Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 86480
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2022, subvencions per a les accions de formació professional i adquisició de competències
L'agricultura afronta un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrària comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.
Per això, a les Illes Balears calen intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, l'aprofitament de les noves tecnologies i l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat— per donar opcions a la diversificació de les produccions; tot això des de la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.
El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 1.1, dintre la mesura 1, d'accions de transferència de coneixement i informació, que correspon al suport a les accions de formació professional i adquisició de competències.
El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, 1306/2013 i 1307/2013, pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022, i el Reglament (UE) núm. 1308/2013, pel que fa als recursos i la distribució d'aquesta ajuda en els anys 2021 i 2022, va prorrogar el període de durada dels programes finançats pel FEADER fins al 31 de desembre del 2022.
Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, s'ha facultat la Comissió per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicta el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i es dicta també el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que, entre d'altres, és objecte d'ajuda la mesura d'accions de transferència de coneixements i activitats d'informació, en concret, la submesura 1.1, referent al suport per a accions de formació professional i adquisició de competències.
Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la celebració d'activitats formatives, que han implicat un nombre considerable d'alumnes i les quals han rebut una avaluació positiva per part de les organitzacions agràries professionals. Per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per fomentar la capacitació agrària orientada a les necessitats del mercat i als nous reptes, un objectiu principal del període de programació actual.
Atesa la situació derivada de la COVID-19 i mentre les autoritats sanitàries limitin les reunions socials, s'han d'admetre cursos en línia en substitució dels cursos presencials.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca; les mesures de desenvolupament rural, i altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2022 per a les accions de formació professional i adquisició de competències, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
2. Es pretenen desenvolupar cursos de formació no reglada dirigits a persones que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari i alimentari per fomentar la innovació a les seves explotacions, millorar el rendiment econòmic (millora de la competitivitat, de l'organització de la cadena de distribució, de la comercialització o de la qualitat de les produccions), fomentar la diversificació i propiciar l'ús de bones pràctiques agràries, la gestió sostenible, la producció compatible amb la conservació del paisatge, la protecció del medi ambient i l'eficiència en la utilització dels recursos naturals.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria s'hi destina un import màxim de tres-cents setze mil tres-cents dinou euros amb noranta-tres cèntims (316.319,93 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2022.
Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Aquestes ajudes les finança en un 80,00% el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER); en un 6,00%, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 14,00%, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer
Requisits de les persones beneficiàries
1. Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que proporcionin les accions de formació que es defineixen al Pla de formació agrària de les Illes Balears, aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural i que es detalla a l'annex 1 d'aquesta resolució.
2. Per tenir dret a l'ajuda que preveu aquesta convocatòria, en el moment que es dicti la proposta de resolució de concessió, els sol·licitants han d'obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.
3. Abans de la proposta de resolució, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha de designar les entitats que duguin a terme accions formatives sobre usos de fitosanitaris com a entitats de formació, d'acord amb el que preveu l'article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i venedors de productes fitosanitaris per obtenir els carnets dels diferents graus de capacitació a la Comunitat Autònoma de les Illes balears.
En el moment del pagament, els cursos que s'imparteixin sobre benestar en el transport d'animals vius han de disposar de l'autorització de la direcció general competent, i els cursos que es facin sobre benestar en el sacrifici d'animals a l'escorxador han d'estar homologats per la direcció general competent, d'acord amb el Decret 56/2014, de 19 de desembre, que regula l'expedició del certificat de competència en benestar animal per al personal que duu a terme la matança i les operacions que hi estan connectades als escorxadors de les Illes Balears.
La comprovació que es compleixen els requisits esmentats la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-ho, excepte si es manifesta el contrari.
Per a la resta d'accions formatives, les persones o entitats que les duguin a terme han de disposar, abans de la proposta de resolució, del personal qualificat suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que imparteixi els cursos s'ha de justificar mitjançant títols i/o experiència professional (almenys ha de disposar d'un títol universitari de grau mitjà o superior vinculat a l'àmbit de l'activitat formativa corresponent o ha de tenir una experiència professional acreditada d'almenys set anys). En el cas d'accions formatives subjectes a una evolució ràpida, el formador, a més, ha d'acreditar una actualització de coneixements en els quatre anys anteriors a la realització de l'activitat formativa. Es consideren accions formatives subjectes a una evolució ràpida les relacionades amb la innovació, les noves tecnologies i la seguretat alimentària.
D'altra banda, les persones o entitats que facin les accions formatives han de disposar, abans de la proposta de resolució, de locals adequats on les puguin impartir. En qualsevol cas, excepte per a les pràctiques a l'aire lliure, s'ha de disposar d'un local per a la formació amb unes condicions adequades de ventilació i condicionament d'aire.
4. A més dels requisits que preveu el punt anterior, les persones beneficiàries han de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. No es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El fet de no incórrer en les prohibicions esmentades s'ha de justificar de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifica el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.
La comprovació que es compleix el requisit que s'esmenta al paràgraf anterior la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-ho, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no està obligada a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n podrà acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una administració pública, i només pel que fa a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admetrà l'acreditació corresponent mitjançant una declaració responsable.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per una resolució administrativa o una sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Són subvencionables les acciones formatives que compleixin els requisits següents:
a. Que versin sobre les matèries que es defineixen al Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2022, aprovat pel director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, en data 22 de desembre de 2021, que es detallen a l'annex 1 i al web del FOGAIBA. Aquestes accions estan previstes per cobrir les necessitats formatives del sector agrari.
b. Que vagin dirigides a persones que desenvolupin, a temps complet o parcial, activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears; a més a més, en el cas que es tracti d'una empresa, ha de tenir la condició de pime.
c. Que, com a mínim, ofereixin formació a deu alumnes amb un certificat d'assistència a l'illa de Mallorca, a sis alumnes amb un certificat d'assistència a l'illa de Menorca i a quatre alumnes amb un certificat d'assistència a les illes d'Eivissa i Formentera. Per obtenir el certificat d'assistència, els participants en els cursos de formació o els alumnes han d'assistir, de manera presencial o telemàtica, com a mínim, al 80% de les hores impartides del curs.
d. Que es duguin a terme en el període d'elegibilitat que preveu el punt 4 d'aquest apartat.
e. Que s'imparteixin de manera gratuïta i sense contraprestació per part dels alumnes que assoleixin la formació amb un certificat d'assistència.
f. Que s'ajustin a la resta de requisits que preveu el punt III de l'annex 1 d'aquesta resolució.
2. Són costos subvencionables els següents:
a. Retribució de formadors externs. No s'admet que un proveïdor extern de formació subcontracti a tercers la impartició de classes.
b. Despeses de mitjans didàctics, així com despeses de béns consumibles.
c. Despeses de lloguer de les aules, dels tallers, d'altres superfícies o de mitjans informàtics utilitzats en el desenvolupament de la formació.
d. Assegurança d'accident dels participants.
e. Despeses de transport, manutenció i allotjament dels formadors.
f. Despeses de gestió i organització dels cursos per part de mitjans propis.
Únicament són subvencionables les despeses del personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització. D'acord amb el que estableix l'article 68.2 bis del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, per determinar els costos del personal, la tarifa per hora aplicable s'ha de calcular dividint els costos bruts d'ocupació anuals justificats més recents per 1.720 hores.
La justificació de les despeses s'ha de fer presentant les factures que hagi pagat la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren al punt 3 de l'apartat onzè. De manera opcional i d'acord amb el que disposa l'article 68.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, la persona beneficiària pot optar per no justificar els costos indirectes que preveu l'epígraf f; en aquest cas, s'han de calcular per l'import del 15% dels costos directes del personal.
De totes maneres, les despeses totals que preveuen els epígrafs b, c, d, e i f, que corresponen a despeses no docents, no són subvencionables en la quantitat que excedeixi el 25% de l'import total de les despeses subvencionables de l'operació. En el cas dels cursos que se celebrin a Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera als quals el professor s'hagi de desplaçar des de fora de l'illa respectiva, l'epígraf e no computa a l'efecte de l'excés del 25% que s'ha esmentat anteriorment i és íntegrament subvencionable.
3. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables:
- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan el costegi el beneficiari de manera efectiva i definitiva.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris.
- Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.
4. Les actuacions formatives s'han d'haver dut a terme i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de març del 2023, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 30 d'abril del 2023.
5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de quinze mil euros (15.000,00 €) en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin.
L'elecció entre les ofertes que es presentin, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de la subvenció, s'ha de dur a terme d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
6. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. En el material informatiu, promocional i publicitari dels cursos de formació que imparteixin les persones beneficiàries, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció, s'hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea, del MAPA i de la CAIB, i hi han de constar el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip també s'ha d'exposar en un lloc visible de l'aula on s'imparteixin els cursos esmentats.
Cinquè
Quantia i límits de les subvencions
1. Sens perjudici dels límits que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, la quantia de la subvenció és del 100% del cost subvencionable de l'acció.
2. En tot cas, s'estableixen els màxims de costos horaris següents per curs i illa on se celebri la formació, dels qual se n'exclou el cost del desplaçament del formador en el cas que es desplaci des de fora de les Illes Balears:
- A Mallorca: 104,50 € / hora de curs
- A Menorca o Eivissa: 121,00 € / hora de curs
- A Formentera: 136,40 € / hora de curs
- Per als cursos de la modalitat en línia: 104,50 € / hora de curs
Amb la condició que els honoraris dels formadors no poden ser mai superiors als 100,00 €/hora.
3. A més dels límits anteriors, s'estableix un límit màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €) per beneficiari.
Sisè
Sol·licituds
1. El període de presentació de sol·licituds va de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 31 de març del 2022.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, segons els models oficials de formularis que figuren a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest document.
3. A les sol·licituds d'ajuda s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF de l'entitat jurídica.
b. Fotocòpia dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.
c. Si escau, document que n'acrediti la representació.
d. Si escau, documentació per demostrar que la persona beneficiària no pot recuperar l'IVA: certificat 036 o resolució de l'Agència Tributària declarativa de l'exempció.
e. Memòria a la qual es facin constar els objectius de l'actuació; la metodologia de l'actuació; l'estimació d'alumnes participants; els continguts de l'actuació; el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme; la descripció del beneficiari indirecte al qual s'adreça, amb la seva vinculació al sector agrari o forestal; la indicació, si escau, que la persona sol·licitant i l'activitat es corresponen amb alguns dels supòsits que defineix el punt 2 de l'apartat setè, i el pressupost desglossat de les actuacions.
f. Si escau, els tres pressupostos que preveu el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta resolució, així com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.
4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o per comprovar la inscripció en el registre d'entitats per impartir cursos d'usuari/professional de productes fitosanitaris, la designació, l'autorització o l'homologació davant la Direcció General d'Agricultura, Pesca i Alimentació, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
5. En el supòsit que, per haver tramitat altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no cal aportar-lo novament, sempre que s'hi facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, es va emetre i no hagin passat més de cinc anys des que va acabar el procediment al qual correspongui. Tampoc no el cal aportar novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia que el document és autèntic. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment en què es presenti la sol·licitud d'ajuda.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar que compleix un o alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
7. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació que s'ha assenyalat, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, s'ha de requerir a les persones sol·licitants que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de 10 dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i se'ls ha d'indicar que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria; l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de la normativa d'aplicació.
Setè
Selecció de les persones beneficiàries i criteris de selecció
1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. Independentment del requisit que defineix el punt 2 de l'apartat tercer, en el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta resolució, s'estableixen com a criteris de selecció els que s'indiquen a continuació, i s'han d'adjudicar amb el límit màxim fixat en la convocatòria tenint en compte el crèdit disponible.
A. En funció de la persona beneficiària (màxim 4 punts):
- Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts.
- Entitats públiques: 2 punts.
B. En funció dels objectius específics de les activitats:
- Adequació dels objectius i continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts.
- Contribució a la formació i/o la transformació real de la tecnologia i millora del nivell professional d'agricultors i ramaders:
*Programa amb accions que fomenten la innovació: 3 punts.
*Programa amb accions que fomenten la introducció de nous processos productius: 2 punts.
- Contribució a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives (màxim 5 punts):
*Que actuï en tres illes: 5 punts.
*Que actuï en dues illes: 3 punts.
C. En funció dels col·lectius als quals va dirigida la formació:
- Que inclogui accions que s'adrecin a les dones: 3 punts.
- Que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.
D. En funció de l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles:
- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.
La puntuació total màxima és de 30 punts.
3. En cas d'empat, s'ha de resoldre amb el prorrateig de la quantitat restant entre els sol·licitants que quedin empatats.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
-Vocals:
*Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
*Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
*Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
*Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
*Un representant del Consell Insular de Mallorca.
*Un representant del Consell Insular de Menorca.
*Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
*Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari: actua com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds que es presentin, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament s'ha de constituir si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció perquè no es reuneixen els requisits que s'exigeixen, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent ha de declarar conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari, o, si escau, de les persones que els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer individualment; en el cas de persones jurídiques, s'ha de far de manera telemàtica.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció XVI d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA ha d'emetre un informe en què s'acreditin, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre que la sol·licitud ha estat desestimada.
Excepcionalment i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. A la resolució del procediment s'hi pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, malgrat complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiàries, no s'hagin estimat perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació que s'hagi atorgat a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada ha d'acordar, sense haver d'obrir una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant o a les persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre, com a mínim, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de 10 dies. Una vegada la persona sol·licitant o les persones sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.
Desè
Obligacions de les persones beneficiàries
1.Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
- Verificar la identitat dels alumnes.
- Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.
- Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model que figura al web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda.
- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions que es facin.
- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.
- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions. A més, cada primer dia hàbil de la setmana s'haurà d'enviar un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes en què s'especifiquin els cursos programats de la setmana, i se n'haurà d'indicar el lloc i l'horari.
- Executar, amb el canvis autoritzats, com a mínim el 80% de les hores totals de formació aprovades.
- No cobrar cap import als alumnes que assoleixin la formació amb un certificat d'assistència.
- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Per fer-ho, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA, i a tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de la Unió Europea i del PDR.
2. Aquestes obligacions s'han d'entendre sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària que sigui d'aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El període per notificar i justificar la realització de les actuacions que es proposen en aquesta resolució va des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l'ajuda fins al 2 de maig del 2023.
2. La persona beneficiària ha de fer i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 31 de març del 2023, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 30 d'abril del 2023.
3. Durant els terminis de justificació que s'han establert, les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i les han de presentar en els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest document.
A aquestes sol·licituds s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Memòria de l'actuació que feta, signada per un professor, amb el contingut mínim següent:
- Descripció dels cursos impartits a la qual se n'indiqui el contingut i la durada.
- Llista detallada dels alumnes assistents a la qual es faci constar la seva relació amb el sector agrari o alimentari. També s'ha d'indicar si són titulars d'una explotació agrària inscrita en els registres insulars agraris o, si escau, identificar el titular d'una explotació agrària en nom del qual assisteixen al curs. En cas que l'alumne vingui en representació d'una empresa, ha de presentar una declaració responsable del compliment del requisit de pime, que es defineix a la Recomanació 2003/361.
- Referència al grau d'assoliment dels objectius.
- Si escau, avaluacions de l'alumnat.
- Resum d'assistències per edat i sexe.
b. Factures justificatives de les actuacions dutes a terme, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions fetes.
c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures que es presentin. El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat presentant alguns dels documents següents:
1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència en el qual figurin la data de la transferència; l'import transferit; la identificació del concepte de la transferència, perquè quedin identificats el pagament de la factura o el número de factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'ha d'acompanyar de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.
2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual consti el càrrec d'aquest xec o pagaré.
3r. Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit, en el qual figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document s'hi ha d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.
4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s'admet el pagament en efectiu i el justificant de pagament consisteix en el bitllet de caixa o en la factura si hi consta expressament el pagament que s'hagi fet.
d. Pel que fa als justificants de les despeses de gestió de les persones beneficiàries amb mitjans propis, s'han de presentar una certificació del gerent, o de l'autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d'execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d'almenys la quantitat per la qual es demani el pagament.
e. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat la persona beneficiària.
f. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.
g. Currículum dels formadors i, si escau, acreditació de l'actualització de la seva formació.
h. Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent que hagi designat la persona beneficiària per rebre el pagament de l'ajuda.
4. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com per comprovar que es disposa de l'autorització de la conselleria competent en matèria d'agricultura, s'han d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
5. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar mitjançant una transferència bancària, un cop s'hagi justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, amb la comprovació prèvia de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda en el termini assenyalat i en els termes que s'han establert suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
7. No obstant això, en els casos en què es produeixen desviacions i canvis degudament autoritzats entre les actuacions fetes i les aprovades, només computen els cursos complets que consten a l'annex 1 que s'hagin fet satisfactòriament. Aleshores, s'ha d'ajustar l'ajuda total concedida a l'import proporcional de les hores totals de formació efectivament impartides, sense superar la quantitat inicial.
A aquest efecte, només s'admeten i s'autoritzen canvis entre els cursos previstos en el mateix grup definit en l'àmbit d'actuació del punt 1 del Pla de formació que preveu l'annex 1.
A més, en el cas que s'hagi d'aplicar la concurrència competitiva, no s'han d'autoritzar canvis que, a causa de l'activitat formativa, alterin els criteris de selecció del punt 2 de l'apartat setè.
8. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i l'annex 2 d'aquesta resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiària pugui rebre per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen:
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca; pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- La resta de la normativa de desenvolupament i aplicació.
Catorzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes que es regulen en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
2. Es farà un control administratiu en el 100% dels expedients, que consistirà a verificar els requisits i la documentació que s'ha d'aportar; també es durà a terme una visita d'inspecció inopinada com a mínim en un 10% de les actuacions seleccionades de manera aleatòria i com a mínim en un 10% de les sessions de les actuacions seleccionades, en què es verificarà que els fulls de seguiment estiguin correctament emplenats i reflecteixin la realitat de la sessió. En cas que els fulls de seguiment no estiguin correctament emplenats o continguin dades falses, es revocarà la totalitat de l'ajuda per a aquella actuació formativa.
A més, el FOGAIBA pot fer controls dirigits als cursos en els quals ho consideri convenient tenint en compte la matèria impartida.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius d'un frau o d'una irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal que té habilitat a aquest efecte el servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de febrer de 2022
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1
PLA DE FORMACIÓ
I. Àmbits d'actuació
1. Agricultura
2. Ramaderia
3. Indústria agroalimentària
4. Gestió de la producció i de l'empresa agrària
5. Energia, reg i medi ambient
II. Activitats formatives en els diversos àmbits d'actuació
1. Agricultura
1.1 Varietats locals
1.2 Cereals i lleguminoses
1.3 Farratges, proteaginoses i oleaginoses
1.4 Horticultura
1.5 Fruita seca
1.6 Vitivinicultura
1.7 Olivicultura
1.8 Citricultura
1.9 Fruita dolça
1.10 Altres cultius
1.11 Gestió del sòl i de la fertilització
1.12 Sanitat vegetal
2. Ramaderia
2.1 Races autòctones
2.2 Oví i cabrum
2.3 Porcí
2.4 Boví de llet
2.5 Boví de carn
2.6 Apicultura
2.7 Avicultura
2.8 Helicicultura
2.9 Altres espècies
2.10 Alimentació, sanitat i benestar animal
2.11 Plans de gestió de fems
3. Indústria agroalimentària
3.1 Alta formació per a gestors d'empreses agroalimentàries
3.2 Formació especialitzada d'elaboració de productes transformats
3.3 Qualitat
3.4 Anàlisis sensorials
3.5 Millora dels processos productius (R+D i digitalització)
3.6 Comercialització i màrqueting
3.7 Pèrdues i malbaratament alimentari
3.8 Llei de la cadena alimentària
3.9 Traçabilitat i seguretat alimentària
3.10 Gestió de residus i SANDACH
4. Gestió de la producció i de l'empresa agrària
4.1 Producció ecològica
4.2 Producció integrada
4.3 Normativa i ajudes agràries. Gestió col·lectiva de l'explotació agrària
4.4 Economia i comptabilitat de l'empresa agrària
4.5 Incorporació de joves i de dones en l'empresa agrària i en els òrgans de decisió del sector agrari
4.6 Innovació tecnològica i digitalització en el sector agrari
4.7 Venda directa i de proximitat
4.8 Prevenció de riscos i seguretat a la feina
4.9 Gestió agroforestal
4.10 Activitats complementàries
4.11 Sobirania agroalimentària i agroecologia
5. Energia, reg i medi ambient
5.1 Gestió de l'aigua en tecnologies de reg agrícola
5.2 Arquitectura ambiental, condicionalitat reforçada, ecoesquemes i ajudes agroambientals
5.3 Estalvi energètic i energies alternatives
5.4 Bioeconomia, medi ambient i canvi climàtic
III. Requisits de les activitats formatives
- El contingut i les unitats didàctiques de les actuacions de formació han de tenir en compte el llenguatge inclusiu i no sexista.
- Les entitats han de lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.
- Els cursos han de ser, preferentment, d'aprofitament i han d'incloure un mecanisme d'avaluació que es pot sotmetre a control.
- Els cursos han de tenir un control d'assistència.
- Els cursos regulats per normes s'han d'ajustar al contingut i a la durada que estableix la normativa vigent (fitosanitaris, benestar animal, etc).
- Els cursos de creació d'empreses de joves agricultors han de tenir una durada mínima de 75 hores.
- Els cursos en matèria de riscos laborals els han d'impartir empreses acreditades o docents que puguin justificar la qualificació necessària per impartir la matèria.
- Els cursos d'aplicador de fitosanitaris han d'anar dirigits a persones que tinguin i desenvolupin, a temps complet o parcial, activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears. Els han d'impartir entitats de formació de cursos perquè les persones a les quals van dirigits puguin adquirir el carnet d'usuari professional de fitosanitaris.
- El programa dels cursos relacionats amb ajudes agroambientals i de creació d'empreses agràries per a joves, segons la taula següent, ha de contenir, com a mínim, una hora d'aspectes relacionats amb els compromisos i els requisits d'aquestes ajudes, i també la tipificació dels compromisos i el règim de reduccions i sancions:
Línia d'ajuda |
Títol genèric del curs |
---|---|
Foment de la producció integrada |
Producció integrada |
Protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica |
Varietats locals |
Foment de races autòctones en perill d'extinció |
Races autòctones |
Foment de l'agricultura ecològica |
Agricultura ecològica |
Foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica |
Ramaderia ecològica |
Creació d'empreses de joves agricultors |
Creació d'empreses agràries |
ANNEX 2
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses. Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que hagi presentat la persona beneficiària i determinarà els imports admissibles. A més, ha de fixar:
a. L'import que s'ha de pagar a la persona beneficiària en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.
b. L'import que s'ha de pagar a la persona beneficiària després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import que es fixa a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.
La reducció que es defineix al paràgraf anterior s'ha d'aplicar mutatis mutandis a les despeses no admissibles que es detectin en els controls sobre el terreny.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions
2.1 Aspectes generals
En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions que es puguin detectar en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.
Entre els criteris d'admissibilitat i els compromisos es poden diferenciar els tipus següents:
*Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda.
L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, la persona beneficiària quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.
*Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:
- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió; aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió; aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
- Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.
3. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.
4. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que es defineixen a l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:
Verificar la identitat dels alumnes: CS.
Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs. CS.
Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model que figura al web del FOGAIBA, durant un període de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda: CS.
Justificar les despeses relacionades amb les actuacions dutes a terme. S'entendrà que s'ha complert aquest compromís quan es justifiqui el 80% de l'import concedit: CB.
Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions: CB.
Enviar cada primer dia hàbil de la setmana un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes en el qual s'especifiquin els cursos programats de la setmana, amb el lloc on s'impartiran i l'horari: CS.
Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.
Executar, amb els canvis autoritzats, almenys el 80% de les accions formatives: CB.
Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. A aquest efecte, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, i en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model que queda definit a l'annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i a tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i de la Unió Europea: CS.
No cobrar cap import als alumnes pels cursos impartits: CB.
Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1.COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda
2.COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda
2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda
Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda
3.COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda
4.EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, la persona beneficiària quedarà exclosa de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Si les persones beneficiàries no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.