Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 174771
Aprovació definitiva Reglament de voluntaris i voluntàries de protecció civil des Castell
El Ple de l'ajuntament des Castell en sessió celebrada el dia 17 de desembre de 2021 va acordar aprovar inicialment la modificació del Reglament Orgánic Municipal (en endavant ROM) de l'Ajuntament des Castell, acord que es va fer públic en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 175 de 23 de desembre de 2021 i al tauler d'edictes de l'Ajuntament.
Atès s'ha donat oportú compliment a les recomanacions disposades a l'informe sobre l'impacte de gènere de l'Institut balear de la dona que consta a l'expedient
Atès que durant el termini d'informació pública no s'hi ha presentat cap reclamació ni al·legació, l'aprovació inicial ha esdevingut definitiva, motiu pel qual es publica a continuació el text íntegre de l'esmentat reglament.
REGLAMENT DE L'AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS I VOLUNTÀRIES DE PROTECCIÓ CIVIL DES CASTELL
PRIMERA PART: L'Agrupació Local de Voluntaris i Voluntàries de Protecció civil
Secció primera: Objectius
- Definició, finalitat i objectius de l'Agrupació
- Composició i àmbit d'actuació de l'Agrupació
Secció segona: Organització
- Estructura jeràrquica i funcional de l'Agrupació
Secció tercera: Funcions
- Fases de previsió, prevenció, intervenció i normalització
SEGONA PART: Dels voluntaris i voluntàries
Secció primera: Disposicions generals
- Components de l'Agrupació i els seus estatuts
- Enllaç voluntari
Secció segona: Uniformes i identificació
- Uniforme i emblemes
- Identificació
Secció tercera: Formació i entrenament
- La formació com a objectiu prioritari
- Organització de cursos
- Nivells de formació
Secció quarta: Drets dels voluntaris i voluntàries
- Ús de l'uniforme, identificació i equips
- Segur
- Participació a l'estructura de l'Agrupació
Secció cinquena: Deures dels voluntaris i voluntàries
- Respecte per l'estructura jeràrquica i funcional de l'Agrupació
- Conservació i manteniment adequat del material
- Número mínim d'hores
Secció sisena: Recompenses i sancions
- Caràcter material de les recompenses
- Les infraccions lleus, greus i molt greus
Secció setena: Rescissió i suspensió de l'enllaç amb l'Agrupació
- Causes de suspensió temporal i rescissió
DISPOSICIONS GENERALS
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
ANNEXOS
REGLAMENT DE L'AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS I VOLUNTÀRIES DE PROTECCIÓ CIVIL DES CASTELL
PART PRIMERA
De l'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell
Secció primera: Objectius
ARTICLE 1
1. L'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell és una organització de caràcter humanitari i altruista que actua d'una manera desinteressada i solidària.
2. L'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell no empara activitats de finalitat religiosa, política o sindical
ARTICLE 2
1. Per formar part de les agrupacions locals de voluntaris i voluntàries de protecció civil, les persones físiques interessades han d'estar empadronades a qualsevol ajuntament de l'illa on s'hagi constituït l'agrupació local on voluntàriament manifestin la voluntat de col·laborar en tasques bàsiques de protecció civil. La sol·licitud d'ingrés, inicialment com a personal voluntari en pràctiques, s'ha de formalitzar a l'ajuntament a què pertany l'agrupació local, segons el model establert a l'ordre que es dicti en desplegament del present Reglament.
2. No obstant això, en cas d'emergència i quan els i les professionals dels cossos de seguretat siguin integrants d'una agrupació de voluntariat i estiguin fora de servei, té prioritat a què pertanyen. En cas que un o una professional dels cossos de seguretat també tingui la condició de cap de l'agrupació de voluntariat de protecció civil, s'ha de designar un substitut o substituta, ha de ser reconegut per totes les persones que integren l'agrupació i ha d'exercir les funcions pròpies del cap o de la cap sempre que aquest o aquesta hagi prestat servei al cos de seguretat al qual pertany. Sense perjudici del que estableix el paràgraf anterior, els i les professionals dels cossos de seguretat poden formar part del voluntariat de protecció civil mitjançant la col·laboració en tasques preventives i de planificació.
ARTICLE 3
1. L'Agrupació tenen com a finalitat col·laborar en la previsió i prevenció de situació d'alt risc col·lectiu, de catàstrofe o calamitat pública que poden sorgir al municipi, a la protecció o al socors de les persones i dels béns, quan aquestes situacions es produeixin, i en el restabliment de la normalitat a l'àrea afectada.
2. L'Agrupació durà a terme aquelles missions dins del marc del PLATERBAL, INFOBAL, INUBAL, METEOBAL, MERPEBAL, CAMBAL, GEOBAL i dels Plans municipals d'actuació davant de riscos específics, que és d'on emanen les competències atribuïdes a l'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell.
ARTICLE 4
Correspon al Ple de l'Ajuntament acordar la creació de l'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell així com la seva dissolució.
ARTICLE 5
1. L'àmbit territorial operatiu de l'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell es limita al terme municipal.
2. A petició del Centre Provincial o Insular de Coordinació d'Emergències, que canalitzarà les demandes d'altres màxims o màximes responsables municipals, l'alcaldia podrà autoritzar que l'Agrupació de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell pugui intervenir en un altre municipi.
3. L'Ajuntament des Castell, dins de l'àmbit de les competències, podrà establir els convenis de col·laboració corresponents amb altres municipis en matèria de protecció civil.
Secció segona: Organització
ARTICLE 6
L'organització i el funcionament de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell es regeix per les normes establertes en aquest Reglament així com per les instruccions i directrius que, a efectes de coordinació general, puguin dictar les comissions nacional, autonòmica i insular de Protecció Civil.
ARTICLE 7
1. L'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell depèn directament del batlle/batllessa com a responsable màxim o màxima de la Protecció Civil local.
2. Dins la pròpia Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil es mantindrà un ordre jeràrquic:
1. Cap d'agrupació: galó amb 3 ratlles daurades i triangle blau marí
2. Sotscap d'agrupació: galó amb 2 ratlles daurades i triangle blau marí.
3. Cap de secció: galó amb 3 ratlles blanques i triangle verd
4. Cap de grup: galó amb 2 ratlles blanques i triangle taronja
5. Cap d'equip: galó amb 1 ratlla blanca i triangle groc
ARTICLE 8
L'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell queda emmarcada orgànicament i funcionalment dins de la unitat municipal de la qual depenguin els serveis de protecció civil o, si no n'hi hagués, els serveis de Seguretat Ciutadana, sense que per aquest fet resulti cap vincle laboral o funcional dels seus components respecte de l'Ajuntament.
ARTICLE 9
L'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell s'estructura en seccions:
a) Transport i comunicacions (TRANSMISSIONS)
b) Manteniment d'equips i infraestructures (PLA PREVENTIU)
c) Socorrisme i primers auxilis (SANITARI)
d) Rescat i cerca de persones desaparegudes (SALVAMENT)
e) Incendis urbans i forestals (CONTRAINCENDIS)
f) Serveis a la comunitat, actes socials, culturals i esportius de caràcter públic (PARTICIPACIÓ CIUTADANA)
g) Suport a Serveis Professionals
Aquesta estructura serà de caràcter flexible, de manera que s'ajusti a les necessitats del servei, als mitjans humans disponibles i al que s'estableix al PLATERBAL, I NFOBAL, INUBAL, METEOBAL, MERPEBAL, CAMBAL, GEOBAL i plans d'actuació municipal davant riscos específics
ARTICLE 10
1. Per formar part de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell, les persones interessades hauran de formalitzar la sol·licitud d'ingrés com a Aspirant (Annex 1). Juntament amb la sol·licitud han de trametre un certificat d'antecedents penals i un altre certificat de delictes de naturalesa sexual, o presentar-ne el consentiment perquè aquests certificats siguin sol·licitats per l'administració competent (Annex 2), tot adreçat a l'alcaldia.
2. S'habilitarà un Registre General d'Inscripcions on figurarà la llista de voluntaris i voluntàries i les seves dades personals.
3. El conjunt de les persones que integren l'Agrupació constitueix l'Assemblea General de Voluntaris i Voluntàries de Protecció Civil des Castell.
4. S'assignarà un o una representant que actuarà com a coordinador/a de l'Agrupació. Aquesta persona serà el/la portaveu dels Voluntaris i Voluntàries i serà nomenat/da pel Batlle/Batllessa.
ARTICLE 11
1. L'Assemblea General de Voluntaris i la Junta Municipal de Seguretat Ciutadana podran formular propostes per a l'elaboració de les normes i instruccions que siguin necessàries per tal de desenvolupar, completar i aplicar el present Reglament, que es determinaran mitjançant annexes.
2. L'aprovació d'aquestes normes correspon al Ple municipal.
ARTICLE 12
Per garantir-ne l'eficàcia, s'exigirà a tots els integrants de l'Agrupació un nivell mínim de coneixements sobre els diferents camps que integren la Protecció Civil, per a això les diferents administracions involucrades hauran de facilitar l'accés a aquesta informació.
ARTICLE 13
La corporació municipal arbitrarà els mitjans necessaris per procurar que l'Agrupació disposi de material específic que garanteixi la ràpida intervenció davant de qualsevol situació d'emergència, especialment dins del camp de transport, i en el cas de l'uniforme i les radiocomunicacions.
ARTICLE 14
La corporació municipal podrà subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions, organismes o entitats públiques o privades, encaminades a la promoció, a la dotació de mitjans i al millor funcionament de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell
Secció tercera: Funcions
ARTICLE 15
1. L'actuació de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell se centrarà, de forma permanent o regularitzada, en el camp informatiu, preventiu i operatiu de la gestió d'emergències, catàstrofes i/o calamitats públiques, segons el que està previst al PLATERBAL, INFOBAL, INUBAL, METEOBAL, MERPEB, CAMBAL, GEOBAL i als plans d'actuació municipal davant de riscos específics.
2. En cas que no puguin actuar els serveis d'emergència professional o en el cas d'una espera excessiva, poden actuar eventualment, en substitució d'aquests, en treballs d'intervenció davant d'accidents o sinistres sota l'autorització de l'autoritat competent, i passaran a excedir les feines de suport una vegada els professionals hagin fet acte de presència i actuaran sota la seva direcció.
ARTICLE 16
1. El PLATERBAL, INFOBAL, INUBAL, METEOBAL, MERPEBAL, CAMBAL, GEOBAL i els plans d'actuació municipal davant de riscos específics són la veritable font d'on emanen les competències de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell; aquestes competències poden variar en els aspectes de quantitat d'acord amb la capacitat de l'Agrupació per assumir-les.
2. En coherència amb la seva finalitat i organització, algunes de les funcions que podria desenvolupar l'Agrupació són:
En el marc de la INTERVENCIÓ:
PART SEGONA
Dels voluntaris i voluntàries
Secció primera: Disposicions generals
ARTICLE 17
1. Podran vincular-se a l'Agrupació les persones físiques, residents o no al municipi, que manifestin el desig de col·laborar voluntàriament en les activitats pròpies dels serveis bàsics de protecció civil.
2. El compromís voluntari s'ha de renovar, de manera explícita, mitjançant l'assemblea anual, de manera que es considerarà rescindit l'enllaç si no es fa.
ARTICLE 18
1. Tots els sol·licitants que encara no hagin realitzat el curs bàsic de formació seran considerats o considerats ASPIRANTS.
2. La sol·licitud per ser acceptat o acceptada com a ASPIRANT la farà directament l'interessat o la interessada de la mateixa manera que assenyala l'article 10, apartat primer (Annex 1)
3. La presentació de la sol·licitud esmentada al punt anterior pressuposa l'acceptació plena del present Reglament, acceptació que haurà de fer explícita quan s'ingressi com a membre de ple dret.
ARTICLE 19
Són col·laboradores aquelles persones que participin eventualment amb l'Agrupació Local de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil fent treballs de voluntariat o contribuint-hi. La sol·licitud per ser acceptat o acceptada com a COL·LABORADOR o COL·LABORADORA la farà directament l'interessat o la interessada de la mateixa matera que assenyala l'article 10, apartat primer (Annex 1)
ARTICLE 20
1. La relació dels voluntaris i voluntàries amb el municipi s'entén com a col·laboració gratuïta, desinteressada, de caràcter benvolent, que està basada únicament en sentiments humanitaris, altruistes i de solidaritat social, i no té, per tant, cap mena de caràcter laboral .
2. La permanència dels voluntaris o voluntàries i col·laboradors o col·laboradores al servei de la protecció civil local serà gratuïta i honorífica, sense cap dret a reclamar salari, remuneració o premi, si bé l'Ajuntament, en determinats casos justificats i/o excepcionals, podrà arbitrar fórmules de compensació per despeses derivades del servei o de l'assistència a cursos de formació.
3. Queden exclosos del paràgraf anterior les indemnitzacions corresponents per danys soferts com a conseqüència de la seva presentació, segons el que estableixen els articles 31 i 32.
ARTICLE 21
1. La condició de voluntari o voluntària faculta, únicament, per realitzar les activitats amb protecció civil local reflectides a l'article 15 d'aquest Reglament.
2. La condició de voluntari o voluntària no empara cap activitat amb finalitat religiosa, política o sindical.
Secció segona: Uniformitat i identificació
ARTICLE 22
A totes les actuacions previstes, de caràcter operatiu, el voluntari o voluntària haurà d'anar correctament uniformat o uniformada i acreditat o acreditada.
ARTICLE 23
Tots els i les components de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell mostraran al costat esquerre del pit el distintiu de Protecció Civil, a la part superior de la màniga esquerra es posarà l'escut del Cos de voluntaris i voluntàries, sota el qual figurarà el nom de l'Ajuntament des Castell, i a la màniga dreta, el nom de la Comunitat de les Illes Balears. Segons el BOIB Article 19 del nou Decret 32/2019 de 10 de maig.
ARTICLE 24
1. Es proporcionarà un carnet acreditatiu a cada voluntari i voluntària de l'Agrupació.
2. Aquest document té l'única i exclusiva finalitat de reconèixer la condició de voluntari o voluntària de Protecció Civil de qui és el o la titular, i queda severament restringit fer-ne ús amb altres finalitats.
Secció tercera: Formació i entrenament
ARTICLE 25
1. És objectiu prioritari en l'àmbit de protecció civil local la preparació del seu personal a tots els nivells, des de la formació inicial fins a la continuada i permanent durant la relació voluntari/a-agrupació.
2. La formació inicial del voluntari o voluntària té com a finalitat informar i posar en contacte el voluntari o voluntària amb els coneixements bàsics i les realitats vinculades a la protecció civil local, així com amb els diferents camps d'actuació.
3. Juntament amb aquesta finalitat orientadora del futur del voluntari o voluntària, aquesta informació i entrenament inicial faciliten la capacitació dels voluntaris i voluntàries a incorporar-se en condicions d'eficàcia a la unitat d'intervenció corresponent.
ARTICLE 26
La formació permanent i continuada del voluntari o voluntària té com a objectiu no només la garantia i la posada en pràctica d'un dret seu, sinó, sobretot, atendre les necessitats reals de la prestació del servei i poder obtenir els nivells més alts de responsabilitat, eficàcia i seguretat.
ARTICLE 27
1. L'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell podrà participar amb el seu personal als cursos de formació i entrenament que organitza la Direcció General d'Interior i Seguretat de Protecció civil de l'EBAP i mentre la convocatòria faci explícita aquesta possibilitat.
2. L'Ajuntament, mitjançant l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell, podrà organitzar els seus propis cursos dins l'àmbit local, el contingut i la durada dels quals hauran de ser aprovats per la Direcció General d'Interior (Servei de Protecció civil).
3. L'organisme organitzador de cada curs serà el responsable d'emetre les seves pròpies certificacions d'assistència i/o aprofitament, amb l'obligació, una vegada finalitzat el curs, de comunicar al Servei de Protecció civil del Govern de les Illes Balears la relació d'assistents i qualificació obtinguda.
ARTICLE 28
L'activitat formativa s'articularà de la manera següent, segons el BOIB Article 15 del nou decret 32/2019 de 10 de maig:
Secció quarta: Drets dels voluntaris i voluntàries
ARTICLE 29
1. Els voluntaris i voluntàries tenen dret a utilitzar els emblemes, els distintius i els equips del servei i els corresponents a la seva categoria en totes les actuacions per a les quals sigui requerit.
2. A efectes d'identificació, en cas d'intervenció, emergències o calamitats, l'ús d'aquests elements és obligatori.
3. Igualment, el voluntari o voluntària té el dret de rebre una acreditació suficient per part de l'Ajuntament on presta el servei.
ARTICLE 30
1. El voluntari o voluntària té dret que li siguin reintegrades les despeses de manutenció, transport i allotjament que hagi hagut d'atendre en la prestació del servei, despeses que haurà de satisfer l'administració pública de la qual depengui la planificació i l'organització del dispositiu establert .
2. En qualsevol cas, aquesta compensació de les despeses no té caràcter de remuneració o salari.
ARTICLE 31
1. El voluntari o la voluntària té dret a adoptar totes les mesures necessàries per evitar situacions que suposin perills innecessaris per a ells o elles o altres persones.
2. En qualsevol cas, el voluntari o la voluntària té dret a estar assegurat contra possibles perills derivats de la seva actuació.
3. Si el voluntari o voluntària es lesiona per causes derivades de la seva actuació com a membre de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell, el cas estarà cobert per una assegurança d'accidents que garantirà com a mínim les prestacions mèdiques i farmacèutiques necessàries .
4. De la mateixa manera, queden assegurades les indemnitzacions corresponents en els casos que, com a conseqüència de l'accident, sobrevingui invalidesa permanent o defunció.
5. El personal voluntari en pràctiques té dret a estar cobert per les assegurances que li corresponen en les mateixes condicions que el personal voluntari de ple dret.
ARTICLE 32
1. Els danys i perjudicis que, com a conseqüència dels treballs de voluntariat, poden rebre tant un voluntari o voluntària com terceres persones, queden coberts per una assegurança de responsabilitat civil.
2. La modalitat de les pòlisses d'assegurances i quanties de les indemnitzacions corresponents seran fixades per l'administració competent.
3. Els voluntaris i voluntàries ASPIRANTS tenen dret a les corresponents assegurances.
4. Les quanties de les assegurances s'han d'actualitzar anualment.
5. L'Ajuntament serà responsable civil subsidiari, conforme a la legislació vigent, en virtut de la potestat de comandament sobre l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell.
ARTICLE 33
1. El voluntari o voluntària té dret a obtenir tota la informació possible sobre la tasca que s'ha de fer.
2. Així mateix, té dret a conèixer tots els aspectes referents a l'organització de l'Agrupació a què pertany.
ARTICLE 34
1. El voluntari o voluntària de Protecció Civil des Castell té dret a obtenir el suport material de l'Agrupació.
2. Així mateix, té dret a participar en l'estructura de l'Agrupació i opinar sobre el treball desenvolupat.
3. El voluntari o voluntària pot efectuar les peticions, els suggeriments i les reclamacions que consideri necessàries, que s'han d'adreçar al coordinador o coordinadora de l'Agrupació.
Secció cinquena: Deures dels voluntaris i voluntàries
ARTICLE 35
1. Tot voluntari o voluntària ha de respectar l'estructura jeràrquica i funcional de l'Agrupació i col·laborarà perquè sigui eficaç al màxim.
2. Els voluntaris i voluntàries hauran d'acatar la direcció d'altres organismes competents, en determinades actuacions previstes al PLATERBAL, INFOBAL, INUBAL, METEOBAL, MERPEBAL, CAMBAL, GEOBAL o plans d'actuació municipal com en el cas d'extinció d'incendis forestals i urbans , etc.
3. En cap cas, el voluntari o voluntària o col·laborador o col·laboradora de Protecció Civil actuarà com a membre de l'Agrupació fora dels actes de servei. Això no obstant, podrà intervenir amb caràcter estrictament personal, i sense cap vinculació amb l'Agrupació, en aquells supòsits relacionats amb el seu deure com a ciutadà o ciutadana, utilitzant coneixements i experiències derivades de la seva activitat en el voluntariat.
ARTICLE 36
1. El voluntari o voluntària té el deure de conservar i mantenir en perfectes condicions d'ús el material i equip que li hagin donat.
2. Els danys que pugui causar com a conseqüència de fer-ne un ús incorrecte o per falta de manteniment seran responsabilitat del voluntari o voluntària.
3. En qualsevol cas, tot el material en poder del voluntari o voluntària serà retornat a l'Agrupació si es modifiquen les circumstàncies que van aconsellar o habilitar tenir-lo en dipòsit.
Secció sisena: Recompenses i sancions
ARTICLE 37
1. L'activitat altruista, solidària i no lucrativa exclou tota la remuneració però no impedeix el reconeixement dels mèrits del voluntari o voluntària i, per tant, donar constància a efectes honorífics.
2. Juntament amb aquesta distinció de conductes meritòries, també són objecte d'estudi les possibles faltes comeses pels voluntaris i les voluntàries, les quals van associades a sancions corresponents.
3. Tant els mèrits i honors concedits, com les faltes i les seves sancions, seran anotats a l'expedient personal de l'interessat.
ARTICLE 38
1. La valoració de les conductes meritòries que puguin merèixer una recompensa, sempre de caràcter no material, correspon a l'alcalde/alcaldessa.
2. La iniciativa d'aquest reconeixement meritori correspon al coordinador o coordinadora de l'Agrupació.
ARTICLE 39
La valoració de les conductes meritòries es farà mitjançant reconeixements públics, diplomes o medalles, a més d'altres distincions que puguin concedir l'Ajuntament o altres administracions públiques.
ARTICLE 40
1. La sanció és conseqüència de la comissió d'una infracció respecte del que disposa aquest Reglament.
2. Les infraccions es poden considerar lleus, greus o molt greus.
ARTICLE 41
1. Es consideren faltes lleus:
a) La descurança en la conservació i el manteniment de l'equip i el material a càrrec del voluntari o voluntària.
b) La negligència en l'exercici de les funcions quan no s'atribueix a una falta més greu.
c) La incorrecció cap al públic o les persones que integren l'Agrupació.
d) La desobediència als comandos del servei quan això no suposi maltractament de paraula o obra i no afecti el servei que s'hagin de complir.
2. Les faltes lleus poden ser sancionades amb advertiment.
ARTICLE 42
1. Es consideren faltes greus:
a) El fet de no seguir les normes orgàniques i funcionals de l'Agrupació d'una manera manifesta i/o no justificada.
b) La notòria desconsideració envers la ciutadania o els membres de l'Agrupació.
c) La negligència que causi danys de consideració als locals, el material o els documents de l'Agrupació, així com a l'equip que tingui a càrrec seu.
d) La greu pertorbació de l'activitat de l'Agrupació
e) La utilització injustificada fora dels actes propis del servei de l'equip, el material o els distintius de l'Agrupació Local de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil.
2. Les faltes greus es poden sancionar amb la suspensió temporal de la condició de voluntari o voluntària.
ARTICLE 43
1. Es consideren faltes molt greus:
a) Deixar de complir, sense causa justificada, les exigències del servei.
b) Haver estat condemnat o condemnada, amb sentència ferma, per qualsevol acte considerat delicte.
c) Utilitzar o exhibir indegudament les identificacions del servei.
d) L'agressió a qualsevol membre de l'Agrupació i la desobediència que pugui afectar l'èxit de la missió encomanada.
e) Negar-se a complir les sancions de suspensió que li hagin estat imposades.
f) El consum de drogues i l'abús d'alcohol en actes de servei.
2. Les faltes molt greus se sancionaran amb la suspensió temporal i, si escau, amb l'expulsió definitiva de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell.
ARTICLE 44
Els advertiments i les sancions per faltes greus o molt greus són competència exclusiva del batlle/batllessa.
ARTICLE 45
El voluntari o voluntària tindrà dret a un procés just i equànime que en garanteixi al màxim la defensa en cas de sancions reglamentades.
Secció setena: Rescissió i suspensió de l'enllaç amb l'Agrupació
ARTICLE 46
1. Són causes de suspensió temporal de la vinculació voluntària amb l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell les següents:
a) El compliment de les sancions establertes als articles 42, 43 i 44.
b) L'embaràs
c) L'atenció a nadons o fills o filles menors a petició de l'interessat o la interessada.
d) La malaltia perllongada justificada.
e) La realització d'estudis fora del municipi
f) El fet de tenir una feina que impliqui llargs i freqüents desplaçaments.
g) Cessament com a voluntari o voluntària
2. Per reincorporar-se ho haurà de sol·licitar explícitament.
ARTICLE 47
La relació voluntària amb l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell podrà ser rescindida per les causes següents:
a) Per la petició expressa i per escrit de l'interessat o la interessada.
b) Per la no-renovació anual de l'enllaç
c) Per declaració d'incapacitat
d) Per haver quedat en situació d'inhabilitació per a l'exercici de càrrecs públics, per sentència ferma.
e) Per expulsió com a conseqüència d'un procediment d'aplicació de sancions.
ARTICLE 48
En tots els casos en què es produeixi la rescissió de la relació del voluntari o voluntària amb l'Agrupació, aquest o aquesta tornarà immediatament els equips i credencials que tingui.
ARTICLE 49
En tot cas s'expedirà a petició de la persona interessada, una certificació en què constin els serveis prestats a l'Agrupació, així com la causa per la qual es va acordar la baixa, i se'n remetrà una còpia al Registre d'agrupacions de voluntaris de la Direcció General d'Interior i del servei de Protecció Civil de la CAIB.
DISPOSICIONS FINALS
1. L'Ajuntament des Castell col·labora amb la Direcció General d'Interior i el Servei de Protecció Civil de la CAIB en les matèries següents:
- Organització de cursos de formació
- Normalització i homologació d'equips
- Elaboració de normes i directrius
- Constitució d'un registre d'agrupacions locals de voluntaris
- Règim disciplinari superior
2. De la composició de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell es farà un registre on hi hagi constància de tota la informació necessària sobre les persones que en formin part.
3. Successivament s'aniran adjuntant annexos al present Reglament, els quals podran patir modificacions, una vegada aprovat el present Reglament, sense que sigui necessària una revisió íntegra, ni que el Ple municipal ho hagi d'aprovar novament; llevat que sigui qüestió d'alterar l'articulat. Els diferents annexos seran aprovats per l'Alcaldia.
4. Les instruccions i directrius que siguin necessàries per al desenvolupament i l'aplicació del present Reglament, les dictarà l'Alcaldia, el regidor/a responsable de Protecció Civil, o el coordinador/coordinadora de Protecció Civil.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Dins un termini màxim de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Reglament es desenvoluparan les normes de caràcter intern a què fa referència aquest Reglament, les quals s'aniran afegint mitjançant annexos.
Es Castell, en el dia de la signatura electrònica (23 de març de 2022)
La batllessa Juana Escandell Salom
ANNEX 1
A.V.P.C. ES CASTELL
SOL·LICITUD DE VOLUNTARI / VOLUNTÀRIA
Sr. / Sra. ……………………………………....................…………………………. major d'edat,
amb DNI …………………………………………………..
domiciliat/domiciliada: ………………………………………………………………………….
Data de naixement: ………………/………../…………………..
Telèfon: ………………………………………………………………………..….
correu electrònic: …………………………………………………………………………………
EXPOSA:
Que estant assabentat/da i conforme amb les obligacions i els drets que l'emparen com a voluntari/ària de Protecció Civil
SOL·LICITA
L'alta com:
□ ASPIRANT
□ COL·LABORADOR/A
de l'Agrupació de voluntaris i voluntàries de Protecció Civil des Castell
A Es Castell, a dia …………...de …………………………...de 20
SIGNATURA:
ANNEX 2 AUTORITZACIÓ PER TRAMITAR EL CERTIFICAT D'ANTECEDENTS PENALS
Sr. / Sra. ………………………………………………………………………………..
amb DNI / NIE / Passaport : ……………………………………………………………
AUTORITZA A :
Prefectura de Policia des Castell
a tramitar la sol·licitud del certificat d'antecedents penals a l'Oficina d'atenció a la ciutadania del Ministeri de Justícia
Finalitat per la qual se sol·licita el certificat:
……………………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................ …………………………………………………………………………………………………………
Data i signatura:
AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS I VOLUNTÀRIES DE PROTECCIÓ CIVIL ES CASTELL
SOL·LICITUD DE COL·LABORACIÓ I ACTIVITATS
SOL·LICITANT: ______________________________________________________________________
DATA: ______________________________________________________________________
HORA D'INICI: __________________________________________________________
HORA APROXIMADA DE FINALITZACIÓ: _____________________________________
DESCRIPCIÓ DELS SERVEIS O SERVEIS SOL·LICITATS: _______________________
AUTORITZAT PER:
L'alcaldessa