Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció tercera. Cursos i formació

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 95361
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual s’aproven les característiques del curs de capacitació per a l’accés a la categoria d’oficial de policia local 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

L'article 30.19 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de coordinació i la resta de facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

L'article 39 de la Llei orgànica 2/1986 concreta les competències de coordinació que en matèria de policies locals corresponen a les comunitats autònomes i inclou, entre altres funcions, fixar els criteris de selecció de les policies locals, així com també la formació mitjançant la creació d'escoles de formació de comandaments i de formació bàsica.

Segons l'article 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, els procediments de selecció per accedir a les categories de policia local es completen amb la superació d'un període de pràctiques, que inclou la superació del curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual s'accedeix i la fase de pràctiques al municipi relacionades amb les funcions pròpies de la categoria en qüestió.

D'altra banda, l'article 28.3 del mateix text legal estableix que l'Escola Balear d'Administració Pública ha d'impartir el curs de capacitació corresponent a cada categoria de la policia local.

Els articles 177 i següents del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, regulen el curs de capacitació per a l'accés a cada categoria de la policia local.

L'article 178 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears estableix que l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears, ha d'impartir els cursos de capacitació corresponents a cada categoria de la policia local.

Aquest mateix article preveu, en l'apartat 2, que el contingut dels cursos, així com el desenvolupament, la metodologia, la durada, l'avaluació i el règim intern s'han de determinar, per a cada categoria, mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, competent en matèria de policies locals a través de l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, a través de l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

2. Article 39 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

3. Articles 28.3 i 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

4. Articles 177 i següents del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.

5. Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears.

7. Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears.

8. Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 25/2021, de 8 de març.

Per tot això, i d'acord amb les competències que m'atorga la legislació vigent, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar el contingut, el desenvolupament, la metodologia, la durada, l'avaluació i el règim intern del curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de la policia de les Illes Balears, en els termes que figuren en el manual que es conté en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (22 de febrer de 2022)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX Manual del curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de policia local

Índex

1. Motivació i raó de ser 5

2. Metodologia i durada 5

3. Programa formatiu 6

3.1. Competències professionals 6

3.2. Dominis professionals 7

3.3. Mòduls formatius 7

Mòdul 1. Àrea jurídica i operativa (40 hores) 7

Mòdul 2. Àrea de gestió (40 hores) 8

Mòdul 3. Àrea tècnica professional (50 hores) 9

3.4. Seminaris presencials obligatoris (15 hores)

3.5. Treball de fi de curs (30 hores) 9

4. Organització 10

4.1. Personal docent: coordinador del curs i professors 10

4.2. Activitats 10

4.2.1. Lliurament de les activitats

5. Sistema d'avaluació 10

5.1. Criteris generals d'avaluació 11

5.2. Qualificació dels mòduls 11

5.4. Seminaris presencials 11

5.5. Treball fi de curs 11

5.6. Proves d'avaluació 12

5.7. Incidències en les proves d'avaluació 13

5.8. Recuperacions 13

5.9. Publicació de qualificacions i revisió d'exàmens 13

5.10. Nota final 13

5.12. Obligatorietat de l'assistència i absències 14

5.13. Faltes disciplinàries

5.14. Comissió d'avaluació i d'actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de policia local 14

7. Calendari del curs 15

8. Protecció de dades personals 15

8.1. Responsable del tractament de dades 15

8.2. Contacte amb la Delegació de Protecció de Dades 15

8.3. Finalitat 15

8.4. Legitimació

8.5. Categories de dades personals 16

8.6. Destinataris 16

8.7. Criteris de conservació de dades 16

8.8. Drets 17

8.9. Exercici de drets i reclamacions 17

8.10. Conseqüències de no facilitar les dades personals 17

8.11.Decisions automatitzades 17

1. Motivació i raó de ser

Els cossos de policia local són instituts armats de naturalesa civil, amb una estructura i una organització jerarquitzades, que tenen atribuïts un seguit de competències i funcions professionals molt específiques i, alhora, diverses.

De conformitat amb l'article 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, els procediments de selecció per accedir a les categories de policia local es completen amb la superació d'un període de pràctiques, que inclou la superació del curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual s'accedeix, i la fase de pràctiques al municipi relacionades amb les funcions pròpies de la categoria en qüestió.

En aquest curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de policia local s'introdueixen dues competències de les vuit que la UNESCO considera com a claus per a l'aprenentatge permanent a la Recomanació del Parlament Europeu i del Consell, de desembre de 2006:

  • Aprendre a aprendre, que és una competència vinculada a l'aprenentatge, a la capacitat d'emprendre i organitzar un aprenentatge ja sigui individualment o en grups, segons les necessitats pròpies de l'individu, així com a ser conscients dels mètodes i determinar les oportunitats disponibles.
  • La competència digital, que comporta un ús segur i crític de les tecnologies de la societat de la informació i, per tant, el domini de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

2. Metodologia i durada

El curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de policia local té una càrrega de treball efectiu de 175 hores, que inclou les hores corresponents a les classes impartides en la modalitat presencial i en línia, teòriques o pràctiques, les hores de treball en l'entorn virtual, les dedicades a la realització de treballs, pràctiques o projectes, l'assistència a jornades, si escau, i les que s'exigeix per preparar i fer els exàmens i les proves d'avaluació.

La participació en totes les activitats del curs, llevat de les optatives, és obligatòria ja que incentiva el compromís de l'alumne amb l'aprenentatge i resulta essencial per assolir els coneixements, les actituds i els procediments prevists en el programa formatiu del curs.

Per aconseguir millorar totes les realitzacions i els dominis professionals, s'ha dissenyat un curs modular que pretén assolir les diferents unitats de competència, amb el següent disseny curricular:

A. Mòduls de coneixements:

  • Mòdul 1: Àrea Jurídica i intervenció en la protecció de la seguretat i convivència ciutadana.
  • Mòdul 2: Àrea de gestió.
  • Mòdul 3: Àrea tècnica professional.

B. Un treball de fi curs equivalent a 30 hores de formació sobre una o vàries de les necessitats detectades al municipi on l'aspirant desenvolupi les pràctiques professionals.

C. La participació en tres seminaris o jornades presencials que es duran a terme durant el curs.

3. Programa formatiu

3.1. Competències professionals

A continuació s'enumeren diferents competències específiques i algunes de les realitzacions i els dominis professionals que els oficials de policia local han d'assolir pel correcte desenvolupament de les seves tasques professionals:

1. Exercir el comandament dels policies del seu equip i gestionar les persones i els recursos materials que tingui assignat.

2. Adequar l'actuació professional pròpia i de l'equip a l'ordenament jurídic.

3. Dirigir tècnicament l'equip de treball i fomentar la prestació d'un servei policial de qualitat amb la seva exemplaritat.

4. Organitzar i dirigir operatius policials.

El programa formatiu d'aquest curs pretén assegurar que els futurs oficials de policia local assoleixen els dominis professionals que a continuació es detallen, fruit d'un anàlisi exhaustiu de tots els cursos de capacitació de les diferents categories realitzats per l'Escola Balear d'Administració Pública durant els darrers quinze anys, adaptant els continguts finals a les necessitats formatives de la societat actual.

3.2. Dominis professionals

1. Gestionar les persones al seu càrrec, dirigint l'equip de policies i duent a terme la gestió dels quadrants de servei del seu equip.

2. Gestionar els conflictes, com a cap directe dels policies. Ha de tenir uns coneixements bàsics quant a la gestió de conflictes d'equip.

1. Conèixer la normativa vigent de prevenció de riscos laborals adequada al seu lloc de feina.

2. Tenir uns coneixements bàsics sobre competències digitals.

3. Tenir un coneixement suficient sobre l'adequada aplicació dels procediments administratius.

4. Tenir uns coneixements amplis de dret penal per adaptar-se a la casuística i diversitat de la seva feina, en les funcions específiques que li atorga la legislació vigent, sent capaç de gestionar el tractament d'un il·lícit penal amb totes les garanties que atorga la Constitució, la llei Orgànica 2/86 i la llei d'Enjudiciament Criminal quant a terminis i drets.

5. Ser capaç de confeccionar un atestat policial en condicions per poder-ho enviar a l'autoritat judicial.

6. Assolir els conceptes bàsics de deontologia professional i lideratge.

7. Saber assolir amb garanties la gestió del trànsit en l'àmbit urbà, moderant la circulació i estar format i actualitzat quant a la normativa de trànsit i permisos de circulació.

8. Liderar les primeres actuacions operatives a la via pública davant fets sobrevinguts.

Degut a que la càrrega principal del curs és formació en línia, és compatible compaginar la realització del curs amb el període de pràctiques professionals.

3.3. Mòduls formatius

Mòdul 1. Àrea jurídica i operativa (40 hores)

Competències que s'adquireixen:

a. Conèixer la normativa i saber aplicar-la en matèria de protecció de dades.

b. Conèixer la normativa i saber confeccionar actes d'acord la Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana.

c. Conèixer i saber aplicar els principals protocols administratius en inspeccions de locals i habitatges: llicències integrades d'activitats, Llei del renou i reglament relatiu a la zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

d. Conèixer i saber distingir els delictes contra la seguretat vial.

e. Conèixer la legislació i saber identificar les situacions i aplicar les actuacions corresponents en matèria de violència de gènere i en l'entorn familiar, com també saber adoptar les mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

f. Conèixer els delictes contra el patrimoni i els seus trets característics com també les sancions que hi corresponent.

g. Conèixer la legislació en matèria d'infraccions penals comesos per amb menors d'edat i les actuacions de la policia en aquest àmbit.

Mòdul 2. Àrea de gestió (40 hores)

a. Conèixer les diferents tècniques de comandament i de direcció d'equips i saber aplicar les mesures pràctiques corresponents.

b. Conèixer i saber elaborar i aplicar un quadrants de servei.

c. Conèixer i saber aplicar els fonaments de les tècniques de millores en prevenció.

d. Conèixer la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals aplicable a l'àmbit de l'actuació policial.

e. Conèixer i saber implantar en l'organització les mesures adients per garantir la prevenció de riscs laborals.

f. Saber identificar les distintes responsabilitats en matèria de prevenció de riscs laborals.

g. Conèixer els distints equips de protecció individual i saber usar-los per prevenir els riscs laborals.

h. Conèixer i saber adoptar les mesures d'autoprotecció en intervencions policials.

i. Conèixer les situacions que originen els conflictes entre individus i saber com afrontar el seu abordatge des de la mediació policial, negociació, arbitratge, etc.

j. Conèixer com sorgeixen els conflictes, saber com s'ha de negociar per evitar-los i saber adoptar mesures de comportament estratègic.

Mòdul 3. Àrea tècnica professional (50 hores)

a. Conèixer els distints codis deontològics policials, com analizt i anàlisi de situacions reals.

b. Imatge policial. Uniformitat i règim disciplinari.

c. Conèixer les tècniques i saber fer inspeccions oculars i les seves fases.

d. Conèixer i saber aplicar les tècniques i procediments per dur a terme la fotografia policial.

e. Conèixer les tècniques i saber fer intervencions amb falsedat documental.

f. Conèixer les principals mesures instrumentals cautelars i d'assegurament.

g. Conèixer les tècniques i protocols i saber aplicar en les intervencions corporals.

h. Conèixer el contingut mínim d'un atestat i saber emplenar-ne un.

i. Conèixer el contingut de les diligències i saber emplenar un atestat.

j. Conèixer la normativa aplicable i saber actuar davant una petició d'Habeas Corpus.

k. Conèixer les tècniques i saber aplicar-les per a l'organització del trànsit al casc urbà.

l. Conèixer i saber utilitzar les eines de control del trànsit.

m. Conèixer la normativa aplicable sobre vehicles de mobilitat personal i el seu ús en via pública.

n. Conèixer la normativa d'aplicació i saber distingir els distints permisos i llicències de conducció i els corresponents punts.

o. Conèixer la normativa i saber aplicar-la quant a l'actuació amb vehicles estrangers.

3.4. Seminaris presencials obligatoris (15 hores)

Al llarg de la realització del curs, els alumnes han d'assistir a tres jornades o seminaris presencials, de caràcter obligatori.

Aquests seminaris tindran una durada màxima de 5 hores cada i un caràcter pràctic. En la convocatòria del curs o amb posterioritat s'establiran les matèries o continguts dels seminaris o jornades.

3.5. Treball de fi de curs (30 hores)

En acabar el curs l'alumne ha d'elaborar un treball de fi curs equivalent a 30 hores de formació on es recullin una o vàries de les necessitats detectades al seu municipi i la detecció de les diferents àrees de millora (en l'abast de les seves competències professionals) que pot incorporar en el seu lloc de feina.

4. Organització

4.1. Personal docent: coordinador del curs i professors

En el curs d'oficial s'han de distingir les figures següents:

a) El coordinador o la coordinadora d'àrea és la persona que ha estat designada per dur a terme les funcions de planificació i coordinació de la docència de les accions formatives d'una àrea de formació, amb una participació més directa en l'elaboració del pla de formació, i que, pels seus coneixements, dóna consistència i coherència a les activitats formatives que s'imparteixen i unifica els objectius formatius i les formes d'impartir les activitats.

b) El professorat responsable d'una activitat en línia és el que, per la seva preparació en una àrea de coneixement, dissenya un tipus d'activitat per impartir en línia i es responsabilitza d'aquest aprenentatge mitjançant un temari adequat per a aquesta modalitat, uns materials didàctics i unes activitats adients amb la consecució dels objectius establerts, mitjançant un aprenentatge interactiu per a tot l'alumnat.

4.2. Activitats

El curs conté dos tipus d'activitats:

  • Qüestionaris autoavaluables: els corregeix i els puntua automàticament la plataforma.
  • Tasca amb fitxer: l'alumne ha de fer la tasca i pujar-la en l'espai corresponent. El professorat l'ha de corregir.
  • Fòrums

4.2.1. Lliurament de les activitats

El professorat de cada una de les assignatures o matèries amb codi propi ha d'establir la forma de treball de l'assignatura, les tasques que s'han de lliurar i els terminis de lliurament de les tasques proposades.

No s'acceptarà cap lliurament fora dels terminis establerts per a cada tasca. En aquest cas, es considerarà que no s'ha lliurat i s'assignarà un valor de 0 punts.

Tampoc no s'acceptarà cap lliurament per un canal diferent a l'entorn virtual en què es desenvolupa el curs. Les tasques s'han de fer sempre en l'espai habilitat de l'entorn virtual del curs. En cas de no fer-ho així, també es considerarà que no s'ha lliurat la tasca i s'assignarà un valor de 0 punts.

5. Sistema d'avaluació

L'alumne té dret a ser avaluat d'acord amb un sistema objectiu que estableixi el seu rendiment acadèmic. També té dret a ser informat del procés seguit i a rebre els aclariments que hagi de menester sobre les qualificacions obtingudes i el progrés acadèmic assolit.

  • L'avaluació és l'eina final per a determinar el nivell d'aprenentatge assolit per cadascun dels alumnes.
  • S'han de ponderar i avaluar correctament les matèries, els mòduls i els continguts del curs d'oficial de policia local, perquè els resultats obtinguts poden condicionar el futur professional dels aspirants a la categoria d'oficial de la policia local de la comunitat autònoma.
  • Aquest document pretén regular la metodologia que s'emprarà en l'avaluació del curs de oficial de policia local

5.1. Criteris generals d'avaluació

Cada assignatura té un pes específic en el mòdul en què s'integra en funció de la seva càrrega lectiva, considerada en relació amb la resta de les assignatures que conformen el mateix mòdul. La nota de cada mòdul és directament proporcional a les hores que dura.

Mòdul

Hores

Percentatge

Mòdul 1

40

25%

Mòdul 2

40

25%

Mòdul 3

50

31,25%

Treball fi de curs

30

18,75%

Total

160

100%

En el quadre anterior no s'inclouen les hores dels seminaris, jornades.

5.2. Qualificació dels mòduls

La puntuació de cada mòdul s'obtindrà de l'aplicació de la mitjana ponderada dels mòduls que el formen. Aquest valor ponderat es calcula en funció del percentatge d'hores que té cada mòdul i que figura en el programa del curs. La qualificació mínima per aprovar el mòdul és de 5 punts, i s'han d'aprovar tots el mòduls per a superar el curs.

5.4. Seminaris presencials

Els seminaris presencials del curs de capacitació d'oficial es duran a terme a l'illa de Mallorca; si bé es valorarà la descentralització a les illes de Menorca o d'Eivissa, sempre que es compti amb els recursos materials i humans necessaris per impartir el curs en aquestes illes.

Per superar el curs, l'alumne haurà d'assistir a un mínim del 80% de cada una dels seminaris o jornades.

L'avaluació es considerarà apte complint el mínim d'assistència establert i, si s'escau, l'avaluació positiva del professor o ponent.

5.5. Treball fi de curs

Un treball de fi curs equivalent a 30 hores de formació amb temàtica lliure sobre una o vàries de les necessitats detectades al municipi on l'aspirant desenvolupi les pràctiques professionals.

El treball s'ha de plantejar abans de l'inici amb el professor corresponent qui pot donar pautes o guia per a la seva elaboració. El professor ha d'establir les fases o treballs previs que l'alumne ha d'anar lliurant per tal de fer un seguiment d'aquest.

El treball final s'ha d'avaluar entre 0 i 10 punts . La qualificació mínima per aprovar és de 5 punts.

5.6. Proves d'avaluació

Les proves d'avaluació de les diferents mòduls tenen en consideració els continguts conceptuals (aprendre a conèixer), els procedimentals (aprendre a fer) i actitudinals (aprendre a ser).

Els mòduls es poden avaluar mitjançant la realització d'una o vàries proves, en el marc de les establertes en aquest apartat.

La concreció de la prova o proves que s'han de dur a terme en cada mòdul l'ha de fer el personal docent encarregat d'impartir-la. Aquest personal s'ha d'anunciar amb antelació suficient, i n'ha de deixar constància a l'espai virtual.

Els diferents tipus de proves que es poden realitzar per avaluar a l'alumnat són els següents:

a) Exercicis de tipus test amb quatre alternatives de resposta, de les quals només una és correcta. Les preguntes que queden sense contestar no es valoren i les respostes errònies o en què figurin més d'una resposta es penalitzen amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.

La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 punts per a superar-la.

Per a qualificar aquest tipus d'exercici s'aplicarà la fórmula següent:

                E

         (A- —) x 10

                4

Q =  ————————

                P

On

Q = resultat de la prova

A = nombre de respostes encertades

E = nombre de respostes errònies

P = nombre de preguntes de l'exercici

b) Supòsits pràctics d'acció pràctica/operativa dels coneixements adquirits.

c) Memòries, treballs o redaccions de les diverses activitats dutes a terme sobre els coneixements adquirits de la matèria objecte de l'assignatura.

5.7. Incidències en les proves d'avaluació

La utilització de qualsevol mitjà per falsejar els resultats de les proves d'avaluació d'alguna dels mòduls o les seves parts comporta la qualificació de 0 o no apte, sense perjudici dels efectes sobre l'avaluació conductual per incompliment del codi de conducta.

5.8. Recuperacions

Els alumnes que no superin algun mòdul o part d'aquest han de fer una prova de recuperació per una sola vegada.

La nota obtinguda en la recuperació d'un mòdul o part d'aquest serà de 5.

Excepcionalment, en cas de no superar la prova de recuperació corresponent per causes de força major apreciades per la Comissió d'Avaluació i d'Actualització, així com per situacions d'incapacitat temporal, permisos per naixement o cura d'un menor o derivats del reconeixement de situacions de violència de gènere, la Comissió d'Avaluació i d'Actualització pot fixar una data extraordinària de recuperació, una vegada hagi cessat la causa que impedeix fer la prova. En qualsevol cas, aquesta s'haurà de dur a terme de manera que no es menystinguin els drets de la resta d'aspirants a una resolució del procés ajustada a temps raonables.

En cas de suspendre el treball de fi de curs, l'alumne tindrà una única oportunitat per tornar a fer-lo.

 

​​​​​​​5.9. Publicació de qualificacions i revisió d'exàmens

El professorat és responsable de publicar les notes en l'espai virtual.

Un cop publicades, l'alumnat disposa de tres dies per sol·licitar una revisió d'examen.

Una vegada fetes les revisions, les qualificacions definitives de les proves i dels mòduls s'han de publicar a l'espai virtual.

El professorat ha de deixar constància de l'avaluació de l'alumnat en l'expedient de cada alumne mitjançant l'acta d'avaluació, amb la motivació que correspongui.

5.10. Nota final

La nota final de cada alumne serà la mitjana ponderada de tots els mòduls.

D'acord amb les qualificacions dels mòduls, un cop fetes les recuperacions corresponents, la Comissió d'Avaluació i d'Actualització dels cursos de capacitació ha de calcular la nota definitiva de cada mòdul de conformitat amb els criteris establerts a aquest manual.

Un cop obtinguda la nota de cada mòdul, si s'obté una nota igual o superior a 5 en cada un d'ells, s'ha de calcular la nota del curs d'acord amb el que estableix el punt 5.1. Criteris generals d'avaluació.

Per considerar superat el curs de capacitació s'han de complir els requisits següents:

1. Aprovar tots els mòduls del curs amb un nota igual o superior a 5.

2. Complir el percentatge d'assistència obligatòria als seminaris presencials.

3. Tenir una qualificació d'apte al treball de fi de curs.

5.12. Obligatorietat de l'assistència i absències

L'assistència a totes les classes/seminaris presencials és obligatòria.

Excepcionalment, només seran justificables les absències als seminaris presencials pel temps indispensable per al compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic o personal. La valoració d'aquestes absències correspon La Comissió d'Avaluació i d'Actualització.

5.13. Faltes disciplinàries

És d'aplicació al Curs d'oficial de policia local el títol VII de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, el qual regula el règim disciplinari dels membres dels cossos de policia local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local de les Illes Balears.

5.14. Comissió d'avaluació i d'actualització dels cursos de capacitació de les diferents categories de policia local

La Comissió d'avaluació dels cursos de capacitació de les corresponents categories de policia local de l'EBAP va ser creada mitjançant Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 26 de febrer de 2020, modificada per la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització i presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública de 13 d'octubre de 2020, per la qual es fusionen la Comissió per a l'Actualització dels diplomes d'aptitud dels policies locals i la Comissió d'Avaluació dels cursos de capacitació corresponents a cada categoria de policia local.

Aquesta comissió és l'òrgan encarregat de l'avaluació final. Les seves funcions són les següents:

1. Fer el seguiment de l'activitat del personal docent.

2. Calcular la nota definitiva de cada mòdul i del curs d'acord amb els criteris d'avaluació del punt establerts a aquest manual.

3. Apreciar els supòsits de força major que atorguen el dret a recuperació extraordinària i fixar la data de recuperació dels mòduls en els supòsits contemplats en aquest manual.

4. Apreciar les causes que motiven les absències als seminaris presencials com també declarar la no superació del curs per causa d'absència injustificada, si escau.

5. Aprovar la llista provisional de persones que han superat el curs d'oficial de policia local.

6. Elevar a la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat la proposta definitiva de les persones que han superat el curs d'oficial de policia local.

7. La resta de funcions establertes en la Resolució de data 26 de febrer de 2020 i en la Resolució de 13 d'octubre de 2020.

La pèrdua de la condició d'alumne amb caràcter definitiu implica la pèrdua dels drets acadèmics del curs i de tots els drets que tengui com a alumne.

​​​​​​​7. Calendari del curs

En la convocatòria del curs, que s'ha de publicar al BOIB, s'ha d'indicar el calendari del curs que també estarà disponible a l'espai virtual.

Aquest calendari pot ser objecte de modificacions al llarg del curs, la qual cosa s'ha de comunicar amb l'antelació suficient pel mateix mitjà, tenint en compte qüestions organitzatives i circumstàncies excepcionals (com ara sanitàries, climatològiques, malaltia d'algun professor, etc.).

8. Protecció de dades personals

8.1. Responsable del tractament de dades

Identitat: Escola Balear d'Administració Pública

Adreça postal: C/ del Gremi de Corredors, 10, 3r (pol. de Son Rossinyol), 07009 Palma

Adreça de correu electrònic: ebap@caib.es

8.2. Contacte amb la Delegació de Protecció de Dades

La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat (Passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma). Adreça electrònica de contacte: protecciodades@dpd.caib.es

8.3. Finalitat

Les dades són tractades amb la finalitat de desenvolupar el curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de policia local

8.4. Legitimació

El tractament de les dades és necessari per complir una obligació legal i per aconseguir l'interès públic, com és la realització del curs de capacitació per a l'accés a la categoria d'oficial de policia local integrat en la fase de pràctiques d'un procés selectiu per a l'accés a la categoria d'oficial de policia.

Tot això per comptar amb els membres de forces de seguretat que han d'exercir el mandat constitucional previst en l'article 104 de la Constitució espanyola.

La legislació aplicable és la següent:

— La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

— La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

— El Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig.

— El Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

— La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

— Les lletres c) i e) de l'article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD).

8.5. Categories de dades personals

Dades de caràcter identificatiu

Nom, DNI, domicili, data de naixement, sexe, telèfon i adreça de correu electrònic

Dades acadèmiques i professionals

Relació estatutària amb l'administració d'origen; qualificacions.

Dades de salut

Baixa per incapacitat temporal

8.6. Destinataris

Els òrgans responsables dels processos de selecció de personal en l'àmbit de seguretat i emergències de les administracions publiques.

Els ajuntaments pel que fa a la seva relació estatutària.

La direcció general competent en matèria d'interior i emergències.

La fiscalia en matèria d'investigació d'il·lícits penals.

8.7. Criteris de conservació de dades

Els terminis de conservació de les dades són els necessaris per complir la finalitat del procediment i els que preveu la legislació d'arxius per a les administracions públiques, d'acord amb l'article 26 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

8.8. Drets

Qualsevol persona té dret a obtenir confirmació sobre si l'EBAP està tractant dades personals que la concerneixen, o no.

Les persones interessades tenen dret a accedir a les seves dades personals, així com a sol·licitar la rectificació de les dades inexactes o, si escau, sol·licitar-ne la supressió, entre altres motius, quan les dades ja no siguin necessàries per a les finalitats per a les quals es van recollir.

En determinades circumstàncies previstes en l'article 18 de l'RGPD, els interessats poden sol·licitar la limitació del tractament de les seves dades. En aquest cas, únicament s'han de conservar per exercir o defensar reclamacions.

En determinades circumstàncies, els interessats poden oposar-se al tractament de les seves dades amb una sol·licitud motivada. En aquest cas, l'EBAP ha de deixar de tractar les dades, tret que hi hagi motius legítims imperiosos o per exercir o defensar possibles reclamacions.

8.9. Exercici de drets i reclamacions

L'exercici d'aquests drets es pot sol·licitar davant l'EBAP mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst en la Seu Electrònica de la CAIB.

Amb posterioritat a la resposta de l'EBAP o al cap d'un mes d'haver presentat la sol·licitud, la persona interessada pot reclamar una tutela de drets davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

8.10. Conseqüències de no facilitar les dades personals

No presentar les dades necessàries implica que la persona interessada no pot formar part del procediment.

8.11. Decisions automatitzades

No es produeixen decisions automatitzades, inclosa l'elaboració de perfils, amb les dades personals dels alumnes.