Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 112595
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de la nova deixalleria de Sineu (141a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 de febrer de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de la nova deixalleria de Sineu, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte de nova deixalleria de Sineu s'inclou als punts 3 i 4 del grup 6:

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte és la construcció d'una nova deixalleria al polígon 2, parcel·la 7, a la zona anomenada «Es Clapers», de fàcil accés des de la carretera Ma-3130 i Ma-3011, i pròxima al nucli urbà de Sineu.

En l'actualitat el municipi no disposa d'una deixalleria adequada per a la recepció de residus varis, ni adaptada a la normativa vigent. D'aquesta manera, es pretén assolir els objectius específics següents:

-Disposar d'un centre de recepció i emmagatzematge selectius de productes per a la seva reutilització i de residus municipals per als seus tractaments posteriors: reutilització, valorització i, en darrer terme, eliminació.

-Adaptar-se a la normativa vigent en matèria de gestió de residus.

-Complir les condicions exigides per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l'obtenció de l'autorització administrativa a la qual estan sotmeses les deixalleries com a instal·lacions d'emmagatzematge i preclassificació de residus en l'àmbit de la recollida, d'acord amb l'article 27.1 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

-Permetre la recollida dels materials perillosos per evitar que es lliurin amb els residus domèstics i, així, gestionar-los correctament.

-Eliminar àrees d'aportació en sòl rústic que provoques abocaments incontrolats.

-Permetre l'aportació de residus de difícil gestió per part dels usuaris (residus voluminosos, restes de poda, residus de construcció i demolició procedents d'obres menors, residus especials, etc.), amb la finalitat d'ajudar a suprimir els abocaments incontrolats d'aquests tipus de residus.

La parcel·la referida té una superfície de 5.297 m2, dels que 3.454 m2 es troben ocupats per l'aparcament de l'IES Sineu i el poliesportiu municipal, el dipòsit d'aigua municipal i 2 magatzems municipals. Disposa de tots els serveis urbanístics bàsics.

La nova deixalleria, d'ús exclusivament domèstic i per a l'aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats, serà una instal·lació de mida mitjana (1.117,38 m2), accessible per a persones amb mobilitat reduïda i amb una capacitat d'emmagatzematge de residus perillosos d'origen domèstic i comercial inferior a 100 tones. L'emmagatzematge de residus no es realitzarà a l'interior de nau industrial.

Es dissenyarà amb nivells diferents per facilitar l'aportació dels residus als contenidors de gran capacitat i estarà composta pels següents elements:

-Oficina de recepció, amb una superfície útil de 16,15 m2 i equipada amb el material necessari (equips informàtics, material d'oficina, etc.) per a les funcions d'administració i d'informació. Disposarà d'un bany adaptat a persones amb mobilitat reduïda, amb una superfície útil de 6 m2 i connexió a un dipòsit de fecals que després anirà connectat a la xarxa de fecals municipals.

-Pavimentació, amb solera de formigó i asfalt de 20 cm de gruix, i amb una arqueta d'aigua per permetre l'evacuació de les aigües pluvials i de neteja.

-Dues portes d'entrada de 4 m d'amplada x 3 m d'alçada, tant per a l'accés dels camions que transportaran els residus al gestor autoritzat, com pels usuaris que vagin a la instal·lació a peu o amb vehicle. La reixa perimetral està envoltada de blocs i té una alçada de 2 m. Es preveu també instal·lar una barrera vegetal, amb espècies mediterrànies perennes, amb baix requeriment hídric, per tal de reduir els possibles renous produïts per la càrrega i descàrrega dels vehicles i els camions.

-Zona Coberta de 26,50 m2 de superfície per dipositar-hi els residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE) que no requereixin, per la seva perillositat, anar al magatzem de perillosos. Els grans electrodomèstics es disposaran en posició vertical i petits electrodomèstics en gàbies i/contenidors separats per tipologia segons la Taula 1 de l'Annex VIII del RD 110/2015), amb una zona específica amb estanteries, palets o contenidors de la mida adequada per emmagatzemar els RAEE que puguin anar a un centre de preparació per a la reutilització, d'acord amb l'article 18.3 del Reial decret 110/2015 sobre RAEE.

En aquesta àrea també hi haurà el contenidor d'olis vegetals usats. La superfície serà també impermeable i també es disposarà d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge interior de seguretat accessible mitjançant arquetes independent del de la zona de perillosos que condueixi els residus vessats i/o les aigües de neteja a un dipòsit totalment estanc i resistent als residus que pugui contenir que s'haurà de buidar amb un gestor autoritzat en el cas de vessament de residus. Així mateix, es disposarà de sepiolita o materials absorbents similars per a la contenció de possibles vessaments.

-Magatzem de 20 m2, amb obertures de ventilació, destinat a la ubicació de residus perillosos en petites quantitats, bàsicament piles, bateries, tòners, dissolvents, pintures i detergents amb substàncies perilloses, que s'emmagatzemaran dins caixes o contenidors dissenyats d'acord amb les reglamentacions tècniques vigents sobre la matèria i, en la seva absència, amb codis o normes de reconeguda solvència.

El sòl serà de material impermeable i disposarà d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge interior de seguretat accessible mitjançant arquetes que condueixi els residus vessats i/o les aigües de neteja a un dipòsit d'1,5 m3 totalment estanc i resistent als residus que pugui contenir que s'haurà de buidar amb un gestor autoritzat en el cas de vessament de residus. Així mateix, es disposarà de sepiolita o materials absorbents similars per a la contenció de possibles vessaments.

Els envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per elles s'emmagatzemaran dins caixes o contenidors. S'instal·laran contenidors d'1 m3 per a la recollida dels envasos que contenguin pintura i algunes caixes o contenidors de menor capacitat per emmagatzemar-hi els envasos que contenguin altres substàncies perilloses, classificades per famílies. A la part exterior dels contenidors o caixes es col·locarà, en un lloc ben visible, l'etiqueta de classificació del grup de residus. Els residus es posaran dins de les caixes o contenidors en posició vertical i tapats hermèticament.

Les bateries s'emmagatzemaran dins contenidors de polietilè d'alta densitat resistents a la corrosió dels àcids i amb tapa d'1 m3. Les piles i els acumuladors es guardaran dins els contenidors específics que determini la «Oficina de Coordinación de los Sistemas Integrados de Gestión de pilas y acumuladores (OFIPILAS)», aquests seran bidons de polietilè de diferents capacitats.

Les làmpades fluorescents, làmpades de descàrrega, bombetes de baix consum, llums de mercuri, làmpades LED, lluminàries, etc. es recolliran mitjançant el contenidor de polietilè específic, caixa de 2 m3.

També es disposarà de contenidors metàl·lics específics (600-1.000 litres) d'oli mineral i de vegetal usats.

-Àrea de contenidors, situada a l'esplanada central de la instal·lació. Disposarà d'un edifici administratiu, instal·lacions cobertes pels residus perillosos, reutilització, etc., zona enjardinada i l'àrea dels contenidors destinats a la recollida selectiva de residus domèstics.

Al perímetre d'aquesta, s'instal·laran 26 contenidors destinats a l'emmagatzematge dels residus selectius: 3 contenidors tipus iglú per a la recollida de vidre, 4 contenidors per a la recollida de plàstics i envasos, 4 contenidors per a la recollida de paper-cartró, 9 contenidors per a la recollida de la fracció rebuig, 4 contenidors per a la recollida de la fracció orgànica i 2 contenidors per a roba i calçat.

A l'esplanada central, però a un nivell inferior, es col·locaran 4 grans contenidors per a la recollida de diferents tipus de residus: 1 contenidor de 28 m3 per residus voluminosos, 1 contenidor de 28 m3 per les restes de poda, 1 contenidor de 5 m3 per restes de ferralla i 1 contenidor de 5 m3 per residus de construcció.

-Escomesa d'aigua potable, per al reg de les zones verdes, la neteja del recinte, per a sufocar possibles incendis i per polvoritzar residus amb amiant no friable.

-Sistema de recollida de les aigües pluvials a les teulades, la qual es canalitzarà i conduirà per gravetat cap a un dipòsit per ser utilitzada per al reg o per neteja. Es realitzarà una xarxa de recollida d'aigües pluvials de la superfície destinada a contenidors i a maniobres de camions que s'evacuarà cap a la xarxa de pluvials del poble, instal·lant un separador de greixos de volum suficient per a tractar les aigües pluvials que es recullin amb la xarxa d'embornals de la deixalleria, just abans de connectar-se amb l'embornal de pluvials municipal.

-Instal·lació de corrent elèctric, des de xarxa, i enllumenat exterior amb fanals de 6 m d'altura, amb 3 projectors amb lluminàries LED de 136 w, que no emetran flux lluminós a l'hemisferi superior. L'enllumenat interior serà també de tipus LED.

-Instal·lació d'un sistema d'aigua calenta sanitària (ACS) solar constituït per una placa solar i un termo de 200 l de capacitat.

-Senyalització de la instal·lació, mitjançant un cartell ben visible (mides mínimes 4 x 2 m), així com diverses senyals als voltants del recinte per a facilitar l'arribada dels usuaris. També es disposarà d'un cartell d'informació a l'entrada amb els horaris d'obertura, residus admesos, empresa responsable de l'explotació i dades de contacte, i s'identificaran els contenidors o les zones on ha de ser dipositats els residus.

-Extintors per a incendis al magatzem de residus perillosos, al recinte de RAEE i a l'oficina de recepció.

-Bàscula industrial per al pesatge dels residus dels camions de recollida de residus.

-Circuit de televisió, amb dues càmeres, per a la vigilància i control de la instal·lació, durant les 24 h.

El pressupost total del projecte és de 197.828,46 euros, incloses les despeses generals i el benefici industrial, amb una durada estimada de les obres de vuit mesos.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i la ubicació proposada per a la deixalleria, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental. No es preveu fase de desmantellament.

D'acord amb el document ambiental, dels impactes ambientals del projecte, només el risc de vessament accidental de substàncies contaminants a les aigües subterrànies suposaria un impacte sever, tant durant la fase d'obres, com durant la fase de funcionament. En tot cas, amb les mesures correctores proposades, aquest impacte es transformaria en moderat durant la fase d'obres i no seria significatiu durant la fase de funcionament (disposició de recipients estancs per recollida de lixiviats...).

Durant la fase de construcció, es preveuen altres efectes adversos sobre el medi ambient, com l'increment en les emissions de pols en suspensió, partícules i gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera, renous, ocupació de sòl (tot i que cal tenir en compte que la ubicació és en sòl urbà, en un entorn amb altres equipaments municipals) i impacte paisatgístic. Aquests impactes es qualifiquen, principalment, com a temporals i reversibles. Com a impacte positiu, es pot destacar la creació de llocs de treball.

Durant la fase de funcionament, es preveuen els següents impactes ambientals negatius: risc de contaminació de les aigües superficials i subterrànies, ocupació de sòl, consum d'aigua i energia, i impacte paisatgístic. Com a impacte positiu, es pot destacar la creació de llocs de treball.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Residus, del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 1 de desembre de 2021, va informar el següent:

Es conclou que:

1.El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.S'ha d'incloure la part d'afecció en relació al canvi climàtic, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. De manera que s'hauria de fer un estudi específic on es tingui en compte: eficiència energètica dels equipaments i avaluar la possible instal.lació d'energies renovables.

- El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 2 de desembre de 2021, va informar el següent:

Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és d'esperar que el projecte suposi un efecte negatiu destacable sobre les espècies presents a la zona.

Es conclou que:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la Deixalleria de Sineu.

- La Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, amb data 9 de desembre de 2021, va informar el següent:

La parcel.la on s'emplaça el parc verd té la classificació de sòl urbà i la qualificació de Servei Públic per les NNSS de Sineu aprovades pel Ple del Consell de Mallorca en data 3 d'abril de 2006.

Es conclou que:

Es tracta, per tant, d'un equipament previst en el planejament municipal que haurà de complir amb les determinacions previstes en les NNSS de Sineu, i amb el que prevegi la normativa sectorial en matèria de residus.

- La Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, amb data 21 de desembre de 2021, va informar el següent:

S'informen favorablement les obres i activitat permanent major del Parc Verd, a la carretera Ma-3130 PQ 13+500 polígon 2 parcel·la 7, en el terme municipal de Sineu, sempre que s'ajustin a una sèrie de condicionants, relatius a l'execució de les obres i l'enginyeria civil del projecte, que no es consideren estrictament ambientals.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la construcció d'una nova deixalleria a Sineu, atès que en l'actualitat el municipi no disposa d'una instal·lació adequada per a la recepció de residus varis, ni adaptada a la normativa vigent.

La nova deixalleria, d'ús exclusivament domèstic i per a l'aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats, serà una instal·lació de mida mitjana (1.117,38 m2), accessible per a persones amb mobilitat reduïda i amb una capacitat d'emmagatzematge de residus perillosos d'origen domèstic i comercial inferior a 100 tones. L'emmagatzematge de residus no es realitzarà a l'interior de nau industrial.

Es dissenyarà amb nivells diferents per facilitar l'aportació dels residus als contenidors de gran capacitat i estarà composta, principalment, pels elements següents: oficina de recepció, equipada amb el material necessari (equips informàtics, material d'oficina, etc.) per a les funcions d'administració i d'informació, pavimentació, amb solera de formigó i asfalt de 20 cm de gruix, amb arqueta d'aigua per permetre l'evacuació de les aigües pluvials i de neteja, previ pas per separador de greixos, portes d'accés adaptades a l'accés d'usuaris i vehicles de recollida de residus, barrera vegetal perimetral d'espècies mediterrànies, zona coberta per als RAEE i olis vegetals usats, magatzem per a residus perillosos, àrea de contenidors per a la recollida selectiva de residus admesos, escomesa d'aigua potable, sistema de recollida i dipòsit de les aigües pluvials de les teulades per al reg de la barrera vegetal, i per a la neteja de les instal·lacions, connexió a la xarxa elèctrica, enllumenat tipus LED, sistema d'ACS constituït per una placa solar i un termo de 200 l de capacitat, cartells de senyalització de la deixalleria i dels contenidors i residus admesos, extintors per a incendis, bàscula industrial per al pesatge dels residus dels camions de recollida de residus, i circuit de televisió, amb dues càmeres, per a la vigilància i control de la instal·lació, durant les 24 h.

2. Ubicació del projecte: la deixalleria es localitza al polígon 2, parcel·la 7, a la zona anomenada «Es Clapers», de fàcil accés des de la carretera Ma-3130 i Ma-3011, i pròxima al nucli urbà de Sineu. La parcel·la referida té una superfície de 5.297 m2, dels que 3.454 m2 es troben ocupats per l'aparcament de l'IES Sineu i el poliesportiu municipal, el dipòsit d'aigua municipal i 2 magatzems municipals. Disposa de tots els serveis urbanístics bàsics.

Segons el Pla Territorial de Mallorca (PTM), l'àmbit d'actuació té la qualificació d'àrea de desenvolupament: sòl urbà i urbanitzable. El planejament municipal vigent classifica aquest sòl com a urbà, amb tots els serveis urbanístics bàsics, i amb la qualificació de serveis públics.

D'acord amb el document ambiental, la parcel·la objecte d'estudi està enclavada en un paisatge urbà, rodejada per equipaments municipals i limita amb terrenys agrícoles. Està ocupada per vegetació ruderal pròpia de llocs alterats dominada per espècies anuals d'influència antròpica que no presenta valors de conservació biològica. Correspon a la Unitat Paisatgística 9 (UP-9) «Pla».

Els terrenys afectats pel projecte es localitzen fora d'espais de rellevància ambiental i no es troben afectats per cap hàbitat d'interès comunitari (HIC), ni per àrees de protecció de riscos (APR) d'erosió, d'esllavissament o d'inundació. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es tracta d'una zona amb baix risc d'incendi forestal.

L'àmbit d'actuació se situa damunt la massa d'aigua subterrània 1811M2 «Llubí», aqüífer poc profund en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, i elevada vulnerabilitat a la contaminació. No hi figura cap pou d'abastiment urbà pròxim.

Segons el Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha constància de la presència de cap niu de rapinyaire a menys de 1.000 m de distància de la zona d'estudi. Tampoc s'espera que el projecte suposi un efecte negatiu destacable sobre les espècies presents a la zona.

No hi figura cap element patrimonial catalogat als voltants dels terrenys afectats pel projecte. El més pròxim és el BIC Creu den Pastor, a una distància de 350 m.

3. Característiques del potencial impacte: cap dels impactes ambientals derivats del projecte es considera crític. Cal tenir en compte que el projecte es desenvolupa a sòl urbà, a un entorn amb altres equipaments municipals. Només el risc de vessament accidental de substàncies contaminants a les aigües subterrànies suposaria un impacte sever, tant durant la fase d'obres, com durant la fase de funcionament. En tot cas, amb les mesures correctores proposades, aquest impacte es transformaria en moderat durant la fase d'obres i no seria significatiu durant la fase de funcionament (disposició de recipients estancs per recollida de lixiviats...). Majoritàriament, la resta d'impactes es consideren temporals i reversibles.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de la nova deixalleria de Sineu, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data 30 de setembre de 2021, pel Sr. Pere Daniel Soberats, biòleg - promotor Ajuntament de Sineu -, la normativa vigent i els següents condicionants:

1.Abans de l'inici de les obres, s'haurà de retirar la totalitat dels elements existents actualment a la parcel·la (contenidors...).

2.Atès que l'àmbit d'actuació es localitza damunt aqüífer amb elevada vulnerabilitat a la contaminació, durant l'execució de les obres, s'hauran d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, d'acord amb el Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.

3.La ubicació de la deixalleria ha d'estar prou senyalitzada per a facilitar l'accés dels potencials usuaris. Així mateix, els accessos al recinte hauran d'estar convenientment senyalitzats per evitar situacions perilloses.

4.El disseny de la instal·lació haurà d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors, per evitar, entre d'altres, que els residus es puguin fer malbé i la proliferació de moscard tigre.

5.Els cartells indicatius específics que identifiquin el contenidor o la zona on ha de ser dipositat cada tipologia de residu, hauran d'incloure, si escau, informació del volum o quantitat màxima de cada residu que cada usuari pot aportar.

6.En relació amb l'estalvi d'aigua, s'haurà d'ajustar l'horari del reg de la barrera vegetal i la seva durada durant l'època estival. Aquesta barrera estarà integrada per arbusts o arbres perennes frondosos d'espècies autòctones, amb baix requeriment hídric, i s'haurà de mantenir en un estat òptim al llarg del període de funcionament de la deixalleria, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

7.El reg de la barrera vegetal, així com la neteja de les instal·lacions, s'haurà de realitzar exclusivament amb les aigües pluvials recollides a les teulades i posteriorment emmagatzemades, o alternativament amb aigua regenerada.

8.Els lixiviats generats hauran de ser recollits en dipòsits estancs i entregats a gestor autoritzat, segons estableix la normativa.

9.En cas d'una eventual fase de desmantellament de l'activitat, s'haurà de garantir la restauració del terreny i de l'entorn al seu estat natural, així com la gestió dels residus generats.

10.El pressupost del projecte haurà d'incloure una partida específica per al seguiment de les mesures ambientals plantejades al document ambiental.

Així mateix, es recomana l'establir els mecanismes oportuns per a incentivar l‘ús d'aquesta instal·lació, per part dels seus potencials usuaris.

D'altra banda, es recorda que:

-Abans de l'inici de l'activitat, segons el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera:

+El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

+ La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

-S'hauran de tenir en compte els condicionants de la Direcció Insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca, relatius a les obres i l'enginyeria civil del projecte

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 23 de febrer de 2022

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias