Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ESTELLENCS
Núm. 118114
Ordenança de residus, policia, bon govern i convivència ciutadana de l'Ajuntament d'Estellencs
Havent-se aprovat definitivament l'ordenança de residus, policia, bon govern i convivència ciutadana, es publica aquest per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears
ORDENANÇA DE RESIDUS, POLICIA, BON GOVERN I CONVIVÈNCIA CIUTADANA. ESTELLENCS
CAPÍTOL I. DISPOSICIONES GENERALES
Article 1. Ajuntament: Òrgan de govern i representació municipal
1.-L'Ajuntament d'Estellencs, com a òrgan d'administració i govern del Municipi, dirigirà en tot moment la seva activitat a garantir i fomentar els drets individuals i col·lectius dels ciutadans reconeguts per la Constitució i les lleis, així com a fer respectar i complir els deures i obligacions legítimament establerts en benefici d'interès general.
2.-L'Ajuntament d'Estellencs és l'òrgan que representa el Municipi davant els ciutadans i les administracions públiques de les Illes Balears. Així mateix, és el representant dels interessos del municipi davant totes les institucions públiques i privades de l'estat espanyol i l'estranger.
Article 2. Obligacions de l'Ajuntament
És obligació de l'Ajuntament:
a) Fomentar i impulsar totes aquelles iniciatives que condueixin al debat, a l' intercanvi de parers i a la resolució dels conflictes ciutadans, de conformitat amb els principis i procediments democràtics de l'ordenament jurídic.
b) Facilitar amb els mitjans al seu abast l'exercici dels drets de manifestació i d'expressió en l'àmbit del municipi, sempre que es realitzin en el marc de la legalitat vigent.
c) Evitar qualsevol actitud o pràctica que conculqui el dret a la intimitat, a la pacífica convivència ciutadana, a la lliure elecció i a l'ús col·lectiu dels espais i béns públics.
d) Vetllar pel respecte a les minories ètniques, religioses, sexuals i ètiques presents al municipi.
e) Tutelar, en la mesura de les seves possibilitats en col·laboració amb els poders públics i administracions competents, l'observació i compliment dels drets i deures fonamentals reconeguts.
f) Promoure i donar suport a totes aquelles iniciatives públiques o privades de solidaritat i justícia social destinades a procurar als ciutadans un nivell de vida digne i una real igualtat d'oportunitats.
g) Promoure la participació dels ciutadans en les tasques col·lectives del municipi, fomentar les associacions que pretenguin una millora de la convivència ciutadana o defensin interessos generals o sectorials dels veïnats, i donar suport a les iniciatives culturals, esportives o recreatives.
Article 3. Convivència ciutadana
La convivència ciutadana es fonamenta en el ple respecte a la dignitat de la persona, en els drets inviolables que li són inherents, en el lliure desenvolupament de la personalitat, i en el respecte a la llei i als drets dels altres.
Article 4. Drets dels veïnats
1. Tots els veïnats del municipi tenen dret a gaudir per igual dels serveis municipals en general, i de tots els beneficis que els atribueixin les disposicions vigents. També tenen dret a dirigir peticions i instàncies a l'Ajuntament en assumptes de la competència d'aquest.
2. Tots els ciutadans tenen dret a obtenir còpies i certificacions acreditatives dels acords i resolucions municipals en els que tinguin interès directe, dels antecedents d'aquestes decisions, així com a la consulta dels arxius i registres en la forma que es reglamenti. Motivadament es podran denegar aquests drets per raons de seguretat, intimitat de les persones o investigació de delictes.
Article 5. Assistència social
L'Ajuntament facilitarà l'assistència social a les famílies necessitades residents en el terme municipal, d'acord amb les disposicions vigents, sempre que els manqui el dret als beneficis i percebin ingressos inferiors al salari mínim interprofessional. També, dins els límits de les seves possibilitats i dels mitjans al seu abast, l'Ajuntament atendrà i auxiliarà les persones desvalgudes que habitin dins del terme municipal.
Article 6.L'Ajuntament, garant de l'ordre públic
1. Els ciutadans estan obligats a seguir les indicacions que determinin els Agents de l'autoritat Municipals en ús de les seves atribucions i competències legals i les disposicions contingudes als Bans i Ordenances Municipals. Els actes o les expressions contràries podran ser sancionats pel Batle, al marge de les implicacions penals que poguessin comportar.
2. Els Agents de l'autoritat Municipals s'adreçaran als ciutadans amb el major respecte i consideració a què els obliga la seva dignitat i el seu caràcter de servei ciutadà. Els ciutadans podran recórrer davant el Batle aquells actes i disposicions que considerin no ajustats a dret, erronis o que atemptin a la seva dignitat, en les formes i terminis previstos a la legislació vigent.
Article 7. Obligacions de la ciutadania
A més dels deures que s'assenyalen en la legislació vigent, tots els habitants del municipi i les persones que s'hi trobin, estan obligats:
A prestar obediència i acatament, respecte i consideració a l'autoritat municipal, al seu personal, delegats, agents i policies locals en l'exercici de les seves funcions.
A complir les disposicions contingudes en aquest Reglament que els afectin, els bans de batlia i la resta d'ordenances i reglament municipals.
A col·laborar amb les autoritats sanitàries en les mesures que siguin adoptades a fi de prevenir la propagació de malalties contagioses i d'evitar perjudicis a la salut pública.
Article 8. Situacions catastròfiques
En cas de catàstrofe o infortuni públics o de greu risc, el Batle, en l'aplicació de les mesures necessàries, podrà requerir l'ajut i la col·laboració dels habitants del terme municipal i especialment d'aquells que, pels seus coneixements o aptituds, puguin prestar-les amb més utilitat per a la comunitat.
Article 9. Actuacions judicials
1. L'Ajuntament, salvant el que estableixin les lleis i determinin els jutges i magistrats si és el cas, impedirà els actes que signifiquin una notòria conculcació de la convivència ciutadana. Si els fets indicats poguessin ser constitutius de delicte o falta, es procedirà d'ofici a denunciar els fets davant el jutjat competent.
2. L'Ajuntament, previ informe jurídic, es podrà personar, a proposta del Batle i previ acord del Ple municipal, com acusació particular davant els jutjats que encausin delictes que vagin en contra dels drets a la dignitat de l'home i de la dona de qualsevol veïnat d'Estellencs. L'assetjament sexual, el maltractament i la violència de gènere tindran especial rebuig des de la Institució Municipal. L'Ajuntament d'Estellencs podrà oferir suport jurídic a qualsevol ciutadà o ciutadana que pateixi aquest greuge.
Article 10. Drets dels menors
L'Ajuntament tindrà especial cura dels drets dels infants. Les negligències manifestes observades dels pares o encarregats de la custòdia de menors seran estudiades pels Serveis Socials i l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament, i cas de considerar-se negligències greus, es donarà part als Jutjats i a l'Àrea de Menors del Consell de Mallorca.
Article 11. Accions municipals en defensa dels menors
1. Els infants abandonats o extraviats seran conduïts a l'Oficina de la Policia Local i lliurats, els primers, a les autoritats competents, i els altres, retinguts en custòdia, a disposició dels seus pares o encarregats. A tal efecte es faran les investigacions o la publicitat que en cada cas estimi convenient l'Ajuntament.
2. Els Agents de l'autoritat Municipals portaran a casa dels pares tot infant que durant les hores escolars es trobi al carrer, i en donaran part a les Regidories d'Educació i de Serveis Socials de l'Ajuntament perquè estudiïn el cas i, si cal, cerquin les solucions més adients.
3. És responsabilitat dels pares evitar que els infants menors de set anys transitin sols per les vies públiques. Tota persona haurà d'evitar que els menors baixin de les voreres o passegin si no van acompanyats.
Article 12. Accions de lluita contra la drogoaddicció
1. L'Ajuntament evitarà la manifestació pública de la embriaguesa o drogoaddicció dels ciutadans, dirigint les persones que en pateixin els seus efectes als serveis assistencials municipals, i promourà i donarà suport a les iniciatives ciutadanes destinades a la seva reorientació.
2. Els establiments públics destinats a la venda o consumició de begudes alcohòliques prendran cura de complir escrupolosament les normes referents als menors. El seu incompliment donarà lloc a la immediata incoació d'expedient de clausura, sense perjudici de donar compte a les altres Institucions públiques per a la imposició de les sancions governatives o judicials que fossin procedents.
3. Qualsevol establiment del qual es comprovi la seva implicació en la venda o distribució il·legal d'estupefaents serà immediatament clausurat, i es procedirà a denunciar l'activitat davant les autoritats judicials competents; i a proposta del Batle i previ acord de l'Ajuntament en Ple, aquest es constituirà com acusació particular en els processos judicials que es segueixin.
Article 13. Convivència social
Serà sancionable tota conducta o fet individual que vagi en contra de la mesura, ordre i urbanitat exigibles per a la convivència social, no es permetrà pegar crits, barallar-se i, en general, qualsevol conducta que causi o pugui causar molèsties als veïns.
Nomes es podrà utilitzar la maquinaria durant les hores de 10 a 13h els mesos de juliol a 31 d'agost.
CAPÍTOL II. ESPAIS I BENS PÚBLICS
Article 14. Definició d'espai i bé públic
Són espais i béns públics tots aquells espais oberts i obra pública d'aprofitament o d'utilització general, així com els elements i mobiliari que tinguin incorporats, destinats a l'ús i gaudi general dels ciutadans.
Article 15. Règim d'ús
Tot ciutadà té dret a gaudir dels espais i béns públics segons la destinació d'aquests, i té el deure de respectar los, evitar el seu deteriorament i posar en coneixement de l'Ajuntament qualsevol anomalia que afecti a la seva conservació o utilització general.
Article 16. Correcta utilització de l'espai públic
Serà sancionable qualsevol acció sobre els espais i béns públics que causi el seu deteriorament, així com el seu ús per a activitats, usos o funcions als quals no estan destinats, especialment quan s'impedeixi el correcte gaudiment per part dels altres ciutadans.
Article 17. Règim de la publicitat en cartelleres
1.-Està prohibit enganxar qualsevol tipus de rètol, cartell, full informatiu, o elements similars, al mobiliari urbà, parets, façanes i propietats públiques i privades, en general, sense l'autorització expressa de l'Ajuntament o el propietari, respectivament. L'Ajuntament habilitarà les cartelleres necessàries per a l'exposició del material informatiu i publicitari de les entitats i empreses del municipi.
2.-Es distingeixen dos tipus de cartelleres:
Les cartelleres d'ús general, on poden exposar-hi informació i publicitat totes les entitats, organismes i empreses.
Les cartelleres d'informació municipal, d'ús restringit a l'Ajuntament, organismes públics i entitats sense ànim de lucre.
3.- Les condicions de l'exposició d'informació a les cartelleres d'ús general són les següents:
El nombre màxim d'un mateix rètol a cada cartellera és de 2 per a mides inferiors a un DIN-A2 i 1 per a mides iguals o superiors.
No es podran tapar o desenganxar els rètols d'activitats pendents de realització.
El temps màxim d'exposició d'un mateix rètol és de 14 dies.
4.- Les condicions de l'exposició d'informació en les cartelleres municipals són les següents:
Els rètols no es podran enganxar mitjançant cola o qualsevol altre producte que dificulti la reposició al seu estat original de la cartellera.
El nombre màxim d'un mateix rètol a cada cartellera és de 2 per a mides inferiors a un DIN-A3 i 1 per a mides iguals o superiors.
No es podran tapar o desenganxar els rètols d'activitats pendents de realització.
El temps màxim d'exposició d'un mateix rètol és de 14 dies.
Resta expressament prohibida la col·locació d'informació comercial o publicitària vinculada a activitats amb ànim de lucre.
Article 18. Prohibicions d'usos als espais i béns públics
A part de les sancions imposades pel deteriorament o mal ús dels espais i béns públics, està expressament prohibit:
Llençar papers i brutícia fora de les papereres oportunament establertes i embrutar els recintes de qualsevol altra manera.
Tallar, escapçar, podar o practicar activitats que puguin suposar risc per als arbres, plantes o qualsevol altre element auxiliar, així com tot el que pugui pertorbar l'ús dels espais públics que no estiguin especialment dedicats a aquestes activitats per part d'altres persones alienes o no autoritzades per l'Ajuntament.
Encendre o mantenir foc, sense autorització municipal prèvia.
Banyar-se dins les fonts públiques o rentar-hi roba o d'altres objectes, així com abeurar animals o rentar-los.
Sacsejar o rompre els arbres, tanques, bàculs de llum, senyals o papereres, així com pujar hi.
Passar per sobre els talussos, parterres i plantacions; fer malbé les plantes i les flors; collir flors, plantes i fruits; perjudicar els arbres o les plantacions de qualsevol altra manera.
Caçar o matar ocells, així com llençar o dipositar qualsevol verí o substància tòxica que pugui afectar la salut d'animals o plantes dins el casc urbà. L'Ajuntament podrà sacrificar animals per motius d'higiene o seguretat.
Amb la finalitat d'evitar que creixi l'herba als carrers i jardins, l'Ajuntament podrà esquitxar d'herbicida les zones afectades amb prèvia senyalització mitjançant cartells informatius al mateix lloc de l'activitat.
Article 19. Prohibició d'activitats lucratives sense llicència
És prohibit d'exercir sense llicència o concessió expressa qualsevol indústria o comerç a l'interior dels espais públics i la seva utilització per a fins particulars.
Article 20. Celebració d'activitats lúdiques
1. L'Ajuntament podrà autoritzar la celebració de festes o activitats específiques als espais públics, i fixarà les normes que regiran com a condició de l'autorització, donades les característiques de l'acte i l'espai públic sol·licitat.
2. Els organitzadors seran responsables del compliment de les condicions establertes per l'Ajuntament, així com del respecte del recinte i dels elements i béns públics instal·lats en aquells.
3. Requeriran també autorització municipal totes aquelles activitats (concerts, festes i anàlegs) que es desenvolupin en zones privades, comunitàries o particulars, i que puguin generar molèsties als veïns de l'entorn.
4. Les activitats seran autoritzades pel Batle prèvia sol·licitud. En cap cas, mai podrà prevaler l'organització d'una acte social o festiu amb finalitats particulars sobre la bona convivència i els drets a dormir, descansar i l'accés al seu habitatge particular. Els límits d'horari i d'utilització de l'espai públic seran imposats pel Batle.
5. Caldrà presentar la sol·licitud d'autorització per cadascuna de les activitats que es proposin realitzar, amb una antelació mínima de 7 dies. En el cas d'incompliment de les condicions d'autorització de l'activitat per part del beneficiari, l'Ajuntament es reserva el dret de no concedir noves autoritzacions.
Article 21. Establiments públics
1. Els propietaris o titulars d'establiments públics, en especial bars, cafeteries, restaurants, sales de festes, cafè concerts, bar musicals, hotels i similars i seran responsables del seu bon ordre, funcionament i neteja de la via pública. Per a tal efecte estan obligats a:
Evitar actes incívics o molests dels clients en els accessos, vestíbuls o a zones habilitades com a terrassa exterior dels establiments públics.
Evitar que els clients surtin a la via pública duent tassons i botelles i altres objectes de vaixella, llevat dels casos autoritzats per l'autoritat competent. El responsable del local haurà de retirar les restes procedents d'aquests objectes, així com llosques, papers, plàstics o de qualsevol altra naturalesa que es deixin a les immediacions dels establiments públics descrits.
No admetre al local a menors de edat, si no van acompanyats d'un adult que en sigui responsable.
Evitar la tinença i/o consum de substàncies estupefaents, psicotròpiques o estimulants en l'interior de l'establiment
2. L'Ajuntament d'Estellencs podrà obligar aquells establiments en què de forma habitual i reiterada es produeixin alteracions de l'ordre a establir un servei especial de vigilància i ordre dedicat exclusivament a aquesta finalitat, sense perjudici que puguin sol·licitar la col·laboració de la policia local per tal d'evitar els casos de vandalisme i altres alteracions que es puguin produir en els seus establiments.
Article 22. Arbres i plantes
1. Correspon als Serveis Municipals decidir la ubicació, destinació i selecció de l'arbrat i plantacions de la població, si bé els veïns i particulars podran col·laborar en el seu rec i atenció així com proposaren de nous o la retirada dels existents.
2. No es poden trencar branques i fulles dels arbres, gravar la seva escorça, abocar tota mena de líquids, malgrat que no siguin perjudicials, en les proximitats dels arbres i en els sots i també llençar-hi escombraries, runes i residus o realitzar qualsevol acte que els perjudiqui.
3. Els propietaris d'immobles o els veïns podran sol·licitar autorització per a cultivar flors i plantes d'ornament als parterres públics adjunts al seu immoble, la qual se'ls podrà concedir amb caràcter discrecional i a precari, previ informe de l'Ajuntament.
4. Les obres d'obertura de síquies a la via pública, tant si són per a usos particulars, com per conduccions de serveis públics, com per a clavegueres, així com les de construcció de voreres i guals, es faran de forma i en els llocs que ocasionin els menors danys possibles a l'arbrat i altres plantacions.
5. En tot cas serà obligatori per als interessats la reposició dels arbres i plantacions afectats. A tal efecte s'exigirà, abans de la concessió de llicència d'obres, la constitució d'un dipòsit de garantia per l'import estimat, segons valoració de l'Ajuntament.
6. Prèviament a la realització de les obres i sempre que el seu estat permeti la reposició, els arbres o els altres elements afectats seran traslladats a un altre indret, a càrrec de l'interessat.
Article 23. Arbrat i passos de vehicles
En els projectes d'edificacions particulars, les entrades i sortides de vehicles s'hauran de preveure en llocs que no afectin l'arbrat existent a la via pública. Quan això no sigui possible per les circumstàncies de fet, els elements vegetals afectats seran traslladats a càrrec de l'interessat a un altre lloc immediat compatible amb l'ús privat o, excepcionalment, els interessats abonaran una indemnització igual al doble del valor dels elements vegetals afectats, segons estimació de l'Ajuntament.
Article 24.Jardins privats
Els jardins i les plantacions privades i els espais lliures i els terrenys no urbanitzats es mantindran per llurs propietaris en el degut estat de neteja i condicions fitosanitàries adequades, tenint cura en especial de la seva desbrossada i de l'esporgat de l'arbrat. En cas de manifesta negligència en la seva conservació, l'Ajuntament podrà imposar sancions i procedir a l'execució subsidiària, exigint dels propietaris totes les despeses que ocasioni.
CAPÍTOL III. LA VIA PÚBLICA
Article 25.Consideracions generals
1. Les vies públiques es distingiran i s'identificaran amb un nom, distint per a cadascuna.
2. La denominació de les vies públiques podrà decidir-se d'ofici o a instància de part. En qualsevol cas correspon al Ple de l'Ajuntament l'adopció de l'acord definitiu, previ els informes que consideri convenients.
3. La retolació de les vies públiques té caràcter de servei públic, i podrà efectuar-se mitjançant làpida o placa, que es fixarà a les cantonades.
4. Els propietaris de finques estan obligats a consentir les servituds administratives corresponents per a suportar la instal·lació a façanes o tanques dels elements indicadors de la via, normes de circulació, enllumenat públic o de referència de servei públic, sense cap altra indemnització que la dels desperfectes causats.
5. És obligació dels propietaris de cada immoble la col·locació de l'indicatiu de la numeració damunt la porta d'entrada, de conformitat amb els models i les normes establertes, una vegada li hagi estat assignada o modificada per l'òrgan corresponent de l'administració local. Tot i això, l'Ajuntament podrà col·locar l'indicatiu de la numeració que es menciona, demanant a la propietat l'abonament de les despeses que això comporti.
Article 26. Conservació
1. La conservació de la via pública, així com de tots els elements ornamentals o indicadors que s'hi instal·lin serà competència de l'administració municipal.
2. En conseqüència, cap particular no pot fer-hi obres ni col·locar, modificar o treure cap dels elements ornamentals o de senyalització sense prèvia llicència, sense perjudici de les obres municipals que pugui promoure la iniciativa particular.
Article 27. Obres a la via pública
1. Correspon als propietaris dels immobles l'execució de les obres de construcció de voreres i guals, en les zones i els llocs i amb les característiques, la forma i el procediment determinats a les ordenances municipals i altres disposicions aplicables.
2. Les empreses i els particulars a qui s'ordeni o s'autoritzi l'execució d'obres a la via pública estan obligats a efectuar la reposició de paviments, voreres i guals en la forma, el procediment i les condicions determinats en els preceptes que regulen les ordenances i altres disposicions aplicables.
Article 28. Neteja
1. El servei de neteja de la via pública es prestarà per l'Ajuntament, per gestió directa o indirecta, sens perjudici del deure de col·laboració dels particulars establert en els articles següents.
2. En cas d'emergència, el Batle podrà ordenar la modificació temporal del contracte o contractes de prestació del servei de neteja.
Article 29. Horari de neteja
La neteja pública es practicarà dins de l'horari i programació que estableixi l'Ajuntament.
Article 30. Obligacions de constructores, comerços i indústries
1. Els constructors o promotors d'edificis, mentre aquests estiguin en fase de construcció, vindran obligats a mantenir netes i expedites les voreres i paviments situats enfront de les respectives façanes,sobretot, davant de les dels veïns.
2. La neteja de les voreres corresponents a solars, edificis destinats a habitatge i usos industrials, correspondrà als respectius propietaris o assimilats a les respectives comunitats, en la forma que determinin segons les seves pròpies normes, procurant mantenir-les en tot moment en les màximes condicions de netedat.
3. Els titulars d'establiments davant els quals es realitzin operacions de càrrega i descàrrega hauran de procedir, a més, les vegades que sigui necessari, a granar les voreres per a mantenir la via pública en les degudes condicions de neteja i, així mateix, sempre que ho ordenin els Agents de l'autoritat Municipals.
4. Els titulars d'establiments de venda al detall de productes amb embalatges, alimentaris o anàlegs, de consum o d'ús immediat, i d'establiments o quioscos de begudes, gelats, entrepans o articles similars estaran obligats a instal·lar papereres o recipients apropiats, segons els models reglamentàriament aprovats, en lloc visible a l'entrada dels seus locals o junt a les seves instal·lacions, a l'objecte de tenir sempre neta la via pública.
Article 31. Situacions meteorològiques adverses
En cas d'esdeveniments meteorològics adversos (ventades, torrentades, calabruixades, neu o altres), els veïnats estaran obligats a facilitar el pas dels vianants per les respectives voreres. Es procurarà no abocar les restes a la calçada i, cas de ser possible, s'acumularà en indrets on no obstaculitzi la circulació a peu o rodada.
Article 32. Prohibicions d'usos a la via pública
1. Queda prohibit gratar, gravar, empastifar, escriure o dibuixar a les parets, façanes i portes dels edificis, col·locar cartells, anuncis o plantes que impedeixin o dificultin la lectura de les plaques de retolació dels carrers, la numeració dels edificis, els senyals de trànsit o la lectura dels Bans municipals col·locats a la via pública.
2. Es prohibeix també a la via pública:
Defecar o orinar, abocar aigües residuals, abandonar animals morts, plomes i altres despulles, escombraries, enderrocs, clovelles, deixalles, residus i qualsevol altre objecte que pertorbi la salubritat, sense bosses o fora dels contenidors que es disposin a l'efecte.
Regar les plantes particulars entre les 08:00 hores i les 20:00 hores, i, en general, sempre que puguin afectar o perjudicar a vianants i veïns.
Netejar o arranjar vehicles a motor.
Reservar estacionament per a vehicles amb caixes o altres objectes.
Llençar papers, envasos d'aliments, llaunes o botelles de begudes, xiclets o restes d'aliments, capses de cigarretes, burilles de purs o cigarretes, i qualsevol altre objecte similar fora de les papereres, cendrers i espais determinats per l'Ajuntament.
No és permès fer foc ni fer qualsevol activitat pirotècnica a la via pública. Els acostumats foguerons de Nadal i Sant Antoni i l´amollada de coets per les diverses festes, requeriran sempre el preceptiu permís municipal i durant les festes patronals quedarà prohibit tirar petards a la via pública.
Article 33. Prohibicions d'ocupació de la via pública sense llicència
1. No es pot situar o deixar abandonats a la via pública objectes particulars, encara que estiguin arrambats a establiments dels seus propietaris, sense cap més excepció que les derivades de les normes vigents sobre obres particulars i fires al carrer o ocupació autoritzada de la via pública.
2. En el cas d'obres particulars, l'Ajuntament podrà limitar als dies feiners les autoritzacions d'ocupació de la via pública amb contenidors de runa, quan, a criteri del mateix Ajuntament, les circumstàncies ho justifiquin.
3. L'Ajuntament podrà en qualsevol moment i sense previ avís retirar runa, materials de construcció i qualsevol altre objecte que dificulti el pas i la lliure circulació per la via pública.
4. Els objectes i materials de la construcció a què es refereix el paràgraf anterior se situaran als dipòsits municipals, essent les despeses del trasllat i custòdia a càrrec del seu propietari o posseïdor. Els materials que no fossin reclamats pels seus propietaris en el termini de set dies, comptadors a partir de la notificació del trasllat, seran gestionats per l'ajuntament.
5. No és permès de dipositar a la via pública ni en els llits dels torrents o sèquies del terme municipal, terres, runes, deixalles, materials d'enderroc, residus de neteja d'arbres, plantes, etcètera, i altres objectes que puguin dificultar la circulació de les aigües.
Article 34. Règim d'activitats amb llicència
1. No es podrà utilitzar la via pública per a fer oficis o treballs sense autorització expressa de l'Ajuntament i prèvia comprovació del compliment dels requisits establerts en la normativa vigent per part de l'interessat. En qualsevol cas, l'Ajuntament determinarà les condicions, llocs i horaris en què es podran exercir les activitats autoritzades.
2. Aquestes autoritzacions seran sempre a precari i podran ser retirades o modificades per l'Ajuntament quan ho consideri necessari, en funció del bé general o de concretes circumstàncies referides als professionals o als veïns.
3. Els membres de l'ONCE i altres Institucions benèfiques legalment reconegudes podran exercir la seva activitat a la via pública en el nombre i la forma que determini la Junta de Govern municipal o, en cas de no haver-hi, el Batle, d'acord amb la Delegació Provincial de l'Organització.
Article 35. Decoració de la via pública
1. Amb motiu de fires o festes tradicionals es podrà autoritzar als propietaris o titulars d'establiments, associacions i entitats ciutadanes, previ informe dels Serveis Municipals, el guarniment dels carrers i dels arbres, d'acord amb les condicions i fiances que en cada cas s'estableixin.
2. Acabat el període autoritzat, hauran de ser retirats pels organitzadors tots els elements i materials instal·lats, excepte en els casos en què aquesta obligació l'assumeixi l'Ajuntament per tractar-se d'associacions i entitats ciutadanes.
3. Si l'Ajuntament hagués de retirar-los d'ofici per qualsevol causa justificada, el cost serà repercutit als organitzadors.
Article 36. Autorització d'ocupació per fires o festes
El Batle podrà autoritzar, en ocasió de fires o festes tradicionals, l'ocupació de la via pública per qualsevol activitat no expressament prohibida per la normativa vigent, fixant les condicions, els llocs i el temps de l'autorització.
Article 37. Activitats perilloses
No es permetran a la via pública jocs o diversions que puguin constituir perill per als transeünts.
Article 38. Prohibició d'acampades sense llicència
No es permetrà l'acampada als espais públics sense l'autorització expressa de l'Ajuntament.
Article 39. Règim de venda a la via pública
1.- La celebració de mercats públics, la venda ambulant, la publicitat porta a porta i la venda domiciliària únicament seran autoritzades en els termes que estableixi l'ajuntament.
2.- Seran objecte de decomís aquells productes provinents de la venda ambulant sense llicència municipal. Serà necessari abonar la sanció imposada per aquesta Ordenança, més 50 Euros en concepte de despeses de dipòsit, per a recuperar el gènere objecte de decomís. Si transcorregut el termini d'un mes el propietari no ha fet efectiu l'import per a la recuperació del gènere, seran gestionats per l'ajuntament.
Article 40. Aparcaments i guals
1. Queda prohibit l'estacionament en llocs destinats a la càrrega i descàrrega, llocs reservats per a persones amb minusvàlides , i tots els altres que suposin una prohibició o restricció segons els senyals pertinents.
3. L'aturada i estacionament de vehicles es farà en els llocs destinats a l'efecte , i sempre que no hi hagi prohibició o destorbi la circulació dels vianants, animals o trànsit rodat.
Article 41. Retirada de vehicles
1. Queda prohibit el dipòsit permanent o abandonament en les vies publiques municipals de qualsevol tipus de vehicle, considerant com a dipòsit permanent o abandonament un període superior a 30 dies.
2. Complert el termini de 10 dies que es concedeix per l'ajuntament perquè el particular procedeixi a la retirada del vehicle, serà sancionat i serà obligat a l'abonament de les despeses del trasllat.
3. L´Ajuntament determinarà el lloc habitual de dipòsit dels vehicles.
Article 42. Contaminació acústica a la via pública
1. Es tindrà una actitud cívica i no s ' alterarà l'ordre la tranquil·litat de la vila amb escàndols, aldarulls o renous.
2. La producció de renous a la via pública, a les zones de pública concurrència o a l'interior dels edificis, no podrà superar mai els límits que exigeix la convivència ciutadana. Tots els propietaris o ocupants d'immobles, edificis, construccions, instal·lacions, vehicles o altres béns de titularitat privada estan obligats a evitar que, des d'aquests, puguin produir-se conductes o activitats que causin molèsties innecessàries a les altres persones.
S'evitaran especialment, en hores de descans nocturn (24.00h a 8.00h), els renous produïts per:
To excessivament alt de la veu humana o l'activitat directa de les persones.
Sons i renous emesos per animals domèstics.
Aparells o instruments musicals o acústics.
Aparells domèstics.
Renous produïts com a conseqüència de la conducció de vehicles de manera brusca.
Aparells o motors mecànics i/o elèctrics.
3. S'han de complir estrictament els horaris de música i de tancament de locals públics establerts per l'Ajuntament en aquesta ordenança. La música en locals públics, bars, restaurants l terrasses, ha d'acabar, com a màxim, a les dotze de la nit. Les terrasses de bars i restaurants han de tancar com a màxim a la una de la nit i les festes particulars, d 'associacions o d' altres col·lectius, han de acabar, com a màxim, a les dues de la matinada.
Excepcionalment es podrà autoritzar per l'Ajuntament la concessió d'un permís per allargar l'hora de tancament prèvia sol·licitud de l' interessat.
Durant les festes patronals tant les terrasses com la 'barraca' tancaran la música a les dues de la matinada i podran seguir la seva activitat, com a màxim, fins a les dues i mitja de la matinada. La nit de 'sa verbena' es podrà prolongar l'activitat musical i de la 'barraca' fins a les cinc de la matinada. En tot cas l'Ajuntament firmarà un contracte amb els adjudicataris de la barraca i, ateses les activitats o actes que es vagin a realitzar, es podran modificar-les horaris abans establerts.
Article 43. Obres
a) En l'àmbit municipal d' Estellencs, municipi eminentment turístic de la serra de Tramuntana, no s'hi pot realitzar en solars amb classificació urbanística de sòl urbà, cap tipus d'obra que suposi moviments de terra o excavacions,enderrocaments totals o parcials d'edificacions i/o realització d'estructures en edilicis de qualsevol ús, durant el període comprès entre l' 1 de juliol i el 31 d'agost. Així mateix, durant el període esmentat, no es pot dur a terme cap tipus d'obra civil promoguda per una persona particular que afecti vials públics, tant voravies com calçades, les quals han de quedar lliures de qualsevol ocupació per raó d'obres (materials, maquinaria, etc).
b) En el sòl classificat com a urbà d' Estellencs i durant els mesos de juliol i agost, queda restringit, de les 10.00 hores a les 13.00 hores, l'horari per fer feines, usar mitjans mecànics, o eines de feina que per les seves característiques produeixen renous o vibracions molestes de correcció difícil o impossible, com ara els martells,martells pneumàtics, compressors, màquines de disc, excavadores, formigoneres, perforadores, maquinaries de fonaments, vehicles pesats de transport de materials, vehicles d'obra civil, etc. També durant el període comprès entre l' 1 de juliol i el 31 d'agost de cada any, no es podrà dur a terme cap tipus d'obra a distància de persones particulars en solars urbans que comporti l'ús dels mitjans mecànics o de les eines esmentades anteriorment.
c) La Batllia, directament o per delegació, pot excusar les prescripcions anteriors en els casos d'urgència declarada en aquells supòsits d'obra civil en sòl urbà (infraestructures,xarxes, sistema viari, etc.), promoguts per persones particulars en què la demora de l'execució de els obres suposi causa lògica de greus perjudicis als interessos col·lectius.
Article 44. Residus
1. L'Ajuntament farà pública, anualment, la programació d'horaris i de mitjans prevista per a la prestació dels serveis de recollida, amb indicació del calendari corresponent, d'acord amb les necessitats del servei l'Ajuntament podrà introduir en tot moment les modificacions al programa de servies de recollida que, per motiu d'interès públic, cregui convenients.
2. Es prohibeix dipositar els fems fora dels contenidors Els infractors estan obligats a retirar les deixalles abandonades i a deixar net l'espat urbà que s'hagués pogut embrutar, tot això amb independència de les sancions que correspongui.
3. Està prohibit dipositar en els contenidors dels serveis de recollida, residus diferents als assenyalats per a cada classe de servei. També està prohibit dipositar les deixalles fora del contenidors o dins un element de contenció diferent a l'assenyalat expressament per a cada cas.
4. Queda totalment prohibit llençar o abandonar a la via pública qualsevol objecte. Els petits residus, com papers, embolcalls i similars, s'hauran de dipositar a les papereres corresponents. Es prohibeix llençar les llosques de cigarretes enceses a les papereres. S'hauran de llençar desprès d'haver estat degudament apagades. Es prohibeix dipositar bosses de fems dins les papereres. Es prohibeix, igualment, llençar qualsevol objecte des dels balcons i finestres, i des de cotxes en marxa o aturats.
5. Queda absolutament prohibit l'abocament d'enderrocs, residus i deixalles de construcció, industrials o de restauració.
CAPÍTOL IV. ORDENACIÓ I REGULACIÓ DEL TRÀNSIT
Article 45. Ordenació del trànsit
1.- Quan circumstàncies especials ho requereixin, es podran prendre les oportunes mesures d'ordenació del trànsit, prohibint o restringint la circulació de vehicles, o canalitzant les entrades a unes zones de la població per determinades vies, i també reordenant l'estacionament.
2.- L'Ajuntament podrà, quan les característiques d'una determinada zona de la població ho justifiqui, al seu parer, establir la prohibició total o parcial de circulació i estacionament de vehicles, o només una de les dues coses, amb la finalitat de reservar totes o algunes de les vies públiques compreses dins la zona esmentada al trànsit de vianants. Aquestes zones es denominaran illetes de vianants i es determinaran mitjançant un Ban.
3.- Les illetes de vianants hauran de tenir l'oportuna senyalització a l'entrada i a la sortida, sense perjudici de poder-se utilitzar altres elements mòbils que impedeixin l'entrada i la circulació de vehicles al carrer o a la zona afectada.
4.- A les illetes de vianants, la prohibició de circulació i estacionament de vehicles podrà:
Comprendre la totalitat de les vies que estiguin dins el perímetre o només alguna d'aquestes.
Limitar-se o no a un horari preestablert.
Tenir caràcter diari o referir-se solament a un nombre determinat de dies.
5.- Qualsevol que sigui l'abast de les limitacions disposades no afectaran a la circulació ni a l'estacionament dels següents vehicles:
Els del servei de bombers, els dels cossos de seguretat de l'Estat i Policia Local, les ambulàncies i, en general, els que siguin necessaris per a la prestació de serveis públics.
Els que transportin malalts greus a un immoble de la zona o fora d'aquesta.
Els que surtin d'un garatge situat a la zona o hi vagin, i els que surtin d'un estacionament autoritzat dins la illeta.
Les bicicletes.
6.- L'Ajuntament determinarà els llocs on hauran de situar-se les parades de transport públic. No es podrà romandre en aquestes més temps del necessari per a recollir o deixar els passatgers, llevat de les senyalitzades com origen o final de línia.
Article 46. Regulació de la velocitat i trànsits restringits.
1.- Als carrers on es circula només per un carril i a tots aquells, on l'afluència de vianants sigui considerable, els vehicles reduiran la velocitat a l'adequada i prendran les precaucions necessàries. Les mateixes mesures hauran de ser adoptades en cas de pluja, mal estat del paviment o estretor de la via.
2.- No es permetrà en les zones reservades al trànsit de vianants ni en les vies, els jocs o diversions que puguin representar un perill per als vianants o fins i tot per als que els practiquen. Els patins, patinets, monopatins, bicicletes o tricicles d'infants i similars, ajudats o no de motor, podran circular per voravies, andanes i passeigs, adequant la seva velocitat a la normal d'un vianant i estaran sotmesos a les normes establertes en aquesta Ordenança.
Article 47.- Vianants.
1.- A l'interior del nucli urbà i zones urbanitzades, els vianants circularan i utilitzaran per al seu trànsit i estada les voreres, passejos o vials a ells destinats i, en cas de no haver-los, el més pròxim al caire de la calçada. Com a normes generals es tindran presents:
El vianant procurarà evitar detencions o entrebancades innecessàries i eludir, en la mesura que es puga, la immediata proximitat a la vorada de la vorera a les vies d'intens trànsit rodat.
Als encreuaments amb altres vies s'adoptaran les precaucions necessàries per evitar accidents.
2.- El pas per tota via pública ha de fer-se pels punts assenyalats a l'efecte, i amb la necessària diligència per a major seguretat i fluïdesa del trànsit.
Quan el trànsit es reguli mitjançant instal·lacions semafòriques, s'estarà a les seves indicacions en cada cas i, si coincidís la presència d'agents de la circulació, a la regulació que aquests ordenin.
Si no existís senyalització especial, el vianant travessarà la calçada pel lloc més convenient i menys perillós, en el moment en què la circulació de vehicles ho permeti. Per a això, haurà de cerciorar-se que la calçada es troba lliure a un costat i a l'altre i la travessarà ràpidament, continuant una trajectòria perpendicular a l'eix d'aquella.
CAPÍTOL V. POLICIA D'EDIFICIS, IMMOBLES I SOLARS
Article 48. Remissió al planejament urbanístic
Totes les obres que es realitzin en aquest terme municipal estan sotmeses al que determinen les Normes Subsidiàries i/o altres instruments de planejament vigents de Estellencs, així com d'altres disposicions de caire urbanístic de rang superior.
Article 49. Obligacions i prohibicions
Els propietaris i ocupants estan obligats a mantenir els seus habitatges en les adequades condicions de seguretat, salubritat i presencia pública, d'acord amb el que disposa el Decret 145/1997 de 21 de novembre, pel qual es regulen les condicions d'amidament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat; així com la Llei 12/2017 de 29 d' desembre d'urbanisme de les Illes Balears. En immobles o habitatges particulars, queda prohibit:
Mantenir o usar abocadors de fems –basses- dins el cas urbà.
Tenir o criar animals que no siguin de companyia i que vulnerin la Llei 1/1992 de 8 d'abril de Protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, així com el Decret 56/1994 de 13 de maig pel que s'aprova el Reglament per al desenvolupament i aplicació de l'esmentada Llei.
Article 50. Actuacions municipals
1. El mal estat observat en una finca o immoble, amb perill per a la via pública ocasionat pel seu mal estat, parcial o total, es donarà a conèixer a la persona propietària, el qual haurà de procedir a la reparació de l'immoble dins un termini de temps que serà fixat per l'Ajuntament, i de protegir la zona deteriorada fins a la seva definitiva reparació.
2. En el cas de no realitzar-se les obres dins el termini concedit, s'obrirà al propietari un expedient sancionador, sense perjudici d'ordenar el que procedeix d'acord amb la Llei d'urbanisme i altra legislació vigent.
3. La neteja dels solars i parcel·les és una obligació de la propietat, per tant la responsabilitat pel mal estat d'higiene dels mateixos recau única i exclusivament en la propietat. Aquells titulars de solars i parcel·les que es mantinguin en aquestes condicions seran requerits per l'Ajuntament per tal que s'hi adeqüin dins d'un termini màxim d'un mes o termini especial que fixi l'Ajuntament, i si expira aquest termini sense que la persona titular hagi complit amb aquesta obligació, l'Ajuntament, amb mitjans propis o contractats, deixarà els solars i parcel·les en les degudes condicions i passarà la factura a la persona titular.
4. Els perjudicis o les molèsties produïdes en habitatges i/o solars entre mitgeres, és de responsabilitat exclusiva de la propietat que la produeix, per tant, l'Ajuntament sols intervindrà en els casos que aquests perjudicis afecti a la competència del mateix Ajuntament, així com estableix el Reglament de serveis de les Corporacions locals en el seu art. 1.
Article 51. Règim sancionador
Les conductes que suposin infracció a les disposicions d'aquest Capítol seran sancionades de conformitat amb el que estableix la normativa urbanística vigent. Qualsevol despesa produïda a càrrec de l'Ajuntament per neteja, desinfecció, construcció, enderroc o anàlogues per esmenar deficiències que afectin a les propietats contemplades en aquest Capítol seran a càrrec de la persona titular de la propietat; si aquest no abona les despeses en el termini màxim de 20 dies, l'Ajuntament procedirà al cobrament en via de constrenyiment amb un recàrrec del 20 per 100 sobre el preu inicial.
CAPÍTOL VI. ANIMALS DOMÈSTICS
Article 52 . Tinença d'animals domèstics
1. La tinença d'animals domèstics obliga a l'adopció de les precaucions adequades per evitar molèsties als veïns. Per aquest motiu, durant l'horari nocturn es prohibeix deixar als patis, terrasses, balcons o galeries, aus i animals que amb els seus sons pertorbin el descans o tranquil·litat dels veïns. Igualment, durant el dia hauran de ser retirats pels seus propietaris o responsables quan, de manera evident, ocasionen molèsties.
2. Els animals s'han de mantenir en òptimes condicions higièniques i d'allotjament i queda prohibit la seva tinença permanent en balcons o terrasses.
Article 53. Circulació
1. Els cans que circulin per les vies i espais lliures públics o privats, ho hauran de fer subjectes mitjançant corretges o cadenes i collar, proveïts del cordonet, placa o medalla del control sanitari i conduïts per una persona.
2. El propietari o posseïdor d'animals de companyia que circulin per vies i espais lliures, públics o privats, de concurrència pública, seran responsables dels danys i lesions que ocasionin a persones i béns.
3. A aquest efecte, els cans de perill previsible o manifest, hauran de dur morral adequadament col·locat i capaç d'impedir, per la seva idònia confecció, la producció de mossegades o esgarrinxades, sota la responsabilitat absoluta del propietari o posseïdor. L'ús de morral podrà ésser ordenat pel Batle respecte d'un ca en concret, o en caràcter general quan les circumstàncies sanitàries ho aconsellin.
4. Els animals de companyia que circulin en vehicles hauran de romandre subjectes, de tal manera que amb els seus moviments no puguin distraure al conductor, impedir la seva capacitat de maniobra i visibilitat. La seva permanència al vehicle haurà de reunir les condicions de ventilació suficient per evitar efectes de sufocació.
Article 54. Establiments i espais públic
1. Queda prohibida l'entrada d'animals de companyia a locals destinats a la fabricació, venda, emmagatzemant, transport o manipulació d'aliments. Així com a locals d'espectacles públics, culturals i esportius.
2. Els titulars d'establiments públics de l'àrea d'hoteleria i restauració podran prohibir l'entrada i estada d'animals de companyia als seus establiments, sempre que aquesta prohibició figura de forma expressa als seus accessos.
3. Queda prohibit l'accés d'animals de companyia a piscines públiques.
4. Els titulars de comerços, indústries i serveis a què es fan referència els apartats anteriors seran corresponsables als supòsits d'infracció de les normes que en aquests preceptes s'estableixen, quan hi consentissin o no adaptessin les mesures correctores pertinents.
5. Del previst als apartats anteriors s'exceptua els cans guia o pigall per disminuïts sensorials, conformement al que disposa la Llei autonòmica 1/2014, de 21 de febrer (BOIB núm. 29 d´1 de març 2014). Així, mateix s'autoritza la participació d'animals a festes populars (per ex. cavalcades dels Reis Màgics, etc.).
Article 55. Neteja d'excrements
Queda prohibit l'abandonament d'excrements que puguin produir els animals domèstics a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública. Els propietaris o posseïdors hauran de procedir, sota la seva exclusiva responsabilitat, a recollir-los mitjançant artefactes o embolcalls adequats que prèviament hauran de portar.
CAPÍTOL VII. ESTÈTICA DE LES FAÇANES EN EL NUCLI HISTÒRIC.
Article 56. Conservació i neteja
1. Els propietaris estan obligats a mantenir les seves façanes en bon estat de conservació i neteja, poguen l'Ajuntament obligar a la propietat quan ho estimi oportú, a arrebossar, blanquejar, netejar i pintar la façana, tancament o mur visibles des de la via pública.
2. En el cas que els propietaris es neguin a executar les obres a què es refereix el paràgraf anterior, en el termini de quinze dies l'Autoritat ordenarà que siguin realitzades pels operadors municipals o contractistes designats, reemborsant la seva quantia en forma de coacció.
Article 57. Antenes i parabòliques
Es poden instal·lar antenes de televisió i ràdio convencionals o parabòliques.
Article 58. Estesa de roba
Està prohibit penjar roba per assecar-se, en façanes o zones que es puguin veure des de la via pública.
Article 59. Col·locació de panells solars
Els panells solars per a la producció d'aigua calenta sanitària que es col·loquin en cobertes inclinades visibles des de l'espai públic s'instal·laran immediatament damunt i amb el mateix pendent de la coberta que els suporta. Els panells d'energia fotovoltaica s'estudiaran en cada cas.
Article 60. Aparells d'aire condicionat o anàlegs
1. Es prohibirà la instal·lació d'aires condicionats o equips similars que sobresurtin des del plànol de la façana.
2. No es permetran sortides d'aigua per condensació al carrer o per baixades d'aigua de pluvials. S'han d'instal·lar a l'interior dels desaigües.
Article 61. Pintades i cartelleria
Queda expressament prohibida la col·locació de grafits en façanes i tancaments, així com la col·locació de publicitat estàtica de cartelleria, sent responsable l'autor dels grafits, l'empresa o responsable dels esdeveniments que s'anunciïn.
Article 62. Publicitat i senyalització
La col·locació de publicitat exterior, senyalització privada i rètols comercials estarà subjecta a autorització municipal. Serà temporal, la seva durada serà la de l'activitat i les seves instal·lacions seran desmuntables, no distorsionant el caràcter harmoniós de la zona. Està prohibida la il·luminació integrada en els senyals. Les dimensions d'aquests elements seran les dels buits de façana.
CAPÍTOL VIII. ALARMES
Article 63. Consideracions generals
Per dignificar l'estètica dels vials públics del municipi d'Estellencs, cal regular l'ús dels elements visuals que es col·loquen a les façanes. Per tant:
Sens perjudici del que disposin altres normatives o decrets, es podran instal·lar alarmes visuals o acústiques en establiments públics i privats, així com en domicilis particulars, de conformitat als requisits establerts per la normativa vigent.
Qualsevol element o objecte que no estigui descrit en la present Ordenança, serà avaluat pel Batle, qui resoldrà la seva permanència o retirada.
Article 64. Requisits de les instal·lacions
Les alarmes instal·lades, estiguin o no connectades a qualsevol centre policíac, s'ajustaran a les previsions contingudes a la normativa vigent, i serà necessari que hagin estat instal·lades per empreses autoritzades administrativament, les quals seran responsables dels aparells i instruments electrònics utilitzats, que hauran de recollir les característiques determinades pel Ministeri de l'Interior o la Conselleria d'Interior, i haver estat homologats per l'administració pública corresponent.
Article 65. Instal·lació d'alarmes
1. Abans d'entrar en funcionament l'alarma instal·lada, haurà de sol·licitar-se l'autorització, adjuntant certificació de l'empresa instal·ladora i un mínim de tres noms amb les seves adreces i telèfons que puguin ser requerits en absència del titular i per qüestions que derivin de l'ús de l'alarma o de la seva instal·lació; caldrà adjuntar també un escrit d'autorització expressa d'entrada al domicili o entitat protegida a favor de la Policia Local si aquesta mesura fos necessària per desconnectar els senyals lluminosos o acústics de l'aparell. Les autoritzacions d'instal·lació i de funcionament queden supeditades a l'aprovació de l'Ajuntament previ informe de l'Enginyer i Policia Local.
2.- Cas d'autoritzar-se per l'Ajuntament la instal·lació d'aparells d'alarma connectats a les dependències de la Policia Local, els interessats a més dels requisits establerts anteriorment, hauran de presentar escrit de sol·licitud al Batle, al qual s'adjuntarà el projecte de l'entitat instal·ladora. A més, s'haurà d'acompanyar escrit d'exoneració de responsabilitat de l'Ajuntament per sostracció, danys o contingències que puguin sofrir els béns protegits.
Article 66. Responsabilitats
1.- El titular és responsable del seu correcte funcionament, havent de ser revisades per la casa instal·ladora cada sis mesos com a mínim, i atendre els requeriments que sobre el particular li pugui fer l'Ajuntament.
2.- El titular és responsable de l'incompliment de les normes tècniques establertes per l'empresa instal·ladora i per negligència o ús incorrecte.
Article 67. Actuacions de la Policia Local
En el cas de funcionar l'alarma i de no trobar el propietari o les tres persones designades, la Policia Local procedirà a desconnectar l'aparell, bé pels seus propis agents o altres persones, fent servir els mitjans disponibles i arribant si fos necessari a la seva inutilització, sense que aquesta acció pugui reportar cap responsabilitat.
Article 68. Alarmes en vehicles
La instal·lació d'alarmes en els vehicles no està subjecta a cap requisit. Malgrat tot, quan intencionadament o de forma casual es posi en funcionament i ocasioni alarma, intranquil·litat i el seu soroll pertorbi la convivència ciutadana, els Agents de l'autoritat Municipals podran prendre mesures oportunes per anul·lar-la, i, arribant, si fos necessari, a la seva inutilització sense responsabilitat pels possibles danys materials que pugui ocasionar.
CAPITOL IX. SOBRE L'ÚS DEL FOC AL NUCLIS URBANS
Article 69. Cremes
1. Únicament es podran cremar restes vegetals i fustes NO tractades estant exclòs qualsevol altre tipus de residu.
2. Es tendran en compte las següents mesures per a la prevenció d'íncendis forestals a las zones urbanes properes o dins el bosc:
Article 70. Condiciones per a l'ús del foc
Per a l'eliminació de restes vegetals, s'hauran de complir les següents condicions:
Comunicació a l'ajuntament: s'haurà de notificar a l'ajuntament la intenció de dur a terme la crema dels mateixos. Aquesta notificació́ es farà a les oficines municipals o a l'oficina de la Policia Local mitjançant comunicació telefònica, correu electrònic o presencialment. S'haurà de facilitar les dades de l'administrat, el lloc i les dates en què es farà el foc, les condicions generals de seguretat i l'acceptació de les mateixes per part del notificant. Totes les notificacions d´us del foc s'hauran de presentar com a mínim amb 24h d'antelació sobre l'activitat prevista.
Horari de les cremes: l'ús del foc per a eliminar restes vegetals estarà restringit a la franja horària entre les 6h i les 12h del matí i en les dates que s'hagin fet constatar a la notificació.
Queda completament prohibida la realització de cremes en dies de vent.
S'haurà d'avisar al número 112 els dies i hores de les cremes a les zones rústiques i casc urbà de menys de 500 m de zona rústica / forestal. Dins casc urbà s'ha de sol·licitar al registre d'entrada mitjançant via escrita o electrònicament.
En tot moment el foc estarà vigilat i es tindran a l'abast mitjans suficients per apagar qualsevol propagació involuntària del foc.
En cap cas es podrà abandonar el foc si aquest no es troba completament apagat.
Prohibit cremar al cau del torrent.
Article 71. Ús recreatiu del foc
1. S' entén com a ús recreatiu del foc l'encesa a l'aire lliure de barbacoes, foguerons per cuinar o forns de llenya sense mata-espires als fumerals.
Per fer un ús recreatiu del foc en zones urbanes, s'hauran de complir les següents condicions:
En tot moment el foc estarà vigilat i es tindran a l'abast mitjans suficients per apagar qualsevol propagació involuntària del foc.
En cap cas es podrà abandonar el foc si aquest no es troba completament apagat.
2. S'haurà de tenir especialment en les cendres i altres restes provinents de l'activitat.
3. Els focs d'artifici i pirotècnics han de ser autoritzats a l'Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern i, per tant, queden exclosos de l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança.
Article 72. Responsabilitat dels autors del foc
1. Els autors del foc són responsables de tots els fets que es produeixin com a conseqüencia de l'ús del mateix.
2. Malgrat el compliment per part dels autors del foc de totes les condicions establertes als articles 76. i 77, si el foc es propagués originant un incendi, els autors seràn responsables de qualsevol tipus de dany que es produís.
Article 73. Control de l´ús del foc
Les autoritats competents seran responsables de controlar i verificar les condicions en que es duen a terme les cremes, procedint, en cas d' incompliment de les condicions establertes als articles 76 y 77, a la paralització del foc, sense perjudici de les sancions que es puguin imposar de conformitat amb el què disposa aquesta ordenança.
CAPÍTOL X. SANCIONS: PROCEDIMENT I QUANTIA. DISPOSICIONS GENERALS.
Article 74.
1. Constitueix infracció d'aquesta Ordenança tota acció o omissió que contravengui a deixi sense compliment qualsevol de les seves disposicions.
2. La Policia Local, en la seva condició de policia administrativa, és l'encarregada de vetllar pel compliment d'aquesta ordenança, de denunciar, quan pertoqui, les conductes que li siguin contràries, i d'adoptar, s'escau, les altres mesures d'aplicació.
3. En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a aquest efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar els interessats.
4. En els expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin conforme a la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui amb fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits en la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si és procedent, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, i el seu ús d'acord amb el principi de proporcionalitat.
5. Les infraccions prescriuen pel transcurs d'un any des de que es tengui coneixement de la seva comissió per part de les autoritats municipals.
Article 75
1. El procediment sancionador es regirà pel que disposa el Decret 14/1994, de 10 de febrer -que aprova el Reglament del procediment que ha de seguir l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora- i, supletòriament per allòque preveu el RD 1398/1993, de 4 d'agost, que aprova el Reglament del procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora. La imposició de les sancions previstes en aquesta Ordenança es guiarà per l'aplicació del principi de proporcionalitat i, en tot cas, es tindran en compte els criteris de graduació següents:
La gravetat de la infracció.
L'existència d'intencionalitat.
La naturalesa dels perjudicis causats.
La reincidència.
La capacitat econòmica de la persona infractora.
S'entén que hi ha reincidència quan en el termini d'un any s'ha comès més d'una infracció als preceptes prevists en aquesta ordenança i hagin estat declarats provats per resolució administrativa ferma.
2. En el cas que es realitzi el pagament voluntari de la sanció en el moment de la denúncia o en un termini de 10 dies naturals, es donarà per conclòs el procediment sancionador amb les següents conseqüències:
Quan es tracti d'una persona infractora reincident pel mateix fet, el número de vegades que hagi reincidit es multiplicarà pel nombre de resolucions administratives fermes dictades per l'òrgan municipal competent.
3. Quan la persona infractora no acrediti la seva residència habitual en territori espanyol, l'agent que formuli la denúncia li oferirà la possibilitat de fer immediatament efectiva la sanció, en els termes prevists en l'apartat 2. Si la sanció no fos satisfeta, l'òrgan competent,mitjançant un acord motivat, adoptarà immediatament com a mesura cautelar l'ingrés d'una quantitat econòmica que representi el mínim de lasanció econòmica prevista i, quan l'ordenança no fixi l'import mínim d'aquesta, l'import mínim que s'aplicarà en aquests casos serà del setanta-cinc per cent del seu màxim. Aquesta mesura provisional serà notificada amb caràcter urgent a l'adreça en què aquella persona estigui allotjada.
Article 76.
Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus.
Són molt greus les infraccions que suposin:
Una pertorbació rellevant de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa la tranquil·litat o l'exercici de drets legítims d'altres persones, el desenvolupament normal d'activitats de tota classe conformes amb la normativa aplicable o la salubritat o ornament públics, sempre que es tracti de conductes no subsumibles en els tipus que preveu el capítol V de la Llei 4/2015, de 30de març, de protecció de la seguretat ciutadana.
L'impediment de l'ús d'un servei públic per una altra o altres persones amb dret a la seva utilització.
L'impediment o la greu i rellevant obstrucció al funcionament normal d'un servei públic.
Els actes de deteriorament greu i rellevant d'equipaments, infraestructures, instal·lacions o elements d'un servei públic.
L'impediment de l'ús d'un espai públic per una altra o altres persones amb dret a la seva utilització.
Els actes de deteriorament greu i rellevant d'espais públics o de qualsevol de les seves instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles, no derivats d'alteracions de la seguretat ciutadana.
2. Les altres infraccions es classifiquen com a greus i lleus, d'acord amb els criteris següents:
La intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en l'exercici pacífic dels drets d'altres persones o activitats.
La intensitat de la pertorbació causada a la salubritat o ornament públics.
La intensitat de la pertorbació ocasionada en l'ús d'un servei o d'un espai públic per part de les persones amb dret a utilitzar-los.
La intensitat de la pertorbació ocasionada en el funcionament normal d'un servei públic.
La intensitat dels danys ocasionats als equipaments, infraestructures,instal·lacions o elements d'un servei o d'un espai públic.
Les que no estiguin expressament classificades a altres articles o normes, es classifiquen de la manera següent:
a) Són infraccions lleus, les comeses contra el disposat als articles d'aquesta Ordenança en la taula recollida en l'Art 77.a d'aquesta ordenança.
b) Són infraccions greus, les comeses contra el disposat a l'article d'aquesta en la taula recollida en l'Art 77.b d'aquesta ordenança i la reincidència en 2 o més infraccions lleus.
c) Són infraccions molt greus les comeses contra el disposat als articles d'aquesta Ordenança següents: la reincidència, en la forma que es descriu en l'article 75.1., en dues o més infraccions greus. Si no estan expressament classificades en aquesta o en una altra normativa, serà la persona encarregada de l´instrucció de l'expedient sancionador qui, de manera motivada, atenent a les circumstàncies de cada cas, a la seva transcendència per a la bona convivència, i a la reincidència de la persona infractora,classificarà la infracció en lleu, greu o molt greu. En el cas que una infracció estigui tipificada de manera diferent a diferents normes,s'aplicarà la classificació i sanció més greu de les previstes.
Article 77. Infraccions
1) Llevat que hi hagi una previsió legal diferent, les multes per infracció d'ordenances locals han de respectar les quanties següents:
En cada cas a la quantia de la multa s'hi hauria d'afegir, si escau, el pagament dels mals ocasionats o la restitució a l'estat original. En el cas de ser necessària l'obertura d'expedient municipal la quantia de la sanció serà determinada en les conclusions del mateix.
a. A les INFRACCIONS LLEUS descrites a continuació s'aplicaran les sancions següents:
Art.13 |
Conducta contrària per a la convivència social (cridar, barallar-se, altres) |
180 € |
Art.43.b) |
Utilitzar la maquinaria fora de les hores de 10 a 13h els mesos de juliol a 31 d'agost. |
300€ |
Art.16 |
Qualsevol acció sobre els espais i béns públics que causi el seu deteriorament, així com el seu ús per a activitats, usos o funcions als quals no estan destinats. |
180 € |
Art.17 |
Enganxar qualsevol tipus de rètol, cartell, full informatiu, o elements similars, al mobiliari urbà, parets, façanes i propietats públiques i privades, en general, sense l'autorització expressa de l'Ajuntament o el propietari, respectivament. |
150 € |
Art.18a |
Llençar papers i brutícia fora de les papereres oportunament establertes i embrutar els recintes de qualsevol altra manera. |
100 € |
Art.18b |
Tallar, escapçar, podar o practicar activitats que puguin suposar risc per als arbres, plantes o qualsevol altre element auxiliar, així com tot el que pugui pertorbar l'ús dels espais públics que no estiguin especialment dedicats a aquestes activitats per part d'altres persones alienes o no autoritzades per l'Ajuntament. |
180 € |
Art.18c |
Encendre o mantenir foc, sense autorització municipal prèvia. |
180 € |
Art.18d |
Banyarse dins les fonts públiques o rentar-hi roba o d'altres objectes, així com abeurar animals o rentar-los. |
300 € |
Art.18e |
Sacsejar o rompre els arbres, tanques, bàculs de llum, senyals o papereres, així com pujar hi. |
150 € |
Art.18f |
Passar per sobre els talussos, parterres i plantacions; fer malbé les plantes i les flors; collir flors, plantes i fruits; perjudicar els arbres o les plantacions de qualsevol altra manera. |
100 € |
Art.18g |
Caçar o matar ocells, així com llençar o dipositar qualsevol verí o substància tòxica que pugui afectar la salut d'animals o plantes dins el casc urbà. L'Ajuntament podrà sacrificar animals per motius d'higiene o seguretat. |
700 € |
Art. 19 |
Exercir sense llicència o concessió expressa qualsevol indústria o comerç a l'interior dels espais públics i la seva utilització per a fins particulars. |
300 € |
Art. 20 |
Celebració de activitats lúdics sense autorització previ. |
300 € |
Art.21.a) |
No evitar actes incívics o molests dels clients en els accessos, vestíbuls o a zones habilitades com a terrassa exterior dels establiments públics. |
300 € |
Art.21b) |
No evitar que els clients surtin a la via pública duent tassons i botelles i altres objectes de vaixella, llevat dels casos autoritzats per l'autoritat competent. |
450 € |
Art.21c) |
Admetre al local a menors de edat, si no van acompanyats d'un adult que en sigui responsable. |
500€ |
Art.21d) |
No evitar la tinença i/o consum de substàncies estupefaents, psicotròpiques o estimulants en l'interior de l'establiment. |
100 € |
Art.22.2 |
Trencar branques i fulles dels arbres, gravar la seva escorça, abocar tota mena de líquids, malgrat que no siguin perjudicials, en les proximitats dels arbres i en els sots i també llençar-hi escombraries, runes i residus o realitzar qualsevol acte que els perjudiqui. |
100 € |
Art.22.3 |
Cultivar flors i plantes d'ornament als parterres públics sense autorització municipal prèvia. |
100 € |
Art.22.4 |
Danys en l'arbrat i altres plantacions de la via pública durant la realització d'obres. |
100 € |
Art.24 |
Negligència en la conservació de los jardins privades. |
100 € |
Art.26 |
Modificar o treure elements ornamentals o de senyalització de la via pública sense prèvia llicència |
100 € |
Art.27 |
No efectuar la reposició de paviments, voreres i guals en la forma, el procediment i les condicions determinats en els preceptes que regulen les ordenances o altres disposicions aplicables. |
500 € |
Art.30.1 |
No mantenir en les obres de construcció netes i expedites les voreres i paviments situats en front de les respectives façanes i, sobretot, davant de les dels veïns |
500 € |
Art.30.3 |
Deixar brutícia en la via pública en les operacions de càrrega i descàrrega. |
150 € |
Art.31 |
En cas d'esdeveniments meteorològics adversos (ventades, torrentades, calabruixades, neu o altres)abocar les restes a la calçada i, cas de ser possible, s'acumularà en indrets on no obstaculitzi la circulació a peu o rodada. |
150 € |
Art. 32.1. |
Gratar, gravar, empastifar, escriure o dibuixar a les parets, façanes i portes dels edificis, col·locar cartells, anuncis o plantes que impedeixin o dificultin la lectura de les plaques de retolació dels carrers, la numeració dels edificis, els senyals de trànsit o la lectura dels Bans municipals col·locats a la via pública. |
300 € |
Art. 32.2.a |
Defecar o orinar, abocar aigües residuals, abandonar animals morts, plomes i altres despulles, escombraries, enderrocs, clovelles, deixalles, residus i qualsevol altre objecte que pertorbi la salubritat, sense bosses o fora dels contenidors que es disposin a l'efecte. |
300€ |
Art. 32.2.b |
Regar les plantes particulars entre les 08:00 hores i les 20:00 hores, i, en general, sempre que puguin afectar o perjudicar a vianants i veïns |
100 € |
Art. 32.2.c |
Netejar o arranjar vehicles a motor a la via pública |
100 € |
Art. 32.2.d |
Reservar estacionament per a vehicles amb caixes o altres objectes |
100 € |
Art. 32.2.e |
Llençar papers, envasos d'aliments, llaunes o botelles de begudes, xiclets o restes d'aliments, capses de cigarretes, burilles de purs o cigarretes, i qualsevol altre objecte similar fora de les papereres, cendrers i espais determinats per l'Ajuntament. |
100 € |
Art. 32.2.f |
Fer foc o qualsevol activitat pirotècnica a la via pública sense el preceptiu permís municipal. |
180 € |
Art.33 |
Ocupació de la via pública sense llicencia |
300 € |
Art.34 |
Realització d´activitats en la via pública sense llicencia. |
300 € |
Art.35 |
Decoració de la via pública sense llicencia. |
300 € |
Art.37 |
Realitzar a la via pública jocs o diversions que puguin constituir perill per als transeünts |
180 € |
Art.38 |
L'acampada als espais públics sense l'autorització expressa de l'Ajuntament |
450 € |
Art.39 |
Venda ambulant sense llicència municipal |
450 € |
Art 42.1 Art.42.2 |
Alterar l'ordre i la tranquil·litat de la vila amb escàndols, aldarulls o sorolls. |
200 € |
Art 42.3 |
Incompliment de els horaris de música i de tancament de locals públics. |
300 € |
Art.44.2 |
Dipositar els fems fora dels contenidors. |
150 € |
Art.44.3 |
Dipositar en els contenidors dels serveis de recollida, residus diferents als assenyalats per a cada classe de servei. |
100 € |
Art.44.4 |
Llençar o abandonar a la via pública qualsevol objecte. |
100 € |
Art.44.5 |
Abocament d'enderrocs, residus i deixalles de construcció, industrials o de restauració en qualsevol lloc que no estigui destinat i autoritzat per a aquesta finalitat. |
250 € |
Art.46.2 |
Realitzar jocs o diversions que puguin suposar un perill per els vianants, i inclús per aquells que el practiquin. |
200 € |
Art.46.2 |
Circular amb patins, patinets, monopatins, bicicletes o tricicles d'infants i similars, ajudats o no de motor, per voravies, andanes a velocitat superior de 25km/h. |
400 € |
Art.47 |
La circulació de vianants contraris al disposat en aquesta ordenança. |
300 € |
Art.52.1 |
Provocar molèsties veïnals causades per la tinença d'animals domèstics. |
250 € |
Art.52.2 |
Tinença permanent d´animals domèstics en balcons o terrasses. |
300 € |
Art.53 |
Circular amb un ca per la via pública sense corretja o cadenes i collar, placa o medalla del control sanitari. |
100 € |
Art.54.1 |
L'entrada d'animals de companyia a locals destinats a la fabricació, venda, emmagatzemant, transport o manipulació d'aliments. Així com a locals d'espectacles públics, culturals i esportius. |
150 € |
Art.54.3 |
Accés d'animals de companyia a piscines públiques. |
100 € |
Art. 55 |
L'abandonament d'excrements que puguin produir els animals domèstics a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública |
300 € |
Art.56.1 |
Mantenir les façanes en mal estat de conservació i neteja |
300 € |
Art.58 |
Estendre roba per al seu assecat, en façanes o zones que puguin ser vistes des de la via pública. |
150 € |
Art. 59 |
Col·locar panells solars en zones de l'edifici o parcel·la visible des de l'espai públic |
300 € |
Art.60 |
Instal·lació d'aparells d'aire condicionat o anàlegs que sobresurtin del pla de façana, o a l'interior de terrasses o balcons que puguin ser vistos des de l'exterior, així com sobre voladissos o marquesines. |
300 € |
Art.61 |
Pintades sobre façanes i tancament, així com la col·locació de publicitat estàtica de cartelleria. |
300 € |
Art.62 |
Col·locació de publicitat exterior, senyalització de caràcter particular i rètols comercials sense autorització municipal. |
300 € |
Art 70.a) |
La realització de cremes en zones urbanes dins l'horari establert en aquesta Ordenança sense haver-ho comunicat prèviament a l'ajuntament. |
300 € |
b. A les INFRACCIONS GREUS descrites a continuació s'aplicaran les sancions següents:
Art.40.1. |
Estacionament en llocs destinats a la càrrega i descàrrega, llocs reservats per a persones amb minusvalies , i tots els altres que suposin una prohibició o restricció segons els senyals pertinents. |
800 € |
Art. 40.2 |
L´aturada i estacionament de vehicles a llocs no destinats a l´efecte, destorbant la circulació dels vianants, animals o trànsit rodat. |
900 € |
Art. 41 |
L´abandonament de vehicles en les vies publiques |
800 € |
Art. 43.a) |
Realitzar obres de construcció fora dels termes establerts en aquest article 43.a). |
1.500 € |
Art. 45 |
Incompliment de la prohibició total o parcial de circulació i estacionament de vehicles, en las zones reservades per vianants per l'Ajuntament. |
800 € |
Art.70 i 71 |
L'incompliment de les condicions d'ús del foc establert en l'articles 70 i 71d'aquestaordenança. |
2.500 € |
Art. 70 |
Crema al cau del torrent |
2500€ |
2. A partir d'aquesta quantia, l'òrgan competent per a imposar la sanció, una vegada instruït l'expedient, és la Junta de Govern Local.
Article 78
L'òrgan competent per a imposar les sancions és:
Fins a la quantia màxima que permeti la legislació de règim local a la batlia, aquest és l'òrgan competent.
A partir d'aquesta quantia, l'òrgan competent per a imposar la sanció, una vegada instruït l'expedient, és la Junta de Govern Local.
Article 79
A banda de les sancions econòmiques descrites en aquesta Ordenança, la batlia també pot decretar les mesures addicionals següents:
Ordenar a la persona infractora que, en el termini que li sigui assenyalat, presenti la sol·licitud de llicència ajustada als termes d'aquesta Ordenança.
Ordenar a la persona infractora que, en el termini assenyalat per a tal efecte, introdueixi a les obres, instal·lacions o serveis, etc.,les rectificacions precises per a ajustar-les a les condicions de la llicència, a les disposicions de les Ordenances o a altra normativa
d'aplicació.
Ordenar a la persona infractora que, en el termini assenyalat, procedeixi a la reparació dels danys que hagi causat, la reposició d'obres i instal·lacions al seu estat anterior, o la demolició de tot allò indegudament construït o instal·lat.
Disposar la reparació, reposició o demolició de les obres o instal·lacions realitzades per part de l'Ajuntament, directament o indirectament, a càrrec en tot cas de la persona infractora.
Impedir els usos indeguts, per als que no hagués obtingut llicència o que no s'ajustin a les seves condicions, com també a les disposicions dels Reglaments i/o Ordenances i la resta de normes generals d'aplicació.
Article 80
Mentre una persona infractora no aboni a l'Ajuntament la quantitat corresponent que se li hagi imposat en una resolució sancionadora, tan si és de caràcter econòmic com si és una mesura addicional ordenada per la batlia de les previstes en aquesta Ordenança, estarà inhabilitat per gaudir de qualsevol servei assistencial municipal ni utilitzar cap instal·lació municipal.
Article 81.Reparació de mals
1. L' imposició de les sancions que corresponguin per l' incompliment d'aquesta ordenança no exonera a la persona infractora de l'obligació de reparar els mals o perjudicis causats, llevat que aquesta es substitueixi per treballs en benefici de la comunitat previstos en aquesta ordenança.
2. Als efectes del que s'ha establert en l'apartat anterior, l'administració municipal, si escau, tramitarà per via d'execució subsidiària l'obligació de reparació que procedeixi.
3. La imposició de les sancions corresponents previstes en aquesta ordenança serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada pel mateix al seu estat originari així com amb la indemnització dels danys i perjudicis causats, la resolució serà immediatament executiva.
4. Quan aquests mals i perjudicis es produeixen en béns de titularitat municipal, l'ajuntament, prèvia taxació pels serveis tècnics competents,determinarà l'import de la reparació, que serà comunicat a la persona infractora o a qui hagi de respondre per ell per al seu pagament en el termini que s'estableixi.
Article 82. Substitució de les multes i reparació dels mals per treballs en benefici de la comunitat.
1. L'Ajuntament podrà substituir la sanció de multa per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per ala comunitat.
2. Les sessions formatives sobre convivència ciutadana i civisme, de caràcter individual o col·lectiu, substituiran les sancions pecuniàries en els casos en què així estigui previst en la present ordenança. En cas d'inassistència a les sessions formatives, s'imposarà la corresponent sanció, en funció de la tipificació de la infracció comesa.
3. La participació en les sessions formatives, en activitats cíviques o en la realització de treballs en benefici de la comunitat serà adoptada amb el consentiment previ de la persona interessada com a alternativa a les sancions d'ordre pecuniari, llevat que la llei imposes el seu caràcter obligatori. En tot cas, tindran caràcter obligatori les mesures alternatives a la sanció previstes en l'article 82.2 d'aquesta ordenança.
4. L'Ajuntament també pot substituir, en la resolució o posteriorment, la reparació econòmica dels mals i els perjudicis causats als béns de domini públic municipal per altres reparacions equivalents en espècie consistents en l'assistència a sessions formatives, la participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat, sempre que hi hagi consentiment previ de les persones interessades, excepte que la llei imposes el seu caràcter obligatori. En el cas que es produís aquesta substitució, l'Ajuntament haurà de reparar els mals causats llevat que el treball que realitzi la persona sancionada consisteixi precisament en la reparació del mal produït.
CAPÍTOL XI. MEDIDAS COMPLEMENTARIAS
Article 83. Mesures de policia administrativa directa
1. Els agents de l'autoritat exigiran en tot moment el compliment immediat de les disposicions previstes en aquesta ordenança, i, sense perjudici de procedir a denunciar les conductes antijurídiques, podran requerir verbalment a les persones que no respectin les normes perquè desisteixin de la seva actitud o comportament, advertint-los que en cas de resistència poden incórrer en responsabilitat criminal per desobediència.
2. Quan la infracció comesa provoqui, a més d'una pertorbació de la convivència ciutadana i el civisme, un deteriorament de l'espai públic, es requerirà al seu causant perquè procedeixi a la seva reparació, restauració o neteja immediates, quan sigui possible.
3. En cas de resistència a aquests requeriments, i sense perjudici del que es disposa en l'apartat 1 d'aquest article, les persones infractor es podran ser desallotjades, complint en tot cas amb el principi de proporcionalitat.
4. A efectes de poder incoar el corresponent procediment sancionador, els agents de l'autoritat requeriran a la persona presumptament responsable perquè s'identifiqui.
En cas de no aconseguir la identificació per qualsevol mitjà de la persona que ha comès una infracció, els agents de l'autoritat podran requerir-la perquè, a fi d'iniciar l'expedient sancionador de la infracció comesa, els acompanyi a dependències pròximes que comptin amb mitjans adequats per realitzar les diligències d'identificació, a aquests únics efectes i pel temps imprescindible, informant la persona infractora dels motius del requeriment d'acompanyament.
Article 84. Mesures provisionals.
1. Iniciat l'expedient sancionador, mitjançant un acord motivat, es podran adoptar les mesures provisionals imprescindibles per al normal desenvolupament del procediment, per evitar la comissió de noves infraccions o per assegurar el compliment de la sanció que pogués imposar-se. Aquestes mesures podran consistir en qualsevol de les previstes en la normativa general i sectorial aplicable en cada cas, i hauran de ser proporcionades a la naturalesa i la gravetat de la infracció.
2. Quan la llei així ho prevegi, les mesures provisionals es podran adoptar també amb anterioritat a la iniciació de l'expedient sancionador.
3. En matèria de mesures provisionals en els casos d'infraccions comeses per persones estrangeres no residents al territori espanyol, s'hauran de tenir en compte les disposicions especials de procediment previstes en l'article 75.3 d'aquesta Ordenança.
Article 85. Confiscacions i decomisos
1. A més dels supòsits en què així es preveu expressament en aquesta ordenança, els agents de l'autoritat podran, en tot cas, confiscar o de comissar els utensilis, vehicles i el gènere objecte de la infracció o que van servir, directament o indirectament, per a la comissió d'aquella;i també els fruits o els productes obtinguts amb l'activitat infractora, els quals quedaran sota la custòdia municipal mentre sigui necessari pera la tramitació del procediment sancionador o, a falta d'aquest, mentre perdurin les circumstàncies que van motivar la confiscació o el decomís.
2. Les despeses ocasionades per la confiscació o decomís, transport, dipòsit i destrucció aniran a càrrec de la persona que hagi causat les circumstàncies que l'han determinat.
3. Si es tracta de béns fungibles, es destruiran o els donaran el destí adequat. Els objectes confiscats o decomissats es dipositaran a disposició de l'òrgan sancionador competent per a la resolució de l'expedient. Una vegada dictada una resolució ferma i transcorreguts dos mesos sense que la persona titular hagi recuperat l'objecte, es procedirà a la seva destrucció o s'entregarà gratuïtament a entitats sense ànim de lucre amb finalitats socials. Així i tot, es podrà procedir a la devolució dels objectes, materials, vehicles o mitjans intervinguts, si la persona propietària abona prèviament en via voluntària la sanció que pertoqui,justificant la seva propietat.
CAPÍTOL XII. RESPONSABILITAT PER CONDUCTES CONTRÀRIES A L'ORDENANÇA COMESES PER MENORS D'EDAT.
1. D'acord amb el que estableix la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets del nin, totes les mesures en aquest cas sancionadores de les autoritats municipals que puguin afectar als menors d'edat atendran principalment a d'interès superior d'aquests.
Així mateix, en funció de la seva edat i maduresa, es garantirà el dret dels menors a ser escoltats en tots aquells assumptes que els afectin i que les seves opinions siguin tingudes en compte.
2. Quan les persones infractores siguin menors d'edat, i amb la finalitat de protegir els drets del nin o adolescent, el seu desenvolupament i formació, es podran substituir les sancions pecuniàries per mesures educatives alternatives. Aquestes mesures s'adoptaran de manera motivada en funció del tipus d'infracció, i seran proporcionades a la sanció que rebi la conducta infractora. A aquest efecte, se sol·licitarà l'opinió dels pares o tutors o guardadors, que serà vinculant.
3. Els pares o tutors/es o guardadors/es seran responsables civils subsidiaris dels mals produïts per les infraccions comeses pels menors d'edat que en depenguin.
4. En tot cas, qualsevol denúncia, incoació d'un expedient sancionador o eventual imposició d'una sanció a un o una menor serà també notificada als seus pares o tutors/es o guardadors/es.
5. Els pares o tutors o guardadors hauran d'assistir a les sessions d'atenció individualitzada o cursos de formació que, si és el cas, s'imposin com a alternativa a la sanció pecuniària de les infraccions comeses pels menors d'edat que en depenguin.
6. Els pares o tutors o guardadors estaran obligats a complir i fer complir les mesures educatives alternatives que, si és el cas, s'imposin als menors d'edat com a substitució a la sanció pecuniària de les infraccions comeses per aquests.
7. L'Ajuntament també pot substituir, en la resolució o posteriorment, la reparació econòmica dels mals i els perjudicis causats als béns de domini públic municipal per altres reparacions equivalents en espècie consistents en l'assistència a sessions formatives, la participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat, sempre que hi hagi consentiment previ de les persones interessades, excepte que la llei imposes el seu caràcter obligatori. En el cas que es produís aquesta substitució, l'Ajuntament haurà de reparar els mals causats llevat que el treball que realitzi la persona sancionada consisteixi precisament en la reparació del mal produït.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Estellencs, 7 de març del 2022
El batle Bartomeu Jover Sánchez