Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 71000
Bases generals per les quals es regiran els processos selectius que convoqui l'ajuntament d'Andratx per a la selecció de personal funcionari de carrera i laboral fix en execució de les ofertes d'ocupació pública dels anys 2017, 2018, 2019 i 2020
La Regidora Delegada de l'Àrea de personal en virtut del Decret núm. 314/2022, ha disposat el següent:
“Atès l'acord de la Mesa general de Negociació Conjunta de l'Ajuntament d'Andratx en sessió de dia 18 de maig de 2021 d'aprovació de les Bases Generals de Funcionaris de carrera i fixos segons la redacció que consta a l'expedient.
Atès l'acord adoptat amb caràcter d'urgent a la sessió extraordinària de la Mesa General de Negociació Conjunta celebrada el dia 11 de novembre de 2021 en la que s'aprovà per unanimitat revisar les Bases Generals aprovades en sessió de 18 de maig de 2021 i rectificar-les.
Atès l'informe emès per la tècnica de personal de data 7 de febrer de l'actual.
En ús a les atribucions que em confereix la vigent legislació,
RESOLC
PRIMER.- Aprovar les Bases Generals Reguladores dels Processos de Selecció de personal funcionari de carrera i laboral fix d'aquest Ajuntament en execució de les ofertes d'ocupació pública dels anys 2017, 2018, 2019 i 2020.
"BASES GENERALS PER LES QUALS ES REGIRAN ELS PROCESSOS SELECTIUS QUE CONVOQUI L'AJUNTAMENT D'ANDRATX PER A LA SELECCIÓ DE PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA I LABORAL FIX EN EXECUCIÓ DE LES OFERTES D'OCUPACIÓ PÚBLICA DELS ANYS 2017, 2018, 2019 I 2020.
Primera.- Objecte.
Les presents bases regulen els aspectes comuns als processos selectius que convoqui l'Ajuntament d'Andratx per a la selecció de personal funcionari de carrera i personal laboral fix, en execució de les Ofertes d'Ocupació Pública dels anys 2017, 2018, 2019 i 2020, dins del marc general d'execució de l'article 70 del Text Refós de la Llei 7/2007, de l'Estatut
Segona.- Normativa aplicable.
Els processos selectius es regiran pel que s'estableix en aquestes bases generals i en les corresponents bases específiques i convocatòries. Així mateix seran aplicable a aquests processos selectius el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre; la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local; el Text Refós de les Disposicions Legals Vigents en Matèria de Règim Local, aprovat per Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril; el Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels Funcionaris Civils de l'Administració General de l'Estat, aprovat per Reial decret 364/1995, de 10 de març; el Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims al fet que ha d'ajustar-se el procediment de selecció dels funcionaris d'Administració Local i supletòriament el Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la CAIB; el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'Accés a l'Ocupació Pública i la Provisió de Llocs de treball de les Persones amb Discapacitat; el RDL 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents de reducció de la temporalitat en l'ocupació pública i supletòriament el Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ; la Llei 20/2006, de Règim Local de les Illes Balears; la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la CAIB; la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment administratiu Comú i la Llei 40/2015, del Règim jurídic del Sector Públic. Finalment, si escau, serà aplicable la normativa sobre selecció, formació, promoció i mobilitat a la Policia Local continguda i que desenvolupa la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Tercera.- Normes generals sobre distribució de places entre els diferents torns.
3.1. Contingent de reserva per a persones amb discapacitat:
Les convocatòries de proves selectives corresponents a l'Oferta d'Ocupació Pública inclouran, excepte en aquelles categories la naturalesa de les quals ho impedeixi, un total del 7 per cent de les vacants que es convoquin per a ser cobertes entre persones amb discapacitat, que comptin amb un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent. Es garantirà la igualtat de condicions en les proves respecte als altres aspirants.
La reserva del mínim del 7 per cent es realitzarà de manera que, almenys, el 2 per cent de les places ofertes ho sigui per a ser cobertes per persones que acreditin discapacitat intel·lectual i la resta de les places ofertes ho sigui per a persones que acreditin qualsevol altre tipus de discapacitat.
La resolució de convocatòria determinarà, si escau, el nombre de places que es reservaran per al torn de discapacitat
Si les places reservades i que han estat cobertes per les persones amb discapacitat no aconseguissin la taxa del 3 per cent de les places convocades, les places no cobertes s'acumularan al contingent del 7 per cent de l'oferta següent, amb un límit màxim del 10 per cent.
Si les places reservades i que han estat cobertes per les persones amb discapacitat aconsegueixen la taxa del 3 per cent referida en l'apartat anterior, les places sense cobrir s'incorporaran al sistema d'accés lliure.
3.2. Torn de promoció interna:
La Resolució de convocatòria determinarà, si escau, el nombre de places que es reservaran per al torn de promoció interna.
Les places sense cobrir de les reservades al torn de promoció interna s'incorporaran al sistema d'accés lliure sempre que aquest fet no suposi superar la taxa de reposició establerta per l'exercici corresponent.
En el cas de que la convocatòria de promoció interna superi la taxa de reposició, s'haurà de fer la convocatòria en una convocatòria separada.
3.3. Els aspirants podran participar pel torn lliure, de promoció interna i per contingent de discapacitat.
Quarta.- Requisits dels aspirants.
4.1. Requisits generals:
Per a ser admesos a la realització de les proves selectives els aspirants hauran de reunir els següents requisits:
1. Tenir la nacionalitat espanyola o complir els requisits establerts en l'article 57 del Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015 de 30 d'octubre, en el supòsit d'accés a l'ocupació pública de nacionals d'altres estats.
2. Posseir la capacitat funcional per a l'acompliment de les tasques.
3. Tenir complerts setze anys i no excedir, en el seu cas, de l'edat màxima de jubilació forçosa, tret que la normativa específica determini una diferent.
4. No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les administracions públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial, per a l'accés al cos o escala de funcionari, o per a exercir funcions similars a les que exercien en el cas del personal laboral, en el qual hagués estat separat o inhabilitat. En el cas de ser nacional d'un altre Estat, no trobar-se inhabilitat o en situació equivalent ni haver estat sotmès a sanció disciplinària o equivalent que impedeixi, en el seu Estat, en els mateixos termes l'accés a l'ocupació pública.
5. Posseir la titulació que es requereixi en les bases específiques que regeixin en cada convocatòria. En el cas de titulacions obtingudes a l'estranger s'haurà d'estar en possessió de la corresponent convalidació o de la credencial que acrediti, si escau, l'homologació.
6. Posseir el certificat acreditatiu del Nivell de català exigit per a la plaça a cobrir
7. Altres requisits que, en el seu cas, puguin exigir-se en les corresponents bases específiques.
4.2. Requisits específics per a participar pel torn de promoció interna:
Els requisits que han de reunir els aspirants que participin, en el seu cas, pel torn de promoció interna seran els establerts per a cada convocatòria en les bases específiques.
4.3. Requisits específics per a participar pel contingent de reserva de discapacitat: Els aspirants que concorrin pel contingent de reserva de discapacitat, a més de reunir els requisits generals exigits en l'apartat 4.1, hauran d'acreditar tenir legalment reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent.
4.4. Els aspirants hauran de reunir els requisits establerts en aquestes bases en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds i mantenir-los durant tot el procés selectiu.
Quinta.- Inici del procès. Sol·licituds.
5.1 Les bases especifiques de les proves selectives, així com les corresponents convocatòries, es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el portal de transparència de l'Ajuntament.
L'anunci de les convocatòries es publicarà al «Butlletí Oficial de l'Estat» i ha de contenir:
Denominació de l'Escala, subescala i classe per a l'ingrés a la qual es convoquen les proves selectives, corporació que les convoca, classe i nombre de places, amb indicació de les que es reserven, si escau, a promoció interna, així com les que es reserven per a persones amb discapacitat, data i número de Butlletí en què s'han publicat les bases especifiques i la convocatòria.
5.2 El contingut de la convocatòria i les Bases especifiques recollirà com a mínim:
1. Naturalesa i característiques de les places convocades, així com, en el seu cas, les que corresponguin a promoció interna i el percentatge reservat a persones amb discapacitat . Escala, subescala i classe, en el seu cas, en les quals s'integrin les places vacants o susceptibles de trobar-se vacants
2. Grup i/o subgrup de titulació o nivell laboral en què s'integrin.
3. Procediment de selecció.
4. Proves selectives a celebrar i, en el seu cas, relació de mèrits que han de ser tinguts en compte. Els sistemes de qualificació dels exercicis
5. Els programes que han de regir les proves i, en el seu cas, la determinació de les característiques generals del període de pràctiques o curs de formació.
6. Titulació o titulacions requerides en cada cas.
7. Nivell de català exigit d'acord amb la normativa que sigui aplicable.
8. Altres requisits específics d'acord amb les especificitats de la plaça. Els requisits que han de reunir o complir els aspirants a places reservades per a persones amb discapacitat.
9. Composició del tribunal qualificador.
10. Drets d'examen d'acord amb l'Ordenança Fiscal Aplicable.
11. Funcions encomanades a la plaça referida.
12. Codi de la Relació de Llocs de treball.
13. Declaració expressa de que no es podrà declarar superat el procés selectiu a un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
14. Indicació de que en les proves selectives, incloent els cursos de formació o períodes de pràctiques, s'establiran per a les persones amb discapacitat amb grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent que ho sol·licitin les adaptacions i els ajustaments raonables necessaris de temps i mitjans per a la seva realització.
5.3. Les sol·licituds hauran d'emplenar-se en el model oficial, que serà facilitat gratuïtament en les Oficines d'Atenció al Ciutadà de l'Ajuntament d'Andratx o en la seu electrònica.
En el cas que el sistema selectiu establert sigui el concurs oposició, els mèrits que es valoraran en la fase de concurs, si escau i que vindran referits a la data de termini de presentació d'instàncies, hauran de presentar-se mitjançant originals o fotocòpies. No serà necessària la compulsa dels documents que es presentin fotocopiats, bastant la declaració jurada de l'interessat sobre l'autenticitat d'aquests, així com de les dades que figuren en la instància, sense perjudici que, en qualsevol moment, el Tribunal Qualificador o els òrgans competents de l'Ajuntament d'Andratx puguin requerir als aspirants que acreditin la veracitat de les circumstàncies i documents aportats i que hagin estat objecte de valoració, El terme de presentació és de 10 dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació de la llista definitiva d'aspirants que han superat la fase d'oposició. Així mateix, els aspirants hauran de confeccionar un índex ajustat a la fase de concurs de les presents bases on es recullin ordenadament i valorats, els mèrits al·legats.
En cap cas es valoraran mèrits no acreditats documentalment en termini.
En el supòsit d'accés per a la reserva de persones amb discapacitat i acord amb el Reial decret 2271/2004, de 23 de desembre, que regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat, els aspirants han d'aportar certificació acreditativa del grau de minusvalidesa igual o superior al 33%.
En la mateixa sol·licitud, els aspirants hauran de determinar si sol·liciten qualsevol adaptació per a la realització de les proves selectives.
5.4. Taxa per drets d'examen: conforme al que s'estableix per l'Ordenança Fiscal Reguladora d'aquesta taxa, serà obligatori haver satisfet els drets d'examen la quantia del qual s'indicarà en les respectives convocatòries.
El seu import íntegre es farà efectiu mitjançant autoliquidació que s'efectuarà en l'imprès establert a aquest efecte per l'Ajuntament d'Andratx i que estarà a la disposició dels aspirants en les Oficines d'Atenció al Ciutadà de l'Ajuntament d'Andratx, o seu electrònica
De conformitat amb el que s'estableix en l'article 6 de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa per Drets d'Examen, no procedirà la devolució de l'import satisfet en concepte de taxa per drets d'examen en els supòsits d'exclusió de les proves selectives per causes imputables als interessats. No obstant això, segons el que es preveu en el mateix article, es procedirà a la devolució de la taxa quan per causes no imputables al subjecte passiu l'activitat tècnica i/o administrativa que constitueixen el fet imposable de la taxa no es realitzi.
La sol·licitud de participació haurà d'anar acompanyada, necessàriament, del justificant que acrediti l'abonament íntegre de la taxa per drets d'examen.
No obstant això, els subjectes passius disposaran d'un termini únic i improrrogable de deu dies hàbils, comptats a partir del següent al de la publicació de la resolució per la qual s'aprova la llista provisional d'admesos i exclosos, per a esmenar la falta de pagament o qualsevol altre defecte relacionat amb el pagament de la taxa que hagi motivat la seva exclusió o la seva no inclusió expressa en aquesta.
La falta de justificació del pagament íntegre de la taxa per drets d'examen en aquest termini determinarà l'exclusió definitiva de l'aspirant del procés selectiu.
5.5. En la sol·licitud haurà de fer-se constar expressament el torn pel qual es participi d'acord amb les següents indicacions:
1. Lliure.
2. Promoció Interna.
3. Contingent de reserva de discapacitat.
5.6. Termini de presentació de sol·licituds:
El termini de presentació de sol·licituds serà de vint dies naturals comptats a partir del següent a la publicació de l'anunci de l'extracte de la convocatòria en el "Boletín Oficial del Estado".
La no presentació de la sol·licitud dins del termini i en la forma escaient suposarà la inadmissió de l'aspirant al procés selectiu.
5.7. Lloc de presentació:
L'imprès de sol·licitud amb la seva còpia, degudament emplenat, així com l'exemplar corresponent de l'imprès d'autoliquidació, una vegada realitzat el pagament íntegre de la taxa per drets d'examen o, en el seu cas, el rebut acreditatiu d'haver abonat la taxa mitjançant transferència podrà presentar-se en les Oficines d'Atenció al Ciutadà o en qualsevol dels llocs i formes establerts en l'article 16 de la Llei 39/2015. En el cas que s'opti per presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, es farà en sobre obert, perquè la mateixa sigui datada i segellada pel funcionari de Correus abans de ser certificada.
5.8. Els aspirants amb discapacitat amb grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per cent podran sol·licitar en la instància les adaptacions i els ajustos raonables de temps i mitjans de les proves del procés selectiu, a fi d'assegurar la seva participació en condicions d'igualtat.
La sol·licitud haurà d'adjuntar el dictamen medic facultatiu emès per l'òrgan tècnic de qualificació del grau de minusvalidesa, acreditant de manera fefaent les deficiències permanents que han donat origen al grau de minusvalidesa reconegut, a l'efecte de que el Tribunal pugui valorar la procedència o no de la concessió de l'adaptació sol·licitada. No obstant això el Tribunal podrà recaptar informe i, en el seu cas, col·laboració dels òrgans competents dels Serveis Socials o Metges de l'Ajuntament d'Andratx.
L'adaptació de temps consistirà en la concessió d'un temps addicional per a la realització dels exercicis, i es durà a terme de conformitat amb el que es disposa en l'Ordre PRE1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.
Una vegada analitzades les necessitats específiques de cadascun dels aspirants, el Tribunal Qualificador adoptarà les mesures precises, en aquells casos que resulti necessari, de manera que els sol·licitants d'adaptacions de temps i/o mitjans gaudeixin de similars condicions per a la realització dels exercicis que la resta dels participants.
Sisena.- Admissió d'aspirants.
6.1. Per a ser admès al procés selectiu bastarà que els aspirants manifestin en les seves sol·licituds que reuneixen tots i cadascun dels requisits exigits en la base quarta, referits a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. El compliment d'aquests requisits serà acreditat mitjançant la presentació dels documents corresponents en la forma prevista en la base onzena.
6.2. Acabat el termini de presentació de sol·licituds el titular de l'òrgan competent dictarà Resolució declarant aprovada la llista provisional d'admesos i exclosos, en el termini màxim de dos mesos. Aquest termini podrà ser prorrogat per una sola vegada, per causes justificades i prèvia resolució motivada. Així mateix, aquesta Resolució serà publicada en el BOIB, en el portal de Transparència i en el Tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Andratx, i contindrà la llista completa d'aspirants admesos i exclosos amb quatre dígits aleatoris del seu corresponent document nacional d'identitat o anàleg per als de nacionalitat estrangera i indicació de les causes d'inadmissió.
6.3. Els aspirants exclosos expressament, així com els que no figurin en la relació d'admesos ni en la d'exclosos, disposaran d'un termini únic i improrrogable de deu dies hàbils, comptats a partir del següent al de la publicació de la Resolució, per a esmenar el defecte que hagi motivat la seva exclusió o la seva no inclusió expressa. Els qui dins del termini assenyalat no esmenin els defectes justificant el seu dret a ser admesos, seran definitivament exclosos del procés selectiu. Els errors en la consignació de les dades personals es rectificaran d'ofici o a instàncies de l'interessat en qualsevol moment del procés selectiu.
6.4. Finalitzat el termini d'esmena de defectes de les sol·licituds, es publicarà una Resolució declarant aprovada la relació definitiva d'aspirants admesos i exclosos, en el termini màxim d'un mes, que podrà ser prorrogat per causes justificades i prèvia resolució motivada. A proposta del Tribunal Qualificador, es podrà indicar en la citada Resolució la data, lloc i hora de realització de la primera prova que hagués de realitzarse, sense perjudici que amb anterioritat el Tribunal publiqui les mateixes mitjançant Anunci del Tribunal Qualificador.
Els aspirants que, havent concorregut pel torn de promoció interna o pel contingent de discapacitat, no compleixin algun dels requisits exigits per a l'accés a aquestes places de reserva, seran inclosos, d'ofici, en la relació definitiva d'aspirants admesos pel torn lliure, sempre que l'Administració tingui coneixement de tal circumstància amb anterioritat a la Resolució que aprovi les citades relacions definitives d'aspirants admesos i exclosos i, a més, hagin declarat en la seva sol·licitud que compleixen tots els requisits necessaris per a això.
Setena.- Tribunals de selecció.
7.1. Els Tribunals Qualificadors que han de jutjar les proves selectives seran nomenats per l'òrgan competent, des de la data de la publicació de la llista provisional d'admesos.
Estaran constituïts per un President, un Secretari amb veu i sense vot, i un mínim de quatre Vocals, així com els seus corresponents suplents.
Se sol·licitarà cooperació entre administracions per a nomenar els membres del tribunal. En el supòsit de no obtenir per aquest mitjà tots els membres necessaris, seran funcionaris de carrera o, en el seu cas, personal laboral fix, de la Corporació de grups o categoria iguals o superiors, triats per sorteig.
No podran formar part dels Tribunals el personal de selecció o designació política, els funcionaris interins, el personal eventual i el personal laboral temporal.
Tampoc podrà formar part dels òrgans de selecció de funcionaris de carrera el personal laboral.
Tots els membres dels Tribunals hauran de posseir titulació d'igual nivell o superior a l'exigida per a l'accés a les places convocades i ser funcionaris de carrera o personal laboral fix en el cas de selecció d'aquest personal. Així mateix, els Tribunals no podran estar formats majoritàriament per funcionaris pertanyents al mateix Cos o Escala objecte de la selecció.
La pertinença als Tribunals serà sempre a títol individual, no podent ostentar-se aquesta en representació o per compte de ningú.
Les organitzacions sindicals amb representació en aquest Ajuntament, podran exercir en qualsevol moment les seves funcions de vigilància per a vetllar pel bon desenvolupament del procediment selectiu.
7.2. Quan el procediment selectiu per dificultats tècniques o d'una altra índole així ho aconsellés, els Tribunals podran disposar la incorporació als seus treballs d'assessors especialistes, per a totes o algunes de les proves, d'acord amb el que es preveu en les corresponents convocatòries. Aquests assessors col·laboraran amb l'òrgan de selecció exclusivament en l'exercici de les seves especialitats tècniques, i tindran veu però no vot. Així mateix, els Tribunals podran valer-se de personal auxiliar durant el desenvolupament material dels exercicis, la designació dels quals haurà de comunicar-se a l'òrgan competent, que haurà d'autoritzar el número de personal auxiliar proposat.
7.3. Per a la vàlida constitució dels Tribunals, a l'efecte de la celebració de les sessions, deliberacions i presa d'acords, es requerirà la presència del President i el Secretari o, en el seu cas, dels qui els substitueixin, i de la meitat almenys de la resta dels seus membres. Amb caràcter general, no podran actuar indistinta i concurrentment titulars i suplents, exceptuant-se d'aquesta regla les sessions de constitució dels Tribunals i les de realització d'exercicis, així com aquelles altres en les quals, per la complexitat tècnica dels assumptes a tractar o l'excés de treball, es consideri necessari, prèvia autorització del titular de l'òrgan competent.
En aquelles sessions en les quals es doni la concurrència de titulars i suplents, només podran exercir el seu dret a vot els membres titulars del Tribunal.
7.4. El règim jurídic aplicable als Tribunals s'ajustarà en tot moment al que es disposa per als òrgans col·legiats en la legislació de procediment administratiu.
En cas d'absència tant del President titular com del suplent, el primer designarà d'entre els vocals un substitut que el suplirà. En el supòsit en què el President titular no designi a ningú, la seva substitució es farà de conformitat amb el règim de substitució d'òrgans col·legiats previst en l'article 19 de la Llei 40/2015.
Els Tribunals adoptaran els seus acords per majoria dels membres presents en cada sessió. En cas d'empat es repetirà la votació fins a una tercera vegada en la qual, si persisteix l'empat, aquest el dirimirà el President amb el seu vot. Per a les votacions se seguirà l'ordre establert en la Resolució de nomenament dels membres del Tribunal, votant en últim lloc el President.
Els acords dels Tribunals podran ser impugnats en els supòsits i en la forma establerta en les lleis de Procediment i Règim jurídic estatals 39/2015 i 40/2015
Els Tribunals continuaran constituïts fins que es resolguin les reclamacions plantejades o els dubtes que pugui suscitar el procediment selectiu.
7.5. Els membres dels Tribunals, els assessors especialistes, el personal auxiliar i els observadors hauran d'abstenir-se de formar part del mateix quan concorrin en ells circumstàncies de les previstes en l'article 23 de la Llei 40/2015.
7.6. Els aspirants podran recusar als membres dels Tribunals, als assessors especialistes, al personal auxiliar i als observadors quan, al seu judici, concorri en ells alguna o diverses de les circumstàncies assenyalades en la base 7.5, seguint-se per a això el procediment establert en l'article 23 de la Llei 40/2015.
7.7. Durant el desenvolupament de les proves selectives els Tribunals resoldran tots els dubtes que poguessin sorgir en l'aplicació de les bases de la convocatòria, i adoptaran els acords que garanteixin el bon ordre del procés en el no previst expressament per aquelles. Les incidències que puguin sorgir respecte a l'admissió d'aspirants en les sessions de celebració d'exàmens seran resoltes pel Tribunal Qualificador, qui donarà trasllat a l'òrgan competent
Els Tribunals podran requerir als aspirants, en qualsevol moment del procés, la documentació acreditativa dels requisits exigits en la convocatòria. En cas de constatar-se que algun dels aspirants no reuneix un o diversos dels requisits, el Tribunal, prèvia audiència a l'interessat, haurà d'emetre proposta motivada d'exclusió del procés selectiu, dirigida a l'òrgan que hagués aprovat la relació definitiva d'aspirants admesos, comunicant, així mateix, les inexactituds o falsedats formulades per l'aspirant en la seva sol·licitud de participació als efectes pertinents. Contra la Resolució d'aquest òrgan podran interposar-se els recursos administratius que procedeixin. Així mateix, si el Tribunal, durant el desenvolupament del procés selectiu, tingués coneixement o dubtes fundats que algun dels aspirants manca de la capacitat funcional per a l'acompliment de les tasques i funcions habituals de la categoria objecte de la convocatòria, recaptarà informe preceptiu dels òrgans tècnics competents, el qual serà evacuat en el termini màxim de deu dies i tindrà el caràcter de determinant per a resoldre. D'aquesta actuació es donarà coneixement a l'interessat, a fi de que pugui formular les al·legacions que estimi oportunes.
Si del contingut del dictamen es desprèn que l'aspirant manca de capacitat funcional, el Tribunal, prèvia audiència de l'interessat, emetrà proposta motivada d'exclusió del procés selectiu dirigida a l'òrgan competent.
Fins que es dicti l'oportuna Resolució per l'òrgan competent l'aspirant podrà continuar participant condicionadament en el procés selectiu.
Les resolucions dels Tribunals vinculen a l'Administració Municipal encara que aquesta, si escau, pugui procedir a la seva revisió conforme al que es preveu en els articles 106 de la Llei 39/2015 el cas de la qual hauran de practicar-se de nou les proves o tràmits afectats per les irregularitats.
7.8. Els Tribunals Qualificadors quedaran inclosos en la categoria que correspongui al grup de titulació al qual pertanyin les places convocades, conforme al preceptuat en l'article 30 del Reial decret 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei.
Octava.- Sistemes de selecció.
8.1. Els processos de selecció es realitzaran a través del sistema d'oposició o concurs oposició. El sistema de concurs que consistirà únicament en la valoració de mèrits, es podrà aplicar, amb caràcter excepcional, només en virtut de llei.
1. Sistema d'oposició.
La fase d'oposició constarà dels exercicis que es determinin en cada base específica.
En els processos selectius podrà establir-se la superació d'un curs de formació i/o període de pràctiques, i altres exercicis, a més dels assenyalats a continuació per a cada grup de titulació.
En aquells processos selectius en els quals s'inclogui la realització de proves físiques, aquestes es realitzaran en els termes que s'estableixin en les corresponents bases específiques.
En referència al programa per a cada grup/ subgrup s'estarà al que es disposa en el Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims al fet que ha d'ajustar-se el procediment de selecció dels funcionaris d'Administració Local.
Amb caràcter general, les proves a superar en la fase d'oposició s'ajustaran a les següents precisions:
Grup A Subgrup A1.
Les proves per a l'accés a les categories pertanyents a aquest grup de titulació estaran integrades, almenys, per dos exercicis, podent consistir en:
- Qüestionari tipus test.
- Desenvolupament per escrit del nombre de temes que s'especifiquin en les bases específiques.
- Resolució d'un o diversos supòsits pràctics o proves pràctiques.
Grup A Subgrup A2.i B
Les proves per a l'accés a les categories pertanyents a aquest grup de titulació estaran integrades, almenys, per dos exercicis, podent consistir en:
- Qüestionari tipus test.
- Desenvolupament per escrit del nombre de temes que s'especifiquin en les bases específiques.
- Resolució d'un o diversos supòsits pràctics o proves pràctiques.
Grup C Subgrup C1 i Grup C Subgrup C2.
Les proves per a l'accés a les categories pertanyents a aquest grup de titulació estaran integrades per dos exercicis, consistents en:
Subgrup C1
- Qüestionari tipus test.
- Resolució d'un supòsit pràctic.
Subgrup C2
- Qüestionari tipus test.
- Resolució de prova pràctica.
Agrupacions Professionals.
Les proves per a l'accés a les categories pertanyents a aquest grup de titulació estaran integrades per dos exercicis, podent consistir aquests en:
- Qüestionari tipus test.
- Resolució d'un supòsit pràctic escrit.
- Prova pràctica manual.
Els qüestionaris tipus test estaran composts per preguntes amb tres respostes alternatives, sent una d'elles la correcta, i constaran del següent nombre de preguntes depenent del grup de titulació en el qual estiguin incloses les categories corresponents, indicant-se així mateix el temps per a la realització de l'exercici:
Respecte de personal funcionaris de carrera:
- Grup A Subgrup A1: 100 preguntes 150 min.
- Grup A Subgrup A2 i B: 90 preguntes 135 min.
- Grup C Subgrup C1: 80 preguntes 105 min. Nivell 5, 6
- Grup C Subgrup C2: 60 preguntes 90 min.
- Agrupacions professionals: 40 preguntes 60 min.
Respecte de personal laboral fix:
- Nivell 1: 90 preguntes 150 minuts.
- Nivell 2,3,4: 60 preguntes 135 minuts.
- Nivell 5,6: 40 preguntes 105 minuts.
- Nivell 7,8: 20 preguntes 90 minuts.
- Nivell 9,10: 11: 10 preguntes 60 minuts.
En els exercicis tipus test, els aspirants tindran dret a obtenir una còpia de la seva fulla de respostes.
En aquells supòsits en què els exercicis consisteixin en el desenvolupament per escrit de temes o desenvolupament d'exercicis pràctics; aquests seran elegits per sorteig amb la presència de la part social.
Totes les bases específiques inclouran en el temari les matèries relatives a Igualtat de Gènere i Prevenció de Riscos Laborals.
8.2. Des de la total conclusió d'un exercici o prova fins al començament del següent haurà de transcórrer un termini mínim de set dies naturals.
8.3. Els aspirants seran convocats per a cada exercici de l'oposició en crida única encara que el mateix hagi de dividir-se en diverses sessions, havent d'assistir els aspirants a la sessió a la qual hagin estat convocats. Seran exclosos del procés selectiu els qui no compareguin, excepte en els supòsits al·legats i justificats amb anterioritat a la celebració de l'exercici, devent el Tribunal adoptar resolució motivada a aquest efecte. La no presentació d'un aspirant a qualsevol dels exercicis obligatoris en el moment de ser anomenat determinarà automàticament el decaïment del seu dret a participar en el mateix i en els successius, quedant exclòs en conseqüència del procediment selectiu.
8.4. Si alguna de les aspirants no pogués completar el procés selectiu a causa d'embaràs de risc o part degudament acreditats, la seva situació quedarà condicionada a la finalització del mateix i a la superació de les fases que haguessin quedat ajornades, no podent demorar-se aquestes de manera que es menys cap el dret de la resta dels aspirants a una resolució del procés ajustada a temps raonables, la qual cosa haurà de ser valorat pel Tribunal, i en tot cas la realització de les mateixes tindrà lloc abans de la publicació de la llista d'aspirants que han superat el procés selectiu.
8.5. L'ordre d'actuació dels opositors s'iniciarà alfabèticament pel primer de la lletra que resultés del sorteig anual realitzat per la Secretaria d'Estat per a l'Administració Pública a què es refereix l'article 17 del Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels Funcionaris Civils de l'Administració General de l'Estat aprovat per Reial decret 364/1995, de 10 de març.
8.6. Conclòs cadascun dels exercicis de l'oposició, el Tribunal farà pública, al portal de transparència i tauler d'anuncis de l'Ajuntament, la relació d'aspirants que hagin superat el mateix, amb indicació de la puntuació obtinguda. Aquesta publicació s'efectuarà en el termini màxim d'un mes, que podrà ser prorrogat, per una sola vegada, per causes justificades i prèvia resolució motivada.
8.7. L'aspirant per a poder realitzar les proves, haurà d'acreditar la seva identitat presentat el seu DNI o document oficial acreditatiu.
2. Sistema de concurs oposició.
En el sistema de concurs oposició, la fase de concurs es valorarà en un quaranta per cent de la puntuació total, no tindrà caràcter eliminatori ni podrà tenir-se en compte per a superar les proves de la fase d'oposició, fase aquesta última que si tindrà caràcter eliminatori.
Els mèrits i la seva corresponent valoració, així com els sistemes d'acreditació dels mateixos s'establiran en cada base específica. La titulació acadèmica acreditada com a requisit a l'efecte del que es preveu en l'apartat e) de la base 4.1 no es tindrà en compte en la fase de concurs.
Novena.- Qualificació del procés selectiu.
9.1. Sistema selectiu d'oposició.
a. Normes generals.
En cadascun dels exercicis de l'oposició es qualificarà en primer lloc als aspirants del torn de promoció interna, procedint-se a publicar la llista d'aprovats. Posteriorment es qualificarà, separadament i per aquest ordre, als aspirants del contingent de discapacitat i als aspirants del torn d'accés lliure.
Els exercicis que siguin puntuables es qualificaran de zero a deu punts o com a "apte" o "no apte".
En aquells exercicis que siguin de caràcter obligatori seran eliminats aquells aspirants que no aconsegueixin un mínim de cinc punts o que no obtinguin la qualificació de "apte" en cadascun d'ells.
El Tribunal Qualificador queda facultat per a la determinació del nivell mínim exigit de conformitat amb el sistema de valoració que s'adopti en cada prova selectiva, podent establir, en cadascun dels exercicis, puntuacions mínimes diferenciades entre el torn de promoció interna, va cabre de discapacitat i torn d'accés lliure, garantint en tot cas, la idoneïtat dels aspirants seleccionats. En aquells casos en els quals el nivell mínim fixat pel Tribunal sigui igual entre els aspirants de torn lliure i del contingent de discapacitat, una vegada cobertes les places de l'esmentat contingent, si algun dels aspirants que s'hagi presentat per aquest contingent de reserva superés els exercicis corresponents, però no obtingués plaça i la seva puntuació fos superior a l'obtinguda per altres aspirants del sistema d'accés general, serà inclòs per la seva ordre de puntuació en el torn d'accés lliure.
b. Qualificació dels diferents exercicis.
- Qüestionari tipus test: en la qualificació dels qüestionaris cada pregunta contestada correctament es valorarà en positiu; la pregunta no contestada no tindrà valoració, i la pregunta amb contestació errònia es penalitzarà amb l'equivalent a 1/3 del valor de la resposta correcta, arrodonit al valor del segon decimal.
- Desenvolupament per escrit de temes: l'exercici serà puntuat per cada membre del Tribunal amb tantes notes com temes hagin estat objecte de desenvolupament. Les qualificacions estaran compreses en una escala entre zero i deu punts. Posteriorment, la suma de les qualificacions parcials de cadascun dels temes, es dividirà entre el nombre d'assistents del Tribunal, obtenint-se tantes qualificacions, entre zero i deu punts, com a temes desenvolupats. Caldrà, per a aprovar aquest exercici, aconseguir un mínim de cinc punts en cadascuna d'aquestes qualificacions parcials. La qualificació final de l'exercici vindrà determinada pel resultat de dividir la suma de les qualificacions parcials entre el nombre de temes objecte de desenvolupament.
Quan entre les puntuacions atorgades pels membres del Tribunal existeixi una diferència de tres o més sencers entre les qualificacions màxima i mínima, aquestes seran automàticament excloses i es trobarà la puntuació mitjana entre les qualificacions restants. En el supòsit en què hi hagi més de dues notes emeses que es diferenciïn en tres o més punts, només s'eliminaran una de les qualificacions màximes i una altra de les mínimes. En cap cas es procedirà a l'exclusió de les qualificacions extremes quan en efectuar-se aquesta exclusió pugui aconseguir-se una nota mitjana superior a la que s'aconseguiria de computar-se la totalitat de les qualificacions
- Resolució d'un o diversos supòsits pràctics o proves pràctiques, o redacció d'informes o propostes de resolució: l'exercici serà puntuat en la forma descrita en els apartats anteriors, o bé pot ser qualificat com a "apte" o "no apte" si així ho estableixen les bases específiques.
c. Qualificació final del procés selectiu d'oposició.
La qualificació definitiva del procés de selecció vindrà determinada per la suma de les qualificacions obtingudes en cadascun dels exercicis determinats en les respectives bases específiques.
En cas d'empat, l'ordre de prelació s'establirà atenent als següents criteris:
Primer.- Resultat de l'exercici pràctic.
Segon- Resultats dels exercicis de la fase d'oposició per ordre invers a la seva realització.
Tercer.- Sorteig
Finalitzades les proves selectives, el Tribunal publicarà en el termini màxim d'un mes la relació provisional d'aspirants que hagin superat les proves, per l'ordre de puntuació aconseguit, així com les notes parcials de totes i cadascuna de les fases del procés selectiu, en el portal de transparència i el Tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Andratx. Aquest termini podrà ser prorrogat per causes justificades i prèvia resolució motivada.
Els aspirants disposaran d'un termini de tres dies hàbils, des de la publicació, per efectuar, per efectuar les reclamacions oportunes o sol·licitar la revisió del seu examen davant el tribunal.
El Tribunal tindrà un termini de set dies per resoldre les reclamacions i, tot seguit, farà publica la llista definitiva d'aprovats, per ordre de puntuació.
9.2. Sistema selectiu de concurs oposició:
En el concurs oposició la qualificació de la fase de concurs es farà pública pel Tribunal Qualificador en el Tauler d'edictes i en el portal de transparència de l'Ajuntament d'Andratx en el moment que determinin les bases específiques. Els aspirants disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptats a partir del següent al de la publicació de la qualificació de la fase de concurs, per a fer al·legacions.
La qualificació dels exercicis de la fase d'oposició es durà a terme en la forma establerta en la base 9.1.
La qualificació definitiva del procés de selecció estarà determinada per la suma de la qualificació final de la fase d'oposició i la puntuació obtinguda en la fase de concurs. Els possibles empats en la puntuació se solucionaran en la forma que estableixin en les bases específiques.
En cas d'empat, l'ordre de prelació s'establirà atenent als següents criteris:
Primer.- Resultat definitiu del conjunt de la fase d'oposició.
Segon.- Resultat de l'exercici pràctic.
Tercer. Resultats dels exercicis de la fase d'oposició per ordre invers a la seva realització.
Quart.- Còmput de serveis prestats com a funcionari (ja sigui de carrera o interí) en el mateix cos, escala o especialitat al qual s'opta o com a personal laboral en la mateixa categoria en el seu cas.
Cinquè.- Major temps de servei a l'Ajuntament d'Andratx.
Sisè.- Sorteig
Dècima.- Llista d'aprovats.
10.1. Finalitzat el procés de selecció, el Tribunal publicarà en el termini màxim d'un mes la relació d'aprovats, per l'ordre de puntuació aconseguit, així com les notes parcials de totes i cadascuna de les fases del procés selectiu, en el BOIB, en el portal de transparència i el Tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Andratx. Aquest termini podrà ser prorrogat per causes justificades i prèvia resolució motivada.
Simultàniament a la seva publicació, el Tribunal elevarà la relació expressada al titular de l'òrgan competent.
10.2. El Tribunal no podrà declarar que han superat les proves selectives un nombre superior d'aspirants al de places convocades.
No obstant l'anterior, sempre que el Tribunal hagi proposat el nomenament d'igual nombre d'aspirants que el de places convocades, i amb la finalitat d'assegurar la cobertura d'aquestes, quan es produeixin renúncies dels aspirants seleccionats o quan de la documentació aportada pels aspirants es dedueixi que no compleixen els requisits exigits o per circumstàncies sobrevingudes es dedueixi la impossibilitat d'incorporació d'algun dels aspirants, abans del seu nomenament o presa de possessió, l'òrgan competent podrà requerir del Tribunal relació complementària dels aspirants que segueixin als proposats per al seu possible nomenament com a funcionaris de carrera.
10.3. L'acte que posi fi al procediment selectiu haurà de ser motivat. La motivació dels actes del Tribunal dictats en virtut de discrecionalitat tècnica en el desenvolupament de la seva comesa de valoració, estarà referida al compliment de les normes reglamentàries i de les bases de la convocatòria.
Onzena.- Presentació de documents.
11.1. En el termini de vint dies naturals, a comptar des de l'endemà a aquell en què es fes pública la llista definitiva d'aspirants aprovats per l'Ajuntament d'Andratx, els aspirants proposats acreditaran els requisits que l'Ajuntament sol·liciti.
Els aspirants que hagin participat pel contingent de discapacitat hauran d'aportar la certificació de compatibilitat amb l'acompliment de les tasques i funcions corresponents.
Aquells aspirants del contingent de discapacitat, que en aplicació del que es disposa en la base 9.1 haguessin obtingut plaça pel torn d'accés lliure, hauran d'aportar, així mateix la documentació anteriorment assenyalada.
11.2. Conforme al que es disposa en l'article 23.2 del Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels funcionaris Civils de l'Administració General de l'Estat, els qui dins del termini indicat en l'apartat 11.1, i excepte els casos de força major, no presentessin la documentació exigida en les bases de la convocatòria o de l'examen de la mateixa es deduís que manquen d'algun dels requisits exigits per les mateixes no podran ser nomenats funcionaris de carrera, quedant anul·lades totes les seves actuacions, sense perjudici de la responsabilitat en la qual poguessin haver incorregut per falsedat en les seves sol·licituds de participació.
Dotzena.- Adjudicació de destins.
12.1. L'adjudicació de llocs de treball als funcionaris de nou ingrés o personal laboral indefinit fix s'efectuarà d'acord amb les peticions dels interessats entre els llocs oferts a aquests, segons l'ordre obtingut en el procés selectiu.
El personal que accedeixi pel torn de promoció interna tindrà, en tot cas, preferència per a cobrir els llocs vacants de la respectiva convocatòria sobre els aspirants que no procedeixin d'aquest torn.
Els aspirants aprovats pel Tribunal i que hagin estat admesos al procés pel contingent de discapacitat, podran sol·licitar a l'òrgan competent la pertorbació de l'ordre de prelació per a l'elecció de les places, per motius de dependència personal, dificultats de desplaçament o altres anàlogues, que hauran de ser degudament acreditats. L'òrgan competent decidirà aquesta alteració quan es trobi degudament justificat, i haurà de limitar-se a realitzar la mínima modificació en l'ordre de prelació necessària per a possibilitar l'accés al lloc de la persona discapacitada.
12.2. Adaptació de llocs:
En la sol·licitud d'adjudicació de destí corresponent a proves de nou ingrés o promoció interna, els aspirants amb discapacitat proposats pel Tribunal podran demanar l'adaptació del lloc de treball corresponent.
A la sol·licitud hauran d'acompanyar un informe expedit per l'òrgan competent en la matèria que acrediti la procedència de l'adaptació.
Tretzena.- Nomenament com a funcionari de carrera o contractació com a personal indefinit fix.
Conclòs el procés selectiu els qui l'haguessin superat i aportin la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en la convocatòria, seran nomenats funcionaris de carrera pel titular de l'òrgan competent o contractats com a personal laboral indefinit fix, en el termini màxim de quatre mesos des de la publicació de la relació d'aprovats. Amb caràcter general, s'intentarà que aquest termini de quatre mesos estigui comprès dins del termini general de tres anys d'execució de les Ofertes d'Ocupació Pública, previst en l'article 70 del Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
Catorzena.- Comunicacions i incidències.
14.1. La publicació de tots els actes i acords que es dictin en desenvolupament de cada procés selectiu, es realitzarà a través del Portal de transparència de l'Ajuntament d'Andratx, i mitjançant la seva inserció en el Tauler d'anuncis de l'Ajuntament d'Andratx La publicació en el portal de transparència de l'Ajuntament d'Andratx i en el Tauler d'anuncis de l'Ajuntament serà vinculant a l'efecte de la convocatòria per a la realització dels exercicis de la fase d'oposició i en el seu cas per al concurs, així com la que determini l'inici del còmput de qualsevol dels terminis que estiguin establerts i siguin aplicable segons les bases.
14.2. Els aspirants podran dirigir a l'òrgan competent les comunicacions sobre incidències relatives a l'actuació del Tribunal, així com les reclamacions, queixes, peticions o suggeriments sobre el procés selectiu.
Quinzena.- Constitució de Borsins per a funcionaris interins o personal laboral temporal.
15.1. En les convocatòries, una vegada finalitzat el procés selectiu es formaran Borsins, a l'efecte del seu possible nomenament com a funcionaris interins o la seva contractació per necessitats temporals, amb aquells aspirants del torn lliure, de promoció interna i de discapacitat que, complint els requisits exigits en la convocatòria, haguessin aconseguit un nivell mínim suficient per a l'acompliment de les funcions corresponents d'acord amb el que s'estableix en les diferents bases específiques, sempre que hagin aprovat alguna prova, ordenats segons la puntuació obtinguda en el procés . Els aspirants que no desitgin formar part de les llistes d'espera hauran de presentar escrit de renúncia davant l'Administració convocant.
15.2. A aquest efecte, una vegada publicada la Resolució de nomenament o contractació dels aspirants que hagin superat el procés, l'òrgan competent publicarà en el termini màxim d'un mes en la forma prevista en l'apartat 15.5 la relació d'aspirants que hagin d'integrar el corresponent Borsí, ordenats per puntuació, d'acord amb el que es preveu en les respectives convocatòries. Aquest termini podrà ser prorrogat, per una sola vegada, per causes justificades i prèvia resolució motivada. En tot cas tindran preferència els aspirants amb major nombre d'exercicis aprovats. Els possibles empats en la puntuació dels aspirants que hagin de formar part d'aquesta llista d'espera seran dirimits abans de la publicació del llistat, d'acord amb la Base Novena. Aquesta llista tindrà preferència sobre les bosses d'interins convocades per l'Ajuntament.
15.3. En cap cas formaran part del Borsi els aspirants als quals el Tribunal Qualificador anul·li l'examen d'algun dels exercicis de l'oposició, per incompliment de les normes legals i reglamentàries d'aplicació en la present convocatòria.
15.4. El Borsí resultant de cada procés selectiu romandrà en vigor fins a l'aprovació d'una nova llista d'espera resultant d'una convocatòria posterior, amb el limit màxim de tres anys des de la publicació al BOIB i anul·larà els Borsins derivades de procediments extraordinaris o específics anteriors.
15.5. El Borsí resultant de cada procés es publicarà en el BOIB i en el Tauler d'anuncis i en el portal de transparència de l'Ajuntament d'Andratx.
15.6. En les convocatòries independents per al contingent reservat a persones amb discapacitat intel·lectual, els aspirants que hagin concorregut a les mateixes i que hagin aconseguit el nivell mínim suficient, podran formar part de les llistes d'espera que, en el seu cas, derivin dels processos selectius corresponents, en el lloc que procedeixi segons la puntuació final obtinguda.
Disposició Final.
Les presents bases generals seran aplicables a partir de l'endemà a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears."
SEGON.- Publicar la present resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al Tauler d'anuncis i al portal de transparència de la Seu electrònica de l'Ajuntament d'Andratx.»
Andratx, en el dia de la signatura electrònica (9 de febrer de 2022)
La batlessa Margarita Esteva Jofre