Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I RELACIONS EXTERIORS

Núm. 106176
Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de febrer de 2022 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2022 d’ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d’obertura i d’estudi, els interessos i el cost de l’aval d’ISBA, SGR, d’operacions de finançament d’inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, es va aprovar amb la finalitat de crear unes condicions favorables per al creixement i la competitivitat sostinguda de les petites i mitjanes empreses, a través de l'habilitació de línies d'avals per a emprenedors i emprenedores i per a empresaris i empresàries que cobreixin les necessitats no cobertes pel sistema financer actual.

2. L'any 2021 va estar marcat encara per l'impacte en l'economia de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 que es va iniciar l'any 2020, fet que ha suposat una dràstica disminució dels ingressos de les empreses amb activitat a les Illes Balears, en especial dels emprenedors i les petites i mitjanes empreses, fins i tot afectant la seva supervivència.

3. Malgrat les perspectives de control de la pandèmia per mitjà de les vacunes, que es varen començar a subministrar durant l'any 2021, la situació és delicada i encara es mantenen les conseqüències econòmiques negatives de la COVID-19, i, per això, cal continuar mantenint eines d'aplicació immediata per anar donant solució a l'absència de liquiditat de les empreses amb activitat a les Illes Balears i a la necessitat d'emprendre inversions productives.

Així, per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, es considera adient que la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, mitjançant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, engegui, amb aquesta convocatòria, un conjunt d'ajuts per facilitar el finançament de les empreses amb activitat a les Illes Balears, en especial als emprenedors i les petites i mitjanes empreses.

4. Per tal de fomentar les inversions productives que s'anomenen transformadores, aquesta convocatòria inclou un ajut addicional per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'aquestes inversions productives, a més dels ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, i per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès.

Cal tenir en compte que la dimensió de l'impacte de la pandèmia de la COVID-19 i de les seves conseqüències econòmiques sobre la societat de les Illes Balears ha posat en relleu la fragilitat del model econòmic balear, marcat per una alta dependència de l'activitat turística i associat a problemes estructurals de productivitat.

La necessitat de diversificar el model econòmic i de superar els reptes de competitivitat, diversificació productiva, sostenibilitat i cohesió social és un repte inajornable. Així es va acordar en el Pacte per a la Reactivació i la Diversificació Econòmica i Social de les Illes Balears, signat l'1 de juliol de 2020 entre el Govern de les Illes Balears i els principals agents econòmics, socials i polítics.

Per fer efectiu un canvi real, cal impulsar les transformacions que permetin el creixement en determinats sectors estratègics alternatius, però també que els sectors a hores d'ara predominants millorin la seva contribució en generació de valor afegit, avançar en la transformació del model econòmic i social de les Illes Balears per fer-lo més resilient (i diversificat i innovador), més competitiu (i productiu i digital), més sostenible (i equilibrat territorialment) i més inclusiu (i cohesionat); tot això, en el context i les polítiques palanca del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència («Espanya pot»), validat pel Consell Europeu el 13 de juliol de 2021.

5. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril), regula el marc general de la concessió d'ajuts a petites i mitjanes empreses que vulguin acollir-se a línies de finançament d'inversions productives o liquiditat i sol·licitin el subsidi d'interès i els ajuts per cobrir el cost de l'aval. A més, l'article 5 estableix que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquest Decret s'han d'aprovar per resolució del conseller competent en matèria d'economia i hisenda i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. L'Acord del Consell de Govern de 21 de febrer de 2022 pel qual s'atorga l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a l'expedient de la convocatòria per a l'any 2022 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament en un 60 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, i pel qual s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat fins al 100 % del cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès respecte dels interessos (dels quatre primers anys) que es meritin a partir de la presentació de la documentació acreditativa de l'execució del projecte d'inversió i de la formalització de l'operació de finançament, i l'exempció total de la constitució de garanties a partir, també, de la presentació esmentada.

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.

3. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.

4. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears.

5. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. L'annex I del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de micro, petites i mitjanes empreses.

7. El Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

8. El Reglament (UE) 2021/1058 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió.

9. El Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajut destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril de 2020, i les seves modificacions, i, en el dia d'avui, d'aplicació fins al 30 de juny de 2022 (segons la Decisió de la Comissió Europea SA.100974 (2021/N), de 21 de desembre de 2021).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per a l'any 2022 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament en un 60 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, en els termes que consten en els annexos 1, 2, 3, 4 i 5 d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 25 de febrer de 2022 La consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors Rosario Sánchez Grau

ANNEX 1 Convocatòria per a l'any 2022 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

1. Objecte

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l'exercici de 2022 l'atorgament d'ajuts als emprenedors i a les empreses de les Illes Balears, segons la definició que consta en l'annex 2 de la convocatòria, que hagin formalitzat operacions financeres avalades o coavalades per ISBA, SGR, destinades a finançar noves inversions productives o per a liquiditat, formalitzades entre l'1 de desembre de 2021 i el 30 de novembre de 2022.

Les operacions avalades per ISBA, SGR, han de complir els requisits següents:

- avals financers concedits per ISBA, SGR,

- tipus d'interès fix entre l'1,5 % i el 2,5 % o tipus d'interès variable entre l'euríbor + 1,5 % i l'euríbor + 2,5 %, i

- comptar amb el refinançament de la Compañía Española de Reafianzamiento, SME, SA (d'ara endavant, CERSA), en un import mínim del 25 %, o bé comptar amb el coaval de CREA SGR, en un percentatge mínim del 50 % per inversió creativa i cultural.

Els ajuts es destinen a cobrir part dels costs financers dels quatre primers anys de les operacions que es formalitzin amb ISBA, SGR, en els termes i les condicions que s'estableixen en aquesta Resolució.

1.2. Els beneficiaris d'ajuts derivats de convocatòries d'anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.

1.3. Els ajuts per operacions de finançament d'inversions productives i per operacions de finançament d'inversions productives transformadores pot ser objecte de cofinançament en un 60 % dins l'objectiu polític 1, objectiu específic 3 («El reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també mitjançant inversions productives») del Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, en els termes que consten en els apartats 3, 4, 6 i 7 d'aquesta convocatòria.

2. Requisits que han de complir els beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i les empreses d'economia social definides en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social, i que compleixin els requisits de les micro, petites i mitjanes empreses que recull l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i que hagin formalitzat o tenguin la intenció de formalitzar operacions financeres en les quals concorri algun dels requisits següents:

a) que financin projectes d'inversions de les pimes, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

b) que financin operacions financeres de liquiditat de pimes, l'activitat principal de les quals es faci en centres productius ubicats a les Illes Balears.

S'entén que l'activitat productiva o empresarial està ubicada a les Illes Balears quan hi radiqui el centre de treball principal de l'empresa, o, si no n'hi ha, el domicili social.

2.2. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

2.3. Els ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin concedit fins al 30 de juny de 2022 estaran subjectes al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajut destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.56851 (2020/N), de 2 d'abril de 2020, i les seves modificacions, i que ha estat prorrogat fins al 30 de juny de 2022, de manera que aquesta darrera pròrroga s'ha declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 21 de desembre de 2021 per la Decisió SA.100974 (2021/N).

D'acord amb aquest Marc Nacional Temporal, els ajuts no es poden concedir a empreses i autònoms que hagin estat en crisi el 31 de desembre de 2019, segons la definició continguda a l'efecte en l'apartat 18 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Sens perjudici del que estableix amb caràcter general el paràgraf anterior, es poden concedir ajuts sota les modalitats i condicions descrites en aquest Marc Nacional Temporal a microempreses o petites empreses (en el sentit de l'annex I de l'esmentat Reglament (UE) núm. 651/2014, conegut com a Reglament general d'exempció per categories) que ja estiguessin en crisi el 31 de desembre de 2019, sempre que no estiguin immerses en un procediment concursal ni hagin rebut un ajut de salvament o de reestructuració.

El termini esmentat en el primer paràgraf d'aquest apartat es pot estendre automàticament en cas que es prorrogui el Marc Nacional Temporal en els termes prevists en la pròrroga corresponent i que aquesta sigui declarada compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea, i sempre que no s'introdueixin altres modificacions en els règims aprovats a l'empara dels quals es concedeix l'ajut. La informació sobre que s'ha produït aquesta extensió automàtica s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per mitjà d'una resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.

2.4. Els ajuts d'aquesta convocatòria que s'hagin concedit amb posterioritat al 30 de juny de 2022 estaran subjectes al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, quant a la seva pròrroga, excepte en el supòsit que es produeixi l'extensió automàtica a la qual fa referència el darrer paràgraf de l'apartat 2.3.

2.5. Amb la signatura de la sol·licitud, els beneficiaris que sol·licitin ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, i el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès de les operacions de finançament d'inversions productives; i els que sol·licitin ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès i ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores, assumeixen, en el supòsit d'obtenir-los, les obligacions següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica, i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.

e) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2021-2027, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, durant un període de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què l'autoritat de gestió efectuï el darrer pagament al beneficiari.

h) Utilitzar en totes les mesures d'informació i publicitat l'emblema de la UE de conformitat amb l'annex IX del RDC 2021/1060, quan es realitzin activitats de visibilitat, transparència i comunicació (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte podrà ser objecte de cofinançament en un 60 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears».

i) Exhibir en un lloc visible per al públic almenys un cartell d'una mida mínima d'A3 o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre l'operació, on es destaqui l'ajut del fons. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'utilitzar.

j) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions, així com garantir la permanència de la inversió durant un període mínim dels cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes.

k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis; el Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) 1407/2013 pel que fa a la seva pròrroga i el Reglament (UE) 651/2014 pel que fa a la seva pròrroga i als ajusts pertinents, i l'Ordre FP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional de comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats, modificada per l'Ordre HAC/114/2021, de 5 de febrer, o la norma de subvencionalitat que resulti d'aplicació per al nou període de programació 2021-2027.

m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n)  Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.

 o) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions.

p) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

q) Reconèixer l'ajut del FEDER al lloc web oficial —si se'n disposa— i en les seves xarxes socials fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada en relació amb el nivell de l'ajut, els objectius i els resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'inserir a la seva pàgina web.

2.6. Pel que fa als beneficiaris dels ajuts per operacions financeres de liquiditat, amb la signatura de la sol·licitud assumeixen, en el supòsit d'obtenir-los, les obligacions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en particular les recollides en els articles 11, 39, 44 i 45.

3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris

3.1. Inicialment es destinen a aquesta convocatòria un total de 4.000.000 d'euros, que segons el finançament es distribueixen de la manera següent:

A) Quant als ajuts corresponents a les operacions financeres de finançament d'inversions productives i a les operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores, es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141ECV 47000 00 31111 (FEDER PO 2021-2027) (o la partida que correspongui en cada exercici), un total de 3.555.000 euros, a cofinançar amb fons FEDER PO 2021-2027, segons els imports màxims següents amb la distribució que s'indica:

a) Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR: 1.955.000 euros

— Any 2022: 725.000 euros

— Any 2023: 500.000 euros

— Any 2024: 400.000 euros

— Any 2025: 330.000 euros

b) Ajuts per cobrir els interessos: 1.400.000 euros

— Any 2023: 1.400.000 euros

c) Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi: 200.000 euros

— Any 2022: 200.000 euros

B) Quant als ajuts corresponents a les operacions financeres de liquiditat, es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141ECV 47000 00 (o la partida que correspongui en cada exercici), un total de 445.000 euros per finançar els ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, amb la distribució d'anualitats següent:

— Any 2022: 175.000 euros

— Any 2023: 100.000 euros

— Any 2024: 100.000 euros

— Any 2025: 70.000 euros

3.2. Aquesta distribució d'imports per partides pressupostàries és una estimació. Per tant, pot redistribuir-se en funció de l'execució de la convocatòria, tenint en compte, en tot cas, que es pot passar crèdit de la partida de fons autonòmics a la partida de fons FEDER, però no a la inversa.

4. Categories d'ajuts

Per acollir-se a aquests ajuts, les operacions financeres que els sol·licitants formalitzin amb les entitats de crèdit o altres fonts alternatives de finançament han de disposar necessàriament d'un aval d'ISBA, SGR. Les operacions financeres poden ser de liquiditat, de finançament d'inversions productives i de finançament d'inversions productives transformadores així definides en l'annex 2.A.3.

En l'annex 4 es classifiquen els ajuts que es poden sol·licitar d'acord amb la finalitat de l'operació financera avalada.

Els ajuts per operacions de finançament d'inversions productives i per operacions de finançament d'inversions productives transformadores poden ser objecte de cofinançament dins l'objectiu polític 1, objectiu específic 3 («El reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també mitjançant inversions productives») del Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

5. Ajuts per operacions financeres de liquiditat

Per a les operacions de liquiditat, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és de 300.000 euros per beneficiari, amb el màxim dels quatre primers anys de termini, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

5.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions financeres de liquiditat que s'acullin a aquesta convocatòria cobriran, com a màxim, els quatre primers anys de l'operació original, i són les següents:

- El 100 % del cost de l'aval el primer any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval, per operacions noves. En el supòsit d'operacions de liquiditat que suposin la renovació d'una operació anterior, l'ajut al cost de l'aval del primer any serà del 50 %, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

- El 50 % del segon al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

6. Ajuts per operacions financeres de finançament d'inversions productives

Per a les operacions de finançament finalista per a inversions productives, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és d'1.000.000 d'euros per beneficiari, amb el màxim dels quatre primers anys de termini, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

6.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions financeres de finançament d'inversions productives que s'acullin a aquesta convocatòria cobriran, com a màxim, els quatre primers anys de l'operació original, i són les següents:

- El 100 % del cost de l'aval el primer any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

- El 50 % del segon al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

6.2. Ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

6.2.1. L'import de cada ajut serà l'equivalent a 1,5 punts percentuals d'interessos (1,5 %) del tipus d'interès, durant els quatre primers anys.

6.2.2. Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'han de formalitzar en la modalitat de préstecs, i en queden expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit i els préstecs de durada inferior als tres anys.

6.2.3. En l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini.

Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

7. Ajuts per operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores

Per a les operacions financeres destinades a inversions productives transformadores, així definides en l'annex 2.A.3, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és d'1.000.000 d'euros per beneficiari, amb el màxim dels quatre primers anys de termini, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

7.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores que s'acullin a aquesta convocatòria cobriran, com a màxim, els quatre primers anys de l'operació original, i són les següents:

- El 100 % del cost de l'aval, amb la limitació de l'1,25 %, durant els quatre primers anys de duració de l'operació original.

7.2. Ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

7.2.1. L'import de cada ajut serà l'equivalent a 1,5 punts percentuals d'interessos (1,5 %) del tipus d'interès, durant els quatre primers anys.

7.2.2. Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'han de formalitzar en la modalitat de préstecs, i en queden expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit i els préstecs de durada inferior als tres anys.

7.2.3. En l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini.

Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

7.3. Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

L'import de l'ajut a la comissió d'obertura de l'operació serà l'equivalent a 0,75 punts percentuals (0,75 %), i el de l'ajut a la comissió d'estudi de l'operació equivaldrà a 0,75 punts percentuals (0,75 %) del principal de l'operació financera avalada. Aquesta quantia ha de cobrir les despeses d'obertura i d'estudi tant de l'entitat financera com de l'entitat avaladora.

8. Entitat col·laboradora

8.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa entitat col·laboradora ISBA, SGR, la qual ha d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixin en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalar l'expedient en el qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si escau). Entre altres funcions, s'ha d'encarregar de tramitar les sol·licituds, gestionar-les, fer-ne el seguiment, pagar l'ajut i, si s'escau, comprovar la inversió finançada, el compliment del Marc Nacional Temporal o de minimis dels ajuts no coberts pel Marc Nacional Temporal, així com la comprovació, si s'escau, del cofinançament dels ajuts que entrin dins el Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

8.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors ha de formalitzar el conveni pertinent amb ISBA, SGR, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a ISBA, SGR, la documentació justificativa que ISBA, SGR, ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.

9. Presentació de sol·licituds

9.1. El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada. Cal tenir en compte que les entitats jurídiques i qui desenvolupi una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, es poden presentar els documents adreçats als òrgans de l'Administració autonòmica mitjançant els canals següents (entre d'altres):

a) En el registre d'ISBA, SGR, entitat col·laboradora, de manera telemàtica (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015 esmentada, i opcional per a les persones físiques), o bé presencial (només per a persones físiques).

b) De manera telemàtica per mitjà del Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es). Per poder dur a terme un registre mitjançant el REC, cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic.

c) De manera presencial, a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local. Es poden consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració autonòmica a la pàgina web https://www.caib.es/sites/atenciociutadania/ca/l/oficines/.

d) També es pot enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, s'han de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de correus pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.

9.2. El model de sol·licitud es troba a la seu electrònica de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors i s'ha de presentar juntament amb:

a) Una declaració responsable de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:

1r. Que el sol·licitant compleix els requisits de petita i mitjana empresa, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Per als emprenedors i les emprenedores i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat al dia 1 de gener de 2021, si no s'han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d'actius que l'empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.

2n. Que és una «empresa autònoma» que compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.

4t. Que no ha sol·licitat o no ha rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.

5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

6è. Que el sol·licitant està donat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors. Els empresaris en procés de creació empresarial poden eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però és preceptiva per al pagament de l'ajut.

7è. Que la persona sol·licitant està donada d'alta de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) i està al corrent del seu pagament. Els empresaris en procés de creació empresarial poden eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però és preceptiva per al pagament de l'ajut.

8è. Que la persona o entitat beneficiaria no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

9è. Adreça electrònica als efectes de notificació.

Quan la quantia total de l'ajut sol·licitat superi l'import de 3.000 euros, i no s'hagi autoritzat l'Administració autonòmica per demanar-los directament, la declaració prevista en el punt 5è anterior s'acompanyarà dels certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.

b) Declaració de dades bancàries.

c) Declaració d'ajudes d'Estat.

9.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i, també, per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista en els apartats 9.2.a) 5è i 6è.

10. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 9 de desembre de 2022.

11. Examen de la documentació

11.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada i és competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació per aportar. Està formada per aquests membres:

— President o presidenta: el director o directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria.

— Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances.

Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances.

— Vocals: un representant d'ISBA, SGR, i dos representants de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors.

11.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

11.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant els supòsits prevists en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.

11.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no és correcta o completa, s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

11.5. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, i per fer la proposta de resolució és el director o directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

11.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment, i sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts a les operacions que se sol·licitin fins a un total de 70.000.000 d'euros de principal o fins que s'exhaureixin els fons dels ajusts destinats a aquesta convocatòria.

12. Resolució

12.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, la qual declara que coneix el contingut de l'article 61 del Reglament financer 1046/2018, de 18 de juliol de 2018, del Parlament Europeu i del Consell, i que no té conflicte d'interessos en aquest acte.

La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.

12.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant l'obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. En ambdós casos, es poden interposar els recursos legalment procedents.

13. Modificacions

13.1. El beneficiari queda obligat a comunicar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni i/o a l'entitat col·laboradora ISBA, SGR, qualsevol circumstància o eventualitat que pugui afectar substancialment l'execució dels fins per als quals se li hagi atorgat l'ajut. En particular, haurà de trametre una declaració complementària dels ajuts rebuts per a la mateixa operació en el moment en què li sigui comunicada qualsevol concessió, i sempre juntament amb la presentació de la sol·licitud de justificació/cobrament.

13.2. El beneficiari de l'ajut pot sol·licitar, de forma motivada, la modificació de la resolució amb caràcter previ a la formalització de l'operació. Una vegada formalitzada l'operació, només s'admetran sol·licituds de modificació relatives al canvi de titularitat, sens perjudici del que assenyala l'apartat següent.

13.3. Es poden modificar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada sempre que es compleixin els requisits que estableix el primer paràgraf de l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

A l'efecte del primer paràgraf de l'article 24.3 esmentat, es considera que una modificació altera substancialment la naturalesa o finalitat de l'ajut quan suposi un canvi de categoria de l'ajut atorgat. És a dir, no es poden acceptar modificacions que suposin passar d'una inversió productiva de l'apartat 6 a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa. Tampoc no es poden acceptar modificacions que suposin passar d'una operació de liquiditat de l'apartat 5 a una inversió productiva de l'apartat 6 o a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa.

14. Pagament dels ajuts i justificació del cost de les operacions

Les persones o entitats beneficiàries que, d'acord amb l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, no hagin justificat en el moment de la sol·licitud la seva inscripció en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors i en l'impost sobre activitats econòmiques, ho hauran de fer abans de rebre el pagament de l'ajut.

14.1. Pagament dels ajuts per cobrir el cost de l'aval

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament anual de l'ajut al cost de l'aval directament a ISBA, SGR, per tal que sigui ISBA, SGR, la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament de l'anualitat 2022 s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut. Per pagar les anualitats següents, ISBA, SGR, ha de presentar trimestralment a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors un certificat de totes les anualitats que vencen durant cada trimestre.

ISBA, SGR, en el cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió del cost de l'aval, podrà compensar l'import de la factura del cost de l'aval del beneficiari fins a l'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval rebut.

14.2. Pagament dels ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

14.2.1. D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 21 de febrer de 2022, a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat fins al 100 % del cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès respecte dels interessos (dels quatre primers anys) que es meritin a partir de la presentació de la documentació acreditativa de l'execució del projecte d'inversió i de la formalització de l'operació de finançament. S'eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

14.2.2. Per a les operacions que financin inversions productives d'aquesta convocatòria, el pagament de l'ajut per cobrir els interessos només s'ha de fer una vegada, com a bestreta i un cop el beneficiari hagi justificat l'execució del projecte d'inversió davant ISBA, SGR, en el termini comprès entre l'1 de gener i el 31 d'octubre de 2023. Per aquest motiu, els pagaments en concepte d'ajut per cobrir els interessos es faran durant l'any 2023.

La justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives ha de complir els requisits definits en l'apartat 14.4.

14.2.3. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l'ajut d'interessos directament al beneficiari, segons l'article 16 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

14.3. Pagament dels ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament de l'ajut per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores, així definides en l'annex 2.A.3, directament a ISBA, SGR, per tal que sigui aquest ens el que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

ISBA, SGR, en el cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió d'estudi, podrà compensar l'import de la factura d'aquesta comissió del beneficiari fins a l'import de l'ajut rebut.

Sens perjudici d'això, el beneficiari haurà de justificar l'execució del projecte d'inversió en el termini comprès entre l'1 de gener i el 31 d'octubre de 2023.

La justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores ha de complir els requisits definits en l'apartat 14.4.

14.4. Justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives, incloses les inversions productives transformadores

14.4.1. Els beneficiaris han de justificar davant l'entitat col·laboradora ISBA, SGR, i d'acord amb l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'aplicació dels fons percebuts procedents de l'operació de finançament i el compliment de la resta de condicions per les quals s'hagi concedit la subvenció, en el termini establert en els apartats 14.2 i 14.3, per mitjà de la presentació d'un compte justificatiu, que ha de contenir els documents següents:

1r-Declaració responsable de la persona titular de l'empresa, o de qui la representi legalment, d'haver aplicat els fons percebuts de l'operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d'haver duit a terme les activitats per a les quals se sol·licita.

2n.Memòria de les activitats duites a terme en el projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament. Quan el projecte d'inversió hagi estat finançat, a més de per l'operació objecte de l'ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha de fer constar la quantia, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

3r. Memòria econòmica (annex 5) justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:

  1. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
  2. Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l'aval, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. Les factures o els certificats d'obra han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris. En el cas d'adquisició de béns immobles, a més d'aquests documents, s'ha de presentar el certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent. En el cas de treballs duits a terme per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s'ha d'expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l'IVA.
  3. Els justificants de pagament de les despeses efectuades amb una antiguitat no superior als sis mesos des de la data de formalització de l'aval. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut, en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

No justificar l'execució de la inversió almenys en un 50 % de la quantia finançada mitjançant l'operació financera o no justificar-la dins el termini establert en els apartats 14.2 i 14.3 són motius que suposen la pèrdua dels ajuts per cobrir els interessos, el cost de l'aval i les comissions d'obertura i d'estudi, i l'inici del procediment de revocació total amb reintegrament de les quanties percebudes.

14.4.2. A l'efecte de la previsió del segon paràgraf de l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es considera que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que alteren substancialment la naturalesa o finalitat de l'ajut quan hagin suposat un canvi de categoria de l'ajut atorgat. És a dir, no es poden acceptar justificacions respecte a alteracions que hagin suposat passar d'una inversió productiva de l'apartat 6 a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, o a la inversa. Tampoc no es poden acceptar justificacions que suposin passar d'una operació de liquiditat de l'apartat 5 a una inversió productiva de l'apartat 6 o a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa.

14.4.3. Tot això, sens perjudici del que estableix l'apartat 15 de la convocatòria respecte de la certificació acreditativa per part d'ISBA, SGR, justificativa de l'operació financera objecte de l'ajut, i, si escau, de la revocació i el reintegrament de l'ajut que es regulen en l'apartat 16 següent.

15. Compte justificatiu en acabar l'operació financera objecte de l'ajut

ISBA, SGR, ha de presentar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut, un certificat acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut i una declaració responsable que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit.

16. Revocació i reintegrament de l'ajut

16.1. Es podrà revocar, totalment o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi totalment o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril.

16.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada.

- Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20% del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació total.

- La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà concel·lació anticipada.

16.3. Tal com es desprèn de l'apartat 4 de l'article 8 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, en el supòsit que, per l'evolució del mercat de tipus d'interès en el temps, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, l'empresa beneficiària ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.

ISBA, SGR, en qualsevol moment que es doni aquest cas, l'ha de comunicar a la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, per tal que, si escau, es faci la resolució de revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en aquest apartat.

17. Notificacions i comunicacions

Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant, les resolucions, els requeriments d'esmena i/o aportació addicional de documentació, es duran a terme per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant als efectes de notificacions en el document de sol·licitud.

 

18. Control

Tant ISBA, SGR, com els beneficiaris de les operacions de finançament queden obligats a sotmetre's a les actuacions de control que s'efectuïn per part de la Direcció General de Fons Europeus o pels òrgans interns o externs de control de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per verificar el compliment dels requisits i les finalitats de les operacions financeres acollides a aquesta convocatòria.

19. Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

 

ANNEX 2 Definicions i conceptes subvencionables

A. Definicions

1. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o els recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària, el joc o qualsevol activitat considerada discriminatòria per raó de sexe o de gènere.

2. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats per al seu càlcul:

a) Tenir menys de 250 persones treballadores.

b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.

c) Ser una empresa autònoma, per no estar participada en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits anteriors.

En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 10.000.000 d'euros.

D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.

3. Inversions transformadores:

En aquesta convocatòria, s'entenen per inversions transformadores aquelles l'objectiu de les quals sigui:

- potenciar la recerca i la innovació;

- impulsar nous sectors emergents amb capacitat de mobilitzar les institucions de recerca amb gran potencial de transferència de coneixement;

- impulsar sectors emergents lligats a la sostenibilitat i a la digitalització;

- fomentar la competitivitat de les pimes a través de l'impuls de transformació ecològica i digitalització;

- reduir la dependència i augmentar la sobirania energètica;

- impulsar el desplegament d'energies renovables; impulsar l'autoconsum, la generació i l'emmagatzematge d'energia renovable, l'eficiència energètica dels edificis o les xarxes intel·ligents;

- desenvolupar els sectors econòmics lligats a la mar des d'una perspectiva de sostenibilitat; avançar en la descarbonització de la mar; promoure la sostenibilitat dels hàbitats marins i reduir la contaminació de plàstics a la mar; implantar sistemes d'aprofitament d'energies marines;

- fomentar projectes de gestió intel·ligent del cicle de l'aigua: proveïment, sanejament, seguiments de masses i de qualitat sanitària, millora de l'eficiència i reducció de les pèrdues, sensorització i digitalització; optimització de recursos hídrics i aprofitament d'aigües regenerades;

 -impulsar l'economia de les cures i reforç de les polítiques d'inclusió;

 -fomentar l'eliminació de barreres a la discapacitat i per a l'atenció a la dependència, o

- impulsar l'emprenedoria de la dona en el món empresarial.

B. Conceptes subvencionables en inversió

1. Norma general

Les operacions financeres, el cost de les quals són susceptibles de l'ajut, són les refiançades d'acord amb el Conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i ISBA, SGR, per al suport de la societat de garantia recíproca signat el 22 de novembre de 2019.

2. Internacionalització

Es finança la inversió destinada a garantir els compromisos, financers o no financers, assumits per les pimes i orientats a l'increment de la seva activitat internacional.

3. Indústria creativa i cultural

Als efectes d'aquesta convocatòria, es considera indústria creativa i cultural la definida per l'UNESCO com «Aquellos sectores de actividad organizada que tienen como objeto principal la producción o la reproducción, la promoción, la difusión y/o la comercialización de bienes, servicios y actividades de contenido cultural, artístico o patrimonial».

4. Innovació tecnològica

Finançament d'inversió en la producció, el desenvolupament o la implantació de nous, o substancialment millorats:

- Productes, processos i serveis

- Mètodes de producció o lliurament

- Innovació de processos o innovació organitzativa en la qual existeix un risc d'obsolescència tecnològica, industrial o cessament del negoci

5. Sostenibilitat

Finançament d'inversió en actius fixos productius destinats a contribuir als objectius de desenvolupament sostenible, fonamentalment en matèries mediambientals, en concret, aquelles que contribuiran a reduir substancialment els riscs per al medi ambient, o altres efectes negatius derivats de l'ús de recursos, en almenys un dels cinc criteris considerats d'inversió sostenible:

- Descarbonització, eficiència energètica i noves fonts d'energia sostenible.

-Ús eficient de recursos i economia circular aplicada a la millora de reducció dels residus, la reutilització, el reciclatge i l'aprofitament de matèries primeres secundàries.

- Optimització dels recursos hídrics.

- Manteniment dels ecosistemes marins, costaners i terrestres.

- Millora de la qualitat i productivitat del sòl i implantació de pràctiques sostenibles respecte a aquest.

C. Conceptes subvencionables en liquiditat

Finançament que no estigui directament vinculat a una nova inversió en actius, que tengui per objecte cobrir altres necessitats de liquiditat de les pimes i es formalitzi amb un contracte de préstec, pòlissa de crèdit o un altre tipus de document amb una entitat de crèdit o administració i organisme públic. En queden expressament excloses les operacions de facturatge sense recurs.

D. Conceptes subvencionables en reestructuració o renegociació d'operacions financeres

1. S'entén per reestructuració d'operacions financeres aquella en la qual, per raons econòmiques o legals relacionades amb dificultats financeres, actuals o previsibles del titular, es modifiquen les condicions financeres amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute. En tot cas, es consideren operacions reestructurades les operacions en les quals es faci una quitació o es rebin actius per reduir el deute, o en què es modifiquin les condicions per allargar el termini, variar el seu quadre d'amortització per minorar l'import de les quotes en el curt termini o disminuir-ne la freqüència, o establir o allargar el termini de carència del principal, d'interessos o ambdós.

2. S'entén per operació financera renovada aquella operació formalitzada per substituir-ne una altra de concedida prèviament per la mateixa entitat sense que l'entitat prestatària tengui, o es prevegi que pugui tenir en el futur, dificultats financeres.

E. Conveni CERSA

En relació amb les definicions i els conceptes subvencionables d'aquest annex, prevaldran els que s'hagin definit en el conveni subscrit per ISBA, SGR, amb CERSA dins del programa d'avals per a pimes i emprenedors de cada any, vigent en la data de formalització de l'operació.

 

ANNEX 3 Bonificació del tipus d'interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Imports dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres de la convocatòria de 2022

Modalitat d'operació                                   Bonificació de l'1,5 %         

3 anys / 0 carència                                                  23,12 €         

4 anys / 0 carència                                                  30,91 €         

Nota: valor actualitzat net per cada 1.000 € de finançament, calculats per al supòsit de préstecs amb sistema d'amortització francès amb liquidacions d'interessos i amortitzacions mensuals.

 

ANNEX 4 Resum del tipus d'ajuts classificats d'acord amb l'operació financera avalada

 

 

ANNEX 5

Memòria econòmica

Titular: __________________________________________________________

NIF: ________________________________________

Inversió realitzada:_________________________________________

Import de la inversió realitzada:________________________________________

Import d'altres ajudes:_________________________________________________

LLISTA ENUMERATIVA DE DESPESES DERIVADES DE LA INVERSIÓ

Núm. ordre

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Import factura (IVA inclòs)

Data de pagament

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota: aquesta llista correspon al cost total definitiu de la inversió realitzada, els justificants de la qual s'adjunten.

Data:                                                                                     Signatura: