Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA

Núm. 95386
Convocatòria de prestacions econòmiques per emergència social, per a persones afectades amb relació al desallotjament d’habitatges del bloc A de l’edifici denominat Cantos Rodados o Don Pepe, en es Codolar, Sant Josep de sa Talaia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Decret d'Alcaldia núm. 2022-0575 del dia 22 de febrer de 2022, es varen aprovar les bases que a continuació es transcriuen:

“Convocatòria de prestacions econòmiques per emergència social, per a persones afectades amb relació al desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici denominat Cantos Rodados o Don Pepe, en es Codolar, Sant Josep de sa Talaia

Primer. Justificació

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els aspectes, mitjançant un sistema d'acció social integrat per serveis socials i mesures d'assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de marginació i promoure'n la plena integració social.

A l'article 6 de l'esmentada norma s'estableix com a persones destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les que es trobin, entre altres, en situació de vulnerabilitat, exclusió i aïllament socials.

D'altra banda, l'article 20 de la referida Llei 4/2009, d'11 de juny, estableix que les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques, i defineix a l'article 22 les prestacions econòmiques.

El Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, regula els diferents tipus de prestacions econòmiques establides a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, entre les que es troben les prestacions d'urgència social, modalitat d'emergència social. I dedica el títol IV a la regulació de les prestacions econòmiques d'urgència social, en què l'article 79 estableix que els referits ajuts socials són prestacions de caràcter econòmic del Sistema Públic de Serveis Socials acotats per concepte i temporalment, que tenen per finalitat resoldre situacions que requereixen urgència en el suport econòmic que afectin persones o unitats de convivència que, per situacions sobrevengudes, despeses imprevistes, dèficit temporal d'ingressos econòmics, emergències, suport familiar o processos d'inserció social, donin lloc a una situació d'accés a recursos de primera necessitat.

Així mateix el referit Decret llei 10/2020, de 12 de juny, estableix que les prestacions socials de caràcter econòmic que es regulen en el referit Decret no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb l'establit a l'art. 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

Amb l'aprovació de la present convocatòria de prestacions, l'Ajuntament de Sant Josep vol donar suport de manera urgent a les persones afectades amb relació al desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici denominat Cantos Rodados o Don Pepe, en es Codolar, de Sant Josep de sa Talaia.

Segon. Objecte

L'objecte de la present convocatòria és establir els requisits i el procediment per atorgar les prestacions econòmiques d'emergència social per a persones afectades amb relació al desallotjament d'habitatges del bloc A de l'edifici denominat Cantos Rodados o Don Pepe, en es Codolar, Sant Josep de sa Talaia.

La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a la situació de necessitat en la qual han passat a trobar-se les persones afectades pel referit desallotjament, així com evitar que passin a una situació de vulnerabilitat, entenent com a situació de necessitat les pròpies de manutenció, el vestit, les derivades de l'ús de la llar, i totes les que tenen a veure amb la integració escolar, laboral i en la comunitat de les referides persones.

A efectes d'aquesta convocatòria, la situació de necessitat en els termes abans referits suposa una situació de carència en les referides persones.

 

Tercer. Consignació pressupostària habilitada per atendre les prestacions

El pressupost que s'habilita per a aquesta convocatòria és d'un màxim de cinc-cents mil euros (500.000 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 231 48061 del pressupost de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per a l'exercici 2022.

La dotació econòmica es finança mitjançant Conveni amb el Consell Insular d'Eivissa del  30 de desembre de 2021.

En cap cas l'import màxim concedit a una mateixa persona a l'empara d'aquesta convocatòria no podrà superar les quanties que es detallen en el punt cinquè de la present convocatòria.

Quart. Persones beneficiàries, criteris i condicions per accedir-hi

Poden ser persones beneficiàries de les prestacions econòmiques que es regulen en aquesta convocatòria les persones físiques afectades pel desallotjament que compleixin amb els requisits següents:

  • Ser propietari resident o familiar directe de primer grau de consanguinitat resident a un habitatge del bloc A de l'edifici Don Pepe.
  • Ser propietari no resident d'un habitatge del bloc A de l'edifici Don Pepe i resident a les Illes Balears en el moment del desallotjament.
  • Ser llogater d'un habitatge del bloc A de l'edifici Don Pepe.

En el supòsit que a un mateix habitatge hi hagi diversos propietaris o llogaters, únicament podrà ser beneficiari de la prestació un dels propietaris per habitatge, així com un dels llogaters per habitatge. D'altra banda, podran ser beneficiaris d'un mateix habitatge un propietari i un llogater, si és el cas.

Cada persona sol·licitant, encara que tengui més d'un habitatge en propietat, només podrà rebre una única ajuda dins aquesta convocatòria.

Els llogaters hauran de justificar que residien a l'habitatge un mínim de sis mesos abans del desallotjament (mitjançant contracte de lloguer, rebuts de pagament o qualsevol altre document vàlid jurídicament).

La condició de residents a l'edifici en el moment del desallotjament es verificarà amb certificat d'empadronament o actes esteses per la Policia Local durant el procés de desallotjament de l'edifici. A efectes d'aquesta convocatòria, aquestes actes també serviran per determinar la residència d'aquestes persones a les Illes Balears.

Els no residents a l'edifici hauran de justificar la condició de resident a les Illes Balears en el moment del desallotjament, segons determina l'article 82.2 del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

Cinquè. Quantia de la prestació, efectes i durada

La quantia de la prestació que s'estableix en aquesta convocatòria es determinarà de conformitat amb el següent:

  • Propietaris residents o familiars directes residents a l'edifici: ..... 10.000 €
  • Propietaris no residents a l'edifici .................................................  5.000 €
  • Llogaters: ......................................................................................  2.500 €

S'estableix un plus de 1.000 € per fill menor d'edat, persona amb discapacitat legalment reconeguda o persona amb reconeixement de dependència que en el moment del desallotjament convisquessin amb la persona beneficiària de la prestació.

Sisè. Règim d'incompatibilitat amb altres prestacions

Aquest prestació és complementària i compatible amb totes les prestacions de caràcter econòmic definides en el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, així com amb la resta de prestacions o pensions públiques, tret que la seua legislació reguladora n'estableixi la incompatibilitat.

Setè. Publicitat

Aquesta convocatòria es publicarà al BOIB i a la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es).

L'Ajuntament donarà publicitat al finançament d'aquestes ajudes per part del Consell d'Eivissa, a la pàgina web municipal o altres vies de difusió.

Vuitè. Presentació de sol·licitud de la prestació, terminis i documentació a adjuntar

El termini per presentar les sol·licituds serà a partir de l'endemà de la data de publicació de la present convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins el 30 de novembre de 2022.

Les sol·licituds de la prestació es formalitzaran mitjançant instància, segons el model normalitzat que figura com a annex I d'aquesta convocatòria.

Les sol·licituds es dirigiran a l'Alcaldia de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia i es presentaran en el Registre General de la mateixa institució. També hi haurà la possibilitat de registrar les sol·licituds telemàticament a la mateixa seu electrònica habilitada a tal fi, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, o en qualsevol de les formes establides a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les sol·licituds aniran acompanyades de la documentació següent:

  • DNI, NIE o altre document acreditatiu de la identitat de la persona sol·licitant, i del representant, si és el cas.
  • Document acreditatiu de la representació, si és el cas.
  • DNI, NIE o altre document acreditatiu de la identitat de les persones que formen part de la unitat de convivència.
  • Llibre de família o documentació anàloga oficial que el substitueixi, si és el cas.
  • Documentació en vigor, acreditativa del reconeixement de la situació de discapacitat o del reconeixement de la situació de dependència mitjançant resolució o targeta acreditativa, si és el cas.
  • Document que acrediti règim d'us de l'habitatge afectat pel desallotjament: escriptures de propietat, contracte de lloguer i acreditació del pagament de la renda mitjançant la presentació dels tres darrers rebuts de lloguer o autorització d'ús per part del/la propietari/ària (en aquest cas, acompanyat pel DNI del/la propietari/ària i document que acrediti la relació familiar).
  • Acreditació de la residència a les Illes Balears dels no residents a l'edifici en el moment del desallotjament.
  • Compromís d'obligacions com a persona beneficiària de la prestació, segons el model normalitzat que figura com a annex II d'aquesta convocatòria.
  • Imprès de transferència bancària facilitat per l'Ajuntament degudament emplenat amb les dades bancàries actualitzades o certificat de titularitat bancària. En cas d'haver-lo presentat en altres ocasions no serà necessari tornar-lo a presentar.
  • Qualsevol altre document que es consideri oportú aportar o pugui ser requerit pels Serveis Socials municipals.

Les persones que hagin presentat en aquest Ajuntament qualsevol d'aquests documents en virtut d'anteriors sol·licituds només hauran d'aportar la documentació que sigui necessari actualitzar o renovar, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des que la documentació fou presentada i s'assenyalin la data i el número de registre d'entrada de l'escrit amb el qual es varen aportar.

L'Ajuntament pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud de prestació presentada.

Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la prestació sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits establits a la present convocatòria, s'ha de requerir d'acord amb el que estableix l'article 73 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior als deu dies, s'esmeni la falta o s'acompanyin els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es tendrà per desistida la petició, amb resolució prèvia expressa.

Novè. Instrucció, resolució i notificació

La Regidoria de Benestar Social de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia serà la competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds. Els ajuts es concediran per resolució de l'alcalde o persona en qui delegui.

Contra la resolució que recaigui en aquest procediment, que posarà fi a la via administrativa, es podran interposar, alternativament, els recursos següents:

  • El recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que dictarà la resolució, en el termini d'un mes, comptador a partir de la notificació d'aquest resolució. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició es podrà interposar el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició es podrà interposar el recurs contenciós administratiu en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta.
  • O, directament, el recurs contenciós administratiu davant la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de l'acord.

Els expedients es resoldran en un termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat acte exprés, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

La notificació de la resolució de les ajudes es farà a la persona sol·licitant.

Onzè. Pagament de la prestació

El pagament es realitzarà mitjançant transferència bancària al número de compte que consti a l'imprès presentat juntament amb la sol·licitud de prestació, una vegada dictada i notificada la corresponent resolució.

La prestació es concedirà pel total que resulti segons les condicions particulars abans referides de cada beneficiari, i el pagament es realitzarà en dos moments diferents:

  • Primer, 60% de la prestació en el moment de la concessió.
  • Segon, 40% de la prestació una vegada realitzada una entrevista amb els Serveis Socials de l'Ajuntament i l'elaboració d'informe justificatiu del bon ús del primer 60% de la prestació, entre el primer i tercer mes posterior a la realització del primer pagament.

Una vegada realitzat el segon pagament, en el termini de tres mesos es realitzarà una altra entrevista amb els Serveis Socials de l'Ajuntament i elaboració d'informe justificatiu del bon ús d'aquest segon pagament. La persona beneficiària es compromet mitjançant la presentació de la sol·licitud a la convocatòria a assistir a les entrevistes que determinin els Serveis Socials i a aportar la documentació que acrediti l'ús donat a la prestació rebuda.

En el supòsit que no es compleixi amb el que es refereix anteriorment es considerarà que no s'ha realitzat un bon ús de la prestació econòmica, per la qual cosa no es realitzarà el pagament del segon 40% de la prestació i s'haurà de reintegrar la quantitat abonada fins al moment, i si la comprovació correspon al segon pagament s'haurà de reintegrar la quantia abonada en aquest pagament.

Aquest reintegrament també es realitzarà en aquells supòsits en els quals, tot i que es compleixi amb l'establit anteriorment, els Serveis Socials considerin que no s'ha realitzat un bon ús de la prestació.

A efectes d'aquesta convocatòria es considerarà que la persona beneficiària ha realitzat un bon ús de la prestació amb la valoració social positiva de la cobertura de necessitats afectades pel desallotjament que tenguin com a objectiu cobrir o evitar situacions de vulnerabilitat.

Dotzè. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries d'aquesta prestació estan obligades a:

  • Aportar la documentació que acrediti l'ús donat a la prestació rebuda.
  • Col·laborar en tot allò que els Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia els requereixi.
  • Reintegrar l'import de les prestacions, en els supòsits establits en aquesta convocatòria.

Tretzè. Causes específiques d'extinció de la prestació

Les causes específiques d'extinció de la prestació són:

  • Falsejament o ocultació de les dades per obtenir o augmentar la prestació.
  • Renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

Catorzè. Règim jurídic

En tot el que no és previst a la present convocatòria s'ha d'aplicar el que preveuen el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

El que es fa públic perquè tothom en prengui coneixement.

 

Sant Josep de sa Talaia, a la data de la signatura electrònica ( 22 de febrer de 2022)

L'alcalde Angel Luis Guerrero Domínguez

Documents adjunts