Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 72885
Acord del Consell de Govern d’11 de febrer de 2022 pel qual es deixen sense efecte les mesures temporals i excepcionals en l’àmbit de l’activitat de determinats establiments en funció del nivell d’alerta sanitària de l’illa on estiguin radicats establertes per l’Acord del Consell de Govern de 29 de novembre de 2021 i les pròrrogues successives i es modifica l’Acord del Consell de Govern de 20 de setembre de 2021 pel qual s’estableixen condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat
I
Per Acord del Consell de Govern de 20 de setembre de 2021, s'establiren condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat.
Aquest Acord establia les condicions en què es podien dur a terme les visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial i establiments anàlegs per a gent gran i de persones dependents i amb discapacitat, i les limitava a les persones que acreditessin documentalment tenir la pauta completa de vacunació o haver superat la COVID-19 dins dels sis mesos precedents a la visita o, en darrera instància, acreditessin haver obtingut un resultat negatiu en una prova de detecció d'infecció activa feta entre les 48 i les 72 hores anteriors. Pel que fa a les sortides dels residents, se cercava obtenir el compromís que només es relacionarien amb persones que complissin alguna d'aquestes condicions.
A més, l'Acord establia l'obligatorietat de la realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 als residents de nou ingrés, als treballadors de nova incorporació o de reincorporació després de períodes de vacances i als treballadors no vacunats.
Aquest Acord, amb una eficàcia inicial d'un mes comptador des que es va publicar, i les pròrrogues successives, atès que podien limitar l'exercici de drets fonamentals i llibertats públiques dels ciutadans, es varen sotmetre i varen obtenir l'autorització de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en aplicació del que disposa l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. La darrera autorització judicial així sol·licitada —corresponent a l'Acord del Consell de Govern de 17 de gener de 2022— va ser atorgada mitjançant la Interlocutòria 7/2022, de 19 de gener, i l'Acord de pròrroga així autoritzat judicialment, que tendria efectes fins al dia 28 de febrer de 2022, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 12, de 22/01/2022.
II
D'altra banda, el Consell de Govern de les Illes Balears, en la sessió de 27 de setembre de 2021, va establir, amb caràcter temporal i només a les illes que es trobessin situades en nivell d'alerta sanitària 1 o superior, l'exigència d'exhibir el certificat COVID com a mesura de contenció del contagi de la COVID-19, per disminuir el risc de propagació del virus en les activitats d'oci nocturn. L'Acord esmentat va ser objecte de pròrroga mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 29 d'octubre de 2021.
Posteriorment, el Consell de Govern, en la sessió de 29 de novembre de 2021, va ampliar l'àmbit objectiu de l'obligatorietat d'exigència, per poder accedir a determinats establiments, de l'acreditació documental d'estar vacunat amb pauta completa, o bé d'haver superat la malaltia dins dels sis mesos precedents o de disposar d'un resultat negatiu en la realització d'una prova d'infecció activa dins de les 48 o 72 hores precedents, de manera que l'exhibició del denominat certificat COVID (CCD UE) seria obligatòria no només per poder accedir als establiment d'oci nocturn, sinó que també —i en funció del nivell concret d'alerta sanitària en el qual es trobés cada illa— seria necessari per accedir a un seguit d'establiments dedicats a altres castes d'activitat, com ara als establiments de restauració o assimilables, els establiments hotelers amb sales de pernoctació d'ús compartit, els gimnasos, les acadèmies de ball o els cinemes.
Aquest Acord va ser modificat parcialment mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2021, el qual ampliava de bell nou les categories d'establiments per a l'accés als quals, quan un determinat territori es trobés en nivell d'alerta sanitària 3 o superior, s'hauria d'exhibir el certificat COVID.
Alhora, aquest Acord en va veure prorrogada l'eficàcia a través de l'Acord del Consell de Govern de 17 de gener de 2022 i també modificat el contingut, tot per adaptar els terminis de validesa del certificat COVID a la normativa comunitària, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022.
Tots aquests acords, que com a mesures de protecció de la salut pública es varen adoptar en aplicació del que disposa la Llei 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, atès el fet que podien limitar així mateix l'exercici de drets fonamentals i llibertats públiques dels ciutadans, també es varen sotmetre a l'autorització de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
La Sala Contenciosa Administrativa va atorgar l'autorització a aquests acords mitjançant successives interlocutòries, les quals consideraven justificades i proporcionades aquestes mesures. Les darreres interlocutòries en aquest sentit varen ser la Interlocutòria 8/2022, de 19 de gener, la qual atorgava l'autorització a l'Acord del Consell de Govern de 17 de gener de 2022 (BOIB núm. 12, de 22/01/2022) i la Interlocutòria 12/2022, de 2 de febrer, la qual ho feia envers l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 (BOIB núm. 19 de 05/02/2022). Aquest dos acords tenien l'eficàcia limitada al dia 28 de febrer de 2022.
III
Ambdós acords es varen fonamentar en el fet acreditat que hi ha determinats espais físics i determinades activitats humanes que, per les seves característiques, afavoreixen la generació de contagis de la COVID-19 i en general de malalties que afecten les vies respiratòries i es transmeten per aerosols.
Així doncs, els espais tancats i els de ventilació deficient o difícil, on es duen a terme activitats que afavoreixen les aglomeracions a l'interior, que impliquen una activitat humana que afavoreix una exhalació més intensa o un tipus d'activitat que suposa la difícil o impossible —per incompatible— observança de les mesures bàsiques de seguretat (essencialment el manteniment de distàncies interpersonals o l'ús de mascaretes) i on la permanència a l'interior d'aquests establiments és perllongada, com pot ser el cas dels locals d'oci nocturn, els de restauració, els gimnasos o les instal·lacions esportives tancades, entre d'altres, sovint afavoreixen la concentració d'aerosols a l'interior, els quals són el principal vector de la transmissió de la COVID-19.
Conseqüència d'això que s'exposa és considerar que, si l'accés a aquests espais es reserva a persones que gaudeixen d'una immunitat —natural o adquirida per vacunació— front a la COVID-19, els assistents tenen menys possibilitats de contagiar o de ser contagiats i que, en cas que el contagi es produeixi, tenen menys probabilitats que la malaltia es desenvolupi amb efectes greus.
En els darrers temps, però, la variant òmicron ha desplaçat la delta i s'ha caracteritzat per una molt alta capacitat de transmissió i d'una major capacitat d'elusió de l'efecte immunitzador de les vacunes actualment existents, la qual cosa ha comportat xifres d'incidències acumulades que haguessin semblat inversemblants en onades anteriors de la pandèmia, com també l'evidència que es produïen múltiples contagis de persones amb pauta de vacunació completa i, fins i tot, amb dosi de record inoculada.
Aquests efectes inesperats i indesitjats derivats de l'expansió de la variant òmicron s'han vist en part compensats pel fet que ha restat acreditat que la vacunació amb pauta completa redueix en bona mesura les possibilitats de patir un contagi.
Ha quedat ben acreditat que l'eina principal de què disposam per protegir la salut de la ciutadania contra la COVID-19 són les vacunes, les quals no només tenen un efecte profilàctic, sinó que, a més, generen un protecció més elevada per a la persona vacunada en el cas de contagi.
En aquests moments, les dades epidemiològiques ens indiquen que la incidència d'ingressos a l'UCI observada en els hospitals de les Illes Balears des del mes d'agost de 2021 és 20 vegades superiors en la població major de 60 anys no vacunada que en la població no vacunada; quant a la població menor de 60 anys, el risc d'ingrés a l'UCI és 14 vegades superior per a la població no vacunada ja que, malgrat que presenten de manera generalitzada incidències menors de malaltia greu, la població no vacunada d'aquest grup segueix presentant ingressos a l'UCI, mentre que a hores d'ara el grup de població vacunada quasi no té ingressos a cures intensives.
A l'efecte de donar una imatge clara de la diferent perspectiu front de l'evolució d'un contagi de la COVID entre persones immunitzades i no immunitzades basti l'observació d'aquesta gràfica.
Per altra banda i pel que fa a les residències de gent gran i de persones amb discapacitat, l'aplicació de la tercera dosi de la vacuna a la gran majoria dels residents ha reduït dràsticament els contagis i el nombre de casos greus i molt greus, de manera que des de l'aparició de la variant òmicron no s'ha produït cap intervenció de la gestió de residències per part de l'administració sanitària.
Una altra conseqüència que es pot deduir i s'observa és què en la situació epidemiològica actual a les illes està millorant dia rere dia, i que les incidències de la malaltia que, tot i que encara són molt elevades, es troben en obert descens, cosa que permet aixecar aixecar determinades mesures no farmacològiques per a la contenció de la COVID-19, especialment quan es tracta de mesures limitadores de drets fonamentals i llibertats públiques, com pot ser l'exigència de l'acreditació documental de la condició de persona de baix risc epidemiològic per a l'accés a determinats espais.
Es un fet que si bé la vacunació per ella mateixa no impedeix el contagi, té uns efectes molt beneficiosos per als contagiats quant a l'expectativa d'evolució de la malaltia i, a més, aquesta vacunació es troba a hores d'ara molt estesa entre els grups de població de major risc —persones majors de 60 anys—, ja que pràcticament arriba al 100 % el percentatge d'aquesta població que està vacunada amb pauta completa, mentre que al voltant d'un 80 % ha rebut la dosi de reforç, la qual cosa ha generat i genera un alt nivell de protecció front la malaltia, per la qual cosa és considera oportú deixar sense efecte l'exigència de l'acreditació documental de la condició de persona de baix risc epidemiològic per poder accedir a tots els establiments en què fins ara s'exigia.
En aquest sentit, l'informe del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de 10 de febrer de 2022, conclou:
Per tot això, el Consell de Govern, com a responsable màxim de la política sanitària a les Illes Balears, en la sessió de dia 11 de febrer de 2022, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Deixar sense efecte des de la publicació d'aquest Acord el que disposa l'Acord del Consell de Govern de 29 de novembre de 2021 pel qual s'estableixen mesures temporals i excepcionals en l'àmbit de l'activitat de determinats establiments en funció del nivell d'alerta sanitària de l'illa on estiguin radicats com a mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19, l'eficàcia del qual s'havia prorrogat fins a les 24.00 hores del dia 28 de febrer de 2022, per mitjà dels acords del Consell de Govern de 17 i 31 de gener de 2022.
Segon. Deixar sense efecte des de la publicació d'aquest Acord el que disposa el punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de 20 de setembre de 2021 pel qual s'estableixen condicions excepcionals en el règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial, habitatges supervisats per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat, com a mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19; l'eficàcia del qual s'havia prorrogat fins a les 24.00 hores del dia 28 de febrer de 2022, per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 17 de gener de 2022.
Tercer. Notificar aquest Acord a la Delegació del Govern a les Illes Balears i a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19.
Quart. Comunicar aquest Acord a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè el traslladi a la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Cinquè. Informar les persones interessades que contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sisè. Disposar que aquest Acord es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 11 de febrer de 2022
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez