Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 96348
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es duu a terme la segona modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 30 de desembre de 2021 es va publicar al BOIB núm. 180 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

2. El 13 de gener de 2022 es va publicar al BOIB núm. 8 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errades materials observades en el punt desè que afecten el termini d'inici de sol·licituds d'ajuts aprovats per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

3. El 12 de febrer de 2022 es va publicar al BOIB núm. 23 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

4. El 21 de febrer de 2022, el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular va emetre la memòria justificativa sobre la necessitat de dur a terme la segona modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

5. El 22 de febrer de 2022, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball va dictar la resolució per la qual s'ordena l'inici de l'expedient de la segona modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

6. Una vegada publicada la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, així com les resolucions de modificacions abans esmentades en els punts 2 i 3, s'ha advertit la necessitat d'adaptar la convocatòria d'ajuts a les exigències derivades de l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència-Next Generation EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com a l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; resulta convenient, a més, ampliar el conjunt de les possibles entitats que impartiran les diferents accions formatives o d'assessorament, definir més adientment alguns dels requisits per ser beneficiaris de la subvenció i detallar la relació de documentació que resulta exigible, en qualsevol cas, davant la impossibilitat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per consultar-la d'ofici:

- El paràgraf onzè del preàmbul estableix que:

«Tenint en compte l'existència de la necessitat inajornable de donar una segona oportunitat a aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, és necessària l'aprovació d'una convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«Tenint en compte l'existència de la necessitat inajornable de donar una segona oportunitat a aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, és necessària l'aprovació d'una convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals. A més, s'ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tota una sèrie de coneixements, motiu pel qual el Pla d'Autoocupació i Foment de l'Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 va establir una Xarxa de Captació i Orientació Inicial en l'Autoocupació i un Servei d'Orientació i Tutorització, sota la direcció de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears). Sobre la base d'aquesta previsió, en la convocatòria s'estableixen requisits relatius a la participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació, així com la participació en una acció de suport relativa a l'etiquetatge climàtic o l'etiquetatge digital. Totes aquestes actuacions seran impartides, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, tot això amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes empresarials».

-En el primer apartat Objecte , pel que fa a la definició de la primera fase d'actuacions, s'estableix que:

«- Una primera fase en la qual el beneficiari rebrà una ajuda econòmica condicionada a la seva participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació, rebent assessorament i, si és el cas, formació per a la tornada al mercat de treball.

La informació sobre aquest itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

L'itinerari personalitzat complirà objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost».

Mentre que, és necessari establir qui impartirà l'itinerari de re-emprenedoria i ocupació i, per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«- Una primera fase en la qual el beneficiari rebrà una ajuda econòmica condicionada a la seva participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació, rebent assessorament i, si és el cas, formació per a la tornada al mercat de treball.

La informació sobre aquest itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

L'itinerari personalitzat complirà objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost

Aquest itinerari de re-emprenedoria i ocupació serà impartit, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació».

 

-En l'apartat cinquè Persones beneficiàries s'estableix que:

«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria.

Els beneficiaris podran reemprendre en un CNAE diferent d'aquell en el qual estava donat d'alta o en el mateix».

En funció de les circumstàncies de cada sol·licitant, l'alta en el mateix CNAE en el qual estava donat d'alta, podria suposar un frau davant la Seguretat Social. Per això, s'estima oportú eliminar el darrer paràgraf d'aquest apartat i, per tant, la redacció correcta i definitiva ha de ser:

«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria».

-El punt 3.a) de l'apartat setè Requisits de les persones beneficiàries estableix que:

«a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms en el termini màxim dels 3 mesos següents a la finalització de la primera fase i, en tot cas, abans de l'1 de novembre de 2022».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT en el termini màxim dels tres mesos següents a la finalització de la primera fase i, en tot cas, abans de l'1 de novembre de 2022».

- El punt 1 del paràgraf vuitè Actuacions subvencionables estableix que:

«1. Seran subvencionables, distribuïdes en dues fases, les següents accions: en la primera fase, la realització d'un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació i en la segona fase, en la qual el beneficiari que decideixi tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«1. Seran subvencionables, distribuïdes en dues fases, les següents accions: en la primera fase, la realització d'un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació i en la segona fase, en la qual el beneficiari que decideixi tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, professionals i retenidors de l'AEAT».

- El punt 3 del paràgraf vuitè Actuacions subvencionables estableix que:

«3. En la segona fase, en el cas que el beneficiari decideixi tornar a emprendre i efectuï la seva alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, es donarà una ajuda econòmica per reemprendre.

Si el beneficiari no torna a reemprendre haurà de reintegrar l'import de l'ajuda rebuda en la primera fase».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«3. En la segona fase, en el cas que el beneficiari decideixi tornar a emprendre i efectuï la seva alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT, es donarà una ajuda econòmica per reemprendre.

Si el beneficiari no torna a reemprendre haurà de reintegrar l'import de l'ajuda rebuda en la primera fase».

-L'apartat novè Quantia estableix en el penúltim paràgraf del punt 1 que:

«La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es)».

Mentre que, és necessari definir qui impartirà aquestes accions formatives i, per tant, la redacció correcta i definitiva d'aquest paràgraf ha de ser:

«La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es). Aquestes accions seran impartides , segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació».

-El primer paràgraf del punt 2 de l'apartat novè Quantia, estableix que:

«2. En la segona fase en la qual el beneficiari decideix tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social de 3.000 euros per tornar a reemprendre».

Mentre que la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«2. En la segona fase en la qual el beneficiari decideix tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica de 3.000 euros per tornar a reemprendre en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT».

-En el punt 4 de l'apartat desè Termini i forma de presentació de les sol·licituds s'estableix que:

«4. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

-Declaració que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes».

Mentre que, és necessari afegir un conjunt de declaracions responsables que resulten preceptives d'acord amb el que s'estableix en l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«4. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

-Que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

-La cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

-Absència de conflicte d'interessos (DACI).

-Compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

-El punt 1 de l'apartat onzè Documentació, estableix:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut».

Mentre que, és necessari afegir un tercer paràgraf en aquest punt, per a complir amb allò que s'estableix en l'article 8.1.f) de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut.

En qualsevol cas, el sol·licitant haurà d'aportar la resolució de reconeixement de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social.

Així mateix, el sol·licitant també haurà d'aportar, en la segona fase d'aquests ajuts, un certificat que acrediti la seva inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que tindrà que reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en data de sol·licitud de l'ajuda».

-El punt 2 de l'apartat onzè Documentació estableix que:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

b) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

c) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) DNI/NIE

b) Certificat d'empadronament.

c) Certificat de Vida Laboral.

d) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

e) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

f) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».

-El punt 4 de l'apartat onzè Documentació, estableix que:

«4. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari».

Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:

«4. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari

f) Declaració relativa a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

g) Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI).

h) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

Fonaments de dret

1. El Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).

2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el seu Reglament (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol).

3. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de Desplegament de determinats aspectes de la Llei de Finances i de les lleis de Pressuposts Generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

5. Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de Mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

6. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la Presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), estableix en el seu article 2 punt 4.d, en relació a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, estableix que les competències de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular són, entre d'altres, la promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; el finançament i suport empresarial; la gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, i la coordinació i gestió de la implantació d'un sistema de gestió ètica i socialment responsable amb l'assumpció del Sistema Balear de Responsabilitat Social Corporativa d'Empreses.

7. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).

8. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errades materials observats en el punt desè que afecten al termini d'inici de sol·licituds d'ajuts aprovats per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial (BOIB núm. 8, de 13 de gener de 2022).

9. Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals en els termes següents:

- El paràgraf onzè del preàmbul ha de dir:

«Tenint en compte l'existència de la necessitat inajornable de donar una segona oportunitat a aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, és necessària l'aprovació d'una convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals. A més, s'ha tingut en compte que concretar una idea de negoci no és una tasca fàcil i requereix tota una sèrie de coneixements, motiu pel qual el Pla d'Autoocupació i Foment de l'Emprenedoria de les Illes Balears 2017-2020 va establir una Xarxa de Captació i Orientació Inicial en l'Autoocupació i un Servei d'Orientació i Tutorització, sota la direcció de l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears). Sobre la base d'aquesta previsió, en la convocatòria s'estableixen requisits relatius a la participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació, així com la participació en una acció de suport relativa a l'etiquetatge climàtic o l'etiquetatge digital. Totes aquestes actuacions seran impartides, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, tot això amb la finalitat de garantir un nivell elevat de maduració i estabilitat dels projectes empresarials».

-El primer apartat Objecte, pel que fa a la primera fase, ha de dir:

«- Una primera fase en la qual el beneficiari rebrà una ajuda econòmica condicionada a la seva participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació, rebent assessorament i, si és el cas, formació per a la tornada al mercat de treball.

La informació sobre aquest itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).

L'itinerari personalitzat complirà objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost

Aquest itinerari de re-emprenedoria i ocupació serà impartit, segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació».

-L'apartat cinquè Persones beneficiàries ha de dir:

«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria».

-El punt 3.a) de l'apartat setè Requisits de les persones beneficiàries ha de dir:

«a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT en el termini màxim dels tres mesos següents a la finalització de la primera fase i, en tot cas, abans de l'1 de novembre de 2022».

-El punt 1 del paràgraf vuitè Actuacions subvencionables, ha de dir:

«1. Seran subvencionables, distribuïdes en dues fases, les següents accions: en la primera fase, la realització d'un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació i en la segona fase, en la qual el beneficiari que decideixi tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, professionals i retenidors de l'AEAT».

-El punt 3 del paràgraf vuitè Actuacions subvencionables ha de dir:

«3. En la segona fase, en el cas que el beneficiari decideixi tornar a emprendre i efectuï la seva alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT, es donarà una ajuda econòmica per reemprendre.

Si el beneficiari no torna a reemprendre haurà de reintegrar l'import de l'ajuda rebuda en la primera fase».

-L'apartat novè Quantia, en el penúltim paràgraf del punt 1, ha de dir:

«La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es). Aquestes accions seran impartides , segons el que disposi la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI Balears), alguna de les Cambres de Comerç de les Illes Balears, alguna de les entitats inscrites en el Registre d'associacions empresarials de la Direcció General de Treball i Salut Laboral o la resta d'entitats que en la seva carta de serveis comptin amb serveis d'orientació professional anàlegs als prevists en l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació».

-El primer paràgraf del punt 2 de l'apartat novè Quantia, ha de dir:

«2. En la segona fase en la qual el beneficiari decideix tornar a emprendre, rebrà una ajuda econòmica de 3.000 euros per tornar a reemprendre en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social, en l'Impost d'Activitats Econòmiques i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'AEAT».

-El punt 4 de l'apartat desè Termini i forma de presentació de les sol·licituds ha de dir:

«4. La sol·licitud telemàtica inclourà una declaració responsable de:

- No estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

- Tots els ajuts rebuts des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds, així com els que s'han sol·licitat i estan pendents de resoldre.

- Dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en el tràmit telemàtic.

- Que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- La cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

- Absència de conflicte d'interessos (DACI).

- Compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

-El punt 1 de l'apartat onzè Documentació, ha de dir:

«1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant; les dades de residència; la situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes.

A aquest efecte, excepte que el sol·licitant s'oposi de forma expressa, s'entén que queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la comunitat autònoma a consultar les dades necessàries de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades aportades mitjançant la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut.

En qualsevol cas, el sol·licitant haurà d'aportar la resolució de reconeixement de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social.

Així mateix, el sol·licitant també haurà d'aportar, en la segona fase d'aquests ajuts, un certificat que acrediti la seva inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que tindrà que reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada en data de sol·licitud de l'ajuda».

​​​​​​​-El punt 2 de l'apartat onzè Documentació, ha de dir:

«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:

a) DNI/NIE

b) Certificat d'empadronament.

c) Certificat de Vida Laboral.

d) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

e) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

f) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».

-El punt 4 de l'apartat onzè Documentació, ha de dir:

«4. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament.

b) Acceptació de la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

c) Declaració responsable en la qual es reculli el compromís de compliment dels principis transversals establerts en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que afectin les subvencions sol·licitades.

d) Declaració responsable que contingui l'avaluació favorable d'adequació al principi de "no causar mal significatiu", d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l'Ordre TES/1151/2021, de 24 d'octubre.

e) Declaració responsable de no trobar-se culpable en alguna de les circumstàncies establertes en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari

f) Declaració relativa a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

g) Declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI).

h) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)».

Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra esta Resolución, que agota la vía administrativa, se puede interponer un recurso potestativo de reposición ante el consejero de Modelo Económico, Turismo y Trabajo en el plazo de un mes contador desde el día siguiente de su publicación en el Boletín Oficial de las Islas Baleares, de acuerdo con el que disponen el artículo 57 de la Ley 3/2003, de 26 de marzo, de Régimen Jurídico de la Administración de la comunidad autónoma de las Islas Baleares (BOIB n.º 44, de 3 de abril), y el artículo 124 de la Ley 39/2105, de 1 de octubre, de Procedimiento Administrativo Común de las administraciones públicas (BOE n.º 236, de 2 de octubre).

También se puede interponer directamente un recurso contencioso-administrativo ante la Sala de lo contencioso administrativo del Tribunal Superior de Justicia de las Islas Baleares, en el plazo de dos meses contadores desde el día siguiente de su publicación en el Boletín Oficial de las Islas Baleares, de acuerdo con el que establece el artículo 46 de la Ley 29/1998, de 13 de julio, Reguladora de la Jurisdicción contencioso-administrativa (BOE n.º 167, de 14 de julio).

 

Palma, document signat electrònicament (23 de febrer de 2022)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez