Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 96377
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es duu a terme la segona modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 30 de desembre de 2021 es va publicar al BOIB núm. 180 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

2. El 13 de gener de 2022 es va publicar al BOIB núm. 8 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errors materials observats en el punt novè que afecta l'inici del termini per a presentar sol·licituds d'ajudes aprovades per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de dia 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea-«NextGenerationEU», mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

3. El 12 de febrer de 2022 es va publicar al BOIB núm. 23 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

4. El 22 de febrer de 2022, el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular va emetre una memòria justificativa sobre la necessitat de modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, amb la finalitat de corregir un conjunt d'errors advertits al llarg d'aquest text.

5. El 22 de febrer de 2022, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball va dictar resolució d'inici de l'expedient de modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

6. Una vegada publicada la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, així com les corresponents modificacions abans esmentades en els punts 2 i 3 d'aquesta Resolució,s'ha advertit la necessitat d'adaptar la convocatòria d'ajuts a les exigències derivades de l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència-Next Generation EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com a l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; resulta convenient, a més, ampliar el conjunt de les possibles entitats que impartiran les diferents accions formatives o d'assessorament, definir més adientment alguns dels requisits per ser beneficiaris de la subvenció i detallar la relació de documentació que resulta exigible, en qualsevol cas, davant la impossibilitat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per consultar-la d'ofici:

- El paràgraf desè del Preàmbul estableix que:

«D'altra banda, s'ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tot un seguit de coneixements, motiu pel qual el Pla d'Autoocupació i Foment de l'Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 va establir una Xarxa de Captació i Orientació Inicial a l'Autoocupació i un Servei d'Orientació i Tutorització, sota la direcció de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), que desenvoluparà actuacions d'informació i orientació per analitzar i valorar el projecte empresarial. Sobre la base d'aquesta previsió, en la convocatòria s'estableixen requisits relatius a la participació de les persones emprenedores en itineraris d'assessorament i tutorització, a la participació en un programa de formació en línia prèviament a la presentació de la sol·licitud, i de valoració tècnica positiva de projectes empresarials, que ha d'efectuar l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució, les entitats integrants de la Xarxa, amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes una vegada passat un temps suficient i d'evitar, d'aquesta manera, situacions de reintegrament per incomplir l'obligació de mantenir l'alta com a persona treballadora autònoma».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«D'altra banda, s'ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tota una sèrie de coneixements, motiu pel qual el Pla d'Autoocupació i Foment de l'Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 va establir una Xarxa de Captació i Orientació Inicial en l'Autoocupació i un Servei d'Orientació i Tutorització, sota la direcció de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears). Sobre la base d'aquesta previsió, en la convocatòria s'estableixen requisits relatius a la participació, prèviament a la presentació de la sol·licitud, en un programa de formació en línia de l'IDI, al sotmetiment del projecte empresarial dels sol·licitants a una valoració tècnica positiva una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució, així com la participació en una acció de suport relativa a l'etiquetatge climàtic o l'etiquetatge digital. Totes aquestes actuacions seran impartides, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes una vegada passat un temps suficient i d'evitar, d'aquesta manera, situacions de reintegrament per a incomplir l'obligació de mantenir l'alta com a persona treballadora autònoma».

-El punt 1.A) de l'apartat Tercer Crèdit assignat a la convocatòria, estableix, amb relació a les accions de suport:

«La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost».

No obstant això, cal definir qui durà a terme les esmentades accions de suport i, per tant, la redacció definitiva i correcta d'aquest paràgraf ha de ser:

«La formació i assessorament relatiu a les accions de suport en vers de l'etiquetatge climàtic i digital els durà a terme, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació. Tota la informació relativa a aquestes accions de suport es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost».

- El punt 3 de l'apartat novè Termini i forma de presentació de les sol·licituds estableix que:

«3. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

- Declaració que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes».

Mentre que, és necessari afegir un conjunt de declaracions responsables que resulten preceptives d'acord amb el que s'estableix en l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«3. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

- Que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- La cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

- D'absència de conflicte d'interessos (DACI).

- Compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

-En el punt 1 de l'apartat desè Documentació estableix que:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut».

Mentre que, és necessari afegir un tercer paràgraf en aquest punt, per a complir amb el que s'estableix en l'article 8.1.f) de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut.

En qualsevol cas, el sol·licitant haurà d'aportar un certificat que acrediti la seva inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que tindrà que reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en data de sol·licitud de l'ajuda».

-En el punt 2 de l'apartat desè Documentació, quant a la referència als documents que haurà d'aportar l'interessat en cas que s'oposi expressament a la consulta de les seves dades, s'estableix que:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

b) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

c) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions».

Mentre que la redacció definitiva i correcta d'aquest paràgraf ha de ser:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) DNI/NIE

b) Certificat d'empadronament.

c) Certificat de Vida Laboral.

d) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

e) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

f) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions».

-En el punt 3 de l'apartat desè Documentació, s'estableix que:

«3. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació o la prevista en la lletra a) anterior, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«3. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari.

f) Declaració relativa a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

g) Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI).

h) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació o la prevista en la lletra a) anterior, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts».

-En l'apartat 1.2.2. lletra c) de l'Annex 1 Programa 1: ajuts econòmics a l'inici de l'activitat, destinats a promocionar la constitució de persones desocupades i inscrites en demanda d'ocupació com a treballadors autònoms per a facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, s'estableix que:

«c) Constar d'alta en el Cens d'Activitats Econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«c) Constar d'alta en l'Impost d'activitats Econòmiques i en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària».

-En l'apartat 2.2.a) de l'Annex 2 Programa 2. Ajudes per a la consolidació de noves línies de negoci i canvi d'activitat per la transformació productiva cap a una economia verda i digital, s'estableix que:

«a)Haver-se mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent, des d'un any abans a la data de publicació d'aquesta convocatòria, com a mínim, o acreditar una temporada almenys d'activitat estacional (quatre mesos dins l'any).».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«a) Haver-se mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que correspongui o mutualitat del col·legi professional corresponent, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de manera ininterrompuda, com a mínim, des d'un any abans a la data de publicació d'aquesta convocatòria, o acreditar, almenys, una temporada d'activitat estacional (quatre mesos dins l'any)».

- S'ha introduït un nou apartat Dissetè que regula el conveni amb la la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca com entitat col·laboradora per a la valoració tècnica dels projectes empresarials presentats pels sol·licitants, quedant redactat de la següent manera:

«Conveni amb la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca com entitat col·laboradora

La col·laboració entre la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca i la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, s'articularà mitjançant un conveni de col·laboració, en el qual la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca tindrà la condició d'entitat col·laboradora pel desenvolupament de la valoració tècnica positiva del projecte empresarial dels sol·licitants, una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució».

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).

2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

3. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

5. Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

6. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), estableix en el seu article 2 punt 4.d, en relació a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, estableix que les competències de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular són, entre altres, la promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; el finançament i suport empresarial; la gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, i la coordinació i gestió de la implantació d'un sistema de gestió ètica i socialment responsable amb l'assumpció del Sistema Balear de Responsabilitat Social Corporativa d'Empreses.

7. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

8. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errors materials observats en el punt desè que afecten el termini d'inici de sol·licituds d'ajudes aprovades per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (BOIB núm. 8, de 13 de gener de 2022).

9. Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

Primer. Modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per a abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals en els termes següents:

-El paràgraf desè del Preàmbul ha de dir:

«D'altra banda, s'ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tota una sèrie de coneixements, motiu pel qual el Pla d'Autoocupació i Foment de l'Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 va establir una Xarxa de Captació i Orientació Inicial en l'Autoocupació i un Servei d'Orientació i Tutorització, sota la direcció de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears). Sobre la base d'aquesta previsió, en la convocatòria s'estableixen requisits relatius a la participació, prèviament a la presentació de la sol·licitud, en un programa de formació en línia de l'IDI, al sotmetiment del projecte empresarial dels sol·licitants a una valoració tècnica positiva una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució, així com la participació en una acció de suport relativa a l'etiquetatge climàtic o l'etiquetatge digital. Totes aquestes actuacions seran impartides, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes una vegada passat un temps suficient i d'evitar, d'aquesta manera, situacions de reintegrament per a incomplir l'obligació de mantenir l'alta com a persona treballadora autònoma».

-El punt 1.A) de l'apartat tercer Crèdit assignat a la convocatòria, pel que fa a la informació relativa a les accions de suport, ha de dir:

«La formació i assessorament relatiu a les accions de suport en vers de l'etiquetatge climàtic i digital els durà a terme, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació. Tota la informació relativa a aquestes accions de suport es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost».

-El punt 3 de l'apartat novè Termini i forma de presentació de les sol·licituds ha de dir:

«3. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

- Que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- La cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

- D'absència de conflicte d'interessos (DACI).

- Compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

-El punt 1 de l'apartat desè Documentació ha de dir:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut.

En qualsevol cas, el sol·licitant haurà d'aportar un certificat que acrediti la seva inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que tindrà que reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en data de sol·licitud de l'ajuda».

-El punt 2 de l'apartat desè Documentació, ha de dir:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) DNI/NIE

b) Certificat d'empadronament.

c) Certificat de Vida Laboral.

d) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

e) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

f) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions».

-El punt 3 de l'apartat desè Documentació, ha de dir:

«3. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari.

f) Declaració relativa a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

g) Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI).

h) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació o la prevista en la lletra a) anterior, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts».

-L'apartat 1.2.2. lletra c) de l'Annex 1 Programa 1: ajuts econòmics a l'inici de l'activitat, destinats a promocionar la constitució de persones desocupades i inscrites en demanada d'ocupació com a treballadors autònoms per a facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, ha de dir:

«c) Constar d'alta en l'Impost d'activitats Econòmiques i en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària».

-L'apartat 2.2.a) de l'Annex 2 Programa 2 Ajuts per a la consolidació de noves línies de negoci i canvi d'activitat per la transformació productiva cap a una economia verda i digital, ha de dir:

«a) Haver-se mantingut d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial per compte propi de la Seguretat Social que correspongui o mutualitat del col·legi professional corresponent, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de manera ininterrompuda, com a mínim, des d'un any abans a la data de publicació d'aquesta convocatòria, o acreditar, almenys, una temporada d'activitat estacional (quatre mesos dins l'any)».

- S'ha introduït un nou apartat Dissetè que diu:

«Disset`e

Conveni amb la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca com entitat col·laboradora

La col·laboració entre la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca i la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, s'articularà mitjançant un conveni de col·laboració, en el qual la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca tindrà la condició d'entitat col·laboradora pel desenvolupament de la valoració tècnica positiva del projecte empresarial dels sol·licitants, una vegada presentada la sol·licitud i prèviament a la resolució».

Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2105, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, en data de la signatura electrònica (23 de febrer de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez