Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 97164
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 18 de febrer de 2022 per la qual s’aprova una nova convocatòria pública de subvencions per a la realització d’actuacions d’eficiència energètica en explotacions agropecuàries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 10 de març de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 149/2021, de 9 de març, pel qual es regula el programa d'ajuts per a la realització d'actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries i s'acorda la concessió directa dels ajuts d'aquest programa a les comunitats autònomes.

El 29 de maig de 2021, es va publicar en el BOIB núm. 70 la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 26 de maig de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries. En aquesta convocatòria es va establir com a termini màxim per presentar sol·licituds el 31 de desembre de 2021, d'acord amb l'establert en l'article 4 del Reial decret 149/2021.

El 22 de desembre de 2021, es va publicar el Reial decret 1126/2021, de 21 de desembre, pel qual es modifica el Reial decret 149/2021, de 9 de març, pel qual es regula el programa d'ajuts per a la realització d'actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries i s'acorda la concessió directa dels ajuts d'aquest programa a les comunitats autònomes, en el qual es modifica la vigència del programa d'ajuts fins al 31 de desembre de 2023. Atès que el termini de sol·licituds ha finalitzat, es considera adequat publicar una nova convocatòria de subvencions per a la realització d'actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries amb la finalitat de cobrir l'ampliació del termini de vigència del programa, amb la quantia del crèdit inicial no compromès atès que la quantia dels ajuts per a les Illes Balears no es modifica.

El marc regulador d'aquests ajuts és conforme a la jurisprudència constitucional consolidada en matèria d'ajuts i subvencions que va començar a articular-se amb la Sentència del Tribunal Constitucional 13/1992, de 6 de febrer, i que, recentment, s'ha perfilat amb les sentències 9/2017, de 19 de gener, i 62 i 64/2018, de 7 de juny.

En compliment d'aquesta jurisprudència, aquest Reial decret estableix un model per a la concessió d'ajuts basat en mecanismes de cooperació i col·laboració consubstancials a l'estructura de l'Estat de les autonomies que articula la Constitució espanyola. Per això s'ha dissenyat un model per a la concessió dels ajuts basat en la col·laboració de les comunitats autònomes, que poden desenvolupar-ne la tramitació i efectuar la gestió dels fons, d'acord amb criteris ajustats als principis constitucionals i a l'ordre de distribució de competències.

D'acord amb el que estableix el Reial decret 149/2021, de 9 de març, cada comunitat autònoma ha de fer la seva convocatòria d'ajuts i ha de designar l'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió dels ajuts.

L'òrgan competent per instruir i resoldre el procediment de concessió en aquesta convocatòria d'ajuts estatals és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. El procediment de concessió serà el que estableix l'article 16 del Reial decret 149/2021, de 9 de març.

En l'annex III del Reial decret 149/2021, de 9 de març, s'estableix un import d'ajut a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 325.746,10 euros i, una vegada descomptades les despeses indirectes, d'acord amb el que estableix l'article 9.5 del Reial decret 149/2021, i també els crèdits compromesos de la convocatòria anterior, queda un romanent per destinar a aquesta convocatòria de 285.000 €.

Per tot això, i en compliment del Reial decret 149/2021, de 9 de març, pel qual es regula el programa d'ajuts per a actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la nova convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries amb la finalitat d'aconseguir i justificar una reducció en les emissions de diòxid de carboni i del consum d'energia final en explotacions agropecuàries, que apareix com a annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució.

  

Palma, 18 de febrer de 2022

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

Juan Pedro Yllanes Suárez

  

ANNEX 1

Convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries

 

Primer

Objecte

1. L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar una nova convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries, corresponents a la millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions de regadiu i a la millora de l'eficiència energètica i utilització d'energies renovables en instal·lacions agropecuàries situades a les Illes Balears.

2. Aquesta línia d'ajuts està finançada pel Fons Nacional d'Eficiència Energètica i la seva gestió s'ha encarregat a l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE).

Segon

Beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'estableixen a continuació:

a. Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada o pública legalment constituïdes, titulars d'una explotació agropecuària i que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears.

b. Les comunitats de regants i altres organitzacions la finalitat de les quals consisteixi en la gestió comú d'aigua per al reg agrícola o la gestió comú d'altres combustibles i fonts d'energia per a finalitat agropecuària, que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears.

c. Els titulars d'explotacions agrícoles de regadiu que utilitzin xarxes de reg per al funcionament del qual sigui necessari actualment el consum d'energia elèctrica, que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears.

d. Qualsevol organització o associació de productors agrícoles reconeguda per l'autoritat competent que desenvolupi la seva activitat a les Illes Balears.

e. Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, segons la definició de la Directiva 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, i de la Directiva 2019/944 del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, respectivament, així com de l'article 4 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica. Dins les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, almenys un dels socis ha de ser titular o beneficiari de l'explotació agrària.

f. Les empreses de serveis energètics (ESE), o proveïdors de serveis energètics definits en el Reial decret 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposa la Directiva 2012/27/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, referent a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia, pel que fa a l'acreditació de proveïdors de serveis. Per poder ser-ne beneficiàries, aquestes empreses han d'actuar de conformitat amb el contracte que tenguin establert amb aquesta finalitat amb la propietat i han de dur a terme les inversions incloses en alguna de les actuacions subvencionables recollides en aquesta convocatòria, així com acreditar la seva actuació com a empresa de serveis energètics i la inversió realitzada a les Illes Balears.

2.2. En el cas d'entitats que no tenguin personalitat jurídica pròpia s'han de constituir en agrupació legalment constituïda i amb estatuts vigents, d'acord amb qualsevol de les formes que admeti la legislació en vigor, i han de constar expressament en la sol·licitud la composició i els percentatges de participació de cada un dels membres. La responsabilitat de l'execució total del projecte i de la inversió recau sobre el conjunt de l'agrupació, que ha de designar i facultar un representant per tramitar la sol·licitud d'ajut, fer la justificació de la inversió, rebre l'ajut que es pugui atorgar i procedir al repartiment a cada un dels membres.

En tot cas, s'ha de complir el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en particular, el que estableix l'article 11.3.

2.3. No poden ser beneficiàries dels ajuts:

a. Si es troben en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b. Empreses en situació de crisi, d'acord amb la definició que se'n fa en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).

c. Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-se declarat l'ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.

 

Tercer

Actuacions subvencionables i requisits

Són subvencionables en aquesta convocatòria les actuacions que es detallen a continuació, que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria i en l'article 13 del Reial decret 149/2021, de 4 d'agost, i que aconsegueixin i justifiquin una reducció en les emissions de diòxid de carboni i del consum d'energia final respecte a la situació de partida. L'estalvi d'energia final com a usuari final s'ha de justificar mitjançant un dels mètodes de càlcul de l'annex V de la Directiva 2012/27/UE, de 25 d'octubre de 2012.

3.1. Actuacions subvencionables

— Actuació 1: millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions de regadiu.

— Actuació 2: millora de l'eficiència energètica i ús d'energies renovables en explotacions agropecuàries.

3.2. Requisits generals

3.2.1.  Aconseguir i justificar una reducció del consum d'energia final d'un 10 % respecte a la situació de partida. L'estalvi d'energia final s'ha de justificar mitjançant un dels mètodes de càlcul de l'annex V de la Directiva 2012/27/UE, de 25 d'octubre de 2012. Per al càlcul de l'estalvi final i elegibilitat de les actuacions és d'aplicació la Recomanació (UE) 2019/1658 de la Comissió, de 25 de setembre de 2019, relativa a la transposició de les obligacions d'estalvi d'energia en virtut de la Directiva d'eficiència energètica.

3.2.2.  Les actuacions objecte de l'ajut han de complir la normativa vigent que els sigui aplicable, com també comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives en el cas que siguin preceptives.

3.2.3. Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears i dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que com a màxim serà de dotze mesos comptadors des de la data de la notificació de la resolució de la concessió. Computa com a data de sol·licitud la data d'entrada que figura en el registre del tràmit telemàtic específic per a subvencions habilitat per la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

3.2.4. Atès el caràcter d'incentiu dels ajuts, la realització de les actuacions no es pot produir abans de la data de registre de la sol·licitud, de manera que la inversió destinada a aquesta adquisició ha d'haver-se efectuat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud.

3.2.5. Les factures i el pagament de la inversió, incloent-hi l'abonament de possibles quantitats a compte o sota qualsevol altre concepte, han de ser posteriors a la data del registre de la sol·licitud.

3.2.6. No obstant el que disposa el punt anterior, les despeses corresponents a actuacions preparatòries que siguin necessàries per presentar la sol·licitud o dur a terme les inversions corresponents, com ara el projecte, les memòries tècniques, els certificats, etc., poden considerar-se elegibles, encara que hagin estat facturades amb anterioritat, sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagin efectuat amb data posterior a la vigència del Programa, és a dir, l'11 de març de 2021, d'acord amb el que estableix l'article 13 del Reial decret 149/2021, de 9 de març.

3.2.7. S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.

3.2.8. L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari dels ajuts no el pugui recuperar o compensar.

3.2.9. S'ha de presentar la documentació exigida en el punt 6.

3.3. Cost elegibles

Es consideren costs elegibles els que siguin necessaris per aconseguir els objectius energètics d'aquest Programa, que s'han indicat per a cadascuna de les tipologies d'actuació anteriors, i els que s'especifiquen a continuació:

a. Els costs de gestió de sol·licitud de l'ajut.

b. La realització d'auditories energètiques que permetin identificar i avaluar adequadament les mesures a implantar de millora de l'eficiència energètica.

c. Els costs de la redacció dels projectes tècnics relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.

d. Els costs de la direcció facultativa de les actuacions.

e. Els costs d'execució de les obres i/o instal·lacions, inclosa l'obra civil associada i les instal·lacions auxiliars necessàries.

f. En el cas particular d'instal·lacions geotèrmiques, el cost de la realització dels estudis, assaigs TRT, sondeigs i simulacions prèvies a la realització del disseny de la instal·lació.

g. La inversió en equips i materials efectuada.

h. Els costs de redacció d'informes i altra documentació requerida per a la sol·licitud i justificació d'aquests ajuts.

i. Els costs de gestió de la justificació de la realització de les actuacions.

j. L'assessorament tècnic especialitzat per al manteniment i la conservació de les instal·lacions en ordre a la disminució de consums energètics i despeses.

k. L'informe que acrediti la realització adequada de les actuacions objecte de l'ajut emès per un organisme de control o entitat de control.

l.. Altres partides necessàries (auxiliars o no) específiques de cada tipologia d'actuació.

No es consideren costs elegibles les llicències, les taxes, els imposts o els tributs. No obstant això, l'IVA és elegible sempre que no pugui ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

A aquest efecte, es consideraran com a costs de gestió de sol·licitud de l'ajut les despeses que el sol·licitant pugui satisfer a una empresa o professional per dur a terme la gestió administrativa i documental de la seva sol·licitud davant la Comunitat Autònoma; per la qual cosa aquestes despeses, per ser admeses com a cost elegible, s'han de trobar degudament previstes i detallades en un document o oferta vinculant contractual formalitzada amb l'empresari o professional corresponent, la còpia de la qual s'ha d'adjuntar juntament amb la resta de documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajut, i s'han de justificar mitjançant l'aportació de factura independent en què constin degudament especificades, a més de la documentació que pugui ser exigible per justificar-ne el pagament. En cap cas s'admetrà que aquestes despeses de gestió superin el 4 % de l'import de l'ajut sol·licitat, amb un límit de 3.000 euros per expedient.

Igualment, i a aquest efecte, es consideraran com a costs de gestió de la justificació de la realització de les actuacions objecte d'ajut les despeses que el beneficiari de l'ajut pugui satisfer a empreses o professionals per dur a terme la gestió tècnica, administrativa i documental de la justificació davant l'òrgan instructor de la realització de les actuacions que conformen el projecte.

El cost elegible màxim total admès en el programa per sufragar les despeses de gestió de la justificació de la realització de les actuacions no pot superar globalment el 7 % de l'import de l'ajut sol·licitat, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquest servei pot efectuar-se durant el període concedit per presentar la documentació justificativa.

No es considera elegible cap despesa diferent de les anteriors ni que hagi estat facturada al beneficiari amb anterioritat a la vigència del Programa, és a dir, l'11 de març de 2021, d'acord amb el que estableix l'article 13 del Reial decret 149/2021.

3.4. Requisits específics i condicions sobre les actuacions

3.4.1. Actuació 1. Millora d'eficiència energètica de les instal·lacions de regadiu

L'actuació 1 consisteix en l'execució d'actuacions de reforma de les instal·lacions de regadiu ubicades en explotacions agropecuàries i comunitats de regants ubicades a les Illes Balears, per a la renovació dels seus equips de bombament a fi que redueixin el consum d'energia final i les emissions de CO2.

Les actuacions subvencionables poden ser, amb caràcter orientatiu i no limitador:

a. La substitució de grups de bombament per altres de més eficients energèticament.

b. La implantació de variadors de freqüència i engegadors estàtics, o la substitució per equips més eficients energèticament en bombaments.

c. La implantació o modernització de sistemes de regulació, control i modernització de la xarxa de reg que contribueixin de forma directa a l'estalvi d'energia.

d. La instal·lació o substitució de bateries de condensadors per a millorar l'eficiència energètica de les instal·lacions elèctriques de les estacions de bombament.

No són elegibles les actuacions que contribueixin a l'increment en el consum d'aigua o de la superfície reguívola.

3.4.2. Actuació 2. Millora d'eficiència energètica i utilització d'energies renovables en explotacions agropecuàries

L'actuació 2 consisteix en la realització d'actuacions de reforma de les explotacions i instal·lacions consumidores d'energia tèrmica, elèctrica i de procés pròpies de les explotacions agropecuàries ubicades a les Illes Balears que redueixin el consum d'energia final i les emissions de CO2.

Les actuacions subvencionables poden ser, amb caràcter orientatiu i no limitador:

a. Actuacions sobre l'envoltant tèrmica que redueixin la demanda de calefacció i refrigeració dels edificis agropecuaris (façanes, cobertes, finestres), incloent-hi solucions bioclimàtiques.

b. Actuacions en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, refrigeració, ventilació i aigua calenta sanitària, com poden ser les destinades als processos de pasteurització i conservació de productes peribles, a la climatització de naus de bestiar i hivernacles, refrigeració en processos de fermentació del vi, etc.

c. Millora de l'eficiència energètica dels subsistemes de generació, distribució, regulació i control i elements terminals de les instal·lacions tèrmiques, incloent-hi l'aprofitament de calors residuals i noves xarxes de calor.

d. Substitució d'energia convencional en instal·lacions tèrmiques per energies renovables tèrmiques (energia solar tèrmica, biomassa, energia geotèrmica, energia ambient ―aerotèrmia o hidrotèrmia―, bombes de calor o una combinació d'elles). No es considerarà elegible la substitució d'un generador tèrmic per un altre que utilitzi combustible d'origen fòssil.

e. Reforma o substitució d'instal·lacions d'il·luminació interior i enllumenat exterior.

f. Renovació de motors per a accionaments mecànics i altres serveis propis d'aquestes activitats.

 

Quart

Import econòmic i règim de concessió i finançament

4.1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 285.000 € euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2022, 2023, 2024 i 2025, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7*  FF21107, amb la distribució d'anualitats següent:

Any 2022:       75.000,00 €

Any 2023:     125.000,00 €

Any 2024:       75.000,00 €

Any 2025:       10.000,00 €

4.2. En el cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent.

4.3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.

Cinquè

Quantia dels ajuts

5.1. La quantia per a l'actuació 1 sobre la millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions de regadiu és del 30 % del cost elegible.

5.2. La quantia per a l'actuació 2 sobre la millora de l'eficiència energètica i energies renovables en instal·lacions agropecuàries és del 30 % del cost elegible.

5.3. La subvenció màxima per beneficiari no pot ser superior a 30.000 euros.

5.4. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.

Sisè

Sol·licituds i documentació

6.1. Les sol·licituds s'han de presentar únicament de forma telemàtica, i a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

6.2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a. El document normalitzat 1 de la sol·licitud de subvenció d'aquesta convocatòria (la presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en el Reial decret 149/2021, de 10 de març, com també que autoritza l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social).

b. En cas que el sol·licitant denegui expressament l'autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

c. La fotocòpia del DNI, per als ciutadans espanyols, o document equivalent que acrediti la identitat dels estrangers i en el qual ha de figurar el NIE de la persona física titular de l'establiment, o de la targeta d'identificació fiscal en què consti el NIF de la persona jurídica, així com, en ambdós casos, del seu representant; llevat del consentiment exprés de l'interessat perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el sistema de verificació de dades d'identitat que cada comunitat autònoma pogués tenir establert. No obstant això, conforme a l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, s'eximirà els interessats de la presentació de documentació que hagi estat elaborada per qualsevol administració, o que hagi estat ja aportada anteriorment per aquests, sempre que l'interessat no s'oposi al fet que l'Administració actuant pugui consultar o recaptar aquests documents. Per part seva, la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, reconeix la potestat de verificació de les administracions públiques, en relació amb les dades personals que es trobin en el seu poder, per a comprovar-ne l'exactitud.

d. Les persones jurídiques, públiques o privades, i altres entitats, amb personalitat jurídica o sense, a més del que estableix l'apartat anterior han d'aportar la documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a la seva representant, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.

e. En el cas d'una entitat vinculada o dependent del sector públic, cal presentar una declaració responsable en la qual se n'acrediti l'adscripció i s'ha d'especificar si es refereix a l'Administració General de l'Estat, a una comunitat autònoma o a una entitat local, i en la qual declari si desenvolupa o no activitat comercial i mercantil.

f. En el cas d'una entitat vinculada o dependent del sector públic, un certificat acreditatiu de la resolució o acord adoptat per l'òrgan competent de l'Administració o l'entitat pública beneficiària per la qual s'aprovi la participació en aquest programa i en què assumeixi els compromisos continguts en aquest.

g. En el cas de professionals autònoms, el certificat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors o el certificat de situació censal expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

h. En el cas de famílies nombroses, la còpia del títol oficial vigent de família nombrosa i, en el cas de persones discapacitades que acreditin la seva mobilitat reduïda, el certificat que emeten els òrgans de valoració competents de l'IMSERSO o de les comunitats autònomes.

i. En el cas d'empreses, declaració responsable en la qual figuri la condició de pime o gran empresa, o, si s'escau, si es tracta d'una entitat sense activitat mercantil i comercial, inclosa en el document normalitzat 1.

j. Document acreditatiu de la condició de beneficiari (explotació agropecuària, explotació agrícola de regadiu, comunitat regants, etc.)

k. L'autorització inclosa en el document normalitzat 1 per comprovar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social; o, en cas d'oposar-s'hi, el certificat d'estar-ho; o bé la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, quan la quantia de l'ajut no superi els 3.000 euros per persona beneficiària, de conformitat amb el que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

l. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13 de la Llei 38/2003, i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 25 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

m. La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 que no es disposa d'altres ajuts per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d'ajuts.

n. Memòria descriptiva de l'actuació (document normalitzat 3).

o. Memòria tècnica, subscrita per un tècnic competent, en què es descriguin adequadament les actuacions que s'han de dur a terme i la situació de partida, i es justifiqui la reducció del consum d'energia final d'un 10 % respecte a la situació de partida. L'estalvi d'energia final s'ha de justificar mitjançant un dels mètodes de càlcul de l'annex V de la Directiva 2012/27/UE, de 25 d'octubre de 2012.

p. Pressupost de l'empresa o empreses que executaran les actuacions, desglossat i acceptat pel sol·licitant, de data posterior a la data de la sol·licitud de l'ajut. L'oferta econòmica de l'actuació i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en el cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 2).

6.3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.

6.4. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar-se immediatament amb l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.

Setè

Termini de presentació de les sol·licituds

7.1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia el dia 25 d'abril de 2022 i arriba fins al 31 de desembre de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

7.2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

Vuitè

Procediment per a la concessió de les subvencions

8.1. Tal com estableix l'article 16 del Reial decret 149/2021, de 9 de març, les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

8.2. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

8.3. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.

8.4. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els fons procedeixen del Fons Nacional d'Eficiència Energètica, adscrit al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Democràtic.

8.5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, i s'ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.

8.6. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en l'apartat següent, i s'hi ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Fons Nacional d'Eficiència Energètica i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

8.7. La informació sobre les concessions de subvencions fetes a l'empara del Reial decret 149/2021, de 9 de març, s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.

8.8. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 149/2021, de 9 de març, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Novè

Competència i resolució

Correspon al director general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

Desè

Pagament i justificació de les activitats

10.1. Pagament de la subvenció

10.1.1. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en l'apartat següent, en el qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'han d'esmentar el Fons Nacional d'Eficiència Energètica i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

10.1.2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-ho, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

10.2. Documentació per a la justificació

a. Sol·licitud de pagament (document normalitzat 3).

b. Memòria econòmica (document normalitzat 4).

c. Memòria resum de l'actuació (documentació normalitzada 5).

d. Relació certificada i còpia de les factures i dels justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió elegible realitzada i que responguin al pressupost i als contractes presentats.

e. Relació certificada i còpia de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades.

f. Certificat final d'obra subscrit pel director d'obra i director d'execució de l'obra, si escau.

g. Còpia de la llicència d'obres per a les actuacions que siguin necessàries.

h. Còpia de la posada en servei de les instal·lacions emesa per l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma, per a les actuacions que siguin necessàries.

i. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, de conformitat amb el que exigeixen aquestes bases i la resolució de concessió de l'ajut, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Aquesta memòria ha de ser realitzada i subscrita per un tècnic titulat competent, autor del projecte o de direcció de l'execució de l'actuació, i així mateix ha d'indicar la data de conclusió de les actuacions.

j. Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i, si escau, dels equips i les instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i en què es mostri el cartell publicitari de l'actuació. Informació i enllaç al lloc d'Internet del destinatari últim dels ajuts, en cas que en disposi, i en què el destinatari últim dels ajuts ha d'informar el públic del possible suport obtingut dels fons i fer una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacar el suport financer de la Unió Europea.

k. Quan se superi un import de 3.000 euros en l'ajut o ajuts que puguin ser atorgats a un mateix sol·licitant o interessat, en cas que no autoritzi l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, aquest està obligat a aportar el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries expedit a aquest efecte per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, d'acord amb el que preveu l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

l. Declaració responsable inclosa dins el document normalitzat 3 que acrediti l'existència d'altres subvencions o ajuts cobrats per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest Programa d'ajuts, de qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional.

m. Documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, incloent-hi, si escau, l'ingrés d'ajuts, els pagaments a proveïdors, etc.).

n. Declaració responsable, prèvia a la justificació per part dels beneficiaris, que garanteixi el procés de contractació de les actuacions, l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades, el compliment de les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no-discriminació aplicables a aquesta mena d'actuacions, el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible, i l'aplicació de mesures antifrau eficaces i proporcionades en l'àmbit de gestió del projecte objecte d'ajut (el model estarà disponible en la web de l'IDAE).

10.3. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.

10.4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

10.5. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al cinquè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.

10.6. La falta de justificació en els termes i dins els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.

Onzè

Reintegrament

Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Dotzè

Publicitat

12.1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts d'aquesta convocatòria, mitjans de difusió o pàgines web haurà de complir els requisits que figurin en el Manual d'imatge del programa que estarà disponible en la web del IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i el Fons Nacional d'Eficiència Energètica, en els termes previstos en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 31 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

12.2. El beneficiari informarà el públic del suport obtingut, fent una breu descripció de l'operació en el seu lloc web d'Internet (en cas que en disposi d'un), de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats.

12.3. En el seu cas, a més, ha de complir el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, respecte a les obligacions de publicitat de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria.

Tretzè

Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts queden obligats a:

a. Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b. Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c. Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d. Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

e. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si com a resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses ‒article 140 del Reglament (UE) 1303/2013.

h. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixin la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant el període mínim dels cinc anys següents al pagament final al beneficiari.

i. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

j. Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'Estat ‒Reglament (UE) 651/2014‒, normes sobre les despeses subvencionables del FEDER (Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del FEDER per al període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

k. Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat –article 125.4.b) del Reglament (UE) 1303/2013.

l. Disposar de tots els documents sobre la despesa que siguin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada ‒article 125.4.d) del Reglament (UE) 1303/2013.

m. Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions publicada de conformitat amb l'article 115.2 i l'annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.

n. Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

 

Catorzè

Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

Quinzè

Concurrència d'ajuts

Els ajuts atorgats en aquest Programa seran compatibles amb altres ajuts concedits, per a la mateixa finalitat, per qualssevol administració pública o organisme o ens públic, nacional o internacional, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionada i es compleixin les dues condicions següents:

a. Que de forma acumulada no se superin els límits establerts pel Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, per als destinataris finals que siguin empreses o desenvolupin activitat comercial o mercantil.

b. Que els ajuts atorgats per les altres administracions per a la mateixa actuació no comptin amb cofinançament de fons europeus.

 

Setzè

Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds fetes a través de cap altre mitja electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

Dissetè

Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

  • Document 1. Sol·licitud de subvenció
  • Document 2. Llista dels pressuposts sol·licitats
  • Document 3. Sol·licitud de pagament
  • Document 4. Memòria econòmica
  • Document 5. Memòria resum de l'actuació

Divuitè

Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i el Reial decret 149/2021, de 9 de març, per el qual es regula el programa d'ajudes per a la realització d'actuacions d'eficiència energètica en explotacions agropecuàries i s'acorda la concessió directa dels ajuts d'aquest programa a les comunitats autònomes, modificat pel Reial decret 1126/2021, de 21 de desembre.

En tot allò que no estigui regulat en aquesta convocatòria ni en el Reial decret 149/2021, hi és aplicable el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i el seu Reglament, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.