Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 95318
Participació Ciutadana - Acord JG Premis Rosa Bueno

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern en data 16 de febrero de 2022 ha adoptat el següent Acord: 

1r.- APROVAR les bases dels Premis Rosa Bueno 2022, convocatòria pública de projectes i intervencions ciutadanes per al foment de la participació ciutadana, que s'adjunten com annex a aquest Acord, (Marginal 100000/2022).

2n.- AUTORITZAR una despesa total de 28.060,00 euros, que s'ha de carregar a l'aplicació pressupostària 16.92400.48100 del pressupost municipal de despeses 2022, per fer front al pagament dels premis derivats d'aquesta convocatòria.

3r.- PUBLICAR  les  bases d'aquest concurs a la a la pàgina web de l'Ajuntament de Palma i al BOIB.

PREMIS ROSA BUENO 2022

Convocatòria pública de projectes i intervencions ciutadanes per al foment de la participació ciutadana

La figura de Rosa Bueno forma part de la història del moviment veïnal i de les organitzacions ciutadanes sense ànim de lucre de la ciutat de Palma. El seu compromís personal, sempre en el marc de l'activitat col·lectiva i de les organitzacions socials, s'ha convertit en un referent inqüestionable, entre d'altres aspectes per la seva tasca de potenciar la participació ciutadana en els barris, en les diverses organitzacions socials, en els grups d'activitats populars, i també en els òrgans de participació institucionals. 

Amb la convocatòria dels Premis Rosa Bueno, la Regidoria de Participació Ciutadana i Govern Interior vol reconèixer i posar en valor, donant-hi suport, les iniciatives participatives impulsades des de les entitats ciutadanes i els col·lectius de caràcter no lucratiu que contribueixin a crear i reforçar la participació ciutadana de qualitat, organitzada i compromesa, en l'àmbit del desenvolupament del barri, com a espai de participació, amb una atenció especial als joves, als sectors socials vulnerables i a la igualtat de gènere.

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de règim local, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, configuren l'activitat de concurrència competitiva com una de les formes de foment que desenvolupen les administracions públiques.

Aquesta convocatòria de concurs de premis està presidida pels principis d'igualtat i no- discriminació, publicitat, transparència, concurrència i objectivitat, així com pels d'eficàcia en el compliment dels objectius fitxats, i d'eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'Ordenança municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma, aprovada per acord del Ple de l'Ajuntament de 26 de febrer de 2015, (publicada en el BOIB núm. 35,  de 12 de març de 2017).

De forma extraordinària, per a l'any 2022, i atesa la situació esdevinguda pel covid-19, s'estableix una nova subcategoria, la e, dins la categoria A, per a projectes de col·lectius i associacions sense ànim de lucre, i que està destinada a premiar les  entitats i els col·lectius que hagin treballat i/o treballin per a donar suport a situacions de vulnerabilitat i/o dificultat social generades pel covid-19. Aquesta subcategoria e pretén posar en valor les iniciatives aparegudes des de l'inici de la pandèmia destinades a cobrir les necessitats socials i econòmiques provocades per aquesta.

Aquesta convocatòria pública de concurs de premis es regeix per les següents Bases:

1.  Objecte dels premis

1.1. Posar en valor, donant-hi suport, els projectes realitzats per col·lectius i entitats ciutadanes no lucratives que impulsin la participació, el compromís i l'organització ciutadana en la recerca de solucions alternatives a problemes concrets del territori en el qual intervenen.

1.2. Els projectes poden tenir com a àmbit territorial d'execució un barri, una extensió concreta o tota la ciutat de Palma.

1.3. S'hi estableixen dues categories:

1.3.1. Categoria A, per a projectes de col·lectius i associacions sense ànim de lucre, que desenvolupin la seva tasca a Palma, dotada amb cinc premis temàtics:

  • Categoria A.a. Impuls a la participació ciutadana com a eina de transformació social.
  • Categoria A.b. Impuls a la participació juvenil.
  • Categoria A.c. Impuls a la participació des dels sectors socials vulnerables o en risc d'exclusió social.
  • Categoria A.d. Impuls a la igualtat de gènere des del teixit associatiu.
  • Categoria A.e. Impuls a les activitats/iniciatives ciutadanes de suport a situacions de vulnerabilitat i/o dificultat social generades pel covid-19.

1.3.2. Categoria B, a la trajectòria personal en matèria de participació ciutadana i reforç del teixit associatiu, desenvolupada en el marc de col·lectius i entitats.

1.4. En les categories A.a, A.b, A.c i A.d, el contingut de les propostes ha de fer referència a intervencions que estiguin en actiu en el moment de la present convocatòria o que es prevegin per dur a terme durant  2022.

1.5. En el cas de la categoria A.e d'impuls a les activitats/iniciatives ciutadanes de suport a situacions de vulnerabilitat i/o dificultat social generades pel covid-19, poden ser projectes iniciats el 2020, que és quan s'inicia la pandèmia i es poden haver iniciat aquestes activitats i/o iniciatives.

1.6. No s'hi podran presentar propostes relatives a:

1.6.1. per a les categories A.a, A.b, A.c i A.d, projectes i intervencions que no es realitzin durant 2022 o que siguin propostes de futur sense previsió de ser realitzades si no s'aconsegueix el premi.

1.6.2. projectes que es desenvolupin fora del termini municipal de Palma.

1.6.3. projectes impulsats per entitats o col·lectius que hagin estat guardonats en les dues edicions anteriors dels Premis Rosa Bueno.

1.7. Els projectes guanyadors de les categories A.a, A.b, A.c i A.d de la categoria A, rebran una placa acreditativa de la concessió del premi i una quantitat econòmica de 2.500 €.

1.8. Els projectes guanyadors de la categoria A.e de la categoria A, rebran una placa acreditativa de la concessió del Premi i una quantitat econòmica fixada segons els ingressos per taquilla solidària dels Concerts de Sant Sebastià 2021 de l'Ajuntament de Palma. La quantia màxima assignada a aquesta categoria, A.e, és de 18.060 €.

1.9. En la categoria A.e, hi podrà haver fins a tres entitats guanyadores i es repartirà la quantitat final del premi en tres parts iguals. En el cas que hagi dos guanyadors, es repartirà en dues parts iguals, i si només n'hi ha un, aquest rebrà el total de la quantia destinada a aquesta categoria A.e.

1.10. La persona guanyadora de la categoria B rebrà un obsequi o una placa acreditativa de la concessió del premi.

2. Crèdit i partida pressupostària

Per a atendre les obligacions de contingut econòmic que es deriven de la concessió d'aquests Premis existeix crèdit adequat i suficient per vinculació jurídica a la partida 16 92400 48100 del Pressupost de despeses de Participació Ciutadana 2022.

3. Procediment per a presentar-hi de candidatures

3.1. Les candidatures, tant de la categoria A com de la B, poden ser presentades per entitats, col·lectius o persones físiques. En la categoria A, la proposta pot ser presentada per la mateixa entitat que opta al premi o per tercers; en la categoria B la proposta no pot ser presentada per la mateixa persona que opta al premi.

3.2. Les entitats, els col·lectius o les persones físiques interessades han de presentar les sol·licituds, adreçades al servei de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Palma, d'acord amb els models normalitzats d'aquesta convocatòria.

3.3. Segons qui presenti la candidatura:

3.3.1. Si la presenta una persona jurídica (entitat, associació...):

  • Atès que a partir del 2 d'abril de 2021 entra en vigor l'obligatorietat de relacionar-se amb l'administració per mitjans electrònics per a totes les persones jurídiques (article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques), les sol·licituds i/o qualsevol tipus de documentació s'ha de presentar a través de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Palma o el Registre Electrònic General (REC) amb el certificat electrònic de l'entitat.
  •  
    ​​​​​​​El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

3.3.2. Si la presenta una persona física:

  • Les persones físiques interessades poden presentar les sol·licituds adreçades al Servei de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Palma, d'acord amb els models normalitzats d'aquesta convocatòria, a les Oficines d'Atenció a la Ciutadania o per qualsevol dels mitjans a què es refereix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i d'acord amb l'art. 29 de l'Ordenança municipal de subvencions.
  • El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
  • Si la proposta s'envia per correu postal, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert perquè l'exemplar destinat a l'Ajuntament de Palma es dati i segelli abans que se certifiqui, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial Decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l'oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada al registre de l'Ajuntament de Palma. Una vegada presentada la proposta per correu, cal enviar un correu electrònic a l'adreça participaciociutadana@palma.cat comunicant la data de presentació i l'entitat o la persona que la presenta.

3.4. Si la proposta no reuneix les dades d'identificació, tant de l'entitat, el col·lectiu o la persona  proposant, com de l'entitat, el col·lectiu  o la persona proposada, o alguns dels requisits de l'article 70 de la Llei 39/2015, de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es requerirà l'entitat proposant que n'esmeni la falta o presenti els documents preceptius, d'acord amb el que estableix l'article 71.1 de l'esmentada Llei, i en un termini no superior als deu dies. Si no es corregeix, s'entendrà que s'ha desistit de la sol·licitud i serà arxivada, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

3.5. En el cas de propostes desenvolupades per dues o més entitats, només una d'aquestes podrà ser proposades per al Premi; la resta haurà de constar a l'apartat de treball en xarxa.

3.6. La participació en aquesta convocatòria suposa l'acceptació íntegra del que estableixen aquestes bases.

4. Documentació que s'ha de presentar

La documentació que s'ha de presentar és la següent, segons com se realitzi el tràmit:

4.1. Si es realitza telemàticament (per registre electrònic amb el certificat electrònic de l'entitat):

  • Sol·licitud d'admissió de la proposta (annex I), en format PDF.
  • Presentació de la proposta (annex II-A o annex II-B, segons la categoria), en format PDF.
  • Altres documents acreditatius que es considerin oportuns per a explicar i acreditar la proposta, en format PDF.

4.2. Si es realitza de forma presencial  (només ho poden fer les persones físiques):

  • Sol·licitud d'admissió de la proposta (annex I)
  • Presentació de la proposta (annex II-A o annex II-B, segons la categoria),
  • Fotocòpia del DNI de la persona que presenta la proposta.
  • Altres documents acreditatius que es considerin oportuns per a explicar i acreditar la proposta.

5. Criteris objectius que, amb caràcter general, han de regir la concessió dels premis

Els criteris que regiran la concessió dels premis són els següents:

CATEGORIA A

CONCEPTES

PUNTS

Vinculació de la proposta a la categoria elegida

20

Objectius relacionats amb la participació

20

Treball en xarxa amb altres col·lectius i entitats

15

Aspectes innovadors del projecte

5

Relació de la proposta amb valors transversals: equitat de gènere, drets humans, defensa del medi natural o democràcia cultural, entre d'altres

10

Continuïtat del projecte

15

Solvència institucional de la entitat o el col·lectiu proposats

15

TOTAL

100

 

CATEGORIA B

CONCEPTES

PUNTS

Compromís personal amb la participació ciutadana: intensitat i sostenibilitat en el temps

40

Àmbits en els quals ha realitzat la intervenció, relacionats amb valors transversals: equitat de gènere, drets humans, defensa del medi natural o democràcia cultural, entre d'altres

20

Participació a xarxes i treball en xarxa impulsat

10

Altres aspectes destacables: innovació, reivindicació...

10

TOTAL

80

6. Òrgans competents per a iniciar, instruir i resoldre el procediment

6.1. L'òrgan competent per a instruir, tramitar i resoldre és la Regidoria de Participació Ciutadana i Govern Interior. La iniciació del procediment de concessió d'aquests premis es produeix d'ofici, mitjançant decret de la regidora de Participació Ciutadana i Govern Interior.

6.2. Rebudes les distintes sol·licituds, seran valorades per un jurat, compost per:

  • Una persona representant a la Federació d'Associacions de Veïns de Palma.
  • Una persona representant a la Plataforma d'Entitats del Tercer Sector.
  • Una persona representant d'una de les entitats premiades a la convocatòria dels Premis Rosa Bueno 2020.
  • Una persona representant del Consell de Joventut de les Illes Balears.
  • Una persona tècnica de l'Àrea de Participació Ciutadana i Govern Interior.
  • Una persona tècnica de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI.

6.3. El nom de les persones que formaran el jurat es donarà a conèixer una vegada que s'hagin recollit les propostes i es publicarà al web de l'Ajuntament de Palma.

6.4. No podrà formar part del jurat cap persona vinculada amb alguna de les candidatures proposades.

6.5. El jurat valorarà les candidatures d'acord amb els criteris establerts al punt 5 d'aquestes Bases i proposarà un guanyador per a cadascuna de les modalitats. Es reserva el dret a sol·licitar-ne informació complementària o altra documentació que permeti acreditar o ampliar dades sobre els continguts, sempre que ho consideri oportú.

6.6. Tota la informació obtinguda durant el procés es considera de propietat exclusiva de l'entitat candidata i és estrictament confidencial, segons la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Les candidatures seran secretes i només se'n donarà informació sobre les premiades.

6.7. En cas que el projecte guanyador sigui realitzat per un col·lectiu sense identitat jurídica, aquest, amb la signatura dels seus membres, haurà de nomenar un representant a l'efecte de recollir la dotació econòmica del premi.

6.8. En el cas de la modalitat A, les entitats o els col·lectius guanyadors del premi hauran de signar-ne l'acceptació, amb la indicació de la destinació de la quantia econòmica concedida.

6.9. L'expedient de concessió del Premi ha de contenir l'informe de l'òrgan instructor en què consti que, de la informació amb què compta, es desprèn que la persona, l'entitat o el col·lectiu guanyador compleix tots els requisits.

6.10. Totes les candidatures que no s'ajustin a la convocatòria no entraran en concurs. Podran ser declarades desertes les categories en les quals no es compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria per part de les candidatures presentades.

6.11. El jurat podrà deixar deserta alguna categoria i/o subcategoria atenent-ne la qualitat o l'adequació de les propostes presentades.

6.12. El termini màxim per a resoldre i notificar els resultats és de tres mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria al BOIB. Una vegada transcorregut el termini màxim per a resoldre sense haver dictat resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud.

6.13. El jurat realitzarà un informe motivat de l'avaluació realitzada i proposarà a l'òrgan resolutiu de Participació Ciutadana les sol·licituds premiades i la quantitat per a concedir a cadascuna. Finalment l'òrgan municipal competent per a resoldre, dictarà la corresponent resolució de la concessió del Premi, que serà notificada al sol·licitant ajustant-se a dret.

6.14. Així mateix, el nom de les entitats i les persones premiades es publicarà al web de l'Ajuntament, www.palma.cat

6.15. Contra les resolucions que adopta la Regidoria de Participació Ciutadana i Govern Interior es pot interposar recurs de reposició davant aquesta en el termini i amb els efectes de l'article 123 i 55 de la Llei 39/2015, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

7. Pagament

El pagament del premi s'efectuarà de la manera següent:

o 100% de l'import total en el moment de la proclamació dels guanyadors.

8. Obligacions dels guanyadors

El guanyadors hauran de complir les obligacions establertes en les disposicions normatives que hi siguin d'aplicació i, en concret:

8.1. Comunicar a la Regidoria de Participació Ciutadana i Govern Interior l'acceptació o la renúncia del premi en els termes de la resolució de concessió. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies comptadors des que s'hagi notificat la resolució no es fa constar el contrari.

8.2. Acreditar que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

8.3. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos.

8.4. Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.

8.5. Els guanyadors podran fer constar la condició de premiats en memòries, publicacions, anuncis publicitaris, i als mitjans de comunicació.

9. Infraccions o sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquestes Bases dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert al Capítol VI de l'Ordenança municipal de subvencions, de 26 de febrer de 2015 (BOIB núm. 35, de 12/03/2015).

10.  Criteris de graduació dels possibles incompliments

En cas d'incompliment, s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i s'ha de notificar al guanyador.

 

Palma, 22 de febrer de 2022

El regidor de Participació Ciutadana i Govern Interior Alberto Jarabo Vicente p.d. Decret AJT 201912198, de data 17/06/2019 (BOIB núm. 85, de 27/06/2019)