Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 217683
Acord del Ple del Ajuntament de Santa Margalida deL 31 de març de 2022, relatiu a l’aprovació del Pla de mesures antifrau per a la gestió de projectes i actuacions que reben finançament europeu dels fons «Next Generation EU» i de la declaració institucional de l’Ajuntament de Santa Margalida d’assumpció del compromís contra el frau

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 El Ple del Ajuntament de Santa Margalida en sessió de caràcter ordinària de dia 31 de març de 2022 adoptà, entre d'altres, l'acord següent:

Primer. Aprovar el Pla de Mesures Antifrau, adjunt a d'aquesta proposta, com a conjunt d'eines obligades de prevenció i lluita contra el frau, els conflictes d'interès i la corrupció, dins la gestió de qualsevol projecte, actuació o inversió que tengui finançament total o parcial a càrrec del Fons Europeus Next Generation EU.

Segon. Aprovar la Declaració institucional de l'Ajuntament de Santa Margalida d'assumpció del compromís de lluita contra el frau inclòs  al present pla.

Tercer. Publicar l'acord i tota la documentació adient de manera immediata en el BOIB, a la web de l'Ajuntament de Santa Margalida.

 

Santa Margalida, signat digitalment (12 d'abril de 2022)

 El batle

Joan Monjo Esterich

 

PLA DE MESURES ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA EN L'ÀMBIT D'EXECUCIÓ DELS FONS DEL MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA (NEXT GENERATION EU) EN EL MARC DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA

1. INTRODUCCIÓ

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) — element principal de l'Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU) —, estableix que els recursos que preveu s'han de distribuir a través dels plans de recuperació i resiliència que presentin els estats membres. Espanya va aprovar el seu Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021, el qual, una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu en data 13 de juliol de 2021.

El Reglament (UE) 2021/241 esmentat, estableix que l'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d'acord amb el principi de bona gestió financera, incloses la prevenció i la persecució efectives del frau, en particular el frau fiscal, l'evasió fiscal, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest instrument Europeu es basa en tres pilars:

1). L'adopció d'instruments per a donar suport als esforços dels Estats membres per recuperar-se, reparar els danys i sortir reforçats de la crisi.

2). L'adopció de mesures per a impulsar la inversió privada i fer costat a les empreses en dificultats.

3). El reforç dels programes clau de la Unió Europea per a extreure els ensenyaments de les crisis, fer que el mercat únic sigui més fort i resilient i accelerar la doble transició ecològica i digital. Per part seva, l'article 3 del present Reglament, disposa que en l'àmbit d'aplicació del Mecanisme s'hi inclouran àmbits d'actuació d'importància europea estructurats en sis pilars, a saber:

  • Transició ecològica
  • Transformació digital
  • Creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que inclogui la cohesió econòmica, l'ocupació, la productivitat, la competitivitat, la recerca, el desenvolupament i la innovació, i un mercat interior que funcioni correctament amb PIMES sòlides.
  • Cohesió social i territorial
  • Salut i resiliència econòmica, social i institucional, amb objecte, entre altres, d'augmentar la preparació i capacitat de reacció davant les crisis.
  • Polítiques per a la pròxima generació, la infància i la joventut, com ara l'educació i el desenvolupament de capacitats.

D'altra banda, l'article 22, sobre protecció dels interessos financers de la Unió, disposa que en executar el Mecanisme, els estats membres, en la seva condició de beneficiaris o prestataris de fons en el marc del Mecanisme, adoptaran totes les mesures adequades per a protegir els interessos financers de la Unió i per a vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular quant a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. A aquest efecte, els estats membres han d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient i han de recuperar els imports abonats erròniament o utilitzats de manera incorrecta.

El reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos és un dels principis de gestió específics del PRTR que estableix l'Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR.

Amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 imposa tant als estats, en relació amb la protecció dels interessos financers de la Unió com als beneficiaris dels fons del MRR, l'article 6 de l'Ordre estableix que tota entitat decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, quant a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. Aquest mateix precepte estableix com a actuacions obligatòries l'avaluació del risc de frau, l'emplenament de les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) i la disponibilitat d'un procediment per a abordar els conflictes d'interès.

Tots els participants en l'execució del PRTR hauran d'atenir-se estrictament al que en relació amb aquesta matèria estableix la normativa espanyola i europea i els pronunciaments que, referent a la protecció dels interessos financers de la Unió, hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea.

2. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ I DURADA DEL PLA

Aquest Pla de Mesures Antifrau s'elabora en compliment del qual disposen l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 i l'article 6 de l'Ordre HFP 1030/2021 esmentats.

El seu objecte és concretar les mesures de control del risc de frau, en l'àmbit de l'execució dels fons del MRR per part de l'Ajuntament de SANTA MARGALIDA , tenint en compte que les competències en matèria de frau, exclusivament administratives, que té atribuïdes, en cap cas inclouen competències de recerca.

Aquest sistema està recolzat en quatre grans àrees per a contemplar els diferents aspectes de la lluita contra el frau i la corrupció: PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ. També es contempla el procediment a seguir per al tractament dels possibles conflictes d'interès.

Les mesures d'aquest Pla Antifrau s'aplicaran a totes les persones/departaments d'aquesta Entitat Local implicats en la gestió de diners públics i, en concret, a totes aquelles que tinguin algun tipus de relació amb el disseny, gestió, elaboració o execució dels projectes que comptin amb finançament del PRTR.

Aquest Pla de Mesures Antifrau és un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seva aplicació, i d'acord amb les novetats que puguin sorgir en la normativa, instruccions, recomanacions o models provinents de la Comissió Europea o de l'Administració General de l'Estat sobre aquesta matèria, especialment en el marc de la gestió i execució dels fons Next Generation EU. Per tant, és un Pla de durada indefinida, que es revisarà de manera periòdica amb caràcter bianual segons el risc de frau, segons els fons a gestionar i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

3. PRINCIPALS FUNCIONS DEL PLA ANTIFRAU

Els objectius a complir mitjançant el desenvolupament del present pla antifrau, seguint l'esquema que proposa l'article 6.5 de l'Ordre HFP 1030/2021, són els següents:

  • Estructurar les mesures antifrau de manera proporcionada i entorn dels quatre elements clau del denominat «cicle antifrau»: prevenció, detecció, correcció i persecució.
  • Preveure la realització d'una avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR i la seva revisió periòdica, biennal segons el risc de frau i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau, quan hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal i quan el comitè antifrau el consideri necessari.
  • Definir mesures preventives adequades i proporcionades, ajustades a les situacions concretes, per a reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable.
  • Preveure l'existència de mesures de detecció ajustades als senyals d'alerta i definir el procediment per a la seva aplicació efectiva.
  • Definir les mesures correctives pertinents quan es detecta un cas sospitós de frau, amb mecanismes clars de comunicació dels indicis de frau.
  • Establir processos adequats per al seguiment dels casos sospitosos de frau i la corresponent recuperació dels Fons de la UE gastats fraudulentament.
  • Definir procediments a seguiment per a revisar els processos, procediments i controls relacionats amb el frau efectiu o potencial, que es transmeten a la corresponent revisió de l'avaluació del risc de frau.
  • Específicament, definir procediments relatius a la prevenció i correcció de situacions de conflictes d'interès conforme al que s'estableix en els apartats 1 i 2 de l'article 61 del Reglament Financer de la UE. En particular, haurà d'establir-se com a obligatòria la subscripció d'una DACI pels qui participin en els procediments d'execució del PRTR, la comunicació al superior jeràrquic de l'existència de qualsevol potencial conflicte d'interessos i l'adopció per aquest de la decisió que, en cada cas, correspongui.

4. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

Per a garantir l'adequada aplicació d'aquest Pla es crea el següent òrgan:

COMISSIÓ ANTIFRAU DE L'AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA.  COMPOSICIÓ:

NOM

COGNOMS

DNI

CÀRREC

ADSCRIPCIÓ

MARIA MAGDALENA

VICENS PONS

41535250X

Presidenta

Secretària

FRANCISCA

SEGUÍ SERRA

42993482L

Secretària

Tresoreria

MARGALIDA

QUETGLAS FERRAGUT

43142478K

Vocal

Interventora

MANUEL

GALLARDO GIL

43059749T

President suplent

Cap de la policia

ISABEL

MAS VANRELL

43097439Q

Vocal

Departament de contractació

MARIA ROSA

MARQUES GARCIA

52704385T

Vocal

Aparelladora Titular

ALICIA

PAYERAS PASCUAL

43133609F

Vocal

TAE  Assessora jurídica

BIEL

GOST PONS

78217935H

Vocal

Departament de Turisme

TONI

NADAL LLUIS

78217192B

Vocal

Departament de Medi Ambient

MARTINA

FORNES RAMIS

78211690Y

Vocal

Agent d' ocupació i desenvolupament local i  departament de subvencions.

MARIA JOSE

ROJAS ROSELLO

43461626K

Vocal

Departament de subvencions

La Comissió antifrau es reunirà amb caràcter ordinari cada tres mesos, a excepció de convocatòria extraordinària, depenent dels fons a gestionar i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal o a petició d'algun dels membres.

5. FUNCIONS DEL COMITÈ

Les funcions generals del comitè antifrau, d'aquesta corporació s'ha dividit en quatre pilars fonamentals (prevenció, detecció, correcció i persecució). A continuació es detallen algunes de les funcions de cadascun dels pilars.

Pel que fa a les funcions concretes de PREVENCIÓ, la Comissió Antifrau de l'Ajuntament de Santa Margalida desenvoluparà les següents actuacions:

  • Formalitzar i/o informar sobre les propostes d'actualització del Pla.
  • Impulsar, coordinar i realitzar materialment els tallers d'autoavaluació.
  • Promoure l'execució de les mesures previstes en el Pla i traslladar informació a òrgans superiors esmentats anteriorment.
  • Implantar i desenvolupar processos de gestió d'informació (reclamacions, canals de denúncies, etc.)
  • Desenvolupament d'una cultura ètica contra el frau a través del foment dels valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa.

En compliment de l'ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, relativa a l'obligació de prendre les mesures oportunes per a prevenir, detectar, corregir i perseguir el frau i els conflictes d'interessos, i en aplicació estricta de la normativa estatal i autonòmica relativa a la cultura ètica, la transparència i el bon govern (especialment l'art. 53 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic relatiu als principis ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'abstenció i la Llei 19/2013 de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, aquesta corporació imposarà un rígid compliment i seguiment de la cultura ètica i del bon govern.

Referent a això també seran aplicables l'art. 75 i D.A. 15 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre; aquest últim en aplicació del règim d'incompatibilitats en el sector públic:

  • Vigilar el compliment dels principis de llibertat d'accés a les licitacions públiques, complint amb els compromisos de publicitat, transparència, no discriminació i igualtat de tracte entre els licitadors seguint el marc normatiu de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic, pel qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
  • Serà aplicable en aquest apartat el control extern de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
  • Elevació al Ple de la declaració institucional i publicació en la web

Pel que fa a les funcions concretes de DETECCIÓ:

  • Implementarà sistemes per a detectar a temps els comportaments que puguin incidir en actuacions de frau.
  • Impulsarà els processos de verificació documental fomentant l'ús de bases de dades: (BNDS), (PLCSP), (ROLECE), (DATAMINIG), ARACHNe, etc.
  • Tendrà en compte els diferents serveis existents i habilitats a aquest efecte a fi d'elaborar els protocols.
  • Focalitzarà la seva actuació sobre els punts principals de risc obtinguts a partir dels estudis de situació realitzats i altres que es considerin convenient avaluar. També tenint en compte l'evolució dels esdeveniments, es revisaran tots els punts i s'aplicaran mesures correctores.

Sobre aquells fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, el Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) pot utilitzar el canal habilitat a aquest efecte pel citat Servei, i al qual es pot accedir a través del següent enllaç:

➢IGAE:Infofraude (hacienda.gob.es)

Els aspectes fonamentals del citat canal de comunicació es troben continguts en la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei Nacional de Coordinació Antifrau, que pot es consultar als següents enllaços:

➢Comunicació SNCA06-04-2017 (hacienda.gob.es)

➢IGAE: Normativa i altra documentació (hacienda.gob.es)

Amb caràcter previ a l'eventual remissió d'informació es plantejaran a aquest Servei, a través de la següent adreça de correu electrònic (consultasantifraude@igae.hacienda.gob.es) les qüestions que es creguin oportunes en relació amb la forma i requisits amb els quals la informació ha de ser remesa, el tractament que es donarà a aquesta, i, en general, qualsevol aspecte relatiu a la remissió d'informació a través del present canal de comunicació.

En relació a les funcions concretes de CORRECCIÓ, la Comissió Antifrau durà a terme les següents actuacions:

  • La immediata suspensió del procediment.
  • La notificació de tal circumstància en el més breu termini possible a les autoritats interessades i als organismes implicats en la realització de les actuacions.
  • La revisió de tots aquells projectes que hagin pogut estar exposats a aquest.
  • L'avaluació de la incidència del frau i la seva qualificació com a sistèmic o puntual.
  • La retirada dels projectes o la part dels projectes afectats pel frau i finançats o a finançar pel MRR.
  • Recepció i estudi de les possibles denúncies rebudes.

En relació a les funcions concretes de PERSECUCIÓ es procedirà tal com s'indica a continuació:

  • Comunicar els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat decisora (o a l'entitat executora que li hagi encomanat l'execució de les actuacions, i en aquest cas serà aquesta la que els hi comunicarà a l'entitat decisora), qui comunicarà l'assumpte a l'Autoritat Responsable, la qual podrà sol·licitar la informació addicional que consideri oportuna de cara el seu seguiment i comunicació a l'Autoritat de Control.
  • Denunciar, si fos el cas, els fets punibles a les Autoritats Públiques competents (Servei Nacional de Coordinació Antifrau –SNCA-) i per a la seva valoració i eventual comunicació a l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau.
  • Iniciar una informació reservada per a depurar responsabilitats o incoar un expedient disciplinari.
  • Denunciar els fets davant la fiscalia i els tribunals competents, en els casos oportuns.
 

6. CONCEPTES BÀSICS, MESURES DE PREVENCIÓ I MESURES DE DETECCIÓ DE CADASCUN D'ELLS

De conformitat amb la Directiva (UE) 2017/1371, del Parlament Europeu i del Consell d'Europa de 5 de juliol de 2017, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del dret penal (Directiva PIF), i el reglament (UE, Euratom) 2018/1046, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament Financer de la UE) s'estableixen les definicions següents:

  • Conflicte d'interessos.

L'article 61 Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament Financer) estableix que existeix CI «quan els agents financers i altres persones que participen en l'execució del pressupost tan de manera directa, indirecta i compartida, així com en la gestió, inclosos els actes preparatoris, l'auditoria o el control, vegin compromès l'exercici imparcial i objectiu de les seves funcions per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d'interès personal». L'entrada en vigor d'aquest reglament va donar un enfocament horitzontal, més clar, ampli i precís del que s'espera dels EEMM en aquest àmbit, destacant que:

I. És aplicable a totes les partides administratives i operatives en totes les Institucions de la UE i tots els mètodes de gestió.

II. Cobreix qualsevol tipus d'interès personal, directe o indirecte.

III. Davant qualsevol situació que es «percebi» com un potencial conflicte d'interessos s'ha d'actuar.

IV. Les autoritats nacionals, de qualsevol nivell, han d'evitar i/o gestionar els potencials conflictes d'interessos.

Es consideren possibles actors implicats en el conflicte d'interessos:

I. Els empleats públics que fan tasques de gestió, control i pagament i altres agents en els quals s'han delegat alguna/es d'aquesta/es funció/ns.

II. Aquells beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons que puguin actuar en favor dels seus propis interessos, però en contra dels interessos financers de la UE, en el marc d'un conflicte d'interessos.

Atesa la situació que motivaria el conflicte d'interessos, pot distingir-se entre:

I. Conflicte d'interessos aparent: es produeix quan els interessos privats d'un empleat públic o beneficiari són susceptibles de comprometre l'exercici objectiu de les seves funcions o obligacions, però finalment no es troba un vincle identificable i individual amb aspectes concrets de la conducta, el comportament o les relacions de la persona (o una repercussió en aquests aspectes).

II. Conflicte d'interessos potencial: sorgeix quan un empleat públic o beneficiari té interessos privats de tal naturalesa, que podrien ser susceptibles d'ocasionar un conflicte d'interessos en el cas que haguessin d'assumir en un futur determinades responsabilitats oficials.

III. Conflicte d'interessos real: implica un conflicte entre el deure públic i els interessos privats d'un empleat públic o en el qual l'empleat públic té interessos personals que poden influir de manera indeguda en l'acompliment dels seus deures i responsabilitats oficials. En el cas d'un beneficiari implicaria un conflicte entre les obligacions contretes en sol·licitar l'ajuda dels fons i els seus interessos privats que poden influir de manera indeguda en l'acompliment de les citades obligacions.

Mesures a adoptar en aplicació dels apartats 1 i 2 de l'article 61 del Reglament Financer de la UE:

I. Mesures relacionades amb la prevenció del conflicte d'interessos:

A. Comunicació i informació al personal de l'entitat sobre les diferents modalitats de conflicte d'interès i de les maneres d'evitar-ho.

B. Emplenament d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) als intervinents en els procediments, en tot cas el responsable de l'òrgan de contractació/concessió de subvenció, el personal que redacti els documents de licitació/bases i/o convocatòries, els experts que avaluïn les sol·licituds/ofertes/proposades, els membres dels comitès d'avaluació de sol·licituds/ofertes/proposades i altres òrgans col·legiats del procediment. En cas d'òrgans col·legiats, aquesta declaració pot realitzar-se a l'inici de la corresponent reunió per tots els intervinents en la mateixa i reflectint-se en l'Acta. Igualment, emplenament de la DACI com a requisit a aportar pel/s beneficiaris que, dins dels requisits de concessió de l'ajuda, hagin de dur a terme activitats que presentin un conflicte d'interessos potencial.

C. Comprovació d'informació a través de bases de dades dels registres mercantils, bases de dades d'organismes nacionals i de la UE, expedients dels empleats (tenint en compte les normes de protecció de dades) o a través de la utilització d'eines de prospecció de dades («datamining») o de puntuació de riscos (ARACHNE).

D. Aplicació estricta de la normativa interna (normativa estatal, autonòmica o local) corresponent, en particular, l'article 53 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic relatiu als Principis Ètics, l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a l'Abstenció i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Mesures de detecció per a abordar els possibles conflictes d'interès existents:

A. Comunicació de la situació que pogués suposar l'existència d'un conflicte d'interès al superior jeràrquic que confirmarà per escrit si considera que existeix tal conflicte. Quan es consideri que existeix un conflicte d'interessos, l'autoritat facultada per a procedir als anomenaments o l'autoritat nacional pertinent vetllarà perquè la persona de què es tracti cessi tota activitat en aquest assumpte, podent adoptar qualsevol altra mesura addicional de conformitat amb el Dret aplicable.

B. Aplicació estricta de la normativa interna (estatal, autonòmica o local) corresponent, en particular, al 24 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre de Règim Jurídic del Sector Públic, relatiu a la recusació i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern.

2. Frau i corrupció.

L'article 3.1 de la Directiva (UE) 2017/1371, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió (d'ara endavant, Directiva PIF) recull la definició de frau. En matèria de despeses es defineix el frau com qualsevol «acció u omissió intencionada, relativa:

I. A la utilització o a la presentació de declaracions o de documents falsos, inexactes o incomplets, que tenguin per efecte la percepció o la retenció indeguda de fons procedents del pressupost general de les Comunitats Europees o dels pressuposts administrats per les Comunitats Europees o pel seu compte.

II. A l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació, que tingui el mateix efecte.

III. Al desviament d'aquests mateixos fons amb altres fins diferents d'aquells per als quals van ser concedits al principi».

Tot acte de corrupció suposa l'incompliment conscient de l'obligació d'un decisor públic que, en oberta deslleialtat amb el mandat assumit legal o contractualment, únicament persegueix l'obtenció d'un benefici particular, al marge de la ciutadania o dels legítims interessos de tercers. Així entesa, la corrupció pública i la corrupció en el sector privat comparteixen els següents trets identificadors:

  • Qualsevol conducta corrupta implica sempre la infracció d'un deure institucional, de manera que qui es corromp transgredeix, activa o passivament, la responsabilitat inherent al càrrec que ocupa o la funció que exerceix, incomplint l'encàrrec conferit.
  • Es produeix en un marc normatiu concret que li serveix de referència, ja sigui de naturalesa legal o contractual.
  • Està sempre vinculada a l'expectativa d'obtenir un benefici extra institucional, generalment econòmic, encara que també, eventualment, polític, professional o una combinació de profits de naturalesa diversa.
  • Té lloc de manera subreptícia o reservada, tant en la seva execució com, en el seu cas, simultanieja o successivament a l'ocultació del guany il·lícitament obtingut, la qual cosa dependrà sempre de l'estratègia utilitzada o del grau d'eficàcia de les institucions de control.

D'altra banda, cal ressenyar el concepte de “sospita de frau”, que d'acord amb els criteris sobre classificació d'irregularitats afectades per un procediment penal del Servei Nacional de Coordinació Antifrau - SNCA -, es defineix com “la irregularitat que doni lloc a la incoació d'un procediment administratiu o judicial a nivell nacional amb la finalitat de determinar l'existència d'un comportament intencionat, en particular d'un frau, tal com es contempla en l'article 1, apartat 1, lletra a), del Conveni relatiu a la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees”.

A l'efecte del Reglament (CE,Euratom) nº2988/95 del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees, el terme “irregularitat” és un concepte ampli, que abasta les irregularitats comeses pels agents econòmics, ja siguin aquestes intencionades o no. S'ha de destacar que l'existència d'una irregularitat no sempre implica la possible existència de frau; la concurrència d'intencionalitat és un element essencial en el frau, element que no cal que es doni perquè existeixi irregularitat.

L'article 1.2 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/95 defineix irregularitat com “tota infracció d'una disposició del Dret comunitari corresponent a una acció u omissió d'un agent econòmic que tengui o tendria per efecte perjudicar el pressupost general de les Comunitats o als pressuposts administrats per aquestes, bé sigui mitjançant la disminució o la supressió d'ingressos procedents de recursos propis percebuts directament per compte de les Comunitats, bé mitjançant una despesa indeguda”.

D'acord amb l'article 4 de la Directiva (UE) 2017/1371 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2017, sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del Dret Penal -Directiva PIF-, relatiu a altres infraccions penals que afecten els interessos financers de la Unió, es distingeixen els següents conceptes relatius a la corrupció:

  • Corrupció passiva: s'entendrà per corrupció passiva l'acció d'un funcionari que, directament o a través d'un intermediari, demani o rebi avantatges de qualsevol tipus, per a ell o per a tercers, o accepti la promesa d'un avantatge, a fi que actuï, o s'abstingui d'actuar, d'acord amb el seu deure o en l'exercici de les seves funcions, de manera que perjudiqui o pugui perjudicar els interessos financers de la Unió.
  • Corrupció activa: s'entendrà per corrupció activa l'acció de tota persona que prometi, ofereixi o concedeixi, directament o a través d'un intermediari, un avantatge de qualsevol tipus a un funcionari, per a ell o per a un tercer, a fi que actuï, o s'abstingui d'actuar, d'acord amb el seu deure o en l'exercici de les seves funcions de manera que perjudiqui o pugui perjudicar els interessos financers de la Unió.
  • Malversació: s'entendrà per malversació l'acte intencionat realitzat per qualsevol funcionari a qui s'hagi encomanat directament o indirectament la gestió de fons o actius, de comprometre o desemborsar fons, o apropiar-se o utilitzar actius de manera contrària als fins per als quals estaven prevists i que perjudiqui de qualsevol manera als interessos financers de la Unió.

Les mesures preventives en relació amb el frau i la corrupció consisteixen en:

L'article 22 del Reglament del MRR fa referència a l'obligació dels Estats membres de prendre les mesures oportunes per a prevenir, detectar i corregir el frau i la corrupció i exercitar accions legals per a recuperar els fons que han estat objecte d'apropiació indeguda.

Les entitats que participin en l'execució d'actuacions del PRTR hauran d'aplicar Les mesures proporcionades contra el frau, estructurades entorn dels quatre elements clau del cicle antifrau: prevenció, detecció, correcció i persecució.

I. Prevenció. Les mesures preventives hauran d'estar dirigides a reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable, podent incloure:

A. Desenvolupament d'una cultura ètica, basada en alguns aspectes com poden ser:

I. El foment de valors com la integritat, l'objectivitat, la rendició de comptes i l'honradesa.

II. L'establiment d'un codi de conducta davant el frau que pugui incloure aspectes com: el conflicte d'interès, elsobsequis, la confidencialitat, els llits de denúncia (bústia de denúncies i/o enllaç al canal de denúncies del SNCA), etc.

B. Formació i conscienciació. Les accions formatives, que han de dirigir-se a tots els nivells jeràrquics, inclourien reunions, seminaris, grups de treball, etc. que fomentin l'adquisició i transferència de coneixements. Se centren en la identificació i avaluació de riscos, establiment de controls específics, actuació en cas de detecció de frau, casos pràctics de referència, etc.

C. Implicació de les autoritats de l'organització, que deuran:

I. Manifestar un compromís ferm contra el frau, comunicat amb claredat, que impliqui una tolerància zero davant el frau.

II. Desenvolupar plantejament proactiu, estructurat, específic i eficaç en la presa de decisions per a gestionar risc de frau.

III. Elaborar un pla d'actuacions contra el frau que transmeti dins i fora de l'organització la seva postura oficial respecte al frau i la corrupció.

D. Repartiment clar i segregat de funcions i responsabilitats en les actuacions de gestió, control i pagament, evidenciant-se aquesta separació de manera clara.

E. Mecanismes adequats d'avaluació del risc per a totes les mesures gestionades, deixant evidència d'aquest, a la recerca de les parts del procés més susceptibles de sofrir frau, i controlar-les especialment, sobre la següent base

I. Identificació de mesures que són més susceptibles del frau, com poden ser aquelles amb alta intensitat, alt pressupost, molts requisits a justificar pel sol·licitant, controls complexos, etc.

II. Identificació de possibles conflictes d'interessos.

III. Resultats de treballs previs d'auditories internes.

IV. Resultats d'auditories de la Comissió Europea o del Tribunal de Comptes Europeu, en el seu cas.

V. Casos de frau detectats amb anterioritat.

F. Sistema de control intern eficaç, adequadament dissenyat i gestionat, amb controls que se centrin en pal·liar amb eficàcia els riscos que s'identifiquin.

G. Anàlisi de dades. Dins dels límits relatius a la protecció de dades, encreuament de dades amb altres organismes públics o privats del sector que permetin detectar possibles situacions d'alt risc fins i tot abans de la concessió dels fons.

II. Detecció. Les mesures de prevenció no poden proporcionar una protecció completa contra el frau i, per tant, es necessiten sistemes per a detectar a temps els comportaments fraudulents que escapin a la prevenció. Per tant, una bona estratègia contra el frau ha de tenir present que pot continuar havent-hi casos, per als quals cal dissenyar i executar mesures de detecció del frau.

Les eines de detecció del frau poden incloure:

A. L'ús de bases de dades com la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), eines de prospecció de dades («datamining») o de puntuació de riscos (ARACHNE).

B. El desenvolupament d'indicadors de frau (banderes vermelles) i comunicació dels mateixos al personal en posició de detectar-los (d'utilitat per a la seva definició, els documents de la OLAF esmentats més endavant).

C. L'establiment de mecanismes adequats i clars per a informar de les possibles sospites de frau pels qui els hagin detectat.

7. AVALUACIÓ DEL RISC.

De conformitat amb l'article 5 “Anàlisi de Risc en relació amb possibles impactes negatius significatius en el medi ambient, seguiment i verificació de resultat sobre l'avaluació inicial” de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.

Per a poder dissenyar mesures antifrau proporcionades i eficaces, s'ha hagut d'avaluar el risc de frau en els processos clau de l'execució del PRTR que serà objecte de revisió periòdica d'acord amb el que estableix l'apartat setè d'aquest pla.

Aquesta actuació, que està orientada a la detecció de condicions que poden indicar l'existència d'incentius, pressions o possibilitats que les persones es vegin implicades en frau o altres irregularitats, es configura com una actuació obligatòria per a aquest òrgan en l'article 6.5.c) de la Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.

Per a fer aquesta avaluació, s'han utilitzat els instruments i les eines posades a disposició per la Unió Europea i per l'Estat, més concretament el Test de Conflicte d'interès, prevenció del frau i la corrupció relatiu a l'estàndard mínim (Annex II. de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre) que ha servit com a referència per a la incorporació dels diferents aspectes essencials de les quatre àrees del cicle antifrau que es contemplen en aquest pla.

També s'han tengut en compte les diferents propostes del comitè antifrau rebudes per mitjans electrònics i presencials en la reunió de treball realitzada.

A part de l'eina utilitzada, en primer lloc per aquesta Corporació, que més endavant analitzarem, cal destacar que existeixen altres eines per a poder valorar el nivell de frau existent. Una de les més importants, que hem introduït com a mesura per a posar en marxa el present Pla, són les Banderes Vermelles seguint la Guia pràctica per als responsables de gestió elaborada per l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF). Una bandera vermella és un indicador d'alerta d'un possible frau o corrupció. Es tracta d'un element o una sèrie d'elements de caràcter atípic o que difereixen de l'activitat normal. Constitueixen, per tant, una senyal que alguna cosa se surt de l'habitual i ha d'examinar-se amb més deteniment. L'existència d'una bandera vermella no significa que s'hagi produït un frau o que pugui produir-se sinó que la situació ha de verificar-se i supervisar-se amb la diligència deguda.

A continuació passarem a analitzar la situació inicial de risc derivada de l'avaluació de l'Annex II complet i de les reunions mantingudes entre els diferents membres del comitè.

Anàlisi de situació

ANNEX II.B

Test aspectes essencials

Àmbit avaluació

Òrgan/Entitat: AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Avaluador: COMITÈ ANTIFRAU

Càrrec:

Data: 18/03/2022

 

Aspectes Essencials (l'incompliment requereix correcció immediata)

SI

NO

NO PRECEDEIX

A. ¿Considera que tenen coberta la funció de control de gestió/auditoria interna?

x

 

 

B. ¿Aplica procediments per al seguiment de fites, objectius i projectes?

 

x

 

C. ¿En els processos de prendre de decisions, avalua de forma sistemàtica els principis:

x

-

-

i. Impactes mediambientals no desitjats (Do no significant harm, DNSH).

x

 

S' eviten

II. Etiquetat digital i etiquetat verd.

x

 

 

III. Conflicte de interès, frau i corrupció.

x

 

 

IV. Prevenció doble financiació.

x

 

 

V. Règim ajudes de l' Estat.

x

 

 

VI. Identificació de beneficiaris, contractistes i subcontractistes.

x

 

 

VII. Comunicació.

 

x

 

 

Test control de gestió

Anàlisi per àrees, grau de compliment i risc

Àrea: Control de Gestió/Auditoria Interna.

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. ¿Disposa d'un servei o recursos humans específics?

 

X

 

 

2. ¿Apliquen procediments clarament definits?

 

X

 

 

3. ¿Elaboren un Pla de Control i s'avalua la seva execució?

 

 

X

 

4. ¿Documenten els treballs realitzats i s'elaboren informes del resultat?

 

 

X

 

5. ¿S'eleven els resultats obtinguts a la Direcció o als Responsables?

 

 

X

 

6. ¿Analitzen l'aplicació de mesures correctores?

 

X

 

 

7. ¿Han elaborat un Pla de Control en relació amb el PRTR?

 

 

X

 

8. ¿Assegura l'aplicació de mesures correctores a curt termini?

 

 

X

 

9. ¿Fan treballs de validació específics sobre l'Informe de Gestió?

 

X

 

 

10. ¿Quina és la valoració del Control de Gestió pels auditors externs?

 

 

 

X

SUBTOTAL DE PUNTS

0

12

10

1

PUNTS TOTALS

23

PUNTS MÀXIMS

40

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

10,35%

Nota: La ponderació de les respostes, va en funció del grau de compliment. El nivell 4 és el màxim i equival a 4 punts per resposta, el nivell 3 equival a 3 punts per resposta, el nivell 2 a 2 punts per resposta i el nivell 1 un punt per resposta (essent el nivell mínim).

TEST FITES I OBJECTIUS

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. ¿Es disposa d'experiència prèvia en gestió per objectius?

 

X

 

 

 

2. S'apliquen procediments per a gestionar les fites i objectius? (Per aquest motiu, es proporciona un qüestionari en l'annex III.A).

 

 

X

 

3. ¿S'ha rebut formació per a la gestió de fites i objectius?

 

 

X

 

 

4. ¿Es disposa de recursos humans específics per a subministrar la informació de fites i objectius en el Sistema d'Informació de Gestió i Seguiment?

 

 

X

 

SUBTOTAL DE PUNTS

 

3

6

 

 

PUNTS TOTALS

9

PUNTS MÀXIMS

16

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

19,12%

Nota: La ponderació de les respostes va en funció del grau de compliment. El nivell 4 és el màxim i equival a 4 punts per resposta, el nivell 3 equival a 3 punts per resposta, el nivell 2 a 2 punts per resposta i el nivell 1 un punt per resposta (essent el nivell mínim).

TEST DANYS MEDIAMBIENTALS

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. ¿S'apliquen procediments per a valorar el compliment del principi de «no causar un perjudici significatiu»? (A aquest efecte, es proporciona un model de llista de comprovació o check-list annex III.B).

 

X

 

 

2. ¿Es disposa de recursos humans específics per a fer aquesta tasca?

 

X

 

 

3.¿Es manca d'incidències prèvies en relació amb el compliment del principi de «no causar un perjudici significatiu»?

X

 

 

 

4.¿Es constata la realització de l'anàlisi sobre el compliment del principi de «no causar un perjudici significatiu» per tots els nivells d'execució?

 

X

 

 

SUBTOTAL DE PUNTS

4

9

 

 

PUNTS TOTALS

13

PUNTS MÀXIMS

16

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

9,75 %

Nota: La ponderació de les respostes va en funció del grau de compliment. El nivell 4 és el màxim i equival a 4 punts per resposta, el nivell 3 equival a 3 punts per resposta, el nivell 2 a 2 punts per resposta i el nivell 1 un punt per resposta (Essent el nivell mínim).

TEST CONFLICTE D'INTERÈS, PREVENCIÓ DEL FRAU I CORRUPCIÓ

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. Es disposa d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti a l'entitat executora o a l'entitat *decisora garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i als conflictes d'interessos?

 

X

 

 

2. Es constata l'existència del corresponent «Pla de mesures antifrau» en tots els nivells d'execució?

 

X

 

 

Prevenció

3. Disposa d'una declaració, al més alt nivell, on es comprometi a lluitar contra el frau?

 

X

 

 

4. Es realitza una autoavaluació que identifiqui els riscos específics, el seu impacte i la probabilitat que ocorrin i es revisin periòdicament?

 

X

 

 

5. Es difon un codi ètic i s'informa sobre la política d'obsequis?

 

X

 

 

 

6. S'imparteix formació que promogui l'Ètica Pública i que faciliti la detecció del frau?

 

 

 

X

7. S'ha elaborat un procediment per a tractar els conflictes d'interessos?

 

X

 

 

 

8. S'emplena una declaració d'absència de conflicte d'interessos per a tots els intervinents?

 

X

 

 

Detecció

9. S'han definit indicadors de frau o senyals d'alerta (banderes vermelles) i s'han comunicat al personal en posició de detectar-los?

 

 

X

 

10. S'utilitzen eines de prospecció de dades o de puntuació de riscos?

 

X

 

 

11. Existeix algun lloc perquè qualsevol interessat pugui presentar denúncies?

 

X

 

 

12. Es disposa d'alguna Unitat encarregada d'examinar les denúncies i proposar mesures?

 

 

 

X

Correcció

13. S'avalua la incidència del frau i es qualifica com a sistèmic o puntual?

 

X

 

 

 

14. Es retiren els projectes o la part dels mateixos afectats pel frau i finançats o a finançar pel MRR?

X

 

 

 

Persecució

15. Es comuniquen els fets produïts i les mesures adoptades a l'entitat executora, a l'entitat *decisora o a l'Autoritat Responsable, segons sigui procedent?

 

X

 

 

16. Es denuncien, en els casos oportuns, els fets punibles a les Autoritats Públiques nacionals o de la Unió Europea o davant la fiscalia i els tribunals competents?

 

X

 

 

SUBTOTAL DE PUNTS

4

36

2

2

PUNTS TOTALS

44

PUNTS MÀXIMS

64

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

8,25 %

Nota: La ponderació de les respostes va en funció del grau de compliment. El nivell 4 és el màxim i equival a 4 punts per resposta, el nivell 3 equival a 3 punts per resposta, el nivell 2 a 2 punts per resposta i el nivell 1 un punt per resposta (esent el nivell mínim).

TEST COMPATIBILITAT RÈGIM D'AJUDES DE L'ESTAT I EVITAR DOBLE FINANÇAMENT.

AJUDES D'ESTAT

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. S'apliquen procediments per a valorar la necessitat de notificació prèvia/comunicació de les ajudes a concedir en el seu àmbit i, en el seu cas, per a realitzar l'oportuna notificació prèvia/comunicació de manera que es garanteixi el respecte a la normativa comunitària sobre Ajudes De l'Estat? (A aquest efecte, es proporciona un model de llista de comprovació o *check-list).

 

X

 

 

2. Es disposa de recursos humans específics per a fer aquesta tasca?

X

 

 

 

3. Es manca d'antecedents de risc en relació amb el compliment de la normativa sobre Ajudes d'Estat?

X

 

 

 

4. Es constata la realització de l'anàlisi sobre el respecte a la normativa d'Ajudes de l'Estat per a tots els nivells d'execució?

 

X

 

 

SUBTOTAL DE PUNTS

8

6

 

 

PUNTS TOTALS

14

PUNTS MÀXIMS

16

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

10,5%

DOBLE FINANÇAMENT

PREGUNTA

GRAU DE COMPLIMIENT

4

3

2

1

1. S'apliquen procediments per a valorar la possible existència, en el seu àmbit de gestió, de doble finançament en l'execució del *PRTR? (A aquest efecte, es proporciona un model de llista de comprovació o check-list).

 

X

 

 

2. Es disposa de recursos humans específics per a fer aquesta tasca?.

 

X

 

 

3.Es manca d'incidències prèvies en relació amb doble finançament (en el marc del *MRR o de qualsevol altre fons europeu)?

X

 

 

 

 

 

4.Es constata la realització de l'anàlisi sobre la possible existència de doble finançament per a tots els nivells d'execució?

 

X

 

 

SUBTOTAL DE PUNTS

4

9

 

 

PUNTS TOTALS

13

PUNTS MÀXIMS

16

PUNTS RELATIUS (PUNTS TOTALS/PUNTS MÀXIMS)

9,75 %

Nota: La ponderació de les respostes va en funció del grau de compliment. El nivell 4 és el màxim i equival a 4 punts per resposta, el nivell 3 equival a 3 punts per resposta, el nivell 2 a 2 punts per resposta i el nivell 1 un punt per resposta (esent el nivell mínim).

ESTIMACIÓ DE RISC: TAULA DE VALORACIÓ

Àrea

(a) Punts relatius

(b) Factor de Ponderació

(c) Valor assignat

Control de gestió.

10,35%

18 %

23

Fites i objectius

19,12%

34 %

9

Danys mediambientals.

9,75 %

12 %

13

Conflicte d'interès, prevenció del frau i la corrupció.

8,25%

12 %

44

Compatibilitat règim d'ajudes de l'Estat.

10,5%

1 2%

14

Evitar doble finançament.

9,75%

12 %

13

Total.

67,72 %

100 %

116

 

​​​​​​​Nota: valors de referència

Risc baix

Total Valor assignat ≥90

Risc mitja

Total Valor assignat ≥80

Risc alt

Total Valor assignat ≥70

El Total Valor assignat es calcula sumant el valor assignat (c) de cada àrea, que s'obté multiplicant els punts relatius (a), obtinguts en el test corresponent, pel factor de ponderació (b).

Tal com podem observar a l'anàlisi de risc de l'avaluació inicial de l'Ajuntament de Santa Margalida, podríem concloure que estam davant una situació de risc alt, és a dir, que la Corporació avui en dia, no disposa de l'estructura orgànica i dels procediments i protocols necessaris per a poder executar de manera més eficient, eficaç i seguint les directrius de l'Ordre HFP/1030/2021 de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliencia. En l'actualitat ja s'han proposat algunes mesures i accions correctores, les quals, s'enumeren a continuació. A partir d'aquesta anàlisi i de les propostes d'actuació presents en aquest text i les futures que s'establiran en funció de les necessitats que es vagin detectant; s'establiran les mesures i procediments correctors per a poder aconseguir en un període breu un nivell de risc mitjà

8. MESURES I PROCEDIMENTS CORRECTORS:

Una vegada realitzada l'avaluació inicial del risc i estudiades les diferents propostes rebudes dels membres del comitè, s'articulen mesures adequades, proporcionades i estructurades i procediments correctors al voltant de les quatre àrees claus del cicle de lluita contra el frau: Prevenció, Detecció, Correcció i Persecució, que ens permetin evitar o aconseguir els objectius antifrau requerits.

1. Completar l'Annex III i matriu de risc indicats en l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per a poder iniciar la coordinació dels projectes europeus “Next Generation”, i la part de la Guia pràctica per als responsables de gestió elaborada per l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau (OLAF) que conté l'indicador de banderes vermelles (és un indicador d'alerta d'un possible frau o corrupció).

2. Es realitzarà una avaluació del risc de perjudici als interessos financers de la Unió, de la seva probabilitat de materialització i el seu eventual impacte en els processos clau de l'execució de les mesures gestionades en el *PRTR, que haurà de dur-se a terme durant l'exercici 2022.

3. Es fomentarà la formació al personal implicat en els projectes, en relació a les fites i objectius, ètica pública i en el funcionament del control antifrau. La formació podrà ser pròpia o externa.

4. S'elaboraran protocols d'actuació a totes aquelles persones o departaments que executaran projectes europeus “Next Generation” en relació a les necessitats detectades en les diferents avaluacions de riscos esmentades en el present pla. D'aquesta manera, es concretaran de forma interdepartamental les funcions i responsabilitats i nivell d'implicació de cadascun, les mesures correctores, així com la persecució i/o correcció a través dels procediments a seguir que es desenvoluparan dins d'aquests.

5. S'elaborarà un pla de control per a supervisar de manera adequada totes les actuacions de gestió que es duguin a terme en aquests projectes. Aquest pla inclourà la realització dels informes de seguiment, així com el protocol a seguir amb els resultats obtinguts, i les mesures correctores a implantar en cadascun d'ells.

6. Es desenvoluparà una cultura ètica contra el frau, per a així poder dissuadir als defraudadors i aconseguir el màxim compromís possible del personal per a combatre el frau, a través del foment dels valors d'integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa. L'Ajuntament organitzarà sobre aquest tema unes jornades divulgatives relacionades amb el tema. Alhora es posarà en marxa el codi ètic de bon govern i transparència que s'adjunta a aquest document com a annex (II) i (III). Depenent del contingut a desenvolupar en relació amb les matèries de la cultura ètica, es procedirà tal com estableix l'article 37 de la present Llei. L'Annex III, es posarà en marxa una vegada aquest aprovat el codi ètic de la Corporació.

7. S'establiran mecanismes, per a informar possibles sospites de frau, com poden ser el Canal de SNCA, el canal OLAF, entre altres. A part de l'anterior es donarà difusió als canals de denúncia tant internament, com externament. També es crearà una bústia de suggeriments o de denúncies en aquesta Corporació.

8. Es donarà la màxima publicitat i transparència als projectes finançats amb els fons “Next Generation”, a través de determinades mitjans de comunicació o difusió, tant en línia com offline. Aquesta publicitat haurà de contenir els logos corporatius dels Fons Europeus. També s'habilitarà un espai a la web corporativa on s'inclouran els projectes dotats amb el finançament europeu esmentat.

9. Tal com podem observar en el present Pla, ja s'ha elaborat una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), per la qual cosa una de les mesures a imposar és l'emplenament de l'esmentat document per part dels intervinents en els procediments corresponents, signada pel responsable de l'òrgan de contractació, el personal que redacti els documents de licitació/bases i/o convocatòries, els experts que avaluïn les sol·licituds/ofertes/proposades corresponents, els membres dels comitès d'avaluació de sol·licituds/ofertes/proposades i altres òrgans col·legiats que poguessin intervenir en els procediments. En aquest últim cas aquesta declaració es realitzarà a l'inici de la corresponent reunió -per totes les persones que intervenen- i es reflectirà en l'acta. Aquest emplenament de la DACI s'estendrà també, a més dels beneficiaris de l'ajuda corresponent, als contractistes, subcontractistes, etc. El model de DACI que promou aquest pla antifrau és l'Annex IV.

10. Alinearem els projectes que executem amb fons europeus Next Generation EU amb l'Estratègia de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la consecució dels compromisos de desenvolupament sostenible. L'adjudicació dels seus fons estarà condicionada per compromisos de sostenibilitat social, econòmica i ambiental clars i mesurables. Els objectius de desenvolupament sostenible a alinear variaran en funció de la tipologia de projecte a executar. En tot cas, s'adoptaran els següents:

 

  

S'assegurarà no fer un mal significatiu amb els projectes que es duguin a terme com estableix el principi de Do No Significant Harm de la Comissió Europea.

Articularem una governança per a la planificació i el seguiment de les inversions que es realitzin en el marc d'aquest Pla que permeti la participació la societat civil i altres actors rellevants que necessàriament han d'estar implicats en la construcció d'un projecte de país a llarg termini. En aquest sentit, tal com recull el Reglament del           Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) del Parlament Europeu s'ha d'incloure a “les autoritats locals i regionals, els interlocutors socials, les organitzacions de la societat civil, les organitzacions juvenils i altres parts interessades pertinents”.

11. Es durà a terme una avaluació dels resultats dels projectes i del present pla aplicant els KPI'S més adequats.

Els KPI's són una eina fonamental per a dur a terme una bona gestió d'objectius i ens ajudaran a valorar la taxa d'èxit i a reforçar l'esforç en cas de desviacions en els nostres projectes. Ens capaciten per a mesurar el grau de consecució dels objectius del projecte en cada fase.

Per a una millor execució de processos i una bona gestió administrativa i econòmica establirem indicadors de resultat i gestió següents:

-Indicadors de resultat.

  • Indicadors d'assoliments: permetran avaluar els canvis que s'espera aconseguir al final del projecte.
  • Indicadors d'activitat: permetran avaluar l'execució de les activitats.
  • Indicadors d'impacte: permetran avaluar els canvis esperats i desitjats que puguin produir-se a conseqüència del projecte però que no tenen relació amb el seu propòsit i objectius.

-Indicadors de gestió

  • Indicadors de processos: Ens permetran avaluar l'ajust i adequació als terminis, a la normativa, a la millora de la coordinació, eficàcia i eficiència

12. S'anomenarà un interlocutor per a gestionar tota la documentació tècnica i administrativa que requereix cada període de temps (informes d'estat, d'execució, promoció etc.)

Aquestes 12 mesures són inicials i tenen la finalitat de posar en marxa el present pla antifrau i poder iniciar i adonar-nos més exhaustivament de les mesures a prendre per a la bona gestió dels fons europeus i que provocaran una millora de la gestió interna dels processos.

A part de les mesures anteriors, ja s'han adoptat les següents en matèria de prevenció ja que es configuren com un element fonamental d'aquesta. És una part clau del sistema perque evita que els conflictes d'interessos, el frau o la corrupció arribi a produir-se.

El sistema de prevenció de caràcter normatiu que estableix l'ordenament jurídic espanyol i comunitari s'ha complementat amb les mesures que s'indiquen a continuació, amb l'objectiu de protegir els interessos financers de la Unió en el marc de l'execució del PRTR:

a) S'ha emès una Declaració institucional enfront del frau i un Codi de Conducta (Annex I) i (Annex II) respectivament, als quals, se'ls ha de donar la màxima difusió.

b) S'han elaborat tota una sèrie de declaracions responsables per a pal·liar el risc de frau detectat en els annexos ja valorats que seran signats en funció de les responsabilitats individuals de cada persona implicada i serà una de les mesures que s'incorporarà als protocols individuals.

Els annexos elaborats són els següents:

- Declaració de compromís en relació amb l'execució de les actuacions del (PRTR). ANNEX VI.

- Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució del pla de recuperació transformació i resiliència. ANNEX V

-Model de declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI). ANNEX IV.

9- PUBLICITAT

Aquest pla serà objecte de publicació a la web de l'Ajuntament de Santa Margalida i també serà inclòs en el portal de transparència de la mateixa web. Serà publicat també al Butlletí Oficial dels Illes Balears.

10- EFECTES

Aquest pla antifrau resultarà aplicable a tots els projectes que l'Ajuntament de Santa Margalida, amb independència de la data d'inici, desenvolupi en execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i durant la vigència d'aquest últim.

 

ANNEX I

DECLARACIÓ INSTITUCIONAL CONTRA EL FRAU

L'Ajuntament de Santa Margalida té la condició d'Entitat Executora del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència segons el que es disposa en l'Ordre 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual cosa es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació i Resiliència, en tant li correspon, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de Subprojectes de les Reformes i Inversions incloses en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència assenyala l'obligació que tenen els Estats membres d'aplicar mesures adequades per a protegir els interessos financers de la Unió i per a vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.

El Batle Joan Monjo Estelrich vol manifestar el seu compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat, objectivitat i honestedat, de manera que la seva activitat sigui percebuda per tots els agents que es relacionen amb ella com a oposada al frau i la corrupció en qualsevol de les seves formes.

El personal de l'Ajuntament de Santa Margalida, en el seu caràcter d'empleats públics, assumeix i comparteix aquest compromís tenint entre altres deures els de “vetllar pels interessos generals, amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes” (Reial Decret Legislatiu 5/2015 de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Estatut Bàsic de l'Empleat públic, article 52).

S'ha elaborat un Pla de mesures antifrau per a posar en marxa mesures eficaces i proporcionades contra el frau i la corrupció, basades en un plantejament proactiu, estructurat i específic per a gestionar el risc de frau que doni garanties què la despesa en què s'ha incorregut en actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència està lliure de conflicte d'interès, frau i corrupció. S'ha partit de l'avaluació del risc de frau realitzada a aquest efecte. Addicionalment, es compta amb procediments per a prevenir, detectar i denunciar situacions que poguessin constituir frau o corrupció i per al seguiment d'aquestes.

L'objectiu d'aquesta política és promoure dins l'organització una cultura que descoratgi tota activitat fraudulenta i que faciliti la seva prevenció i detecció, promovent el desenvolupament de procediments efectius per a la gestió d'aquests supòsits.

En definitiva, aquest Ajuntament té una política de tolerància zero enfront del frau i la corrupció i ha establert un sistema de control robust, dissenyat especialment per a prevenir i detectar, en la mesura que sigui possible, els actes de frau i corregir el seu impacte, en cas de produir-se.

 Data i signatura

El Batle

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ANNEX II

CODI DE CONDUCTA DELS EMPLEATS PÚBLICS

Aquest Codi s'estableix d'acord amb el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre on s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, que en el seu capítol VI assenyala els principis ètics, deures i codi de conducta que han d'observar de manera obligatòria els empleats públics.

CAPÍTOL VI. Deure dels empleats públics. Codi de Conducta

Article 52. Deures dels empleats públics. Codi de conducta

Els empleats públics han d'exercir amb diligència les tasques que tinguin assignades i vetllar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i han d'actuar segons els principis següents: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents.

Els principis i regles establerts en aquest capítol informen sobre la interpretació i aplicació del règim disciplinari dels empleats públics.

Article 53. Principis ètics

1. Els empleats públics han de respectar la Constitució i la resta de normes que integren l'ordenament jurídic.

2. La seva actuació ha de perseguir la satisfacció dels interessos generals dels ciutadans i s'ha de fonamentar en consideracions objectives orientades cap a la imparcialitat i l'interès comú, al marge de qualsevol altre factor que expressi posicions personals, familiars, corporatives, clientelistes o qualssevol altres que puguin topar amb aquest principi.

3. Han d'ajustar la seva actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual prestin els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb els ciutadans.

4. La seva conducta s'ha de basar en el respecte dels drets fonamentals i llibertats públiques, i han d'evitar tota actuació que pugui produir cap discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, gènere, sexe, orientació sexual, religió o conviccions, opinió, discapacitat, edat o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

5. S'han d'abstenir en els assumptes en què tinguin un interès personal, així com de tota activitat privada o interès que pugui suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic.

6. No han de contreure obligacions econòmiques ni intervenir en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan això pugui representar un conflicte d'interessos amb les obligacions del seu lloc públic.

7. No han d'acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.

8. Han d'actuar d'acord amb els principis d'eficàcia, economia i eficiència, i han de vigilar la consecució de l'interès general i el compliment dels objectius de l'organització.

9. No han d'influir en l'agilització o resolució de tràmit o procediment administratiu sense justa causa i, en cap cas, quan això comporti un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o el seu entorn familiar i social immediat o quan impliqui un menyscapte dels interessos de tercers.

10. Han de complir amb diligència les tasques que els corresponguin o se'ls encomanin i, si s'escau, han de resoldre dins de termini els procediments o expedients de la seva competència.

11. Han d'exercir les seves atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i abstenir-se no sols de conductes contràries a aquest principi, sinó també de qualssevol altres que comprometin la neutralitat en l'exercici dels serveis públics.

12. Han de guardar secret de les matèries classificades o altres, la difusió de les quals estigui prohibida legalment, i mantenir la deguda discreció sobre els assumptes que coneguin per raó del seu càrrec, i no poden fer ús de la informació obtinguda per a benefici propi o de tercers, o en perjudici de l'interès públic.

Article 54. Principis de conducta

1. Han de tractar amb atenció i respecte els ciutadans, els seus superiors i la resta d'empleats públics.

2. L'acompliment de les tasques corresponents al seu lloc de treball s'ha de realitzar de manera diligent, complint la jornada i l'horari establerts.

3. Han d'obeir les instruccions i ordres professionals dels superiors, tret que constitueixin una infracció manifesta de l'ordenament jurídic, cas en què les han de posar immediatament en coneixement dels òrgans d'inspecció que siguin procedents.

4. Han d'informar els ciutadans sobre les matèries o els assumptes que tinguin dret a conèixer, i facilitar l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.

5. Han d'administrar els recursos i béns públics amb austeritat, i no utilitzar-los en profit propi o de persones pròximes. Així mateix, tenen el deure de vetllar per la seva conservació.

6. S'ha de rebutjar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, sense perjudici del qual estableixi el Codi Penal.

7. Han de garantir la constància i permanència dels documents per a la seva transmissió i lliurament als seus posteriors responsables.

8. Han de mantenir actualitzada la seva formació i qualificació.

9. Han d'observar les normes sobre seguretat i salut laboral.

10. Han de posar en coneixement dels seus superiors o dels òrgans competents les propostes que considerin adequades per a millorar el desenvolupament de les funcions de la unitat en què estiguin destinats. A aquest efecte es pot preveure la creació de la instància adequada competent per a centralitzar la recepció de les propostes dels empleats públics o administrats que serveixin per a millorar l'eficàcia en el servei.

11. Han de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·liciti sempre que sigui oficial en el territori.

 

ANNEX III

DECLARACIÓ D'ADHESIÓ Al CODI ÈTIC DE L'AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

(Nom, Cognoms i càrrec), en compliment de l'adhesió al Codi Ètic de Bon Govern i Transparència de l'Ajuntament de Santa Margalida, aprovat pel ple el dia_____________________

 DECLAR

1. Que dispòs d'un exemplar del codi ètic de bon govern i transparència.

2. Que he llegit els principis i obligacions que conté.

3. Que accept el compromís de divulgar i aplicar el codi ètic de bon govern i transparència.

I per deixar-ne constància, sign la present declaració.

(Localitat), d   d              de 20

 (Signatura)

 

ANNEX IV

MODEL DE DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)

Expedient:____________________________________________________________

Contracte/subvenció:_____________________________________________________

A fi de garantir la imparcialitat en el procediment de contractació/ subvenció a dalt referenciat, el/els sotasignant/s, com a participant/s en el procés de preparació i tramitació de l'expedient, a més serà signat pels beneficiaris de l'ajuda corresponent, els contractistes, subcontractistes declara/declaren:

Primer. Estar informat/s del següent:

1. Que l'article 61.3 «Conflicte d'interessos», del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE) estableix que «existirà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol motiu directe o indirecte d'interès personal.»

2. Que l'article 64 «Lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interessos» de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, té la fi d'evitar qualsevol distorsió de la competència i garantir la transparència en el procediment i assegurar la igualtat de tracte a tots els candidats i licitadors.

3. Que l'article 23 «Abstenció», de la Llei 40/2015, d'1 octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix que hauran d'abstenir-se d'intervenir en el procediment «les autoritats i el personal al servei de les Administracions en els qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades en l'apartat següent», essent aquestes:

a) Tenir interès personal en l'assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pogués influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada; o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

b) Tenir un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.

c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades en l'apartat anterior.

d) Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.

e) Tenir relació de servei amb persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc».

Segon. Que no es troba/en culpable/s en cap situació que pugui qualificar-se de conflicte d'interessos de les indicades en l'article 61.3 del Reglament Financer de la UE i que no concorre en la seva/es persona/es cap causa d'abstenció de l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic que pugui afectar el procediment de licitació/concessió.

Tercer. Que es compromet/en a posar en coneixement de l'òrgan de contractació/comissió d'avaluació, sense dilació, qualsevol situació de conflicte d'interessos o causa d'abstenció que doni o pogués donar lloc a aquest escenari.

Quart. Conèixer que, una declaració d'absència de conflicte d'interessos que es demostri que sigui falsa, implicarà les conseqüències disciplinàries/administratives/ judicials que estableixi la normativa d'aplicació.

 

(Data i signatura, nom complet i DNI)

 

 ANNEX V

MODEL DE DECLARACIÓ I CESSIÓ DE TRACTAMENT DE DADES EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA

Don/Donya ............................................................................................., DNI ................................

En qualitat de ………………………………….............de l'entitat ..............................................................

..................................., amb NIF .................................., i domicili fiscal en ....................................

.........................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................

beneficiària d'ajudes finançades amb recursos provinents del *PRTR/ que participa com a contractista/subcontractista en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la

consecució dels objectius definits en el Component XX «...........................»,

declara conèixer la normativa que és aplicable, en particular les següents apartats de l'article 22, del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència:

1. La lletra d) de l'apartat 2: «recaptar, a l'efecte d'auditoria i control de l'ús de fons en relació amb les mesures destinades a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del Pla de Recuperació i Resiliència, en un format electrònic que permeti realitzar cerques i en una base de dades única, les categories harmonitzades de dades següents:

I. El nom del perceptor final dels fons;

II. El nom del contractista i del subcontractista, quan el perceptor final dels fons sigui un poder adjudicador de conformitat amb el Dret de la Unió o nacional en matèria de contractació pública;

III. Els noms, cognoms i dates de naixement dels titulars reals del perceptor dels fons o del contractista, segons es defineix en l'article 3, punt 6, de la Directiva (UE) 2015/849 del Parlament Europeu i del Consell (26);

IV. Una llista de mesures per a l'execució de reformes i projectes d'inversió en el marc del Pla de Recuperació i Resiliència, juntament amb l'import total del finançament públic d'aquestes mesures i que indiqui la quantia dels fons desemborsats en el marc del Mecanisme i d'altres fons de la Unió».

2. Apartat 3: «Les dades personals esmentades en l'apartat 2, lletra d), del present article només seran tractades pels Estats membres i per la Comissió als efectes i durada de la corresponent auditoria de l'aprovació de la gestió pressupostària i dels procediments de control relacionats amb la utilització dels fons relacionats amb l'aplicació dels acords a què es refereixen els articles 15, apartat 2, i 23, apartat 1. En el marc del procediment d'aprovació de la gestió de la Comissió, de conformitat amb l'article 319 del TFUE, el Mecanisme estarà subjecte a la presentació d'informes en el marc de la informació financera i de rendició de comptes integrada a què es refereix l'article 247 del Reglament Financer i, en particular, per separat, en l'informe anual de gestió i rendiment».

Conforme al marc jurídic exposat, manifesta accedir a la cessió i tractament de les dades amb els fins expressament relacionats en els articles citats.

...................................., XX de.................................. de 202X

 

Signat....................................................

Càrrec: ................................................

 

ANNEX VI

DECLARACIÓ DE COMPROMÍS EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ DEL PRTR

Don/ Dona......................................................., amb DNI .....................................................,

com a titular de l'òrgan/ Conseller Delegat/Gerent/ de l'entitat ..................................

..........................................................., amb NIF ..............................., i domicili

fiscal en…………………..........................................................................................................

.................................................................................................................................................

en la condició d'òrgan responsable/ òrgan gestor/beneficiari d'ajudes finançades amb recursos provinents del *PRTR/ que participa com a contractista/es destinatari de l'encàrrec/ subcontractista, en el desenvolupament d'actuacions necessàries per a la consecució dels objectius definits en el Component XX «...........................», manifesta el compromís de la persona/entitat que representa amb els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, adoptant les mesures necessàries per a prevenir i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interès, comunicant si escau a les autoritats que procedeixi els incompliments observats. Addicionalment, atès el contingut del PRTR, es compromet a respectar els principis d'economia circular i evitar impactes negatius significatius en el medi ambient («DNSH» per les seves sigles en anglès «do no significant harm») en l'execució de les actuacions dutes a terme en el marc d'aquest Pla, i manifesta que no incorre en doble finançament i que, si escau, no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'Estat.

.................................., XX de.................................. de 202X

Signat....................................................

Càrrec:...................................................

15-NORMATIVA I BIBLIOGRAFIA APLICABLE

L'article 22 del Reglament (UE) 241/2021 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i en virtut d'això l'Ordre HPF/1030/2021, de 29 de setembre, imposen a Espanya, en relació amb la protecció dels interessos financers de la UE i com a beneficiària dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (*MRR), l'obligació que tota entitat, decisòria o executora, que participi en l'execució de les mesures del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (*PRTR) disposi d'un “pla de mesures antifrau”.

Els objectius que cobreix aquest pla i, per tant, aquest en concret, consisteixen a garantir que, en els respectius àmbits d'actuació, els fons s'utilitzen de conformitat amb les normes aplicables i, en particular, que existeix una prevenció adequada , detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos. Entre la normativa aplicable a aquest pla antifrau cal destacar la següent:

1.1.Normativa Europea

• Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i altra normativa que el desenvolupi

• Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió (Reglament Financer de la UE). DOUE de 30 de juliol de 2018, núm. 193.

• Directiva (UE) 2017/1371 del Parlament europeu i del Consell de 5 de juliol de 2017 sobre la lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del dret penal (Directiva *PIF). DOUE de 28 de juliol de 2017, núm. 19

1.2.Normativa interna

Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i la normativa en desenvolupament. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la normativa de desenvolupament.

Llei 19/2013, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern.

Llei 53/1984, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.

Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Ordre *HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i el format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de metes i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Llei 4/2011, de 31 de març, de la Bona Administració i del Bon Govern de les Illes Balears.

Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de Base de Règim Local.

1.3. Altres documents que han servit per a l'elaboració del Pla Antifrau:

- Avaluació del risc de frau i mesures efectives i proporcionades contra el frau (DG REGI) EGESIF_14-0021-00; 16/06/2014 (Guidance Noti on fraud risk assessment for 2014-2020). Guia desenvolupada en aplicació de l'article 125.4 c) del Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, en el Fons Social Europeu, en el Fons de Cohesió, en el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i en el Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, derogant el Reglament (CE) 1083/2006 del Consell.

https:// ec.europa.eu/regional_policy/es/information/publications/guidelines/2014/fraud-risk-assessment-and-effective-and-proportionate

-- Comunicació de la Comissió (2021/C 121/01)

- Orientacions sobre com evitar i gestionar les situacions de conflicte d'interessos d'acord amb el Reglament Financer.

https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/es/txt/pdf/?uri=celex:52021XC0409(01)&*from=ÉS.

- OLAF Compendium of Anonymised Casas – Structural Actions (Recopilació de casos anònims: accions estructurals).

https:// ec.europa.eu/sfc/sites/default/files/sfc-files/olaf-intern-2011.pdf

- OLAF practical guide on conflict of interest (guia pràctica sobre el conflicte d'interessos).

https:// ec.europa.eu/sfc/sites/default/files/sfc-files/guide-conflict-of-interests-es.pdf

- OLAF practical guide on forged documents (guia pràctica sobre la falsificació de documents).

https:// www.interreg-croatia-serbia2014-2020.eu/wp-content/uploads/2019/05/guide-on-forged-documents.pdf

- Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del Servei Nacional de Coordinació Antifrau, sobre com poden procedir les persones que tinguin coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea.

https:// www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/documents/comunicacionsnca06-04-2017canaldenuncias.pdf