Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 70818
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals
Antecedents
1. El 30 de desembre de 2021 es va publicar al BOIB núm. 180 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
2. El 13 de gener de 2022 es va publicar al BOIB núm. 8 la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errades materials observades en el punt desè que afecten al termini d'inici de sol·licituds d'ajuts aprovats per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
3. El 25 de gener de 2022, el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular va emetre memòria justificativa sobre la necessitat de modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per
facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, amb la finalitat de corregir un conjunt d'errades de redacció observades, alguna contradicció pel que fa als requisits de les persones beneficiàries, una incorrecció en l'àmbit temporal d'aplicació i per modificar la definició de les accions de suport pel que fa a l'etiquetatge climàtic i digital per fer-les més adients a la finalitat de la convocatòria.
4. El 25 de gener de 2022, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball va dictar resolució d'inici de l'expedient de modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.
5. Una vegada publicada la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, així com la resolució de correcció d'errades materials esmentada en el punt 2, s'han advertit un conjunt d'errades de redacció, alguna contradicció pel que fa als requisits de les persones beneficiàries, una incorrecció en l'àmbit temporal d'aplicació, així com la necessitat de modificar la definició de les accions de suport pel que fa a l'etiquetatge climàtic i digital que en dificulten la seva comprensió i que fan referència als següents epígrafs:
- En el preàmbul de la Resolució, en el segon paràgraf, s'estableix que:
«El PTRR ha estat aprovat pel Consell de Ministres de dia 27 d'abril de 2021. Tot el pla està estructurat al voltant de 4 eixos: la transició ecològica, la transformació digital, la igualtat de gènere i la cohesió social i territorial. Aquests quatre eixos es projecten en deu polítiques que, al seu torn, es concreten en trenta components. Enquadrat en l'àrea política VIII "Nova economia de les cures i polítiques d'ocupació" s'integra el Component 23 "Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu". Un dels objectius d'aquest component és reformar e impulsar les Polítiques Actives d'Ocupació, millorant la cohesió del Sistema Nacional d'Ocupació, amb un enfocament centrat en les persones i en les empreses, tot orientant-les cap a resultats avaluables, coherents amb la innovació, la sostenibilitat i les transformacions productives, basades en la millora de les capacitats i en la transformació digital dels serveis públiques d'ocupació. Així mateix, la Recomanació del Consell Europeu al PTRR recull la necessitat de donar suport a l'ocupació».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«El PTRR ha estat aprovat pel Consell de Ministres de dia 27 d'abril de 2021. Tot el pla està estructurat al voltant de 4 eixos: la transició ecològica, la transformació digital, la igualtat de gènere i la cohesió social i territorial. Aquests quatre eixos es projecten en deu polítiques que, al seu torn, es concreten en trenta components. Aquesta convocatòria és execució de la Inversió 4, «Nous projectes territorials per al reequilibri i l'equitat», compresa en el Component 23 «Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu», que s'enquadra dins l'àrea política VIII "Nova economia de les cures i polítiques d'ocupació". Un dels objectius d'aquest component és reformar i impulsar les Polítiques Actives d'Ocupació, millorant la cohesió del Sistema Nacional d'Ocupació, amb un enfocament centrat en les persones i en les empreses, tot orientant-les cap a resultats avaluables, coherents amb la innovació, la sostenibilitat i les transformacions productives, basades en la millora de les capacitats i en la transformació digital dels serveis públics d'ocupació. Així mateix, la Recomanació del Consell Europeu al PTRR recull la necessitat de donar suport a l'ocupació».
- En el preàmbul de la Resolució, es fa referència a l'Ordre TES/ 897/2021. D'acord amb la redacció original, s'estableix que:
«Mitjançant l'Ordre TES/ 897/2021, de 19 d'agost (publicada al BOE núm. 202, de 24 d'agost de ) s'han distribuït territorialment per a l'exercici econòmic de 2021, per a la gestió per part de les comunitats autònomes amb competències assolides en l'àmbit laboral, els crèdits finançats amb l'MRR destinats a l'execució de projectes d'inversió recollits en el PTRR. Al seu article 3 estableix que aquests fons són incompatibles amb la recepció d'altres fons comunitaris per a l'execució dels mateixos projectes d'inversió i els reconeix la condició de fons addicionals als ja distribuïts amb base als criteris aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«Mitjançant l'Ordre TES/ 897/2021, de 19 d'agost (publicada al BOE núm. 202, de 24 d'agost de 2021) s'han distribuït territorialment per a l'exercici econòmic de 2021, per a la gestió per part de les comunitats autònomes amb competències assolides en l'àmbit laboral, els crèdits finançats amb l'MRR destinats a l'execució de projectes d'inversió recollits en el PTRR. Al seu article 3 estableix que aquests fons són incompatibles amb la recepció d'altres fons comunitaris per a l'execució dels mateixos projectes d'inversió i els reconeix la condició de fons addicionals als ja distribuïts amb base als criteris aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals».
-També en el preàmbul de la Resolució, s'estableix que:
«Amb aquesta convocatòria es pretén facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, i que se'ls reconegui el període de prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social, amb un programa d'ajudes que s'inicia a partir de la finalització d'aquesta prestació i que inclou, d'una banda, un incentiu per a la realització d'un itinerari personalitzat de reemprenedoria i ocupació i, per un altre, unes ajudes econòmiques de fins a dotze mesos, condicionades a la decisió de tornar a emprendre després de la corresponent alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«Amb aquesta convocatòria es pretén facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, i que se'ls hagi reconegut o hagin gaudit la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social, en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, o a partir de la publicació d'aquesta convocatòria, amb un programa d'ajudes que inclou; d'una banda, un incentiu per a la realització d'un itinerari personalitzat de reemprenedoria i ocupació i, per una altra banda, una ajuda econòmica condicionada a la decisió de tornar a emprendre després de la corresponent alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms».
- En el preàmbul de la Resolució, es fa referència al Marc Nacional Temporal. D'acord amb la redacció original, s'estableix que:
«Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 31 de desembre de 2021 per Decisió SA.61875 (2021/N) de 23 de març de 2021».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 30 de juny de 2022 per Comunicació de la Comissió de 24 de novembre de 2021 (DOUE 2021/C 473/01)».
- En l'apartat primer, «Objecte», en el primer paràgraf s'estableix que:
«1.Aquesta Resolució té per objecte proporcionar als autònoms i emprenedors que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, una segona oportunitat, i facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi, que hagin esgotat la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social i per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1.Aquesta Resolució té per objecte proporcionar als autònoms i emprenedors que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, una segona oportunitat, i facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi, que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i d'aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria, així com per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital.»
- En l'apartat tercer, «Partides pressupostàries», en el punt primer, s'estableix que:
«1.El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és un milió nou cents mil euros (1.900.000 €), amb al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2022 :
a) Fase 1: 1.000.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient. Per al compliment de les obligacions derivades per a aquesta Inversió relatives al seu etiquetatge climàtic, que es correspon amb el camp d'intervenció «047 Suport a processos de producció respectuosos amb el medi ambient i eficiència en l'ús de recursos en les pimes» de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i al seu etiquetatge digital, que es correspon amb el camp d'intervenció «100 Suport al treball per compte propi i a la creació d'empreses» de l'annex VII del mateix Reglament, els fons disponibles per a aquest programa es distribuiran, de la següent manera:
a) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació facilitin la transició de la seva activitat cap a l'economia verda.
b) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació que faciliti la seva transformació digital.
La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es). Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a l'igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost.
b) Fase 2: 900.000 €, càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.»
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és un milió nou-cents mil euros (1.900.000 €), amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears de l'any 2022:
a) Fase 1: 760.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient. Per al compliment de les obligacions derivades per a aquesta Inversió relatives al seu etiquetatge climàtic, que es correspon amb el camp d'intervenció «047 Suport a processos de producció respectuosos amb el medi ambient i eficiència en l'ús de recursos en les pimes» de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i al seu etiquetatge digital, que es correspon amb el camp d'intervenció «100 Suport al treball per compte propi i a la creació d'empreses» de l'annex VII del mateix Reglament, els fons disponibles per a aquest programa es distribuiran, de la següent manera:
a) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació que faciliti la transició de la seva activitat cap a l'economia verda.
b) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació que faciliti la seva transformació digital.
La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es). Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost.
b) Fase 2: 1.140.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient».
- En l'apartat quart, «Àmbit temporal i territorial d'aplicació», s'estableix que:
«1.D'acord amb la regla general que estableix l'article 3.6 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i desenvolupar les activitats que es poden subvencionar ha de comprendre des de l'1 de gener de 2022 fins al 31 de maig de 2022».
Mentre que, és necessari ampliar l'àmbit temporal d'aplicació i, per tant, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1.D'acord amb la regla general que estableix l'article 3.6 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i desenvolupar les activitats que es poden subvencionar ha de comprendre des de l'1 de març de 2022 fins l'1 de novembre de 2022».
- En l'apartat cinquè, «Persones beneficiàries», s'estableix que:
«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquestes normes reguladores, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que tenint reconegut el citat dret, hagin iniciat el període de gaudi de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació de les normes reguladores d'aquestes ajudes».
Mentre que, la redacció correcta i definitiva ha de ser:
«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria».
-En l'apartat setè, «Requisits de les persones beneficiàries», s'estableix que:
«1.Amb caràcter general, els beneficiaris hauran de complir els següents requisits:
a) Ser perceptors de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en el període establert.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.
c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) Complir les obligacions que estableix l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions.
Amb caràcter específic, en la primera fase del programa, el beneficiari deurà complir els següents requisits:
a) Haurà de signar un compromís, per a participar en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació que consistirà en un programa de requalificació professional amb assessorament especialitzat i, si és el cas, formació i acompanyament.
b) Haver percebut les mensualitats reconegudes de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social o, si és el cas, les mensualitats immediatament anteriors a la data de la sol·licitud.
Per a accedir a la segona fase del programa el beneficiari haurà de complir els requisits següents:
a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms en el termini màxim dels 3 mesos següents a la finalització de la primera fase.
b) Dur a terme la seva activitat en la Comunitat de les Illes Balears.
c) Haver realitzat la primera fase».
Mentre que, la redacció correcta i definitiva ha de ser:
«1. Amb caràcter general, els beneficiaris hauran de complir els següents requisits:
a) Tenir reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes i, aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.
c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text Refós de la Llei de Subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) Complir les obligacions que estableix l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions.
2. Amb caràcter específic, en la primera fase del programa, el beneficiari haurà de signar un compromís per a participar en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació que consistirà en un programa de requalificació professional amb assessorament especialitzat i, si és el cas, formació i acompanyament.
3. Per a accedir a la segona fase del programa el beneficiari haurà de complir els requisits següents:
a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms en el termini màxim dels 3 mesos següents a la finalització de la primera fase i, en tot cas, abans de l'1 de novembre de 2022.
b) Dur a terme la seva activitat en la Comunitat de les Illes Balears.
c) Haver realitzat la primera fase».
- En l'apartat vuitè, «Actuacions subvencionables», s'estableix, en el segon paràgraf del punt 2, que:
«L'itinerari començarà el mes següent a la concessió de l'ajuda».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«L'itinerari finalitzarà, com a màxim, l'1 d'octubre de 2022.»
- En l'apartat novè, «Quantia», pel que fa a la definició de les accions de suport relatives a l'etiquetatge climàtic i digital, s'estableix que:
«L'acció de suport per a iniciar la transformació cap a l'economia verda consistirà en la participació en un taller de transformació verda, que inclourà: un previ diagnòstic de la sostenibilitat mediambiental de l'empresa, la participació en un taller de 100 hores cadascuna per part de l'empresa que li permetin millorar la seva situació de partida en aquest àmbit, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals reflecteixi els canvis que hauria d'implementar perquè la seva activitat productiva sigui més respectuosa amb el medi ambient sense perdre eficàcia, així com els mitjans necessaris per a portar-los a efecte, les possibilitats reals d'aplicar aquests canvis i el termini previst per a això.
L'acció de suport per a iniciar la transformació digital consistirà en la participació en un taller de transformació digital, que inclourà: un previ diagnòstic del grau de digitalització actual d'empresa, la participació en un taller de transformació digital de 100 hores per part de l'empresa que li permetin conèixer i manejar les millores tecnològiques que convindrien a la seva activitat, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals reflecteixi les innovacions tecnològiques que haurien d'aplicar per a millorar la seva eficiència i productivitat, així com els mitjans que serien necessaris i les possibilitats i termini d'aplicació real previst per a això».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«L'acció de suport per a iniciar la transformació cap a l'economia verda consistirà en la participació en un taller de transformació verda, que inclourà: un previ diagnòstic de la sostenibilitat mediambiental de l'empresa, la participació en, almenys, dues sessions de dues hores cadascuna per part de l'empresa que li permetin millorar la seva situació de partida en aquest àmbit, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals es reflecteixin els canvis que hauria d'implementar perquè la seva activitat productiva sigui més respectuosa amb el medi ambient sense perdre eficàcia, així com els mitjans necessaris per a portar-los a efecte, les possibilitats reals d'aplicar aquests canvis i el termini previst per a això.
L'acció de suport per a iniciar la transformació digital consistirà en la participació en un taller de transformació digital, que inclourà: un previ diagnòstic del grau de digitalització actual de l'empresa, la participació en, almenys, dues sessions de dues hores cadascuna per part de l'empresa que li permetin conèixer i manejar les millores tecnològiques que convindrien a la seva activitat, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals es reflecteixin les innovacions tecnològiques que haurien d'aplicar per a millorar la seva eficiència i productivitat, així com els mitjans que serien necessaris i les possibilitats i termini d'aplicació real previst per a això».
-També en l'apartat novè, «Quantia», darrer paràgraf, s'estableix que:
«Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d'activitat ha de ser almenys de sis mesos a l'any perquè l'establiment com a treballador o treballadora autònom es pugui subvencionar».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d'activitat ha de ser almenys de quatre mesos a l'any perquè l'establiment com a treballador o treballadora autònom es pugui subvencionar».
- En l'apartat desè, «Termini i forma de presentació de les sol·licituds», un cop publicada la modificació abans esmentada (BOIB núm. 8 de 13 de gener de 2022), s'estableix que:
«1. El termini de presentació de sol·licituds comença a partir del 15 de febrer de 2022 fins al 31 de maig de 2022 o quan el crèdit s'hagi exhaurit».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1. El termini de presentació de sol·licituds comença dia 25 de febrer de 2022 i acaba dia 31 de maig de 2022, o quan el crèdit s'hagi exhaurit, en cas que s'exhaureixi abans que acabi aquest termini».
- En l'apartat onzè, «Documentació», en el punt 2, primer paràgraf, s'estableix que:
«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'haurà d'aportar amb la sol·licitud, tenint en compte la tipologia del beneficiari, els documents següents:»
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:»
- En l'apartat onzè, «Documentació», en el darrer paràgraf del punt 2, s'estableix que:
«Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat A), pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».
- També en l'apartat onzè, «Documentació», en el punt 4.a), s'estableix que:
«a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat del Servei Públic d'Ocupació Estatal per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar el compliment de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament».
- En l'apartat Dotzè, «Règim de Marc Nacional Temporal», s'estableix que:
«1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 31 de desembre de 2021 per Decisió SA.61875 (2021/N) de 23 de març de 2021.»
Mentre que la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 30 de juny de 2022 per Comunicació de la Comissió de 24 de novembre de 2021 (DOUE 2021/C 473/01)».
- En l'apartat tretzè, «Règim de concessió de les subvencions», en el punt 2, s'estableix que:
«2. En el supòsit que s'exhaureixi el crèdit inicialment assignat a algun o alguns dels programes i subprogrames, i hi hagi romanents en algun o alguns dels altres una vegada acabat el termini de presentació de sol·licituds, l'ordre de prelació serà el que s'ha indicat abans, tenint en compte l'ordre d'entrada de la sol·licitud, amb independència del programa o subprograma de què es tracti.»
Atès què en aquesta convocatòria d'ajudes sols s'estableix un programa, aquest paràgraf ha de ser eliminat.
-En l'apartat catorzè, «Instrucció i resolució del procediment», en el punt 2, s'estableix que:
«2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia de la directora general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019). En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia del director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019). En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció».
- En l'apartat quinzè, «Concurrència i compatibilitat de subvencions», s'estableix que:
«Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat atorgades per dur a terme el projecte d'autoocupació.»
En aquest apartat s'ha de modificar la redacció i s'ha d'afegir un segon paràgraf, per la qual cosa la redacció definitiva i correcta d'aquest apartat ha de ser:
«Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat atorgades per dur a terme el projecte d'autoocupació, excepte en el cas d'ajudes finançades amb fons comunitaris per a l'execució dels mateixos projectes d'inversió, d'acord amb l'art. 3.3 de l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost.
També són incompatibles amb les ajudes previstes en la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).»
- En l'apartat setzè, «Justificació i pagament», en el punt 1, s'estableix que:
«1. Pel pagament de la primera fase de l'ajuda serà suficient la presentació de la documentació prevista a l'apartat onzè de la convocatòria juntament amb la sol·licitud, sempre que el beneficiari es comprometi si bé s'han de comprometre a finalitzar l'itinerari».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«1. Per al pagament de la primera fase de l'ajuda serà suficient la presentació de la documentació prevista a l'apartat onzè de la convocatòria juntament amb la sol·licitud, sempre que el beneficiari es comprometi a finalitzar l'itinerari».
- En l'apartat setzè, «Justificació i pagament», en el punt 2, s'estableix que:
«2. D'acord amb el que estableix, l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article .12 de l'Ordre de bases s'efectua una bestreta en el pagament de la primera fase de la convocatòria, que suposa un 40% de l'ajuda».
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«2. D'acord amb el que estableix l'article 37.2 del Text Refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 12, de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, s'efectua una bestreta en el pagament de la primera fase de la convocatòria, que suposa un 40% de l'ajuda».
- En el punt 5, segon paràgraf, de l'apartat dessetè, «Obligacions generals de les persones beneficiàries», s'estableix que:
«5. El període dos anys d'obligació de manteniment de l'activitat i l'alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l'estacionalitat per executar-lo i sempre que l'alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de quatre anys consecutius.»
Mentre que, la redacció definitiva i correcta ha de ser:
«5. El període de dos anys d'obligació de manteniment de l'activitat i l'alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que l'alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de quatre mesos, dins un màxim de quatre anys consecutius».
Fonaments de dret
1. El Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).
2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el seu Reglament (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol).
3. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de Desplegament de determinats aspectes de la Llei de Finances i de les lleis de Pressuposts Generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).
5. Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de Mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
6. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la Presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), estableix en el seu article 2 punt 4.d, en relació a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, estableix que les competències de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular són, entre d'altres, la promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; el finançament i suport empresarial; la gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, i la coordinació i gestió de la implantació d'un sistema de gestió ètica i socialment responsable amb l'assumpció del Sistema Balear de Responsabilitat Social Corporativa d'Empreses.
7. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021).
8. La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de correcció d'errades materials observats en el punt desè que afecten al termini d'inici de sol·licituds d'ajuts aprovats per la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - “NextGenerationEU”, mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial (BOIB núm. 8, de 13 de gener de 2022).
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer. Modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 29 de desembre de 2021 per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per una segona oportunitat dels treballadors autònoms o per compte propi per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals en els termes següents:
- En el preàmbul de la Resolució, en el segon paràgraf, ha de dir:
«El PTRR ha estat aprovat pel Consell de Ministres de dia 27 d'abril de 2021. Tot el pla està estructurat al voltant de 4 eixos: la transició ecològica, la transformació digital, la igualtat de gènere i la cohesió social i territorial. Aquests quatre eixos es projecten en deu polítiques que, al seu torn, es concreten en trenta components. Aquesta convocatòria és execució de la Inversió 4, «Nous projectes territorials per al reequilibri i l'equitat», compresa en el Component 23 «Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu», que s'enquadra dins l'àrea política VIII "Nova economia de les cures i polítiques d'ocupació". Un dels objectius d'aquest component és reformar i impulsar les Polítiques Actives d'Ocupació, millorant la cohesió del Sistema Nacional d'Ocupació, amb un enfocament centrat en les persones i en les empreses, tot orientant-les cap a resultats avaluables, coherents amb la innovació, la sostenibilitat i les transformacions productives, basades en la millora de les capacitats i en la transformació digital dels serveis públics d'ocupació. Així mateix, la Recomanació del Consell Europeu al PTRR recull la necessitat de donar suport a l'ocupació».
- El preàmbul de la Resolució, on fa referència a l'Ordre TES/ 897/2021 ha de dir:
«Mitjançant l'Ordre TES/ 897/2021, de 19 d'agost (publicada al BOE núm. 202, de 24 d'agost de 2021) s'han distribuït territorialment per a l'exercici econòmic de 2021, per a la gestió per part de les comunitats autònomes amb competències assolides en l'àmbit laboral, els crèdits finançats amb l'MRR destinats a l'execució de projectes d'inversió recollits en el PTRR. Al seu article 3 estableix que aquests fons són incompatibles amb la recepció d'altres fons comunitaris per a l'execució dels mateixos projectes d'inversió i els reconeix la condició de fons addicionals als ja distribuïts amb base als criteris aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals».
- El dotzè paràgraf del preàmbul de la Resolució, ha de dir:
«Amb aquesta convocatòria es pretén facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, i que se'ls hagi reconegut o hagin gaudit la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social, en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, o a partir de la publicació d'aquesta convocatòria, amb un programa d'ajudes que inclou; d'una banda, un incentiu per a la realització d'un itinerari personalitzat de reemprenedoria i ocupació i, per una altra banda, una ajuda econòmica condicionada a la decisió de tornar a emprendre després de la corresponent alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms».
- En el preàmbul de la Resolució, on fa referència al Marc Nacional Temporal, ha de dir:
«Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 30 de juny de 2022 per Comunicació de la Comissió de 24 de novembre de 2021 (DOUE 2021/C 473/01)».
- El punt 1 de l'apartat primer, «Objecte», ha de dir:
«1. Aquesta Resolució té per objecte proporcionar als autònoms i emprenedors que no hagin tingut èxit en la seva trajectòria professional, una segona oportunitat, i facilitar el retorn a l'ocupació d'aquells treballadors autònoms o per compte propi, que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i d'aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria, així com per facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital.
L'ajuda constarà de dues fases:
- Una primera fase en la qual el beneficiari rebrà una ajuda econòmica condicionada a la seva participació en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació, rebent assessorament i, si és el cas, formació per a la tornada al mercat de treball.
La informació sobre aquest itinerari personalitzat de re-emprenedoria o d'ocupació es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es).
L'itinerari personalitzat complirà objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost.
- Una segona fase en la qual el beneficiari torna a emprendre, rebrà una ajuda econòmica en donar-se novament d'alta com a treballador autònom o per compte propi en el Règim corresponent de la Seguretat Social.
En cas de no tornar a emprendre haurà de retornar l'ajuda econòmica rebuda en la primera fase».
- En l'apartat tercer, «Partides pressupostàries», en el punt primer, ha de dir:
«1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és un milió nou-cents mil euros (1.900.000 €), amb càrrec al pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears de l'any 2022:
a) Fase 1: 760.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient. Per al compliment de les obligacions derivades per a aquesta Inversió relatives al seu etiquetatge climàtic, que es correspon amb el camp d'intervenció «047 Suport a processos de producció respectuosos amb el medi ambient i eficiència en l'ús de recursos en les pimes» de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i al seu etiquetatge digital, que es correspon amb el camp d'intervenció «100 Suport al treball per compte propi i a la creació d'empreses» de l'annex VII del mateix Reglament, els fons disponibles per a aquest programa es distribuiran, de la següent manera:
a) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació que faciliti la transició de la seva activitat cap a l'economia verda.
b) Un 50 per 100 del pressupost d'aquest programa estarà reservat per a beneficiaris que es comprometin a realitzar en el termini establert una actuació que faciliti la seva transformació digital.
La informació sobre les accions de suport es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Promoció Econòmica (http://dgpe.caib.es). Les accions de suport realitzades hauran de complir els objectius i criteris relatius a la igualtat entre dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 7 de l'Ordre Tes/897/2021, de 19 d'agost.
b) Fase 2: 1.140.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 12801/761C01/47000/00/MR038 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient».
- El punt 1 de l'apartat quart, «Àmbit temporal i territorial d'aplicació», ha de dir:
«1. D'acord amb la regla general que estableix l'article 3.6 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i desenvolupar les activitats que es poden subvencionar ha de comprendre des de l'1 de març de 2022 fins l'1 de novembre de 2022».
- L'apartat cinquè, «Persones beneficiàries», ha de dir:
«Podran ser beneficiaris d'aquestes ajudes els treballadors autònoms o per compte propi que tinguin reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes, i aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria.
Els beneficiaris podran reemprendre en un CNAE diferent d'aquell en el qual estava donat d'alta o en el mateix».
- L'apartat setè, «Requisits de les persones beneficiàries», ha de dir:
«1. Amb caràcter general, els beneficiaris hauran de complir els següents requisits:
a) Tenir reconegut el dret a percebre la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social per l'òrgan gestor amb el qual es tinguin cobertes les contingències d'accidents de treball i malalties professionals, a partir de la publicació d'aquesta convocatòria d'ajudes i, aquells treballadors autònoms o per compte propi que, tenint reconegut el citat dret, hagin gaudit de la prestació per cessament d'activitat de la Seguretat Social en els dotze mesos anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.
c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de Subvencions, aprovat per mitjà del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) Complir les obligacions que estableix l'article 11 del decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions.
2. Amb caràcter específic, en la primera fase del programa, el beneficiari haurà de signar un compromís per a participar en un itinerari personalitzat de re-emprenedoria i ocupació que consistirà en un programa de requalificació professional amb assessorament especialitzat i, si és el cas, formació i acompanyament.
3. Per a accedir a la segona fase del programa el beneficiari haurà de complir els requisits següents:
a) Haver-se donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms en el termini màxim dels 3 mesos següents a la finalització de la primera fase i, en tot cas, abans de l'1 de novembre de 2022.
b) Dur a terme la seva activitat en la Comunitat de les Illes Balears.
c) Haver realitzat la primera fase».
- El punt 2 de l'apartat vuitè, «Actuacions subvencionables», ha de dir:
«2. En la primera fase, serà subvencionable la realització d'un itinerari personalitzat de reemprenedoria i ocupació, rebent assessorament i, si és el cas, formació per a la volta al mercat de treball durant un temps màxim de sis mesos.
L'itinerari finalitzarà, com a màxim, l'1 d'octubre de 2022.
L'itinerari començarà amb un Informe de Diagnòstic Inicial, que s'emetrà al llarg del primer mes del procés, en el qual figurarà una anàlisi dels motius que van portar al cessament de l'activitat, una valoració de les competències i experiència del beneficiari i un cronograma orientatiu amb el calendari de cites o accions previstes.
Cada cita d'assessorament que es realitzi haurà de documentar-se amb el justificant de citació i el justificant d'assistència signat per assessor i beneficiari.
L'itinerari personalitzat de reemprenedoria i ocupació finalitzarà amb l'emissió d'un Informe d'Avaluació Final, emès durant el mes següent a la finalització de l'itinerari, que analitzarà els resultats de l'assessorament i actuacions produïdes i formularà, si és el cas, les recomanacions o observacions que l'assessor consideri a l'efecte del reinici de l'activitat o per a la volta al mercat de treball del beneficiari.
3. En la segona fase, en el cas que el beneficiari decideixi tornar a emprendre i efectuï la seva alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, es donarà una ajuda econòmica per reemprendre.
Si el beneficiari no torna a reemprendre haurà de reintegrar l'import de l'ajuda rebuda en la primera fase».
- L'apartat novè, «Quantia», pel que fa a la definició de les accions de suport relatives a l'etiquetatge climàtic i digital, ha de dir:
«L'acció de suport per a iniciar la transformació cap a l'economia verda consistirà en la participació en un taller de transformació verda, que inclourà: un previ diagnòstic de la sostenibilitat mediambiental de l'empresa, la participació en, almenys, dues sessions de dues hores cadascuna per part de l'empresa que li permetin millorar la seva situació de partida en aquest àmbit, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals es reflecteixin els canvis que hauria d'implementar perquè la seva activitat productiva sigui més respectuosa amb el medi ambient sense perdre eficàcia, així com els mitjans necessaris per a portar-los a efecte, les possibilitats reals d'aplicar aquests canvis i el termini previst per a això.
L'acció de suport per a iniciar la transformació digital consistirà en la participació en un taller de transformació digital, que inclourà: un previ diagnòstic del grau de digitalització actual de l'empresa, la participació en, almenys, dues sessions de dues hores cadascuna per part de l'empresa que li permetin conèixer i manejar les millores tecnològiques que convindrien a la seva activitat, i l'elaboració per part de l'empresa, en el si d'aquest taller, d'unes conclusions en les quals es reflecteixin les innovacions tecnològiques que haurien d'aplicar per a millorar la seva eficiència i productivitat, així com els mitjans que serien necessaris i les possibilitats i termini d'aplicació real previst per a això».
- El darrer paràgraf de l'apartat novè, «Quantia» ha de dir:
«Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d'activitat ha de ser almenys de quatre mesos a l'any perquè l'establiment com a treballador o treballadora autònom es pugui subvencionar».
- El punt 1 de l'apartat desè, «Termini i forma de presentació de les sol·licituds», un cop revisada la modificació abans esmentada en el punt 2 d'aquesta resolució, ha de dir:
«1. El termini de presentació de sol·licituds comença dia 25 de febrer de 2022 i acaba dia 31 de maig de 2022, o quan el crèdit s'hagi exhaurit, en cas que s'exhaureixi abans que acabi aquest termini».
- El punt 2, primer paràgraf, de l'apartat onzè, «Documentació», ha de dir:
«2. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència l'apartat anterior, s'hauran d'aportar amb la sol·licitud els documents següents:»
- El darrer paràgraf del punt 2 de l'apartat onzè, «Documentació», ha de dir:
«Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir la documentació prevista en aquest apartat, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics».
- El punt 4.a) de l'apartat onzè, «Documentació», ha de dir:
«a) Declaració responsable que l'entitat sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar l'emplèn de tals requisits i condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o l'exigència de reintegrament».
- El primer punt de l'apartat dotzè, «Règim de Marc Nacional Temporal», ha de dir:
«1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56581 (2020/N)), prorrogat fins a 30 de juny de 2022 per Comunicació de la Comissió de 24 de novembre de 2021 (DOUE 2021/C 473/01)».
- El punt 2 de l'apartat tretzè, «Règim de concessió de les subvencions», ha de quedar suprimit.
- El punt 2 de l'apartat catorzè, «Instrucció i resolució del procediment», ha de dir:
«2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia del director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019). En les resolucions de concessió s'ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció».
- L'apartat quinzè, «Concurrència i compatibilitat de subvencions», ha de dir:
«Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes de qualsevol entitat atorgades per dur a terme el projecte d'autoocupació, excepte en el cas d'ajudes finançades amb fons comunitaris per a l'execució dels mateixos projectes d'inversió, d'acord amb l'art. 3.3 de l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost.
També són incompatibles amb les ajudes previstes en la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 29 de desembre de 2021, per la qual s'aprova pel procediment d'urgència i com a expedient anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 destinats a promocionar l'ocupació autònoma per abordar el repte demogràfic i facilitar la transformació productiva cap a una economia verda i digital, amb el finançament de la Unió Europea - "NextGenerationEU", mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i fons de Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (BOIB núm. 180, de 30 de desembre de 2021)».
- El punt 1 de l'apartat setzè, «Justificació i pagament», ha de dir:
«1. Per al pagament de la primera fase de l'ajuda serà suficient la presentació de la documentació prevista a l'apartat onzè de la convocatòria juntament amb la sol·licitud, sempre que el beneficiari es comprometi a finalitzar l'itinerari.
En cas de no finalitzar l'itinerari s'haurà de reintegrar l'ajuda».
- El punt 2 de l'apartat setzè, «Justificació i pagament», ha de dir:
«2. D'acord amb el que estableix l'article 37.2 del Text Refós de la Llei de Subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 12, de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, s'efectua una bestreta en el pagament del a primera fase de la convocatòria, que suposa un 40% de l'ajuda».
- En el punt 5, segon paràgraf, de l'apartat dessetè, «Obligacions generals de les persones beneficiàries», ha de dir:
«5. El període de dos anys d'obligació de manteniment de l'activitat i l'alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que l'alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de quatre mesos, dins un màxim de quatre anys consecutius».
Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2105, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, en data de la signatura electrònica (10 de febrer de 2022)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball
Iago Negueruela Vázquez