Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 130400
Aprovació definitiva modificació Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament des Castell

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'ajuntament des Castell en sessió celebrada el dia 17 de desembre de 2021 va acordar aprovar inicialment la modificació del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament des Castell, acord que es va fer públic en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 175 de 23 de desembre de 2021 i al tauler d'edictes de l'Ajuntament.

Atès que durant el termini d'informació pública no s'hi ha presentat cap reclamació ni al·legació, l'aprovació inicial ha esdevingut definitiva, motiu pel qual es publica a continuació el text íntegre de l'esmentat reglament.

REGLAMENT ORGÀNIC DE L'AJUNTAMENT DES CASTELL

TÍTOL PRELIMINAR

Disposicions Generals

Article 1

1. Constitueixen el present Reglament Orgànic Municipal el conjunt de disposicions de caràcter general destinades a regular l'organització de l'Administració Municipal.

2. El present Reglament Orgànic Municipal té per objecte regular el règim organitzatiu i de funcionament dels òrgans de Govern i administració del municipi des Castell, el seu règim jurídic i l'Estatut dels membres de la Corporació en l'exercici de l'autonomia local constitucionalment garantida i de conformitat amb la potestat reglamentària i d'acte - organització que, a aquests efectes, atorga l'article 4.1.a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i article 3 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de Illes Balears.

3. Es recullen a més els procediments i mecanismes necessaris en matèria de participació ciutadana per fer-la efectiva, i reforçar els mecanismes de participació i d'incidència dels ciutadans al Govern local, recollint el previst en la legislació bàsica de règim local, i en la normativa autonòmica de desenvolupament, i, en particular, en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència i d'accés a la informació pública i bon Govern.

Article 2

1. Les prescripcions del present Reglament que estableixen una organització municipal complementària de la prevista en la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, seran d'aplicació preferent a qualsevol norma que no tingui caràcter bàsic.

2. Els restants preceptes d'aquest Reglament s'aplicaran en defecte o en el que no contradiguin a la normativa bàsica estatal o l'autonòmica que resulti de necessària aplicació.

TÍTOL I

Estatuts dels membres de la corporació

CAPÍTOL 1. Règim jurídic

Article 3.

Els membres de la Corporació, una vegada presa possessió del seu càrrec i fins a la terminació del seu mandat, gaudeixen dels honors, les prerrogatives i les distincions propis del càrrec i estan obligats a l'estricte compliment dels deures que els són inherents.

CAPÍTOL 2. Drets.

Article 4.

Els membres de la Corporació tindran en l'exercici del seu càrrec, els següents drets:

a) Dret d'assistència i vot en les sessions del Ple i de les Comissions Informatives de les quals formin part d'acord a la regulació que s'estableix en aquest Reglament. Així mateix, podran assistir a les sessions de les Comissions de les quals no formin part, amb veu però sense vot.

b) Dret a formar part, almenys, d'una comissió, i de manera proporcional a la seva representativitat, i a exercir les facultats i exercir les funcions que aquest Reglament els atribueix.

c) Dret a obtenir de l'alcalde quants antecedents, dades i informacions obrin en poder dels serveis de la Corporació i resultin precisos per al desenvolupament de la seva funció, d'acord a l'establert en la llei i en aquest Reglament.

d) Dret a impugnar els actes i acords de les entitats locals que incorrin en infracció de l'ordenament jurídic, sempre que haguessin votat en contra dels mateixos, d'acord a la legislació vigent.

e) Dret a percebre les retribucions, indemnitzacions i dietes per assistències que siguin precises per a l'exercici digne i eficaç de les seves funcions, d'acord amb la legislació aplicable, amb les normes recollides en el present Reglament i a les consignacions que anualment aprovi el Ple de l'Ajuntament a través dels pressupostos municipals.

f) Rebre als ciutadans que així ho sol·licitin, i convocar-los en les dependències municipals assignades, sempre que sigui per tractar assumptes propis del seu càrrec o de la seva representació, sense perjudici de les normes d'utilització dels locals municipals.

g) Tots els altres drets que els atorgui la legislació vigent.

Article 5.

1. Els membres de la Corporació tindran dret a percebre, amb càrrec al Pressupost de l'Entitat Local, les retribucions i indemnitzacions que corresponguin.

2. Per a la fixació de les retribucions dels regidors es tindrà en compte el règim de la seva dedicació i la responsabilitat que ostenten en la gestió.

3. Les situacions dels regidors a efectes retributius són les següents:

- Dedicació exclusiva

- Dedicació parcial

- Assistència als òrgans col·legiats.

Article 6

1. El Ple de la Corporació determinarà a proposta de l'Alcalde i d'acord amb l'establert al pressupost, i amb les limitacions que s'estableixin en la legislació vigent, el nombre de membres de la Corporació que podran exercir les seves responsabilitats en règim de dedicació exclusiva, així com el volum total dels fons dedicats a tal fi, i les retribucions individuals que els corresponguin en atenció a la responsabilitat de cadascun d'ells.

2. Serà atribució de l'Alcalde, dins de la seva competència de direcció del Govern de l'Ajuntament, la determinació dels càrrecs i Membres de la Corporació amb dret a rebre retribució i a ser donats d'alta en la Seguretat Social amb càrrec a la Corporació.

3. El nomenament de qualsevol Membre de la Corporació per a un càrrec amb dedicació exclusiva, ha de ser acceptat per aquest, i serà comunicat al Ple de l'Ajuntament en la següent sessió ordinària que se celebri.

Article 7.

1. Els membres de la Corporació que exerceixin els seus càrrecs en la Corporació en règim de dedicació exclusiva tindran dret a percebre retribucions de l'Ajuntament i a ser donats d'alta en el Règim General de la Seguretat Social.

2. En el supòsit de tals retribucions, la seva percepció serà incompatible amb la d'altres retribucions amb càrrec als pressupostos de les Administracions Públiques i dels ens, organismes o empreses d'elles depenents, així com per al desenvolupament d'altres activitats, tot això en els termes de la legislació vigent.

3. El nomenament de qualsevol regidor per a un càrrec amb dedicació exclusiva ha de ser acceptat expressament per aquest i serà comunicat al Ple de la Corporació en la següent sessió que se celebri.

Article 8.

1. Els membres de la Corporació que exerceixin els seus càrrecs amb dedicació parcial percebran retribucions pel temps de dedicació efectiva a les mateixes, en aquest cas seran igualment donats d'alta en el Règim General de la Seguretat Social en tal concepte. En els acords plenaris de determinació dels càrrecs que duguin aparellada aquesta dedicació parcial i de les retribucions dels mateixos, s'haurà de contenir el règim de la dedicació mínima necessària per a la percepció d'aquestes retribucions.

2. Els membres de la Corporació que siguin personal de les Administracions públiques i dels ens, organismes i empreses d'ells depenents solament podran percebre retribucions per la seva dedicació parcial a les seves funcions fora de la seva jornada als seus respectius centres de treball, en els termes assenyalats per la legislació vigent.

Article 9.

Solament els membres de la Corporació que no tinguin dedicació exclusiva ni dedicació parcial podran percebre assistències per la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats de la Corporació dels quals formin part, en la quantia assenyalada pel Ple.

Article 10

1. Tots els Membres de la Corporació tindran dret a percebre indemnització per les despeses ocasionades en l'exercici del seu càrrec, quan siguin efectius i documentalment justificats, segons les normes generals que regeixen a aquest efecte o les que determini el Ple de la Corporació.

2. El Pressupost de la Corporació contemplarà les indemnitzacions al fet que es refereix el nombre anterior, ja sigui en partida general remetent-se en aquest cas a la normativa general quant a la seva quantitat i justificació, o establint en les normes d'execució del Pressupost regles pròpies.

Article 11

1.Les consignacions pressupostàries corresponents als conceptes esmentats en aquest capítol no superaran els màxims, que es determinin amb caràcter general en la legislació específica.

2. Les quantitats acreditades es pagaran en termes generals una vegada al mes, sense perjudici que l'Ajuntament avanci quantitats a justificar en el cas d'indemnització i altres despeses.

 

CAPÍTOL III Deures

Article 12

1. Els membres de la Corporació estan obligats al compliment estricte dels deures i obligacions inherents al seu càrrec, i, en particular:

a) Assistir a les sessions del Ple de la Corporació i dels altres òrgans col·legiats dels quals formin part, excepte justa causa que ho impedeixi, situació que hauran de comunicar amb l'antelació necessària al president de la Corporació.

b) A abstenir-se de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de tot assumpte quan concorri alguna de les causes a les quals es refereix la legislació de procediment administratiu i contractes de les Administracions Públiques.

c) A l'observança d'aquest Reglament i a respectar l'ordre i la cortesia corporativa.

d) A guardar la deguda reserva en relació amb aquelles actuacions i informacions de les quals tinguin coneixement per raó del seu càrrec i la divulgació del qual pogués resultar danyosa per als interessos generals del municipi o de tercers, o implicar una conducta d'utilització d'informació privilegiada, segons la tipificació prevista en la legislació penal.

e) A no invocar o fer ús de la seva condició de corporatius per a l'exercici de qualsevol activitat mercantil, industrial o professional.

f) A formular declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni ingressos econòmics al registre de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

g) A formular, així mateix, declaració sobre els seus béns patrimonials al registre de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

h) A posar en coneixement del president de la Corporació les absències fora del terme municipal que excedeixin de vuit dies.

i) Qualssevol altres que estableixi la legislació vigent.

2. L'incompliment dels deures d'assistència a les sessions del ple o de les comissions o òrgans col·legiats dels quals formin part donarà lloc a la tramitació del corresponent procediment sancionador, que se substanciarà d'acord a la Llei de procediment administratiu de les administracions públiques i que, en tot cas, requerirà la prèvia audiència de l'interessat.

3. A aquests efectes, es considera incompliment dels deures d'assistència no assistir, sense la deguda justificació:

- A dues sessions consecutives.

- A tres sessions en el termini d'un any.

 

4. Es considerarà que l'absència és justificada la que ho sigui per malaltia del regidor, o d'ascendent o descendent de fins a segon grau; per circumstàncies laborals degudament comunicades amb anterioritat a l'absència; per circumstàncies imprevistes degudament acreditades i que així es valorin durant l'expedient o unes altres que es poguessin al·legar si escau i que deuran així mateix ser degudament valorades.

5. A aquests efectes i/o per incompliment reiterat de les seves obligacions, l'Alcalde podrà imposar sancions als membres de la corporació fins a la quantitat màxima de 100€ per absència.

 

CAPÍTOL IV

Adquisició, suspensió i pèrdua de la condició de regidor.

Article 13

La condició plena de regidor s'adquirirà pel compliment conjunt dels següents requisits:

1. Presentació en la Secretaria municipal de la credencial expedida per la Junta Electoral.

2. Compliment de la seva declaració de béns i activitats.

3. Prestar en la primera sessió plenària a la que assisteixi el jurament o promesa d'acatament de la Constitució i de l'Estatut d'Autonomia de  les Illes Balears.

Article 14

El regidor quedarà suspès dels seus drets, prerrogatives i deures municipals quan una sentència ferma condemnatòria ho comporti.

Article 15

El regidor perdrà la seva condició de tal per les següents causes:

1. Per decisió judicial ferma que anul·li l'elecció o proclamació.

2. Per defunció o incapacitació, declarada aquesta per decisió judicial ferma que li inhabiliti per a l'exercici del càrrec.

3. Per extinció del mandat, en expirar el seu termini, sense perjudici que continuï en les seves funcions solament per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors.

4. Per renúncia, que haurà de fer-se efectiva per escrit i ser acceptada pel Ple de la Corporació per a la seva efectivitat.

5. Per incompatibilitat en els supòsits i condicions establerts legalment.

 

CAPÍTOL V Responsabilitat i assistència jurídica.

Article 16

1. Els membres de la Corporació estan subjectes a responsabilitat civil i penal, pels actes i comissions realitzats en l'exercici del seu càrrec. Les responsabilitats s'exigiran segons estableixi la legislació aplicable.

2. La Corporació podrà repetir contra els seus membres en els supòsits en els quals hagi indemnitzat a tercers, concorrent dol o culpa greu d'aquells, i mitjançant el procediment fixat per la legislació aplicable.

Article 17

La Corporació assistirà jurídicament a aquells regidors que ho sol·licitin i sobre els quals s'exerceixin accions judicials per actuacions o opinions realitzades en l'exercici del seu càrrec. Aquesta assistència es prestarà pel servei jurídic municipal o bé per lletrats contractats a aquest efecte, previ informe preceptiu i vinculant sobre la seva oportunitat i conveniència del secretari municipal.

 

CAPÍTOL VI.

Registre d'Interessos i Registre Especial d'Interessos.

Article 18

1. Tots els membres de la Corporació formularan declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics al registre de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears. Formularan, així mateix, davant el registre de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears declaració dels seus béns patrimonials.

2. Ambdues declaracions, efectuades en els models aprovats per part de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, es duran a terme abans de la presa de possessió, en ocasió del cessament, i quan es produeixin variacions al llarg del mandat, en aquest últim cas en el termini d'un mes.

3. Tals declaracions s'inscriuran en sengles Registres d'Interessos, que es constituiran en aquesta Corporació.

Article 19

El Registre d'Interessos dels membres de la Corporació, és el registre existent a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, que està disponible a la seva seu electrònica.

Article 20

Les obligacions respecte de les declaracions patrimonials i de béns, interessos i activitats, hauran de fer-se efectives mitjançant la seva presentació al registre existent a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, i conforme als models del formulari disponible a la seva seu electrònica.

 

CAPÍTOL VII

Informació i participació al Govern municipal.

Article 21

1. Els membres de la Corporació tenen dret a obtenir de l'alcalde o dels regidors delegats l'accés a tots els antecedents, dades i informacions que obrin en les dependències municipals i que resultin precisos per al desenvolupament de la seva funció.

2. La sol·licitud d'exercici del dret recollit en el paràgraf anterior haurà de ser resolta motivadament en els cinc dies naturals següents a aquell en què s'hagués presentat. Si en aquest termini no es dictés resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà concedida per silenci administratiu.

3. En el supòsit anterior, el secretari facilitarà directament l'accés a la informació al regidor sol·licitant.

Article 22

No obstant això el disposat als apartats anteriors, els serveis administratius municipals estaran obligats a facilitar la informació sense necessitat que el regidor acrediti estar autoritzat en els següents casos:

- Quan es tracti de l'accés dels regidors que ostentin delegacions o responsabilitats de gestió a la informació pròpia de les mateixes.

- Quan es tracti de l'accés de qualsevol regidor a la informació i documentació corresponent als assumptes que hagin de ser tractats pels òrgans col·legiats que formin part, així com a les resolucions o acords adoptats per qualsevol òrgan municipal.

- Quan es tracti de l'accés dels regidors a la informació o documentació de l'Ajuntament que sigui de lliure accés per als ciutadans, amb les limitacions imposades per la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

- Quan es tracti d'informació continguda en els llibres de registre, o en suport informàtic, així com els llibres d'actes i resolucions de l'alcaldia.

- Quan els expedients estiguin jurídicament conclosos.

Article 23

1. La consulta de qualsevol expedient o arxius documentals haurà de realitzar-se en l'Arxiu General o dependència en el qual es trobi. L'obtenció de còpies es limitarà als casos que es referirà el següent article.

2. En cap cas els expedients, llibres o documentació podrà sortir de les corresponents dependències o oficines municipals.

3. La consulta de llibres d'actes i de llibre de resolucions haurà de fer-se en la Secretaria municipal.

4. L'examen dels expedients sotmesos a sessió podrà fer-se en el lloc en què es trobin de manifest a partir de la convocatòria. Amb la finalitat de garantir la custòdia dels expedients, els regidors es responsabilitzaran dels expedients dipositats per a la seva consulta.

5. l'Ajuntament facilitarà la consulta de l'anterior informació per mitjans electrònics, amb tota l'extensió que permeti el sistema informàtic municipal i en els termes i condicions establerts en aquest reglament en relació a terminis i procediment.

Article 24

1. Els membres de la corporació tenen dret a obtenir una còpia de la documentació a la qual tenen accés, bé en format de paper o bé en el suport tècnic que permeti accedir a la informació requerida.

2. La sol·licitud de fotocòpies de la documentació no recollida a l'apartat anterior haurà de ser autoritzada expressament per l'Alcaldia, prèvia sol·licitud per escrit i haurà de resoldre's motivadament en el termini dels cinc dies naturals següents a aquell en què s'hagués presentat. Si en aquest termini no es dictés resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà concedida per silenci administratiu.

 

TÍTOL II

Organització política de l'Ajuntament

CAPÍTOL I  Dels grups polítics.

Article 25

1. Al començament de cada mandat, a l'efecte d'actuació corporativa, els regidors s'integraran en grups polítics municipals que es correspondran amb els partits polítics, federacions, coalicions o agrupacions electorals que hagin obtingut llocs en la Corporació.

2. Per formar Grup propi la llista electoral en qüestió haurà d'haver obtingut una representació municipal mínima de dos regidors i/o regidores.

3. Els regidors que haguessin estat triats per la mateixa candidatura electoral solament podran constituir un grup polític, qualssevol que sigui el nombre de regidors obtingut per la mateixa.

4. Cap regidor podrà formar part de més d'un Grup municipal. Els regidors pertanyents a llistes electorals que no aconsegueixin el nombre suficient per formar Grup propi, quedaran integrats en el Grup Mixt.

5. Els regidors que adquireixin la seva condició amb posterioritat a la sessió constitutiva de la Corporació hauran d'incorporar-se, en el termini de cinc dies naturals, al grup polític format per la llista per la qual hagin estat triats. En cas contrari, tindran la condició de regidors no adscrits.

Article 26

1. La constitució dels Grups municipals es comunicarà mitjançant escrit dirigit a l'alcalde, dins dels cinc dies següents a la sessió constitutiva de la Corporació.

2. En dit escrit, que anirà signat per tots els regidors que constitueixen el Grup, haurà de constar la denominació d'aquest, els noms de tots els seus membres, del seu portaveu i dels regidors que, en cas d'absència, puguin substituir-li.

Article 27

1. Els regidors que no quedin integrats en la candidatura de la formació política en la qual van ser triats, i aquells que abandonin el seu grup, tindran la condició de regidors no adscrits.

2. Els regidors que siguin expulsats del seu grup d'origen contra la seva voluntat, quedaran integrats en el grup mixt.

3. Els regidors no adscrits, qualsevol que sigui el seu nombre, no podran integrar-se en un altre grup municipal, tampoc en el grup mixt, ni constituir-lo, per la qual cosa la seva actuació corporativa es desenvoluparà a títol personal. Tindran únicament els drets que individualment els corresponguin com a membre de la Corporació.

4. El regidor que deixi de pertànyer al seu grup d'origen perdrà el lloc que ocupés en les comissions per les quals hagués estat designat per aquest grup.

​​​​​​​​​​​​​​5. Quan un regidor adquireixi la condició de no adscrit s'adonarà al Ple bé per l'interessat o bé pel portaveu del grup al que hagués pertangut, prèvia presa de coneixement de la junta de portaveus.

6. Els grups polítics no admetran cap regidor que hagi estat triat en la candidatura d'una altra formació política. Així mateix, no admetran la col·laboració dels regidors no adscrits per a la formalització de mocions de censura ni de sol·licituds de les sessions extraordinàries del Ple.

7. Quan la majoria dels regidors d'un grup polític municipal abandoni la formació política que va presentar la candidatura per la qual van concórrer a les eleccions o siguin expulsats de la mateixa, seran els regidors que romanguin en la citada formació política els legítims integrants d'aquest grup polític amb caràcter general. En qualsevol cas, el Secretari de la Corporació podrà dirigir-se al representant legal de la formació política que va presentar la corresponent candidatura a aquest efecte que notifiqui l'acreditació de les circumstàncies assenyalades.

Article 28

1. El Ple de la Corporació, amb càrrec als pressupostos anuals de la mateixa, podrà assignar als grups polítics una dotació econòmica que haurà de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre variable, en funció del nombre de membres de cadascun d'ells, dins dels límits que, si escau, s'estableixin amb caràcter general en les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat.

2. Igualment, l'Ajuntament assignarà als grups municipals, per a l'exercici de les seves funcions, aquells mitjans materials i personals, així com espai en les dependències municipals, atenent als criteris de representativitat, proporcionalitat i disponibilitat d'espais.

3. Els grups polítics tenen dret a l'ús de les sales o locals que disposi l'Ajuntament per celebrar reunions o sessions havent de sol·licitar-se prèviament a Alcaldia.

Article 29

Els drets econòmics i polítics dels membres no adscrits no podran ser superiors als quals els haguessin correspost de romandre en el grup de procedència. Aquesta previsió no serà aplicable en el cas de candidatures presentades com a coalició electoral, quan algun dels partits que la integren decideixi abandonar-la.

 

CAPÍTOL II De la Junta de Portaveus.

Article 30

1. L'alcaldia i els portaveus de cadascun dels grups municipals, inclòs el del Grup Mixt, constitueixen la Junta de Portaveus. Els regidors no adscrits podran assistir a la Junta de Portaveus.

2. La Junta de Portaveus, presidida per l'alcalde - president, té encomanades funcions d'assistència, assessorament i cooperació. A la mateixa correspon, com a funció genèrica, col·laborar amb l'alcalde i els grups polítics municipals, així com facilitar les relacions entre els grups polítics i els diferents òrgans corporatius amb la finalitat de garantir el seu millor funcionament.

3. La Junta de Portaveus té sempre caràcter deliberant.

Article 31

1. Els portaveus podran ser substituïts pels seus adjunts.

2. El Grup Mixt podrà establir un torn rotatori per a l'acompliment de la funció de portaveu.

Article 32

1. La Junta de Portaveus, prèvia convocatòria del seu president cursada amb una antelació mínima de 24 hores, es reunirà amb caràcter ordinari abans de cada sessió plenària; i amb caràcter extraordinari a iniciativa del seu president o a petició de la cinquena part dels membres de la Corporació. Quan es reuneixi a petició d'un grup municipal, el president haurà de convocar-la en un termini no superior a tres dies hàbils des de la data de la sol·licitud, que haurà de realitzar-se per escrit i estar degudament motivada.

2. Els portaveus, o els seus suplents, podran estar acompanyats per un membre del seu Grup.

 

​​​​​​​TÍTOL III

Organització institucional de l'Ajuntament

CAPÍTOL I Classes d'òrgans

Article 33

1. L'organització municipal s'estructura en òrgans de govern i administració i òrgans complementaris.

2. Són òrgans de Govern i administració el Ple, la Junta de Govern Local, l'alcalde, els tinents d'alcalde i els regidors – delegats.

3. Són òrgans complementaris dels anteriors la Junta de Portaveus, les comissions informatives, les Especials i altres òrgans que s'estableixin per a l'assessorament dels anteriors, per facilitar la desconcentració i descentralització de la gestió municipal, o per fomentar la participació ciutadana.

CAPÍTOL II Òrgans de Govern

 

Secció 1ª L'alcalde-president

Article 34

1. L'alcalde és el president de la Corporació, dirigeix el Govern i l'administració municipal, i presideix les sessions del Ple, de la Junta de Govern Local i de qualssevol altres òrgans municipals de caràcter col·legiat. Gaudirà, així mateix, dels honors i distincions inherents al seu càrrec.

2. A l'alcalde li corresponen les atribucions que expressament li confereixin les lleis, entre les quals s'inclouen totes aquelles que s'atribueixin al municipi per la legislació i no estiguin expressament assignades a altres òrgans municipals.

3. Excepte prohibició expressa, l'alcalde podrà delegar les seves atribucions en la Junta de Govern Local, així com a favor de qualsevol regidor. El decret/resolució sobre la  delegació d'atribucions, que haurà de publicar-se en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i en el tauler d'anuncis i a la pàgina web municipal, fixarà l'abast i les comeses específiques de la mateixa.

Article 35

1. Les decisions de l'Alcalde es materialitzaran formalment mitjançant Decrets/resolucions d'Alcaldia, que seran notificats o publicats segons disposa la legislació sobre procediment administratiu.

2. El Secretari de la Corporació portarà un registre d'aquests Decrets, que tindrà caràcter de públic, expedint les certificacions del mateix que li fossin sol·licitades.

Article 36

L'Alcalde podrà fer públiques les seves recomanacions que afectin a la població per mitjà de Bàndols que seran publicats en el tauler d'anuncis de la Corporació per a informació pública dels ciutadans, a la pàgina web municipal, i en  els llocs de costum del municipi.

 

Secció 2ª  Dels Tinents d'Alcalde.

Article 37

1. L'alcalde podrà nomenar i revocar lliurement tinents d'alcalde, recaient aquest nomenament entre els membres de la Junta de Govern Local.

2. Els tinents d'alcalde substitueixen a l'alcalde, per l'ordre del seu nomenament, i en els casos de vacant, absència o malaltia.

3. El nombre de tinents d'alcalde serà fixat lliurement per l'alcalde - president, no podent superar el nombre que correspongui a un terç del nombre legal de membres de la Corporació.

Article 38

1. En l'acte de nomenament dels tinents d'alcalde, aquest podrà determinar si confereix als mateixos delegacions de competències i el seu abast, adonant d'això al Ple en la primera sessió que se celebri.

​​​​​​​2. A qualsevol moment, l'alcalde podrà modificar o revocar la delegació de competències als tinents d'alcalde, mitjançant decret d'alcaldia que haurà de ser degudament publicat.

3. Les funcions de l'alcalde no podran ser assumides pels tinents d'alcalde sense expressa delegació.

4. Quan l'Alcalde s'absenti del terme municipal per més de vint-i-quatre hores, sense haver conferit delegació, li substituirà el tinent d'alcalde a qui correspongui donant compte a la resta de la Corporació.

Article 39

El nomenament de tinent d'alcalde requerirà de la seva acceptació per a la plena eficàcia, entenent-se que s'ha produït acceptació tàcita si el destinatari del nomenament no ha presentat davant l'alcalde renuncia expressa i per escrit en el termini de tres dies hàbils des de la notificació del nomenament.

Article 40

Es perd la condició de tinent d'alcalde:

a) Per renúncia expressa, que haurà de realitzar-se per escrit.

b) Per revocació del nomenament.

c) Per pèrdua de la condició de Regidor o de membre de la Junta de Govern.

 

Secció 3ª  Els regidors – delegats.

Article 41

1. L'alcalde podrà delegar en els regidors l'exercici de les atribucions pròpies que no es contemplin com indelegables en la legislació bàsica de règim local.

2. Les delegacions genèriques hauran d'acordar-se mitjançant Decret d'alcaldia que haurà de ser degudament publicat, i es referiran a una o diverses àrees o matèries administratives i podran abastar tant la facultat de dirigir els serveis corresponents com la de gestionar-los en general, inclosa la facultat de resoldre mitjançant actes administratius que afectin a tercers.

3. Tret que es determini de manera expressa, la delegació d'una matèria concreta no inclou la facultat de resoldre els recursos de reposició que contra la mateixa s'interposin.

4. La delegació d'atribucions requerirà de la seva acceptació per a la plena eficàcia, entenent-se que s'ha produït acceptació tàcita si el destinatari del nomenament no ha presentat davant l'alcalde renuncia expressa i per escrit en el termini de tres dies hàbils des de la notificació de la delegació.

Article 42

1. L'alcalde podrà recuperar en qualsevol moment la competència delegada, o modificar el seu abast, mitjançant Decret d'alcaldia que es notificarà a l'interessat i es publicarà degudament, donant compte al Ple en la primera sessió que se celebri.

2. En cas de revocació de competències delegades, podran revisar-se les resolucions ja adoptades en els supòsits i amb les condicions previstes en la legislació per a la revisió d'ofici dels actes administratius.

Article 43

L'alcalde podrà fer delegacions específiques en qualsevol regidor per a l'adreça i gestió d'assumptes determinats, podent ser de tres tipus:

a) Relatives a un projecte o assumpte determinat.

 

​​​​​​​b) Relatives a un determinat servei, incloent la direcció interna i la gestió del servei.

c) Relatives a una zona o barri.

Article 44

1. Els regidors delegats respondran davant l'alcalde de l'exercici de les facultats delegades.

​​​​​​​2. Compareixeran per aquest i donaran compte de la seva gestió quan siguin requerits pel Ple o per la Comissió Informativa corresponent.

​​​​​​​Article 45

Tret que en el decret d'alcaldia de la delegació s'esmentin condicions específiques, aquesta es regirà per les prescripcions contingudes en aquest Reglament.

 

Secció 4ª El Ple.

Article 46

1. El Ple de l'Ajuntament està integrat per l'Alcalde, que el presideix, i tots els regidors, una vegada que hagin estat designats per la junta Electoral i hagin pres possessió del seu càrrec formalment davant el propi Ple.

2. L'elecció de l'alcalde es realitzarà conforme a les previsions de la legislació electoral i normes que el desenvolupin.

3. Corresponen al Ple les atribucions que li confereix la legislació vigent.

4. El Ple podrà delegar les seves competències en els termes previstos en la legislació de règim local.

 

Secció 5ª La Junta de Govern Local.

Article 47

1. La Junta de Govern Local estarà integrada per l'alcalde - president i un nombre de regidors no superior al terç del nombre legal dels mateixos, nomenats i separats lliurement per aquell, mitjançant Decret que haurà de ser degudament publicat, donant compte al Ple en la primera sessió que se celebri.

2. Correspon a la Junta de Govern local:

a) L'assistència a l'alcalde en l'exercici de les seves atribucions.

b) Les atribucions que l'alcalde o el Ple li deleguin.

3. La delegació de competències a la Junta de Govern Local es formalitzarà, si la realitza l'Alcalde, mitjançant Decret d'Alcaldia i si la realitza el Ple, mitjançant acord adoptat per majoria simple.

4. Tret que es determini de manera expressa, la delegació d'una matèria concreta no inclou la facultat de resoldre els recursos de reposició que contra la mateixa s'interposin.

Article 48

1. La condició de membre de la Junta de Govern Local és voluntària, podent els nomenats no acceptar el nomenament o renunciar al mateix en qualsevol moment, entenent-se que s'ha produït acceptació tàcita si el destinatari del nomenament no ha presentat davant l'alcalde renuncia expressa i per escrit en el termini de tres dies hàbils des de la notificació del nomenament.

2. L'Alcalde podrà destituir i nomenar membres de la Junta de Govern en qualsevol moment, sense més requeriment que comunicar-ho formalment a l'interessat, al Ple i a la Junta de Govern local en la primera sessió ordinària dels mateixos, i la seva deguda publicació.

 

 

CAPÍTOL III Òrgans Complementaris

 

Secció 1ª Comissions Informatives.

Article 49

1. Les Comissions Informatives són òrgans complementaris de caràcter consultiu i no decisoris les funcions dels quals són l'estudi, informe, preparació i consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple.​​​​​​​

2. El seu nombre, denominació, i composició es determinarà per acord adoptat pel Ple per majoria simple en constituir-se, o a través d'acords corporatius que s'adoptin posteriorment i ho modifiquin.

​​​​​​​3. La composició d'aquestes Comissions serà representativa de la composició política de la Corporació. El portaveu de cada Grup comunicarà a l'Alcalde, a l'efecte del seu nomenament, el nom dels seus representants en les Comissions.

 

Secció 2ª ​​​​​​​Comissions Especials

Article 50

1. L'Ajuntament, conforme a l'establert en la legislació bàsica de règim local, podrà acordar la creació de comissions especials, que tindran per objecte l'estudi, preparació prèvia, elaboració de conclusions i de propostes de resolució dels assumptes que hagin motivat la seva creació. Les Comissions especials podran ser:

a) De col·laboració amb altres Administracions Públiques.

b) De recerca.

c) Unes altres.

2. El Ple podrà acordar, per majoria absoluta, i a proposta de l'alcalde o de la quarta part del nombre legal de regidors, la creació i composició d'aquestes Comissions Especials.

 

Secció 3ª La Comissió Especial de Comptes.

Article 51

1. La Comissió Especial de Comptes exerceix la funció de supervisió del pressupost i comptabilitat municipals, emetent informe preceptiu sobre les mateixes.

2. Serà aplicable a aquesta Comissió l'establert per a la constitució integració i composició de les Comissions Municipals informatives i ens descentralitzats.

3. Per a la vàlida constitució de la Comissió Especial de Comptes serà precisa l'assistència de l'interventor i, si escau, del tresorer municipal, que formaran part de la mateixa.

 

Secció 4ª Òrgans de desconcentració i de descentralització.

Article 52

1. S'entendrà per desconcentració, la gestió de serveis municipals mitjançant òrgans de l'organització general de l'Ajuntament sense personalitat jurídica pròpia.

2. S'entendrà per descentralització la gestió dels serveis municipals mitjançant entitats diferenciades, amb personalitat jurídica pròpia diferent de l'Ajuntament d'acord amb la legislació de règim local.

Article 53

L'Ajuntament podrà utilitzar aquestes tècniques per a la gestió dels seus serveis en els casos següents:

a) Quan per raons derivades del volum i complexitat de les gestions del servei ho aconsellin.

b) Per raons fundades en possibilitar un major grau de participació ciutadana en la gestió del servei o d'una zona o barri.

c) Per raons fundades en possibilitar un major grau de participació ciutadana en la gestió del servei o d'una zona o barri.

d) Per raons fundades en la necessitat d'augmentar la capacitat de resposta municipal, alleugerint els procediments de gestió i tramitació municipal. En cap cas podran utilitzar-se aquestes tècniques per a la gestió de serveis que impliquin exercici d'autoritat, fe pública i assessorament legal preceptiu, control i fiscalització interna de la gestió economia - financera i pressupostària de l'Ajuntament o les de comptabilitat i Tresoreria Municipal.

Article 54

Els ens descentralitzats i òrgans desconcentrats es crearan i regularan, si escau, per acord adoptat per majoria absoluta en el Ple de la Corporació, i d'acord amb el preceptuat a la legislació bàsica i disposicions legals i reglamentàries existents en matèria de règim local, així com el que es disposa en la legislació administrativa en general i d'acord als principis d'eficàcia i eficiència.

 

​​​​​​​​​​​​​​TÍTOL IV.

Funcionament i règim jurídic dels Òrgans Municipals

 

CAPÍTOL I Funcionament del Ple

 

Secció 1ª Règim de sessions.

Article 55

Les sessions del Ple de l'Ajuntament poden ser de tres tipus:

- Ordinàries

- Extraordinàries

- Extraordinàries de caràcter urgent.

Article 56

Són sessions ordinàries aquelles la periodicitat de les quals està preestablerta. Aquesta periodicitat serà fixada per acord del propi Ple, adoptat en sessió extraordinària que haurà de convocar el President dins dels 30 dies següents al de la sessió constitutiva de l'Ajuntament i no podrà excedir del límit d'una sessió cada dos mesos al que es refereix la legislació de règim local.

Article 57

1. El Ple podrà celebrar sessió extraordinària quan així ho decideixi el president o ho sol·liciti la quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la Corporació, sense que cap regidor pugui sol·licitar més de tres anualment. La sol·licitud haurà de fer-se mitjançant escrit en el qual es raoni l'assumpte o assumptes que la motivin.

2. La celebració de sessió extraordinària a instàncies de membres de la Corporació no podrà demorar-se per més de quinze dies hàbils des que l'escrit fos lliurat en la Secretaria de la Corporació.

3. Les sessions extraordinàries poden ser resolutòries o de control i fiscalització. Les primeres són aquelles en les quals prèvia deliberació i debat s'adopten acords sobre matèries de competència municipal. Les segones són aquelles l'objecte de les quals és el control i fiscalització dels altres òrgans de Govern.

4. Tenen caràcter d'extraordinàries les sessions que tinguin per objecte la moció de censura de l'alcalde.

Article 58

Són sessions extraordinàries de caràcter urgent les convocades per l'alcalde quan la urgència de l'assumpte o assumptes a tractar no permetin convocar la sessió extraordinària amb l'antelació mínima de dos dies hàbils exigida per la Llei.

En aquest cas ha d'incloure's com a primer punt de l'ordre del dia el pronunciament del Ple sobre la urgència. Si aquesta no resulta apreciada per majoria del mateix, s'aixecarà tot seguit la sessió.

 

Secció 2ª Requisits previs a la celebració de les sessions.

Article 59

1. El Ple celebrarà les seves sessions en el saló destinat a aquest efecte a la Casa Consistorial, excepte en casos de força major, en què es podrà habilitar un altre espai, edifici o local a aquest efecte mitjançant la convocatòria o per resolució de l'Alcalde dictada prèviament i notificada a tots els membres de la Corporació. En tot cas, es farà constar en acta aquesta circumstància. La sessió celebrada en un altre lloc sense complir els requisits previstos en la normativa i en aquest Reglament, la sessió serà nul·la.

2. En la façana de l'Ajuntament, onejarà la bandera europea, la bandera nacional, la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la bandera del Municipi

3. En lloc preferent del saló de sessions estarà col·locada l'efígie de S. M. el Rei.

Article 60

1. Correspon a l'alcalde convocar totes les sessions del Ple.

2. A la convocatòria de les sessions s'acompanyarà l'ordre del dia comprensiu dels assumptes a tractar amb el suficient detall.

3. Les sessions plenàries hauran de convocar-se almenys amb dos dies hàbils d'antelació, excepte les extraordinàries que ho hagin estat amb caràcter urgent.

4. Les sessions se celebraran en segona convocatòria 48 hores després de l'assenyalada per a la primera.

5. Les sessions del Ple, de les Comissions, així com les reunions dels restants òrgans municipals col·legiats, podran convocar-se a través de mitjans telemàtics o dispositius mòbils que permetin acreditar suficientment la recepció dels seus destinataris, previ acord plenari adoptat a aquest efecte.

6. De no convocar-se per mitjans telemàtics, la notificació de la convocatòria i de l'ordre del dia es notificarà als regidors al seu domicili.

7. Les sessions del Ple seran anunciades, després de la seva convocatòria, a l'espai web oficial de l'Ajuntament des Castell, on es donarà informació suficient de l'ordre del dia i dels assumptes a tractar.

Article 61

1. L'ordre del dia de les sessions serà fixat per l'alcalde que a aquest efecte podrà recaptar l'assistència del Secretari, dels Tinents d'Alcalde o membres de la Junta de Govern, així com consultar, si ho estima oportú, als Portaveus dels Grups Municipals de la Corporació.

2. En l'ordre del dia de les sessions ordinàries només poden incloure's els assumptes que hagin estat prèviament dictaminats, informats o sotmesos a consulta de la Comissió Informativa que correspongui.

A aquest fi, si a la sessió es porta la resolució d'un expedient, aquest ha d'estar conclús i lliurat en la Secretaria de la Corporació amb una antelació mínima de tres dies a la celebració de la sessió.

El secretari, en aquest termini, ho sotmetrà a la consideració del President a aquest efecte de la seva inclusió en l'ordre del dia. Així mateix, en les sessions ordinàries podran tractar-se assumptes no inclosos en l'ordre del dia per raons d'urgència, si bé en aquests casos no podrà adoptar-se acord algun sense que el Ple, per majoria absoluta, ratifiqui la urgència de tal inclusió.

3. En les sessions extraordinàries, no podran tractar-se altres assumptes que els inclosos en l'ordre del dia, tret que siguin de caràcter urgent, estiguin presents tots els membres de la Corporació i així s'acordi amb el vot favorable de la majoria absoluta.

4. En les sessions extraordinàries no existirà el punt relatiu a precs i preguntes, tret que, els punts a plantejar siguin d'interès i no pugui esperar-se al seu plantejament a la següent sessió ordinària.

Article 62

1. Per a la vàlida constitució del Ple es requereix l'assistència, presencial o a distància, d'un terç del nombre legal de membres, que mai podrà ser inferior a tres. Aquest quòrum haurà de mantenir-se durant tota la sessió. En tot cas és necessària la presència del President i el Secretari de la Corporació o dels qui legalment els substitueixin.

2. Quan fos necessària l'assistència d'un nombre especial de Regidors a l'efecte de quòrum de votació i el nombre d'assistents fos inferior, l'assumpte quedarà sobre la taula per al seu debat i decisió posterior.

Article 63

1. Tots els Regidors tenen el deure assistir a les sessions del Ple. La inassistència a les mateixes que no sigui degudament justificada podrà donar lloc a la imposició de les sancions previstes en la Llei.

2. Els membres de la Corporació necessitaran llicència del President per absentar-se del saló de les sessions, a l'efecte del còmput del quòrum de l'article anterior.

3. Els membres de la Corporació tenen dret a assistir telemàticament a les sessions del Ple en tant la Corporació disposi dels mitjans tècnics necessaris per a això, entre uns altres, en els següents supòsits:

a) Per malaltia, prèvia la presentació davant el Secretari de la Corporació del corresponent certificat mèdic.

b) Per trobar-se en situació de permís per maternitat o paternitat.

c) Per trobar-se fora de la illa de Menorca, havent acreditat aquesta circumstància prèviament davant el Secretari de la Corporació.

4. En tot cas, quan concorrin situacions excepcionals de força major, de greu risc col·lectiu, o catàstrofes públiques que impedeixin o dificultin de manera desproporcionada el funcionament normal del règim presencial de les sessions dels òrgans col·legiats de l'Ajuntament des Castell, aquests podran, apreciada la concurrència de la situació descrita per l'alcalde o president o qui vàlidament els substitueixin a l'efecte de la convocatòria d'acord amb la normativa vigent, constituir-se, celebrar sessions i adoptar acords a distància per mitjans electrònics i telemàtics, sempre que els seus membres participants es trobin en territori espanyol i en quedi acreditada la identitat.

Així mateix, caldrà assegurar la comunicació entre ells en temps real durant la sessió, disposant-se els mitjans necessaris per garantir el caràcter públic o secret de les mateixes segons escaigui legalment en cada cas.

Als efectes anteriors, es consideren mitjans electrònics vàlids les audioconferències, videoconferències, o altres sistemes tecnològics o audiovisuals que garanteixin adequadament la seguretat tecnològica, la participació política efectiva dels seus membres, la validesa del debat i la votació dels acords que s'adoptin.

5. La regulació continguda en aquest reglament en relació al dret d'assistència telemàtica serà sempre supletòria de la qual s'estableixi per legislació bàsica estatal de règim local, o autonòmica de desenvolupament.

 

Secció 3ª ​​​​​​​Desenvolupament de les sessions.

Article 64

Correspon a l'alcalde assegurar la bona marxa de les sessions i acordar, si escau, les interrupcions que estimi convenients, dirigir els debats, mantenir l'ordre dels mateixos i assenyalar els temps d'intervenció en els termes establerts en el present Reglament.

Article 65

1. Les sessions seran públiques, excepte en aquells assumptes que puguin afectar als drets fonamentals dels ciutadans, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge garantit per l'Article 18.1 de la Constitució, quan així s'acordi per majoria absoluta.

2. Les sessions que no hagin estat declarades secretes tindran difusió pública a través de mitjans audiovisuals o mitjançant canals telemàtics associats a l'espai web oficial de l'Ajuntament des Castell.

3. No obstant això, la difusió de les sessions del Ple que malgrat no haver estat declarades secretes puguin afectar al dret a l'honor, a la intimitat o a la pròpia imatge de les persones o apareguin altres dades de caràcter personal, podrà ser limitada conforme a la normativa de protecció de dades.

4. Tots els grups municipals tindran dret a l'obtenció de còpies dels enregistraments de les sessions plenàries prèvia autorització del responsable de seguretat del fitxer conforme a la normativa de protecció de dades.

Article 66

Els membres de la Corporació prendran seient en el saló de sessions units al seu Grup. L'ordre de col·locació dels Grups es determinarà pel President, sentits els portaveus, tenint preferència el Grup format pels membres de la llista que hagués obtingut major nombre de vots. En qualsevol cas, la disposició tendirà a facilitar l'emissió i recompte dels vots i la comunicació entre els membres de la Corporació Municipal.

 

Secció 4ª Règim dels debats.

Article 67

Excepte en la forma prevista en aquest Reglament, el públic assistent a les sessions no podrà intervenir en aquestes, ni tampoc podran permetre's manifestacions de grat o desgrat, podent el President procedir, en casos extrems, a l'expulsió dels assistents que per qualsevol causa impedeixin el normal desenvolupament de la sessió.

Article 68

1. Els regidors podran fer ús de la paraula prèvia autorització de l'alcalde. Una vegada obtinguda, no podran ser interromputs sinó per l'alcalde - president per cridar-los a l'ordre en cas que es profereixin paraules ofensives o desconsiderades o es pronunciïn frases atemptatòries al prestigi dels organismes municipals o de les institucions públiques.

2. Si algun fos cridat dues vegades a l'ordre, l'alcalde podrà retirar-li l'ús de la paraula i, a petició de l'interessat, concedir-la-hi de nou perquè es justifiqui o disculpi.

3. Podrà l'alcalde president interrompre també al regidor en l'ús de la paraula per advertir-los que s'ha esgotat el temps de la seva intervenció, podent procedir a retirar-li la paraula després d'indicar per dues vegades que concloguin, sense haver-se parat esment a l'advertiment.

​​​​​​​Article 69

1. Les sessions ordinàries començaran preguntant l'alcalde - president si algun membre de la Corporació ha de formular alguna observació a l'acta o actes de sessions anteriors que s'haguessin distribuït amb la convocatòria. Si no hi hagués observacions es consideraran aprovades. Si les hi hagués, es debatran i decidiran les rectificacions que procedeixin.

2. En ressenyar en cada acta la lectura i aprovació de l'anterior, es consignaran les observacions i rectificacions practicades.

3. En cap cas podrà modificar-se el fons dels acords adoptats, i només caldrà esmenar els errors materials o de fet.

Article 70

1. A continuació preguntarà l'alcalde - president si algun Grup desitja proposar la inclusió d'algun assumpte en l'ordre del dia, per raons d'urgència, i que no tingui cabuda en el punt de precs i preguntes. Si així fos, el portaveu del Grup proponent exposarà els motius de la inclusió i el Ple votarà tot seguit sobre la procedència de la inclusió de la proposta.

2. Acordada la procedència d'inclusió de la proposta en l'ordre del dia, si l'assumpte requerís informe preceptiu del Secretari o Interventor podran els mateixos intervenir per emetre informe en el mateix acte, reflectint succintament l'exposició i les seves conclusions en l'acta de la sessió.

3. En el cas de no poder-se emetre informe, per l'índole de l'assumpte o pels aclariments que es precisin, l'assumpte quedarà ajornat a la següent sessió, reflectint aquesta circumstància degudament en l'acta de la sessió.

Article 71

1. L'alcalde - president o la majoria absoluta del Ple podrà alterar l'ordre dels temes inclosos en l'ordre del dia de la sessió.

2. L'alcalde - president podrà retirar un assumpte quan la seva aprovació exigís una majoria especial i aquesta no pogués obtenir-se al moment previst inicialment en l'ordre del dia.

Article 72

1. Els assumptes podran quedar sobre la Taula a petició de qualsevol regidor, que exposarà les raons de la seva petició.

2. L'assumpte que es pretengui retirar o deixar sobre la Taula haurà de ser debatut, i la proposta de retirada o de deixar l'assumpte sobre la Taula haurà de ser votada després d'acabar el debat i abans de procedir a la votació.

3. La proposta de retirada de l'assumpte o de deixar el mateix damunt de la Taula es considerarà aprovada per majoria simple.

4. Els assumptes que quedin sobre la Taula han de ser inclosos en l'ordre del dia de la següent sessió.

Article 73

1. El debat de cada assumpte inclòs en l'ordre del dia començarà amb la lectura, íntegra o en extracte, pel Secretari, del dictamen formulat per la Comissió Informativa Corresponent o, si es tracta d'un assumpte urgent, no dictaminat per la mateixa, de la proposta que se sotmet al Ple.

2. A sol·licitud de qualsevol Grup haurà de donar-se lectura íntegra a aquelles parts de l'expedient de l'informe o dictamen de la Comissió que es consideri convenient per a millor comprensió.

3. Si ningú sol·licités la paraula després de la lectura l'assumpte quedarà aprovat per assentiment unànime dels presents.

Article 74

1. En el cas que es promogui deliberació, els assumptes seran primer debatuts i després votats, i el desenvolupament dels debats es durà a terme de la forma següent:

- El debat s'iniciarà amb una exposició i justificació de la proposta a càrrec del Regidor que correspongui.

- A continuació cadascun dels grups disposarà d'un torn de contestació.

- Podrà concedir-se un segon torn d'intervencions tant per al ponent com per als representants de cada grup polític. L'alcalde - president podrà donar per acabada la discussió quan hagin intervingut tots els grups polítics.

2. L'alcalde - president podrà donar per conclòs el debat sense necessitat d'un segon torn si les posicions del debat haguessin quedat suficientment reflectides, i resoldre quants incidents es dilatin en excés, segons el seu prudent criteri.

Article 75

1. En el cas que durant el desenvolupament del debat es fessin al·lusions sobre la persona o conducta d'un membre de la Corporació, est podrà sol·licitar de l'alcalde - president que se li concedeixi l'ús de la paraula per contestar estrictament a les al·lusions realitzades, i ser breument replicat per l'autor de l'al·lusió.

2. Correspon a l'alcalde decidir sobre la procedència de les intervencions que se sol·licitin per rectificacions o al·lusions.

Article 76

L'alcalde - president podrà acordar interrompre la sessió amb les finalitats que a continuació es detallen i per un termini no superior a vint minuts:

- Permetre les deliberacions per separat dels grups polítics municipals sobre alguna qüestió debatuda.

- Consultes als portaveus.

- Descans dels debats.

- Qualsevol altre motiu que es justifiqui degudament.

Secció 5ª Dictàmens i esmenes.

Article 77

Els regidors podran presentar esmenes i addicions als dictàmens mitjançant escrit presentat al President abans d'iniciar-se la deliberació de l'assumpte.

1. Per dictamen s'entén la proposta sotmesa al Ple després de l'estudi de l'expedient per la Comissió Informativa. Conté una part expositiva i una proposta d'acord a adoptar.

2. Per esmena s'entén la proposta de modificació d'un dictamen o moció formulada per un regidor.

3. Per vot particular s'entén la proposta de modificació d'un dictamen formulada per un regidor que formi part de la Comissió Informativa.

Article 78

1. Les esmenes podran ser a la totalitat o a algun punt concret del dictamen.

2. Les esmenes a la totalitat, de ser aprovades, poden proposar o no un text alternatiu.

3. Les esmenes a algun punt concret podran ser de supressió, modificació o addició. En els dos últims supòsits, l'esmena haurà de contenir el text concret que es proposi.

4. Les esmenes que suposin augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris requeriran informe previ de l'Interventor de la Corporació.

Secció 6ª Precs i Preguntes.

Article 79

1. Per prec s'entén la formulació d'una proposta d'actuació dirigida a algun dels òrgans de Govern municipals.

2. Els precs formulats en el Ple podran ser debatuts, però no sotmesos a votació.

3. Poden formular precs tots els regidors i també els Grups Municipals a través dels seus portaveus.

Article 80

1. Els membres de les corporacions poden formular en els plens ordinaris, oralment o per escrit, precs i preguntes.

2. Per pregunta s'entén una sol·licitud plantejada als òrgans de Govern en el Ple, a fi que s'informi per la presidència o membres de la corporació o funcionaris presents en la sessió, sobre qüestió o assumpte municipal.

3. En l'ordre del dia de les sessions esmentades es reservarà un temps per formular preguntes. Les preguntes formulades oralment en el transcurs d'una sessió seran contestades en la sessió següent, tret que l'interpel·lat doni una resposta immediata.

4. Si la pregunta es formula per escrit quaranta-vuit hores abans, com a mínim, de l'inici de la sessió, haurà de contestar-se en el transcurs de la mateixa, tret que la persona a la qual es destina la pregunta sol·liciti el seu ajornament per a la sessió següent.

5. Poden formular-se, així mateix, preguntes a respondre per escrit. En aquest cas, seran contestades en el termini màxim d'un mes, donant posteriorment compte al ple en la primera sessió que se celebri.

 

Secció 7ª  Mocions.

Article 81

1. Per moció s'entén la proposició d'acord no derivada de cap expedient i que es presenta al Ple per a la seva votació i adopció.

2. Podran presentar mocions l'alcalde, la Junta de Govern, la Junta de Portaveus, els Grups municipals i els regidors.

 

Secció 8ª  Votació i Adopció d'acords.

Article 82

Finalitzat el debat d'un assumpte es procedirà a la seva votació. Abans de començar la votació, l'Alcalde plantejarà, de forma clara i concisa, els termes de la mateixa.

Article 83

Respecte a la votació que podrà ser presencial o a distància i l'adopció d'acords s'estarà a les determinacions de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears i al Reglament d'Organització i Funcionament.

Article 84

Les votacions no podran interrompre's per causa alguna. Durant el desenvolupament de la votació, l'alcalde - president no concedirà l'ús de la paraula i cap regidor pot entrar en el Saló o abandonar-lo.

Article 85

El vot dels Regidors és personal i indelegable.

Article 86

Verificada una votació, el Grup Municipal que hagués intervingut en el debat i com a conseqüència del mateix hagués canviat el sentit del seu vot, tindrà dret a explicar-ho.

Article 87

1. Acabada la votació, l'alcalde - president declararà l'acordat.

2. Immediatament després de concloure la votació, el secretari computarà els sufragis emesos i anunciarà en veu alta el seu resultat, en vista del qual, el president proclamarà l'acord adoptat.

 

Secció 9ª De les sessions extraordinàries de control i fiscalització.

Article 88

El control i fiscalització dels òrgans de Govern municipal s'exercirà pel Ple a través dels següents mitjans:

a) Requeriment de presència i informació a membres de la Corporació.

b) Debat, interpel·lacions i preguntes a la Junta de Govern.

c) Moció de censura a l'alcalde - president.

d) Qüestió de confiança.

​​​​​​​Article 89

1. El requeriment de presència i informació a qualsevol regidor que ostenti responsabilitats o membre de la Junta de Govern per informar sobre un assumpte determinat que pertanyi a la seva àrea funcional de gestió s'acordarà per el Ple, a proposta del president o mitjançant sol·licitud d'almenys, la quarta part del nombre legal de membres de la Corporació.

2. Haurà de determinar-se l'assumpte sobre el qual el membre de la Corporació estigui obligat a informar amb una antelació mínima de tres dies a la data en què la sessió hagi de celebrar-se.

Article 90

1. Després de l'exposició oral del regidor, podran intervenir els Portaveus dels Grups Municipals de la Corporació per un temps màxim fixat pel president, amb l'objecte de formular preguntes, fixar posicions o fer observacions a les quals es contestarà, sense ulterior votació.

2. L'alcalde - president, en casos excepcionals, podrà, a sol·licitud de la Junta de Portaveus, obrir un torn perquè els regidors puguin escaridament formular preguntes o demanar aclariments sobre la informació sol·licitada. El president, a aquest efecte, fixarà un nombre o temps màxim d'intervencions.

Article 91

Podrà el Ple acordar, a proposta de l'alcalde o mitjançant sol·licitud d'almenys la quarta part del nombre legal de membres de la Corporació, la celebració de sessió extraordinària a fi de sotmetre a la Junta de Govern a les interpel·lacions i preguntes de la resta de membres de la corporació.

Article 92

1. Un regidor membre de la Junta de Govern, designat per aquesta, contestarà a les preguntes o interpel·lacions formulades a través dels portaveus dels Grups Municipals, amb la major brevetat i concessió possibles.

2. El nombre i temps màxim de les intervencions dels serà fixada pel president.

3. Les interpel·lacions o preguntes que es desitgin formular hauran de ser comunicades pels portaveus a la Secretaria, amb tres dies d'antelació a la data de les sessions per al seu trasllat a la Junta de Govern.

Article 93

1. Tota interpel·lació pot donar lloc a una moció. A través d'ulterior votació, el Ple pot manifestar la seva posició sobre la qüestió objecte de les interpel·lacions o preguntes.

2. El resultat de la votació no serà vinculant, sinó que es limitarà a manifestar la posició, dels Grups polítics de la Corporació, sense que d'això es derivin necessàriament exigències de responsabilitat per als membres de la Junta de Govern.

 

Secció 10ª La moció de censura i la qüestió de confiança.

Article 94

La votació de la moció de censura a l'alcalde i de la qüestió de confiança plantejada per aquest serà pública, es realitzarà mitjançant crida nominal i es regirà en tots els seus aspectes pel que es disposa en la legislació electoral general.

 

Secció 11ª Constància d'acords. Actes.

Article 95

Durant cada sessió el Secretari, assistit pel funcionari que a aquest efecte designi, i sense perjudici de les exigències de l'Administració electrònica, prendrà les notes necessàries per redactar l'acta, en què es consignarà:

a) Lloc de la reunió, amb expressió del nom del Municipi i local en què se celebri.

b) Dia, mes i any.

c) Hora en què comença.

d) Nom i cognoms del President, dels Regidors presents, dels absents que s'haguessin excusat i dels quals faltin sense excusa.

e) Caràcter ordinari i extraordinari de la sessió i si se celebra en primera o segona convocatòria.

f) Assistència del Secretari o de qui faci les seves funcions i presència de l'Interventor, quan concorri.

g) Assumptes que s'examinen i part dispositiva dels acords que sobre els mateixos recaiguin.

h) Votacions que es verifiquin i relació o llista dels noms, en les quals s'especifiqui el sentit en què cada Regidor va emetre el seu vot.

i) Opinions sintetitzades dels Grups o fraccions de Regidors i els seus fonaments i els vots particulars, quan no s'obtingui unanimitat de criteri i així ho demanin els interessats.

j) Quants incidents es produeixin durant l'acte i fossin dignes de ressenyar-se segons el parer del Secretari.

k) Hora en què el President aixequi la sessió.

Article 96

L'Ajuntament garantirà la conservació en suport digital de decrets i resolucions.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL II.

Funcionament de la Junta de Govern Local.

Règim de sessions.

Article 97

1. Les sessions de la Junta de Govern, podran ser:

a) Ordinàries d'assistència a l'Alcalde en l'exercici de les seves atribucions.

b) Ordinàries resolutòries de les atribucions delegades per l'Alcalde.

c) Extraordinàries.

d) Extraordinàries d'urgència.

2. Les sessions de la Junta de Govern ordinàries tindran una periodicitat preestablerta i se celebraran, preferentment, a la Casa Consistorial.

3. Les sessions de caràcter ordinari se celebraran com a mínim cada quinze dies, amb excepció de les èpoques vacacionals.

4. Les sessions extraordinàries es convocaran per decisió de l'Alcalde.

5. Correspon a l'Alcalde la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, que haurà de realitzar-se amb una antelació mínima de 24h i a la qual s'acompanyarà el corresponent ordre del dia.

El Secretari remetrà igualment als Regidors que no siguin membres de la Junta de Govern l'ordre del dia de la mateixa.

6. Per a la vàlida constitució de la Junta, a l'efecte de celebració de les sessions ordinàries i extraordinàries, deliberacions i presa d'acords, es requerirà la presència de l'Alcalde i el Secretari, o si escau dels qui els substitueixin, i a més la de la meitat, almenys, dels seus membres, que mai podran ser un nombre inferior a tres.

7. La Junta de Govern podrà reunir-se en sessió extraordinària de caràcter urgent, sense necessitat de convocatòria prèvia, quan així ho decideixi l'Alcalde i es trobin presents tots els membres que la integren, i en ella només podrà conèixer-se d'aquells assumptes en què així s'acordi per unanimitat.

Article 98

Respecte al no regulat en aquest Reglament s'estarà a les determinacions de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears i al Reglament d'Organització i Funcionament.

Article 99

1. Els acords que adopti la junta de Govern Local en l'esfera de la seva competència tindran les mateixa eficàcia que els del Ple.

2. La ratificació per part del Ple no serà procedent excepte quan la Junta de Govern Local hagi assumit, per raons d'urgència, les atribucions del Ple de la Corporació.

CAPÍTOL III.

Comissions informatives i altres òrgans complementaris.

Comissions Informatives.

Article 100

1. L'alcalde és el president de totes les Comissions, podent delegar la presidència en un dels seus membres, tenint en compte la proposta, no vinculant, que la pròpia Comissió podrà fer a l'Alcaldia, mitjançant votació efectuada en el seu si.

2. Les comissions Informatives seran convocades pel seu president, entre la convocatòria i la celebració de la sessió no podran transcórrer menys de dos dies hàbils, excepte en el cas de les sessions extraordinàries urgents.

3. Quan ho sol·liciti la quarta part, almenys, dels membres de la comissió, el president haurà de convocar la sessió, sense que pugui demorar-se la seva celebració més de quinze dies.

 

​​​​​​​Article 101

1. Les Comissions Informatives i Especials quedaran vàlidament constituïdes, encara quan no s'haguessin complert els requisits de convocatòria, quan es trobin reunits tots els membres i així ho acordin per unanimitat.

2. Complerts els requisits de la convocatòria, les Comissions es constitueixen vàlidament amb l'assistència d'un terç dels membres que les integren, en tot cas, en nombre no inferior a tres. Serà sempre necessària la presència del President i del Secretari de la Corporació o dels qui legalment els substitueixin.

Article 102

1. Cap Comissió podrà deliberar sobre assumptes de la competència d'una altra, tret que es tracti de problemes comuns. No obstant això, podran convocar-se reunions de dues o més Comissions Informatives per tractar assumptes comuns.

2. No podrà ser objecte d'acord cap assumpte que no figuri inclòs en l'ordre del dia, tret que estiguin presents tots els membres i sigui declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.

3. Les decisions de les Comissions Informatives revestiran la forma de dictamen, el qual haurà de contenir proposta d'acord a l'òrgan competent per adoptar-ho. El dictamen podrà limitar-se a mostrar la seva conformitat amb la proposta d'acord que figuri en l'expedient. En cas contrari, la Comissió haurà de raonar el seu dissentiment.

Article 103

1. Els dictàmens s'adoptaran per majoria simple dels membres presents, dirimint els empats el President amb vot de qualitat.

2. El membre que dissenteixi del dictamen podrà demanar que consti el seu vot en contra o formular vot particular, que podrà presentar per escrit per mitjans telemàtics.

La presentació del vot particular necessàriament haurà de ser previ a la convocatòria de la sessió plenària corresponent.

Article 104

Les Comissions Informatives i Especials ajustaran el seu funcionament a l'establert en aquesta Secció i, supletòriament, i quan els sigui aplicable, a les normes que regulin les sessions del Ple, sense perjudici que cada Comissió estableixi normes complementàries de funcionament.

 

CAPITULO IV.

Dels actes dels òrgans unipersonals.

Article 105

1. Les resolucions de l'alcalde, tinents d'alcalde i regidors delegats es transcriuran també en el llibre especial destinat a aquest efecte o en els plecs de fulles habilitades reglamentàriament, que tenen igualment el valor d'instrument públic solemne. El llibre de decrets portarà en totes les seves fulles, degudament foliades, la signatura del president o de la presidenta, la del secretari o de la secretària i el segell de la corporació.

2. Les entitats locals garantiran la conservació en suport digital dels llibres de decrets i resolucions.

 

TÍTOL V.

Informació i participació ciutadana.

CAPÍTOL I Dret dels ciutadans a la informació.

Article 106

1. L'Ajuntament facilitarà la més àmplia informació i transparència sobre la seva activitat i promourà la participació de la ciutadania local, d'acord al que es disposa en les lleis de règim local, en aquest reglament i en els altres que si escau ho desenvolupin.

2. En cap cas les formes, mitjans i procediments de participació poden menyscabar les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius regulats per la llei.

3. Els ciutadans podran reclamar l'exercici dels seus drets mitjançant els canals de participació pública, i també mitjançant els recursos administratius o jurisdiccionals que corresponguin.

Article 107

1. Tots els ciutadans, en les seves relacions amb l'Ajuntament, tenen dret a estar informats de les activitats municipals i a utilitzar tots els mitjans d'informació general que es facilitin mitjançant l'ús de qualsevol tecnologia al servei de la comunicació, en els terminis i condicions i amb l'abast que determini la legislació general, aquest reglament orgànic i les ordenances municipals que si escau ho desenvolupin.

2. En tot cas, l'ajuntament reconeix i garanteix als ciutadans l'exercici dels drets que es relacionen en l'article 119.2 de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears, o disposició que la substitueixi.

3. Tota la ciutadania té dret a ser informada de les dades que l'ajuntament tingui sobre les condicions ambientals en el terme municipal, especialment sobre les relatives als nivells de contaminació de l'aire, del sòl i de l'aigua, i sobre la contaminació de caràcter acústic.

 

Secció 1ª Mitjans de participació ciutadana.

Article 108

1. Es facilitarà la participació ciutadana amb els mitjans que estiguin a l'abast de l'ajuntament, i, en particular, amb els següents:

a) Exposició en el tauler d'anuncis i a la web municipal de les convocatòries i ordres del dia de les sessions que siguin públiques.

b) Difusió adequada i suficient de les exposicions públiques d'actuacions i projectes d'interès i repercussió social.

c) Punts d'atenció a la ciutadania i implementació de mitjans tecnològics que facilitin la informació.

2. L'exercici del dret de petició pot ser individual o col·lectiu. Per a l'exercici del dret de petició ha de seguir-se el que es disposa en les lleis generals sobre la matèria.

 

Secció 2ª  Assistència a les sessions.

Article 109

1. Les sessions del ple de l'ajuntament són públiques, excepte en els casos legalment establerts. Poden tenir accés a elles els mitjans de comunicació per a l'exercici de la seva funció, sense entorpir el normal desenvolupament de les mateixes.

2. Podran concórrer a les sessions de la junta de Govern local i de les comissions informatives, en cas de ser prèviament convocats a aquest efecte, els representants de les associacions veïnals o entitats per a la defensa d'interessos sectorials.

3. Les sessions dels altres òrgans complementaris que puguin establir-se, seran o no públiques d'acord al que s'estableixi en els seus reglaments de organització o en els acords plenaris mitjançant els quals es creuen.

Article 110

1. Els ciutadans o el representant d'una associació veïnal que desitgin intervenir sobre algun dels punts tractats en l'ordre del dia del Ple, hauran de sol·licitar-ho a l'alcalde abans de començar la sessió.

2. Podrà ser-li concedida la paraula pel president, i exposar el seu semblar durant el temps màxim que aquest li assenyali, i amb anterioritat a la lectura, debat i votació de la proposta inclosa en l'ordre del dia, sempre que hagi estat part interessada en l'expedient tramitat en relació a l'assumpte que es tracti.

3. L'alcalde podrà denegar la petició si entén que la intervenció sol·licitada no aportarà novetats o pot donar lloc a incidents.

4. Una vegada finalitzada oficialment la sessió l'Alcalde podrà establir un torn de precs i preguntes pel públic assistent sobre temes concrets d'interès municipal. Correspon a l'Alcalde ordenar i tancar aquest torn.

 

CAPITULO II.

De la participació institucionalitzada.

Secció 1ª Associacions veïnals

Article 111

1. Les associacions veïnals tindran la consideració d'entitats de participació ciutadana, sempre que estiguin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions, que té per objecte permetre a l'ajuntament conèixer el nombre d'entitats existents en el municipi, les seves finalitats i la seva representativitat, a fi de dur a terme una correcta política municipal de foment de les mateixes.

2. l'Ajuntament solament reconeixerà drets a aquelles associacions que hagin estat degudament inscrites d'acord al que es disposa en l'article següent.

3. Seran considerades associacions ciutadanes susceptibles de ser inscrites, totes les que estiguin legalment constituïdes.

Article 112

1. El registre d'associacions es portarà a l'Ajuntament, en un llibre de fitxes en les quals constaran:

a) Els Estatuts de l'Entitat.

b) Nombre d'inscripció en el registre d'associacions.

c) Dades de les persones que ocupin càrrecs directius.

d) Seu social de l'associació.

2. La sol·licitud d'inscripció es dirigirà a l'autoritat competent de l'Ajuntament, la qual, en el termini de 15 dies des de la recepció de la sol·licitud notificarà la seva inscripció a l'associació que, una vegada inscrita, es considerarà donada d'alta amb caràcter general.

Article 113

Les associacions ciutadanes tindran, en els termes establerts en la legislació específica i en aquest Reglament els següents drets:

1. A sol·licitar ajudes econòmiques d'acord a les possibilitats econòmiques de l'ajuntament, i segons la regulació que a aquest efecte s'estableixi, d'acord a criteris objectius, d'acord amb la importància i representativitat de les associacions i d'acord a la normativa vigent en matèria de subvencions.

2. A usar dels mitjans públics municipals, en funció de la seva representativitat.

3. Elevar propostes d'actuació en l'àmbit de les matèries de competència municipal.

4. A ser informades dels assumptes i iniciatives municipals que afectin al seu interès, havent de rebre notificació de les convocatòries, actes i acords que afectin a les seves respectives activitats a l'efecte de les quals hauran de designar el nom dels membres que representin a la mateixa davant els òrgans de Govern municipal.

5. A participar en els òrgans municipals en els termes que s'estableix en aquest Reglament.

 

Secció 2ª Consultes populars.

Article 114

L'alcalde, previ acord del ple per majoria absoluta, podrà sotmetre a consulta popular els assumptes de competència local que siguin d'especial importància per als interessos del veïnatge, excepte els relatius a hisendes locals, d'acord amb el que es disposa en la legislació de règim local.

 

Secció 3ª Consells de Participació Ciutadana.

Article 115

1. En relació als òrgans complementaris de participació ciutadana s'estarà al que s'estableix en l'Ordenança municipal B.09 “Reglament de Participació Ciutadana”.

Igualment, l'Ajuntament haurà de mantenir com a òrgan complementari de participació ciutadana i com a Consell sectorial, l'Agenda Local 21. Quant a la seva organització, estructura i funcionament s'estarà al que es disposa en el seu acord de constitució.

2. En cap cas aquest òrgan podrà menyscabar les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius de l'Ajuntament.

Article 116

Únicament mitjançant acord del Ple, podrà dissoldre's el Consell o modificar les seves competències o organització.

 

CAPÍTOL III ​​​​​​​Transparència i bon Govern.

Article 117

Quant a la transparència i el lliure accés a la informació pública serà aplicable la Llei 19/2013 de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern de l'Estat, una altra que la substitueixi o la normativa relacionada, així com la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que reguli la matèria.

En aquest sentit, mitjançant reglament podrà regular-se el conjunt bàsic d'aquests aspectes de transparència i bon Govern.

 

TITULO VI.

Reforma del Reglament Orgànic.

Article 118

L'aprovació i modificació del Reglament Orgànic s'aprovarà per majoria absoluta del Ple de l'Ajuntament.

Disposició derogatòria:

Des de la data d'entrada en vigor de la present modificació del Reglament Orgànic de l'Ajuntament queda derogat el vigent Reglament Orgànic Municipal.

Amb l'aprovació definitiva, que esgota la via administrativa, d'acord amb el que estableixen l'article 112 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la sala corresponent del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci (art. 46 de la Llei 29/1998).

 

Es Castell, en la data de la signatura electrònica (10 de març de 2022)

La batllessa

Juana Escandell Salom