Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 36564
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 20 de desembre de 2021, relatiu a l’aprovació definitiva de la creació de l’Agència Menorca Talaiòtica i dels seus Estatuts (Exp. 0356-2021-000001)
El Ple del Consel Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 20 de desembre de 2021, aprovà definitivament la creació de l'Agència Menorca Talaiòtica i els seus Estatuts, el text integre dels quals es transcriu a continuació, per a general coneixement i la seva entrada en vigor.
ESTATUTS DE L'AGÈNCIA MENORCA TALAIÒTICA
PREÀMBUL
L'illa de Menorca conserva un dels patrimonis arqueològics més importants de la Mediterrània. El gran nombre de jaciments prehistòrics declarats bé d'interès cultural (BIC) ―1.298 jaciments―, màxima categoria de protecció del patrimoni històric, n'és una bona mostra. L'any 2009 la Secció d'Història i Arqueologia de l'Institut Menorquí d'Estudis (IME) va proposar l'inici de la candidatura de la Menorca Talaiòtica a Patrimoni Mundial de la UNESCO. Aquest repte va ser assumit pel Consell Insular de Menorca i, a partir de l'any 2012, s'han fet els treballs pertinents per avançar en l'expedient per formalitzar la candidatura davant la UNESCO.
En la formulació de la proposta es destaca la relació viva que existeix entre els monuments prehistòrics i el paisatge de l'illa. Tot i els segles que han passat des del final de la cultura talaiòtica, aquesta continua ben present en el paisatge de l'illa per mor de la seva minsa alteració, que ha fet que en algunes zones es conservin trets molts similars als de l'època prehistòrica. La relació del món talaiòtic amb el medi que l'envoltava, les connexions visuals entre els monuments i el seu sistema d'organització territorial, amb la diferent ocupació del territori del món dels vius i del món dels morts, són un bon exemple d'aquesta pervivència en el paisatge menorquí del segle xxi. També és un tret destacable la presència de construccions úniques i excepcionals de l'illa de Menorca, com són les navetes d'enterrament, els cercles d'habitació i els recintes de taula. Tots aquests elements formen part del que és el valor universal excepcional pel qual la Menorca Talaiòtica opta a ser inscrita en la Llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO.
Menorca Talaiòtica es presenta en el format d'un bé seriat amb nou (9) components o àrees territorials. Per a la UNESCO, un bé seriat està integrat per diferents parts relacionades per un mateix grup historicocultural, i la sèrie en conjunt té un valor universal excepcional. Juntament amb als components, hi ha dues zones d'amortiment que els envolten i que tenen la funció de garantir la millor protecció i conservació del bé proposat.
La protecció legal del patrimoni històric de Menorca és àmplia. Tant la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, com la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, estableixen la figura de Bé d'Interès Cultural (BIC). És la màxima figura de protecció legal per als béns patrimonials i, com ja s'ha dit a l'inici del preàmbul, a Menorca hi ha 1.298 jaciments prehistòrics amb aquest nivell de protecció. La declaració de la Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial és una passa més que es pretén afegir a tots aquests nivells de protecció.
Cal esmentar també la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, que articula mecanismes de protecció del patrimoni natural, del paisatge i dels béns patrimonials inclosos en el paisatge.
La concepció del bé com a zones paisatgístiques fa que la protecció s'hagi de fer extensiva no només als monuments prehistòrics, sinó també al paisatge que els envolta, perquè el conjunt dels monuments amb el paisatge del seu voltant és un dels elements excepcionals que caracteritzen la declaració de Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial. La seva preservació ha de ser un dels objectius fonamentals per al futur. La revisió del Pla Territorial Insular (PTI) és una eina fonamental en aquest sentit, i la incorporació d'una figura legal dins aquest pla per a la protecció del patrimoni mundial és la prova clara d'aquesta importància.
La combinació de les distintes figures de protecció que té l'illa de Menorca és la garantia de la futura conservació del seu patrimoni històric i, més concretament, del patrimoni arqueològic i dels entorns paisatgístics associats. La Menorca Talaiòtica té assegurat el seu futur amb aquesta protecció legal.
El Consell Insular de Menorca, amb competències en matèria de protecció i gestió del patrimoni cultural i natural de l'illa, a través d'aquests estatuts, es dota d'un organisme que és l'Agència Menorca Talaiòtica per exercir aquestes funcions fonamentals. El Consell Insular de Menorca respon així a la recomanació de la UNESCO de crear un organisme dedicat a la gestió del patrimoni objecte de la candidatura de la Menorca Talaiòtica a Patrimoni Mundial de la UNESCO.
Des que per primera vegada es va començar a plantejar la possibilitat d'elaborar una candidatura a Patrimoni Mundial, s'ha consolidat una pràctica participativa molt estesa que es tradueix en adhesions, activitats dirigides a la població local, campanyes de sensibilització i empoderament a les escoles, així com la creació d'organismes de participació com la Comissió Assessora de la candidatura. Aquesta tradició es veurà reforçada en el marc de l'Agència Menorca Talaiòtica, mitjançant l'articulació d'un conjunt d'organismes de participació ciutadana, de la comunitat científica i dels propietaris i gestors dels elements patrimonials declarats a través d'un fòrum de titulars i gestors que aglutinarà totes les persones físiques o jurídiques implicades en la gestió quotidiana del bé.
La mateixa UNESCO ha anat publicant diversos documents en els quals dona pautes sobre com s'han de fer i gestionar les inscripcions a Patrimoni Mundial. La Convenció sobre la protecció del patrimoni mundial, cultural i natural de la UNESCO posa el focus en la protecció d'aquest tipus de patrimoni, tant a escala nacional com internacional. A través d'aquesta convenció, els estats membres s'obliguen a prendre mesures per identificar, protegir, conservar, rehabilitar i transmetre a les generacions futures el patrimoni cultural i natural situat al seu territori.
La Carta d'ICOMOS per a la interpretació i presentació de llocs de patrimoni cultural marca els principis d'acord amb els quals s'ha de fer la presentació d'aquests llocs a la gent, per tal de donar una bona informació, respectar el context, preservar l'autenticitat o que la visita sigui sostenible.
En el document Salalah Guidelines for the Management of Public Archaelogical Sites d'ICOMOS és on trobam informació sobre com ha de ser el pla de gestió i la seva implantació al bé Patrimoni Mundial.
Els paràgrafs 96, 97, 109 i 114 de les Directrius pràctiques per a l'aplicació de la Convenció del Patrimoni Mundial, insten a establir un sistema de gestió del bé que permeti garantir els seus valors excepcionals i el manteniment de les condicions d'integritat i autenticitat, així com la gestió integrada dels seus diferents components i el manteniment de les funcions de les zones d'amortiment. Aquesta recomanació troba resposta precisament en la creació de l'Agència Menorca Talaiòtica, perquè sigui l'organisme instrumental per a la implementació i coordinació de la gestió de tot el bé.
La raó de ser de l'Agència Menorca Talaiòtica és assegurar la gestió, la conservació i la difusió del bé proposat com a Patrimoni Mundial i assegurar-ne la transferència a les noves generacions, comptant amb la participació de tota la societat menorquina.
L'Agència Menorca Talaiòtica serà l'organisme a través del qual s'han de canalitzar totes les actuacions que es facin en els components del bé, que formen part de l'expedient per a la declaració de Patrimoni Mundial, la conservació del seu Valor Universal Excepcional i l'execució dels plans i programes previstos en el Pla de Gestió.
L'article 46 de la Constitució espanyola estableix que els poders públics han de garantir la conservació i promoure l'enriquiment del patrimoni històric, cultural i artístic dels pobles d'Espanya i dels béns patrimonials que l'integren, qualsevol que en sigui el règim jurídic i la titularitat.
Pel que fa a les competències del Consell Insular en relació amb la gestió i la protecció del patrimoni històric, s'ha d'assenyalar que el Reial decret 3040/1983, de 5 d'octubre, va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions que tenia l'Estat en matèria de patrimoni històric, artístic, monumental, arquitectònic, arqueològic, paleontològic i etnològic, amb caràcter exclusiu, dins l'àmbit de les Illes Balears, regulades posteriorment per la Llei 16/1985 del patrimoni històric espanyol, encara vigent.
Posteriorment, la Llei 6/1994, de 13 de desembre, va atribuir als consells insulars totes les funcions esmentades, que havia assumit prèviament la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dins el mateix marc regulador, el qual es va desplegar mitjançant la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears.
L'art. 70.6 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears en va confirmar el caràcter de competència pròpia als consells insulars.
S'han de tenir en compte els ajuntaments, que també tenen competències en matèria de patrimoni històric. Segons l'article 93 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, de patrimoni històric de les Illes Balears, tenen dret a participar en qualsevol decisió sobre l'actuació en béns patrimonials del seu municipi, independentment de la seva titularitat. També tenen atribuïdes funcions d'inspecció i vigilància d'activitats urbanístiques, tenint en compte les competències que tenguin atribuïdes altres administracions públiques.
A la memòria d'impacte normatiu de l'expedient de l'Agència Menorca Talaiòtica, es justifica el compliment dels principis establerts a l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que són els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficàcia.
Capítol I Nom, naturalesa, objecte i finalitats, funcions i règim jurídic
Article 1. Nom i naturalesa
Amb el nom d'Agència Menorca Talaiòtica (en endavant l'Agència) es crea l'òrgan de gestió del bé seriat compost per nou components o àrees territorials més les zones d'amortiment que l'envolten, la delimitació geogràfica dels quals es defineix em l'expedient objecte de la candidatura de la Menorca Talaiòtica a la Llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO, d'ara endavant el Bé. L'Agència és constitueix en virtut de l'acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, que també n'aprova els Estatuts. Es configura com una organització especialitzada sense personalitat jurídica per al compliment de l'objecte, les finalitats i les funcions que li atribueixen aquests estatuts.
Article 2. Objecte i finalitats
2.1. L'Agència Menorca Talaiòtica té per objecte principal assegurar la gestió, conservació i difusió del Bé, i garantir-ne la salvaguarda per a les generacions presents i futures.
2.2. L'Agència Menorca talaiòtica constitueix l'organisme a través del qual es canalitzen i es coordinen totes les actuacions i mesures que afecten la gestió del Bé i la conservació del seu valor universal excepcional, especialment les incloses en el Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica, sempre sens perjudici de les competències que corresponguin a la resta d'òrgans del Consell Insular d'acord amb la Llei 12/1998 de patrimoni històric de les Illes Balears i amb la resta de normativa concordant en matèria de patrimoni històric.
2.3. L'Agència té la funció de vetllar per l'adequada integració dels diversos usos del Bé, presents o futurs, i que aquests siguin ecològicament i culturalment sostenibles, incloent-hi els usos tradicionals, assegurant que aquests no perjudiquin el valor universal excepcional, la integritat i l'autenticitat del bé.
2.4. En compliment de les recomanacions establertes en el paràgraf 114 de les Directrius pràctiques per a l'aplicació de la Convenció del Patrimoni Mundial, l'Agència Menorca Talaiòtica ha de garantir la gestió coordinada dels diferents components del Bé.
2.5. Per tal de gestionar, conservar i difondre el Bé, s'estableix per al seu funcionament la creació dels diferents òrgans de l'Agència, com el Consell Rector i els consells Científic i Social. Amb aquesta estructura es vol garantir un sistema de gestió que compti amb el suport de mitjans participatius.
2.6. Entre les finalitats de l'Agència destaquen:
a) Gestionar i conservar els atributs que sustenten el valor universal excepcional del Bé, així com la integritat i autenticitat dels seus components, incloent-hi tant els monuments arqueològics com els paisatges associats a aquests.
b) Gestionar i conservar igualment el conjunt de valors i expressions associats a la cultura talaiòtica de Menorca i al Bé, especialment els inclosos a la zona d'amortiment o zona buffer, com queda reflectit en el Manual de propostes d'inscripció a la Llista de Patrimoni Mundial d'UNESCO.
c) Impulsar i dur endavant els objectius continguts en l'expedient i en el Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial.
d) Gestionar, conservar i difondre el patrimoni prehistòric de la cultura talaiòtica de Menorca, i especialment els jaciments arqueològics que conformen els components de Menorca Talaiòtica, així com altres elements integrants del patrimoni històric de l'illa, en col·laboració amb els òrgans competents del Consell Insular, d'acord amb el que estableixi el Pla Insular de Gestió del Patrimoni Històric de Menorca.
e) Aplicar els criteris continguts en la Convenció sobre la protecció del patrimoni mundial, cultural i natural, de la UNESCO, en la gestió dels jaciments arqueològics de Menorca.
f) Tenir com a referents la Carta ICOMOS per a la interpretació i presentació de llocs del patrimoni cultural, així com el document Salalah Guidelines for the Management of Public Archaeological Sites, d'ICOMOS.
g) Establir compromisos i acords entre les diferents administracions, amb els i les titulars dels elements integrants del patrimoni arqueològic prehistòric de Menorca, i amb altres entitats públiques i privades relacionades amb el patrimoni històric, per adequar les seves actuacions a la bona gestió dels jaciments arqueològics.
h) Estimular el compromís institucional i social amb la declaració de Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial per la UNESCO.
i) Fomentar el desenvolupament socioeconòmic sostenible del patrimoni arqueològic i paisatgístic, fomentant la inversió pública i privada, compatible amb una bona qualitat de vida i amb el manteniment dels valors socioculturals associats.
j) En general, impulsar i desenvolupar el conjunt de programes i accions que estableix el Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica.
Article 3. Funcions
Per aconseguir les seves finalitats l'Agència té les funcions següents:
a) Elaborar i elevar propostes als diferents òrgans del Consell Insular de Menorca.
b) Promoure la gestió, la conservació i la difusió dels valors del patrimoni arqueològic prehistòric de l'illa i dels paisatges associats.
c) Aprovar les revisions del Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica i dur a terme les accions contingudes en el Pla que li corresponguin d'acord amb aquests estatuts.
d) Articular i executar propostes de gestió del patrimoni arqueològic prehistòric que siguin compatibles amb l'ús sostenible i racional dels recursos naturals i culturals.
e) Fomentar la participació social i empresarial en les tasques de gestió, conservació i difusió del patrimoni arqueològic prehistòric.
f) Promoure el partenariat publicoprivat i facilitar el diàleg entre les parts interessades i les administracions públiques competents per a la correcta gestió participativa del Bé.
g) Fomentar la cooperació, formació i investigació científica sobre el bé Patrimoni Mundial i, en general, sobre el patrimoni prehistòric de Menorca.
h) Supervisar els programes de conservació, investigació i difusió dels jaciments arqueològics prehistòrics de Menorca.
i) Promoure la conservació del paisatge que envolta els jaciments arqueològics prehistòrics com a element característic de l'entorn ambiental del patrimoni arqueològic, que incorpora valors materials i immaterials.
j) Qualsevol altra activitat dins el marc de les competències del Consell Insular de Menorca que aquest vulgui atribuir a l'Agència Menorca Talaiòtica per al compliment dels seus objectius, sempre en el marc de la gestió de patrimoni historicoartístic i cultural, en especial del Pla Insular de Gestió del Patrimoni Històric de Menorca.
k) En general, totes les activitats i actuacions en matèria de gestió del patrimoni arqueològic prehistòric que tengui atribuïdes o que s'atribueixin en el futur al Consell Insular de Menorca.
Article 4. Règim jurídic
4.1. L'Agència Menorca Talaiòtica gaudeix de l'autonomia administrativa i econòmica que li reconeix la legislació, i està regulada per aquests estatuts i per les disposicions normatives aplicables en cada moment al Consell Insular de Menorca.
4.2. En exercici de la seva autonomia i en compliment de les seves finalitats, l'Agència està facultada per:
a) Administrar el patrimoni que li sigui adscrit per al compliment dels seus fins.
b) Adquirir, posseir, arrendar, gravar i alienar béns, d'acord amb el que estableixin aquests estatuts i les bases d'execució del pressupost.
c) Adquirir i gravar drets i assumir obligacions.
d) Subscriure contractes i convenis amb persones públiques o privades, d'acord amb el que estableixin aquests estatuts i les bases d'execució del pressupost.
e) Sol·licitar i obtenir subvencions i ajuts.
f) Acceptar donacions, herències, llegats i altres transmissions a títol gratuït o modal.
g) Exercir la direcció i inspecció directa del personal adscrit a l'Agència, sens perjudici de les atribucions que corresponguin als òrgans del Consell Insular.
h) Establir la seva pròpia organització interna.
i) Fer tot tipus d'actes i negocis jurídics, en el marc del que estableixin aquests estatuts.
j) Atorgar subvencions, premis, beques i altres tipus de suport a la gestió del bé prevists en el Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica.
k) Realitzar totes les actuacions que siguin necessàries per a la recaptació de les quantitats que es derivin de la prestació dels serveis i la realització de les activitats desenvolupades per l'Agència.
l) Emetre informes en l'àmbit de les seves competències o relacionats amb aquestes.
m) Percebre taxes o preus públics que estableixi el Consell Insular de Menorca o altres organismes competents sobre l'ús dels serveis i béns objecte del seu àmbit d'actuació i utilitzar aquests recursos econòmics per a la conservació i difusió del patrimoni custodiat per l'Agència.
n) Realitzar totes les actuacions que estiguin directament o indirectament relacionades amb les finalitats i competències atribuïdes a l'Agència i que es derivin de l'aplicació de la normativa vigent o que siguin necessàries per al compliment dels seus fins, sens perjudici de les actuacions que corresponen als diferents òrgans del Consell Insular de Menorca.
4.3. Totes les facultats anteriors s'entenen sotmeses a les limitacions legals i a les que contenen aquests estatuts. En cap cas corresponen a l'Agència les competències que la llei atribueix al Ple del Consell Insular de Menorca.
4.4. Les potestats i les prerrogatives administratives han de ser exercides pels òrgans de govern i de direcció de l'Agència de conformitat amb la distribució respectiva de competències i funcions efectuades en els presents estatuts.
Article 5. Domicili
L'Agència té el seu domicili a la seu del Consell Insular de Menorca. No obstant, i per decisió de l'òrgan competent del Consell Insular, l'Agència es podrà ubicar en altres dependències, que passaran a ser el domicili de l'Agència, sempre en el territori de l'illa de Menorca.
Article 6. Durada
La durada de l'Agència és indefinida, sens perjudici de les disposicions d'aquests estatuts sobre la seva dissolució.
Capítol II Organització interna
Article 7. Organització interna
L'organització interna de l'Agència s'estructura en els òrgans següents:
a) Presidència
b) Vicepresidència
c) Consell Rector
d) Comissió Executiva
e) Consell Científic
f) Consell Social
g) Direcció
Article 8. Presidència
8.1. La Presidència de l'Agència correspon a la persona que ocupi la Presidència del Consell Insular de Menorca, la qual podrà delegar en el conseller o consellera executiu/executiva que tengui atribuïdes les competències en matèria de patrimoni històric.
8.2. Són funcions de la Presidència:
a) Exercir la màxima representació institucional de l'Agència Menorca Talaiòtica.
b) Representar l'Agència davant el Comitè de Patrimoni Mundial de la UNESCO i en els corresponents fòrums nacionals i internacionals, sens perjudici de les competències que es puguin delegar a la Direcció.
c) Exercir la superior coordinació dels òrgans de l'Agència, sens perjudici de les funcions que s'assignen a la Direcció.
d) Presidir el Consell Rector, la Comissió Executiva, el Consell Científic i el Consell Social de l'Agència.
e) Ordenar la publicació de les resolucions i els edictes en relació amb les matèries pròpies de l'Agència en publicacions oficials i altres mitjans de comunicació social.
f) Nomenar els membres del Consell Rector, de la Comissió Executiva, del Consell Social i del Consell Científic de l'Agència, a partir de les propostes formulades a aquest efecte pels organismes i estaments corresponents.
g) Signar convenis de col·laboració amb entitats privades.
h) Disposar les despeses d'acord amb el que estableixin les bases d'execució del pressupost.
i) Incoar i proposar als òrgans competents del Consell Insular i d'acord amb el pla de contractació previst en l'article 11.3 e, l'aprovació, tramitació i subscripció dels expedients de contractació que, per import o durada, no tenguin la consideració de contractes menors o equiparables d'acord amb la normativa de contractes del sector públic i les bases d'execució del pressupost, sens perjudici que el seguiment i l'execució d'aquests corresponguin als òrgans de l'agència.
j) La resta de competències que corresponguin a l'Agència i que no estiguin atribuïdes a cap altre òrgan.
8.3. Els actes de la Presidència dictats en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes posen fi a la via administrativa.
Article 9. Vicepresidència
9.1. La Vicepresidència de l'Agència correspon al conseller o consellera executiu/executiva que tengui atribuïdes les competències en matèria de patrimoni històric. Si aquesta persona ja té atribuïda la presidència de l'Agència per delegació de la Presidència del Consell Insular de Menorca, la Vicepresidència recaurà en el director o la directora insular que tengui atribuïdes les competències en matèria de patrimoni històric.
9.2. La Vicepresidència té la funció de substituir la Presidència en l'exercici de les seves funcions quan aquesta no les pugui exercir per absència, malaltia o per qualsevol altra impediment.
Article 10. El Consell Rector
10.1. El Consell Rector de l'Agència està integrat per:
a) El/la president/a.
b) El/la vicepresident/a.
c) El director o la directora insular que tengui atribuïdes les competències de patrimoni històric, en el cas que no recaigui en aquesta persona la Vicepresidència de l'Agència.
d) Un alcalde o alcaldessa de l'illa en representació de la Comissió de Presidents de les Corporacions Locals de Menorca, a proposta d'aquesta comissió, que ha de designar titular i suplent.
e) Una persona en representació de la Conselleria del Govern de les Illes Balears que tengui atribuïdes les competències en matèria de patrimoni cultural, a proposta d'aquest, que ha de designar titular i suplent.
f) Una persona en representació del Ministeri del Govern d'Espanya que tengui atribuïdes les competències en matèria de Patrimoni Mundial, a proposta d'aquest, que també ha de designar titular i suplent.
g) El/la director/a de l'Agència Menorca Talaiòtica o un membre del personal tècnic de l'Agència, que hi assisteix amb veu però sense vot.
h) El/la director/a insular competent en matèria d'ordenació del territori.
i) El/la director/a insular competent en matèria d'ordenació turística.
j) El/la director/a de l'Agència Menorca Reserva de la Biosfera.
k) El/la cap del Servei de Patrimoni Històric.
l) El/la director/a de la Fundació Foment del Turisme de Menorca.
m) El/la coordinador/a científic/a de l'IME
n) Dues persones en representació del Consell Científic a proposta d'aquest òrgan, que ha de designar titulars i suplents.
o) Dues persones en representació del Consell Social a proposta d'aquest òrgan, que ha de designar titulars i suplents.
El nombre de membres del Consell Rector es pot ampliar fins a un màxim de tres més sempre que ho decideixi el mateix Consell Rector per acord dels dos terços dels seus membres.
Les persones suplents dels directors o directores insulars competents en matèria de patrimoni històric, ordenació territorial i ordenació turística, han de ser tècnics de l'àrea corresponent, proposats pel conseller o consellera executiu/executiva cap del departament.
La persona suplent del director o la directora de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera ha de ser un tècnic o tècnica adscrit a l'Agència a proposta de la presidència d'aquesta.
La persona suplent de la o el cap del Servei de Patrimoni Històric ha de ser un tècnic o tècnica del servei proposat pel conseller executiu cap del departament.
La persona suplent del director o la directora de la Fundació Foment del Turisme ha de ser un tècnic o tècnica de la Fundació a proposta de la presidència d'aquesta entitat.
La persona suplent del coordinador o coordinadora científic de l'IME ha de ser un membre d'aquest organisme a proposta de la presidència d'aquest.
Assistirà a les reunions, amb veu i sense vot, la persona en qui recaigui la Direcció de l'Agència.
10.2. El Consell Rector de l'Agència s'ha de renovar cada quatre anys, i sempre que es renovi el Consell Insular de Menorca en la seva totalitat a conseqüència de la celebració de les eleccions a consells insulars. Per substituir qualsevol membre del Consell Rector per cessament anticipat abans de la finalització del mandat s'ha de seguir el mateix procediment que per al seu nomenament.
10.3. En cas de renovació dels membres per expiració del mandat corporatiu, els membres del Consell Rector, inclòs el/la president/a, continuaran en exercici de les seves funcions fins a la presa de possessió dels nous membres del Consell Insular.
10.4. Els membres del Consell Rector no perceben cap tipus de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.
10.5. Són funcions del Consell Rector:
a) Aprovar les revisions del Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica.
b) Fixar les directrius de l'organització interna de l'Agència i del mateix Consell Rector.
c) Proposar l'aprovació dels pressupostos i dels comptes.
d) Aprovar, després d'escoltar el Consell Científic, les línies generals d'actuació de l'Agència Menorca Talaiòtica i el Consell Social.
e) Preparar i presentar al Ple del Consell Insular de Menorca, perquè si correspon les aprovi, disposicions normatives relacionades amb les competències pròpies de l'Agència Menorca Talaiòtica.
f) Disposar les despeses d'acord amb el que estableixin les bases d'execució del pressupost.
10.6. Ha d'actuar de secretari o secretària del Consell Rector un funcionari o funcionària del CIM amb habilitació de caràcter nacional. També poden assistir a les reunions del Consell Rector, amb veu i sense vot, el personal tècnic i el personal assessor que es consideri convenient convidar d'acord amb els assumptes a tractar.
10.7. El Consell Rector s'ha de reunir en sessió de caràcter ordinari amb una periodicitat mínima semestral, i en sessió de caràcter extraordinari sempre que ho decideixi la Presidència o ho demanin una tercera part dels membres.
10.8. Les convocatòries de les reunions del Consell Rector s'han d'efectuar amb una antelació mínima de dos dies hàbils, i en l'ordre del dia s'ha de fer constar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com un extracte dels assumptes que s'han de tractar.
10.9. Es considera vàlidament constituït el Consell Rector quan hi assisteixen el/la president/a o el/la vicepresident/a i la meitat dels consellers i conselleres. Els acords s'adopten per majoria simple dels membres. El/la president/a decideix els empats amb el vot de qualitat.
10.10. Els actes del Consell Rector dictats en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes són susceptibles de recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular, en els termes establerts per la legislació vigent.
10.11 El Consell Rector ha de tenir el suport del personal tècnic i jurídic del Consell Insular que sigui necessari per preparar les reunions, executar les decisions i per dur l'arxiu documental.
10.12. En tot el que no preveuen específicament aquests estatuts s'aplicarà la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú pel que fa a les normes de funcionament dels òrgans col·legiats.
Article 11. La Comissió Executiva
11.1. La Comissió Executiva és l'òrgan encarregat de l'administració ordinària de l'Agència.
11.2. La Comissió Executiva està integrada per:
a) El/la president/a.
b) El/la vicepresident/a.
c) El/la director/a insular que tengui atribuïdes les competències de patrimoni històric, en el cas que no recaigui en aquesta persona la Vicepresidència de l'Agència.
d) El/la cap del Servei de Patrimoni Històric o un membre del personal tècnic del Servei de Patrimoni Històric.
e) El/la director/a de l'Agència Menorca Talaiòtica o un membre del personal tècnic de l'Agència, que hi assisteix amb veu però sense vot.
f) El/la director/a de l'Agència Menorca Reserva de la Biosfera o un membre del personal tècnic del Departament de Medi Ambient, que hi assisteix amb veu però sense vot.
La persona suplent del director o directora insular competent en matèria de patrimoni històric ha de ser un membre del personal tècnic de l'àrea corresponent proposat pel conseller o consellera executiu/executiva cap del departament.
La persona suplent del director de l'Agència Menorca Reserva de la Biosfera ha de ser un membre del personal tècnic adscrit a l'Agència a proposta de la presidència d'aquesta.
La persona suplent de la o el cap del Servei de Patrimoni Històric ha de ser un membre del personal tècnic del servei proposat pel conseller o consellera executiu cap del departament.
També hi poden assistir un membre del Consell Científic i un del Consell Social, amb veu i sense vot, així com la resta de personal tècnic i d'assessorament que es considerin necessaris per a la presa de decisions.
11.3. Són funcions de la Comissió Executiva:
a) Preparar les reunions del Consell Rector.
b) Fer el seguiment de l'execució dels pressupostos i del programa anual.
c) Aprovar i ratificar els convenis amb entitats públiques o privades, en l'àmbit de les competències de l'Agència.
d) Aprovar i resoldre les convocatòries públiques d'ajuts i subvencions, tant a particulars com a entitats públiques i privades, i concedir ajudes de caràcter individual de conformitat amb els límits quantitatius i les condicions que s'estableixin en les bases d'execució del pressupost.
e) Aprovar, amb una periodicitat mínima semestral, el pla de contractació, que almenys ha d'incloure tot els contractes que té previst impulsar l'Agència que no tenguin la consideració de menors, amb detall del seu objecte i del pressupost previst.
f) Aprovar els contractes menors, sense prejudici del que estableixin en cada moment les bases d'execució del pressupost.
11.4. Ha d'actuar de secretari o secretària de la Comissió Executiva, als efectes d'aixecar acta, un funcionari o funcionària del CIM amb habilitació de caràcter nacional.
11.5. La Comissió Executiva s'ha de reunir una vegada al mes en sessió de caràcter ordinari, i en sessió de caràcter extraordinari sempre que ho decideixi la Presidència o ho demani la meitat dels seus membres.
11.6. En tot el que no preveuen específicament aquests estatuts s'aplicarà la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú pel que fa a les normes de funcionament dels òrgans col·legiats.
Article 12. El Consell Científic
12.1. El Consell Científic de l'Agència està integrat per:
a) El/la president/a.
b) El/la vicepresident/a.
c) El director o directora insular que tengui atribuïdes les competències de patrimoni històric, en el cas que no recaigui en aquesta persona la Vicepresidència de l'Agència
d) El/la director/a de l'Agència.
e) El/la director/a del Museu de Menorca.
f) El/la director/a del Museu Municipal de Ciutadella.
g) La o el cap de la Secció d'Història i Arqueologia de l'IME .
h) Un mínim de 10 i un màxim de 15 persones amb reconegut prestigi científic i tècnic per la seva vàlua o com a representants d'institucions científiques com la Universitat de les Illes Balears, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de les Illes Balears o altres col·legis professionals.
i) El secretari o secretària, amb veu però sense vot, que sigui designat per la presidència entre el personal administratiu que presti servei a l'Agència o, en el seu defecte, en el servei de patrimoni històric.
12.2. Tots els i les vocals que no siguin càrrecs de l'Agència i que siguin designats en representació d'una entitat o un organisme ho han de ser a proposta d'aquests, que han de proposar així mateix una persona suplent.
12.3. En tot el que no preveuen específicament els presents estatuts s'aplicarà la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú pel que fa a les normes de funcionament dels òrgans col·legiats, i en qualsevol cas s'han de respectar les determinacions següents:
El Consell Científic s'ha de reunir com a mínim una vegada a l'any, amb la convocatòria prèviament efectuada per la Presidència de l'Agència, que ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia.
No obstant l'anterior, el Consell Científic també es pot reunir en qualsevol moment quan ho decideixi la Presidència o bé quan ho sol·licitin, mitjançant escrit adreçat a la Presidència, un mínim d'una tercera part dels membres. La convocatòria efectuada per la Presidència o la sol·licitud dirigida a aquesta han d'anar sempre acompanyades d'una relació dels assumptes que hagin de ser sotmesos a l'òrgan col·legiat.
12.4. Els informes, les propostes, els suggeriments i altres acords del Consell Científic s'han de sotmetre a la corresponent votació, i per poder-los aprovar és necessari el vot favorable de la majoria simple dels membres del Consell Científic. En aquest supòsit, els empats que es puguin produir en les votacions seran resolts pel vot de qualitat de la Presidència.
12.5. Els membres del Consell Científic no poden percebre cap tipus de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.
12.6. Correspon al Consell Científic:
a) Assessorar les activitats de l'Agència en matèria de formació i difusió/divulgació científica relacionades amb la Menorca Talaiòtica.
b) Participar en l'elaboració dels informes sexennals i altres que necessiti la UNESCO i que emeti l'Agència.
c) Exercir funcions d'assessorament i proposta en qüestions de la seva competència.
d) Emetre el seu parer, quan ho cregui oportú, respecte als plans, els projectes i les actuacions d'iniciativa pública o privada que puguin tenir efectes significatius sobre el patrimoni arqueològic prehistòric de Menorca, en el marc del corresponent tràmit de participació ciutadana previst en la legislació vigent. En qualsevol cas, ha d'emetre el seu parer sempre que ho demanin el Consell Insular, un ajuntament de l'illa, el Consell Social de l'Agència, un terç dels seus membres o un mínim de cinc-cens (500) ciutadans residents a Menorca.
e) Dirigir i dotar de contingut unes jornades científiques sobre Menorca Talaiòtica amb l'objectiu que els equips d'investigació tenguin un fòrum en el qual posar-se al dia dels avenços produïts en la investigació de la cultura talaiòtica de Menorca.
f) El Consell Científic pot demanar la col·laboració de l'Institut Menorquí d'Estudis, i en concret de l'OBSAM, per poder acomplir les seves funcions.
Article 13. Consell Social de Menorca Talaiòtica
13.1. El Consell Social és l'òrgan consultiu que facilita la integració i la participació de totes les administracions públiques que tenen competències sobre l'illa de Menorca i de les entitats públiques, privades i d'iniciativa social més representatives en diferents àmbits de la gestió del patrimoni històric i cultural de l'Illa.
13.2. El Consell Social estarà format per persones a títol individual, representants d'acreditades entitats cíviques, d'empreses, d'associacions d'interès econòmic, empresarials o sindicals, d'institucions educatives i culturals, d'àmbit menorquí o que actuïn principalment a Menorca.
13.3. El Consell Social està format per:
a) El/la president/a de l'Agència, que pot delegar aquesta funció en la vicepresidència o en un altre membre del Consell Rector.
b) El/la director/a de l'Agència.
c) Els i les vocals designats per la Presidència de l'Agència en representació dels grups polítics, de les entitats i dels sectors econòmics i socials de l'illa de Menorca en els termes següents:
- Un vocal per cadascun dels grups polítics amb representació institucional al Consell Insular de Menorca, a proposta dels seus portaveus.
- Dos vocals en representació de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de l'illa de Menorca.
- Dos vocals en representació de les associacions empresarials en l'àmbit de l'illa de Menorca.
- Dos vocals en representació del Fòrum d'entitats del tercer sector de Menorca.
- Dos vocals en representació de les associacions relacionades amb la defensa del patrimoni històric i cultural en l'àmbit de l'illa de Menorca.
- Un vocal en representació d'una associació de caràcter ambientalista i ecologista amb ampli arrelament a l'illa.
- Tres vocals en representació dels titulars i gestors de terrenys de titularitat privada inclosos dins els components patrimoni mundial.
- Tres vocals en representació dels col·legis professionals d'implantació a Menorca i que tenguin una relació específica amb Menorca Talaiòtica: 1 d'ells haurà de ser Col·legi Oficial de doctors i llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de les Illes Balears, de la seva secció d'arqueologia, els altres dos s'elegiran entre els col·legis d'arquitectes, d'arquitectes tècnics, d'enginyers, de biòlegs i de geòlegs
- Un vocal en representació del Consell Escolar de Menorca .
- Un vocal en representació de la Federació de Veïns de Menorca.
- Un vocal en representació del Consell de la Joventut de Menorca.
Els i les vocals seran designats a proposta de l'entitat o organisme que representin, que ha de proposar així mateix la designació d'una persona suplent.
13.4. Actuarà com a secretari/a del Consell Social el secretari/a del Consell Científic, que assistirà a les reunions del Consell Social amb veu i sense vot.
13.5. Els membres del Consell Social no poden percebre cap tipus de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.
13.6. Dels membres del Consell Social:
13.6.1. Els membres ho són amb caràcter voluntari.
13.6.2. El membres estan obligats a mantenir la confidencialitat de les deliberacions i els acords quan, pel caràcter d'aquests, ho decideixi el mateix Consell Social.
13.6.3. Són causa de pèrdua de la condició de membre del Consell Social:
a) La renúncia expressa i per escrit efectuada davant del president o la presidenta.
b) La revocació, efectuada per la persona que n'hagi fet el nomenament.
c) La pèrdua de la condició que hagi motivat el nomenament.
d) El cessament en el càrrec del president o la presidenta del Consell Insular de Menorca que els hagi nomenat, sense perjudici de la pròrroga de les seves funcions des del final del mandat d'aquell fins a la presa de possessió del càrrec del nou president o presidenta.
13.6.4. Les persones que perdin la condició de membre del Consell Social han de ser substituïdes en el termini d'un mes per les persones que compleixin els requisits i els motius de nomenament, les quals seran nomenades per la Presidència a través del mateix procediment establert en els apartats anteriors d'aquest article.
13.6.5. En l'inici de cada mandat del govern del Consell Insular de Menorca s'han de nomenar, en un termini de tres mesos, tots els membres.
13.6.6. La condició de membre del Consell Social no suposa l'establiment de cap tipus de relació laboral o funcionarial amb el Consell Insular de Menorca.
13.7. Corresponen al Consell Social les funcions següents:
a) Vehicular la participació social i ciutadana en els temes relacionats amb l'Agència Menorca Talaiòtica.
b) Emetre informes i propostes o assessorar en els procediments que tenguin un valor estratègic en la gestió, regulació i administració de l'Agència Menorca Talaiòtica.
c) Fomentar la participació dels Titulars i Gestors dels elements patrimonials com a persones físiques o jurídiques implicades en la gestió quotidiana del bé, en ser un col·lectiu especialment afectat per la candidatura de Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial.
13.8. El règim de funcionament del Consell Social es regula pel que disposa la Llei 40/2015 del procediment administratiu comú.
13.8.1. D'acord amb els temes que figurin en l'ordre del dia, el president o la presidenta, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol altre membre, pot autoritzar l'assistència d'altres representants d'entitats o persones individuals relacionades amb la matèria a tractar. Aquestes persones tindran veu, però no vot.
13.8.2. El/la president/a és la persona encarregada de convocar el Consell Social, que s'ha de reunir, almenys, en dues sessions anuals, i com a mínim s'ha de tenir una sessió dins cada semestre de l'any.
Article 14. La Direcció
14.1. És l'òrgan de direcció i gestió tècnica de l'Agència. La persona que ocupi el càrrec de director o directora, ha de tenir les competències necessàries en l'àmbit de la qualificació científica i tècnica d'acord amb els objectius de l'Agència, i especialment en l'àmbit de la gestió de patrimoni cultural. Serà designada lliurement per la Presidència del Consell Insular de Menorca, a proposta del Consell Rector.
La designació s'ha d'efectuar, atenent els principis de mèrit i capacitat, entre les persones candidates que tenguin la formació acadèmica i tècnica adient per a l'exercici de les funcions inherents al càrrec i que s'hagin presentat a una convocatòria amb publicitat i concurrència. Les persones candidates han de presentar, davant el Consell Rector, una proposta de com desenvoluparien les funcions de Direcció, posant especial esment en el desenvolupament del Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica. Cal aplicar els criteris emanats del Codi de Bones Pràctiques per a la gestió de les institucions culturals.
La persona designada tindrà la consideració de personal directiu i la durada en el càrrec no està vinculada al mandat del Consell Rector, per la qual cosa pot ser cessada en qualsevol moment, mitjançant resolució motivada, a proposta d'aquest òrgan.
En cas de vacant, les funcions de la Direcció han de ser assumides per la persona que ocupi el lloc de cap del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca.
14.2. El càrrec de director o directora de l'Agència és incompatible amb qualsevol altra activitat empresarial, professional o laboral, pública o privada, en els termes que estableixi en cada moment la normativa aplicable en matèria d'incompatibilitats.
14.3. Correspon a la Direcció l'exercici de les funcions següents:
a) Dirigir l'estructura tècnica i de gestió de l'Agència.
b) Dirigir i impulsar les activitats, els serveis i els programes de l'Agència.
c) Executar els acords i les resolucions de la Presidència, del Consell Rector i de la Comissió Executiva.
d) Proposar al Consell Rector l'avantprojecte de pressupost de l'Agència i la resta de propostes que consideri necessàries per al bon funcionament de l'Agència.
e) Proposar als diferents òrgans del Consell Insular, en atenció a la competència de cada un d'ells, l'adopció dels actes oportuns en relació amb les matèries pròpies de l'Agència.
f) Dur la direcció i la gestió directa del personal adscrit a l'Agència.
g) Administrar i protegir el patrimoni adscrit a l'Agència.
h) Desenvolupar els programes i les accions incloses al Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica.
i) Impulsar i supervisar els expedients de contractació i concessions de tot tipus.
j) Presentar, anualment, els objectius a assolir per part de l'Agència, així com la memòria dels programes i del Pla de Gestió de Menorca Talaiòtica davant el Consell Rector, el Consell Científic i el Consell Social.
k) Dissenyar i programar, juntament amb la resta de l'equip tècnic de l'Agència, els diferents programes d'acció que siguin responsabilitat de l'Agència.
l) Coordinar amb el Museu de Menorca i el Museu de Ciutadella les activitats de difusió i promoció de la cultura talaiòtica.
m) Disposar les despeses d'acord amb el que estableixin les bases d'execució del pressupost.
Article 15. Estructura tècnica de gestió
15.1. L'Agència s'ha de dotar d'una estructura tècnica de gestió que li permeti executar els programes i realitzar el mandat del Consell rector i la Comissió Executiva.
15.2. El personal de l'Agència és el personal funcionari, laboral o eventual del Consell Insular de Menorca que s'adscrigui a l'Agència de conformitat amb el que s'estableixi en la relació de llocs de treball o document anàleg de l'Administració insular.
15.3. L'Agència, ja sigui amb personal propi o per mitjà de la contractació dels serveis professionals adients, ha d'assegurar la realització de les tasques bàsiques que ha de gestionar l'organització, en concret:
- Recerca
- Conservació
- Difusió
- Gestió econòmica i administrativa
En qualsevol cas, la dotació de personal de l'Agència està supeditada al compliment de la normativa aplicable al Consell Insular en matèria de personal, i en particular a la que fa referència a les limitacions de personal de nou ingrés.
Capítol III Règim econòmic
Article 16. Patrimoni
L'Agència disposarà dels béns que li adscrigui el Consell Insular de Menorca per al compliment dels seus fins, els quals conservaran la seva qualificació jurídica originària, sens perjudici de les facultats de conservació i utilització per a les activitats motivadores de l'adscripció.
Article 17. Recursos econòmics
L‘Agència es pot nodrir, des del punt de vista d'ingressos econòmics, de tres fonts:
- Els recursos econòmics que el Consell Insular de Menorca destini en els seus pressupostos per al funcionament de l'Agència. Així com els recursos econòmics que hi puguin destinar altres administracions com el Govern de les Illes Balears o el Gobierno de España.
- Els recursos econòmics objecte de l'explotació dels serveis i de la venda de marxandatge, que gestionarà la pròpia Agència en l'exercici de les seves competències.
- Els recursos econòmics que puguin generar-se a través de PPP (Public-Private Partnership), com ara patrocinis, mecenatge,...
Aquests recursos econòmics s'integraran en un programa de despeses específic, amb vinculació pròpia, que es gestionarà segons el règim competencial del Consell Insular de Menorca.
En el supòsit que, de l'activitat de l'Agència s'obtenguin majors ingressos que els prevists en el pressupost, ja sigui per rendiments de les seves activitats, per donatius, auxilis i subvencions de persones públiques i privades, o per qualsevol altre procedent legalment, es generarà el crèdit corresponent en el programa de despeses de l'Agència.
Article 18. Pressupost
Anualment el Consell Rector ha de fer una proposta de pressupost de l'Agència, sobre la base de l'avantprojecte preparat per la Direcció, i l'ha de trametre a la Presidència del Consell Insular de Menorca perquè s'integri en el Pressupost general de la corporació.
Article 19. Comptabilitat, control econòmic, financer i pressupostari, i tresoreria
19.1. La comptabilitat i el control econòmic, financer i pressupostari de l'Agència són responsabilitat del personal d'administració de l'organisme.
19.2. Les funcions de tresoreria i intervenció de comptes de l'Agència són responsabilitat del tresorer/a i de l'interventor/a del Consell Insular de Menorca, respectivament, o dels funcionaris en qui deleguin.
Article 20. Liquidació de l'exercici econòmic
La liquidació del pressupost i els estats comptables escaients, amb l'informe previ de la Intervenció i a proposta de la Comissió Executiva, s'integraran en la liquidació i en el compte general del Consell Insular de Menorca.
Capítol IV Modificació dels estatuts i extinció de l'Agència
Article 21. Modificació dels estatuts
Aquests estatuts es poden modificar per l'acord del Ple del Consell Insular de Menorca, seguint el mateix procediment que per a la seva aprovació.
Article 22. Extinció de l'Agència
L'Agència s'extingirà únicament quan ho acordi el Ple del Consell Insular de Menorca. En aquest cas, aquesta administració la succeirà universalment.
Disposició addicional primera
Adscripció de l'Agència
Des del moment de l'entrada en vigor d'aquests estatuts, l'Agència resta adscrita al departament competent en matèria de patrimoni històric.
Disposició addicional segona
Règim d'adscripció del personal
Els funcionaris dels cossos d'administració general i dels cossos especials del Consell Insular de Menorca adscrits al Servei de Patrimoni Històric del CIM que compleixen les funcions atribuïdes a l'Agència, i també funcions d'administració i de gestió i altres funcions auxiliars que hi són vinculades, poden ser adscrits a l'Agència mitjançant una resolució del conseller o consellera competent en matèria de serveis generals.
Disposició addicional tercera
Règim d'adscripció dels béns
1. Per a l'acompliment de les seves finalitats s'adscriuran a l'Agència els béns i els drets que el Consell Insular de Menorca consideri adients per al seu funcionament.
2. Els béns i drets que s'adscriguin a l'entitat s'han de reflectir detalladament en la corresponent acta de lliurament i recepció.
Disposició transitòria primera
Assumpció de la gestió dels elements del patrimoni històric que li corresponguin d'acord amb el seu objecte
L'Agència Menorca Talaiòtica assumirà, en el termini màxim de 4 anys a partir de la publicació d'aquests estatuts, la gestió dels elements del patrimoni arqueològic que afectin el Bé seriat objecte de la candidatura de la Menorca Talaiòtica a la Llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO definit en l'article 1 d'aquests estatuts, que actualment són gestionats per la Fundació Foment del Turisme de Menorca, a mesura que ho vagin acordant totes les institucions i que l'Agència disposi de personal per poder-los gestionar.
Així mateix, si qüestions d'eficiència econòmica i administrativa ho aconsellen, l'Agència Menorca Talaiòtica podrà assumir la gestió d'altres elements pertanyents al patrimoni històric de Menorca, d'acord amb el que prevegi al respecte el Pla Insular de Gestió del Patrimoni Històric de Menorca.
Disposició transitòria segona
Designació de la persona que exerceixi la Direcció
La designació de la persona que exerceixi la Direcció s'ha de dur a terme d'acord amb el procediment previst en els presents estatuts.
Fins a la seva designació, les funcions pròpies de la Direcció seran assumides per la persona que exerceixi de cap del Servei de Patrimoni Històric del CIM.
Disposició derogatòria
Amb l'entrada en vigor d'aquests estatuts es deroga el Reglament de la Comissió Assessora per al seguiment de la candidatura dels béns arqueològics de l'època talaiòtica de Menorca com a patrimoni de la humanitat.
Disposició final
Els presents estatuts entraran en vigor l'endemà del dia que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.
Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.
Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.
Maó, 25 de gener de 2022
Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol ) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)