Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE VILAFRANCA DE BONANY
Núm. 215796
Aprovació definitiva de la Ordenança fiscal reguladora de l´impost sobre l´increment dels terrenys de naturalesa urbana
Atès que no s´ha presentat cap tipus de reclamació durant el termini d´exposició al públic de la nova Ordenança fiscal reguladora de l´impost sobre l´increment dels terrenys de naturalesa urbana, aprovada provisionalment pel Ple en sessió ordinària celebrada en data 23 de març de 2022 (BOIB núm. 31 de data 01/03/2022), d´acord amb l´article 17.3 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, es dona per aprovada definitivament l´esmentada ordenança, publicant-se a continuació íntegrament el seu text.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA
FONAMENT LEGAL
Article 1
La recent Sentència 182/2021, de data 26 d'octubre de 2021, ha vingut a declarar la inconstitucionalitat i nul·litat dels articles 107.1, segon paràgraf, 107.2.a) i 107.4 de l'esmentat text refós, deixant un buit normatiu sobre la determinació de la base imposable que impedeix la liquidació, la comprovació, la recaptació i la revisió d'aquest tribut local i, per tant, la seva exigibilitat.
El Reial decret llei 26/2021, de 8 de novembre, pel qual s'adapta el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, a la jurisprudència recent del Tribunal Constitucional respecte de l'Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, ha vingut a donar compliment amb el mandat constitucional, cercant adequar la base imposable de l'impost a la capacitat econòmica del contribuent.
La disposició transitòria única del Reial decret llei 26/2021 “Adaptació de les ordenances fiscals”, estableix un mandat per als Ajuntaments, els quals hauran de modificar en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor del Reial decret llei esmentat les seves respectives ordenances fiscals per adequar-les al que disposa aquest.
Així doncs, de conformitat amb ho exposat i en aplicació de l'article 15.1, en relació amb l'article 59.2, ambdós del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s'estableix i exigeix l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, de conformitat amb el regulat al mencionat Reial decret legislatiu 2/2004, i demés disposicions legals i reglamentàries que la complementen i siguin d'aplicació al present impost, així com per la present Ordenança fiscal.
FET IMPOSABLE
Article 2
Constitueix el fet imposable de l'impost l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana i que es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la seva propietat per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudiment limitador del domini sobre els referits béns.
Article 3
Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana: el sòl urbà, el susceptible d'urbanització, l'urbanitzable programat o urbanitzable no programat des del moment en que s'aprovi un programa d'actuació urbanística; els terrenys que disposin de vies pavimentades o voreres i comptin, a més, amb clavegueram, subministrament d'aigua, subministrament d'energia elèctrica i enllumenat públic; i els ocupats per construccions de naturalesa urbana.
NO SUJECIO
Article 4
1. No està subjecte a aquest impost l'increment del valor que experiment els terrenys que tinguin la consideració de rústics a efectes de l'Impost sobre béns immobles. En conseqüència està subjecte a l'impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que hagin de tenir la consideració d'urbans a efectes de l'Impost sobre béns immobles, amb independència que estiguin o no contemplats com a tal al cadastre o al padró d'urbana. Als efectes d'aquest impost estarà subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys integrats en els bens immobles classificats com de característiques especials a efectes de l'Impost sobre béns immobles.
2. No es produirà subjecció a l'impost en els supòsits d'aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en pagament d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns. Tampoc es produirà la subjecció a l'impost dels supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills que siguin conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.
3. No es meritarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions de béns immobles efectuades a la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, S.A. regulada a la disposició addicional setena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre, de reestructuració i resolució d'entitats de crèdit, que se li hagin transferit, d'acord amb el que estableix l'article 48 del Reial decret 1559/2012, de 15 de novembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de les societats de gestió d'actius.
No es produirà la meritació de l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA, a entitats participades directament o indirectament per aquesta Societat en almenys el 50 per cent del capital, fons propis, resultats o drets de vot de l'entitat participada en el moment immediatament anterior a la transmissió, o com a conseqüència d'aquesta.
No es meritarà l'impost en ocasió de les aportacions o transmissions realitzades per la Societat de Gestió d'Actius Procedents de la Reestructuració Bancària, SA, o per les entitats constituïdes per aquesta per complir amb el seu objecte social, als fons d'actius bancaris, a que fa referència la disposició addicional desena de la Llei 9/2012, de 14 de novembre.
No es meritarà l'impost per les aportacions o transmissions que es produeixin entre els Fons esmentats durant el període de temps de manteniment de l'exposició del Fons de Reestructuració Ordenada Bancària als Fons, previst a l'apartat 10 d'aquesta disposició addicional desena.
En la transmissió posterior dels immobles s'entendrà que el nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys no s'ha interromput per causa de la transmissió derivada de les operacions previstes en aquest apartat.
4. No es produeix la subjecció a l'impost en les transmissions de terrenys respecte dels quals es constati la inexistència d'increment de valor per diferència entre els valors dels terrenys esmentats en les dates de transmissió i adquisició.
Per això, l'interessat a acreditar la inexistència d'increment de valor haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l'adquisició, entenent per interessats, a aquests efectes, les persones o entitats a què es refereix l'article 106 .
Per constatar la inexistència d'increment de valor, com a valor de transmissió o d'adquisició del terreny, es prendrà en cada cas el major dels valors següents, sense que a aquests efectes es puguin computar les despeses o els tributs que graven aquestes operacions: el que consti a el títol que documenti l'operació o el comprovat, si escau, per l'Administració tributària.
Quan es tracti de la transmissió d'un immoble on hi hagi sòl i construcció, es prendrà com a valor del sòl a aquests efectes el que resulti d'aplicar la proporció que representi a la data de meritació de l'impost el valor cadastral del terreny respecte del valor cadastral total i aquesta proporció s'aplica tant al valor de transmissió com, si escau, al d'adquisició.
Si l'adquisició o la transmissió ha estat a títol lucratiu s'apliquen les regles dels paràgrafs anteriors prenent, si escau, pel primer dels dos valors a comparar assenyalats anteriorment, el declarat a l'impost sobre successions i donacions.
En la posterior transmissió dels immobles a què fa referència aquest apartat, per al còmput del nombre d'anys al llarg dels quals s'ha posat de manifest l'increment de valor dels terrenys, no es tindrà en compte el període anterior a la seva adquisició. El que disposa aquest paràgraf no és aplicable en els supòsits d'aportacions o transmissions de béns immobles que resultin no subjectes en virtut del que disposa l'apartat 3 d'aquest article o la disposició addicional segona de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
EXEMPCIONS
Article 5
1. Estan exemptes d'aquest impost els increments de valor que se manifestin com a conseqüència dels següents actes:
a) La constitució i transmissió de drets de servitud.
b) La transmissió de béns que es trobin dintre del perímetre delimitat com a conjunt històric artístic, o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons l'establert a la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació als esmentats immobles.
c) Les transmissions realitzades per persones físiques en ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant d'aquest, per a la cancel·lació de deutes garantits amb hipoteca que hi recaigui, contrets amb entitats de crèdit o qualsevol altra entitat que, de manera professional, realitzi l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.
Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.
Per tenir dret a l'exempció cal que el deutor o garant transmetent o qualsevol altre membre de la seva unitat familiar no disposi, en el moment de poder evitar l'alienació de l'habitatge, d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat de el deute hipotecari. Es presumeix el compliment d'aquest requisit. Això no obstant, si amb posterioritat es comprovés el contrari, es procedirà a girar la liquidació tributària corresponent.
A aquests efectes, es considera habitatge habitual aquell en què hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si aquest termini és inferior als dos anys.
Pel que fa al concepte d'unitat familiar, cal atenir-se al que disposa la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A aquest efecte, s'equipara el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.
Pel que fa a aquesta exempció, no és aplicable el que disposa l'article 9.2 del Text refós de la llei d'hisendes locals.
2. Així mateix, estan exempts d'aquest impost els corresponents increments de valor quan la condició de subjecte passiu recaigui sobres les següents persones o entitats:
a) L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, als quals pertany el municipi, així com els organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les comunitats autònomes i de les entitats locals.
b) El municipi de Vilafranca de Bonany i altres entitats locals integrades o en les que s'integri dit municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic de caràcter anàleg als organismes autònoms de l'Estat.
c) Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benefico- docents.
d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les Mutualitats de Previsió Social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i supervisió de les assegurances privades.
e) Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectes a les mateixes.
f) La Creu Roja Espanyola.
g) Les persones o entitats a favor de les quals es trobi reconeguda l'exempció en tractats o convenis internacionals.
SUBJECTES PASSIUS
Article 6
1. Tindran la condició de subjectes passius d'aquet impost:
a) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini, a títol lucratiu, la persona física o jurídica, o l'entitat a la qual es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària , que adquireixi el terreny o a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
b) En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi limitadors del domini, a títol onerós, la persona física o jurídica, o l'entitat a la qual es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que transmeti el terreny o qui constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
2. En els supòsits als quals es refereix el paràgraf b) de l'apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l'entitat a que es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària que adquireixi el terreny o a la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.
BASE IMPOSABLE
Article 7
1. La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment del valor dels terrenys posat de manifest en el moment de la meritació i experimentat al llarg d'un període màxim de vint anys, i es determina, sens perjudici del que disposa el apartat 5 d'aquest article, multiplicant el valor del terreny en el moment de la meritació calculada conforme al que estableixen els apartats 2 i 3, pel coeficient que correspongui al període de generació d'acord amb el que preveu l'apartat 4.
2. El valor del terreny en el moment de la meritació resultarà del que estableixen les regles següents:
a) En les transmissions de terrenys, el valor d'aquests en el moment de la meritació serà el que tinguin determinat en aquest moment als efectes de l'impost sobre béns immobles.
No obstant això, quan aquest valor sigui conseqüència d'una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l'aprovació de la ponència esmentada, es pot liquidar provisionalment aquest impost d'acord amb aquell. En aquests casos, a la liquidació definitiva s'aplicarà el valor dels terrenys una vegada s'hagi obtingut conforme als procediments de valoració col·lectiva que s'instrueixin, referit a la data de la meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d'efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d'actualització que corresponguin, establerts a aquest efecte a les lleis de pressupostos generals de l'Estat.
Quan el terreny, tot i ser de naturalesa urbana o integrat en un bé immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l'impost, no tingui determinat valor cadastral en aquest moment, l'ajuntament practicarà la liquidació quan el valor cadastral referit sigui determinat, referint-se aquest valor al moment de la meritació.
No obstant això, en aquesta ordenança fiscal s'inclou un coeficient reductor sobre el valor assenyalat en els paràgrafs anteriors que pondera el seu grau d'actualització, del 15 per cent. Aquest coeficient reductor s´aplicarà només respecte dels cincs primers anys d´aplicació del nou valor cadastral.
b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudi limitatius del domini, els percentatges anuals continguts a l'apartat 4 d'aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) anterior que representi, respecte d'aquell, el valor dels referits drets calculat mitjançant l'aplicació de les normes fixades als efectes de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
c) A la constitució o transmissió del dret a elevar una o més plantes sobre un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció sota sòl sense implicar l'existència d'un dret real de superfície, els percentatges anuals continguts a l'apartat 4 de aquest article s'aplicaran sobre la part del valor definit al paràgraf a) que representi, respecte d'aquell, el mòdul de proporcionalitat fixat a l'escriptura de transmissió o, si no, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o volum de les plantes a construir en vol o subsòl i la total superfície o volum edificats una vegada construïdes aquelles.
d) En els supòsits d'expropiacions forçoses, els percentatges anuals continguts a l'apartat 4 d'aquest article s'apliquen sobre la part del preu just que correspongui al valor del terreny, llevat que el valor definit al paràgraf a) de l'apartat 2 anterior fos inferior , en aquest cas prevaldrà aquest últim sobre el preu just.
3. S'estableix una reducció quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència d'un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general. En aquest cas, es prendrà com a valor del terreny, o de la part que correspongui segons les regles contingudes a l'apartat anterior, l'import que resulti d'aplicar als nous valors cadastrals aquesta reducció durant el període de temps i percentatges màxims següents :
a) La reducció s'aplicarà respecte a cadascun dels cinc primers anys d'efectivitat dels nous valors cadastrals.
b) La reducció tindrà com a percentatge màxim el 60 per cent. Es fixa el següent tipus de reducció progressiu per a cada anualitat:
-1er any: tipus de reducció del 60%
-2n any: tipus de reducció del 45%
-3r any: tipus de reducció del 35%
-4t any: tipus de reducció del 25%
-5è any: tipus de reducció del 15%
La reducció que preveu aquest apartat no és aplicable als supòsits en què els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva a què aquell es refereix siguin inferiors als fins aleshores vigents.
El valor cadastral reduït en cap cas no podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col·lectiva.
Perquè aquesta reducció s'apliqui, haurà de ser demanada a instància del subjecte passiu.
4. El període de generació de l'increment de valor serà el nombre danys al llarg dels quals s'hagi posat de manifest aquest increment.
En els supòsits de no subjecció, llevat que per llei s'indiqui una altra cosa, per al càlcul del període de generació de l'increment de valor posat de manifest en una posterior transmissió del terreny, es prendrà com a data d'adquisició, als efectes del que disposa al paràgraf anterior, aquella en què es va produir l'anterior meritació de l'impost.
En el còmput del nombre d'anys transcorreguts s'han de prendre anys complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions d'any. En cas que el període de generació sigui inferior a un any, es prorratejarà el coeficient anual tenint en compte el nombre de mesos complets, és a dir, sense tenir en compte les fraccions de mes.
El coeficient a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació, calculat conforme al que disposen els apartats anteriors, serà el que correspongui als períodes de generació següents de l'increment de valor:
Període de generació |
Coeficient |
Inferior a 1 any |
0,14 |
1 any |
0,13 |
2 anys |
0,15 |
3 anys |
0,16 |
4 anys |
0,17 |
5 anys |
0,17 |
6 anys |
0,16 |
7 anys |
0,12 |
8 anys |
0,10 |
9 anys. |
0,09 |
10 anys |
0,08 |
11 anys |
0,08 |
12 anys |
0,08 |
13 anys |
0,08 |
14 anys |
0,10 |
15 anys |
0,12 |
16 anys |
0,16 |
17 anys |
0,20 |
18 anys. |
0,26 |
19 anys |
0,36 |
Igual o superior a 20 anys |
0,45 |
Aquests coeficients seran actualitzats anualment mitjançant norma amb rang legal, i es podrà dur a terme aquesta actualització mitjançant les lleis de pressuposts generals de l'Estat.
Si, com a conseqüència de l'actualització referida en el paràgraf anterior, algun dels coeficients aprovats per la vigent ordenança fiscal és superior al corresponent nou màxim legal, aquest s'aplica directament fins que entri en vigor la nova ordenança fiscal que corregeixi aquest excés. En cas contrari, continuaran vigents fins que no es modifiqui aquesta Ordenança fiscal.
5. Quan, a instància del subjecte passiu, d'acord amb el procediment establert a l'article 104.5, es constati que l'import de l'increment de valor és inferior a l'import de la base imposable determinada d'acord amb el que disposen els apartats anteriors d'aquest article, es prendrà com a base imposable l'import del dit increment de valor.
QUOTA TRIBUTÀRIA
Article 8
El tipus de gravamen que s'imposa es fixa al 16%.
Article 9
1. La quota íntegra de l'impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.
2. La quota líquida de l'impost serà el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, si escau, les bonificacions a què fa referència l'apartat següent.
BONIFICACIÓ A LA QUOTA
Article 10
En la transmissió de terrenys i la constitució o transmissió de drets reals de gaudiment limitadors del domini realitzats a títol lucratiu per causa de mort, s'aplicarà una bonificació del 95% de la quota de l'Impost a favor dels seus descendents i adoptats, ascendents i adoptants en primer grau i el cònjuge o parella de fet, quan es tracti de parelles de fet constituïdes d'acord amb la llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables de les Illes Balears.
MERITACIÓ
Article 11
1. L'impost es merita:
a) Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de transmissió.
b) Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudiment limitatiu del domini, en la data en la qual tingui lloc la constitució o transmissió.
2. Amb aquest efecte, es prendrà com a data de la transmissió:
a) En els actes o contractes entre vius, la de l'atorgament de l'instrument públic, i, quan es tracti de documents privats, la de la seva incorporació o inscripció en un Registre Públic o la del lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.
b) En les transmissions per causa de mort, la de la defunció del causant, segon lo previst a l´article 24 de la Llei 29/1987 de successions i donacions: el dia de la mort del causant.
En el cas, que no siguin d´aplicació al cas concret qualsevol de les expressades, s´haurà d´estar a ho establert en la Llei 29/1987 de successions i donacions.
3. Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferma haver tingut lloc la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudiment sobre aquest, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost satisfet, sempre que aquest acte o contracte no li hagués produït efectes lucratius i que reclami la devolució dins un termini de cinc anys des que la resolució va esdevenir ferma. S'entén que existeix efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats hagin d'efectuar les recíproques devolucions a les quals es refereix l'article 1.295 del Codi civil. Encara que l'acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la resolució o rescissió es declara per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'impost, aquest no té dret a cap devolució.
4. Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no procedirà la devolució de l'impost satisfet i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació. L'avinença en acte de conciliació i el simple aplanament a la demandada es consideren també mutu acord.
5. En els actes o contractes en què hi hagi alguna condició, la seva classificació es farà d'acord amb les prescripcions contingudes al Codi civil. Si fos suspensiva no es liquidarà l'impost fins que aquesta condició es compleixi. Si la condició fos resolutòria s'exigirà l'impost de totes formes, a reserva de fer la devolució oportuna, quan es compleixi la condició, segons l'apartat anterior.
GESTIÓ TRIBUTARIA DE L'IMPOST
Article 12
1. Els subjectes passius estan obligats a presentar davant aquest Ajuntament declaració segons el model determinat per aquest el qual ha de contenir els elements de la relació tributària imprescindibles per a practicar la liquidació procedent.
2. Aquesta declaració ha de ser presentada dins els següents terminis, comptats des de la data en què es produeixi la meritació de l'impost:
a) Quan es tracti d'actes inter vivos, el termini és de trenta dies hàbils.
b) Quan es tracti d'actes per causa de mort, el termini és de sis mesos, prorrogables fins a un any a sol·licitud del subjecte passiu.
3. A la declaració s'hi ha d'adjuntar la documentació en la qual constin els actes o contractes que originen la imposició.
Article 13
Les liquidacions de l'impost es faran per l´Ajuntament i es notificaran íntegrament als subjectes passius, indicant-los els terminis d'ingrés que seran els previstos a l´article 62.2 de la Llei 25/2003 General Tributària i els recursos corresponents.
Article 14
Amb independència del que es disposa en l'apartat primer de l'article 12, estan igualment obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable, en els mateixos terminis que els subjectes passius:
a) En els supòsits prevists a l'article 6.1.a) d'aquesta Ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic entre vius, el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
b) En els supòsits prevists a l'article 6.1.b) d'aquesta Ordenança, l'adquirent o la persona a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.
Article 15
Igualment, els notaris estan obligats a trametre a l'Ajuntament, dins la primera quinzena de cada trimestre, una relació o índex comprensiu de tots els documents que ells hagin autoritzat dins el trimestre anterior, en els quals es continguin fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d'aquest impost, amb excepció dels actes de darrera voluntat. També estan obligats a remetre, dins el mateix termini, una relació dels documents privats, comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurídics que els hagin estat presentats per al seu coneixement o legitimació de firmes. El previngut en aquest apartat s'entén sens perjudici del deure general de col·laboració establert a la Llei general tributària.
En la relació o índex que remetin els notaris a l'Ajuntament, aquests hauran de fer constar la referència cadastral dels béns immobles quan tal referència es correspongui amb els que siguin objecte de transmissió. Els notaris advertiran expressament als compareixents en els documents que autoritzin sobre el termini dins del qual estan obligats els interessats a presentar declaració per l'impost i, així mateix, sobre les responsabilitats en que incorren per la falta de presentació de les corresponents declaracions.
INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ
Article 16
La inspecció i recaptació d'aquest impost es realitza d'acord amb el que preveu la Llei general tributària i les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com les disposicions dictades per al seu desenvolupament. També serà d´aplicació als aspectes que procedeixi la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 17
En tot el relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries així com a la determinació de les sancions que per les mateixes corresponguin en cada cas, s'aplicarà el règim establert a la Llei general tributària i a les disposicions que la complementin o desenvolupin.
DISPOSICIÓ DEROGATORIA
Queda derogada la anterior Ordenança reguladora d´aquest impost publicada al BOIB nº. 108, de 25 d'agost de 2016.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança seguirà la tramitació prevista a l´article 17 del Text Refós 2/2004 de Hisendes Locals i entrarà en vigor quan s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra el present Acord, conforme a l'article 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Vilafranca de Bonanyen el dia de la signatura electrònica (12 d'abril de 2022)
El batle Montserrat Rosselló Nicolau