Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 125781
Aprovació del Pla de Disposició de Fons del Consell Insular d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El President del Consell Insular d'Eivissa, mitjançant Decret de Presidència número 2022000082, de data 15.02.2022, ha acordat l'aprovació del que es disposa al Pla de disposició de fons, que es transcriu a continuació, en relació amb les previsions sobre la gestió dels fons integrants de la Tresoreria per a fer front a les obligacions contretes pel Consell Insular, així com la derogació del Pla de Disposició de Fons anteriorment aprovat en data 23.08.2011, publicat al BOIB número 137 de 08.09.2011.

PLA DE DISPOSICIÓ DE FONS

1. Principis generals

1.1. El Pla de disposició de fons és un instrument necessari per a la gestió de la tresoreria i constitueix una eina eficaç per regular la liquiditat del sistema financer local.

1.2 El Pla de disposició de fons de la Tresoreria d'aquest Consell Insular té per objecte aconseguir una adequada distribució temporal dels pagaments, acomodant-los a les disponibilitats d'efectiu previstes en la Tresoreria insular, que permeti una correcta estimació de les necessitats d'endeutament i l'optimització dels recursos disponibles.

1.3 La Intervenció verificarà l'acomodació de les ordres de pagament al Pla de disposició de fons mitjançant l'examen del mateix Pla de disposició de fons o de l'informe que sobre aquest tema emeti la Tresoreria de l'entitat.

1.4 La gestió dels fons integrants de la Tresoreria es realitzarà sota el principi d'unitat de caixa amb la centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i per operacions no pressupostàries, utilitzant tots els recursos dineraris disponibles per al pagament de les obligacions.

1.5 El Pla de disposició de fons serà d'aplicació des del dia següent a la seua publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i mantendrà la seua vigència en els exercicis següents mentre que no s'aprovi un nou Pla.

1.6 D'igual manera el Pla de disposició de fons podrà revisar-se al llarg de l'exercici en funció de les modificacions produïdes en les disponibilitats líquides efectives o previstes en la Tresoreria.

2. Ordenació dels pagaments

2.1 Els pagaments pressupostaris per execució del pressupost de despeses s'ordenaran atenent el reconeixement de l'obligació corresponent, atesa la necessària execució pressupostària d'aquests en funció de les meritacions respectives.

2.2 Sigui quin sigui l'ordre de prelació que, segons aquest Pla, correspongui al pagament, els pagaments s'ordenaran perquè es realitzin en data anterior a la finalització del termini previst en la normativa de morositat.

3. Disponibilitats dineràries i ordre de prelació en els pagaments

3.1 Quan de la programació de les disponibilitats dineràries d'aquest Consell Insular es desprengui que no permeten atendre el pagament puntual de les obligacions d'amortització de deute i dels seus corresponents interessos, pagament de les obligacions de personal i quotes obligatòries de la Seguretat Social, podran realitzar-se ajustos a la programació dels pagaments fins a aconseguir els recursos dineraris necessaris que permetin atendre aquelles obligacions.

3.2 Quan a la programació d'expedició d'ordres de pagament les disponibilitats de fons estimades raonablement no permetin atendre el conjunt de les obligacions reconegudes de naturalesa pressupostària i els pagaments exigibles de naturalesa extrapressupostària, s'atendrà al següent ordre de prelació de les ordres de pagament:

3.2.1 Pagaments corresponents a amortització de deute:

  • Els pagaments corresponents a obligacions contretes en exercicis anteriors: amortització del deute inclòs en el Capítol IX i Interessos del deute Capítol III.
  • Els pagaments corresponents a amortització del deute inclòs en el Capítol IX i Interessos del deute Capítol III, així com els pagaments per cancel·lació d'operacions no pressupostàries de tresoreria i despeses financeres derivades del deute i d'operacions de tresoreria.

3.2.2 Els pagaments corresponents a crèdits del Capítol I. Despeses de personal:

  • En aquest nivell s'inclouen les despeses classificades en el Capítol I. Despeses de personal, de la classificació econòmica del pressupost de despeses. A títol enunciatiu s'entendran incloses les retribucions líquides del personal funcionari, laboral, eventual i dels membres electes de la Corporació que tenguin reconeguda dedicació exclusiva o parcial i altres despeses com les despeses socials i dietes de personal.
  • Pagaments extrapressupostaris a realitzar en concepte de quotes retengudes als empleats per raó de cotitzacions a la Seguretat Social en qualsevol dels seus règims, així com els derivats de liquidacions trimestrals en concepte d'impostos retenguts als perceptors de rendes abonades per la Corporació i especialment les corresponents a l'impost sobre la renda de les persones físiques, tret que, en tots dos casos, s'hagués obtengut ajornament de l'obligació d'ingrés en manera reglamentària.
  • Pagaments de naturalesa pressupostària en concepte de cotitzacions empresarials de qualsevol règim de la Seguretat Social, excepte ajornament de l'obligació de pagament obtengut en manera reglamentària.

3.2.3 Pagaments sotmesos a l'ordre d'antiguitat del deute:

  • Pagaments d'obligacions contretes en exercicis anteriors tant de naturalesa pressupostària com no pressupostària sense incloure els interessos que es poguessin entendre reportats d'acord amb el que disposa la normativa de morositat. Així mateix, s'inclou en aquest nivell el pagament de les obligacions que es varen haver de contreure en exercicis anteriors i que ho han estat en l'exercici corrent per reconeixement extrajudicial de crèdits, mitjançant l'acord preceptiu de l'ens local en Ple, de conformitat amb el que disposa l'article 60.2 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril.
  • Pagaments de les obligacions de l'exercici corrent, en aplicació de l'article 71.2 de la Llei 39/2015, això és, seguint el despatx d'expedients per rigorós ordre d'incoació, excepte resolució motivada en contra.

3.2.4 Altres tipus de pagaments:

  • Pagaments corresponents a despeses finançades amb ingressos afectats fins a cobrir l'import dels ingressos afectats efectivament cobrats o recaptats, quan els cobraments no es trobin sotmesos al principi d'unitat de caixa per disposició legal expressa.
  • Pagaments corresponents a les despeses finançades amb subvencions finalistes en els quals el cobrament d'aquestes estigui condicionat a la justificació del pagament de les citades despeses i amb l'exclusiva finalitat de justificar aquells. L'ordenant de pagaments, amb petició prèvia raonada del centre gestor de la despesa de la necessitat de la mesura i de les despeses afectades per aquesta, haurà d'autoritzar aquesta prioritat.
  • Pagaments i/o dipòsits a efectuar corresponents a obligacions derivades d'acords adoptats per la corporació per acomplir sentències fermes per les quals l'Ens Local es condemni a abonar una quantitat certa.
  • Pagaments corresponents a subvencions nominatives recollides al pressupost, sempre que ho sol·liciti el beneficiari i ho acordi l'ordenant de pagaments de forma expressa.
  • Pagaments pressupostaris i no pressupostaris per obligacions reconegudes contretes en l'exercici corrent, que es realitzaran aplicant el criteri de data límit de pagament o venciment d'aquestes obligacions, independentment de la data de reconeixement de l'obligació.
  • Pagaments a favor d'organismes autònoms, ens i societats mercantils depenents de l'entitat i dels ens suprainsulars, o a favor de concessionaris de serveis públics, fins a la quantia necessària per a que dits ens puguin atendre, amb l'ordre de prelació de pagaments establert en aquest Pla de disposició de fons, els pagaments corresponents a les seves despeses de funcionament sempre i quan aquestes despeses no estiguin cobertes per altres ingressos ordinaris o extraordinaris que corresponguin a l'organisme autònom, entitat o concessionari.

4. Normes específiques d'aplicació

4.1 A l'efecte de no incomplir el principi de prelació de pagaments, s'estableix com a procediment de pagament generalitzat el pagament ordinari mitjançant transferència bancària, després d'haver presentat la factura corresponent, de manera que el procediment de pagaments a justificar serà un procediment excepcional i que haurà d'estar motivat i justificat prèviament.

4.2 Cada centre gestor haurà de revisar les despeses a realitzar pel departament a tres mesos vista de forma periòdica, i comunicar-les a la tresoreria quan tenguin entitat suficient, a fi d'evitar despeses imprevistes, ja que aquestes podrien afectar la prelació de pagaments i les disposicions de tresoreria previstes.

4.3 Excepcionalment, podrà alterar-se l'ordre de prelació de pagaments, sempre amb resolució motivada i signada per l'ordenant de pagaments, quan el compliment estricte de l'ordre de prelació suposi la paralització de serveis bàsics de prestació insular, o les mateixes condicions del contracte exigeixin el pagament previ a la prestació del servei.

4.4 Si les disponibilitats de tresoreria ho permetessin podran atendre's, sobre la base de principis d'economia i eficàcia, pagaments d'obligacions d'import inferior a tres mil euros, ajudes economicofamiliars i d'emergència, sense subjecció als criteris de prelació d'aquest Pla.

4.5 La Tresoreria podrà retenir pagaments i compensar-los amb els deutes tributaris o d'una altra naturalesa a favor del Consell Insular, en els termes establerts en la normativa vigent sobre gestió recaptatòria dels tributs i altres recursos de dret públic, així com sobre la gestió pressupostària.

5. Terminis de pagament

5.1 Els pagaments per certificats d'obres o els documents corresponents que acreditin la realització total o parcial d'un contracte d'obres, serveis o subministraments s'abonaran dins dels terminis establerts en l'article 198.4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, tret que s'estableixin dates de pagament concretes en virtut d'una norma, sentències o dels convenis que els siguin d'aplicació, complint el període mitjà de pagament a proveïdors establert pel Reial decret 635/2014, de 25 de juliol, pel qual es desenvolupa la metodologia de càlcul del període mitjà de pagament a proveïdors de les administracions públiques i les condicions i el procediment de retenció de recursos dels règims de finançament, previstos en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

5.2 S'exceptua de la regla general anterior el pagament de les obligacions següents:

  • La nòmina del personal, que es pagarà amb caràcter mensual en data 26 o immediat hàbil anterior.
  • Les quotes de les assegurances socials i de mutualitats de previsió social, que es pagaran en els venciments establerts en les seues normes reguladores.
  • La reposició de fons per constitució o la reposició de pagaments a justificar es pagaran després de la recepció a la Tresoreria de les corresponents reposicions de fons aprovades per l'òrgan competent.
  • Els pagaments no pressupostaris per retencions practicades en nòmina, excepte l'impost sobre la renda de les persones físiques i les quotes a la Seguretat Social, es pagaran de l'1 al 15 de cada mes.
  • Els pagaments per retencions practicades en concepte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i per altres retencions exigides per Llei es pagaran en els terminis establerts per l'Agència Estatal d'Administració Tributària o organisme que tengui la competència per a la seua recaptació.
  • L'amortització del deute del Capítol IX, operacions de Tresoreria i despeses financeres per interessos derivats d'aquestes es pagaran al seu venciment respectiu.
  • Les transferències, les subvencions i altres despeses dels capítols IV i VII del pressupost de despeses, es pagaran dins dels trenta dies següents d'haver-se rebut en la Tresoreria les corresponents ordres de pagament, amb excepció de les ajudes socials, que es pagaran en les dates establertes en la regla general.

5.3 Les ordres de pagament hauran d'estar a la Tresoreria amb el temps necessari perquè els pagaments es realitzin als seus beneficiaris en les dates establertes en aquest Pla, amb comprovació prèvia que aquests es troben al corrent de pagament en les seues obligacions tributàries.

 

Eivissa, 16 de febrer de 2022

La tresorera del Consell Insular d'Eivissa Elena Riera Costa