació que puguin fer les persones usuàries amb una cobertura mínima de 60.000,00 €.
e) En el cas de persones estrangeres, disposar dels corresponents permisos de residència i treball per compte propi i complir amb la resta de disposicions vigents que li siguin aplicables.
f) Tenir el personal auxiliar, si n'hi ha, contractat d'acord amb la legislació laboral vigent.
g) Satisfer els drets i taxes que les ordenances municipals estableixin per a aquest tipus d'activitat comercial.
h) En cas de venda d'aliments o begudes d'elaboració pròpia, disposar del número de registre sanitari corresponent.
En cap cas no es pot exigir el deure de residència en el municipi respectiu com a requisit de participació.
L'Ajuntament ha de comprovar, prèviament a concedir-ne l'autorització municipal, que la persona sol·licitant compleix amb els requisits establerts a l'apartat anterior.
Article 16. Garanties del procediment
El procediment ha de ser públic i la tramitació s'ha de desenvolupar conforme a criteris clars, senzills, objectius i predictibles. En la resolució del procediment s'han de fixar els requisits de l'autorització, que han de ser necessaris, proporcionals i no discriminatoris.
Article 17. Sol·licituds i terminis de presentació
1. Les persones físiques i jurídiques, les cooperatives o les entitats sense personalitat jurídica que desitgin exercir les modalitats de comerç ambulant incloses en aquesta Ordenança, han de presentar una sol·licitud en el registre d'entrada de l'Ajuntament conforme al model que aprovi la Batlia, que en tot cas ha de contenir:
a) Dades de la persona sol·licitant (nom complet, DNI/NIF/NIE, raó social, CIF).
b) Adreça a l'efecte de rebre notificacions.
c) Telèfon de contacte i adreça electrònica.
d) Modalitat de mercat i tipus de mercat.
e) Classe d'articles que pretén comercialitzar i la seva procedència, i tipus de producte.
f) Longitud de la parada.
2. Juntament amb la sol·licitud esmentada en el punt anterior, excepte per als mercats de segona mà, s'ha de presentar:
a) Una fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI), NIF, NIE o del codi d'identificació fiscal (CIF), segons el cas.
b) Fotografia de la parada i/o dels productes objecte de venda.
c) Fotografia de mida carnet de la persona interessada.
d) Pòlissa d'assegurança i justificant de tenir-ne el pagament vigent.
e) Una fotocòpia del DNI, NIF, NIE o del codi d'identificació fiscal (CIF), segons el cas, de la persona contractada com a auxiliar, així com el corresponent contracte de treball.
f) Una declaració responsable de la persona interessada en què manifesti, com a mínim:
- Que acompleix amb els requisits i les disposicions establerts en aquest Reglament i que els mantendrà durant el termini de vigència de l'autorització.
- Que està en possessió de la documentació que ho acredita a partir de l'inici de l'activitat.
- Que està donada d'alta a l'epígraf corresponent de l'impost sobre activitats econòmiques (o del que el substitueixi) i que està al corrent de pagament de la tarifa o, en cas d'estar-ne exempta, està donada d'alta en el cens d'obligats tributaris.
- Que està donada d'alta i al corrent de pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social, Agència Tributària i taxes municipals.
- En el cas de persones procedents de països no comunitaris, que acredita l'acompliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
- Que reuneix totes i cadascuna de les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecte de venda ambulant.
3. La circumstància d'estar d'alta i al corrent del pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, en el seu cas, en el cens d'obligats tributaris, i de les cotitzacions de la seguretat social ha de ser acreditada, a opció de la persona interessada, per ella mateixa o bé autoritzant l'administració perquè en verifiqui el compliment.
4. No obstant l'apartat anterior, no és exigible l'acreditació documental d'altres requisits detallats en la declaració responsable, sense perjudici de les facultats de comprovació que tenen atribuïdes les administracions públiques.
5. Per al mercat de segona mà, juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar:
- Fotocòpia del DNI, NIF o NIE, segons pertoqui.
- Una fotografia de mida carnet.
Quan l'exercici correspongui a una persona jurídica, si sota una mateixa titularitat opera més d'una persona física, totes han d'exercir l'activitat mitjançant relació laboral, han d'haver estat donades d'alta en la Seguretat Social i els seus noms han de figurar en l'autorització expedida per l'Ajuntament. Aquesta autorització ha d'estar exposada en la paradeta en un lloc visible, així com la documentació acreditativa de la personalitat i poders de la representació legal de la persona jurídica.
6. El termini de presentació de sol·licituds és:
De l'1 al 31 d'octubre per als mercats anuals.
De l'1 al 30 d'abril per als mercats temporals.
Per als mercats de segona mà es pot fer la sol·licitud durant tot l'any.
Les persones que presentin la sol·licitud fora del termini establert passen a formar part d'una llista d'espera.
7. Per a la valoració dels criteris recollits a l'article 18 d'aquesta Ordenança és necessari aportar la documentació acreditativa.
8. Quan es tracti d'activitats artístiques, institucionals, de partits polítics, d'ONG i activitats sense ànim de lucre, l'Ajuntament pot concedir autoritzacions puntuals i per a un dia concret, sempre que presentin prèviament la sol·licitud prèvia i que l'activitat sigui únicament informativa.
Article 18. Criteris per a la concessió de les autoritzacions
El procediment de concessió ha de respectar en tot cas el règim de concurrència competitiva i ha de garantir la transparència, la imparcialitat i la publicitat adequades del procés de concessió. Els criteris per a la concessió de les autoritzacions tenen la finalitat d'aconseguir una major qualitat de l'activitat comercial i el servei prestat, la millor planificació sectorial, el millor prestigi i la major seguretat del mercat.
Els criteris i la puntuació que s'atorga a les persones sol·licitants a l'efecte de concedir-los un lloc al mercat són:
a) Per cada any d'antiguitat en el padró de contribuents de la taxa per venda a determinats llocs de la via pública del terme municipal Manacor corresponent al mercat sol·licitat: 0,50 punts per cada 6 mesos d'antiguitat amb un màxim de 5 punts.
b) Pel tipus de producte objecte de venda: màxim 10 punts calculats de forma ponderada.
c) Per disposar de la targeta de mestre artesà o acreditar la classificació com a agricultor/a de productes propis: 15 punts.
d) Per la participació en algun dels diferents mercats del terme municipal de Manacor: 1 punt per altre mercat amb un màxim de 2 punts.
e) Per presentació i bona estètica de la parada: un màxim de 10 punts.
f) Les persones sol·licitants que es trobin en una situació de vulnerabilitat acreditada per serveis socials: 8 punts.
g) Les actes o diligències que emeti el departament resten puntuació. Cada acta resta 5 punts.
Article 19. Resolució
1. El termini per resoldre les sol·licituds d'autorització és de tres mesos a comptar des del dia següent al final del termini per a la presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini sense haver-se notificat la resolució, les persones interessades poden entendre desestimada la seva sol·licitud.
En el cas de tractar-se d'una sol·licitud per participar en un mercat amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars, la sol·licitud s'ha de resoldre en un termini màxim de 10 dies, i en cas que no s'emeti una resolució expressa s'ha d'entendre denegada.
2. Les autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant, les acorda l'òrgan municipal competent.
3. Com a resultat del procediment de concurrència competitiva s'ha de crear una llista d'espera, a fi de cobrir les possibles vacants que sorgeixin fins a la nova convocatòria.
Article 20. Autorització municipal
1. L'autorització per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària té una duració limitada. Per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària a mercats periòdics la durada de l'autorització no pot ser superior a un any.
2. Les autoritzacions s'entenen atorgades sense perjudici de tercers i no confereixen mai drets a les persones autoritzades. En cada tipus de mercat, únicament pot ser titular d'una llicència.
3. L'autorització municipal és personal. En poden fer ús —sempre que assisteixin a la persona titular en el desenvolupament de l'activitat— el o la cònjuge o persona en anàloga relació d'afectivitat, descendència de segon grau, empleats i empleades que la persona titular hagi donat d'alta a la Seguretat Social i han de continuar invariables el temps que dura l'autorització mentre no s'efectuï d'ofici un canvi en les condicions objectives de la concessió de l'autorització. En aquest cas, l'Ajuntament ha d'expedir una nova autorització pel temps de vigència que resti de l'anterior.
4. En cas que s'hagi de substituir la persona titular per mort, jubilació, malaltia, baixa o qualsevol altra causa justificada, l'entitat titular de l'autorització ho ha de comunicar a l'Ajuntament de Manacor en un termini no superior a 10 dies des del moment que es produeixi la substitució i indicar el nom, domicili, DNI de la persona substituta i la causa de la substitució, adjuntant una fotocòpia i l'original —per compulsar— del DNI i la documentació de la Seguretat Social.
5. La persona titular de l'autorització de productes d'alimentació i herbodietètica ha de complir addicionalment els requisits que imposi la normativa sanitària.
6. Una vegada concedida la llicència o autorització corresponent, s'entrega una credencial amb fotografia, nom i llinatges o raó social, DNI de la persona titular o del personal autoritzat, productes autoritzats a vendre, ubicació, número i metres de la parada. La credencial ha d'estar sempre en poder de la persona interessada i s'ha d'exhibir al públic, de manera visible i permanent, a la parada de venda.
7. Les autoritzacions poden ser revocades unilateralment per l'Ajuntament en el cas d'incompliment de la normativa.
Article 21. Contingut de l'autorització
1. En les autoritzacions que expedeixi l'Ajuntament ha de constar:
a) La persona física de l'autorització per a l'exercici del comerç ambulant, el seu DNI o NIF, domicili a l'efecte de possibles reclamacions i, si escau, les persones amb relació familiar o laboral que hagin de desenvolupar en el seu nom l'activitat.
b) La duració de l'autorització.
c) La modalitat de comerç ambulant autoritzada.
d) La indicació del lloc, les dates i l'horari en què s'hagi d'exercir l'activitat.
e) La mida, ubicació i estructura del lloc on es realitzi l'activitat comercial.
f) Els productes autoritzats a comercialitzar.
Article 22. Transmissió
L'autorització no és transmissible. Excepcionalment i únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda a la persona titular de dur a terme l'activitat, si es comunica prèviament a l'Ajuntament, es pot transmetre l'autorització:
a) a favor del o de la cònjuge o parella de fet, ascendents i descendents de segon grau.
b) a favor de treballadors i treballadores de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.
L'Ajuntament pot comprovar i inspeccionar en tot moment els fets, activitats, transmissions i altres circumstàncies de l'autorització concedida. En tot cas, s'han de notificar als òrgans autonòmics de defensa de la competència els fets dels quals tenguin coneixement en l'exercici de les seves funcions que puguin constituir infracció a la legislació de defensa de la competència.
Article 23. Cessió de drets.
Les autoritzacions d'ocupació al mercats no poden ser objecte de subrogació, donació o permuta. No obstant això, es pot autoritzar la cessió de drets a favor de familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat per un període màxim d'un any sense possibilitat de renovació. En aquest cas, s'ha de presentar un certificat municipal de convivència de les persones afectades o un document acreditatiu del parentesc. I en el cas de propietaris i propetàries agrícoles, a favor dels pagesos i pageses, parcers/es i similars. Només es pot autoritzar una sola cessió dels drets descrits.
Article 24. Extinció de l'autorització
Les autoritzacions s'extingeixen per:
a) Compliment del termini pel qual ha estat concebuda l'autorització.
b) Jubilació, mort o incapacitat sobrevinguda de la persona titular que no li permeti exercir l'activitat, o dissolució de l'empresa, si escau.
c) Renúncia expressa o tàcita de l'autorització.
d) Deixar de reunir qualsevol dels requisits prevists en el reglament necessaris per sol·licitar l'autorització o exercir l'activitat.
e) No complir amb les obligacions fiscals i de seguretat social o l'impagament de les taxes corresponents.
f) Revocació.
g) Per qualsevol altra causa prevista legalment.
Article 25. Causes de la revocació de l'autorització
Són causes, entre d'altres, de la revocació de l'autorització municipal, per resolució-decret de la batlia, les següents:
a) Donar-se de baixa de l'impost sobre activitats econòmiques.
b) Donar-se de baixa la persona autònoma o deixar de pagar les cotitzacions per un espai de temps superior a tres mesos.
c) L'incompliment del que es regula a l'art. 17 d'aquest Reglament.
d) L'atenció del lloc per una persona no autoritzada en la llicència, a excepció que la persona que provisionalment regenti el lloc de venda acrediti mitjançant certificat mèdic oficial i actualitzat que la titular del lloc es troba incapacitada per malaltia. Aquesta situació no pot ser superior a la que preveu la legislació laboral per declarar la incapacitat laboral.
e) Els altres supòsits prevists en aquest Reglament per infraccions lleus, greus i molt greus, amb tramitació prèvia del corresponent expedient sancionador.
f) L'incompliment de la normativa aplicable, especialment en matèria sanitària i de defensa de les persones consumidores i usuàries.
g) No abonar en els terminis prevists l'import de la parada.
h) La no assistència de la persona titular o persones autoritzades durant quatre dies consecutius injustificadament al mercat per al qual tengui autorització, o durant vint d'alterns encara justificats.
i ) Per raons d'interès públic.
Article 26. Període de vacances
Les persones venedores dels diferents mercats tenen dret a no ocupar l'espai autoritzat durant un mes per vacances, i ho han de comunicar amb una antelació mínima de 15 dies.
Aquesta circumstància no eximeix del pagament del corresponent preu públic municipal.
A petició de les persones interessades, es pot realitzar el període de vacances en dos torns de quinze dies.
TÍTOL III. OBLIGACIONS I PROHIBICIONS DE LES PERSONES ADJUDICATÀRIES DE MERCATS
Article 27. Les persones adjudicatàries de llocs de venda estan obligades a:
1) Adoptar mesures necessàries per evitar embrutar les vies i espais lliures públics. Per aquest motiu disposen de dipòsits o recipients adequats rebutjables, on han de dipositar els residus que vagin produint per tal de facilitar els treballs del servei de recollida de fems i neteja pública.
2) Ocupar i ordenar el lloc de la forma prevista segons les normes del règim interior o les que indica aquest Reglament.
3) Comunicar les absències previsibles que siguin justificades, amb antelació a la realització del mercat en què prevegin la seva absència. A més, han de comunicar la persona que les substitueixi.
4) Adoptar les mesures oportunes amb la finalitat d'evitar la incidència negativa sobre el medi ambient i mantenir les condicions mínimes de neteja i higiene.
5) En cas d'utilitzar tendals i ombrel·les, s'han d'hissar sobre la rasant de la calçada, com a mínim, dos metres. En cap cas no s'hi poden penjar articles fora de la perpendicular de la superfície del trast o lloc de venda.
6) Les persones venedores estan obligades a estacionar els seus vehicles als llocs que indiqui l'Ajuntament.
7) Qualssevol altres que s'estableixin en aquest Reglament i la resta de disposicions d'aplicació.
És obligatòria la col·locació de cartells indicatius dels preus dels distints productes en lloc visible. El preu ha d'indicar el cost de la unitat o la unitat de pes i volum o altra mesura tradicional.
És obligatori tenir la pertinent autorització de l'Ajuntament i satisfer els tributs que estableixi a l'efecte la corresponent ordenança fiscal.
S'han de complir les condicions exigides per la normativa reguladora dels productes objecte de comerç.
La persona venedora ha de poder justificar adientment, en qualsevol moment, la procedència de les mercaderies que exposi.
Article 28. Prohibicions
Es prohibeix la venda de productes d'imitació de qualsevol tipus de marca.
No es poden vendre altres articles que els que figurin a l'autorització de l'Ajuntament.
No es poden utilitzar equips de megafonia ni equips de música, a no ser que l'autorització ho prevegi expressament. En tot cas, queda prohibida la publicitat o venda mitjançant el sistema d'altaveus o megafonia.
S'han de complir les altres prohibicions que estableixi la resta de normativa sectorial.
TÍTOL IV. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 29. Potestat d'inspecció i sancionadora
Els serveis municipals que en cada cas siguin competents han d'exercir la inspecció i vigilar l'exercici de les activitats regulades en aquest reglament, cuidant que s'ajustin als seus preceptes, sense perjudici d'altres atribucions competencials establertes en la legislació vigent.
Les infraccions de les quals sigui competent l'Ajuntament, s'han de sancionar d'acord amb la normativa vigent, amb instrucció prèvia del corresponent expedient administratiu. En les que no tengui competència, se n'ha de donar compte immediat a l'autoritat que correspongui, en especial, en l'aspecte sanitari.
Article 30. Infraccions
Als efectes d'aquest reglament, les infraccions es classifiquen de la següent forma:
A) Infraccions lleus:
1. Les infraccions que no figurin qualificades com a greus o molt greus als articles següents, sense perjudici del que es disposa a l'apartat següent.
2. Són considerades faltes lleus, entre d'altres, les següents:
a) La manca de neteja del trast i de l'entorn.
b) La no exhibició del carnet de la persona titular.
c) Canviar d'objecte de venda sense avisar.
d) Sobrepassar la senyalització dels límits del lloc de venda que li correspongui.
e) No tenir exposats els preus de venda al públic.
f) No reciclar o separar el fems adequadament.
g) El canvi d'emplaçament de la parada de venda sense l'autorització corresponent.
h) L'incompliment de l'horari.
B) Són faltes greus:
a) L'abandó del lloc o parada durant dos mercats consecutius o quatre alternats dins el mateix exercici sense causa justificada.
b) La comissió de dues o més faltes lleus durant un mateix any natural.
c) La desobediència a l'autoritat municipal, al seus agents o delegats quan les ordres siguin cursades per escrit. En cas contrari, tenen la consideració de lleus.
d) L'alteració de l'ordre públic al mercat.
e) La presència de persones no autoritzades despatxant en el lloc de venda, excepte el previst a l'art. 20.3.
f) La venda de productes no autoritzats.
g) Cedir l'ús o gaudir de l'explotació de la parada, per qualsevol títol, a terceres persones sense autorització municipal.
C) Són faltes molt greus:
a) L'abandó del lloc o parada durant quatre mercats consecutius o vuit alternats dins el mateix exercici sense causa justificada.
b) Aquelles que impliquin falsedats i ocultacions a les declaracions o documents exigibles reglamentàriament.
c) La comissió de dues o més faltes greus dins el mateix any natural.
d) No disposar d'autorització municipal per a l'exercici de venda, activitats o prestació de serveis.
e) La venda de mercaderies pirates o falsificacions.
f) El desacatament ostensible de les disposicions o mandats dels òrgans de l'Ajuntament.
g) Frau en la qualitat, pes, mesura, capacitat, preu, envàs, bolics, etiquetes, marques, condicions higienicosanitàries i qualssevol altres circumstàncies anàlogues, en què hi hagi ànim de lucre en perjudici de la persona consumidora.
h) Vendre articles i objectes robats.
Article 31. Sancions
1. Les infraccions lleus se sancionen amb un advertiment, o pèrdua del lloc del mercat per 1 dia i multa de 150 a 300 euros.
2. Les infraccions greus se sancionen amb multa de 300,01 a 500 euros i pèrdua del lloc del mercat de fins a quatre dies.
3. Les infraccions molt greus se sancionen amb una multa de 500,01 a 750 euros i suspensió temporal de l'autorització d'un a sis mesos o, si la naturalesa ho requereix, amb la revocació de l'autorització sense cap dret a indemnització.
4. Per graduar les sancions s'han de tenir en compte els següents criteris:
a) Importància o categoria de l'activitat econòmica de la persona infractora.
b) Incidència respecte dels drets de les persones consumidores i usuàries en matèria de protecció de la seva salut, seguretat i interessos econòmics.
c) Benefici il·lícit obtingut.
d) Reparació voluntària dels perjudicis causats per la persona infractora i la seva col·laboració amb l'Administració municipal.
e) Repercussió sobre la imatge del servei públic municipal.
f) Reincidència en una mateixa falta, tant si es tracta de dos mercats seguits o alternatius.
Article 32. Prescripció
1. Les infraccions molt greus prescriuen als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos. Aquests terminis es compten a partir de la producció del fet sancionable o de la terminació del període de comissió, si es tracta d'infraccions continuades.
2. Les sancions prescriuen en els mateixos terminis comptats a partir de la fermesa de la resolució sancionadora.
Article 33. Responsables
Són persones responsables de les infraccions indicades en aquest títol les persones físiques i jurídiques, així com les comuneres de les comunitats de béns i similars que, per acció o omissió, hagin participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol i les que es qualifiquen com a tals en aquest Reglament. Són responsables en concepte d'autoria les que hagin comès directament o indirectament el fet infractor, les que hagin donat ordres i instruccions que s'hi relacionin, les que siguin les persones beneficiàries de la infracció i les que es defineixin com a tals al context d'aquest Reglament. En cas de pluralitat de responsables, la responsabilitat ha de ser solidària.
DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA
En tot allò que no estigui previst en aquesta Ordenança s'ha d'aplicar la normativa vigent en matèria de comerç, venda ambulant, higienicosanitària i protecció de les persones consumidores.
DISPOSICIÓ FINAL SEGONA
Aquest Reglament entra en vigor l'endemà de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que s'hagin complit els requisits establerts i hagi transcorregut el termini que preveuen els articles 103, 111 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i roman en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
L'obligació dels envelats blancs de les parades, entra en vigor el primer de gener de 2023.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Amb l'entrada en vigor d'aquest Reglament queda derogat el reglament regulador de la venda a mercats municipals ocasionals i periòdics de l'Ajuntament de Manacor aprovada definitivament i publicada al BOIB núm. 34 de 20 de març de 2001»
Manacor, data de signatura electrònica (8 de d'abril de 2022)
El batle
Miquel Oliver Gomila