Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 128276
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de Participació Ciutadana (expedient 2021/010668)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada transcorregut el termini d'exposició pública de l'aprovació inicial de la modificació del Reglament de Participació Ciutadana, modificació aprovada inicialment pel Ple, en sessió ordinària de dia 16 de setembre de 2021, en el punt número 10 de l'ordre del dia (BOIB número 142 del 16 d'octubre de 2021), i en no haver-se presentat cap reclamació en contra, aquest reglament modificat queda elevat a definitiu, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.

A continuació, es transcriu íntegrament el contingut del Reglament:

Reglament de Participació Ciutadana

Índex de continguts

Preàmbul    

 

Títol I. Objecte i àmbit d'aplicació.    

Article 1  Objecte    

Article 2  Àmbit d'aplicació    

Títol II. Drets dels ciutadans i ciutadanes.    

Article 3  Dret a la participació    

Article 4  Dret a la informació    

Article 5  Dret d'accés als expedients    

Article 6  Dret a la comunicació amb l'Ajuntament    

Títol III. L'organització municipal.    

Article 7  L'Oficina d'Atenció Ciutadana    

Article 8  El correu electrònic i els llocs web municipals    

Article 9  Guia de tràmits    

Article 10  Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC)    

Títol IV. Òrgans de participació

Capítol 1. Òrgans de participació municipals    

Article 11  Caràcter dels òrgans de participació    

Article 12  Òrgans de participació municipals    

Article 13  Remissió a la normativa general sobre òrgans col·legiats    

Capítol 2. Els consells municipals    

Article 14  Funcions    

Article 15  Composició    

Article 16  Dinàmica dels consells municipals    

Capítol 3. Les comissions ciutadanes    

Article 17  Competència per constituir-les    

Article 18  Funcions i composició    

Capítol 4. El Consell de Ciutat.    

Secció Primera: Definició i funcions    

Article 19  Definició    

Article 20  Funcions    

Secció Segona: Composició del Consell de Ciutat    

Article 21  Composició    

Article 22  Observadores o observadors    

Article 23  Renovació    

Article 24  Causes de pèrdua de la condició de membre    

Article 25  Secretaria del Consell de Ciutat    

 

Secció Tercera: Organització i funcionament del Consell de Ciutat    

Article 26  Òrgans del Consell de Ciutat    

Article 27  Plenari    

Article 28  Presidència    

Article 29  Vicepresidència    

Secció Quarta: Funcionament    

Article 30  Periodicitat de les sessions Plenari    

Article 31  Convocatòria i sessions    

Títol V. De la informació municipal.    

Article 32  Facilitació de la informació    

Article 33  Informació de normes, acords i projectes    

Article 34  Accés de la ciutadania a la informació    

Títol VI. Les associacions i les entitats ciutadanes.    

Article 35  El Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes    

Article 36  Inscripcions

Article 37  Drets de les entitats    

Article 38  La participació de les entitats en els plens municipals    

Article 39  La participació de les entitats en els òrgans de participació ciutadana    

Títol VII. Formes i instruments de participació popular    

Article 40  L'audiència pública    

Article 41  Convocatòria i anunci de l'audiència pública    

Article 42  Funcionament de l'audiència pública    

Article 43  Proposta, suggeriment, queixa o reclamació    

Article 44  Formes de presentació

Article 45  Procediment    

Article 46  La petició    

Article 47  La consulta popular    

Article 48  Tramitació de la consulta popular    

Article 49  La iniciativa ciutadana    

Article 50  Presentació d'iniciatives    

Article 51  Tramitació d'iniciatives ciutadane

Article 52  Decisió sobre les iniciatives ciutadanes    

Article 53  Intervenció, comunicació o proposició al Ple    

Article 54  Procediment d'intervenció, comunicació o proposició al Ple    

Article 55  La defensa dels ciutadans    

Títol final. Disposicions.    

Disposicions transitòries    

Disposició transitòria única    

Disposicions derogatòries    

Disposició derogatòria única    

Disposicions finals    

Disposició final primera    

Disposició final segona 

Abreviatures    

Preàmbul

L'abril de 2004 l'Ajuntament de Ciutadella aprovà, amb el suport de tots els grups polítics, el Projecte Educatiu de Ciutat. Era la culminació d'anys de treball, intens, actiu i participat, el qual s'havia iniciat, amb il·lusió, el 1999, quan el nostre municipi va passar a ser membre de l'Associació Internacional de Ciutats Educadores. Un projecte de ciutat que és, sobretot, una voluntat i una metodologia. La voluntat d'unificar i de consensuar criteris per tal de fer possible la ciutat que volem, a partir d'un procés metodològic basat en la participació, l'anàlisi i el debat.

El Ple de l'Ajuntament de Ciutadella l'any 2020 va aprovar per unanimitat l'adhesió a la nova Carta de Ciutat Educadora, així com al compromís de complir els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides per al 2030 i l'adhesió a la Xarxa ODS de la FEMP.

D'acord amb els principis números 8, 19 i 20 del nou text aprovat al 2020 de la Carta, la ciutat que vol ser educadora serà aquella que es comprometi a fomentar la cooperació entre l'Administració i la societat civil, organitzada de manera lliure i democràtica en institucions de l'anomenat «tercer sector», organitzacions no-governamentals i associacions anàlogues.

Les associacions tenen un paper imprescindible en el Projecte de Ciutat perquè contribueixen a convertir Ciutadella en un municipi millor, tot enriquint-ne la vida social, cultural, educativa, esportiva, veïnal... L'Ajuntament de Ciutadella, amb la intenció de promocionar i valorar pràctiques de ciutadania democràtica, implicada i participada, vol donar-hi suport i posar a la seva disposició eines que puguin ajudar-les a enfortir-se i a millorar-ne l'eficàcia i la gestió.

Amb aquesta acció, es reforça i s'impulsa també el Projecte de Ciutat, per desenvolupar i aprendre per a una major consciència comunitària i unes habilitats per a organitzar la vida en comú, en condicions d'equitat i oportunitats.

Ciutadella de Menorca cal que avanci, com a entitat local, en el compliment de l'Agenda 2030 i els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) pel que fa a: promoure la igualtat d'oportunitats i una vida digna per a totes les persones; garantir una vida sana, i una educació inclusiva i d'aprenentatge al llarg de la vida; adoptar totes les mesures possibles per a combatre el canvi climàtic, i fer una ciutat més sostenible en totes les seves vessants i respectuosa amb l'entorn. Tot açò, entre altres continguts, els quals es poden ampliar segons les necessitats emergents i/o prioritàries que l'Ajuntament valori incorporar-hi. I les entitats del municipi fan un paper cabdal en aquest propòsit compartit.

Així, una de les línies estratègiques del PEC és la de promoure una ciutadania activa, crítica, responsable i oberta a la diversitat, per la qual cosa resulta fonamental, d'una banda, assegurar l'existència d'espais i de mecanismes d'expressió i decisió; i, de l'altra, fomentar-ne la participació per tal que esdevinguin autèntics instruments per al debat conjunt i global sobre la Ciutadella que volem. En aquest sentit, cal dir que l'Ajuntament de Ciutadella ja compta, d'una banda, amb un reglament de participació ciutadana, aprovat l'any 2000 i modificat el 2010; i, de l'altra, en la majoria de les àrees, amb un nombre important d'òrgans de participació ciutadana. Una dècada més tard després de la darrera revisió, cal alinear de nou els continguts del Reglament amb les necessitats emergents, els canvis estructurals i les conseqüències que la constant digitalització provoca entre la ciutadania i l'Administració local, per adequar, així, els mecanismes i les eines de participació als nous escenaris.

Per tot açò, l'aprovació d'aquest reglament de participació ciutadana significa, avui, fer una passa més en el camí que ens ha de permetre avançar, a tots plegats, amb fermesa i il·lusió, cap al model de ciutat que volem. La ciutadania ha de ser escoltada i ha de poder participar en la vida política municipal amb l'aportació d'idees, de propostes i reflexions, sempre des del respecte a la capacitat de decisió que tenen els òrgans representatius. En aquest sentit, l'Ajuntament assumeix el compromís de facilitar la màxima informació a la ciutadania, així com recollir i respondre les opinions i demandes que arribin a través dels canals establerts. Perquè, sens dubte, el diàleg entre la ciutadania i els seus representants polítics és fonamental per reforçar les bases del nostre sistema democràtic.

Finalment, volem destacar el convenciment que el foment de la participació ciutadana és un concepte i un objectiu que ha d'abraçar totes les àrees municipals. El PEC reforça una forma de treball i d'organització basada en la coordinació interna i externa amb les entitats, institucions, administracions i amb la participació de la ciutadania. Es tracta de garantir la transversalitat, o sigui, aquell diàleg entre els diferents agents socials i polítics per tal de donar respostes, integrals i integradores, que permetin augmentar la qualitat de vida de la ciutadania, des d'una mirada conjunta i global de la ciutat. Una mirada en la qual tothom s'hi pugui reconèixer.

 

Títol I. Objecte i àmbit d'aplicació.

Article 1 Objecte

És objecte d'aquest reglament és la regulació de les formes, mitjans i procediments de la informació i participació de veïns i entitats ciutadanes en la gestió municipal de conformitat amb allò establert en els articles 1, 4.1.a), 18, 24, del 69 al 72 de la LRBRL, del 227 al 236 del ROFRJEL, i del 116 al 123 de la LMRLIB.

Article 2 Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest reglament s'estén al terme municipal de Ciutadella de Menorca i s'hi inclouen:

a) Tots els veïnes i veïns inscrits en el Padró Municipal de Ciutadella de Menorca.

b) Entitats ciutadanes amb el domicili social i l'àmbit territorial de Ciutadella de Menorca. Es consideraran entitats ciutadanes les associacions, federacions, unions i qualsevol altra forma d'integració d'associacions de base constituïdes per a la defensa d'interessos generals o sectorials de la ciutadania, sempre que es trobin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions i Entitats de Ciutadella de Menorca.

 

Títol II. Drets dels ciutadans i ciutadanes.

Article 3 Dret a la participació

D'acord amb el principi establert a l'article 23 de la CE, els ciutadans i les ciutadanes de Ciutadella de Menorca tenen dret a participar en els assumptes públics de la ciutat a través dels mecanismes regulats en  aquest reglament, ja sigui directament o mitjançant entitats i associacions o a través de la seva representació política.

Article 4 Dret a la informació

Els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a intervenir en la gestió municipal i a participar en la seva activitat, així com a ser informats de les iniciatives promogudes per l'Ajuntament. Són drets de tota la ciutadania, en els termes prevists tant a la legislació general com en aquest reglament, els següents:

a) Rebre una informació àmplia, puntual i objectiva sobre els assumptes municipals.

b) Obtenir informació i consultar la documentació municipal pública i els expedients on tinguin la condició legal de persones interessades, i obtenir còpies o certificacions dels actes de la Presidència i dels acords de la Corporació que contenguin.

c) Exercir el dret de petició a les autoritats municipals.

d) Ser rebudes en audiència per les autoritats municipals.

e) Assistir a les sessions del Ple municipal.

f) Exercir el dret a la participació i la proposta als òrgans de govern municipal, a través dels canals que expressament es prevegin en aquest reglament.

g) Accedir, a través de les entitats ciutadanes, als drets que se'ls reconegui en el present Reglament.

L'Ajuntament facilitarà l'exercici d'aquest dret i crearà canals d'informació general per a atendre les peticions d'informació que qualsevol persona pugui fer, amb les limitacions prescrites per la llei, especialment als Drets de protecció de la infància i la joventut, la intimitat de les persones o la seguretat ciutadana, tal com es regula al «Títol V. De la informació municipal." d'aquest Reglament.

Article 5 Dret d'accés als expedients

Els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a accedir a la documentació dels expedients de què són part interessada, també quan justifiquin un interès legítim o quan així ho prevegi la llei,  i en en tots aquests casos tenen dret a estar assabentats del seu procés de tramitació, respectant en tot moment la confidencialitat de les dades referents a terceres persones, d'acord amb la LOPDP.

Article 6 Dret a la comunicació amb l'Ajuntament

Tots els ciutadans i les ciutadanes tindran el dret d'adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal per fer: peticions, sol·licituds; suggeriments; propostes o iniciatives ciutadanes; consultes populars; queixes; reclamacions; audiències públiques; d'intervenció, comunicació o proposició al Ple; en matèria de les seves competències, segons com es regula al "Títol VII. Formes i instruments de participació popular" d'aquest Reglament.

 

Títol III. L'organització municipal.

Article 7 L'Oficina d'Atenció Ciutadana

L'Oficina d'Atenció Ciutadana està concebuda com un nivell primari de la informació municipal, la qual atén les peticions i consultes de la ciutadania des del punt de vista presencial, d'atenció telefònica i/o telemàtica. En aquest sentit es dotarà dels mitjans tecnològics, organització, coordinació interna i formació i reciclatge del personal, per tal de garantir un resposta àgil i eficaç a la ciutadania.

L'Oficina d'Atenció Ciutadana té la funció de registre de peticions, queixes, suggeriments, iniciatives i propostes, així com la realització de tràmits administratius que es determinin.

L'OAC podrà recollir els escrits dirigits a altres administracions per tal de traslladar-los als òrgans competents i comunicar-lo a la persona interessada.

 

​​​​​​​Article 8 El correu electrònic i els llocs web municipals

L'Ajuntament impulsarà la utilització del correu electrònic ciutadà per tal que tots els ciutadans i les ciutadanes puguin fer servir aquesta eina en la seva relació amb l'Ajuntament. Els ciutadans i les ciutadanes poden utilitzar la bústia ciutadana de correu electrònic (oac@ajciutadella.org) per a sol·licitar informació, presentar idees, suggeriments i queixes. El responsable de la bústia ciutadana remetrà els correus electrònics rebuts als departaments responsables de la gestió d'aquell tema i a l'Alcaldia.

L'Ajuntament posarà a disposició de la ciutadania un lloc web on s'informarà de les actuacions d'interès general, dels acords dels òrgans de govern i dels plens municipals, sobre els projectes d'importància per al municipi, i també on es donarà a conèixer la xarxa associativa local i l'agenda d'activitats més rellevants per al municipi.

Igualment es podran fer consultes i realitzar els tràmits administratius habilitats en carpeta ciutadana. L'Ajuntament també impulsarà l'ús de les noves tecnologies per a la relació amb la ciutadania, a través dels mitjans disponibles.

Article 9 Guia de tràmits

L'Ajuntament té publicada una guia bàsica de tràmits municipals al lloc web per a facilitar l'accés a la informació i la realització de tràmits administratius que mantindrà actualitzada i serà accessible a tota la ciutadania.

L'Ajuntament promourà la realització de cartes de serveis i farà les adequacions organitzatives necessàries per avançar en la qualitat del servei. En serà contingut essencial l'establiment de mitjans per a l'avaluació i el seguiment dels compromisos de servei, i facilitarà la participació ciutadana en els processos d'avaluació d'aquests compromisos

Article 10 Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC)

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) és un servei que l'Ajuntament de Ciutadella posa a disposició dels ciutadans i ciutadanes amb l'objectiu d'informar i ajudar als consumidors i usuaris/àries per a l'adequat exercici dels seus drets.

Els serveis essencials que ofereix són:

a) Informació a les persones consumidores        

b) Drets i deures en matèria de consum

c) Queixes i reclamacions, denúncies i sol·licituds d'arbitratge

 

Títol IV. Òrgans de participació

Capítol 1. Òrgans de participació municipals

Article 11 Caràcter dels òrgans de participació

Tots els òrgans de participació tenen un caràcter consultiu, d'informe preceptiu, de formulació de propostes i suggeriments d'acord i amb l'abast previst a l'article 69 de la LRBRL. Tanmateix, el Ple o l'alcalde o alcaldessa poden delegar en els presidents o presidentes d'aquests òrgans funcions executives en matèries que siguin delegables.

Article 12 Òrgans de participació municipals

A Ciutadella de Menorca existeixen els següents tipus d'òrgans de participació:

Consell de Ciutat

El Consell de Ciutat és l'òrgan més ampli de participació i deliberació de les problemàtiques que afecten la globalitat de la ciutat, i que té per objectiu debatre i valorar les grans línies estratègiques i els afers principals. La composició i el funcionament estan regulats al «Capítol 4. El Consell de Ciutat.» d'aquest Títol del present reglament

Consells municipals

Els consells municipals són aquells òrgans de participació que canalitzen les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de les diverses matèries generals i dels assumptes de competència municipal i d'actuació de l'Ajuntament. Els diferents consells municipals, la seva composició i el seu funcionament estan regulats al «Capítol 2. Els consells municipals» d'aquest Títol del present reglament.

Consell Infantil

És un Consell Municipal amb característiques singulars donada la composició dels seus membres. La seva funció principal és donar veu a la població infantil, fent propostes al consistori sobre temes del seu interès; afavorint la intervenció dels infants als debats, propostes, suggeriments i queixes respecte qualsevol actuació municipal, així com ser informats i opinar sobre les actuacions de les altres administracions públiques que actuen a la ciutat.

El funcionament i les convocatòries del Consell infantil serà acordat mitjançant el reglament el qual haurà ha de ser aprovat per Ple.

Comissions

Les Comissions són aquells òrgans de participació destinats a fomentar i canalitzar la participació ciutadana al voltant de temàtiques i assumptes més concrets de competència municipal.

Article 13 Remissió a la normativa general sobre òrgans col·legiats

Pel que fa a tot allò que no estigui previst en aquest capítol respecte del funcionament del Consell de Ciutat, dels consells municipals o de les comissions ciutadanes, s'hi aplicaran les normes generals que regulen el funcionament dels òrgans col·legiats.

 

Capítol 2. Els consells municipals

Article 14 Funcions

Els consells municipals són aquells òrgans de participació, aprovats pel Ple de l'Ajuntament,  que canalitzen les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de les diverses matèries i els assumptes de competència municipal i d'actuació de l'Ajuntament.

Els consells municipals poden fer propostes, informes, consultes i suggeriments, sobre temes relacionats amb l'àmbit sectorial de què es tracti.

Les persones representants dels consells municipals poden assistir a les sessions del Consell de Ciutat amb veu i sense vot, quan s'hi tractin temes relacionats amb les seves funcions.

Article 15 Composició

Els consells municipals estan formats per un representant de qualsevol associació inscrita al Registre Municipal d'Entitats i per una persona representant dels agents socials, que així ho sol·licitin, directament vinculats a l'àmbit específic de l'òrgan de participació.

S'integraran també en els consells municipals:

  • L'Alcaldia o regidor en qui es delegui
  • Un representant de cada grup polític municipal, que pot ser un regidor o una regidora o qualsevol persona que el grup municipal designi.
  • El director o la directora del servei de l'Ajuntament de Ciutadella en la matèria de què es tracti o tècnic responsable.

L'Ajuntament promourà la incorporació als consells municipals d'aquelles persones de prestigi reconegut i contrastat o amb experiència professional en la seva matèria que tinguin especial rellevància social en l'àmbit material del qual es tracta, amb les limitacions, pel que fa al nombre, que imposi l'acord de creació del Consell Municipal.

Un membre de la corporació exercirà la presidència del Consell per delegació de l'Alcaldia.

Article 16 Dinàmica dels consells municipals

El Consell Municipal serà assistit per un tècnic o una tècnica municipal, i per personal funcionari que farà les funcions de secretari/ària i aixecarà les actes de les sessions del Consell. Es reunirà almenys tres cops l'any i cada cop que el convoqui el president o la presidenta o un nombre de membres no inferior al 25%. Els acords es prendran per majoria simple, tot i que sempre es procurarà assolir el consens.

A les sessions del Consell Municipal hi podran assistir, amb veu però sense vot, tècnics i tècniques municipals. Les sessions seran públiques i qualsevol persona podrà assistir-hi. Per fer ús de la paraula, els ciutadans i les ciutadanes ho hauran de sol·licitar amb 48 hores d'antelació a la data prevista, al servei que convoca el consell, indicant el tema del qual volen parlar. El Consell Municipal haurà d'acordar a l'inici de la sessió, per majoria simple, si la intervenció és procedent .

L'acord de Ple de creació del Consell Municipal haurà d'incloure la composició i tot el referent a convocatòria, ordre del dia i funcionament.

 

Capítol 3. Les comissions ciutadanes

Article 17 Competència per constituir-les

L'Ajuntament podrà promoure, quan ho consideri convenient per acord del Ple i a proposta de l'Alcaldia, del Consell de Ciutat o dels consells municipals, la creació de comissions per tal de fomentar i canalitzar la participació ciutadana al voltant de temàtiques i assumptes més concrets de competència municipal.

Article 18 Funcions i composició

Les comissions ciutadanes, que estan formades per representants d'associacions i entitats vinculades al tema a tractar i per membres de la ciutadania en particular amb especial interès en el tema a tractar, es constituiran amb la finalitat de debatre sobre una determinada proposta, projecte, pla, etc., després de l'anàlisi previ de les diferents posicions i informacions respecte de la qüestió corresponent.

L'acord de Ple de creació de la comissió ciutadana haurà d'incloure la composició i tot el referent a convocatòria, ordre del dia i funcionament.

Capítol 4. El Consell de Ciutat

Secció Primera Definició i funcions

Article 19 Definició

El Consell de Ciutat és l'òrgan més ampli de participació i deliberació de les problemàtiques que afecten la globalitat de la ciutat que té per objectiu debatre i valorar les grans línies estratègiques i els afers principals.

Les seves funcions principals són debatre els plans d'actuació generals, canalitzar propostes i suggeriments; promoure estudis i actuacions en matèria de desenvolupament econòmic, local, planificació estratègica de la ciutat i grans projectes urbans.

Així, doncs, la finalitat del Consell de Ciutat, com a màxim òrgan de consulta i participació, és assistir els poders públics municipals i implicar de la millor manera possible el conjunt d'agents institucionals i individuals de la ciutat de Ciutadella de Menorca en l'activitat municipal per tal de potenciar la màxima participació en la definició i el seguiment del futur de la ciutat.

Per això, el Consell de Ciutat lidera els processos de reflexió, coordinació i consens amb la resta de consells municipals, a l'entorn dels interessos que afecten la qualitat de vida dels ciutadans i de les ciutadanes del nostre municipi.

Article 20 Funcions

El Consell de Ciutat exerceix les funcions següents:

a) Assessorar l'Ajuntament en la definició de les grans línies de la política i la gestió municipal, i generar consens ciutadà en temes d'interès general.

b) Conèixer i debatre els projectes estratègics urbans i de desenvolupament social i econòmic de la ciutat; ordenances i altres disposicions generals de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

c) Conèixer els criteris principals del pressupost municipal i fer el seguiment dels principals programes d'actuació municipal.

d) Actuar com a garantia de la participació dels diferents interlocutors socials en l'anàlisi i les propostes sobre assumptes de caràcter social i econòmic.

e) Promoure accions i/o estudis per al desenvolupament equilibrat i sostenible, la cohesió social i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania.

f) Donar suport als consells municipals i altres òrgans de participació, i conèixer-ne les conclusions, iniciatives i deliberacions.

g) Debatre altres temes que li siguin encomanats per l'Alcaldia o pel Ple de l'Ajuntament.

h) Dictaminar sobre els assumptes que li siguin sol·licitats per Alcaldia, el Ple o qualsevol consell municipal de participació.

i) Proposar audiències públiques sobre temes d'interès general de la ciutat

 

Secció Segona Composició del Consell de Ciutat

Article 21 Composició

El Consell de Ciutat de Ciutadella té la composició següent:

a) L'alcaldessa o alcalde.

b) El regidor o regidora de Projecte de Ciutat.

c) Un o una representat de cada grup municipal o organització política amb representació a l'Ajuntament, no duplicant el grup municipal representat per la regidoria de Projecte de Ciutat, descrit al punt b).

d) Un o una representant de cadascun dels consells municipals i comissions ciutadanes actives durant el darrer any natural.

e) Un o una representant de les associacions empresarials que tinguin vinculació amb el municipi de Ciutadella.

f) Un o una representant de les associacions sindicals, que tinguin vinculació amb el municipi de Ciutadella.

g) Un o una representant dels col·legis i/o agrupacions professionals presents a Ciutadella de Menorca que mantenguin una vinculació amb la ciutat.

h) Dos representants de les entitats del tercer sector, ONG, entitats sense ànim de lucre.

i) Tres ciutadans o ciutadanes, no representants de cap entitat del municipi, que es triaran per sorteig, entre les persones que hagin sol·licitat formar-hi part, a partir de la crida que farà l'Ajuntament per a tal fi.

j) Una tècnica o tècnic de Projecte de Ciutat (sense vot).

k) El secretari o secretària general de la corporació o persona funcionària municipal  en qui delegui.

Els representants del grup d) s'han d'escollir entre membres, d'aquests consells o comissions, no representades en cap altre grup.

Al llarg del mandat, es podran incorporar nous membres, representants de noves comissions o consells municipals.

Els membres del Consell de Ciutat de Ciutadella de Menorca s'han d'anomenar per acord del Ple Municipal.

Article 22 Observadores o observadors

La presidència, en funció dels temes que s'hagin de tractar, pot convocar, en qualitat de persones observadores amb veu però sense vot, regidores i regidors municipals, tècnics i tècniques municipals o d'altres administracions i altres responsables d'entitats i professionals per a participar en les sessions del Consell.

Article 23 Renovació

El mandat dels membres del Consell és de quatre anys. La presidència i els membres dels grups a), b) i c) de l'Article 20, s'han de renovar coincidint amb els canvis de govern corporatiu. La resta de membres del Consell, a excepció de la figura tècnica si no hi ha canvi de funcions, s'han renovar coincidint amb la meitat del mandat dels grups a), b) i c) mencionats per tal de garantir la continuïtat en les tasques encomanades al Consell.

En cada procés de renovació també es renovaran els membres que no hagin excusat l'absència a cap sessió del Consell durant tot el període de mandat.

Article 24 Causes de pèrdua de la condició de membre

Els membres del Consell perden la seva condició en els supòsits següents:

a) Per expiració del temps de vigència del càrrec o del nomenament.

b) Per pèrdua, per qualsevol causa, de la condició de membre de les organitzacions o institucions designats.

c) Per renúncia expressa del membre de continuar formant part del Consell.

d) Per no estar activa la comissió o òrgan, al qual representen, en el darrer any natural.

e) Per resolució judicial que impedeix ocupar càrrec públic d'aquesta naturalesa.

f) Per defunció.

 

​​​​​​​Excepte en el supòsit de la lletra a), l'ens designant pot nomenar un nou membre que substitueixi el membre anterior. El nomenament tindrà una vigència temporal limitada a la qual restava vigent pel membre substituït.

Article 25 Secretaria del Consell de Ciutat

Actua com a secretari o secretària del Consell el secretari o secretària general de la corporació o persona funcionaria municipal  en qui delegui.

Les funcions atribuïdes a la secretaria del Consell són les següents:

a) La redacció de les actes de les sessions del Consell.

b) Assistir la presidència per garantir les convocatòries de les sessions.

c) Trametre les convocatòries de les sessions per ordre de la presidència.

d) Custodiar la documentació del Consell a l'efecte de garantir la posada a disposició o l'accés, entre la convocatòria i la celebració de la sessió, de la documentació relativa a cada sessió.

e) Custodiar les actes i memòries del Consell i certificar, quan així s'autoritzi, amb el vistiplau de la presidència del Consell, els acords presos.

 

Secció Tercera Organització i funcionament del Consell de Ciutat

Article 26 Òrgans del Consell de Ciutat

El Consell de Ciutat s'estructura en els òrgans següents:

a) Plenari

b) Presidència

c) Vicepresidències

Article 27 Plenari

Formen part del Plenari la Presidència, les persones representants relacionades a l'Article 21  i el secretari o secretària del Consell.

Les atribucions del Consell Plenari són les següents:

  • Exercir les funcions que li són pròpies, establertes a l'Article 20 , mitjançant el debat i adoptant els seus acords en forma d'informes i recomanacions no vinculants.
  • Formular propostes i suggeriments a l'Ajuntament sobre els assumptes que són propis del Consell i respecte al funcionament dels serveis i els organismes públics municipals.
  • Demanar informació i documentació sobre qualsevol matèria o intervenció que afecti el camp d'actuació del Consell de Ciutat.
  • Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga que li atribueix el Ple de la corporació o disposició municipal de caràcter general.

Article 28 Presidència

La presidència del Consell correspon a l'alcaldia de Ciutadella o al membre de la corporació en qui delegui. Les atribucions de la presidència són:

  • Convocar i fixar l'ordre del dia de les sessions del plenari.
  • Trametre als òrgans de gestió i de govern municipal els informes i les recomanacions del Consell de Ciutat.
  • Crear comissions de treball i seguiment per determinar la finalitat i els objectius concrets.
  • La resta de funcions que li són pròpies amb relació al funcionament d'un òrgan col·legiat.

Article 29 Vicepresidència

La Presidència ha de nomenar dues vicepresidències entre els membres del Consell. La seva funció és substituir-la, per l'ordre del seu nomenament, en supòsits de vacant o absència i col·laborar amb la presidència en l'exercici de les seves atribucions com a president de les sessions.

 

Secció Quarta Funcionament

Article 30 Periodicitat de les sessions Plenari

El Consell de Ciutat es reunirà, com a mínim, un cop cada sis mesos i sempre que sigui possible, serà al començament de cada semestre. La sessió en què es debatin la planificació anual i els pressupostos municipals tindrà caràcter d'audiència pública.

El Plenari ha de fer una sessió ordinària cada sis mesos, així mateix, pot fer sessions extraordinàries quan les convoqui la presidència, per iniciativa pròpia o a sol·licitud d'una quarta part dels seus membres. En aquest darrer cas, la sol·licitud s'ha de fer per escrit raonat, signat personalment per tots els membres que la subscriguin.

Article 31 Convocatòria i sessions

L'ordre del dia de les sessions del Consell es tancarà provisionalment, com a tard, deu dies abans que es reuneixi, a fi que hi puguin incloure propostes els consells municipals. L'ordre del dia definitiu, com a tard, es tancarà i notificarà cinc dies hàbils abans de la sessió.

La notificació s'ha de trametre per mitjans telemàtics als membres del Consell de Ciutat de l'Article 21 , sempre que hagin indicat aquest sistema com a preferent o n'hagin admès la utilització.

La convocatòria ha de ser per escrit i amb constatació expressa de l'ordre del dia.

Per a la vàlida constitució de l'òrgan, a l'efecte de la celebració de les sessions, es requereix la presència de la presidència i de la secretaria, o de qui legalment les substitueixi, i d'una tercera part dels membres amb dret a vot. En el supòsit que no s'assoleixi el quòrum d'assistència establert, la sessió tindrà lloc en segona convocatòria 30 minuts més tard, i s'exigirà el mateix quòrum d'assistència de la primera convocatòria.

Correspon a la Presidència la direcció i moderació dels debats intentant la recerca del màxim consens. No obstant això, en cas de desacord, la presidència pot sotmetre els assumptes a votació. En cas de votació, els dictàmens i les recomanacions del Consell de Ciutat s'han de prendre per majoria simple dels membres assistents.

Les votacions ordinàries s'han de fer a mà alçada, llevat que una quarta part dels o de les assistents sol·liciti una votació nominal i/o secreta.

Els vots són personals i intransferibles.

De la sessió, el secretari o la secretària n'ha d'estendre acta, la qual ha de recollir de forma succinta les opinions emeses, el resultat del debat i, si escau, el de les votacions. Així mateix, ha de recollir íntegrament els dictàmens i les recomanacions no vinculants emesos pel Consell.

Les actes de les sessions del Consell de Ciutat s'han de trametre als membres del Consell, en el termini de 30 dies des de la data de celebració del plenari. Per tal d'assegurar la difusió dels debats, i els acords i donar-los a conèixer a la resta de la ciutadania, s'ha de publicar l'ordre del dia i un resum de les actes de les sessions al web municipal.

 

Títol V. De la informació municipal.

Article 32 Facilitació de la informació

L'Ajuntament facilitarà, dins de les seves possibilitats, una informació àmplia, puntual i objectiva sobre els assumptes i les activitats municipals a través dels mitjans disponibles que permetin una major difusió o apropin la informació a la ciutadania:

  • Web municipal i xarxes socials
  • Mitjans de comunicació
  • Organització d'actes públics
  • Edició de bans
  • Correus electrònics
  • Taulons informatius
  • Qualsevol altre que el Ple o els serveis municipals decideixin crear
 

​​​​​​​Article 33 Informació de normes, acords i projectes

Les normes, els acords i projectes d'obra municipal podran ser divulgats de la manera més adient, perquè puguin ser coneguts per la ciutadania i, en conseqüència, aquesta pugui exercir els seus drets i les seves obligacions.

Les convocatòries i l'ordre del dia de les sessions del Ple es faran públics en els taulers d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web municipal.

Sense perjudici d'allò disposat a l'article 70.2 de la LRBRL, l'Ajuntament donarà publicitat resumida dels acords del Ple i de la Junta de Govern en els taulers d'anuncis de l'Ajuntament i al web municipal.

Article 34 Accés de la ciutadania a la informació

Totes les ciutadanes i els ciutadans tenen el dret d'accedir a la documentació municipal que tingui la consideració de pública o en la qual estiguin directament interessats, i a obtenir-ne còpies i certificacions, prèvia petició raonada per escrit, i d'acord amb els criteris següents:

a) La documentació relativa als acords o a les resolucions efectives dels òrgans de govern municipal serà sol·licitada a l'Alcaldia, per escrit i s'haurà de justificar l'interès legítim i directe del sol·licitant, llevat que es tracti de documentació que tingui la consideració de pública. En la resta de casos la informació se sol·licitarà a l'Alcaldia, a les i els tinents d'alcalde o regidories delegades.

b) La petició es resoldrà en un termini de trenta dies hàbils, expressant-hi el lloc, el procediment i les condicions per a la consulta de la documentació.

c) L'eventual denegació de la sol·licitud haurà de ser motivada i justificada en alguns dels supòsits esmentats expressament en la legislació vigent o en aquest reglament.

d) La consulta se circumscriurà a l'examen de la documentació i a prendre notes i no inclou l'autorització per a la reproducció gràfica o de qualsevol altre ordre, sense perjudici que es puguin sol·licitar expressament certificacions o còpies d'acords.

e) Són causes de denegació:

  • La seguretat i defensa de l'Estat.
  • La indagació de delictes.
  • La seguretat, l'honor i la intimitat de les persones.
  • Matèries classificades d'acord amb la LSO, sense perjudici a les autoritzacions especials.
  • Matèries que no han de ser publicades per disposició expressa de la Llei, sense perjudici a les autoritzacions especials.
  • Per raó de la conservació dels fons.
  • Per raó de la funció de la pròpia institució.
  • Per raó de les disponibilitats efectives de temps, lloc i mitjans personals, que en aquest cas s'hauran d'explicitar.
  • Les que estableix la LOPDP.

f) La documentació de l'Arxiu Històric Municipal podrà ser consultada d'acord amb les normes que regulen l'examen de la documentació d'aquest caràcter dipositada en aquelles dependències.

 

Títol VI Les associacions i les entitats ciutadanes.

Article 35 El Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes

El Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes és un registre creat per l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, on s'inscriuen les associacions i grups estables que tinguin el seu àmbit d'actuació principal a Ciutadella, a fi i efecte que es reconeguin i garanteixin, a les entitats i associacions, el drets reconeguts en aquest reglament, en la LRBRL, en el ROFRJEL i a la LMRLIB.  En conseqüència, aquests drets solament els tindran aquelles entitats que estiguin inscrites al Registre Municipal.

El registre té caire públic i pot ser consultat per qualsevol persona interessada. És un òrgan dinàmic que tracta de conèixer la realitat associativa de la ciutat i analitza i estudia l'evolució del teixit associatiu.

El Registre permet a l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca conèixer en tot moment les dades més importants de la societat civil del municipi, la representativitat, el grau d'interès o la utilitat ciutadana de les seves activitats, la seva autonomia funcional i les ajudes que reben d'altres entitats públiques o privades.

El Registre és obert a totes aquelles associacions i entitats sense ànim de lucre que tinguin per objecte la defensa, el foment o la millora dels interessos generals o sectorials dels ciutadans i ciutadanes de Ciutadella. Formaran part del registre, per tant, les associacions de veïns i veïnes; les de pares i mares d'alumnes; les entitats culturals; les esportives, recreatives, de joves i d'esplais; les entitats sindicals, empresarials, professionals o qualsevol altra de similar i legítima en el marc constitucional democràtic.

Article 36 Inscripcions

Les inscripcions en aquest registre es faran telemàticament, i a petició de les entitats ciutadanes interessades, les quals hauran d'aportar la documentació següent:

  • Sol·licitud d'inscripció, segons model aprovat per l'Ajuntament.
  • Estatuts que regeixen l'entitat.
  • Acta fundacional.
  • CIF.
  • Núm. d'inscripció en el Registre General d'Associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i/o altres registres.
  • Nom de les persones que n'ocupen els càrrecs directius.
  • Seu social.
  • Telèfon, correu electrònic i lloc web de l'entitat.
  • Certificació del nombre de socis de l'entitat.

En el termini de quinze dies, des de la sol·licitud d'inscripció i, si no és que aquest s'hagués d'interrompre per la necessitat d'aportar documentació no inclosa inicialment, l'Ajuntament notificarà a l'Associació el seu número d'inscripció; a partir d'aquest moment es considerà d'alta amb caràcter general.

Les associacions inscrites estan obligades a notificar tota modificació de les dades dins el mes següent en el qual es produeixi.

Si en el moment de fer aquesta classificació es detecta la falta d'algun requisit essencial per a la inscripció, açò es comunicarà a la persona interessada perquè en un termini de 15 dies pugui reparar el defecte, i es donarà per desistit en cas que no ho faci.

El pressupost i el programa anual d'activitats s'hauran de comunicar en el mes de gener de cada any.

A fi de fomentar el coneixement i la interrelació entre totes les entitats i associacions de Ciutadella de Menorca, l'Ajuntament elaborarà i actualitzarà anualment un fitxer de les entitats del municipi, el qual inclourà les dades de contacte i les activitats bàsiques de totes les entitats que formin part del Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes. Aquest fitxer es publicarà al lloc web municipal.

Les entitats inscrites en aquest registre hauran de remetre anualment a l'Ajuntament, abans del 31 de març, la fitxa de renovació i/o confirmació de dades a fi de verificar que l'entitat continua amb les seves activitats. Les entitat que no compleixin aquest requisit podran ser donades de baixa del Registre mitjançant Resolució de l'Alcaldia amb el requisit de l'audiència prèvia de l'entitat interessada.

L'Ajuntament de Ciutadella igualment realitzarà cada tres anys una revisió del Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes; per tal d'actualitzar les dades, les associacions i entitats que no estiguin en funcionament

Article 37 Drets de les entitats

Les entitats i associacions inscrites en el Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes podran gaudir dels drets següents:

a) Dret a subvencions econòmiques per l'acompliment del seu objecte, i d'acord amb les dotacions pressupostàries municipals.

b) Dret a l'ús dels mitjans i equipaments públics, amb les limitacions que imposi la coincidència de l'ús per part d'altres associacions o entitats o el mateix Ajuntament, sense perjudici de la sol·licitud per escrit, i sense perjudici de satisfer el preu públic que s'aprovi per a la utilització dels serveis.

c) Dret a la informació municipal en els termes i les condicions previstos en aquest reglament i en la legislació vigent.

d) Dret a formar part dels òrgans de participació del seu interès.

e) Tots aquells drets reconeguts en el present reglament.

Article 38 La participació de les entitats en els plens municipals

La participació de les entitats en els plens municipals es regula amb caràcter general a l'Article 53  d'aquest reglament.

Article 39 La participació de les entitats en els òrgans de participació ciutadana

Les entitats i associacions locals són l'element principal dels consells municipals de participació. Hi participen d'acord amb les funcions i normes generals descrites en aquest reglament i en el seu reglament específic.

Les entitats i associacions locals formen, conjuntament amb els representants i les representants de l'Ajuntament i dels veïns i de les veïnes, els consells municipals i el consell de ciutat de participació. Hi participen d'acord amb les funcions i normes generals descrites en aquest reglament i en el seu reglament específic.

 

Títol VII  Formes i instruments de participació popular

Article 40 L'audiència pública

L'audiència pública constitueix un espai de participació per a la presentació pública, per part de l'Ajuntament, i posterior debat entre aquest i la ciutadania, sobre qüestions de matèria municipal especialment significatives i transcendents per a la ciutat. També és un mecanisme per a què la ciutadania formuli propostes.

Serà convocada per l'alcaldia directament, oïda la Junta de Portaveus, o a sol·licitud d'almenys 2/3 dels membres de la corporació, o bé a petició individual amb un suport, com a mínim de 300 signatures de ciutadans o ciutadanes residents a Ciutadella, majors de 16 anys, degudament identificades.

Article 41 Convocatòria i anunci de l'audiència pública

L'audiència pública es convocarà amb una antelació mínima de vint-i-cinc dies naturals, per un tema monogràfic i les propostes o preguntes s'hauran de presentar al Registre de l'Ajuntament amb una antelació mínima de quinze dies naturals.

La convocatòria s'anunciarà al tauler d'edictes de l'Ajuntament, al web municipal, i es notificarà als peticionaris. Així mateix, si cal per motius d'urgència, s'anunciarà mitjançant bans de l'Alcaldia.

Article 42 Funcionament de l'audiència pública

El funcionament de les sessions serà el següent:

1) Intervenció de la ponència del tema a tractar.

2) Intervenció i posicionament del responsable polític municipal.

3) Intervenció de les persones assistents durant un màxim de cinc minuts cada una. Aquest temps es podrà reduir en funció del número de persones que hagin sol·licitat la paraula, tenint en compte una duració màxima de dues hores tota la sessió.

4) Rèplica del/de la responsable polític/a, si escau.

5) Conclusions, si escau.

S'aixecarà la corresponent Acta de la sessió en data i forma.

Article 43 Proposta, suggeriment, queixa o reclamació

Tots els ciutadans i les ciutadanes tenen el dret d'adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal per elevar propostes d'actuació, comentaris, suggeriments, queixes i reclamacions en matèries de competència municipal o d'interès local.

Article 44 Formes de presentació

La proposta, suggeriment, queixa o reclamació es podrà cursar mitjançant instància a l'Oficina d'Atenció a la Ciutadania (OAC) presencialment o per via telemàtica (en el cas de les entitats sempre per via telemàtica). La proposta la podrà presentar una persona individualment, una entitat o un col·lectiu de persones afectades o interessades per un tema concret.

Article 45 Procediment

L'alcaldessa o alcalde o regidor/a en qui delegui haurà d'estudiar el contingut i informar per escrit a la part interessada sobre el curs que se li donarà en el termini màxim d'un mes, i podrà requerir la presència de l'autor per tal que expliqui i defensi l'esmentada proposta, suggeriment, queixa o reclamació.

Article 46 La petició

La petició la podrà cursar al l'Oficina d'Atenció Ciutadana, mitjançant instància al Registre municipal o, per via telemàtica. La petició la podrà presentar una persona individualment, una entitat o un col·lectiu de persones afectades o interessades per un tema concret. En tot cas, la petició que no estigui regulada pel procediment administratiu la respondrà, en el termini màxim de tres mesos el responsable del servei a què es dirigeix la petició.

Si la petició no es resol en aquest termini, el peticionari podrà presentar la corresponent reclamació davant el regidor delegat de l'àrea, la qual s'haurà de resoldre en el termini màxim de tres mesos a comptar des de la seva presentació. Tot açò, sense perjudici que l'interessat presenti davant l'Alcaldia el corresponent escrit de queixa, que podrà reiterar fins que es produeixi la resposta de l'Administració.

Article 47 La consulta popular

L'Alcaldia, amb l'acord previ del Ple per majoria absoluta i amb l'autorització de l'Estat, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d'especial importància per als interessos dels veïns, llevat dels relatius a les finances locals. L'Alcaldia ha de sotmetre al Ple les sol·licituds de consulta popular quan siguin subscrites per un nombre de ciutadans i ciutadanes que, com a mínim, sigui igual a 1.000 més el 10% dels habitants que excedeixen els 5.000 habitants, tal com es regula a l'article 123 de la LMRLIB. Les signatures dels ciutadans s'han de formalitzar davant el secretari o la secretària municipal o han d'estar autenticades per un fedatari públic.

Article 48 Tramitació de la consulta popular

Correspon a l'Ajuntament realitzar els tràmits pertinents per a la celebració de la consulta popular sobre matèries de la seva competència. El resultat de la consulta popular per via de referèndum haurà de ser tractat en sessió plenària extraordinària de la Corporació, que se celebrarà en el termini màxim d'un mes després de realitzat el referèndum. El Ple haurà d'adoptar un acord tenint en compte exclusivament l'objecte de la consulta i valorant el percentatge de participació i el resultat del referèndum. En tot allò que no està previst en aquest capítol, s'estarà al que disposa la legislació estatal o de la Comunitat Autònoma per a les distintes modalitats de referèndum.

Article 49 La iniciativa ciutadana

La iniciativa ciutadana és aquella forma de participació mitjançant la qual els ciutadans i les ciutadanes proposen a l'Ajuntament que dugui a terme una determinada actuació o activitat de competència municipal, d'interès públic i sense generació de beneficis, i aporten mitjans econòmics, béns, drets o treball personal per aconseguir-ho.

Article 50 Presentació d'iniciatives

Qualsevol persona o col·lectiu de persones, en ambdós casos mitjançant entitats o associacions legalment constituïdes, podrà plantejar una iniciativa ciutadana.

Article 51 Tramitació d'iniciatives ciutadanes

Quan l'Ajuntament rebi la iniciativa, se sotmetrà a informació pública, tot anunciant-la al tauler d'edictes i al web municipal, durant un termini de trenta dies naturals, tret que, per raons d'urgència, fos aconsellable un termini més curt.

Article 52 Decisió sobre les iniciatives ciutadanes

L'Ajuntament haurà de decidir-se sobre la iniciativa ciutadana en el termini de trenta dies naturals a comptar a partir del dia següent de la finalització de l'exposició pública. La decisió tindrà en compte principalment l'interès públic de la iniciativa. Abans de la presa de la decisió corresponent, l'Ajuntament podrà demanar aclariments complementaris a l'entitat o associació que ha fet la proposta. En cas que l'òrgan competent de l'Ajuntament aprovi la iniciativa ciutadana, farà pública la forma i el calendari amb què es durà a terme i hi destinarà la partida econòmica corresponent.

Article 53 Intervenció, comunicació o proposició al Ple

Podran sol·licitar la inclusió d'una comunicació o proposició en el punt 2n (despatx oficial i comunicacions rebudes) de l'ordre del dia del Ple:

a) Les entitats i associacions cíviques inscrites en el Registre Municipal d'Entitats.

b) El Consell de Ciutat i els consells municipals.

c) Qualsevol persona o col·lectiu ciutadà que presenti signatures acreditades d'un 3% del padró municipal de Ciutadella, majors de 16 anys,  amb les dades personals del signants (nom i llinatges, DNI i signatura). Les signatures dels ciutadans i les ciutadanes s'han de formalitzar davant el secretari o la secretària municipal o han d'estar autenticades per un fedatari públic.

Quan es donin aquestes circumstàncies i així ho acordi la Junta de Portaveus, la comunicació o proposició s'inclourà a l'ordre del dia del Ple ordinari més pròxim, al punt de precs i preguntes, i serà tramitada d'acord amb el Reglament Orgànic Municipal.

Com a màxim es podrà incloure una intervenció per Ple, i en cas de que hi hagi més d'una petició d'intervenció, la Junta de Portaveus decidirà la intervenció que es tractarà en aquell Ple.

Article 54 Procediment d'intervenció, comunicació o proposició al Ple

En la sol·licitud d'intervenció en el Ple hi figurarà el nom de la persona que prendrà la paraula, amb un temps màxim de cinc minuts. Posteriorment, els o les portaveus dels diferents grups municipals podran sol·licitar aclariments al defensor o a la defensora de la proposició, que la matisarà durant el temps màxim de tres minuts, i després es passarà al debat per part dels grups municipals. Quan una comunicació o proposició sigui debatuda, no se'n podrà presentar una altra sobre el mateix tema en un termini d'un any, excepte que es complementi amb noves dades rellevants, a criteri de la Junta de Portaveus.

Article 55 La defensa dels ciutadans i les ciutadanes

L'Ajuntament ha de garantir el respecte als drets i deures de la ciutadania recollits en aquest reglament, a causa de l'actuació del mateix Ajuntament. Per açò es dotarà d'un servei on els ciutadans podran adreçar les seves queixes. Aquest servei serà anomenat “Bústia Ciutadana” i serà via web o via Registre General.

Tots els ciutadans i les ciutadanes de Ciutadella podran adreçar un escrit a l'Ajuntament, ja sigui en suport paper o per correu electrònic (oac@ajciutadella.org), on hi facin constar la lesió dels seus drets i les proves per identificar-ho, així com els suggeriments que els interessi fer arribar.

 

Títol final Disposicions.

Disposicions transitòries

Disposició transitòria única

Aquest reglament de participació ciutadana, en tot allò que tingui incidència en altres normes municipals, tindrà plena validesa i les esmentades normes hauran d'adaptar-se a allò que s'estableix en aquest reglament.

Disposicions derogatòries

Disposició derogatòria única

Queda derogat el Reglament de participació ciutadana de Ciutadella de Menorca aprovat pel Ple municipal de dia 11 de novembre de 1999 i publicat al BOIB núm. 76 de dia 20 de juny del 2000.

​​​​​​​Disposicions finals

Disposició final primera

Aquest Reglament orgànic entrarà en vigor quan s'hagi publicat íntegrament en el BOIB i hagi transcorregut el termini a què es refereix l'article 65.2 de la LRBRL.

Disposició final segona

Dins la voluntat de fomentar i promoure la participació ciutadana en la gestió municipal, aquest reglament no exclou que es puguin donar altres formes de participació, com la possible creació d'òrgans desconcentrats (Juntes Municipals de Districte), en el termes prevists en els articles 128 i 129 del ROFRJEL, que, una vegada superat el període experimental, i amb la prèvia consulta amb les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Associacions i Entitats Ciutadanes, s'aniran afegint al present reglament.

Abreviatures

  • LRBRL: Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local.
  • CE: Constitució Espanyola.
  • LMRLIB: Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
  • ROFRJEL: Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel que s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.
  • LOPDP: Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
  • LSO: Llei 9/1968, de 5 d'abril, sobre secrets oficials.

 

Ciutadella de Menorca, 3 de març de 2022

L'alcaldessa Joana Gomila Lluch