Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 124758
Aprovació pel Consell Insular d’Eivissa del projecte anomentat «Seguimiento y control de plagas de cuarentena y plagas cuya lucha ha sido declarada de utilidad pública – campaña 2022» i encàrrec de gestió a la societat pública estatal Empresa de Transformación Agraria S.A., S.M.E., M.P. (TRAGSA) per a la seua execució

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 14 de febrer de 2022 mitjançant Decret de Presidència número de 2022000070, es va aprovar el projecte anomentat «Seguimiento y control de plagas de cuarentena y plagas cuya lucha ha sido declarada de utilidad pública – campaña 2022» i l'encàrrec de gestió a la societat pública estatal Empresa de Transformación Agraria S.A., S.M.E., M.P. (TRAGSA) per a la seua execució i, del següent tenor literal:

«.../...

Vista la providència d'inici d'expedient, de data 14 de desembre de 2021, en la qual s'expressa la voluntat del Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí d'aquest Consell Insular, d'elaborar un projecte de seguiment i control de les plagues de quarantena i de les plagues la lluita de les quals ha estat declarada d'utilitat pública, campanya 2022, pels efectes nocius que produeixen a l'agricultura de l'illa d'Eivissa.

Atesa l'establiment de la llista de plagues prioritàries establert al Reglament Delegat (UE) 2019/1702 de la Comissió d'1 d'agost de 2019, que per la seva condició de plagues de quarantena poden provocar gran impacte econòmic, mediambiental o social en el nostre territori, i l'obligació de realitzar prospeccions en determinades plagues; atesa la qualificació d'utilitat pública la lluita contra el becut vermell de les palmeres i les mesures fitosanitàries obligatòries, de conformitat amb el Decret 4/2016, de 29 de gener, per tal de mantenir la vigilància, reduir la població i limitar la seva propagació; vist que la Direcció General d'Agricultura del Govern de les Illes Balears declarà l'arna de la tomata com a focus d'organisme nociu per als vegetals i les diferents varietats de la tomata; atesa la incidència de la mosca de la fruita i la dificultat d'exercir un control efectiu mitjançant tractaments individuals, vist que la mosca de l'olivera s'ha convertit en la plaga més perjudicial per al cultiu de l'olivera i causa importants pèrdues directes en la producció i indirectes en la qualitat de l'oli; atès el Decret 65/2019, de 2 d'agost, pel qual es declara d'utilitat pública la lluita contra la plaga Xylella fastidiosa (Wells et al.) a la comunitat autònoma de les Illes Balears i s'estableixen les mesures fitosanitàries obligatòries per lluitar contra aquesta plaga i prevenir-la, la incidència d'aquest bacteri.

Vist el projecte denominat “Seguimento y control de plagas de cuarentena y plagas cuya lucha ha sido declarada de utilidad pública – campaña 2022”, redactat pel Sr. FCV, enginyer agrònom adscrit al Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí, de data 19 de gener de 2022, que contempla els següents aspectes:

a) Que l'objectiu del projecte es definir les diferents actuacions contra les principals plagues que afecten a la illa i que es concreten en el seguiment i control de plagues de quarantena i plagues la lluita de les quals ha estat declara d'utilitat pública.

b) Que seria adequat que el projecte s'executi a través de la societat pública TRAGSA, al no disposar el Consell d'Eivissa dels mitjans materials ni humans suficients per dur a terme el projecte i, per raons d'eficàcia. En concret, les actuacions de prospeccions, monitoratge, flexibilitat horària per activitats formatives, eliminació de vegetals segons normativa, accés a informació reservada i confidencial, raó per la qual no correspon una valoració de la economicitat de la encomanda front a la seva contractació en el mercat, atès que aquestes actuacions impliquen especialització, experiència, flexibilitat i coordinació amb altres actuacions de l'administració, i en definitiva, l'execució de les actuacions definides en el projecte requereix garantir la imparcialitat, independència i subjecció a les directrius de la administració.

c) Que es justifica que les actuacions previstes en el projecte i els efectes futurs vénen definits per la continuació amb la vigilància, reducció de la població i limitació en quant a la propagació de l'insecte Rhynchophorus ferrugineus, la realització del seguiment i control de les plagues Ceratitis capitata, Tuta absoluta, Bactrocera oleae i Lobesia botrana, així com, l'aplicació de mesures de contenció de la normativa actual en quant al bacteri Xylella fastidiosa, l'aplicació de normativa de controls i prospeccions per detectar la introducció o presencia de plagues, i l'execució de treballs relacionats amb el protocol d'inspeccions d'altres plagues d'interès, i la impartició d'accions formatives i divulgatives en relació a l'objecte del projecte.

d) Que es preveu un termini d'execució d'11 mesos, des del 20 de gener al 20 de desembre de 2022, aportant-se, annex a la memòria del projecte, cronograma d'actuacions.

e) Que el pressupost d'execució per l'Administració a través de l'empresa TRAGSA suma la quantitat de 114.406,39 euros, que es detalla en el document IV del projecte.

g) Que en el plec de condicions s'estableix que les recepcions dels treballs es realitzaran conforme al desenvolupament dels mateixos certificant cada mes els realitzats.

h) Que no es considera la necessitat de pròrroga o modificacions. En tot cas s'estarà al que disposa la normativa vigent.

i) Que es contempla la possibilitat de prestacions parcials en tasques de formació i informació i que no excediran del 50% de la quantia de l'encàrrec.

i) Que es preveu que la Direcció del servei i els ajudants facultatius recaiguin en tècnics adscrits al Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí.

Atès que el règim jurídic de l'entitat TRAGSA es troba regulat a la disposició addicional vint-i-quatrena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (BOE núm. 272 de 9 de novembre), així com pel Reial Decret 69/2019, de 15 de febrer de 2019, pel qual es desenvolupa el règim jurídic de l'Empresa de Transformació Agrària, Societat Anònima, i de les seues filials (BOE núm. 49 de 26 de febrer). Així, l'entitat TRAGSA -i TRAGSATEC- es configura com a medi propi personificat i serveis tècnics dels consells insulars (d'entre altres ens públics que es nomenen en la dita disposició). Atès que el Consell Insular d'Eivissa té la condició de soci de l'entitat TRAGSA, tot essent titular d'acció ordinària nominativa amb el núm. 2.950.

Atès que el Consell Insular d'Eivissa té atribuïdes en virtut de la Llei de transferències 8/99, de 12 d'abril (BOIB núm. 51 de 24 d'abril de 1999) competències en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania i, aquesta llei, al seu article núm. 2, preveu que els consells insulars podran desenvolupar en el seu àmbit territorial, entre altres, l'organització, planificació i l'execució de les campanyes fitosanitàries; la direcció i l'execució, en el seu territori, de les campanyes de caràcter suprainsular, regulades i finançades per les disposicions de la conselleria competent en matèria d'agricultura del Govern de les Illes Balears; la vigilància del compliment de les campanyes fitosanitàries d'àmbit insular, vigilar els camps i les collites, detectar els agents nocius i informar a l'Administració autonòmica sobre la seva localització, quan per la seva intensitat afectin a la política comuna de les Illes Balears. A més, en aquesta Llei a la seua disposició addicional sisena, es va preveure que els consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera disposarien de la facultat per encomanar a l'Empresa de Transformación Agraria, S.A. (TRAGSA) i a les seves filials la realització de treballs en les matèries que constitueixen el seu objecte social. En l'esmentada disposició addicional vint-i-quatrena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, al seu apartat 4, s'esmenten quines són les funcions que l'entitat TRAGSA i TRAGSATEC han de prestar, per encàrrec de les entitats dels sector públic dels quals són mitjans propis personificats, figurant entre altres:

“.../....

e) La prevenció i lluita contra les plagues i malalties vegetals i animals i contra els incendis forestals, així com la realització d'obres i tasques de suport tècnic de caràcter urgent.

(...) TRAGSA i la seva filial TRAGSATEC també estaràn obligades a satisfer les necessitats de les entitats del sector públic dels quals són mitjans propis personificats en la consecució dels seus objectius d'interès públic mitjançant la realització, per encàrrec d'aquells, de la planificació, organització, recerca, desenvolupament, innovació, gestió, administració i supervisió de qualsevol tipus d'assistències i serveis tècnics en els àmbits d'actuació assenyalats a l'apartat anterior, o mitjançant l'adaptació i aplicació de l'experiència i coneixements desenvolupats en els àmbits esmentats a altres sectors de l'activitat administrativa (...)

.../...”.

Atès que el Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2019); modificacions al BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019, al BOIB núm. 101, de 4 de juny de 2020 i, al BOIB núm. 153 de data 5 de setembre de 2020 - pel Decret de Presidència núm. 2019001005, de data 19 de desembre de 2019 (BOIB núm. 175 de 31 de desembre de 2019), atribueix -entre altres- al Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí, l'activitat competencial pròpia del Consell Insular en relació amb les matèries d'agricultura, ramaderia, pesca, caça, recursos cinegètics, monts i recursos i aprofitaments hidràulics.

Vist l'Informe jurídic de data 26 de gener de 2022, emès per la Sra. MJCM, tècnica d'administració general, adscrita a aquest Departament, amb el vist i conforme de la secretària general acctal. d'aquest Consell Insular, Sra. Maria Torres Bonet, en el qual es diu que no hi ha cap objecció jurídica que s'oposi a l'aprovació de l'esmentat encàrrec de gestió a l'entitat TRAGSA, com a mitjà propi d'aquest Consell Insular, per a l'execució del projecte de seguiment i control de les plagues de quarantena i, de les plagues la lluita de les quals ha estat declarada d'utilitat pública, campanya 2022, i en el qual es fa constar que el tècnic redactor del projecte al punt 12è referent a la subcontractació, pròrroga i modificacions, va assenyalar que se preveia la possibilitat de subcontractació de personal i serveis especialitzats en tasques de formació i informació, principalment, i que en tot cas l'import d'aquestes prestacions no excederia del 50% de la quantia de l'encàrrec; així com, es va assenyalar l'acreditació de la realització per aquesta entitat de més del 80% de les activitats que li han estat confiades pels poders adjudicadors respecte dels que tingui la consideració de mitjà propi o per altres poders adjudicadors controlades pels mateixos poders adjudicadors, segons declaració del Sr. JCG, president de l'entitat TRAGSA, de data 1 de setembre de 2021, en la qual es diu literalment el següent:

«.../...

V.- Que, con fecha de 11 de marzo de 2021, los Consejos de Administración de TRAGSA y TRAGSATEC, formularon las cuentas anuales correspondientes al ejercicio 2020, las cuales, han sido auditadas por la firma Deloitte, S.L., y aprobadas por las Juntas Generales Ordinarias de ambas sociedades con fecha 15 de junio de 2021, y que se encuentran depositadas en el Registro Mercantil desde 6 de julio de 2021, recogiéndose que, en dicho ejercicio, TRAGSA realizó un 93% y TRAGSATEC, un 97% de sus actividades en el ejercicio de los cometidos que les fueron confiados por los poderes adjudicadores de los que son medio propio personificado y servicio técnico.

Dichos porcentajes figuran en la documentación contable referida como calculados teniendo en consideración el promedio del volumen de negocios total referido a los tres últimos ejercicios, de acuerdo con lo establecido en el artículo 32 de la Ley 9/2017, de 8 de noviembre, de Contratos del Sector Público, por la que se transponen al ordenamiento jurídico español las Directivas del Parlamento Europeo y del Consejo 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrero de 2014.

Asimismo, los porcentajes correspondientes al ejercicio 2020, han sido calculados de conformidad con lo establecido en la circular conjunta, de 22 de marzo de 2019, de la Abogacía del Estado y de la Intervención General de la Administración del Estado sobre criterios para el cálculo del cómputo del requisito de actividad exigido por la Ley 9/2017, de 9 de noviembre, de Contratos del Sector Público en aquellas entidades que sean consideradas medio propio.

VI.- Que, de conformidad con lo establecido en el artículo 16 del RD 69/2019, de 15 de febrero, por el que se desarrolla el régimen jurídico de la Empresa de Transformación Agraria, S.A., S.M.E., M.P, (TRAGSA) y de Tecnologías y Servicios Agrarios, S.A., S.M.E., M.P. (TRAGSATEC), y el artículo 2 bis de los estatutos sociales, TRAGSA y TRAGSATEC están sometidas al control conjunto análogo de los poderes adjudicadores para los que realizan su actividad, al que se refiere el artículo 32 y la DA 24ª de la Ley 9/2017de la LCSP.

.../...» .

I, per tant, donant compliment al que s'estableix a l'acord de Ple d'aquesta Corporació de data 30 de novembre de 2018, pel qual es varen aprovar els nous requisits bàsics per a la fiscalització limitada prèvia d'acord amb el RD 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats dels sector públic local -àrea 2, referent a contractació, contractes patrimonial i privats, i responsabilitat patrimonial, i referent al encàrrecs de gestió regulats per LCSP, on s'estableix entre altres requisits que a l'expedient ha de constar pronunciament sobre la possibilitat que el mitjà propi contracti prestacions parcials amb tercers, i que l'import d'aquestes prestacions no excedeixi del 50% de la quantia de l'encàrrec, amb les excepcions previstes a l'article 32.7 de la LCSP; així com, acreditació que més del 80% de les activitats de l'ens destinatari de l'encàrrec es duen a terme en l'exercici de les tasques que li han estat confiades pel poder adjudicador que fa l'encàrrec, per altres poders adjudicadors respecte dels que tingui la consideració de mitjà propi o per altres poders adjudicadors controlades pels mateixos poders adjudicadors, de conformitat amb la lletra b dels apartats 2 i 4 del referit article.

Atès el contingut de la Instrucció per a l'aprovació del procediment de tramitació i execució dels encàrrecs de gestió del Consell Insular d'Eivissa als seus mitjans propis, aprovada a la reunió ordinària del Consell executiu d'aquest Consell Insular d'Eivissa, de data 13 de maig de 2013.

Vist que en el vigent Pressupost General del Consell Insular d'Eivissa per l'any 2022, es preveu que la despesa per a l'execució d'aquest projecte es tramiti amb càrrec a la seua partida pressupostària núm. 4100-2279900.

Ateses les característiques del projecte, es considera adequat que el pagament a TRAGSA es realitzi amb periodicitat mensual, una vegada aportades les certificacions o documents acreditatius de la realització dels treballs i la seua corresponent valoració.

Atès l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars (BOIB núm. 134, de 2 de novembre de 2000); l'article 52 del Reglament Orgànic del CIE (BOIB núm.136 de 18 de setembre de 2010, correcció en BOIB núm.148 de 14.10.2010 i modificació en BOIB núm.48 de 16.04.2016); el Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10 de juliol de 2019, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019, al BOIB núm. 101, de 4 de juny de 2020 i, al BOIB núm. 153 de data 5 de setembre de 2020); el Decret de Presidència núm. 2019000472, de data 10 de juliol de 2019, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2019) i, el Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17 de juliol de 2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019, BOIB núm. 101, de 4 de juny de 2020 i al BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020),

DECRET

Primer. Aprovar el projecte que s'adjunta “Seguimento y control de plagas de cuarentena y plagas cuya lucha ha sido declarada de utilidad pública – campaña 2022”, redactat pel Sr. FCV, enginyer agrònom adscrit al Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí, a desenvolupar des de la notificació de l'acord d'aprovació de l'encàrrec de gestió a l'entitat TRAGSA fins el 20 de desembre de 2022, amb un pressupost total d'execució per Administració a través de la dita empresa, per un import de 114.406,39 € (cent catorze mil quatre cents sis euros i trenta-nou cèntims) amb càrrec a la partida pressupostària 4100-2279900 del vigent pressupost per a l'any 2022.

Segon. Aprovar l'encàrrec de gestió a la societat pública estatal Empresa de Transformación Agraria, S.A., S.M.E, M.P. (TRAGSA) per a l'execució del projecte, segons les prescripcions contingudes a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

Tercer. Nomenar director de l'execució del projecte al Sr. FCV, enginyer agrònom, i ajudants facultatius al Sr. JADS i la Sra. JTG, enginyers tècnics agrícoles, tots tres adscrits a la secció d'Agricultura (Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí) d'aquest Consell Insular.

Quart. L'encàrrec de gestió es sotmetrà, a més de les indicades en el projecte, a les següents prescripcions:

- L'encàrrec de gestió entrarà en vigor una vegada notificat l'acord d'aprovació a l'entitat TRAGSA. Aquesta notificació haurà de contenir l'acord d'encàrrec i també la memòria tècnica del mateix. La notificació de l'encàrrec determinarà el moment en el qual aquesta desplega els seus efectes i suposa per tant, l'ordre d'inici de les actuacions. En conseqüència no serà necessari cap tipus de formalització ni de publicació de cap conveni o acord bilateral entre el Consell Insular i TRAGSA.

- Una vegada aprovat i notificat l'encàrrec de gestió a TRAGSA com a mitjà propi del Consell, serà responsable de la seva execució, s'iniciarà, en el termini que figura en el text del mateix, l'execució de les actuacions materials per donar compliment a aquest. Pel pagament del mateix s'hauran de presentar les certificacions o documents acreditatius de la realització dels treballs i la seva corresponent valoració i factura expedida per TRAGSA en els termes del RD 1496/2003, que podran presentar-se amb periodicitat mensual.

- Si mentre s'està executant l'encàrrec de gestió es produeixen circumstàncies que així ho aconsellin, el Consell Insular d'Eivissa podrà modificar l'encàrrec inicial bé a iniciativa pròpia, bé a petició del mitjà propi. En aquest cas, s'iniciarà el corresponent expedient administratiu que requerirà dels mateixos actes que l'expedient inicial.

- Una vegada executat l'encàrrec en la forma i termini establerts al efecte, es procedirà a comprovar-ne la seva correcta execució per part de la persona designada a aquest efecte. Aquesta comprovació haurà de quedar reflectida en una acta de recepció o certificació de conformitat que es remetrà al servei de intervenció general per unir-se a l'expedient de pagament. L'aplicació dels actes que s'integren en el vessant financer de l'expedient d'encàrrec en la seva fase d'execució, seguirà les normes generals d'execució de la despesa previstes en les bases d'execució del Pressupost del Consell Insular d'Eivissa vigents en cada moment.

Cinquè. Publicar aquest encàrrec de gestió al BOIB, de conformitat amb l'article 8b de la Llei 9/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (BOE núm. 295, de 10.12.2013) i, l'article 11.3b de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236 de 02.10.2015), amb els requisits que s'estableixen, així com, al perfil del contractant tot d'acord amb el que preveu l'art. 63.6 de la LCSP.

.../...»

 

Eivissa, 17 de febrer de 2022

La tècnica d'Administració general María José Cardona Muñoz