Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 118390
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació d’un parc verd accessible per a persones amb mobilitat reduïda, Terme Municipal de Santa Eugènia (105a/2021)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de desembre de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'un parc verd accessible per a persones amb mobilitat reduïda, Terme Municipal de Santa Eugènia, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». El projecte d'instal·lació d'un parc verd accessible per a persones amb mobilitat reduïda s'inclou en el grup 9 lletra «...b) Instal·lacions d'eliminació o valoració de residus no incloses a l'annex I que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials.» de l'annex II de la Llei 21/2013.
D'acord amb el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3. (Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial).
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc verd a la parcel·la amb referència cadastral 6963501DD8866S0001IE. L'ajuntament de Santa Eugènia ja està utilitzant aquesta parcel·la com a magatzem municipal i zona de transferència de residus, l'objecte del projecte és ubicar a una part de la parcel·la el punt verd municipal.
La superfície de la parcel·la és de 10.352 m2, qualificada com a Sistema General en sòl rústic. El nou punt verd tindrà una superfície de 932 m2 i disposarà dels següents elements:
a) Superfície de formigó molt assentada.
b) Tancament perimetral.
c) Portes d'accés: comptarà amb una porta per l'accés dels camions que transporten els residus al gestor autoritzat i per als vehicles dels usuaris. Al nivell inferior dues comportes de 6,5 metre d'amplada que permetran la recollida dels contenidors de grans dimensions.
d) Oficina de recepció: caseta d'uns 12 m2. Comptarà amb mobiliari d'oficina, dos extintors ABC, farmaciola i quadre elèctric de distribució i control del recinte. El personal tindrà accés als banys del cementiri municipal que es troben a menys de 30 metres.
e) Magatzem per els residus especials/perillosos: habitacle tancat d'uns 20 m2 amb ventilació. S'instal·laran contenidors específics per els diferents tipus de residus. El sòl serà impermeable i disposarà d'un sistema de drenatge interior de seguretat per recollir residus líquids en cas de vessament i els conduirà a un dipòsit estanc d'1,72 m3, que es buidarà mitjançant gestor autoritzat. Així mateix, es disposarà de sepiolita o altre material absorbent similar per a la contenció de possibles vessaments.
f) Zona coberta de 50 m2 de superfície per dipositar residus que no puguin estar a la intempèrie. En aquesta zona s'emmagatzemaran els RAEE que no requereixin ser dipositats al magatzem de residus perillosos. Els grans electrodomèstics es col·locaran en posició vertical i els petits electrodomèstics en gàbies i contenidors separats per tipologia segons la taula 1 de l'annex VIII del Rd 110/2015, amb una àrea específica amb prestatges, palets o contenidors de dimensions adequades per emmagatzemar els RAEE per destinar-los a una instal·lació de preparació a la reutilització, d'acord amb l'article 18.3 del Rd 110/2015. En aquesta àrea també es col·locaran els contenidors d'olis vegetals usats. La superfície serà impermeable i tindrà un sistema de recollida de residus líquids en cas de fuites, vessaments o trencament de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge interior de seguretat per recollir residus líquids en cas de vessament i els conduirà a un dipòsit estanc que es buidarà mitjançant gestor autoritzat. Així mateix, es disposarà de sepiolita o altre material absorbent similar per a la contenció de possibles vessaments.
g) Àrea de contenidors, d'aproximadament uns 350 m2 de superfície:
-Part inferior: es disposaran els contenidors de grans volums (30m3) per a la recollida de residus voluminosos i restes de poda.
- Al nivell superior:
Dos contenidors de 5 m3 per a la recollida de ferralla i residus de construcció i demolició.
-Als laterals de l'àrea superior:
i.- 5 contenidors (2,5-3 m³) per a la recollida de vidre i envasos lleugers
ii.- 4 contenidors (3 m³) per a la recollida de paper i cartó.
iii.- 3 contenidors de càrrega posterior de 800-1000 litres de capacitat per a la recollida del rebuig.
iv.- 4 contenidors de 360 litres per a la recollida de la fracció orgànica.
v.- 2 contenidor per a roba i calçat.
vi.- 2 saques per a la recollida de poliestirè expandit (porexpan) de grans dimensions.
vii.- 2 saques per a la recollida de materials amb amiant.
h) Escomesa d'aigua potable que servirà per a reg de les zones verdes, neteja del recinte, sufocar possibles incendis i polvoritzar residus d'amiant no friable.
i) Recollida i tractament d'aigües: es canalitzarà l'aigua de pluja de les teulades i es conduirà per gravetat a un dipòsit per a ser reutilitzada per a reg o per neteja. Es realitzarà una xarxa de recollida de pluvials de la superfície dels contenidors i on maniobren els camions, que s'evacuarà cap a la xarxa de pluvials del municipi, previ pas per un decantador de greixos. També es connectarà la dutxa de seguretat i el rentaülls a la xarxa de clavegueram.
j) Xarxa elèctrica: El solar disposa de corrent elèctrica que prové d'uncomptador situat al carrer Fra Juníper Serra, 14. La instal·lació elèctrica complirà amb el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i amb els requisits mínims tècnics establerts a l'annex I del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca.
k)Enllumenat artificial per les hores de baixa incidència solar. Es preveu col·locar dues columnes de 6 metres d'alçada amb creu d'un metre per a instal·lar de 4 a 6 projectors estancs per columna construïts amb alumini i per làmpades d'uns 200 W. Les lluminàries instal·lades no emeten flux lluminós a l'hemisferi superior.
l)Les instal·lacions compleixen amb el Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques.
El pressupost d'execució per contracta és de 147.819,47 Euros iva inclòs i les obres duraran 5 mesos.
Els residus admesos al parc verd són els següents:
Residus admissibles |
CODI L.E.R. (O.MAM/304/2002) |
---|---|
Paper i cartó |
15 01 02 20 01 01 |
Envasos lleugers |
15 01 02 15 01 04 15 01 05 15 01 06 |
Vidre |
15 01 07 |
Metalls |
20 01 40 |
Equips elèctrics i electrodomèstics (RAEE) |
20 01 23* 20 01 35* 20 01 36 |
Voluminosos |
20 03 07 |
Restes de poda i altres residus vegetals |
02 01 03 |
Residus de construcció i demolició |
17 01 07 |
Fusta |
17 02 01 |
Roba |
20 01 10 |
Piles i bateries |
20 01 33* 20 01 34 |
Olis minerals |
13 02 05* |
Olis vegetals
|
20 01 25 |
Fluorescents i bombetes de vapor de mercuri |
20 01 21* |
Aerosols |
15 01 11* |
(*) Residu perillós
Els residus no admesos són:
-Residus sense classificar o no identificables.
- Residus mesclats o destinats a deixalla.
- Residus industrials que per la seva naturalesa, quantia i composició no siguin comparables als residus domèstics.
- Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris.
- Restes d'animals morts, productes de decomisos i residus ramaders i agrícoles en grans quantitats i excrements d'animals.
- Residus d'activitats mineres o extractives.
- Residus radioactius.
- Residus explosius.
- Qualsevol altre residu que es pot considerar perillós i/o inadequat pel seu emmagatzematge a la deixalleria.
-Matèria orgànica (excepte poda i jardineria).
- Restes anatòmiques o infeccioses, clíniques, biosanitàries o citotòxiques.
-Productes procedents de decomisos.
- Residus tòxics i perillosos no inclosos anteriorment.
- Recipients de voluminosos de capacitat igual o superior a 200 litres que hagin contingut residus perillosos.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Durant la fase d'obres, els impactes negatius previsibles més importants seran els següents: l'emissió de pols, els renous i la contaminació atmosfèrica per partícules i gasos d'efecte hivernacle, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, l'ocupació del sòl, la contaminació del sòl i/o de l'aqüífer per possibles vessaments accidentals de substàncies, deteriorament del paisatge i molèsties a la població. Mentre que els impactes positius en la fase d'obres seran de caire socioeconòmic amb la creació d'ocupació i la compra de materials.
Pel que fa als impactes negatius previsibles més significatius durant la fase d'explotació seran els següents: l'emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); el vessament accidental de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat de l'aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües subterrànies); la mala manipulació o el trencament de residus especials com són els RAEE, les bateries, les piles, els acumuladors, els fluorescents i les làmpades (poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua); els impactes dels residus que contenen amiant; el consum energètic; la contaminació lumínica i l'impacte paisatgístic. No obstant això, els impactes positius que es preveuen durant la fase d'explotació seran una gestió adequada dels residus i un servei a la ciutadania.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
-Direcció General de Salut Pública de la Conselleria de Salut i Consum (VALIB 30346).
- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (VALIB 30339).
- Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció General de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca (VALIB 30343).
- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (VALIB 30335).
-Direcció General d'Emergències i Interior (VALIB 30350).-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. (VALIB 30352).
-Direcció Insular d'Infraestructures del departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca. (RS CMAT-GOIB núm.160853).
- Amics de la Terra (RS CMAT-GOIB núm.160844).
- AENA (RS CMAT-GOIB núm.160842).
- Terraferida (RS CMAT-GOIB núm.160849).
-GOB (RS CMAT-GOIB núm.160855).
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori (RS CMAT-GOIB núm.161277).
- Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori (RS CMAT-GOIB núm.161267).
El dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:
i. Dia 27 d'agost de 2021 té entrada (Valib núm.34002) informe del servei de Canvi Climàtic i Atmosfera indicant:
a) El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
b) La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si escau.
c) S'ha d'incloure la part d'afecció en relació al canvi climàtic, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició d'energètica. De manera que s'hauria de fer un estudi especific on es tingui en compte: eficiència energètica dels equipaments i instal·lació d'energies renovables.
ii. Dia 27 d'agost de 2021 té entrada (Valib núm.34002) informe favorable de la Direcció d'Emergències i Interior que conclou «que el projecte no introdueix riscos per a les persones i béns que hagi de tenir en compte la Protecció Civil».
iii. Dia 31 d'agost de 2021 té entrada (Valib núm.34553) informe de la Direcció General de Territori i Paisatge que no conclou: «no afecta aspecte algun de l'ordenació urbanística o territorial, sobre el, que en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General, per la qual cosa no procedeix assenyalar observació alguna sobre el mateix».
iv. Dia 07 de setembre de 2021 té entrada (RE SAA núm.859) informe tècnic del Servei d'Explotació i Conservació de la Direcció Insular d'Infraestructures que indica «la parcel·la amb referència cadastral 6963501DD8866S0001IE on es pretén desenvolupar el parc verd accessible, és a més de 400 metres des de l'aresta exterior de l'explanació, no seient preceptiu informe d'aquesta Direcció Insular».
V. Dia 08 de setembre de 2021 té entrada (RE SAA núm.861) informe de la Direcció Insular d'Urbanisme que conclou: «Es tracta per tant d'un sistema general previst en el planejament municipal que haurà de complir amb les determinacions previstes en la fitxa del mateix, amb les NNSS de Santa Eugènia, i amb el que prevegi la normativa en matèria de residus.»
Vi. Dia 15 de setembre de 2021 té entrada (Valib núm.37290) informe del Servei de Salut Ambiental indicant «que les instal·lacions sanitàries han de complir amb la normativa sanitària referent al aigua de consum humà:
a) Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
b) Reial decret 53/2012, de 06 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
No s'observen altres riscos per la salut pública sempre i quant es compleix la normativa referent a emmagatzematge de residus i contaminació ambiental (renous, partícules i gasos).»
Vii. Dia 21 de setembre de 2021 té entrada (Valib núm.38916) informe favorable del Servei d'Espècies.
Viii. Dia 27 de setembre de 2021 té entrada (Valib núm.40662) informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació condicionat:
«1.- Atès que la parcel·la es localitza dins la zona de restriccions moderades d'1 pou de subministrament urbà i que el nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i, atès que les aigües pluvials d'escolament poden tenir una naturalesa contaminant i, per tant, comportar un perill per al pou, aquestes instal·lacions solament podran ser autoritzades si s'assegura que ni hi haurà cap abocament de les aigües pluvials d'escolament al subsòl. Per aquest motiu, tota la planta haurà d'estar impermeabilitzada i disposar d'un sistema de recollida d'aigües pluvials que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part de lixiviats fora de la planta.
2.- En relació a la recollida de pluvials de la superfície dels contenidors i d'on maniobren els camions, que pretén evacuar cap a la xarxa de pluvials del municipi, segons l'art.60 del PHIB 2019, s'haurà d'instal·lar un separador d'hidrocarburs prèviament a l'evacuació a la xarxa de pluvials.
3.-Segons l'art. 87 del PHIB 2019, dins el perímetre de restriccions moderades per l'activitat projectada, queda prohibit l'emmagatzematge i tractament de productes radioactius.»
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: l'objecte del projecte és la instal·lació d'un parc verd accessible per a persones amb mobilitat reduïda. El parc verd de 932 m2 està dissenyat en diferents nivells, disposarà d'oficina de recepció, magatzem pels residus especials/perillosos, zona coberta per dipositar residus que no puguin estar a la intempèrie i una àrea de contenidors de diferents mides i capacitats.
2.Ubicació del projecte: el parc verd es localitza a la parcel·la amb referència cadastral 6963501DD8866S0001IE, del TM de Santa Eugènia. Es tracta d'uns terrenys qualificats com a Sistema General en sòl rústic. Confronten pel nord amb el cementeri, pel sud-est amb el carrer Fra Juníper Serra i pel sud-oest amb el camí de sa via. S'accedeix per aquests dos.
Es tracta d'una parcel·la que l'ajuntament utilitza com a magatzem municipal, sense vegetació ni fauna que es pugui veure afectada. Segons la quadrícula 1x1 amb codi 2936 del Bioatles de la IDEIB, on s'ubica la parcel·la no consta fauna amenaçada ni catalogada.
L'àrea d'execució no està afectada per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari. Es troba fora d'Àrea de Prevenció de Riscos (APR) d'incendi, d'esllavissaments, d'inundacions o d'erosió, no obstant això, sí que es troba afectada per una APR de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers.
Respecte a les aigües subterrànies, la parcel·la es troba sobre la massa d'aigua subterrània «1811M3 Inca». Aqüífer profund, la massa es troba en mal estat (mal estat químic per nitrats i bon estat quantitatiu) i es troba en risc quantitatiu i en risc per nitrats de no assolir el bon estat químic el 2021. S'ha detectat presència de substàncies prioritàries i és ZVCN. Presenta una vulnerabilitat moderada a la contaminació i la zona es troba afectada pel perímetre de restriccions moderades d'1 pou de proveïment urbà (a menys d'1 km del projecte).
La parcel·la es situa a la Unitat de Paisatge UP9, Pla de Mallorca.
No hi ha elements de patrimoni cultural que es vegin afectats, ni cap massa d'aigua superficial.
Es localitza a una àrea amb risc d'incendi baix segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears.
3. Característiques del potencial impacte:
Durant la fase temporal d'obres, els impactes negatius previsibles més importants seran els següents: l'emissió de pols, els renous i la contaminació atmosfèrica per partícules i gasos d'efecte hivernacle, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, l'ocupació del sòl, la contaminació del sòl i/o de l'aqüífer per possibles vessaments accidentals de substàncies, deteriorament del paisatge i molèsties a la població. Al tractar-se d'unes obres de poca complexitat i d'una duració màxima de 5 mesos, que es fan a l'interior d'una parcel·la amb un ús de magatzem municipal i amb superfície d'actuació de només 932 m2, es considera que els impactes mencionats no seran significatius.
En aquesta fase els impactes ambientals positius seran de caire socioeconòmic amb la creació d'ocupació i la compra de materials.
Pel que fa als impactes negatius previsibles més significatius durant la fase d'explotació: l'emissió de renous ocasionats per l'increment del trànsit dels usuaris i gestors de residus així com de la maquinària i el moviment de materials (afecten a les persones i a la fauna); el vessament accidentals de residus o lixiviats, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat de l'aigua; efectes sobre les aigües pluvials (poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües subterrànies); la mala manipulació o el trencament de residus especials que poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua; els impactes dels residus que contenen amiant; el consum energètic; la contaminació lumínica i l'impacte paisatgístic.
Els impactes ambientals positius que es preveuen durant la fase d'explotació seran una gestió adequada dels residus i un servei a la ciutadania.
Atesa la naturalesa del projecte si s'apliquen mesures preventives i correctives del document ambiental, les condicions i recomanacions de l'informe ambiental i es duu a terme el Pla de Vigilància Ambiental, no s'esperen impactes significatius sobre el medi ambient.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'instal·lació d'un parc verd accessible per a persones amb mobilitat reduïda, Terme Municipal de Santa Eugènia, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el projecte signat a juny de 2020 per Santiago Alcázar Navarro Enginyer Industrial col·legiat 2980, el Pla de Vigilància redactat per l'enginyer, 1190 COETI-Balears, Benito Más García signat a novembre 2021, i les condicions següents:
1.Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.
2.Tota la planta haurà d'estar impermeabilitzada i disposar d'un sistema de recollida d'aigües pluvials que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part de lixiviats fora de la planta. S'ha de fer un seguiment durant tota la vida del parc, que s'haurà d'incloure al Pla de Vigilància, sobre l'estat de la impermeabilització, del sistema de recollida de pluvials del parc verd i de les seves construccions interiors per tal d'evitar contaminar les aigües subterrànies o el sòl.
3.No es permet el reg amb aigua potable provinent de la xarxa, ni durant la fase de construcció ni durant la fase de funcionament de la deixalleria. S'utilitzaran aigües pluvials prèviament tractades o aigües regenerades amb els criteris de qualitat establerts per la normativa vigent.
4.El desgreixador que pretén evacuar cap a la xarxa d'aigües pluvials del municipi l'aigua provinent de la recollida de pluvials de la superfície de l'àrea de contenidors i de l'àrea on maniobren els vehicles, d'acord amb l'article 60 del PHIB 2019, ha de ser un separador de greixos i d'hidrocarburs. S'hauran de guardar els documents acreditatius de les operacions de manteniment del dipòsit de greixos/hidrocarburs.
5.S'hauran d'instal·lar equips d'enllumenat interior eficients, a més, de disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació amb l'enllumenat exterior, utilitzar tecnologies eficients i que evitin la contaminació lumínica. A més, S'ha d'implementar, en la mesura que es pugui, l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i instal·lacions d'energia solar tèrmica.
6.La barrera vegetal perimetral i les zones de la parcel·la que s'enjardinin, han de ser d'arbusts o arbres perennes frondosos d'espècies autòctones adaptades al clima mediterrani i amb baixos requeriments hídrics, preferentment existents en l'entorn proper, per tal de disminuir l'impacte paisatgístic de la instal·lació. Aquestes zones s'han de mantenir en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau. Per al disseny de les zones enjardinades és recomanable emprar el Manual de xerojardineria editat en el 2011 per la Direcció General de Recursos Hídrics del Govern de les Illes Balears que és una guia pràctica per crear i manejar jardins i zones verdes de manera sostenible.
7.El magatzem de residus perillosos així com la zona coberta pels RAEE s'han de mantenir en condicions adequades de seguretat i neteja.
8.El contingut del tanc estanc del sistema de recollida de vessaments del magatzem de residus perillosos i de la zona coberta pels RAEE ha de ser recollit i tractat per un gestor autoritzat.
Es recorda que:
- El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
- La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si escau.
- S'ha de complir amb la normativa vigent referent a residus perillosos i RAEE i al seu emmagatzematge.
- S'han de complir els requisits tècnics mínims especificats en el Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA).
- S'han de complir amb els requisits indicats a la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries (o parcs verds) de la Direcció General d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.
- S'ha de complir amb l'article 60 del PHIB i recollir, emmagatzemar i reutilitzar les aigües pluvials netes de totes les cobertes
- S'ha de complir amb la legislació en matèria d'eficiència energètica, contaminació lumínica i protecció de l'ambient nocturn.
- S'ha de complir amb la normativa vigent en matèria de renou.
- S'ha complir amb el Reial decret 1628/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la llista i catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores, respecte a les zones enjardinades del Parc Verd.
-Les instal·lacions sanitàries han de complir amb la normativa sanitària referent a l'aigua de consum humà:
a) Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
b) Reial decret 53/2012, de 06 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 21 de desembre de 2021
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias