Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 218085
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'ajuntament des Castell en sessió celebrada el dia 27 de gener de 2022 va acordar aprovar inicialment la nova Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de serveis en benefici de la comunitat, acord que es va fer públic en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 17 d'1 de febrer de 2022 i al tauler d'edictes de l'Ajuntament.

Atès que durant el termini d'informació pública no s'hi ha presentat cap reclamació ni al·legació, l'aprovació inicial ha esdevingut definitiva, motiu pel qual es publica a continuació el text íntegre de l'esmentada ordenança.

ORDENANÇA MUNICIPAL DE SUBSTITUCIÓ DE SANCIONS ECONÒMIQUES PER A LA REALITZACIÓ DE SERVEIS EN BENEFICI DE LA COMUNITAT

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'article 25.2) de la Constitució Espanyola contempla, entre les funcions de les penes i mesures de seguretat, la reinserció social del condemnat, que és aplicable, en quant al principi del Dret Penal i, amb certs matisos, al Dret Administratiu Sancionador.

En conseqüència, el component educatiu i la vocació social que tota pena comporta, compleix amb la finalitat establerta en l'article 25.2) de la CE, i amb l'exigència de justícia que consagra l'article 1 de la Norma Fonamental; tot allò sens perjudici de la funció punitiva de les penes i sancions, que també és constitucionalment legítima.

A aquest efecte, l'article 39.i) del Codi Penal, recull com a reducció de pena privativa de drets, els treballs en benefici de la comunitat, definits així mateix a l'article 2.1) del Reial Decret 840/2011, de 17 de juny, pel qual s'estableixen les circumstàncies d'execució de les penes de treball en benefici de la comunitat i de localització permanent en centre penitenciari de determinades mesures de seguretat, així com de l'execució de les penes privatives de llibertat i substitució de penes

En aquest sentit, la present Ordenança està encaminada a proporcionar a un determinat col·lectiu una alternativa al compliment de les sancions pecuniàries que s'imposin com a conseqüència de la infracció a determinades normes, la qual cosa s'articula a través de la possibilitat d'acollir-se a la substitució de la multa per a la realització de serveis en benefici de la comunitat, que venen a reparar el perjudici derivat de l'il·lícit, amb inspiració en el principi de reeducació i el caràcter exemplar de les sancions.

CAPÍTOL I OBJECTE I ORGANITZACIÓ DEL SISTEMA

Article 1.- Àmbit d'aplicació, objecte i règim jurídic

1. La present  ordenança té per objecte regular el dret  de les persones incloses en el seu   àmbit d'aplicació d‘acollir-se  a  la  possibilitat de compliment alternatiu de les sancions econòmiques que s‘imposin per la comissió d‘infraccions administratives, mitjançant la  realització  de serveis en benefici de la comunitat.

2. Es considera treball en benefici de la comunitat la prestació personal, no retribuïda, en determinades activitats d'utilitat pública o interès social, i que en cap cas es substitutiu d'un lloc de treball.

3. El present reglament està subjecte a les legislacions de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i de règim local vigents en cada moment, de forma que la seva interpretació i aplicació s'ha de fer d'acord amb aquestes. Així mateix, i a aquests mateixos efectes, els principis i els preceptes que integren i formen part d'aquestes legislacions s'aplicaran per resoldre els dubtes i llacunes que pugui plantejar la present disposició administrativa general.

Article 2.- Persones que poden acollir-se al règim de TBC com a mesura substitutòria de les multes

1. Podran acollir-se al règim de substitució de multes per treballs en benefici de la comunitat aquells veïns i veïnes empadronats/des al municipi des Castell d'entre 14 i 67 anys, que hagin estat sancionats/des, i que ho sol·licitin d'acord amb el previst en aquest reglament.

2. S'exclouen de l'aplicació subjectiva d'aquesta possibilitat de substitució de sancions administratives per treballs en benefici de la comunitat:

a) les persones incapacitades

b) les persones jurídiques

c) les persones reincidents, enteses com aquelles persones que en el termini d'un any hagin comés més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa

d) les persones que tenguin deutes amb l'Ajuntament

e) les persones amb informes desfavorables en expedients tramitats amb anterioritat.

3. Sense perjudici del que estableix l'apartat c) de l'apartat anterior, l'alcalde o alcaldessa pot acordar la substitució de multes d'aquelles persones reincidents per raons pedagògiques, de compromís social o de foment de la seva reeducació.

Article 3.- Menors d'edat no emancipats i incapacitats

1. En el cas que la persona infractora sigui un menor d'edat, major de 16 anys no emancipat, la substitució de la multa pecuniària per treballs en benefici de la comunitat requerirà el consentiment per escrit dels pares o tutors legals.

2. Les accions comeses per persones majors de 14 anys i menors de 16 no es poden sancionar legalment. Quan l'acció d'aquests/es menors provoqui danys o perjudicis en els béns de titularitat municipal, es podrà aplicar el previst a l'article 5 d'aquesta ordenança amb el límit quantitatiu previst en el mateix.

3. En el cas de menors d'entre 14 i 16 anys, quan el o la menor manifesti la seva disposició i almenys el pare i la mare, o un dels tutors/es legals, ho autoritzi, els treballs els podrà realitzar el o la menor en el centre educatiu on estigui escolaritzat/da i sota el control i tutela dels o de les responsables del centre. Aquesta solució es podrà aplicar també als o a les menors d'entre 16 i 18 anys, de forma que quan les circumstàncies personals ho justifiquin podran complir els treballs en el centre educatiu en el que estiguin escolaritzats/des.

Article 4.- Danys i perjudicis i cost de reposició de la situació alterada

1. També serà susceptible de substitució per treballs en benefici de la comunitat, el pagament de la indemnització per aquells danys i perjudicis sobre béns de titularitat de l'Ajuntament des Castell que no superin els 500,00 euros.

2. En tot cas, si la suma dels danys i perjudicis i el cost de reposició de la situació alterada supera els 500,00 euros, l'òrgan competent per resoldre pot acordar la substitució fins a la xifra màxima establerta en aquest article, i exigir els costos restants a la persona infractora responsable.

Article 5.- Import de l'hora de treball

1. El preu de l'hora de treball es deduirà anualment amb l'aplicació de la següent fórmula:

Salari mínim interprofessional mensual x 1,5 :172 (965 x 1,5 : 172 : 8,41€/hora)

Si el número d'hores resultant té una dècima igual o superior a 5 s'arrodonirà a la unitat superior. Si la dècima és 4 o inferior s'arrodonirà l'hora a la mateixa unitat resultant.

Article 6.- Equivalència de la multa o indemnització amb hores

De conformitat amb l'article anterior, l'equivalència amb hores serà la resultant de dividir l'import total la multa més, si escau, la resta de conceptes econòmics que s'haguessin pogut imposar segons l'article 5, pel preu de l'hora de treball fixat anualment.

Article 7.- Hores màximes al dia de treball

1. El nombre màxim d'hores diàries que es podrà realitzar en treballs en benefici de la comunitat serà de duració no inferior a quatre hores diàries ni superior a sis hores diàries.

En tot cas, quan les actuacions de substitució no es facin en àrees o departaments del propi Ajuntament i es duguin a terme mitjançant els convenis que, a l'efecte, pugui arribar a tenir subscrits l'Ajuntament, els marges horaris assenyalats al paràgraf precedent s'hauran de poder ajustar a les possibilitats del centre o entitat on es prestin les actuacions o tasques substitutòries.

Article 8.- Drets en matèria de prevenció riscos laborals i pòlissa d'assegurança

1. Durant la realització del treball o activitat en benefici de la comunitat, la persona interessada estarà protegida per la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals, essent l'entitat que organitza el treball i el propi interessat/da els responsables del seu compliment.

2. Les responsabilitats civils en què puguin incórrer els prestadors del TBC durant el temps que desenvolupin la seva activitats hauran d'estar cobertes mitjançant una pòlissa que haurà de contractar l'entitat que organitza el TBC.

3. La pòlissa de responsabilitat civil serà d'un mínim de 600.000,00 €, amb un límit per víctima de 200.000,00 €, resultant facultat l'Ajuntament per a poder actualitzar periòdicament aquests imports mínims.

Article 9.- Entitats responsables dels treballs en benefici de la comunitat, principis d'actuació i instruments de col·laboració

1. A més de l'Ajuntament des Castell, podran organitzar els TBC previstos en aquest reglament els centres educatius, les fundacions, associacions i entitats sense ànim de lucre i que s'adhereixin al sistema de prestacions substitutòries i mesures alternatives.

2. Aquestes entitats han de vetllar en tot moment perquè les activitats es duguin a terme amb respecte a la dignitat de les persones i d'acord amb el previst en aquest reglament. L'entitat col·laboradora i en el seu nom les persones identificades en el conveni de col·laboració o en el programa de treball com a responsables, han de respondre pels compromisos assumits davant l'Ajuntament, especialment del deure de vigilància i del manteniment de les condicions i característiques de l'activitat o prestació ofertes.

3. Les entitats públiques o privades que vulguin participar del sistema de treballs en benefici de la comunitat (TBC) treballaran conjuntament amb l'Ajuntament des Castell la proposta de col·laboració i els programes de treball.

4. La col·laboració de l'entitat amb l'Ajuntament es farà efectiva amb la corresponent signatura d'un conveni entre les dues parts, on s'establirà el règim d'aquesta.

Article 10.- Obligacions de les entitats responsables dels TBC

Sense perjudici d'allò que en resulti del propi conveni de col·laboració, les entitats responsables dels TBC, hauran d'assumir, com a mínim, les obligacions següents:

a) Vetllar pel compliment efectiu de la prestació en les condicions que s'estableixin conjuntament amb l'Ajuntament en els programes de treball individualitzat, vetllant en tot moment pel compliment dels principis de dignitat i valor de les activitats assignades.

b) Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers produïts a causa de la realització dels TBC assignats.

c) No suspendre el procés de realització dels TBC assignats durant el període d'activitat.

d) Comunicar a l'Ajuntament des Castell la decisió de deixar sense efecte la seva voluntat de col·laboració amb el sistema amb una antelació de, com a mínim, de 1 mes.

Article 11.- Programes de treball

1. La Comissió de TBC ha de validar els programes de treball vetllant que s'ajustin a l'esperit i a les finalitats de les mesures alternatives i substitutives del compliment de les sancions. Els programes de treball s'hauran de traduir en propostes de treball individualitzades.

2. L'assignació als infractors/res de les activitats que puguin prestar les entitats col·laboradores es determinarà en funció dels criteris següents:

a) La infracció comesa, de manera que l'activitat hi tingui la vinculació més directa possible.

b) Les aptituds de la persona, per tal d'assegurar que l'activitat es desenvolupa de manera adequada.

c) El caràcter educador o de promoció del civisme que el TBC pugui tenir per a la persona que el presta.

 

CAPÍTOL II PROCEDIMENT

Article 12.- Procediment de la proposta de prestació substitutòria

La proposta de la prestació substitutòria mitjançant TBC s'ajustarà al següent procediment:

1. Valoració de la possibilitat de substituir la sanció per un TBC.

L'òrgan instructor introduirà, en el plec de càrrecs o en la proposta sancionadora, l'opció de substituir la sanció econòmica pel sistema de prestacions de treball en benefici de la comunitat, sempre i quan citada opció sigui possible segons l'ordenança que resulti d'aplicació.

Així mateix aquesta opció s'inclourà a la pròpia notificació de la resolució de l'expedient sancionador que ho permeti, conforme al contingut de l'ordenança vulnerada.

2. Sol·licitud de realització d'un TBC i acceptació de la mesura substitutòria.

Sense perjudici d'allò disposat al paràgraf primer de l'apartat 1 anterior, en el termini de quinze dies a comptar des de la data de notificació de la resolució sancionadora, la persona interessada podrà sol·licitar acollir-se al sistema de prestacions amb la presentació d'una instància a l'Ajuntament segons el model preparat a aquest efecte, que estarà disponible a la seu electrònica de l'Ajuntament i a l'Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana de l'Ajuntament.

Aquest termini de quinze dies s'interromprà en el cas que el sancionat interposi recurs administratiu contra la sanció, i es reiniciarà quan la persona interessada rebi la notificació de la resolució que mantengui, en el seu cas, la imposició de la sanció.

Així mateix i d'acord amb l'article 85.1 de la de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú, si la persona infractora en el tràmit de descàrrecs o d'al·legacions reconeix la seva responsabilitat, es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que procedeixi, aplicant-se la reducció corresponent; així les coses, i si a més d'admetre la seva responsabilitat, la persona interessada sol·licita la substitució del pagament de la multa per la prestació d'un TBC, s'actuarà segons el paràgraf següent.

Si en qualssevol dels casos previstos en els dos paràgrafs anteriors, la persona interessada presenta la sol·licitud de substitució de la multa per un TBC, l'Ajuntament ho comunicarà a l'òrgan sancionador, sol·licitant que disposi la suspensió del compliment del pagament la sanció.

3. Presentada    la    sol·licitud    en    temps i    forma,    aquesta es remetrà a la Unitat Administrativa encarregada de la instrucció de l‘expedient, la qual després de  verificar que  es donen les  condicions  previstes  en la present Ordenança, dintre del termini de 10 dies hàbils remetrà la sol·licitud juntament  amb un informe de l‘instructor,  si   fos necessari,  al  Sr./a Batlle/ssa, qui procedirà    a    dictar    la    corresponent    resolució  en  el  sentit  d‘estimar o no la  sol·licitud  de  compliment  alternatiu dels  serveis en benefici  de la comunitat i  ordenant, en cas afirmatiu, la suspensió de l‘execució de la sanció econòmica, amb les següents indicacions i donat el cas de que aquesta hagi estat estimada:

  • Lloc o entitat al que ha estat assignat
  • Persona responsable del seguiment.

4. Una volta dictada la resolució estimatòria, es notificarà a la persona interessada mitjançant providència indicant:

  • Característiques del servei o activitat que haurà de desenvolupar.
  • Lloc, data i hora en que haurà de comparèixer a tal efecte.
  • Determinació del número de jornades i dies en que es durà a terme el servei, especificant l'horari que correspongui efectuar.

5.  Si el o la sol·licitant no complís les condicions necessàries per acolli-se a aquest benefici, es dictarà resolució declarant la no acceptació de la sol·licitud, amb expressió de la causa.

Article 13.- Assignació del TBC i suspensió del compliment de la sanció

1. Havent-se notificat a la persona interessada la substitució de la multa per treballs en benefici de la comunitat, l'Ajuntament assignarà els treballs a realitzar per part de la persona interessada amb almenys amb 15 dies d'antelació.

2. L'assignació dels treballs s'acordarà per mitjà de providència que haurà de contenir el següent:

a) el TBC assignat a la persona sancionada.

b) L'entitat sota quina dependència prestarà el TBC.

c) El lloc, data i hora a la qual ha de comparèixer.

d) L'horari en que s'efectuaran els treballs.

e) La persona responsable del seguiment i control dels treballs

​​​​​​​​​​​​​​Article 14.- Seguiment i control dels treballs assignats

1. La persona assenyalada a la providència com a responsable de cada TBC, serà l'obligada a realitzar el seguiment i control dels treballs assignats a la persona interessada.

2. Finalitzats els treballs en benefici de la comunitat, la persona encarregada del seguiment i control emetrà un informe de valoració.

3. En cas que aquest informe sigui favorable, l'alcalde/ssa dictarà una resolució declarant el compliment de la sanció per raó de la correcta execució del TBC, l'arxiu de l'expedient sancionador i la finalització del procediment de recaptació. Aquesta resolució es notificarà a l'interessat/da així com al departament municipal de recaptació.

 

​​​​​​​4. Si l'informe és desfavorable, l'alcalde/ssa dictarà una resolució declarant l'incompliment de la sanció per raó de la incorrecta execució del TBC i l'aixecament de la suspensió de l'execució de la sanció. Aquesta resolució es notificarà a l'interessat/da així com al departament municipal de recaptació.

En aquest darrer supòsit, les hores que s'hagin prestat en la realització del TBC podran suposar la rebaixa proporcional en l'import de la multa.

Article 15.- Preavís de la impossibilitat d'assistència dels treballs assignats i manques d'assistència

1. El ciutadà o ciutadana que per raons laborals, familiars o d'altres motius imprevistos degudament justificats, no pugui assistir el dia i hora fixats per la realització de treballs, haurà de comunicar-ho per escrit a l'Ajuntament o a l'entitat on ha de prestar els TBC, amb un antelació suficient, acreditant els motius pels quals no hi podrà assistir.

2. Els ciutadans i ciutadanes obligats/des només podran deixar de prestar els treballs assignats per les raons disposades al punt anterior dues vegades.

3. En el supòsit previst en l'apartat primer, l'Ajuntament notificarà per escrit a la persona interessada la nova assignació dels treballs a realitzar, tenint en compte, els criteris d'adjudicació de tasques.

4. La no compareixença al treball sense preavís o el fet d'incórrer en més de dues absències per impossibilitat d'assistir als treballs assignats sense justificar, es considerarà com un incompliment dels efectes de la resolució substitutòria, per la qual cosa es deixarà sense efecte la mateixa, i es procedirà a l'aixecament de la suspensió del procediment de recaptació.

Article 16.- Comissió dels TBC

1. La coordinació, gestió i seguiment del sistema de prestació substitutòria, serà duta a terme per part d'una Comissió, integrada per un mínim de 3 membres i un màxim de 6, els quals seran designats per l'alcalde/ssa.

2. Per part de l'Ajuntament, formaran part de la comissió personal empleat públic responsable d'àrees municipals que tinguin relació amb els TBC a realitzar. El nombre de responsables municipals no serà inferior a la meitat dels membres de la comissió, i en tot cas un d'ells la presidirà.

3. La resta de membres de la comissió seran designats per l'alcalde a proposta dels centres educatius, les fundacions, associacions i entitats sense ànim de lucre que participin, mitjançant el corresponent convenien el sistema de prestació dels TBC.

4. La Comissió dels TBC aprovarà anualment una memòria-resum del desenvolupament dels treballs realitzats.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest reglament entrarà en vigor d'acord un cop aprovat definitivament i conforme a allò disposat a la normativa de règim local aplicable.

 

 

ANNEX I

Sr/a Batlle/ssa de l'Ajuntament des Castell

Nom i cognoms .......................................................................................................................................................... DNI ...................................,

amb domicili al carrer/plaça ....................................................................................................................................... núm. ...................................

de Es Castell, CP 07720, telèfon .................................. correu electrònic  ..............................................................................................................

MANIFESTA:

Que ha rebut notificació de la Resolució d'Alcaldia d'inici/resolució de l'expedient sancionador núm. ................., instruït per infracció a l'art. ........ de .............................................................................................................. la qual cosa suposa una sanció de ................................ euros.

Que tenint coneixement de la possibilitat que oferix l'Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de treballs en benefici de la comunitat.

Que les meves aptituds són ......................................................................................................................................................................................

SOL·LICITA:

Poder acollir-me de forma voluntaria a la realització de serveis en benefici de la comunitat per a la substitució de la sanció econòmica.

Es Castell, a ....... de ...................................... de 20.....

Signat ................................................................

​​​​​​​

CAS DE MENOR D'EDAT

Sr/a Batlle/ssa de l'Ajuntament des Castell

El/la menor ........................................................................................................................................................................ DNI ............................,

amb domicili al carrer/plaça .............................................................................................................................................. núm. ............................

de Es Castell, CP 07720, telèfon ........................ correu electrònic ........................................................................................................................

MANIFESTA:

Que ha rebut notificació de la Resolució d'Alcaldia d'inici/resolució de l'expedient sancionador núm. ................., instruït per infracció a l'art. ........ de ...................................................................................... la qual cosa suposa una sanció de ................................ euros.

Que tenint coneixement de la possibilitat que oferix l'Ordenança municipal de substitució de sancions econòmiques per a la realització de treballs en benefici de la comunitat.

SOL·LICITA:

Poder acollir-me de forma voluntària a la realització de serveis en benefici de la comunitat per a la substitució de la sanció econòmica.

AUTORITZACIÓ

Nom i cognoms del pare ...................................................................................................................................... DNI ...................................

Nom i cognoms de la mare .................................................................................................................................. DNI ....................................

I com a tutor/a es legal/s, sol·licita que es tengui en consideració la present sol·licitud, la qual recolza amb la seva autorització.

Es Castell, a .... de ......................................de 20.....

Signat ................................................................

 

 

Amb l'aprovació definitiva, que esgota la via administrativa, d'acord amb el que estableixen l'article 112 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la sala corresponent del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci (art. 46 de la Llei 29/1998).

 

Signat a Es Castell, en la data de la signatura electrònica que consta a aquest document (12 d'abril de 2022)

La batllessa Juana Escandell Salom