Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 157392
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 16 de març de 2022 per la qual s’adjudica, pel procediment de lliure designació, el lloc de feina de director de Gestió i Serveis Generals de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears, amb contracte d’alta direcció
Antecedents
1. El 17 de novembre de 2018 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució de la consellera de Salut per la qual es va convocar la provisió, pel procediment de lliure designació, del lloc de feina de director/directora de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears, amb contracte d'alta direcció regulat pel Reial decret 1382/1985, de 1r d'agost.
2. El 30 de novembre de 2018 es va reunir la Comissió de Valoració a fi d'examinar les sol·licituds presentades i avaluar les persones aspirants. Segons es desprèn de l'Acta de la reunió, per cobrir aquest lloc de feina es presentaren quatre candidats, amb les inicials ITP, HMB, IGO i AJSI, dos dels quals complien tots els requisits per ser-ne designats adjudicataris. Per això, vista la documentació aportada, es va considerar convenient adjudicar-lo al senyor Héctor Martín Bergua, atès que acreditava una formació i una experiència adequades i es considerà el candidat més idoni.
3. La consellera de Salut i Consum, el 30 de novembre de 2018, va dictar Resolució d'adjudicació del lloc de feina de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears a favor del senyor Héctor Martín Bergua, la qual es va publicar en el BOIB núm.151, de 1r de desembre de 2018 i va signar el contracte d'alta direcció el següent dia 10, data d'inici de la relació laboral.
4. En data 19 de desembre de 2018, el señor Luis Enrique Apolinar Pozuelo, en nom i representació de la Central Sindical Independent de Funcionaris (CSI-F), va presentar un recurs de reposició per impugnar la resolució esmentada en el punt anterior i va argumentar que hi havia manca absoluta de valoració dels requisits de mèrit i capacitat, que la persona designada no tenia experiència en l'àmbit sanitari ni experiència directiva, mentre que altres candidats si en tenien i havien estat exclosos.
5. En data 30 de gener de 2019 la consellera de Salut va dictar resolució desestimatòria del recurs de reposició interposat per la CSI-F contra la Resolució de la Consellera de Salut de 30 de novembre de 2018 per la qual s'adjudica, pel procediment de lliure designació, el lloc de treball de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de la Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears (BOIB núm. 151, de 1r de desembre de 2018).
6. Aquesta darrera Resolució va ser impugnada per mitjà d'un recurs contenciós administratiu davant l'ordre jurisdiccional.
7. En data 26 de gener de 2022 s'ha dictat la Sentència núm.49/2022 del Jutjat Contenciós Administratiu núm. 2 de Palma per la qual s'estima el recurs contenciós administratiu presentat per la CSI-F contra la resolució de la Consellera de Salut de data 30 de novembre de 2018 d'adjudicació del lloc de feina de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears a favor del senyor Héctor Martín Bergua, i la declara nul·la per manca de motivació i acorda la retroacció d'actuacions al moment immediatament anterior a l'acte de nomenament perquè es dicti una nova resolució, amb llibertat de criteri i amb subjecció a l'ordenament jurídic.
8. La sentència va causar fermesa i en data 16 de març de 2022 s'ha dictat la Resolució de la consellera de Salut i Consum d'execució i per tant el cessament del senyor Héctor Martín Bergua, com a director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera, amb efectes del 10 de desembre de 2018, data en la qual es va signar el contracte d'alta direcció i per tant va iniciar la relació laboral amb el Servei de Salut.
Consideracions jurídiques
Formals
1. De conformitat amb l'article 55.1 del Decret 39/2006, de 21 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, el personal directiu ha de ser nomenat i separat lliurement pel conseller competent en matèria de sanitat. No obstant això, el 12 de setembre de 2012 el conseller de Salut, Família i Benestar Social va dictar una resolució per la qual delega la signatura de les convocatòries, les resolucions, els contractes d'alta direcció i les cessacions del personal directiu del Servei de Salut. En conseqüència, delega en la persona titular de la Direcció General del Servei de Salut la signatura de les convocatòries i de les resolucions dels procediments de selecció del personal directiu que s'efectuïn en l'àmbit de les gerències territorials.
2. Segons el punt 7 de les bases de la convocatòria i l'article 22 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquesta s'ha de resoldre per mitjà d'una resolució motivada de la consellera de Salut i Consum, dictada amb delegació de signatura del director general del Servei de Salut de les Illes Balears, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. D'acord amb el que es disposa en l'article 103.2 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, les parts estan obligades a complir les sentencies en la forma i termes que en aquestes es consignen.
Materials
1. Segons consta en la sentència objecte d'execució, és necessari fer una comparació mínima i bàsica entre els candidats tot i que sigui sintètica—i precisar les concretes circumstàncies en la persona a nomenar per individualitzar en ella el superior nivell de mèrit i capacitat que la faci mes mereixedora per al nomenament.
2. En compliment de la sentència, consignam en primer lloc els mèrits dels aspirants:
- ITM
És graduada en Dret i advocada en exercici. Té el Màster en Advocacia. És diplomada en Relacions Laborals i mediadora civil i mercantil. És tècnica especialista administrativa i tècnica en Prevenció de Riscs laborals, nivell intermedi. Ha assistit a diferents cursos de l'àrea sanitària, de prevenció de riscs laborals, de l'àrea jurídica i d'informàtica. Acredita el nivell C1 de català i el certificat de capacitació per a l'ensenyament a l'educació secundària. També acredita el nivell First of Cambridge d'anglès i el nivell I de francès.
Laboralment, és personal estatutari fix del Servei de Salut, en dues categories professionals, de zeladora i d'auxiliar administrativa (una d'elles en excedència). Ha desenvolupat tasques d'auxiliar administrativa a l'Institut Nacional d'Ocupació i per la campanya de la renta a la Conselleria d'Economia i Hisenda. Va treballar al cos de gestió processal i administrativa en el Ministeri de Justícia i com a graduada social en el Consell Insular d'Eivissa i Formentera. Així mateix, ha impartit docència en diferents cursos
- HMB
És llicenciat en Administració i Direcció d'empreses. És llicenciat en Economia i està col·legiat en l'Il·lustre Col·legi d'Economistes de Cantabria. És expert universitari en Tributació. Té el Màster en Mercats Financers Internacionals. És soci numerari i expert comptable l'Associació Espanyola de Comptabilitat i Administració d'Empreses. Acredita el First certificate of Cambridge d'anglès. Ha assistit a diferents jornades, seminaris, cursos, col·loquis, conferències i sessions pràctiques en la seva formació.
Actualment és responsable del departament financer del Grupo de Fundación Cántabra para la Salud y el Bienestar Social. Ha estat professor associat de Comptabilitat Pública a la Universitat de Cantabria. Ha estat assessor comptable a l'empresa Isla soft, SL, i va ser administratiu a l'empresa Bezalago, SL.
- ICO
És llicenciat en Física, en la especialitat Electrónica i Automàtica. Té un Màster en Direcció i Administració d'empreses per ESADE. Acredita el nivell C de català i el First certificate of Cambridge. Ha impartit docència en cursos de l'EBAP, del Servei de Salut, de la UOC, UIB i de la Universitat Oberta per Majors. Ha estat coautor del Manual de Direcció Estratègica d'Empreses Turístiques i de diferents articles. Ha assistit a jornades, ponències i comunicacions i cursos.
És tècnic de la funció administrativa del Servei de Salut de les Illes Balears i ha estat director gerent de l'Hospital Can Misses. És membre de l'Institut d'Estudis Eivissencs i és avaluador de centres sanitaris.
- AJSI
És enginyer tècnic industrial, especialitat en Electrònica Industrial. Té el Màster en Gestió Sanitària per la UIB. Té el Màster en Gestió Integrada de Qualitat, Medi Ambient i Prevenció de Riscs Laborals per la universitat CEU San Pablo. Té el Màster en Consultoria d'Integració de les Tecnologies de la Informació a les Organitzacions. Ha participat en dues jornades d'innovació amb comunicacions i pòsters. Acredita el nivell superior de valencià, equivalent al nivell C2 de català i el nivell intermedi d'anglès. No acredita ni al·lega cap experiència professional.
En primer lloc, hem de recordar que segons l'article 14 del Reial decret 521/1987, de 15 d'abril, pel que s'aprova el Reglament sobre estructura, organització i funcionament dels hospitals gestionats pel Institut Nacional de la Salut, corresponen al director de gestió i serveis generals les funcions següents:
a) Dirigir, coordinar y avaluar el funcionament de les unitats i serveis de la Divisió de Gestió i Serveis Generales i les activitats del personal integrat en els mateixos.
b) Proporcionar a la resta de les divisions del hospital el suport administratiu i tècnic específic, així com de serveis generals necessaris per al compliment dels seus objectius.
c) Assumir les funciones de caràcter no assistencial que expressament delegui o encomani el director gerent.
Tot i que és cert que per cobrir aquest lloc de feina no s'exigeix una titulació concreta, coneixement de català, ni experiència laboral, convé que aquesta sigui la més propera o la que s'ajusti millor a les funcions. En aquest sentit, ja s'avança que es considera més adequada la del senyor HMB, per les raons següents:
Formació
Només la senyora ITM i el senyor HMB tenen una titulació acadèmica que no sigui científica o tècnica específica d'una branca de ciències. Ambdós pertanyen a un tipus de formació molt més versàtil, inclosa en part en les assignatures cursades, que s'adapta amb més facilitat a la gestió de les àrees d'activitat descrites en l'article 15 de la mateixa norma, que són les següents:
a) Gestió econòmica, pressupostaria i financera
b) Gestió administrativa en general i de la política de personal
c) Subministres
d) Hostaleria
e) Ordre intern i seguretat
f) Obres i manteniment
D'entre aquests dos candidats, el senyor HMB és llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses i en Economia, la qual cosa li atorga una posició privilegiada per enfrontar-se a la gestió econòmica, pressupostària i financera, de subministres, hostaleria i obres i manteniment, en particular i sense cap dubte. Per contra, aquestes activitats no són pròpies d'un llicenciat en Dret, a excepció de la de gestió administrativa en general y de la política de personal, matèria aquesta darrera en la que té una diplomatura.
D'altra banda, el senyor ICO és llicenciat en Física i té un Màster en Direcció i Administració d'Empreses. Tanmateix, aquest darrer títol no li atorga la condició d'economista, atès que les 500 hores del Màster no són equiparables a les d'una carrera universitària, raó per la qual es considera formació postgraduada i no graduada.
Quant al senyor AJSI, passa el mateix. La seva titulació és una diplomatura —i no una llicenciatura— i a més en Enginyeria Industrial, un àmbit molt específic i que no té res a veure amb les funcions descrites. Pel que fa a la formació postgraduada, tot i que és cert que s'ajusta a les funcions del lloc de feina que ens ocupa, no és comparable amb la titulació universitària.
Experiència professional
En aquest apartat, els currículums més adequats per a les funcions del lloc de feina a proveir són els dels senyors HMB i ICO, pel fet que han gestionat ens del sector públic instrumental de la administració pública i en la branca de sanitat.
El senyor ICO va exercir com a òrgan directiu (gerent territorial), segons es defineix en l'article 3 del Decret 63/2019, de 2 d'agost, pel que s'estableix la estructura bàsica del Servei de Salut de les Illes Balears (BOIB núm. 107, de 3 de agost de 2019), mentre que el lloc de feina a proveir és de gestió (article 4), en què s'ajusta més l'experiència del senyor HMB, que ha estat durant tretze anys responsable financer del Grupo de Fundación Cántabra para la Salud y el Bienestar Social.
En el cas dels senyors ITP i AJSI, no tenen cap experiència professional com a gestors o personal directius professionals; és mes, el senyor AJSI no n'al·lega ni acredita cap.
Atesos els motius exposats, es considera que la persona més idònia per ocupar el lloc de feina de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears és el senyor HMB, és a dir, Héctor Martín Bergua.
3. La sentència que ens ocupa va entendre, com consta en la part dispositiva, que la resolució de nomenament era nul·la per manca de motivació. Aquest pronunciament es basava en haver incorregut en un vici d'anul·labilitat de l'article 48.1 (vid. Fonament de dret quart, in fine), raó per la qual s'ha cessat el senyor Héctor Martín Bergua amb efectes de quan es va iniciar la relació laboral, el 10 de desembre de 2018.
Així les coses, des d'aquella data fins al dia d'avui, el senyor Héctor Martín Bergua ha exercit amb absoluta normalitat el càrrec de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera i, atès que ell mateix és l'adjudicatari d'aquest lloc de feina, a l'empara de l'article 52.2 de la Llei 39/2015, de 1r d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es convaliden tots els actes dictats i actuacions des de el 10 de desembre de 2018 ja que, segons exigeix l'article 39.2 de la mateixa Llei, en primer lloc, el supòsit de fet era exactament el mateix, la mateixa persona al mateix càrrec i, en segon lloc, no es lesionen drets o interessos legítims d'altres persones. Per contra, si no fos així, totes les actuacions duites a terme per ell, és a dir, la gestió econòmica, pressupostària i financera, la gestió administrativa i de personal, la gestió dels subministres i hostaleria, el manteniment de l'ordre intern i seguretat, així com la gestió i control de les obres i manteniment als hospitals d'Eivissa i Formentera així como als centres d'atenció primària, legalment no s'haurien produït, la qual cosa tindria conseqüències inimaginables i desastroses per a l'interès públic i privat.
Per tot això dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Adjudicar el lloc de feina de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears al senyor Héctor Martín Bergua, atès que compleix els requisits exigits en la convocatòria i acredita una formació i una experiència adequades i idònies per ocupar el càrrec, amb efectes del 10 de desembre de 2018.
2. Es convaliden tots els actes dictats i les actuacions fetes pel senyor Héctor Martín Bergua en l'exercici del càrrec de director de Gestió i Serveis Generals de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera del Servei de Salut de les Illes Balears des de el 10 de desembre de 2018 fins al moment del seu cessament.
3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant de l'òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la data de publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1r d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció contenciosa administrativa de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la resolució, de conformitat amb els articles 8.1.a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici de qualsevol altre recurs que es consideri procedent interposar-hi.
Palma, 16 de març de 2022
El director general Julio Miguel Fuster Culebras Per delegació de signatura del conseller de Salut, Família i Benestar Social (Resolució de 12 de setembre de 2012)