Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 214417
Aprovació definitiva del Reglament d’ús de l’Espai Cultural de Sant Ferran

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord del Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter ordinari, celebrada el 25 de març de 2022 aprovà, amb caràcter d'aprovació definitiva, el Reglament d'ús de l'Espai Cultural de Sant Ferran.

Primer.- Aprovar amb caràcter definitiva el REGLAMENT D'ÚS DE L'ESPAI CULTURAL DE SANT FERRAN que consta com a annex I

L'Institut Balear de la Dona ha realitzat l'informe preceptiu sobre la modificació del Reglament, d'acord amb l'establert a l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i s'han incorporat en el text les recomanacions efectuades a l'informe de 3 de desembre de 2021.

Transcorreguts els terminis d'exposició pública, segons publicació efectuada al BOIB núm 144, de 21 d'octubre de 2021, tauler d'edictes i donada audiència als possibles interessats, sense que s'hagi presentat cap al·legació, l'acord inicial s'entén aprovat definitivament, d'acord amb el que estableix l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, de la qual cosa es va donar compte al Ple del Consell Insular de Formentera en la sessió ordinària de 25 de març de 2022.

S'ha refós el text inicial amb les observacions efectuades per l'Institut de la Dona per tal de procedir a la publicació integra del text definitiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), de conformitat amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Segon.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l'acord corresponent.

 

Formentera, en el dia de la signatura electrònica (8 d'abril de 2022)

La presidenta Ana Juan Torres

 

ANNEX REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE L'ESPAI CULTURAL DE SANT FERRAN

 Índex

  • Preàmbul      
  • Títol I Objecte, naturalesa i àmbit
  • Títol II Gestió i organització
  • Títol III Drets i obligacions de persones usuàries
  • Títol IV Cessions d'ús d'espais i procediment
  • Títol V Règim disciplinari i sancions

 Preàmbul

 Aquest document té com a finalitat regular el funcionament i l'ús de l'Espai Cultural de Sant Ferran, un espai polivalent on es podran desenvolupar activitats culturals i educatives prioritàriament així com activitats de lleure, cíviques i socials, i afavorir també la participació ciutadana en aquells assumptes de la comunitat que fomentin la difusió de valors i convivència.

Aquest edifici era l'antiga escola pública de Sant Ferran que ara ha passat a ocupar-se per aquest nou espai cultural, el qual presenta característiques i capacitats diferenciades, amb usos diversos. El Centre està compost per setze aules i diversos espais exteriors que tendran diferents funcionalitats.

El present document pretén regular la cessió i l'ús de l'equipament per tal d'assegurar-ne la correcta utilització i el bon funcionament.

Títol I Objecte, naturalesa i àmbit

Article 1. Objecte 

L'Espai Cultural de Sant Ferran és un equipament sociocultural i administratiu pròxim a la població, destinat a:

  1.  La prestació de serveis públics de caire cultural i educatiu prioritàriament, així com social, cívic, comunicatiu, informatiu i de lleure, a la ciutadania en general i a les entitats ciutadanes.
  2.  L'impuls als serveis públics esmentats, i dels dirigits a la millora del lleure i esbarjo de les persones i de les condicions culturals, educatives, socials, de convivència i de solidaritat.

Article 2. Naturalesa jurídica i titularitat

 L'Espai Cultural de Sant Ferran està al servei de la ciutadania i té la consideració de bé demanial de servei públic. La titularitat d'aquest equipament és del Consell Insular de Formentera. 

Aquest edifici presenta característiques i capacitats diferenciades, amb usos diversos. El Centre està compost per setze aules i diversos espais exteriors. L'ús dels diferents espais serà per a ús cultural i educatiu, per activitats pròpies dels consell, per a associació i entitats ciutadanes, entre d'altres.

Article 3. Àmbit material 

L'àmbit material d'aquest Reglament és el local on s'ubica l'Espai Cultural de Sant Ferran, al carrer de Tarragona, núm. 3, 07871 de Sant Ferran de ses Roques.

 Article 4. Finalitats

L'Espai Cultural de Sant Ferran es podrà utilitzar prioritàriament per realitzar activitats relacionades amb l'àmbit cultural, les arts escèniques i musicals. 

Són finalitats del Centre polivalent:

  1. Facilitar espais de proximitat i infraestructura perquè les associacions i entitats ciutadanes hi duguin a terme activitats pròpies.
  2. Permetre que es desenvolupin de forma individual o col·lectiva, adreçades a respondre als interessos de la ciutadania, i a complementar les activitats pròpies del Consell Insular,  ja sigui en exercici de les seves competències municipals, ja sigui en exercici de les competències insulars.
  3. Promoure la participació en la gestió de la vida social i cultural de Formentera.
  4. Promoure les activitats culturals a través de les associacions.
  5. Difondre les actuacions del Consell Insular de Formentera que tenguin especial interès  per a la comunitat.
  6. Promoure la lectura mitjançant l'establiment d'un punt de lectura.
  7. Organitzar i desenvolupar activitats culturals i educatives per part del Consell Insular de
  8. Formentera i/o d'altres administracions públiques.
  9. Promoure la formació mitjançant cursos i tallers.

Títol II Gestió i organització

Article 5. Direcció i gestió de l'edifici polivalent

1. La direcció i la coordinació general de l'Espai Cultural de Sant Ferran correspon al Consell Insular de Formentera, que el gestiona d'acord amb la normativa vigent i de forma participativa, a través de la conselleria competent en la matèria.

2. Es podrà realitzar una cessió d'ús d'espais i recursos que tengui com a objectiu facilitar a les associacions i entitats ciutadanes inscrites al Registre d'Entitats Ciutadanes del Consell Insular els espais i recursos bàsics necessaris per realitzar la seva tasca en l'àmbit cultural i educatiu prioritàriament, així com social, cívic, comunicatiu, informatiu i de lleure.

La gestió dels espais i serveis es regeix per criteris d'optimització d'aquests, compatible amb la participació, gestió i administració.

 

Article 6. Règim de funcionament 

1. Cada espai podrà dotar-se de normes de règim intern, per adequar-lo a les característiques d'espai i que seran aprovades per l'òrgan competent, sense perjudici de l'aplicació de les normes genèriques per a cada tipus d'espai, que continuaran vigents per al conjunt de l'illa.

2. El Consell serà el responsable del manteniment dels immobles i de propiciar la gestió dels serveis, programes o actuacions implementant o modulant aquelles qüestions que estimi pertinents.

3. S'articularan les mesures encaminades a fomentar les activitats provinents de la comunitat i les associacions, així com la coordinació entre aquestes i les proposades pel Consell.

Títol III Drets i obligacions dels usuaris

Article 7. Persones usuàries

1. Són persones usuàries totes aquelles que utilitzen legítimament els espais, els serveis, l'equipament o les instal·lacions.

2. En aquest sentit es consideren usuàries les persones, els grups, les associacions o les entitats jurídiques públiques que accedeixen al Centre, participant en programes promoguts i gestionats des d'aquest, o bé mitjançant l'ús d'espais susceptibles de cessió d'ús.

3. L'accés no està restringit per cap tipus de discriminació per raó de sexe, cultura, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

Article 8. Drets de les persones i les entitats usuàries

 Són drets de les persones, associacions i entitats usuàries:

  1. Tenir al servei unes instal·lacions en condicions adequades per al seu ús i gaudi.
  2. Tenir accés a la informació sobre la programació de l'Espai Cultural de Sant Ferran i d'actuacions municipals.
  3. Tenir assegurada la confidencialitat de les dades personals, que no siguin difoses sense el seu permís, i a accedir, modificar i cancel·lar aquestes dades, d'acord amb la Llei orgànica de protecció de dades personals.
  4. Utilitzar les zones habilitades per al seu ús en els horaris establerts, excepte en casos excepcionals de restricció o prohibició d'ús dels espais.
  5. Formular les queixes i/o les reclamacions que estimin convenients, utilitzant les vies legals establertes.
  6. Formular els suggeriments que considerin oportuns per a la millora de la gestió dels espais públics, així com les reclamacions que estimin amb relació al funcionament dels seus   programes i serveis.
  7. Poder consultar en qualsevol moment el present Reglament de funcionament.
  8. Gaudir de la cobertura que la pòlissa d'assegurances general del Consell Insular de Formentera atorgui a l'edifici, les instal·lacions i les activitats pròpies del Centre.

Article 9. Obligacions de les persones i les entitats usuàries

Són obligacions de les persones, associacions i entitats usuàries respecte a la correcta utilització d'espais, recursos i serveis, i d'acord amb les normes de règim intern: 

  1. Comportar-se amb la deguda correcció, tant en els seus actes com en el seu llenguatge,  procurant no molestar la resta de persones o entitats usuàries i actuant sempre dins dels    límits que imposa la convivència social 
  2. Guardar el degut respecte a les persones, associacions i entitats usuàries i el personal empleat, i acceptar, en principi, totes les indicacions que aquests exposin en   qüestió de convivència i utilització dels programes i serveis. 
  3. Fer ús correcte de les instal·lacions, programes i serveis, cuidant i fent cuidar, i fer-se responsable la persona o entitat usuària dels deterioraments que li siguin imputables tant  pel mal ús com per causa fortuïta. 
  4. Mantenir nets i ordenats els espais i recursos que utilitzin, fent ús correcte de papereres, armaris   la resta de recursos. 
  5. Respectar les normatives específiques de cada espai públic.
  6. Respectar en tot moment els horaris de funcionament dels programes i serveis, així com el
  7. Reglament present, atenent les indicacions que en aquest sentit li faci el personal empleat o responsable.
  8. Vetlar per un consum responsable d'energia i de recursos naturals.
  9. Comunicar al Consell les anomalies de funcionament, les avaries, les deficiències o 'incompliment del que disposa el Reglament present, i de forma immediata, en el supòsit d'urgència. 
  10. Les associacions que organitzin activitats per a tercers hauran de disposar una pòlissa de responsabilitat civil.

Article 10. Restriccions i altres normes de l'Espai Cultural

1. Són restriccions i altres normes del Centre:

  1. No es permet l'accés d'animals al Centre, llevat dels cans pigall.
  2. No es poden introduir objectes o materials perillosos per a la integritat de les persones.
  3. No es permeten actituds i comportaments que puguin suposar una falta de respecte  als altres o puguin provocar desordres.
  4. No poden tenir una finalitat comercial o lucrativa els objectes o els articles que les persones usuàries produeixen als diferents tallers.
  5. No es poden deixar o penjar cartells o fulletons publicitaris sense autorització del Consell Insular de Formentera.
  6. Per disposar del material o de la dotació d'equipament municipal cal tenir el corresponent permís del Consell.
  7. No es permet el consum de begudes alcohòliques ni fumar o consumir altres substàncies prohibides dins del recinte.

2. En matèria de símbols, el Centre es regirà per les mateixes normes que la resta d'edificis i instal·lacions del Consell Insular de Formentera. 

3. El Consell Insular de Formentera, a través de la conselleria competent en la matèria, té la facultat d'apercebre i, fins i tot, expulsar les persones que infringeixin les normes establertes en aquest Reglament, en el moment de la seva comissió o detecció. L'expulsió de la instal·lació no dona dret a la devolució de les taxes abonades si n'hi hagués.

4. El Consell no es fa responsable de les sostraccions, les pèrdues o els danys a materials o objectes  personals que les persones usuàries introdueixin al Centre.

TÍTOL IV Cessions d'ús d'espais i procediment per sol·licitar-ne la cessió d'ús

Article 11. Tipus de cessions

Els espais de l'Espai Cultural de Sant Ferran poden ser utilitzats per part de les associacions i entitats, prioritàriament de l'àmbit cultural i educatiu, en règim de cessió d'ús temporal o prolongada.  Els espais es dividiran per disciplines, i cada associació podrà sol·licitar l'ús d'aquell espai i coordinar-se amb les altres entitats que en vulguin fer ús.

L'accés a aquest servei quedarà supeditat a la possessió d'autorització del Consell Insular de Formentera, les condicions de regulació de la qual seran dictades per l'òrgan competent.

Les cessions d'ús prolongades es renovaran al seu venciment, amb el previ acord d'ambdues parts.

Article 12. Cessions d'ús d'espais

1. Les associacions i entitats ciutadanes inscrites al Registre d'Entitats Ciutadanes del Consell, com  també altres departaments del Consell Insular de Formentera, administracions o institucions públiques, poden sol·licitar l'ús de les dependències o els equipaments que estiguin disponibles, sempre que els destinin a una finalitat pública i sense ànim de lucre, al desenvolupament cultural i educatiu.

2. Excepcionalment, el Consell pot cedir l'espai a associacions i entitats ciutadanes que no estiguin  inscrites al Registre d'Entitats Ciutadanes del Consell, sempre que les activitats que proposin dur-hi a terme siguin considerades d'interès insular, sociocultural i educatiu.

3. Es pot cedir l'ús d'espais a la realització de les següents activitats: 

  1. Activitats organitzades per diferents serveis del Consell Insular de Formentera.
  2. Xerrades, conferències i altres activitats de caire cultural, informatiu, formatiu i/o d'interès sociocultural.
  3. Tallers de caire sociocultural.
  4. Reunions i assemblees pròpies de la vida associativa o impulsades des de les administracions.
  5. Exposicions.
  6. Activitats de jocs de taula.
  7. Actes polítics en període electoral, conforme a les determinacions de la Junta Electoral de Zona.
  8. Altres activitats no previstes que es considerin d'interès i que siguin afins a l'objecte previst en el reglament present. En el cas que es dugui a terme una activitat nocturna, s'haurà  de complir la normativa corresponent de protecció del medi ambient i la salut contra la contaminació per sorolls i vibracions.

4. No se cedeix l'ús del Centre:  

  1. Com a seu social d'una entitat ciutadana.
  2. Com a magatzem de les associacions i entitats ciutadanes.
  3. Per a la realització d'activitats que responguin a un interès particular, professional, comercial o exclusiu.
  4. Per a la realització d'activitats que puguin tenir una repercussió o un impacte negatiu en el funcionament del Centre.
  5. Per a la realització d'activitats que puguin causar molèsties evidents a les persones usuàries del Centre o al veïnat.
  6. Queden prohibides expressament totes les activitats que atemptin contra els valors fonamentals d'igualtat, llibertat, tolerància, convivència i democràcia, com les considerades il·lícites o il·legals, nocives, perilloses o insalubres.

Article 13. Procediment per sol·licitar la cessió d'ús d'espais

Cal seguir el següent procediment:

a) Cessió d'ús d'espai prolongada. Més de 3 mesos d'ús.

- La sol·licitud ha d'incloure:

  1.  Dades de qui sol·licita la cessió (nom, CIF, adreça, i telèfon). 
  2.  Dades de la persona responsable (nom, DNI/NIE/passaport, adreça i telèfon).
  3.  Memòria de l'associació i activitats que volen desenvolupar al Centre.
  4.  Infraestructura que es necessita.
  5.  Acceptació de les condicions establertes al Reglament intern de funcionament de cada Centre o local.
  6.  Altres informacions que es considerin oportunes.
  7.  Les entitats acompanyaran a la seua primera sol·licitud els seus estatuts registrats aprovats per l'òrgan competent, excepte en el cas que estiguin ja inscrites en el Registre d'Entitats del Consell.
  8.  En el cas d'organització d'esdeveniments o tallers, les associacions hauran d'aportar l'assegurança de responsabilitat civil en el moment de la sol·licitud.
  9.  Les sol·licituds es dirigiran a la presidenta del Consell Insular de Formentera, i es presentaran al Registre General de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC), situada al carrer de Ramon Llull, núm. 6, 07860 de Sant Francesc, tel. 971 32 10 87, fax 971 32 25 56; de forma telemàtica a través de l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC), a la qual es pot accedir des de la pàgina web del Consell Insular de Formentera, o bé en qualsevol forma de les establertes a l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds s'hauran de presentar amb una antelació mínima de 15 dies abans a la data d'inici de l'activitat. 
  10.  El Consell pot demanar l'esmena de la sol·licitud quan hi manqui la informació bàsica que ha d'incloure o altra documentació complementària que estimi pertinent.   

b) Es preveurà la cessió d'ús temporal. Per a formalitzar la sol·licitud, s'haurà d'enviar un correu electrònic a l'àrea de Cultura: reserves@conselldeformentera.cat, indicant el nom de l'associació, el tipus d'activitat i una breu descripció i dates i horaris de l'activitat.  

Article 14. Criteris per a la cessió d'ús d'espais

Les cessions d'ús d'espais es regeixen pels següents criteris:  

- S'autoritza la cessió d'ús d'espais a associacions i entitats, prioritàriament de l'àmbit cultural i    educatiu, inscrites al Registre d'Entitats del Consell Insular de Formentera, i institucions per a la realització d'activitats que estiguin a l'abast de tots els ciutadans i que promoguin valors i actituds positives de caràcter educatiu, cultural, social i artístic.  

- Finalitzada la vigència màxima de l'autorització o cessió d'ús de l'espai, caldrà presentar una nova sol·licitud per tal de procedir a la renovació.

- Només s'autoritza la cessió d'ús per a la realització d'activitats sempre que les limitacions i les característiques dels espais sol·licitats o disponibles ho permetin i no dificultin el funcionament normal de la programació d'activitats previstes al Centre.  

- En cas de concurrència de dos o més sol·licituds de cessió d'ús per a activitats diverses al mateix espai, data i horari, es propicien fórmules que evitin l'exclusió d'alguna, i s'ofereixen altres opcions de sales i espais o horaris alternatius. En cas de persistir la coincidència, es dona preferència:  

Primer: segons el tipus de sol·licitant.

1r) Activitat organitzada per algun departament del Consell Insular de Formentera.

2n) Activitats organitzades per altres administracions o entitats públiques. 

3r) Activitats organitzades per alguna associació i/o entitat de l'àmbit cultural o de l'educació integrant del Consell d'Entitats.

4t) Activitats organitzades per alguna associació i/o entitat integrant del Consell d'Entitats.

5è) Activitats organitzades per associacions i entitats ciutadanes no inscrites al Registre d'Entitats Ciutadanes, que no tenguin afany de lucre.

6è) La resta d'activitats socioculturals d'interès general i obertes a la població.

 Segon: per l'ordre d'entrada de les sol·licituds coincidents  

  1.  En qualsevol moment el Consell pot fer el seguiment de comprovació de l'ús dels locals del Centre en les cessions d'espais concedides.  
  2.  Les associacions i entitats ciutadanes poden sol·licitar l'autorització del Consell Insular de Formentera per al cobrament d'una matrícula, entrada o ajuda econòmica a les persones usuàries assistents a l'activitat que organitzen de manera puntual o estable. Aquesta quantitat s'ha de destinar a sufragar les despeses directes i indirectes derivades de l'organització de l'esdeveniment; queda, per tant, prohibida tota activitat de caràcter lucratiu per part de les dites entitats. És responsabilitat de l'entitat el seu cobrament. En qualsevol cas, es necessita autorització expressa del Consell Insular de Formentera.
  3.  Totes les activitats organitzades pels cessionaris que impliquen la contractació de terceres persones per al seu desenvolupament s'han de dur a terme segons la legislació laboral, de la Seguretat Social i de prevenció de riscs laborals vigent. Aquesta contractació no implica en cap cas vincle laboral amb el Consell. També han de complir les disposicions vigents en matèria fiscal, administrativa, i altra normativa sectorial d'aplicació, i acreditar-ne el compliment a requeriment del Consell Insular de Formentera.   
  4.  El Centre no assumeix cap responsabilitat o obligació, directa o indirecta, en relació amb l'ús que el cessionari o la cessionària faci del local cedit en relació amb les seves activitats. Les activitats que s'organitzin per tercers en els espais cedits per part del Consell Insular de Formentera no estaran cobertes per l'assegurança general de la institució i hauran de disposar, en el seu cas, de la seua pròpia assegurança.  
  5.  S'ha de respectar de forma estricta la capacitat dels espais cedits, el control dels quals és responsabilitat del cessionari o la cessionària.  
  6.  En cap cas les entitats o persones cessionàries no poden fer venda directa o indirecta de productes dins el Centre ni s'hi poden facilitar vals de descompte ni cap altre tipus de mitjà publicitari o comercial. Excepcionalment el Consell pot autoritzar la venda directa   d'entrades o productes, sempre que es tracti d'actes socials o benèfics puntuals o de curt termini, realitzats i/o organitzats dins el Centre.

Article 15. Autorització i denegació de les sol·licituds de cessions d'ús d'espais

1. L'autorització o la denegació s'ha de notificar a la persona sol·licitant per escrit i se l'ha d'informar de les característiques específiques de la cessió concedida i de la necessitat de complir les normes que recull el Reglament.  

2. La cessió no es considerarà ferma fins que la persona o entitat sol·licitant, o qui la representi, signi el document de cessió d'espais públics. 

3. La presentació de sol·licitud no implica necessàriament la cessió de l'espai sol·licitat.  

4. El Consell denegarà les sol·licituds que fan referència a activitats per a les quals no es pot cedir l'ús del local destinat a participació, esmentades als articles 14 i 17.   

5. El Consell pot modificar o revocar, mitjançant resolució expressa i motivada, l'autorització d'ús d'espais: 

  1.  Per raons d'interès públic.
  2.  Quan es constati que les dades inicialment presentades a la sol·licitud no es corresponen amb la realitat o han estat falsejades.
  3.  Quan posteriorment es constati que l'activitat suposa riscs o molèsties no detallades a la sol·licitud.  

6. En cas de modificació o revocació d'autoritzacions d'ús, és preceptiva l'audiència prèvia de les persones interessades.

7. La denegació, la modificació o la revocació de l'autorització no dona dret a indemnització, sense perjudici de l'eventual interposició dels recursos que s'estimin convenients.

Article 16. Normes i obligacions específiques de les cessions d'ús d'espais

Als espais cedits per al seu ús i a les persones usuàries els són d'aplicació general els drets i deures regulats als articles 8 a 11 del present Reglament. A més a més, i en tot cas:

S'han de respectar les condicions establertes a l'autorització de cessió d'ús d'espais pel que fa a la finalitat per a la qual es realitza la cessió, els espais i els horaris concedits.

El Consell és responsable de fer complir el Reglament present a les persones participants a les seves activitats, cessionari o cessionària, en cas que n'hi hagi.

S'han de deixar apagats tots els llums, els aparells elèctrics, l'aire condicionat, les aixetes d'aigua, claus de gas o similars, en el moment de tancar el Centre.

L'organització de l'espai és responsabilitat del cessionari o cessionària.

La persona cessionària no pot cedir o llogar a tercers els espais cedits.

No es pot realitzar cap tipus d'obra, instal·lació o actuació al Centre que impliqui modificacions de la configuració, l'estructura, les instal·lacions o el mobiliari, llevat que es tengui autorització expressa i escrita del Consell.

No es pot deixar cap tipus de material als espais cedits, sense autorització expressa del Consell.  

Quan l'activitat a realitzar ho requereixi, per ser susceptible de generar riscos per a les persones participants, la persona cessionària haurà de tenir subscrita la preceptiva assegurança de responsabilitat civil.

A tota la publicitat o al document referent a les activitats organitzades al Centre s'ha de fer constar la col·laboració del Consell, mitjançant la fórmula “Amb la col·laboració del Consell Insular de Formentera” i el logotip o l'anagrama oficial.

En la cessió d'ús, està inclosa la llum, l'aigua, la calefacció, les despeses d'amortització i manteniment de les instal·lacions.

En cas que la persona usuària no deixi la instal·lació en les mateixes condicions que la va rebre, haurà d'assumir totes les despeses de neteja ocasionades amb motiu d'aquesta cessió.  

Si la concessió d'espais comporta el lliurament de claus d'accés a l'equipament, la persona sol·licitant serà la responsable de les claus i de l'ús de l'equipament.

Tota entitat podrà sol·licitar i obtenir espais o recursos, d'acord amb el Reglament present, quedant excloses automàticament les associacions declarades il·legals per resolució judicial.

El dret a dipositar materials resta condicionat al manteniment del degut ordre i neteja, sota la responsabilitat de la persona o associació titular, podent el Consell, en cas de desordre o inviabilitat manifesta del dipòsit, requerir a qui en fos la persona titular la reorganització o la retirada dels materials dipositats, establint-se, des de la seva comunicació, un termini de 10 dies hàbils per retirar els materials, transcorregut el qual es procedirà a l'enviament d'aquest als magatzems del Consell Insular de Formentera. 

El dret a dipositar materials està vinculat a la concessió de l'espai. Aquest dret cessarà una vegada que s'hagi perdut el dret d'utilització dels espais públics per la causa que sigui i s'establirà un termini de 10 dies hàbils per retirar les pertinences de les persones o entitats usuàries, transcorregut el qual es procedirà a l'enviament d'aquests als magatzems municipals.

Per raons d'interès general, el Consell podrà revocar la cessió d'un espai públic per un període determinat, i procedirà, si escau, al reintegrament de la part proporcional de les taxes abonades, si fos el cas, o bé si correspongués a l'inici de l'expedient disciplinari.

Títol V Règim disciplinari i sancions   

Article 17. Règim disciplinari

Tota infracció d'aquest Reglament serà sancionada pel Consell Insular de Formentera d'acord amb la normativa vigent. Seran d'aplicació directa i preferent els règims d'infraccions i sancions previstos a la legislació sectorial de rang superior.    

Als efectes d'aquest Reglament, les faltes que poden cometre les persones o les entitats dins el Centre es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

a. Es consideren faltes lleus:  

  • Mostrar actituds i/o comportaments que suposin una falta de respecte als altres o puguin provocar desordres.
  • Deixar el Centre brut o sense desar.
  • No respectar els horaris d'obertura i tancament del Centre.
  • No respectar les característiques específiques de les cessions d'ús d'espai concedides.
  • No comunicar les anomalies de funcionament, les avaries i/o les deficiències observades al Centre.
  • Deixar o penjar cartells o fulletons publicitaris sense autorització de la persona responsable del Centre.
  • Qualsevol altra vulneració, tant per acció com per omissió, de les disposicions contingudes en aquest Reglament i que no estigui qualificada com a greu o molt greu.
 

b. Es consideren faltes greus:  

  • La violència verbal, sense agressió física.
  • La manca de respecte al personal del Centre, com a la resta de persones usuàries.
  • El mal ús dels béns materials, les infraestructures i/o els recursos del Centre.
  • No respectar les indicacions i/o les advertències del personal de l'equipament, incloent-hi les relatives a l'estalvi de consum energètic.
  • Fumar i/o consumir begudes alcohòliques o altres substàncies prohibides.
  • Utilitzar la dotació d'equipament del Centre sense permís de les persones responsables. 
  • Cometre tres faltes lleus en un període de sis mesos.

c. Es consideren faltes molt greus:  

  • Malmetre de forma reincident o intencionada el material o les instal·lacions.
  • Introduir al Centre objectes o materials perillosos per a la integritat de les persones.
  • Agredir físicament el personal o les persones usuàries del Centre.
  • Cometre dues faltes greus o cinc de lleus en un període de sis mesos.   

Article 19. Règim de sancions

El procediment sancionador es regirà per allò que disposen els articles 25 a 31 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i la normativa de desenvolupament.

1. Segons la naturalesa de les infraccions comeses s'apliquen la sanció o les sancions següents:  

a. Faltes lleus:

  • Amonestació escrita i prohibició d'entrada al Centre, fins a tres mesos.  

b. Faltes greus:

  • Multa de 30 a 600 € i prohibició d'entrada al Centre, per un període de tres mesos i un dia a sis mesos.  

c. Faltes molt greus:

  • Multa de 601 a 3.000 € i prohibició d'entrada al Centre, per un període de sis mesos i un dia a un any.

2. Per a una adequada gradació i proporcionalitat entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció a aplicar es valoren conjuntament les següents circumstàncies:  

  1.  Naturalesa de la infracció.
  2.  Grau de perillositat per a persones o béns.
  3.  Grau d'intencionalitat.
  4.  Reiteració de la conducta.
  5.  Reincidència, per comissió dins un mateix any de més d'una infracció declarada per resolució ferma.  
  6.  Gravetat del dany causat.
  7.  Altres circumstàncies concurrents que s'estimi oportú considerar.

Article 20.  Rescabalament de danys

1. Amb independència de la imposició de la sanció que correspongui, qui deteriori o malmeti, de forma intencionada o per negligència, el material o les instal·lacions del Centre està obligat a pagar l'import de la substitució o la reparació de l'element deteriorat o malmès. A aquest efecte, la persona responsable del dany serà requerida pel Consell, que podrà fer efectiu el rescabalament per via de constrenyiment.

2. Amb l'informe previ favorable dels serveis competents del Consell Insular de Formentera, la persona responsable dels danys podrà ser autoritzada a substituir aquest pagament per l'execució directa de treballs de reparació o substitució dels elements danyats.

 

​​​​​​​Disposicions Finals  

Disposició primera

El Consell podrà dictar normes de gestió i funcionament intern o reglaments d'ús específic per a alguns dels espais, o altres de generals aplicables en funció del tipus d'activitats o serveis, de conformitat amb la capacitat organitzativa de la Presidència del Consell Insular de Formentera. Així mateix, el Ple de la Corporació podrà aprovar, en el seu cas, els preus públics aplicables a la cessió d'espais.

Disposició segona

En el que no preveu el Reglament present ni les normes de règim intern que es poden establir per a cada local, hom s'ha d'ajustar al que disposa l'Ordenança de Policia i Bon Govern, el Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera, el ROF (articles 232 i seg.) i la normativa vigent en matèria de règim local i de procediment administratiu.

Disposició tercera

El present Reglament de funcionament de l'Espai Cultural de Sant Ferran entrarà en vigor l'endemà que es publiqui l'acord corresponent a l'aprovació definitiva i se n'insereixi el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears, sempre que hagi transcorregut el termini que assenyala l'article 113.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.  

La qual cosa es fa saber per a general coneixement.