Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 76270
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 7 de febrer de 2022, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria que regiran la concessió directa d’ajuts 1/2022 del CIM per a l’adquisició de vals de consum i estimular les vendes del sector comercial detallista (exp. 03141-2022-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El comerç de proximitat és un puntal del desenvolupament local perquè, creant llocs de feina i generant activitat econòmica, contribueix a revitalitzar els municipis i a generar cohesió i avinença social; tanmateix, el sector lluita amb grans i decisius reptes que amenacen seriosament la seva supervivència, com ara els nous hàbits de compra per Internet o les dificultats derivades de la recent crisi sanitària.

2. Per un costat, encara que el sector comercial menorquí hagi apostat des de fa uns anys per la implantació de canals de compra digitals o no presencials, val a dir que els esforços han tingut un èxit bastant minso, o si més no molt selectiu. Per una altra banda, i en termes generals, les mesures sanitàries arran de la pandèmia han suposat interrupcions en les cadenes de subministraments i han provocat la falta de mà d'obra, dues greus pertorbacions en l'oferta; la manca de consum intern i la incertesa en els plans d'inversió, per la seva part, han contorbat la demanda.

3. Tot plegat, demanda i oferta afectades, ha tingut un impacte molt significatiu sobre la viabilitat del petit comerç: les capacitats, d'estalvi i financeres, així com els fons de maniobra dels negocis han quedat, majoritàriament, molt malmesos, i molts s'han vist en l'obligació d'endeutar-se per poder seguir obrint al públic cada dia.

4. Aquest escenari planteja grans desafiaments a curt i mitjà termini per al sector del comerç, però també per a les administracions públiques interessades a preservar i fer competitiu el teixit comercial de proximitat. És evident, per tant, que davant d'una crisi d'aquestes dimensions, el comerç requereix polítiques que, partint de la iniciativa privada, tenguin capacitat per decantar les seves decisions cap al consum local. D'aquesta manera, ajudar a la ciutadania en l'adquisició de béns i serveis durant l'època prèvia a la temporada turística o de més atonia del consum, és una manera d'apostar per un model comercial diversificat i dinàmic, i significa enfortir el comerç al detall.

5. En la convocatòria de vals de consum de l'any 2021, també enfocada a negocis turístics o culturals, l'aplicació tecnològica escollida va permetre una agilitat i un estalvi d'esforços i recursos força considerable; per aquesta raó, aquesta nova edició d'ajuts, ara en forma de vals de consum per estimular les vendes del comerç detallista, es gestionarà a través de la mateixa plataforma virtual. A més, s'ha comprovat que l'esmentada iniciativa va esdevenir un instrument més efectiu per estimular les vendes del sector comercial que no el turístic o el cultural, ja que el 88,6 % del total de vals varen resultar bescanviats per establiments de tipologia comercial, sense comptar els d'alimentació i begudes.

6. Les bases proposades pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, l'article 36 de la qual diu: «Són competències pròpies de la Diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: … d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.»

7. El Pla Estratègic de Subvencions per a l'exercici 2022, aprovat el 13 de desembre de 2021 pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari, en l'apartat 3.5 corresponent al Departament d'Economia i Territori, preveu la convocatòria d'ajuts per estimular el consum perquè els comerciants de Menorca millorin les vendes en temporada baixa.

8. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), la baixa quantia dels ajuts, així com les raons d'interès públic, econòmic i social arguïdes en els antecedents exposats, justifiquen un grau d'excepcionalitat suficient perquè les subvencions siguin concedides directament.

9. D'acord amb els articles 3 i 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, el compromís financer que assumeix el CIM amb aquesta convocatòria d'ajuts que es proposa aprovar no repercutirà sobre la situació d‘equilibri del pressupost del CIM per a l'any 2022, com tampoc sobre la capacitat financera de la corporació, per les raons següents: la partida 5.43900.4890006 (300.000 €) del pressupost del CIM per a l'any 2022 empara el compromís d'aquesta despesa (150.000 €) i, per a la cobertura de l'import esmentat, no s'han compromès recursos de futurs pressupostos. Així mateix, la regla de despesa a què fa referència l'article 12 de la mateixa llei no és d'aplicació, atès l'acord del Congrés dels Diputats de 13 de setembre de 2021 pel qual es mantenen les condicions d'emergència extraordinària que motiven prorrogar la suspensió de les regles fiscals dels exercicis 2020 i 2021 a l'exercici 2022.

Pels motius exposats, el Consell Insular de Menorca opta per conduir la iniciativa de despesa pública de concessió de vals de consum, i dirigir-la a la ciutadania major de 16 anys perquè augmenti el consum privat, ja sigui habitual o ocasional, de béns i serveis provinents d'establiments comercials detallistes ubicats a Menorca.

L'objectiu, amb esperit proactiu, és incentivar la despesa de consum per sobrealçar la demanda; la finalitat és fomentar la recuperació de la capacitat de finançament propi del petit comerç per assegurar-ne la seva viabilitat.

Per tot el que s'ha exposat, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases adjuntes, que regiran la concessió del Consell Insular de Menorca de vals de consum per estimular les vendes del sector comercial detallista de Menorca mitjançant una plataforma tecnològica.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2022, que es regirà per les bases acabades d'esmentar i d'acord amb les condicions essencials següents:

a) Per compte del pressupost del CIM per a l'any 2022, els ajuts concedits seran atesos amb càrrec a la partida pressupostària 5.43900.4890006 i d'acord amb l'import màxim de 150.000 € (quantia ampliable únicament en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació).

b) Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns i consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials detallistes ubicats a la nostra illa que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.

Per vehicular la despesa de consum, el Consell Insular de Menorca posa a disposició de la ciutadania 15.000 vals per valor de 10 € cada un.

Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet comprovar-ne la integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.

L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, és de 50 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 5 vals.

El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, un terç del preu del bé comprat o consumit.

Dia 31 de maig de 2022 el programa deixarà de tenir vigència; per la qual cosa els vals no consumits i validats caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.

c) Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar els vals de consum; per validar-los, una vegada es consumeixin, per part dels establiments, i per extraure'n les remeses de rescabalament als establiments que els hauran validat correctament.

d) El programa s'articula de la forma que segueix:

-Fase I. Adhesió dels establiments comercials: Els interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat les bases en el BOIB.

-Fase II. Sol·licitud i consum dels vals: Des de l'endemà d'haver-se publicat les bases, i fins al 31 de maig de 2022, les persones interessades podran sol·licitar els vals de consum que el CIM concedirà, accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.

-Fase III. Bescanvi dels vals consumits: Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i concessió de vals, i del seu consum, fins al 31 de maig de 2022, el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.

e) Com que la selecció de persones beneficiàries no segueix un procediment de concurs, no és necessària la constitució de cap comissió avaluadora (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).

f) Per bé que les subvencions hauran estat atorgades a la ciutadania major de 16 anys en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum, el pagament es farà a aquests darrers.

g) Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 50 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.

Tercer. L'expedient serà instruït pel tècnic del CIM Elies Coll Moll.

Quart. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DIRECTA D'AJUTS 1/2022 DEL CIM PER A L'ADQUISICIÓ DE VALS DE CONSUM I ESTIMULAR LES VENDES DEL SECTOR COMERCIAL DETALLISTA

Antecedents

1. El comerç de proximitat és un puntal del desenvolupament local perquè, creant llocs de feina i generant activitat econòmica, contribueix a revitalitzar els municipis i a generar cohesió i avinença social; tanmateix, el sector lluita amb grans i decisius reptes que amenacen seriosament la seva supervivència, com ara els nous hàbits de compra per Internet o les dificultats derivades de la recent crisi sanitària.

2. Per un costat, encara que el sector comercial menorquí hagi apostat des de fa uns anys per la implantació de canals de compra digitals o no presencials, val a dir que els esforços han tingut un èxit bastant minso, o si més no molt selectiu. Per una altra banda, i en termes generals, les mesures sanitàries arran de la pandèmia han suposat interrupcions en les cadenes de subministraments i han provocat la falta de mà d'obra, dues greus pertorbacions en l'oferta; la manca de consum intern i la incertesa en els plans d'inversió, per la seva part, han contorbat la demanda.

3. Tot plegat, demanda i oferta afectades, ha tingut un impacte molt significatiu sobre la viabilitat del petit comerç: les capacitats, d'estalvi i financeres, així com els fons de maniobra dels negocis han quedat, majoritàriament, molt malmesos, i molts s'han vist en l'obligació d'endeutar-se per poder seguir obrint al públic cada dia.

4. Aquest escenari planteja grans desafiaments a curt i mitjà termini per al sector del comerç, però també per a les administracions públiques interessades a preservar i fer competitiu el teixit comercial de proximitat. És evident, per tant, que davant d'una crisi d'aquestes dimensions, el comerç requereix polítiques que, partint de la iniciativa privada, tenguin capacitat per decantar les seves decisions cap al consum local. D'aquesta manera, ajudar a la ciutadania en l'adquisició de béns i serveis durant l'època prèvia a la temporada turística o de més atonia del consum, és una manera d'apostar per un model comercial diversificat i dinàmic, i significa enfortir el comerç al detall.

5. En la convocatòria de vals de consum de l'any 2021, també enfocada a negocis turístics o culturals, l'aplicació tecnològica escollida va permetre una agilitat i un estalvi d'esforços i recursos força considerable; per aquesta raó, aquesta nova edició d'ajuts, ara en forma de vals de consum per estimular les vendes del comerç detallista, es gestionarà a través de la mateixa plataforma virtual. A més, s'ha comprovat que l'esmentada iniciativa va esdevenir un instrument més efectiu per estimular les vendes del sector comercial que no el turístic o el cultural, ja que el 88,6 % del total de vals varen resultar bescanviats per establiments de tipologia comercial, sense comptar els d'alimentació i begudes.

6. Les bases proposades pivoten sobre el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, l'article 36 de la qual diu: «Són competències pròpies de la Diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: … d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de les altres administracions públiques en aquest àmbit.»

7. El Pla Estratègic de Subvencions per a l'exercici 2022, aprovat el 13 de desembre de 2021 pel Consell Executiu reunit en sessió de caràcter ordinari, en l'apartat 3.5 corresponent al Departament d'Economia i Territori, preveu la convocatòria d'ajuts per estimular el consum perquè els comerciants de Menorca millorin les vendes en temporada baixa.

8. En virtut de la lletra c de l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), la baixa quantia dels ajuts, així com les raons d'interès públic, econòmic i social arguïdes en els antecedents exposats, justifiquen un grau d'excepcionalitat suficient perquè les subvencions siguin concedides directament.

9. D'acord amb els articles 3 i 4 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, el compromís financer que assumeix el CIM amb aquesta convocatòria d'ajuts que es proposa aprovar no repercutirà sobre la situació d‘equilibri del pressupost del CIM per a l'any 2022, com tampoc sobre la capacitat financera de la corporació, per les raons següents: la partida 5.43900.4890006 (300.000 €) del pressupost del CIM per a l'any 2022 empara el compromís d'aquesta despesa (150.000 €) i, per a la cobertura de l'import esmentat, no s'han compromès recursos de futurs pressupostos. Així mateix, la regla de despesa a què fa referència l'article 12 de la mateixa llei no és d'aplicació, atès l'acord del Congrés dels Diputats de 13 de setembre de 2021 pel qual es mantenen les condicions d'emergència extraordinària que motiven prorrogar la suspensió de les regles fiscals dels exercicis 2020 i 2021 a l'exercici 2022.

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular el procediment i les condicions per atorgar subvencions, excepcionalment i per raons d'interès públic, social i econòmic, a la ciutadania major de 16 anys, per un import màxim de 50 €, mitjançant la fórmula de vals de consum.

Els vals, en forma d'ajuts que tenen la consideració de subvencions a fons perdut, són un programa que pretén donar suport econòmic al segment de la ciutadania esmentat perquè consumeixi béns i serveis als establiments comercials detallistes que s'adhereixin a la iniciativa.

L'instrument previst, els vals de consum, els ha de sol·licitar la ciutadania major de 16 anys i el CIM els concedirà a través d'una plataforma electrònica. El seu caràcter és intransferible.

2. Finalitat

D'aquesta manera i amb esperit proactiu, incentivant la despesa de consum per sobrealçar la demanda real, la finalitat és fomentar la recuperació de la capacitat de finançament propi del petit comerç per assegurar-ne la viabilitat.

3. Finançament i import màxim

Per compte del pressupost del CIM per a l'any 2022, els ajuts concedits seran atesos amb càrrec a la partida pressupostària 5.43900.4800006 i d'acord amb l'import total màxim de 150.000 €.

La quantia màxima únicament esdevindria ampliable en el supòsit d'aportacions expresses de tercers que contribueixin al finançament de l'objecte d'aquest programa i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

4. Activitat subvencionada, vals de consum, import màxim i caducitat

Se subvencionen vals de consum per ser destinats a la compra de béns o consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials ubicats a l'illa de Menorca que compleixin els requisits pertinents i s'adhereixin a aquesta iniciativa.

Per vehicular la despesa de consum, el CIM posa a disposició de la ciutadania major de 16 anys 15.000 vals per valor de 10 € cada un.

Aquests vals, a títol gratuït i nominatiu i de caràcter intransferible, incorporen un codi segur de verificació que permet comprovar-ne la integritat mitjançant l'accés a la plataforma electrònica.

L'import màxim subvencionable, expressat en vals i per persona sol·licitant, és de 50 €; per tant, a cada persona que en sol·liciti li corresponen, com a màxim, 5 vals.

El valor dels vals utilitzats en cada operació ha de representar, com a màxim, una tercera part del preu del bé comprat o consumit.

El 31 de maig de 2022 el programa deixarà de tenir vigència, per la qual cosa els vals no consumits i validats caducaran en acabar aquell mateix dia i ja no seran vàlids.

5. Funcionament i fases del programa

1. Una plataforma tecnològica ad hoc permetrà la gestió de la demanda i de l'oferta. Servirà per visualitzar els establiments adherits i la seva localització; per sol·licitar gratuïtament els vals de consum, i, una vegada es consumeixin, per validar-los per part dels establiments.

2. El programa s'articula de la forma que segueix:

Fase I. Adhesió dels establiments o negocis

Els establiments o negocis interessats poden adherir-se a aquesta iniciativa en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB.

Els requisits i la forma d'adhesió dels establiments o negocis es detallen en el punt 8 d'aquestes bases.

Fase II. Sol·licitud i consum dels vals

Des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases, i fins al 31 de maig de 2022, les persones majors de 16 anys interessades poden sol·licitar els vals de consum, que el CIM concedirà, accedint a la plataforma i registrant-se amb nom, llinatges i DNI o NIE.

Tanmateix, en virtut dels articles 12 i 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el personal d'atenció ciutadana del CIM assistirà les persones majors de 16 anys interessades que sol·licitin atenció presencial i concertin cita al 971 35 60 50.

Els vals de consum consisteixen en un document original electrònic, que també es pot obtenir en suport físic mitjançant la impressió sobre paper, en el qual, a banda de les dades necessàries per identificar la persona titular, hi ha un codi alfanumèric únic i el seu equivalent en forma de matriu de lectura ràpida o QR (Quick Response).

Els vals poden ser utilitzats en els establiments adherits des del moment de la seva sol·licitud i concessió fins al 31 de maig de 2022.

Fase III. Bescanvi dels vals consumits

Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i concessió de vals, i del seu consum, fins al dia 31 de maig de 2022 el CIM tramitarà l'abonament dels vals degudament validats als establiments corresponents.

Els requisits i la forma de bescanviar-los es detallen en el punt 12 d'aquestes bases.

6. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb d'altres

1. Les subvencions per import màxim de 50 € que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i, en qualsevol moment, es poden anul·lar per les causes previstes en la llei o en aquestes bases. Tanmateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per dur a terme la mateixa activitat i que es puguin rebre d'altres administracions o entitats.

2. Per bé que les subvencions s'atorguen a la ciutadania, en endossar-les a favor dels establiments adherits mitjançant el consum el seu pagament es farà a aquests darrers.

7. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

1. Poden beneficiar-se d'aquests ajuts, mitjançant la sol·licitud de vals, les persones físiques majors de 16 anys amb DNI o NIE (per al còmput dels 16 anys s'inclou el mateix dia de l'aniversari, d'acord amb l'article 240 del Codi civil).

2. A efectes fiscals, seran informades que l'import de la subvenció és un increment patrimonial que tributa en l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).

3. Prèviament a la sol·licitud i concessió, les persones interessades han de declarar, sota responsabilitat, trobar-se lliures d'obligacions econòmiques amb el CIM i no incórrer en cap de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de l'LGS.

4. Amb la concessió dels vals sol·licitats, els beneficiaris accepten tàcitament la subvenció i s'obliguen a:

a) Utilitzar els vals en els establiments i negocis adherits per un valor màxim d'un terç del cost de la cosa comprada o consumida.

b) Presentar els vals, impresos o en codi QR, i exigir-ne la seva validació per part de l'establiment adherit on es consumeixin.

c) Fer-ne un ús exclusivament personal i no transferible.

d) No utilitzar-los en els establiments que ells mateixos explotin.

8. Condicions per a l'adhesió d'establiments i negocis

1. Es poden adherir al programa tots els establiments i negocis que compleixin els requisits següents:

a) Negocis amb establiment obert al públic, connexió a internet i domicili fiscal a Menorca.

b) L'activitat, en referència als epígrafs de l'impost d'activitats econòmiques (IAE), ha d'ajustar-se a:

—Activitats de l'agrupació 64. Comerç al detall de productes alimentaris, begudes i tabacs realitzat en establiments permanents, excepte el grup 646. Comerç al detall de labors de tabac i articles de fumador i les grans superfícies d'alimentació (400 m²).

—Activitats de l'agrupació 65. Comerç al detall de productes industrials no alimentaris realitzat en establiments permanents, excepte el grup 652.1. Farmàcies i el 655. Combustibles, carburants i lubricants.

—Activitats de l'agrupació 97. Serveis personals.

—Activitats de l'agrupació 84. Professionals d'activitats parasanitàries.

—Artesania: activitats de l'agrupació 86. Professions liberals, artístiques i literàries o qualsevol activitat de naturalesa industrial sempre que disposi d'un establiment de venda al detall.

2. Els establiments i negocis adherits, s'obliguen a:

a) Formalitzar la sol·licitud d'adhesió a la convocatòria d'acord amb el tràmit específic en la seu electrònica de la forma que segueix:

—Emplenar la declaració responsable (annex) tot indicant: dades de la persona, física o jurídica, titular de l'explotació; dades del representant (si escau); informació de l'establiment; inscripció turística (si escau); declaració de compte bancari i d'acompliment dels requisits i d'acceptació d'aquestes bases.

—Adjuntar la documentació següent: imatge de l'establiment; certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT (en cas de no autoritzar el CIM a consultar-ho), i model de representació apud acta electrònic (si la persona física o jurídica efectués la sol·licitud a través d'un representant).

b) Acceptar, com a mitjà de pagament de les vendes o serveis, els vals pel seu valor i que representin, com a màxim, un terç del cost de la cosa venuda o consumida.

c) Comprovar la identitat i l'edat de la persona titular dels vals (DNI o NIE) i introduir, immediatament a la venda i a través de les aplicacions disponibles de validació, el codi segur de verificació de cada val, l'import de l'operació de venda/consum i el tiquet o la factura d'acord amb el percentatge màxim del 33,3 %. Aquesta operació permet la declaració de la venda subvencionada, verifica l'autenticitat dels vals i genera el dret de rescabalament; al mateix temps, impossibilita que el val o una còpia d'aquest puguin ser utilitzats de nou.

d) No acceptar cap val que no pugui ser validable o correctament validat.

e) Conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.

3. Els establiments i negocis disposaran d'un termini d'un mes, a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB, per adherir-se a la present iniciativa.

Si la sol·licitud o la documentació són incorrectes o incompletes, o no es fa servir el tràmit específic, el CIM els requerirà la rectificació, el complement necessari o l'ús del tràmit a l'efecte. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es notifiqui el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'entendrà que ha desistit de la seva petició.

4. Finalitzats tant el termini d'adhesió com les actuacions de comprovació pertinents, el conseller del Departament d'Economia i Territori acordarà, mitjançant resolució motivada, la relació dels establiments, adherits i no.

5. Els establiments adherits poden deixar de ser-ho en qualsevol moment; per a la qual cosa hauran d'adreçar una instància al CIM en què comuniquin aquesta decisió.

9. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció

1. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de les sol·licituds de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 50 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi.

2. Com que la selecció de persones beneficiàries no segueix el procediment de concurs, no és necessària la constitució de cap comissió avaluadora (article 19 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears).

10. Despeses subvencionables

El caràcter consumista i la naturalesa finalista del val condicionen que la subvenció atorgada es destini a la compra de béns i consum de serveis a qualsevol dels establiments comercials ubicats a Menorca prèviament adherits a aquesta iniciativa.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació d'aquestes bases; el text, l'annex i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BNDS) i se n'ha de publicar un extracte en el BOIB, en compliment de l'article 20.8 de l'LGS.

2. Aquests ajuts es concedeixen per ordre d'entrada de la sol·licitud de vals a la plataforma, amb una quantia total màxima individual de 50 € i fins que el crèdit posat a disposició s'exhaureixi. La fase de sol·licitud i concessió de vals, que coincideix amb la de consum, comença l'endemà d'haver-se publicat aquestes bases en el BOIB i es manté fins al dia 31 de maig de 2022.

3. Si abans de la finalització del termini de sol·licitud de vals s'esgota el crèdit destinat, se suspendrà la concessió per resolució publicada en el BOIB.

4. La subvenció només es farà efectiva per al beneficiari quan es consumeixi el val a l'establiment; així, finalitzat el programa es reportarà a la BDNS la relació de les persones beneficiàries amb els respectius imports subvencionats.

5. L'impacte econòmic desitjat transcendirà un cop el comerç sigui rescabalat; en aquest sentit, segons el punt 7 in fine de la base 16.a d'execució del pressupost del CIM per a l'exercici 2022, és suficient el tràmit del document comptable corresponent.

12. Bescanvi de vals pels establiments i negocis adherits

1. Una vegada iniciat el termini de sol·licitud i concessió de vals, i del seu consum, fins al 31 de maig de 2021 el CIM, a final de cada mes, extraurà de la plataforma la remesa dels vals degudament validats pels establiments a l'efecte de tramitar els abonaments corresponents.

2. A cada remesa mensual correspondrà una relació de pagaments que hauran de fer-se efectius en el termini màxim d'un mes mitjançant transferències, segons les dades bancàries facilitades prèviament pels establiments adherits i les disponibilitats de tresoreria del CIM.

3. No s'abonaran els vals que no hagin estat degudament validats i, més enllà del 31 de maig de 2022, no es podran validar perquè hauran caducat. Excepcionalment i únicament per entrebancs de caire tecnològic, degudament justificats i que hagin impossibilitat la validació de vals, es podrà ampliar aquest termini tantes hores com hagi durat la incidència.

4. Qualsevol val que no pugui ser validable o correctament validat no ha de ser acceptat.

5. Els establiments han de conservar en bon estat els vals impresos i els comprovants de totes les vendes/consums (tiquets o factures) per a possibles comprovacions.

13. Tractament de dades de caràcter personal

1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM, i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:

Consell Insular de Menorca. Direcció Insular d'Economia

Pl. de la Biosfera, 5

07703 Maó

Tel. 971 356050

Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es

2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar el programa subvencionador de vals de consum 1/2022 per estimular les vendes del sector comercial detallista de Menorca.

3. Les dades que es tracten emanen de la informació facilitada per les persones interessades, i és de tipus identificativa, comercial, bancària, fiscal i de contacte.

4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.

5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que hagin estat sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.

6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (pl. de la Biosfera, 5, 07703 Maó) o a través de la seu electrònica (seulectronica.cime.es).

7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (c/ Jorge Juan, 6, 28001 Madrid - seu electrònica: sedeagpd.gob.es).

14. Altres disposicions

1. Recursos administratius: Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del CIM.

2. Normativa general aplicable: En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions aplicables al CIM en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

-Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

-Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

 

Annex. Sol·licitud d'adhesió al Programa Vals de Consum 1/2022 (consta a l'expedient i està disponible a la Seu electrònica del CIM)

  

Maó, 10 de febrer de 2022

Per delegació de la presidenta

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)