Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 129334
Aprovació definitiva del pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2022 i el primer semestre de 2023
Es fa públic que en la sessió ordinària del Ple del Consell Insular de Formentera, que ha tengut lloc el dia 25 de febrer de 2022, entre d'altres, s'ha aprovat el següent assumpte:
ACORD
PRIMER. Aprovar el PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS PER AL 2022 I EL PRIMER SEMESTRE DE 2023, d'acord amb el que estableix l'article 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 10 i següents del Reglament d'aquesta llei, així com atès el que estableix l'article 6 i concordants del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, aplicable a les Illes Balears, així com d'acord, en allò que fos necessari, amb la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, amb el text que s'insereix com Annex.
SEGON. Remetre còpia acarada del text del pla aprovat a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears, als efectes escaients del que preveu la llei esmentada.
TERCER. Considerar que les línies de subvencions o ajuts i, en general tota l'activitat de foment que faci el Consell Insular de Formentera, a partir de l'aprovació d'aquest pla estratègic, ja sigui a través de subvencions nominatives, ja sigui a través del règim de concurrència competitiva o no competitiva, i també en el cas de l'acció concertada, haurà de fer-se ressò d'aquest pla i acomplir-lo.
QUART. Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l'acord present, que serà executiu l'endemà d'haver-se publicat al BOIB.
ANNEX PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA PER AL 2022 I EL PRIMER SEMESTRE DE 2023
I. Justificació normativa general
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, suposa una passa en el procés de perfeccionament i racionalització del sistema econòmic. Un dels principis que regeix la Llei és el de transparència que, juntament amb la gran diversitat d'instruments que s'articulen a la Llei, redunda de forma directa en un increment dels nivells d'eficiència en la gestió de la despesa pública subvencional.
En aquest sentit, una major informació al voltant de les subvencions farà possible eliminar les distorsions i interferències que poguessin afectar el mercat, a més de facilitar la complementarietat i coherència de les actuacions de les diferents administracions públiques, tot evitant qualsevol mena de superposició. Per millorar-ne l'eficàcia, es preveu a la legislació que s'elabori un Pla Estratègic de Subvencions, amb caràcter previ al naixement de les subvencions, com s'ha fet en ocasions anteriors.
A les Illes Balears, cal tenir en compte el que diu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, aplicable a la nostra comunitat autònoma, i en particular, la disposició addicional segona, que estableix que els consells insulars han d'adequar l'activitat de concessió de subvencions al que disposa aquesta Llei (balear) quan l'activitat es desenvolupi en matèries en les quals la comunitat autònoma els hagi atribuït competències, tot això en relació amb el que estableix l'article 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, precepte relatiu a la política de foment per part dels consells insulars.
A més a més, també cal considerar el que estableixen els articles 175 a 177 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, preceptes dedicats a l'Acció de foment i que respectivament tracten dels Principis generals, de les Subvencions i de l'Acció concertada, igualment aplicables als consells insulars.
Així mateix, també s'ha d'estar al que estableix la Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, la disposició addicional segona de la qual es refereix específicament a les Subvencions als projectes per a l'organització de festes populars per part de les administracions públiques de les Illes Balears.
I, com a antecedents, cal citar que amb data de 24 de juny de 2016 el Ple de Consell Insular va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions 2016-2019 de la institució, el qual es va publicar al BOIB núm. 93, de 23 de juliol de 2016, i per a l'any 2019 el Ple va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions relatiu a l'any 2019 (objecte de publicació al BOIB núm. 47, d'11 d'abril de 2019, tot tenint en compte, al seu torn, que el Pressupost General de la corporació per a l'any 2019 es va publicar al BOIB núm. 6, de 12 de gener de 2019), i amb el benentès que el 26 de maig de 2019 es varen celebrar les eleccions locals per al mandat present 2019-2023, la qual cosa va conduir a elaborar un nou Pla Estratègic, relatiu al bienni 2020-2021, el Pla Estratègic de Subvencions per al període 2020-2021, que va ser aprovat de manera definitiva a la sessió plenària de 22 de desembre de 2020 i publicat al BOIB núm. 4, de 9 de gener de 2021. Pel que fa a l'any 2020, el Pressupost General de la corporació, aparegué publicat en el BOIB núm. 14, de 7 de febrer de 2020, i els pressupostos generals del Consell Insular de Formentera, per a l'any 2021, que varen ser publicats al BOIB número 9, de 21 de gener de 2021. A més, aquest Consell, va publicar l'aprovació definitiva dels seus pressupostos per a l'any 2022, en el BOIB núm. 13, de 25 de gener de 2022, que varen ser aprovats inicialment per acord del Ple de data 22 de desembre de 2021, i s'han elevat a definitius sense haver-hi reclamacions.
Tanmateix, també cal estar a tot el que s'ha derivat de les repercussions del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), tot de conformitat amb el que estableix l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, i el que ha comportat i comporta encara.
Les repercussions de l'estat d'alarma, i les seues conseqüències coetànies i posteriors, han set i són tan i tan greus en matèria econòmica, que ha resultat obligat, en el Pla anterior i en el present, un replantejament global del fet subvencional, cosa especialment rellevant en el supòsit concret de Formentera, per les raons —territorials, d'escala socioeconòmica i d'organització— que es deriven del conjunt d'aquest Pla i s'aniran desglossant més endavant.
Aquestes repercussions, al conjunt de l'arxipèlag, varen obligar el Govern de les Illes Balears a dictar el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (núm. 84, de 15 de maig de 2020), on els articles 24 a 32 establiren un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes, el qual era aplicable, per remissió de l'article 24.1, als ajuntaments, consells insulars i els ens públics que en depenguin o hi estiguin vinculats, sempre que no contradigui la legislació bàsica de l'Estat en aquesta matèria. Aquest Decret llei ha donat lloc a la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, amb els articles 24 a 30 i altres regles especials, als articles 31 i 32.
També cal estar al que es deriva del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny de 2020).
Es deixa patent, així mateix, que al Pressupost general vigent per al 2022, entre altres aspectes, consta una llista de les subvencions nominatives que es volen atorgar per part de la corporació durant l'any 2022, i que s'acomoden en sincronia al present Pla Estratègic de Subvencions.
L'extensió temporal és per al 2022 i per al primer semestre de 2023, pel fet que el maig de 2023 se celebraren les noves eleccions locals.
II. Sobre l'atenció especial al fet insular de Formentera: fonament addicional de l'activitat subvencional
La implementació dels plans estratègics ja desenvolupats evidencien la rellevància molt significada de la institució del foment o subvenció per part de Consell Insular respecte a les necessitats de la població de Formentera, en atenció a l'extrema insularitat de Formentera, per mor de la geografia peculiar de l'illa, en el conjunt de les Pitiüses (enteses com a realitat territorial existent a propòsit de determinats serveis públics), i també en atenció al feix competencial que el Consell Insular gestiona (competències municipals i competències insulars, com a institució local, i competències autonòmiques, com a institució autonòmica d'autogovern, tot això de manera simultània), segons el seu règim jurídic especial, com a ens que administra el municipi - illa / l'illa - municipi de Formentera, d'acord amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció vigent per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, i la naturalesa singular de l'òrgan d'autogovern de Formentera, com a institució dotada de naturalesa jurídica múltiple, no comparable als altres Consells Insulars, ni als altres ajuntaments, sinó assumint-ho tot, alhora i a l'uníson.
En aquest sentit, i sense perjudici de les obligacions taxatives i imperatives que corresponen a altres administracions (com són l'estatal i l'autonòmica balear, en virtut de l'article 138.1 in fine de la Constitució i de l'article 3 i d'altres de l'Estatut d'autonomia, com es deriva de la disposició addicional sisena, així com de la resta de la normativa vigent) i de la plena responsabilitat que els correspon, a propòsit de l'atenció especial i efectiva al fet insular propi i exclusiu de Formentera, en nombroses ocasions no ateses en absolut i, en altres, no ateses del tot, el Consell Insular de Formentera ha tractat d'ajudar a pal·liar, en la mesura del possible, amb la seua política de subvencions i foment, els desavantatges patents que es deriven de la doble i tripla insularitat que pateix l'illa, com a fet físic i estructural, i de la realitat inconcussa del que aquesta insularitat suposa en bona part dels ordres de la vida (en múltiples expressions i manifestacions, i que en cap altre lloc de l'arxipèlag balear es dona, per ser més exactes).
A tall d'exemple, el primer Pla Estratègic desenvolupat (2016-2019) ha reconegut el que és una evidència, i així fins i tot s'ha fet palès davant la Sindicatura de Comptes, a l'hora de l'avaluació: que la realitat de la insularitat de Formentera obliga a tenir en compte el fet indubtable i incontestable que, en moltes ocasions (en diversos àmbits), no ha estat possible implementar concurrència de cap mena en matèria subvencional, o aquesta ha resultat molt dificultosa o impossible, entre les persones o entitats beneficiàries (com són les entitats privades a les quals es fomenta la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular) per no existir més que una única entitat, bé sigui a escala d'illa de Formentera, o una única entitat per a les illes d'Eivissa i Formentera, però amb repercussió a Formentera, pel que fa a determinats serveis públics o necessitats de la població.
Pel que fa al segon Pla Estratègic desenvolupat (2020-2021), a més a més d'evidenciar l'anterior, es va donar compliment així mateix a tot el que deriva de la Llei 11/2016, d'igualtat de dones i homes, atès que la igualtat és un principi transversal d'acord amb l'article 5 d'aquesta Llei 11/2016, i s'incorporà la perspectiva de gènere en les diferents actuacions que recull el Pla estratègic per temàtiques (educació, cultura, esports...) en les bases i convocatòries de les subvencions, i en tot moment s'ha tengut en compte el que disposa a propòsit de la inclusió de mesures, sempre que sigui possible i adequat, per aconseguir una igualtat real entre dones i homes; sobre obligació de foment d'una presència equilibrada de dones i homes en la composició d'òrgans; sobre la prohibició d'atorgament de subvencions, beques i qualsevol altra mena d'ajuda pública a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els últims tres anys perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma i, finalment, sobre participació ciutadana, de cara a futures convocatòries de subvencions.
A més a més, i en relació amb aquest darrer Pla, s'ha de fer constar que per acord del Ple de la corporació, de data 26 de febrer de 2021, publicat al BOIB núm. 54, de 24 d'abril de 2021, es va aprovar la inclusió d'una regla en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Formentera per a 2020-2021 sobre agilitació de les tramitacions derivades d'ajuts per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que faculta la Comissió de Govern per incloure línies d'ajuts i subvencions que la corporació, amb fons propis o en col·laboració amb altres administracions que hi aportin fons, pretengués atorgar per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Així, es va incloure en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2020-2021 (aprovat definitivament, com s'ha dit, per acord del Ple de data 22 de desembre de 2020; BOIB núm. 4, de 9 de gener de 2021), una disposició addicional única (nova), del tenor literal següent:
“Disposició addicional única. Agilitació de les tramitacions derivades d'ajuts per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
1. La Comissió de Govern queda facultada per incloure, cas per cas, i de manera justificada i motivada, en el Pla Estratègic present, les línies d'ajuts i subvencions que el Consell Insular de Formentera, amb fons propis o en col·laboració amb altres administracions que hi aportin aquests fons, atorgui per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
2. L'acord adoptat per la Comissió de Govern es referirà a:
3. L'acord que s'adopti suposarà automàticament l'ampliació/modificació del Pla Estratègic.
4. Serà obligada, en qualsevol cas, i prèviament a l'aprovació de les bases i de la convocatòria corresponent (o a la signatura del conveni que instrumenti les subvencions), que se'n publiqui al BOIB l'acord respectiu on s'incloguin les línies d'ajuts respectives i el que apareix descrit 2n anterior”.
Raons de prudència aconsellen incorporar també ara una regla similar, igualment a favor de la Comissió de Govern, per al cas d'eventuals recaigudes o derivacions similars o necessitats sobrevingudes inexcusables.
III. Sobre la concreció de l'atenció especial al fet insular de Formentera: la legislació estatal sobre la matèria, fonament addicional de l'activitat subvencional, per contrast
Davant les necessitats del fet insular s'alça, com a límit infranquejable de protecció, el mateix Text constitucional (en els preceptes ja esmentats) i, en execució seua, com a marc general de sistema, la Llei 30/1998, de 29 de juliol, de règim especial de les Illes Balears, incloses referències —algunes el·líptiques— a la insularitat particular de Formentera; Llei necessitada d'obligada actualització, després de l'aprovació de la nova redacció de l'Estatut d'autonomia (sense perjudici del que ha significat, en part, el Reial decret llei 4/2019, de 22 de febrer, del règim especial de les Illes Balears), tal com s'estableix de manera preceptiva en l'esmentada disposició addicional sisena de l'Estatut, relativa al que s'anomena règim especial de les Illes Balears (REB) que parla de reconèixer el fet específic i diferencial de la insularitat i en la disposició transitòria novena de l'esmentat Estatut, precisament sobre Inversions de l'Estat, amb cita expressa de la mencionada Llei 30/1998, i la seua provisionalitat.
Referent a tot això, és especialment significatiu el que suposa l'apartat 5 de l'esmentada disposició addicional sisena del mateix Estatut d'autonomia, en què es llegeix el següent: 5. L'Estat vetllarà perquè qualsevol millora relativa el règim econòmic o fiscal dels territoris insulars establerta per la Unió Europea, amb excepció de les que estiguin motivades exclusivament per la ultraperificitat sigui aplicable a les Illes Balears. I que, enfocat de cara a Formentera, amb el hàndicap afegit dels dobles viatges o trajectes (entre Formentera – Eivissa – Formentera), com cap altra illa pateix, per la seua concreta ubicació física i geografia particular, ens il·lustra de manera evident cap on ha de conduir-se la política pública en matèria subvencional per part del nostre Consell Insular, en tot allò que ni l'Estat —garant del principi de solidaritat consagrat en l'article 2 de la Constitució, amb l'obligació de vetllar per l'establiment d'un equilibri adequat i just entre les diverses parts del territori espanyol i amb atenció particular a les circumstàncies de fet insular— ni el Govern de les Illes Balears —garant de l'equilibri intern interinsular en el si de l'arxipèlag i responsable màxim de la política autonòmica— prestin: tot exigint que siguin aquestes administracions les que actuïn, per obligació legal, com a responsables últimes; però ponderant totes dos, així mateix una variable addicional, que en cap altre lloc no es dona, la relativa al fet que, si el Consell Insular de Formentera, dins les seues eventuals possibilitats financeres, a la fi actua i ho fa tot establint línies de subvencions addicionals, aquestes s'han d'admetre —ser compatibles— com a complementàries i/o suplementàries de les estatals i de les autonòmiques en general, perquè es corresponen amb el fet insular específic de Formentera com a realitat geogràfica estructural, vist des de l'Administració que millor coneix —i pateix— aquests hàndicaps, però sense renunciar que siguin l'Estat i la CAIB els que solucionin, per se, aquests hàndicaps, en tota la seua expressió i versatilitat.
És a dir, s'advoca per una política pública subvencional que interioritzi les necessitats i problemàtiques que, de tot ordre, es deriven del fet insular específic de Formentera, incloses les patents deseconomies d'escala que es produeixen, o són inevitables: sense falsejar el joc de la lliure competència, però reconeixent que, o es bonifiquen / subvencionen / fomenten determinades activitats per l'Estat i per la comunitat autònoma (transports marítims i terrestres; ports i nolis; mercaderies; taxes portuàries; nàutica, etc.,) o hi ha perill manifest que els drets dels habitants de Formentera se'n ressentin molt greument. I fins i tot, si l'anterior no és atès degudament per l'Estat i la CAIB, que pugui produir-se que la política subvencional específica del Consell Insular de Formentera esdevingui ineficaç, ineficient i socialment intranscendent.
La constatació, al cap i a la fi, dels hàndicaps de la insularitat de Formentera (i, per tant, el perquè de la política subvencional del Consell Insular, per pal·liar, en la mesura de les seues possibilitats, aquests desavantatges o col·laborar a superar-les), ha quedat reconeguda al més alt nivell imaginable, fins al moment, pel Reial decret 232/2020, de 4 de febrer, pel qual es modifica el Reial decret 1034/1999, de 18 de juny, sobre compensació al transport marítim i aeri de mercaderies amb origen o destinació a les Illes Balears, en desenvolupament de l'esmentat REB. Es tracta de la primera vegada que l'Estat reconeix, com a tal, la tripla insularitat de Formentera i la dependència física respecte al port d'Eivissa i l'aeroport d'Eivissa. L'exposició de motius ho recull així: Igualmente, se ha considerado aconsejable contemplar la situación especial que se plantea respecto de la Isla de Formentera en relación con el transporte de mercancías con origen o destino en la misma, que debe realizarse necesariamente a través de la Isla de Eivissa, para lo que se plantea el establecimiento de una compensación que contemple los costes de desplazamiento de las mercancías y bienes entre ambas islas.
I pel que fa a la part normativa, es recull així: Seis. Se da nueva redacción a los apartados 2, 3 y 5 del artículo 9:«2. La Delegación del Gobierno en la Comunidad Autónoma de las Illes Balears determinará los promedios de los costes de los fletes más representativos, teniendo en cuenta el principio de empresa eficiente y bien gestionada, para cada uno de los sectores y trayectos a que se refieren los artículos 2 y 3, a efectos de la aplicación a las solicitudes presentadas de los límites en ellos establecidos. Asimismo, comprobará si los artículos transportados para los que se solicita la compensación corresponden a los sectores y demás supuestos contemplados en este real decreto. En función de su situación especial se establecerá una tabla específica de fletes promedio para la Isla de Formentera para las mercancías con destino a dicha isla o para aquellas producidas o transformadas en la misma, cuando su destino último sea Madrid o Barcelona, según se utilice avión o barco desde la Isla de Eivissa.»
En conseqüència, està justificat continuar amb l'elaboració d'un Pla Estratègic de Subvencions que incorpori totes les variables descrites, en atenció a la naturalesa de les necessitats de la població de Formentera; a la seua realitat geogràfica i territorial, de tripla insularitat i a l'evidència de la manca d'infraestructures, equipaments, béns, recursos i serveis a l'illa, bé sigui per deseconomies d'escala, bé sigui en el pla d'allò fàctic, perquè no existeixen, o no és previsible que hi hagi en el futur immediat (o perquè no hi pot haver mai, per raons estructurals, i sí a l'illa d'Eivissa, si més no), però sí que existeixen i són permanents els dèficits i mancances, i les necessitats de fons, per a la població de l'illa.
Pel que fa als plans estratègics anteriors, el de 2016-2019, el del segon semestre de 2019 i el del 2020-2021, després de l'anàlisi es pot concloure que s'han aconseguit globalment la totalitat dels objectius perseguits pel Consell Insular en la seua activitat subvencionadora i que no és altra que ajudar la població i el teixit associatiu de l'illa de Formentera en el desplegament de les activitats que desenvolupen en els diferents àmbits d'actuació.
També cal deixar constància, com es deriva del Pla normatiu vigent, que aquest Consell Insular està treballant, de cara a aprovar una Ordenança General de Subvencions / Reglament General de Subvencions, que reguli tot allò relatiu a la política de foment per part de la institució i el règim jurídic de fons aplicable, tot seguint el model dels altres Consells Insulars en la matèria, en l'avinentesa del règim singular juridicoadministratiu i, sobretot, competencial de Formentera, a tots els efectes.
És per això, que es proposa aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per al 2022 i per al primer semestre de 2023, en atenció al règim competencial especial del nostre Consell Insular,
L'articulat figura a continuació.
Capítol I Disposicions generals
Article 1
L'establiment de subvencions per aquest Consell Insular durant el període 2022 i per al primer semestre de 2023 s'ajustarà al previst al Pla present.
Article 2
L'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla requerirà preceptivament la inclusió de les consignacions corresponents al Pressupost General del Consell per a l'any present (que eventualment poden modificar-se, si fos necessari) i les que es prevegin al Pressupost General per a l'any 2023, i l'aprovació, quan s'escaigui, de les regles que continguin les bases reguladores de la seua concessió.
Article 3
L'establiment de subvencions queda supeditat al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, per la qual cosa les consignacions pressupostàries que s'aprovin i les bases reguladores de la seua concessió s'acomodaran en cada moment als esmentats objectius.
Article 4
L'aprovació del Pla estratègic de subvencions no suposa la generació de cap dret en favor de les persones o entitats beneficiàries, que no podran exigir indemnització o compensació de cap mena en cas que el Pla no es porti a la pràctica en els seus propis termes.
Capítol II Persones o entitats beneficiàries i matèries per a les quals s'establiran subvencions
Article 5
El Consell Insular concedirà subvencions a favor de les persones o entitats privades amb la finalitat de fomentar la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o per a promoure la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular, en el seu plural règim juridicoadministratiu, de conformitat amb la seua naturalesa especial d'ens de govern del municipi – illa / de l'illa – municipi de Formentera.
En qualsevol cas, s'acomplirà el que estableix la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i en tot moment es tendrà en compte el que disposa a propòsit de la inclusió de mesures, sempre que sigui possible i adequat, per aconseguir una igualtat real entre dones i homes; sobre l'obligació de foment d'una presència equilibrada de dones i homes en la composició d'òrgans; sobre la prohibició d'atorgament de subvencions, beques i qualsevol altra mena d'ajuda pública a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els últims tres anys perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma i, finalment, sobre la necessitat de la participació ciutadana, de cara a futures convocatòries de subvencions.
Article 6
El Consell Insular establirà anualment subvencions a les àrees de la seua competència, que són les següents:
- Acció social: benestar social, promoció de la dona, cooperació i desenvolupament, joventut, associacionisme i participació ciutadana, igualtat, etc.
- Educació, Cultura i Patrimoni: música, patrimoni, expressions culturals, àrees educatives, etc.
- Esports: foment i promoció de l'esport escolar, promoció d'activitats esportives i d'oci.
- Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça: foment de l'agricultura, ramaderia, pesca, vedats de caça, associacionisme en aquestes matèries, etc.
- Mobilitat: potenciació de la mobilitat sostenible i millora de la mobilitat per a joves, majors i persones amb mobilitat reduïda.
- Medi ambient: sostenibilitat de l'ecosistema i totes les accions que duguin cap a aquest objectiu.
- Habitatge, en el marc de la política autonòmica i estatal en la matèria.
I, addicionalment, sense perjudici de les obligacions taxatives i imperatives que pertoquen a altres administracions (com són l'estatal i l'autonòmica balear, en virtut de l'article 138.1 in fine de la Constitució i de l'article 3 i d'altres de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, així com de la resta de la normativa vigent) i de la plena responsabilitat que els correspon, a propòsit de l'atenció especial i efectiva al fet insular propi i exclusiu de Formentera, el Consell Insular de Formentera tractarà d'ajudar a pal·liar, en la mesura del possible, amb la seua política de subvencions i foment, els desavantatges que es deriven de la doble i tripla insularitat que pateix l'illa i de la realitat inconcussa del que aquesta insularitat suposa en bona part dels ordres de la vida, com a evidència estructural i física.
Així mateix, la realitat d'aquesta insularitat i la dimensió i característiques de l'illa de Formentera obliga a tenir en compte el fet indubtable que, en moltes ocasions, no és possible concurrència de cap mena, o resulta molt dificultosa, entre les persones o entitats beneficiàries (com ara entitats privades a les quals es fomenta la realització d'activitats d'utilitat pública o interès social o la consecució de fins públics atribuïts a la competència del Consell Insular) per no existir més que una única entitat, bé sigui a escala d'illa de Formentera, o una única entitat inclús per a les illes d'Eivissa i Formentera, però amb repercussió a Formentera, pel que fa a determinats serveis públics o necessitats de la població.
Capítol III Subvencions en matèria d'acció social
Article 7
En matèria d'acció social, el Consell establirà, durant el període de vigència del Pla, les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Benestar Social
Objectius: donar suport a projectes, programes o activitats que persegueixin beneficis socials a través de la promoció de la convivència, l'autonomia, la igualtat i la inclusió de tothom; promocionar l'envelliment actiu i saludable; col·laborar en la sensibilització de la població general al voltant de les problemàtiques socials amb incidència al nostre municipi; prevenir i atendre situacions de vulnerabilitat de les persones i grups en risc o situació d'exclusió social; evitar situacions de pobresa energètica.
Finalitats: millorar la qualitat de vida; aconseguir un major nivell de normalització, inclusió, convivència i respecte en el marc d'una ciutadania diversa; aconseguir un major nivell d'autonomia de les persones i grups en risc o situació d'exclusió social; millorar la detecció, prevenció i atenció de les necessitats derivades de la dependència.
Cost previst: 140.000,00 euros.
Finançament: amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció:
• Ajuts individuals per a gent gran i persones amb discapacitat.
• Ajuts a associacions i entitats que desenvolupin programes i actuacions que afavoreixin l'acolliment i integració de persones immigrades.
• Ajuts a associacions de persones amb alguna mena de malaltia.
• Ajuts a associacions de majors per al manteniment del centre i dels serveis que hi presten, i per a la promoció i sosteniment d'activitats associatives i comunitàries.
• Ajuts a associacions i/o entitats privades sense ànim de lucre a l'illa de Formentera per al desenvolupament de programes i actuacions en matèria de serveis socials.
• Suport a entitats que desenvolupin la seua activitat en l'àmbit d'intervenció sociocomunitària.
• Ajuts a famílies acollidores de menors en risc.
• Ajuts d'emergència social.
• Ajuts de desplaçament per a col·lectius vulnerables.
• Suport a l'accés a recursos pedagògics, educatius i formatius i a l'oferta complementària d'activitats extraescolars.
• Ajuts d'allotjament per a transeünts.
• Ajuts tècnics i tecnològics.
• Ajuts per a facilitar l'accés dels infants a l'escola d'estiu.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa
- Actuació 2. Dona: promoció de la igualtat entre homes i dones. Espai Dones.
Objectius i efectes perseguits: fomentar les activitats encaminades a fer efectiu el dret a la igualtat real entre homes i dones en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida; aconseguir fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i homes. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 4.000 euros.
Finançament: amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- Actuació 3. Cooperació i desenvolupament. Fons Pitiús de Cooperació
Objectius: millorar el desenvolupament econòmic local dels països en vies de desenvolupament; contribuir a l'èxit dels processos i els models de desenvolupament dels països de desenvolupament intermedi; millorar el nivell de compliment dels Drets Universals.
Finalitats: enfortir les capacitats productives dels països o municipis en vies de desenvolupament; augmentar la descentralització i el poder local i enfortir les Entitats locals; apoderar les Entitats locals que realitzen accions de sensibilització envers el compliment dels drets humans i a la justícia global; generar consciència crítica sobre la realitat mundial; millorar l'accés al dret a l'aigua, la salut i l'educació.
Cost previst: 45.000,00 euros.
Finançament: amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció:
• Ajuts a entitats de suport a la cooperació local i internacional.
Procediment de concessió: subvenció nominativa
- Actuació 4. Joventut
Objectius i efectes perseguits: fomentar la realització d'activitats de temps lliure per a la joventut; realitzar cursos de formació del personal monitor i animador; promoure l'accés a cursos de formació en l'àmbit del temps lliure, escola i activitats d'estiu, programes d'informació a la joventut en relació amb les drogues; fomentar l'associacionisme i el voluntariat entre els joves; fomentar i donar suport a les associacions i entitats juvenils que prestin serveis a la joventut i que programin o executin activitats de temps lliure per a infants i joves; promoure activitats d'informació, documentació, orientació i assessorament juvenil; fomentar la mobilitat geogràfica dels joves (entre les illes que formen la comunitat autònoma i la resta de l'Estat) per tal que puguin participar en viatges organitzats, campaments, colònies, i promoure l'activitat artística i cultural dels joves; animar l'expressió cultural juvenil, evitar la drogodependència en els joves del municipi; afavorir la constitució d'associacions de temps lliure i generar línies de foment d'oportunitats de treball, estudi i desenvolupament per als joves; promoure la creació de fòrums de joves en què obtenguin informació, orientació per a la recerca de feina; desenvolupar accions i activitats del Pla Insular de Drogues i foment d'alternatives d'oci saludable. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 15.000 euros.
Finançament: amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el Pressupost general per a l'any corresponent en el darrer cas.
- Actuació 5. Conveni entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Veïns del Pilar per regular la cessió temporal d'espais del Centre Administratiu i Cultural Polivalent "Casa del Poble de la Mola" per al manteniment del centre i per a la promoció i sosteniment d'activitats associatives i comunitàries
Objectius: regular la cessió temporal d'espais del Centre Administratiu i Cultural Polivalent "Casa del Poble de la Mola", titularitat del Consell Insular de Formentera en el marc del Reglament de funcionament del Centre Administratiu i Cultural Polivalent "Casa del Poble de la Mola" (BOIB núm. 89 1/07/2014); afavorir la dinamització del teixit associatiu i de les activitats culturals i de lleure sense ànim de lucre al nucli del Pilar de la Mola.
Finalitat: col·laborar en el marc d'aquest conveni per a la prestació de serveis públics de caràcter cívic, administratiu, social, cultural, comunicatiu, informatiu i de lleure, a la ciutadania en general i a les entitats ciutadanes a la "Casa del Poble de la Mola".
Cost previst: 30.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
Capítol IV Subvencions en matèria de cultura, educació i patrimoni
Article 8
En matèria de Patrimoni, Cultura i Educació, el Consell Insular establirà, durant el període de vigència del Pla, les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Ajudes econòmiques per participar en el programa de reutilització de llibres de text i material didàctic i/o en el programa digitalització
Objectius i efectes perseguits: promoure l'ús solidari i cooperatiu dels llibres de text i material didàctic dels cursos i nivells corresponents a l'ensenyament obligatori, que fomentin la reutilització i tenguin en compte les metodologies innovadores i digitals i minimitzar el cost econòmic de l'escolarització dels infants de les famílies de Formentera.
Cost previst: 45.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 2. Ajudes per compensar la doble/tripla insularitat per a l'alumnat que cursi estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació postobligatòria reglada o ensenyaments artístics fora de l'illa de Formentera
Objectius i efectes perseguits: compensar la doble i tripla insularitat de l'alumnat de Formentera que cursi estudis superiors, cicles superiors, cicles formatius o d'educació postobligatòria reglada o ensenyaments artístics fora de l'illa de Formentera i atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera.
Sufragar, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació amb aquesta matèria concreta, d'acord amb la disposició addicional sisena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atesa la realitat pluriinsular de la comunitat autònoma.
D'acord amb la naturalesa o objecte d'aquesta subvenció, fonamentada en el fet insular exclusiu de Formentera, basat en la seua realitat geogràfica de doble i tripla insularitat, i que atén a fer front a les despeses de transport i desplaçaments, serà plenament compatible amb les ajudes derivades de sistema general de beques autonòmic i estatal, ja que és complementària i suplementària d'aquest sistema general, i fomenta econòmicament el fet d'afrontar necessitats que no es donen en cap altre lloc. Per al cas que l'Estat o la CAIB implementessin un ajut equivalent pel transport o els desplaçaments en matèria educativa, es mantendrà la del Consell Insular de Formentera, per raó de l'interès públic perseguit, vistos els desavantatges permanents i reals que el sistema educatiu té a Formentera i respecte a la seua població.
Cost previst: 38.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 3. Beques d'estudis superiors per a l'alumnat de Formentera
Objectius i efectes perseguits: garantir les condicions d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació de nivell superior de l'alumnat formenterer que destaca acadèmicament i presenta major dificultat per assumir els costos que impliquen els estudis, així com contribuir a augmentar el nombre de formentereres i formenteres amb formació acadèmica de nivell superior i atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera.
Atendre, en la mesura del possible, a sufragar part de les despeses derivades de fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació amb aquesta matèria concreta, d'acord amb la disposició addicional sisena de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atesa la realitat pluriinsular de la comunitat autònoma.
D'acord amb la naturalesa i objecte d'aquesta subvenció, fonamentada en el fet insular exclusiu de Formentera, basat en la seua realitat geogràfica de doble i tripla insularitat, i que atén a fer front a les necessitats de l'alumnat de Formentera que cursa estudis superiors (a Eivissa, a Mallorca o a qualsevol altre punt del territori espanyol o de la UE), aquesta beca serà plenament compatible amb les ajudes derivades de sistema general de beques autonòmic i estatal, ja que és complementària i suplementària d'aquest sistema general, i fomenta econòmicament el fet d'afrontar necessitats que no es donen en cap altre lloc; i per raó de l'interès públic perseguit, vistos els desavantatges permanents i reals que el sistema educatiu té a Formentera i respecte a la seua població, i més s'infereix de cada als estudis universitaris superiors.
Cost previst: 12.500 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 4. Ajudes econòmiques a les associacions veïnals, comissions de festes i associacions culturals de Formentera sense ànim de lucre per a la realització d'activitats artístiques, culturals i formatives
Objectius i efectes perseguits. Impulsar l'activitat de les associacions veïnals, comissions de festes i associacions culturals sense ànim de lucre en matèria d'organització d'activitats artístiques i culturals. Defensa i creixement de les expressions culturals a Formentera, tot afavorint l'acció dinamitzadora i la capacitat emprenedora de les associacions implicades. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 50.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 5. Acció concertada amb Associació Cultural Audiovisual de Formentera (ACAF)
Objectius i efectes perseguits: establir i regular l'acció concertada entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació Cultural Audiovisual de Formentera (ACAF) per a la producció dels continguts de l'emissora insular de radiodifusió sonora denominada Ràdio Illa, de cara a la prestació del servei públic de comunicació audiovisual a l'àmbit de Formentera.
Cost previst: 60.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases de l'acció concertada prevista a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Signatura del corresponent Conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- Actuació 6. Restauració, manteniment i conservació dels béns del patrimoni cultural de Formentera
Objectius i efectes perseguits: fomentar la restauració, la conservació i el manteniment dels béns que formen part del patrimoni cultural de Formentera; contribuir al manteniment del patrimoni cultural de l'illa perquè pugui ser gaudit pels ciutadans i transmès a les generacions futures en les millors condicions de conservació possibles; establir vies de col·laboració entre l'administració i els propietaris de béns del patrimoni cultural, per tal de contribuir a sufragar les despeses de restauració, conservació i manteniment dels dits elements, d'acord amb el que preveu l'article 81 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears. Es fa esment que la tècnica ha estat declarada bé d'interès cultural immaterial pel nostre Consell Insular, com a les altres illes. I la UNESCO ha inclòs la tècnica dins del Patrimoni Mundial protegit el novembre de 2018.
Cost previst: 250.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera de l'any corresponent.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 7. Foment de l'ús del català en els àmbits del comerç, la restauració i els serveis de Formentera
Objectius i efectes perseguits: fomentar l'ús de la llengua catalana a les activitats comercials dins dels àmbits del comerç, la restauració i els serveis, de forma que la llengua catalana, llengua pròpia de Formentera, augmenti la seua presència de manera progressiva dins l'àmbit comercial de l'illa.
Cost previst: 4.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 8. Beques d'investigació
Objectius i efectes perseguits: impuls a la investigació científica en les branques de les arts, les humanitats i les ciències socials vinculades a la temàtica de Formentera.
Cost previst: 8.500 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 9. Recuperació d'embarcacions tradicionals.
Objectiu i efectes perseguits: recuperar el patrimoni material de Formentera.
Cost: 4.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 10. Foment de l'oferta cultura a l'illa. Subvenció nominativa: Espai Frumentària.
Objectius i efectes perseguits: potenciar i reforçar l'oferta cultural a Formentera
Cost previst: 7.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 11. Col·laboracions i assessorament per part d'entitats científiques. Subvenció nominativa: Universitat de les Illes Balears (institució consultiva oficial en matèria de patrimoni històric)
Objectius i efectes perseguits: establir col·laboracions i assessorament per part de la Universitat de les Illes Balears cap al Consell Insular de Formentera.
Cost previst: 6.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 12. Reforçament de l'oferta cultural i defensa de la llengua catalana. Subvenció nominativa: Obra Cultural Balear de Formentera (entitat consultiva oficial en matèria de patrimoni cultural immaterial)
Objectius i efectes perseguits: reforçar l'oferta cultural i la defensa del català com a llengua pròpia de Formentera.
Cost previst: 10.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-Actuació 13. Potenciar la visita pública d'edificis de titularitat del Bisbat d'Eivissa, béns històrics protegits per la legislació patrimonial i cultural. Subvenció nominativa
Objectius i efectes perseguits: obertura de l'església i del fossar vell de Sant Francesc.
Cost previst: 12.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-Actuació 14. Impulsar la investigació sobre el patrimoni subaquàtic de Formentera. Subvenció nominativa: IBEAM
Objectius i efectes perseguits: investigar, protegir i fer valdre el patrimoni subaquàtic.
Cost previst: 9.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
-Actuació 15. Impulsar i difondre el coneixement sobre la construcció tradicional d'embarcacions. Subvenció nominativa: Plataforma Ciutadana de Formentera
Objectius i efectes perseguits: investigar i difondre la tècnica tradicional que duen a terme els mestres d'aixa.
Cost previst: 4.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Capítol V Subvencions en matèria d'esports
Article 9
En matèria d'esports, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix les següents línies de subvenció.
- Actuació 1. Foment de les pràctiques esportives mitjançant la convocatòria de concessió de subvencions destinades a clubs i associacions sense ànim de lucre, en règim de concurrència competitiva, que col·laborin amb el Consell Insular de Formentera per fomentar la promoció, desenvolupament i pràctica esportiva
Objectius i efectes perseguits: promocionar clubs o associacions que realitzin activitats la finalitat dels quals siguin el foment i la potenciació de la pràctica esportiva al municipi de Formentera, així com augmentar el nombre dels esportistes als clubs o associacions esportives ja registrades, i consolidar-los dins el marc esportiu del municipi de Formentera, per al foment de l'esport. Atendre, en la mesura del possible, part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació amb aquesta matèria concreta. Les prioritats seran potenciar i fomentar l'activitat federada i competitiva, la formació i la projecció dels esportistes de Formentera mitjançant clubs o associacions sense ànim de lucre, ajudes a desplaçaments i transport a l'illa d'Eivissa, ajudes a la creació de nous clubs, impulsar les escoles esportives i activitats per a persones adultes, suport a projectes de dinamització i promoció de l'esport escolar, realització de projectes d'àmbit internacional, nacional o regional celebrats a Formentera i amb repercussió per a l'illa de Formentera, entre altres. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Atendre, en la mesura del possible, a sufragar part de les despeses derivades del fet insular específic propi i exclusiu de Formentera, en relació amb aquesta matèria concreta.
Si es tractàs d'associacions o clubs d'àmbit de les illes d'Eivissa i Formentera, però amb delegació a Formentera, format amb els esportistes de Formentera, en atenció a la insularitat específica de Formentera, també podran rebre aquestes subvencions.
Cost previst: 150.000 euros.
Finançament: a través de fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 2. Potenciació de la tasca de promoció de l'esport en diferents disciplines i edats, sobretot als més petits. Subvenció nominativa: Grup Esportiu Espalmador
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club citat a desenvolupar la tasca de promoció de l'esport en diferents disciplines i edats, sobretot als més petits.
Cost previst: 30.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura dels convenis corresponents:
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 3. Potenciació de la tasca de promoció del futbol base i fomentar l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: S. D. Formentera. Escola de futbol
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció del futbol base i fomentar l'esport entre els més petits.
Cost previst: 35.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 4. Potenciació de la tasca de promoció dels esports nàutics i foment de l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: Club de surf. Escola de vela
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció dels esports nàutics i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 35.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Aquesta subvenció s'atribueix de forma nominativa atenint-nos al fet que el Club de Surf és l'única entitat sense ànim de lucre que es dedica a aquesta activitat a l'illa de Formentera. Si bé abstractament, hom podria pensar de vehicular-la per via de la concurrència competitiva, un dels requisits seria, en qualsevol cas, el de ser una entitat sense ànim de lucre, de manera que com només hi ha aquesta entitat a tota l'illa, directament es configura com a nominativa, i en queda justificada l'atribució pel fet que es tracta de l'única entitat a l'illa, i sense ànim de lucre, que es dedica a aquesta activitat. Aquesta conceptuació afavoreix, en casos com el present, una gestió més àgil de les subvencions, per part del Consell Insular, en matèria de tramitació del procediment administratiu subsegüent.
- Actuació 5. Potenciació de la tasca de promoció del tennis i foment de l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: Club de Tennis
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció del tennis i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 51.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura dels convenis corresponents.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 6. Potenciació de la tasca de promoció del futbol sala i foment de l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: Cosmitos Esportiu Club Formentera
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció del futbol sala i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 7.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 7. Potenciació de la tasca de promoció del bàsquet i foment de l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: Club Bàsquet Trasmapi Formentera
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció del bàsquet i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 25.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 8. Potenciació de la promoció del pàdel i foment de l'esport entre els més petits. Subvenció nominativa: Club Pàdel Illa de Formentera
Objectius i efectes perseguits: ajudar el club a desenvolupar la tasca de promoció del pàdel i del foment de l'esport entre els més petits.
Cost previst: 6.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 9. Ajuda als esportistes de Formentera, esportistes individuals formenterers o residents a Formentera destacats pels seus mèrits esportius que contribueixen a la seua millora i desenvolupament.
Objectius i efectes perseguits: donar suport a la preparació, participació dels esportistes destacats formenterers o residents a Formentera, considerats esportistes destacats per les seues actuacions i classificacions en campionats autonòmics, campionats o copes d'Espanya, d'Europa i del món, en competicions o rànquings oficials d'àmbit nacional i internacional, així com seleccionats per la federació corresponent per representar Espanya i les illes Balears en competicions nacionals i internacionals.
Cost previst: 25.000 euros.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
Capítol VI Subvencions en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça
Article 10
En matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Ajuts dirigits a les associacions ramaderes de Formentera per a actuacions veterinàries per realització de vacunacions anuals obligatòries i tractaments d'antiparàsits interns; i ajuts dirigits a l'adquisició de llavor per part dels associats que hagin declarat les superfícies de sembra a la PAC
Objectius i efectes perseguits: facilitar a les associacions de l'àmbit de la ramaderia assistència en matèria de sanitat animal i possibilitar altres activitats encaminades a la conservació i millora del sector ramader; millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional.
Cost previst: 37.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 2. Subvencions per donar suport al desenvolupament del sector agrícola i ramader de l'illa de Formentera
Objectius i efectes perseguits: incentivar la reconversió de l'agricultura tradicional en agricultura ecològica, fomentar la sembra de varietats locals (blat de xeixa) i ajudar en la utilització de materials biodegradables en l'horticultura; donar suport a la ramaderia pel manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional; augmentar la producció de carn de Formentera; conservar el paisatge rural. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 30.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 3. Ajuts per donar suport al sector primari de l'illa de Formentera dins el marc del Grup d'Acció Local per al desenvolupament rural i pesquer d'Eivissa i Formentera
Objectius i efectes perseguits: subvencionar les activitats pròpies del Grup Acció Local en coherència amb els fins i àmbit que li són propis per tal de potenciar i millorar l'activitat al medi rural de Formentera. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 24.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 4. Ajut dirigit a la Confraria de Pescadors i Pescadores de Formentera amb la finalitat d'impulsar el sector pesquer
Objectius i efectes perseguits: promoure i impulsar la pesca tradicional i sostenible; millorar la producció pesquera i manteniment de l'activitat de pesca tradicional a Formentera. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 30.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 5. Subvenció dirigida als col·lectius d'apicultors de Formentera
Objectius i efectes perseguits: promoure i impulsar mesures dirigides als apicultors de Formentera i facilitar l'adquisició de materials i aliments; millorar la producció apícola i manteniment d'aquesta activitat a Formentera. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 2.500,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
- Actuació 6. Ajuts per a la recuperació de races autòctones de Formentera
Objectius i efectes perseguits: recuperació, conservació i manteniment de races autòctones; millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 5.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- Actuació 7. Subvencions a les associacions de caçadors de Formentera
Objectius i efectes perseguits: subvencionar les activitats realitzades per a les associacions de caçadors; manteniment i millora dels vedats de caça, manteniment de cultius i altres elements en vedats de caça i zones limítrofes, etc. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 10.200,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- Actuació 8. Acció concertada amb la Cooperativa del Camp de Formentera
Objectius i efectes perseguits: posada en funcionament del cens de terres i les actuacions dirigides a la recuperació del sector agrícola i millora de l'entorn rural i del paisatge de Formentera.
Cost previst: 130.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases de l'acció concertada prevista a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Signatura del corresponent conveni.
Procediment de concessió: subvenció nominativa.
- Actuació 9. Indemnitzacions per pèrdua d'animals
Objectius i efectes perseguits: ajuda per pèrdua d'animals reproductors de l'espècie ovina i/o cabruna a conseqüència d'atacs de cans donant suport i impulsant l'activitat ramadera a l'illa de Formentera, així com fomentant la conservació de la cabana ramadera. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 3.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents, així com de la posterior convocatòria, per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
- Actuació 10. Subvenció dirigida a impulsar el regadiu mitjançant la Comunitat de Regants de Formentera
Objectius i efectes perseguits: impulsar el regadiu a Formentera mitjançant l'assessorament, coordinació i dinamització dels usuaris finals de la Comunitat de Regants de Formentera, per optimitzar l'ús de les aigües depurades de la bassa de reg. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 8.000,00 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: signatura del conveni corresponent.
Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost per a l'any corresponent.
Capítol VII Subvencions en matèria de mobilitat
Article 11
En matèria de mobilitat, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Transport públic a la demanda per a majors
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat en transport públic a la demanda de les persones majors de seixanta-cinc anys que tenguin domicili en zones disseminades, allunyades de les parades de línia regular en autobús, tot facilitant l'arribada i tornada a l'hospital, al port de la Savina, a Sant Francesc, a Sant Ferran, a la resta de nuclis urbans i als clubs de persones jubilades, millorant així la mobilitat d'aquestes persones i facilitant-los la independència respecte als seus familiars. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 45.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
- Actuació 2. Transport públic regular
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat general en transport públic regular en autobús, especialment dels joves menors d'edat (menors de divuit anys), de les persones majors de seixanta-cinc anys i de les persones amb mobilitat reduïda i els acompanyants d'aquestes últimes; millorar així la mobilitat de les persones i en part dels casos facilitant-los la independència respecte als seus familiars. També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 270.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
- Actuació 3. Adquisició de bicicletes i bicicletes elèctriques i préstec d'ús
Objectius i efectes perseguits: afavorir la mobilitat sostenible en bicicleta i bicicleta elèctrica, per aconseguir la reducció de l'ús del vehicle privat de motor en recorreguts curts.
Cost previst: 15.000 euros.
Finançament: es durà a terme mitjançant fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència no competitiva.
Capítol VIII Subvencions en matèria de medi ambient
Article 12
En matèria de medi ambient, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix les següents línies de subvenció:
- Actuació 1. Sensibilització mediambiental en matèria de residus. Activitats, programes i projectes de sensibilització en matèria de gestió de residus, disminució, reutilització, reciclatge, valorització energètica i eliminació de residus
Objectius i efectes perseguits: propostes de sensibilització ambiental mitjançant campanyes informatives, campanyes de neteja, tallers, informació a la ciutadania de la gestió de residus a l'illa.
Cost previst: 10.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 2. Lluita contra el canvi climàtic. Activitats, programes i projectes dirigits a la identificació i reducció d'emissions gasoses d'efecte d'hivernacle, dins del Marc del Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses, a l'illa de Formentera. Assemblea pel Clima
Objectius i efectes perseguits: reducció de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, a partir de la identificació dels seus focus d'emissió i l'aplicació de mesures de reducció i/o eliminació.
Cost previst: 40.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
- Actuació 3. Conservació del medi marí, espècies animals i vegetals. Estudi de l'impacte ambiental en el mateix de l'activitat humana. Protecció de la posidònia oceànica
Objectius i efectes perseguits: promocionar el turisme sostenible i llançar un pla d'acció per recaptar fons que aniran destinats exclusivament a la conservació de la planta marina posidònia oceànica.
Conscienciar sobre la vital importància de la posidònia a Formentera en el present i, sobretot, per a les generacions futures. Cal recordar que una part emblemàtica, en concret l'existent entre Eivissa i Formentera, dins aigües de Formentera com a Patrimoni de la Humanitat, segons la declaració de la UNESCO, de l'any 1999 (en aquest sentit, també l'Exposició de motius del Decret llei balear 9/2020, de 25 de maig, de mesures urgents de protecció del territori de les Illes Balears). Per a la resta, s'està a la protecció derivada del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia oceànica a les Illes Balears, dins aigües de Formentera.
Cost previst: 115.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva.
Capítol IX Subvencions en matèria de comerç
Article 13
En matèria de comerç, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix la següent línia de subvenció:
Actuació única. Donar suport al sector comercial de Formentera
Actuació: col·laboració amb la Cambra de Comerç i la PIMEF, entre altres, per donar suport als comerços de Formentera i, especialment, protegir el petit comerç, millorar-ne la gestió, augmentar-ne la competitivitat, potenciar la innovació, el disseny, la qualitat, la promoció i la formació.
Objectius i efectes perseguits: protegir el petit comerç, millorar-ne la gestió, augmentar-ne la competitivitat, potenciar la innovació, el disseny, la qualitat, la promoció, i la formació, fomentant la col·laboració en programes i projectes amb la Cambra de Comerç, Indústria, Navegació i Serveis d'Eivissa i Formentera (la Cambra), i amb l'entitat Petita i Mitjana Empresa de Formentera (PIMEF). També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 29.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Procediment de concessió: subvenció nominativa (vehiculada a través dels convenis corresponents), i tot atenint-nos al que prevegi el pressupost en cada any.
Capítol X Subvencions en matèria d'habitatge
Article 14
En matèria d'habitatge, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix la següent línia de subvenció:
Actuació única. Donar ajuts a l'habitatge per part del Consell Insular de Formentera
Objectius i efectes perseguits: concedir ajuts al lloguer, atesa l'especial realitat de Formentera.
La subvenció es donarà en l'estricte marc autonòmic competencial en la matèria de l'habitatge. Així mateix, caldrà estar al que resulti, eventualment, de la normativa de l'estat sobre aquesta matèria
També s'actuarà en relació amb les diverses repercussions derivades de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per mor de la COVID-19.
Cost previst: 75.000 euros.
Finançament: es durà a terme amb fons propis amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera. Si es rebessin fons addicionals de l'Administració autonòmica o de l'Estat, a executar pel Consell Insular, també se'n faran les convocatòries corresponents.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents i de la posterior convocatòria, en l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva i concurrència no competitiva, segons correspongui en cada cas.
Capítol XI Subvencions en matèria de turisme
Article 15
En matèria de Turisme, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, estableix la següent línia de subvenció:
- Actuació única. Desestacionalització turística
Objectius i efectes perseguits: tenint en compte la dependència econòmica del turisme i sobretot després dels efectes causats per la COVID-19, l'objectiu d'aquestes subvencions és el d'ajudar les empreses i associacions locals a crear i enfortir els productes i activitats turístics que puguin ajudar a la desestacionalització, creant i mantenint activitats fora dels mesos de temporada alta per tal d'allargar la temporada turística millorant la qualitat dels llocs de feina i els ingressos de les famílies que viuen a l'illa, donant opcions fora del sol i platja als nostres visitants, així com els serveis als quals podran accedir els residents. Es tracta sobretot de crear producte turístic que faci valdre la nostra identitat cultural i el patrimoni material i immaterial, així com activitats de salut, benestar i esportives que facin valdre i no perjudiquin el nostre entorn natural, enfortir el teixit associatiu i contribuir al seu finançament perquè disposin de més recursos per als seus projectes i activitats. Un altre objectiu és donar suport a les activitats o esdeveniments que poden atreure visitants als mesos d'hivern i realitzar promoció del destí a l'exterior.
Cost previst: 10.000 euros.
Finançament: amb fons propis, a càrrec del capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.
Pla d'acció: publicació de les bases corresponents o patrocinis per a l'any corresponent.
Procediment de concessió: concurrència competitiva, concurrència no competitiva i/o subvenció nominativa, tot atenint-nos al que prevegi el pressupost general per a l'any corresponent en el darrer cas.
Capítol XII Control i avaluació del pla
Article 16
El conseller d'Economia, Hisenda i Serveis Generals efectuarà el control del compliment del Pla durant el seu període de vigència.
Article 17
Quan la vigència del Pla finalitzi, i abans de l'elaboració del següent, el conseller d'Economia, Hisenda i Serveis Generals haurà de presentar al Ple una actualització del Pla en una memòria on es reculli, almenys, el grau de compliment del Pla, l'eficàcia i l'eficiència de l'atorgament de subvencions en la consecució d'objectius i els efectes pretesos i conclusions, amb proposta de suggeriments per a l'elaboració del següent Pla Estratègic de Subvencions.
Disposició addicional única. Agilitació de les tramitacions derivades d'altres possibles ajuts per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, per eventuals recaigudes o per necessitats sobrevingudes inexcusables
1. La Comissió de Govern queda facultada per incloure, cas per cas, i de manera justificada i motivada, en el Pla Estratègic present, les línies d'ajuts i subvencions que el Consell Insular de Formentera, amb fons propis o en col·laboració amb altres administracions que hi aportin fons, atorgui per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, per eventuals recaigudes o per necessitats sobrevingudes inexcusables.
2. L'acord adoptat per la Comissió de Govern es referirà a:
3. L'acord que s'adopti suposarà automàticament l'ampliació/modificació del Pla Estratègic present.
4. Serà obligatori, en qualsevol cas, i prèviament a l'aprovació de les bases i de la convocatòria corresponent (o a la signatura del conveni que instrumenti les subvencions), que se'n publiqui al BOIB l'acord respectiu on s'incloguin les línies d'ajuts respectives i el que apareix descrit al punt 2 anterior.
Disposició final única
Aquest pla substitueix a tots els efectes el que es va publicar al BOIB número 4, de 9 de gener de 2021, i és aplicable fins que se n'acordi la modificació o derogació expressa.
La qual cosa es fa pública per a general coneixement
Formentera 8 de març de 2022 La presidenta Ana Juan Torres